7 Mart 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

7 Mart 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

A A U CN e V W . t A N BAA AAT AUA AA AAA AA AAA K » bula getir. Yeni Mevsim Yaklaşıyor ı Seyyahlar Otobüsle| Şehirde Gezdirilecek | Tercümanlar Otobüslerin İçindeİ Seyyahlara İzahat Verecekler Seyyah mevsimi yavaş yavaş başlamaktadır. Bu sene şehrimi- zi geçen senelere nazaran daha farla seyyah ziyaret edeceği an- laşılmaktadır. Belediye — türizm Fubesi bu hususta lâzimgelen ter- Hbatı almaktadır. İngilizce, Fran- #ızca, İtalyanca ve Almanca bro- Şürlerlerin tab'ı bitmiştir. Arap> $a brogürlerin basılması — devam ttmektedir. Yaz aylarında fazla Sıcaktan kaçan sıcak memleket zenginleri Akdeniz kıyılarındaki diğer şehişlere koşmaktadır, Be- lediye sıcak memleket türistleri - hin Şehir Su Daima Dolu Bulunacak Ahşab Binaların Bulunduğu Semtlerde Yollar Çapraz Olacak on yangında susuzluğun da Smu)ıım bir âmil olduğunu yazmıştık. İtfaiye yangın Yerine gelerek tam bir - faaliyet | Böstermişse de — musluklardan kâfi mikdarda sü alınamamış, de- | Hiz suyunun yardımına — koşul - Muştur. Belediye yangınlarda baş gös- İeren susuzluğun önüne geçmek için esaslı bir tedbir — alacaklır. Sular İdaresi yangın muslukla - rının — sayısını gçoğaltmak üzere Pek yakında faaliyete geçecek - tir, Şehri geceleri yıkamak - için İramvay caddelerinde her elli Metrede bir musluk — açılacaktır. Bu musluklardan yangın anında da istifade edilecektir. İstanbulun birçok taraflarında ! ——— LA LA | Etrüsk Tahkikatı Daha Bitmedi Etrüsk vapurunu yeniden tet- kik edecek ikinci Alman heyeti #ehrlmize gelmiştir. Heyet, gü - | Verte, makine ve kazan mütehas- | Sızlarından mürekkebdir. Etrüsk #artnameye 60 mühteli cihetten | Uymamakta, aymca kazanlar da Çürük bulunmaktadır. -Yapurun Müvazenesizliği de mühim nok - Sanlardan sayılmaktadır. Müte - bassısların tetkikatı bittikten son- Ta geminin tadiline geçilecektr. İktisad Vekâletnin gönderdiği heyet tetkikatını bitirmiş, Anka- | Nu 92 Sabah oldu. Alemdar, mutadın hilâfına derhal giyindi ve divana Biti, İlk işi; Boşnak Ağayı huzuruna) Çağırmak oldu. Emrini verdi: — Ağa; maiyyetini al! Ön beş bin kişdlik bir kuvvetle Vidin Va> lisi Tdrisin üzerine yürü ve ma- İYyelile beraber bu herili orta - dan kaldır.. Başını keserek İstan- Boşnak ağa, cahil bir zorba ol- akla beraber kulağı delik etra- fnı görür ve sezer bir adamdı. larında Boğaziçine ve- | cektir. İ doldurulmuş su depolarından is - | gayret ve faaliyetle çalışılmak - ZORBALAR —-SALTANATI yya Adalar gelmesini temin etmek için faaliyete geçmiştir. Bu hu - susta Denizbank ve Şirketi Hay- riye ile temaslar yapılacaktır. Seyyahların İstanbulu güzelce 4 ve görmeleri için Av- rupada olduğu gibi otolar satın alınacaktır. Her oto 20 - 30 seyyah alabilecektir ve her birinde mü- teaddit tercümanlar - bulunacak oto şehrin sokaklarını dolaşırken tercümanlar yüksek sesle izahat vereceklerdir. Denizde de ayrıca bu maksatla motörler