2 Ocak 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

2 Ocak 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

— — ezsese, yılbaşırda bu yemeği iki PAHALIDIR — u İstanbulun eğlence yer - leci çok pahalıdır vesselâm.. Yulbaşı gecesi gibi, fevka - lâde akşamlarda, daha çok müş- terinin geleceği tahmin - edildiği için fiatlar birkaç mi: tırılıyor, Halbuki, Belediye, yıl - başında hiç bir yerde fiatlara zam yapılmasına müsaade etmiyecek, diye gazetelerde bir havadis gö- zümüze ilişmişti. Meselâ evvelee | 20 kuruşa bir yemek veren mü - liraya veriyor. Dikkat ediniz. İstanbulda halk eğlenemez ve eğlenmez. Sebebi basittir: Her 'yer pahalıdır. İstan-, bul halkının mühim bir kısmının eğlenmediğini, eğlenemediğini an- Jamak için eğlence yerlerinin sa- yısını gözönüne getirmek kâfidir. Şehirde pek az eğlence yeri var- dır. Vedi yüz bin nüfuslu bir şe- hir için bu, gayet azdır, Az olan bu eğlence yerlerinin dahi mü - him bür kısmı kazanamıyor. Çün- kü, buralarda ekseriya eğlenmek hevesine kapılan halk, aylık ka- zancını bir gecede bırakmak mec- buriyetinde kalıyor. MÜSTEHCEN a Pariste bir rezalet olmuş.. Din- birden art-| leyin; büyük bir sinema şirketi müdürü ve hissedarı dolandırı - Son Telgraf cılık suçile tevkif edilmiş. Tah- kikat şunu meydana — çıkarmış: Meğer, bu zat, bu büyük sinema şirketinin sermayesini, daha ev- vel başka türlü filmler çekmek suretile kazanmış. Bir takım müs-, tehcen filemler çevirimiş, bu yüz- den yüz binlerce frank kazanmış.. Sonra da, bu şirketi kurmuş.. Herif kârın — yolunu nasıl da bulmuş. BİR KERE TECRÜBE FENA OLMAZ Az alkollü içkilerimize bazı Av- rupa memleketleri çok rağbet &e diyorlarmış.. Bunlardan siparişler vermişler. rab, likör gibi.. Yahu, bizim, çok alkollü içkimiz var: İsmi de rakı.. Rakı fena bir içki değildir. Bu içki yalnız bizde, bazı Balkan ve yakın şark memleketlerinde kullanılır. Avrupaya bu içkiden de gönderip bir tecrübe etsek.. A- caba satılmaz mı?. YILBAŞINI NASIL GEÇİRDİNİZ?. Şimdi, herkes, birbirine yılbaşı gecesini nasıl ve nerede geçirdiğini soruyordu. Tramvayda iki kişinin şöyle konuştuklarını duydum. — Yıldbaşını nasıl geçirdin?. Arkadaşı güldü: — Yahu, dedi, ben yılbaşını ge- girmedim ki.. O geçti, gitti. Ne- rede, bizde yılbaşını - geçirecek hal?. AHMET RAVF Maden Kömürü Nakliyatı — Hıvılınmzuk!uğu “Muvaridatı Azaltıyor Son günlerde şehrimizde maden Kömürü staklarının azaldığı anla- gılmaktadır. Bilhassa fırtınalar do- sayısile geçen günlerde Tongul daktan kömür gelirilemediği için bevalar müsalt gitmediği takdırde gemiler için kömür tedarik etme n.n müşkilleşeşeceği söylenmekte - dir. Maamafih, küçük ihtiyaçlar, yani halk ve mücaseseler için şehrimiz- 6 Mebzul miktarda kömür bulun- KÜÇÜK HABERLER İÇEKİDE: Ziraat Bankası mali müşaviri Fazıl Kunkut, Ziraat Vekâleti başmüşavirliğine tayin olunmuş- tur. * Devlet Şürası kanunu mer- iyete konulmuştur. * Harf inkılâbının onuncu yılı münasebetile Ankarada mart a- yında bir kitab sergisi