11 Aralık 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

11 Aralık 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

'l Bu | ŞM—&MM İ Şehrimizin nâzım — plânını | Yaparken, yollarda ve so- Bek Aapar, Hu izdihamı hafiflet de bir proje hazırta - Projeye göre, Unkapanın - M Meyit yokuşu yolile Unkapa - © Nn Şehzedebapına ve Azaoke-i Pisefaret konağı arkasına doğru caddeler açılacaktır. K ; Karaköyle Beyoğ- y Füzindaki münakalâtı hafifle- İceketir. Diğer teraftan yeni vali ve be- heiye Teistmiz, Şişhane yokuşu ile :—b arasındaki tramvay cad- Üzerinde sıkışan münakalât. kısmen olsun hafif- ü ORBALAR SALTANATI idihamı | Hafifletmek Hususda Yeni Tedbirler Alınıyor Ezcümle, köprünün — inşasile her iki baştaki yolların açılması beklenmeksizin; Beyoğlundan ge- len nakliye vasıtalarının — Meyit yokuşundan Perşembepazarı yo- e Karaköye geçmeleri düşü - nülmektedir. Bu maksadla Meyit yyokuşile Azapkapı arası parke ve Perşembepazarı ile Karaköy &- rasındaki «Mahmudiye, — caddesi asfalt olarak inşa edilecektir. Bu yolların inşası dolayısile bir xuç gün sonra, Beyoğlundan gelen o- tomobil, araba ve otobüs gibi na- kil vasıtaları Voyvoda tramvay eaddesile Karaköye inmiyecek - ler, Meyit yokuşuna — saparak Perşembepazarından — Karaköye gideceklerdir. Bu yollarda keşif plânlarının süratle hazırlanmasına başlanıl - 'jBu İşte Yolsuzluk ;MOIduğu Söyleniyor #enin hüviyetini Jâyıkile — tesbit etmekten çok uzak olduğu mu - hakkaktır. Hususile, bu gibi mes- leki hüviyet cüzdanlarını resm; bir teşekkül olan ve hükümetin kontrol ve murakabasile — faali - yette bulunan — cemiyetler veya birlikler verebilir. Vaki ihbar üzerine alâkadar makamlar veziyet hakkında tet. kiklere girişmişlerdir. — Kadın Hekimlerinin Toplantısı 'Türk Ginekologi Cemiyeti kan- sere tahsis edilen bu ayın toplan- tasını Dr. Orban Tahsinin başkanlı- #ında yaptı. Bu celsede Dr. Ahmed Asım Onur (Rahim hastalıkları- 1nın Radium ve Röntgenle tedavisi hakkında) 1bligatta bulundu ve Mmuhtelif vakalardan bahsederek, memleketimizde kanserlerin şua- larla tedavisinden — beklenen iyi metice ve muvaffakiyeti temin i- gin, bazı temennilerde bulundu. Dr. Hamdi Ihsan, Radium ve ap- Mkatörlerini — göstererek, bunlar hakkında izahat verdi. Yapılan münakaşalara Kenan Tevfik Se- zenel, Orhan Tahsin, Ahmed A- sım Onur, Fadi İhsan Gediz, Şük- rü Fazil İlkel, Halis Sarıkadıoğ- la, Nüri Süleyman Canbakan, İh- san Arif, Kırıkeıyan, Sinay ve Fresko iştirak etmiştir. yYazan: M. Sami KARAYEL meyin.. Çünkü; Yeniçerilerin üzerin - de yağma malı doluydu. Bu mat- lar düşmandan ahnan eşyalar de- Bildi. İslâm ve Türk — köylerini basarak, Sadrazam ve serdar ka- rargâhlarını yağma edörek elde ettikleri paralar ve elmasğır idi. Deli Zorba, Yeniçerileri aa7 - du. Elbiselerinin ceplerinde bulu- nan zikiymet eşyaları çıkararak sahiblerine iade etti, Yeniçerilerin üzerinden o ka - dar altun ve mücevherat çıktı kki; Rumeli zorbaları bile hayvet et- ti. Padişahın sadık askerleri olan bu adamlar, düşmanla muhare - Tütün / Satışı Hararetli En Çok Amerikalılar Sanra Almanlar Mübayaat Yapıyorlar Yeni yıl mahsulünden yalnız Ege mıntakasında 22 mülyon kilo tütün satıldığını yazmıştık. Yaptığımız tedkiklere göre pi- yakada satılan bu tütünlerin 10 milyon kilosunu İzmirdeki Ame- rikan tütün kumpanyaları satın almışlır. Amerikan tülün kumpanyala - rından en çok tütün satın almış olan Di Amerikan kumpanyası - dar v 4 milyon kilo satın almıştır. Hrman Spirer kumpanyası bir milyon 250 bin kilo, Felemenk tü- tün kumparyası bir milyon 800 bin kilo, yerli tütünleri Türk ano- 'nim şirketi bir milyon 800 bin ki- de muhtelif tütün tüccarları ale mışlardır. Herman Spirer ve Felemenk şirketleri mübayaatının mühim bir kısmını Almanya için satın almışlardır. Bunlardan başka Almanya pi- yasası için tütün alan üç büyük Türk firması daha vardır. Piyasada tütün satışları elyevm hararetle devam etmektedir. Mahküm İsviçre Tabeası İsviçre tebeasından olup ta memleketinizde mahküm edil - miş olanlar hakkında Adliye Ve- kületine muntazamen malümat verilmesi Müddeiumumiliklere bil-i dirilmiştir. Türkiye He İsviçre arasında münakid mücrimlerin iadesi ve cezst maddelere karşılıklı muza- herete müteallik muahedeye göre bükümtimizin İsviçre hükümeti- ne malümat vermesi lâzimgel - mektedir. Adliye Vekâlti, Müd- dlumurmiliklerden gelecek olan bu matümatı İsviçre hükümetine bil- direktir. Üzümlerimiz İçin Bir İstatistik Memleketimizin muhtelif mwn- takalarında istihsal olunan bütün üzümlerin çeşidlerinin; renk, ev- saf, olgunluk zamanı, istihlâk tar- zı, ihraç edildiği mahallerin, u- mum bağ sahasının ve umum Ü- züm istihsaline nazaran — yü'de nisbetlerinin bildirilmesi dün Zi- raat Vekâletinden ziraat müdür- lüklerine tamim olunmuştur. Bu malümat istatistikler süzat- le hazırlanarak Ziraat Vekâletine gönderilecektir. Tni soymağa gitmişler zannolu - nurdu. Yeniçeriler, bu adamların yal- nız elbiselerini — almalarından şüpheye düşmüşlerdi. Lâkin ne yapabilirlerdi? Elleri, kolları bığ- hi idi. mişti. Yeniçerileri atlarile, silâh - larile, zikıymet eşyalarile bağlı o- larak oldukları yerde Kurnaz ve mahir Zorba; vakit kaybetmeden Avız köy üzerin - den ileri fırladı. Gecenin karanlı- Bina sarılan küçük rum köylerini ardında — bırakarak Bahçeköye doğru yol aldı. Del! Zorba ve arkadaşları Ye « niçerilerin sırtnıdan aldıkları el biseleri giyinmişlerdi. Onları gö- renler Yeniçeri zannediyerdu. Hiç çekinmeden ve ürkmeden Bahçeköye gelen zorbalar, kolla- rinı sallıyarak köye girdiler., At ho almışlardır, Mütebaki tütünleri beye değil, balkı ve devlet rica- (Günün meselesl: Marangozlar — Kooperatifi İşe Başlamak Üzere Esnaf Hastahanesi iyi Neticeler Veriyor snaf hastahanesi, şehrimiz. de bulunan bilümum es - maf için pek büyük fayda- lar temin eden bir hayır ve yar- dim mücssesesi haline gelmiştir. 1937 senesinde on yataklı bir dispanser olarak faaliyette bu - lunan müessese, bilâhare 23 y taklı bir hastahane haline geti - rilmiştir. Esnaf hastahanesinde - şimdiye kadar 3892 hastaya polikilini cte ayak tedavisi yapılmış, 131 hasta fta yatırılmak suretile tedavi elil- miştir. 