açılacaktır. * İzmir limanından yapılan ih- racatla en çok Almanyaya mal gönderilmiştir. * Zirsat koöngresi murahhas - ları memleketlerine dönmeğe baş- larrışlardır. * Türk Ticaret Bankasının A- dapazarındaki fabrikasında 4 te- maktadır. Vapurlar gibi bol kömür' Kerlekli arabalar imal olunarak sarfeden ve dalma stokları takvi- e eünek ıztırarını gösteren ihti - yoğif D iÇin de havaların daha fe - köylüye tevzi olunacaktır. *& Mersin gümrüğünde bir sui- istimal meydana çıkarılarak güm- ması mâazarı dikkate alınarak | Tük Müdür Muavini Tevfikle am- Zunguldağa yeniden bol sipariş - | bar memuru Nail ve Hasana iş - ler verilmiştir. Fakat bu siparişlerin intizamla gelmesi ve herhangi mevzil bir buh Tana meydan verilmemesi havalu- yın ve devizin iyi gitemsile kabil - dir Kazanç ten el çektirilmiştir. # Doğuda imar hareketleri'çok ilerlemiştir. Bu cümleden olmak üzere 2 sene sonra Erzurum yeni bir şehir olacaktır. & Eski Maarif Vekili Necati merhum için dün Ankarada bir ihtifal yapılmış, kabri ziyaret o- lunmuştur. — Vergiıi fındaki hazırılklara ekonomi ve - Gayri safi irat üzerinden kazanç | Maktadır. 1939 finans yılı başın - m::ıını.nııııuerıımıı danm itibaren birleştirilmiş vergi nisbetlerinin birleştirilmesi etra - İNisbetlecinin tatbikine geçilecektir. GÖKYÜZÜNDE AŞK YARIŞLARI Ne. Te Yazan: İskender F. SERTELLİ — Ha. unutuyordum. Kimmis — — Gitmedin mi? bu rehberin? Ben tanıyot muyum?| — — Hayır. Siz yoksunuz diye iti- — Yabancı değil dedim ya. Mu- | zar ettim. avininizin kızı. — Keşke gitseydin, oğlum! Mu- Bay Neemi çok ciğdi bir adam | avinim çok asil bir aileye men - olmakla beraber,yeni kavuştuğu ve çok sevdiği oğlile şakalaşmak, gülmek istiyordu. — Maşalfah.. maşallah.. dedi. Benden önce tanıştın onlarla de- senet! ; Reşad hakikati söylemekten çe- kinmedi: — Bu sabah size çay hazırlamış-) “lar, baba! Halbuki siz-erken git- yğtiniz. Beni çağırdılar. e A iyi tahsil ve terbiye gördüklerin- den bahseder, — Evet. Suna çok ciddi, çok iyi bir terbiye görmüş bir kız. Annesini henüz görmedim. Beni nans bakanlıklarınca devam olun- subdur. Her zaman bana karısının kibarlığından ve çocuklarının çok lemiştim. Suna bana bir gün evvel Beyler sokağında bir ev tuttuklarını ve | komşulara ihtiyacımız olacak. On-| Giren Çıkan Hayvanlar Bu Hususda Bir İstatistik Yapı'ıyor 808 senesinin 1 inci gününden dün akşama kadar içten içe, bir li mandan — diğer bir limanımıza, dış hudüd kapılarından ve iske- lan ve memleketimizden — ecnebi diyarlara çıksrılan — hayvan ve maddelerin stalistik ha- zırlanara derilmesi d raat Vkâltinden vilüyete Buz Meselesi Son Zamanlarda şehrimizin bazı semtlerinde bir buz buharanı baş- iemıştır. Ezcümle Adalar mıntakasında ve Boğaziçinin bazı yerlerinde has- lası olanlar tek bir kilo bile buz bulamamaktadırlar. Bu halden balıkçı ve yaş meyve- € gibi mahalli esnaf da büyük z2- rarlara girmekte ve ısrarla buz a- radıkları halde bulamşmaktadır - dar, Buna sebep; mahallelerde buz bâyiliğini üzerine almış olan hazı kimselerin — taahhütnamelerindeki iesddelere Tiayet etmiyerek - kış mevsiminde belediyeden buz al - mamalarıdır. Bunlar; bu mvsimde satışın az- sağını bahane göstermektedirler, Bu yüzden evvelki gün Büyüka - dada hasta bir vatandaşın sıhha - tini temin için İstanbuldan husu- si vesaitle buz götürülmüştür. Buz birçok hastalıklarda — kat'l| bir ihtiyaç olduğundan badema bu-, va imkân bırakılmaması icap eden makamlarca tedbirler alınmıya baş, lanmıştır. d ssiz Modern Jandarma Karakolları İstanbul - Edirne asfalt şosesi üzerindeki mühim nahiye ve köy mrkezlerinde yeni plân üzerine jandarma karakol binaları inşa - sına başlanılmıştır. İlk jandarma karakol binası E- dirne merkezine boğlu bağlı Sa- rayakpınar köyünde inşa olun - muştur. Ayrıca Sazlıdere, Kuleli, Karıştıran ve Seymen gibi mü - him yol güzergâhı köylerde de ye- ni karakollar inşasına bir yandan devam olunmaktadır. Bu karakollar, Avrupa hudud şehirlerinre olduğu gibi son sis - tem ve en modern bir şekilde in- şa olunmaktadır. | v Defterdarlıkta muamele ve istihlâk kısmında yeni bir teşki- lât yapılmıştır. * Nisandan itibaren İstanbul - İzmir arasında tayyare seferleri- ne başlanacaktır. rişli boş bir ev bulunduğunu söy- Jedi. Ve bana refakat etti. Tabil nezaketen - reddedemezdim. Eve gittik. Beyendim.. Size babasının hürmeti varmış.. Komşu gelirsek, babasının çok sevineceğini söy - ledi., — Şüphesiz bunu da reddede - medin. Ve evi tuttunuz değil mi? — Evet baba. Eğer beyenmez- seniz, nihayet beş lira kaybetmiş oluruz. Fakat, sizi temin ederim kie Birdenbire kaşlarını çatmış o- lan iktısad müdürü derhal gül - meğe başladı: — Pekâlâ yavrum! Üzülme.. Ben Tahiri çok severim. Merd, asil ruhlu bir arkadaştır. Onu Sıvasta bırakmak istemedim. İşde beraber. Mahallede beraber.. Yabancı bir yere geldik. Elbette böyle samimi 7 KDznd POLİ ' Ve..Mah kemeler Yılbaşı Gecesinin Hatırası Sarhoş Olduktan Sonra! Ne'er Yapmış? | Dün, cürmü meşhud muhake - mesi olarak vazife gören Bi iisi asliye za raahkemesinde bir po-| €t etme, vazife halinde müdahale ve dövme — suçlarımı"ı muhakemesi görülmüştür. Vak'a- pındavacısı yılbaşı akşamı saat üçte İstiklâl caddesinde devriye pöbetini yapan polis memuru Ah- met Kırdardır. Suçlu da Hilmidir. Vak'a şöyle olmuştur: Akşam geç vakte kadar Beler otelinde içen Hilmi ve arkadaş - itri otelde rezalet yapmağa baş- layınca otel müstahdemininden | bir kaçı tarafından polis merke- zine şikâyet olunmuşlardır. Ge- ien polisler çok sarhoş olan Hil « miyi v arkadaşlarını merkeze g- türmek istemişlerdir. Hilmi buna şiddetle mualefet etmiş ve zorla götürüldüğü merkezden içetiye girerken polis Ahmed Kırdarın yüzüne evvelâ bir tekme ve daha sonra iki üç tokat vurmuş ve kü- für etmiştir. Suçlu mahkemede kendini şöy- le müdafaa etmiştir: «— Ben Beler otelinde eğleni- yordum. Bir uygunsuzluk - çıktı. “Aşağıya indim. O esnada - sarhoş * değildim ve ne yaptığımı bilivor- dum. Bu baylar — geldiler. Beni merkeze götürmek istediler. Mer- kezde