3892 hastanın ancak kLin kişisi önceden olup iki bin küsu- ru hastahanenin tevsi tarihi olan 30 Ağustos 938 den itibaren teda- vi görenlerdir. MARANGOZLAR Marangozların da bir koopera- tif kurmak toşebbüsünde bulun- duklarını evvelce yazmıştık. İs- tanbul marangozlar cemiyeti, ih- zar edilmiş olan kooperatif mu- kavelenamesinin müecssis heyet İzmir Turistik Yollar Bir ingiliz Şirketi İnşaata Talib İzmirde inşa olunacak turistik yollara Mart ayında başlanılaca- ğini yazmıştık. İlk olarak Buca, Burnova ve Karşıyaka asfalt yo- larının yapılması - kararlaştırı! « mıştir. Nafia Vekâleti İzmir — turistik yolları için İran transit yolu teş- kilâtma benzer bir teşkilât vücu- de getirmiştir. Diğer taraftan büyük bir şir - keti temsil eden üç ngiliz mühen- disi de İzmire giderek bu yolları tetkik etmiş ve yolların inşasına talib olmuştur. Bu müracaat Nafıa Vekâletin- €e ehemmiyetle tedkik olunmak- tadır. — Ihracaat Vesikaları Geri Alındı Şehrimizde Ardeşes Semizoğlu ve Bandırmada Habibullah Ha - maratın bündan sonra ihracat ya- pamuyacakları, ihracal ruhsatna- meleririn geri alındığı İktısad Vekâletinden bir tamimle şehri - mizdeki alükadarlara bildirilmek- tedir. larını kilise avlusuna bağlıyarak kahveye oturdular. Sabah olmüş- tu. Fsasen bir rum köyü olan Bah- çeköy Bağazın en şirin yerlerin - den biriydi. Hele; bendiere yakın oluşu bu küye ayrıca bir varlık veriyordu. Köylüler, Yeniçerileri görünce ne olur ne olmaz diye ihtiramda kusur etmiyorlardı. Deli Zorba; Kabakçı Mustafa- nn kellesini kesip Rüumelileneri kalesine kapanan eşkiyalara kar- gı gelmiş gibi vaziyet almuştı Rum köylülerden — olan biteni anlamıştı. Pınarhisar âyanı Ali ağa arkadaşlarile beraber kaleye kapanmışlar, üzerlerine çullanan Yeniçerilerle — yamaklara karşı muharebe ediyorlardı. —Bereket versin kale çok kuvvetli idi. Ayni zamandü toplarla mücehher ol - duğundan üzerlerin — gelenleri topçu ateşile darmadağın ediyor- lardı. SB— E R —Üt 1 inci Künun 1025 Üç Aylıkizin Barsakçılara Son Bir Mühlet Verildi Hıfzıssıhha kanununun — gayri sihhi müesseselerden saydığı bar- sak depolarından bazılarında ruh- #atname buulnmadığı — görüldü - günden İstanbul Belediyesinin bu depoları kapattırdığı haber ve- rilmişti İhracat mevziminin en hara - tarafından imza vetasdik edilmesi | retli dvrind bu kapanma kararın- için, dün, marangozlar cemiye - | dan çok zazar gören barsakçılar ti merkezinde bir toplantı yapıl- | bir murahhaslarını Ankaraya gön- mıştır. Müessis heyet bütün te- | dererek ellurindeki malları ihraç ferruatta mutabık kalarak muka- | edinceye kadar depolarının açıl- veleyi imza edip İktisat Vekâle- tine göndermeğe karar vermiş - lerdir. Kooperatif; Tmmukavelenin hü - masına izin verilmesini Sıhhat ve İçtimal — Muavenet Vekâletinden rica tmişlerdir. Vekâlet, vaziyeti tedkik ede - kümetçe tasdikini müteakip faa- | rek, bir daha temdid edilmemek liyete geçecek ve ilk iş olarak bir | ve gerçek zaman azrfında kanü- kontrplâk fabrikası açacak — ve | ni formalite ikmal edilmek Şarti- bu suretle âzalarına ucuz kontr. | le depoların üç ay müddetle açıl- plâk satacaktır. Kooperatifin ilk müessis idare heyeti şu zevattan teşekkül et - mektedir: Marangozlar Cemiyeti başkanı ve Şehir Meclisi âzasından A'â - eddin Kunt, ayni cemiyet kâtibi umumisi Fuat Tezer, marangoz fabrikası sahibi Abdullah Urlar, marangoz fabrikası sahibi Ahmet Tezel, Taceddin Gürtan (maran- goz fabrikası sahibi) Andonaki Kaladis (fabrikacı) Kegam (doğ- rama fabrikası sahibi), Bayan Zübeyde Abidesi Yakında Yapılmaya Başlanacak Büyük Şef Atatürkümüzü dün-| jyaya getiren aziz ölü Bayan Zü- d Karşıyakada Soğukkuyudaki yeni makberesi - nin inşaatına pek yakında başla - nılacaktır. Mahalli belediyesi fen heyeti; mekberenin etrafındaki parkın ve bahç kısmının plânlarını hazır- lıyarak #kmal etmiştir. İzmir vilâyet makamı da, mak- bere yerinin istimlâkini ikmal et mek üzeredir. Şimdi oradaki camlin istimlâk muamelesine başlanılmıştır. Ruam Mücadelesi Trakyada Yapılacak İki yıldanberi Trakyada devam eden «Ruame mücadlesine bu se- | ne de müvaffakiyetle başlanmış. tar, Hayvanlara ârız olan bu müh- lik hastalığın sür'atle ve tamamen bertaraf edilmesi için en san fen- ni tedbirler alınmaktadır. Bu sü- rzetle pek kısa bir zamanda bütün 'Trakya Ruamdan kati olarak kurtulacaktır. Deli zorba aklına geleni yaj maliydi. Köylülerden anladığına göre; Anadolufeneri ve kaleleri tarafından bir çok Boğaz yamak- ları — zabitlerile Rumelifenerine| geçtiklerinden Macar ve Virus kalelerile Anadolufeneri — kalesi boşalmıştı. O tarafa geçip mev - cut muhalızları idam edip orta- lığa velvele vermek, bu suretle Rumeli yakasına geçen kuvvetle- ri üzerine çekmek lâzımdı. Cüretkâr Voyvoda bir iki saaı sonra; köyden ayrıldı. Büyükde- re çayırına geldi. Çayırda İstan- buldan Rumelifenerine doğru a- kın eden Yeniçerilerden bir kıs- minin çadır. kurmüş olduklarını gördü. Yeniçerivari tavırlarla at- larından inen Allağa ve maiyyeti selâm vererek Yeniçerilerin ya - nına geldi. Esasen; nizam ve inti- zamı kaybolmuş olan Yeniçeriler, birbirlerini yalnız elbiselerile ta- mıyorlardı. Deli Zorba ve arkadaşlarını İz- Masına izin vermiş ve keyfiyeti İs- tanbul Vali ve Belediye Reisliği- ne bildirmiştir. Belediyede Değişiklik Olacak mı? Sabık belediye muavini Ekrem 10 günlük mezuniyet almıştır. Mumzileyh bu mzuniyti hita - mında şehrimizden Bodruma gi- decek ve yeni tayin alunduğu Bod-) rum kaymakamlığı vazifesini ifa- ya başlıyacaktır. Belediyede hazirandan itibaren esaslı değişiklik yapılacağı ve bu meyanda bazı kısımlarda yeni bir teşkilât vücude getirileceği ve) bazı erkânın tekaüde sevkedilece- ği kuvvetle söylenmktedir. K —ei Dul ve Yetimlere Bir Kolaylık Aylıklarını Emlâk ve Eytam Bankasından kırdıran zat maaşla- rı sahiplerinin bundan sonra, mal müdürlüklerinde vize yaptırma- larına lüzum olmadığı, maaş tev- ziatına geçilir geçilmez cüzdan - laril edoğrudan doğruya bankaya müracaat edebilecekleri maliye vekâletinden alâkadarlara bildi- rilmiştir. Diğer taraftan Emlâk Bankası da soyadlı mühürlerin noterden tır. . Rektör , Ankaraya Gitti Üniversite Rektörü Cemil Bilsel Ankaraya gitmiştir. Mumaileyh Üniversite işleri