benim hüviyet — varakamı zorla cebimden aldılar, Tabil ben vermek istemedim. Bütün mesele' bundan çıktı. Onlara mâni oldum. Ben küfür etmedim ve vurma - dim.. Vak'anın şahidleri dinlendi. Şa- hidlerden bir tanesi müstesna di- Her bütün şahitler Hilminin Ah- mede vurduğunu, hakaret ve tab- kir ettiğini söylediler. Muhakemel| diğer bir şahidin de dinlenmesi için talik olundu. Handa 5 Ş Gizlenmiş Küçükpazarda, İbrahim oğlu Nu- ri adında birinin evinde oturmak-| 'ta olan 13 yaşında bir çocuk, dün. 'Tahtakale — caddesindeki Cedid hanına girerek, görünmez bir yer de saklanmış ve han kapandıktan sonra saklandığı yerden çıkarak orada bulunan bakkal Hüseynin dükkânına girmiştir. Dükkândan 9 lira para, beş kilo kadar sigara çalarak kaçarken zabitaca yaka- lanmış tahkikata başlanmıştır. yine ayni sokakta bize çok elve- | lar cana yakın insanlardır. Garson birayı getirdi. Reşad tereddüdle kadehi eline aldı: — Babamla hayatta ilk defa içki içtiğim için çok bahtiyarım. Sıh- hat ve afiyetinize, baba.. Reşad birkaç yudum içerek ka- dehi masanın üstüne bıraktı. — İçkiden hiç zevk duymuyo - rum. Bunu adeta ilâç içer gibi içi- yorum. — İsviçrenin birası meşhurdur derler. — Öyle amma çok pahalıdır. Al-) dığım para ile ancak geçinebili - yordum. Seçtiğim arkadaşlar ara- gında da içki müptelâsı yoktu. Bi-| rayı bile pek nadir içerdim. Reşadın babası oğlunun ahlâ - kından o kadar emindi ki.. Bu söz- leri duyunca dayanamadı. Yerinden uzanarak: — Gel yavrum, dedi, alnından ee Di Güğ ** G T Kumar Yerleri Bîî'.ıd' Dört Muhtelif Kumarhane Kapatıldı Evvelki gece yeni yıl münase « betile bazı yerlerde kumar oynu- yanlar görülmüş ve yakalanmış- lardır. Dün gece, saat 24 de, Şişlide Os- mabeynde «Suna» kahvesinde Şük| rü oğlu Bekir, Ali oğlu Nuri, Veli lâleddin poker oynarlarken ikinci şube memurları tarafından yaka- lanmışlardır. * Beyoğlu: de 167 numa! stiklâl caddesin- lı İfakat apartıma- nında oturan sabıkalı kumarbaz- [’ lardan Ferhundenin odasında ku- mar oynandığı zabıtaca haber a - Inmış ve derhal ikinci şube me - murları tarafından yapılan araş- tırmada 92 fiş, 3 lira para buluna- rak müsadere edilmiş ve Ferhun- de, Ayşe, Kâzım, Niyazi adların- daki eşhas suç üstünde yakalanark tahkikata başlanmıştır. * Dün, — Topkapıda, Ali oğlu Kâmilin 67 numaralı kahvesinde bahçivan Zeki, Süleyman, Cemil, Süleyman adlarında dört kişi ku- mar oynamaktalarken zabıtaca ya- kalanmışlar ve bu esnada kumar- cılara pilâka yazmakla meşgul olan Hamdi adında biri de dahil olmak üzere hepsi de tevkif edil- * Sirkecide Nöbethane cad - desinde kılıç çekmek suretile ku-| Şarlar tarafından bir kere daha ay mar oynıyan Mehmed, Fahri, Hü-| Tt ayrı tetkik edilecektir. Kanun seyin ve İsmall yakalanmışlardır. * Cumhuriyet caddesinde 108 numaralı İhsanın kahvesinde Sa-| "it bütün hükümler bir araya ton- dık; Muhittin, Cemil, İhsan adın- da dört kişi kumar oynarken ya- | Bttirilecektir. kayı ele vermişlerdir. Hisler HL 1 Kardan Yol Muhtelif Yerlerinden