hakkında Kültür Bakanlığı ilc temas edecek ve ay- mea hukuk ilmini yayma kuru - munun tertib ettiği konferansların birincisini verecektir. tanbul Yeniçerilerinden ayıran. , atlarının koşum takımlarile si - lâhlarının kakmaları idi. Bu ayrı: lık, İstanbul Yeniçerilerinin göz- lerini Deli Zorba ve maiyet'nin üzerine çevirmekten geri kalma- LERÜRA — Büyükdere çayırında konak- hyan başı boş Yeniçeriler hep bir- den bu gelen beş atlıya bakıyor - du. Bunların Rumelinden geldik- leri muhakkaktı. Elebaşlardan birisi A ağaya İlerledi. Ve buyur etti. Biraz hoşbeşten sonra; Yeniçe- | Ti sergerdesi Ali ağaya sordu; — Ağam nereden geliyorsunuz böyle? — Edirneden!, — Nereye gidiyorsunuz? — Boğaz muhafızı — Kabakçı Mustafa ağayal, — Ne iş için?. (Devamı var) N AŞ NDDK & ——-—a-; Mütavassıt Çok, Teşkilât Yok ir arkadaşım anlattı: B — Bvim Çengelköyünde dir. Kapıdan göçen a vatcıdan taze fasulye aldım. Ye künu yirmi beş kuruşa. İki gün sonra, yolum Kerestecilere dü müştü. Sebze haline girdim. Ay- ni fasulyeyi ormdan on dürt k ru- ge aldim. 4 İşte İstanbulda, hemen her n vi madde üzerinde bu büyük fi- yat farkını görürsünüz. Amasya- da elma yüz paradır. Burada ay- ni elmayı 40 kuruşa alırız. Bizim hal ile Çengelköy arasında bu müthiş fiyat farkı olduktan sonı 'Türkiyenin birbirine üuzak şehi leri arasında daha muazzam fiyat farkı olması tabildir. 3 İstanbulun muhtelif semtlerin- de, bir kilo sebze veya meyvayı ayrı ayrı dükkânlardan bir kuruş değil 10, 20 kuruş farkla a- hyoruz. Bu fark, insanı düşün dürecek, sinirlendirecek, bazan da Züldürecek kadar acayiptir. Bunu sebebi şudur: Memleketi. mizde bu işler büyük müesseseler tarafından — görülmez. Teşkilât yoktur. Mutavassıt — satıcı çok, hem de çok fazladır. Bu mutavas- sıtların mühim bir kısmı muhte- kir adamlardır. Elden ele dola- şan bir madde nihayet bizim el mize geldiği vakit, pahal ibir tâ oluyor. Maçkadaki bakkaldan Urfa ya- ğanı 125, etin kilosunu 60 kuruşa almamızın sebepleri yukarıda say- Hayat pahalılığı ile mücadele e- derken, bu mühim noktaları hal- — letmek lâzımdır. Başka türlü u cuz ve nefis hiç bir şey Bilhassa yiyecek maddeleri usuz ve nefis alursa, yalnız vatanda''n Tefahı ve ekanomisi cephesinden çok faideli olmakla kalmaz, istih- lük fazlalaşır ve umumi sıhhat ha- rikulâde bir veche alır. Reşad Feyzi Damğa Harçları Damga kanununun bazı mad - delerini değiştiren yeni kanunun 17 ve 19 uncu maddeleri, damga gezalarının tahsili emval kanunt- na tevfikan maliye dairelerinc) tahsil olunacağını fasrih etmiş'ir. Önün için şimdiye kadar icra daireleri tarafından takip olunan bu kabil işlerin maliyeye devre- — Tunması ve tahsil olunacağı An- — liye Vekletinden dün bir tammi- le şehrimiz Cümhuriyet Müddei- ııııııılmm w e Birimizin derdi — | Hepimizin derdi | Sekaklarda tükürmek ve sümkürmek mese'esi Za S mlde Yulandırır. Bu İtibarla hal kunmza, heplmlar, caddeleri temi futmamızı tavsiye ederken, ı Valimizdea de bu mühim vazifeyi Kamal edenlere karşı şiddetli hare- kete geçilmesini şehrin temizliği ve amumun shbati adına rica * SÜĞ d 8 ADAMMA K bi