Kapendi Yaralandı Hakâri vilâyetinde son günlerde Feridiyede 21 numarada oturan Yorgi kızı Marika, Tarlabaşından geçerken şoför Yaşarın Idaresin- geki 3416 numaralı otomobili çar- parak yere düşmüş vücudünün muhtelif yerlerinden yaralanına- sına sebebiyet vermiştir. Dolandırmak İstemiş Sabıkalılardan Bekir adında bir. dolandırıcı, dün Mahmudpaşada, Çukurhanda misafir olarak otur- makta olan Abdullahı dolandır - mağa teşebbüs etmişse de muvaf- fak olamamış ve suç üstünde ya- kalanmıştır. Otobüs Kazası Şişlide oturan Yorgi kızı Mari- kaya Fatih - Şişli hattında işle - yen, şoför Yaşarın idaresindeki 3416 numaralı otobüs çarparak ha-, fifçe yaralamıştır. Marikanın ya- rası ehemmiyetli değildir. Şoför yakalanmışlır. öpeyim. Avrupadan — hüviyetini kaybetmeden döndüğün için, şim- di nekadar bahtiyarım bilsen, Ve ilâve etti: — ©O halde hemen bu gece Si vasa, annene bir telgraf yazalım.. Ve ev tuttuğumuzu — söyliyerek derhal hareket etmelerini bildi « relim. — Telgrafa benim de imzamı koymama müsaade eder misin ba-| ba? — Hay hay, — Fena olmaz. Bu sürprizden annen çok sevinir, He- men yola çıkarlar. Bay Necmi cebinden portföyünü çıkardı: — Kaça tuttunuz evi? — Yirmi beş liraya, — İlk aylığı sana vereyim de hemen yarın götür, ev sahibine ver.. Kunturatı yap ve anahtarı | dim. al — Bir defa olsun görmez misin — ——— A — — — Ma'ü'lerin İkramiye Yoklamaları Bu Ayın Onbeşinde Başlıyor Askerlik şubelerine kayıdlı harb malülü subay ve eratla, şehid ye- timlerinin? incikânunun 15 incl gününden itibaren 939 yılı ikra - miyelerine aid yoklamalara muh- telif yerlerde başlanacaktır. Alâ- kadarlar bu yoklamalara ya bizzat gelecekler veyahud yakınlarından bir kimseye lâzim gelen evrakı vererek şubeye göndereceklerdir. Yoklamalarını muayyen müd - det içinde yaptırmayanlara ik - ramiye tahakkuk ettirilmiyecek- tir. H;;a—y’a 'gidecekler Bazı San'atkârlar İş Tutmak İstiyorlar Hatayla memleketimiz arasında ticaret münasebalı gün — geçtikçe kuvvetlenmektedir. Diğer taraftan mmeleketimizdn bazı sanatkârlar ve küçük esnaf ta Hataya giderek kardeş memleket gehir ve kasabalarında iş tutmat: Stemekledirler. Müsteşarlar Komisyonu Başvekâlet müsteşarı Kemalin reisliğinde toplanan — müsteşarlar kamisyonunca tetkik olunan me - mmcurlar kanunu projesi müste - proesi Vekâletlere gönderilmiştir. Yeni projeye göre; memurlara lanacak ve bir anâ kanün vücude yağan karlar Çölemerik — kazası merkezinin civar şehir ve kasaba- lerla olan irtıbatını kesmiştir. Bu yüzden kasabadaki esnaf ihtikâ - ra teşebbüse kalkmıştır. Maballi belediye işe vaziyet etmiş ve bil - hassa yiyecek maddelerini daimi bir kontrola almakla beraber fakir halka meccanen gn tevzlüne başla- S Kaç Cinayet İşlendi? Yapıları "istatistiklere göre, bir sene içinde İstanbul vilâyeti ve kazalarında 39 cinayet İşlenmiştir. Bütün bu cinayetlerin suçtuları yaklanarak cezalarını görmüşler, yalnız son defa Fatihde bir tale- benin ölümü ile neticelenen vak'a- rın faili Rifat henüz tutulama - mıştır. .Diğer taraftan yine bir yıl içim- de 1533 hırsızlık olmuş, bunlar - dan 250 sinin faili meçbul ka'mış- » baba? — Hayır. Lüzum yok. Senin zevki selimine itimadım var. Za- ten ev peşinde koşmağa vaktim de yok. Bay Tahirlere yakın olu- şuna çok sevindim. İnşallah se - nin onlarla tanışman hayırlı olur.. Reşad bu son cümleyi biraz ma- nalı bulmuştu. Babasına bir şey söyliyemezdi. Fakat, vücudünde hafif bir Ürperme duydu. Yemeklerine devam ettiler. Bay Necmi bir aralık oğlunun yüzüne baktı: — Sana bir müjdem var amma henüz kat'i değil. — Nedir o, baba? — Bir tesadüf eseri olarak, bu- gün sana çok iyi bir iş tasarla - — Pek çabuk değil mi? (Devamı var) Pan Amerikan Kongresinin Net cesi Yazan: Ahmed Şükrü ES On gün kadar evvel Lima rinde topalnan sokizinci Pan merikan köngresi, beynelmilel tilâfların muslihane yollarla h li ve bir devletin işlerine b bir devletin müdahale etmemei gibi umumi prensiplere dayanal bir deklarasyonu kabul ettil sonra mesaisine nihayet veri tir. Lima kongresinin on gündi beri devam eden müzakereleril bakılacak olursa, burada iki rin çarpıştığı anlaşılmaktadır: B ların birisi, Amerika devletleri rasında siyasi ve iktısadi sal daha sıkı bir teşriki mesat gaş sini istihdaf eden Birleşik Amed kanın tezi, diğeri de iş birliğli daha umumi meselelere — inhli ettirmek istiyen ve bilhassa At rupaya karşı cephe birliği kur maktan kaçınan Arjantin nokti nazarı idi. İkinci noktal nazı Bgalebe — çaldığı — anlaşılmaktadi Buda beklenmiyen bir netice d ğildi. Cenubi Amerika, ötedenbi Birleşik Amerikanın het ha tini şüphe ile karşılamıştır ve 6 nubi Amerikanın şimaldeki yük devletle münasebetlerinin senelik tarihi karşısında bu iti matsızlığı da haklı görmek ici eder. Birleşik Amerika istiklâl kazandığı zaman, orta Amı we cenup Amerikası henüz İspafl yanın ve Portekizin müstemli leri idi. Bu müstemlekelerin i$ tiklâl uğrundaki mücadelelrin Mmuvaffakiyetine Amerika M Tole kaidesile hizmet etmiştir. kat bir defa istiklâllerini kazamı dıktan sonra Amerika, kendisit den zayıf ve küçük olan devli re karşı bir tahakküm siya takib etmişti. Bu siyaset orta cenubi Amerika devletlerinde Bi Yeşik AmeriKiyI karşı 5 Cumhur Reisi Ruzvelt, sızlığı izale etmiye çalışmışti! Fakat eski «Dolar siyaseti» ni izleri henüz bakidir. Bundan başka şimali Amerikt yı cenubi Amerikadan ayıran safe çok uzundur. Nevyork Hamburg arasındaki mesafe, şehirle cenubi Amerika arasın dâki mesafeden belki de iki bi kilometre daha” kısadır, sonra rada kültür farkları vardır: Ci nubi Amerika İspanyol ve Porti kiz kültürüne bağlıdır. - Biri Amerika ise Anglo - Sakson'd İktısadi menfaat bakımından d cenubi Amerika Avrupa kıt'asi çok sıkı ticaref mürasebetine rişmek — zaruretindedir, - Birleşil Amerika ise, bu münasebetleri Ki kanıyor. yan nüfusunun yerleşmiş bulı duğunu da nazarı itibara ain lâzımdır. Brezilyada bir mil İtalyan ve yarım milyon Almi yardır. Arjantinde de çok bü; İtalyan nüfusu yerleşmiştir. bin de Alman vardır.