tahsis edile- Depoları metrük su depoları vardır. Bele- diye bu depolardan istifade et - mek için tetkikler yapmaktadır. Her su deposu temizlenccek, ter- kos tesisatı ile borular vasıtasile birleştirilecek içlerine su doldu- rulacaktır. Yangın anında itfaiye tifade edecektir, İstanbulun sokakları itfaiyenin vazifesini İğyıklle — yapmasına mani olm Bilhassa ahşap semtlerde caddelerin bu İş için “çapraz olması lâzım gelmekte - dir. Şehircilik — mütehassısı — Prost; plânında bu nokta üzerinde e - hemmiyetle durmuştur. — Ahşap | binalarla dolu semtlerin caddele- rine çapraz vaziyet verilecektir. Siloların Sayısı Bir -| Misli Artıyor Memleket hububatçılığının 1 - lerlemesini temin için büyük bir tadır; bu hususta belli başlı bir a- dim olmak üzere — Silolarımızın |, kapasitesini yüz bin tona çıkara- cak bir kanun projesi hazırlan ; mıştır, Bu süretle silolarımız bir misli daha arttırılmış olacaktır. Bundan mâda, diğer alâkah ma kamlar, silolarımızın mevcut ka> pasitesini iki yüz bin tona yük - seltecek mühim bir proje hazır- Jamışlardır. Bu programa — göre silolarımız ihracat, temerküz — ve tevsi, toplama, sevk kısımlarına | ayrılmakta ve ayrıca stok ambar | yapılmaktadır. Bundan baş- ' 'Yazan: M. Sami KARAYEL hazaya daldı. Alemdar, Boşnak ağanın dura- ladığını görünce sordu: — Ne o, yoksa İdris herifin üze- | rine yürümekten karkuyar mu - | sun?, Boşnak ağa, Paşasının sözlerine biyik altmdan güldü: Ve: — Paşam, İdris te kim oluyor?, Sayenizde bizler Balkanları a » şarak koca Aliosman devletinin payıtahtana girdik ve yine koca Aliosman devletine sahib olduk... — E!... Peki öyle işe ne dikilip duruyorsun?. — Paşam; dikildiğim şudur ki: Yılan Hikâyesi braç mallarımızıv yabancı mem- leketlere sevki hakkında geçen gün salâhiyettar bir zatın yaz- dığı bir etüd yazısını okuduk. lü- zaf edelim ki, yüreğimiz sızladı. O etüdden Aanladığımız şu idi: İhraç ettiğimiz mallar, vapuru - muz olmadığı için, günlerce, haf- talarca İstanbul limanında bek - Temeğe mecburdur. İhracat malla- Yanızı yabancı vapurlarla ve çok pahalıya ve gayet ağır vasıtalar- la gönderiyoruz. Geçen bu uzun bekleyiş ve nakil zamanı içinde, piyasa dağişebiliyor, mal bozula- biliyor. Bizden mal alan yabancı tilecarın belki de hevesi kaçıyor. Yıllar var ki, İstanbul limanı» nın ve ihracat mallarımızın sevki bir yılan hikâyesi olmaktan kur- tulamamıştır. Artık kurtaralım, diyoruz . BÜRHAN CEVAD Türk Kuşunda Talebe Adedi Fazlalaşıyor Türkkuşü bu sene geçen — yıl olduğu gibi Temmuz ayında faa- liyete başlıyacak ve bütün şube- lerde havacılık kampları açıla - caktır. Türkkuşuna — yazılmakta olan talebe mikdarı büyük — bir nisbette artmakta olduğu için İn- önü kampı tesisatı ihtiyacı karşı- layamamakta ve bu sebeple şu- belerde de kamp kurulması mec- buriyeti hâsıl olmaktadır. Bügüne kadar yapılmış - olan kayıtlar geçen sene ayni devrede kaydolanların sayısından €en uz iki misli fazladır. Bundan başka G. Antep, Balıkesir ve Denizli li- selerinde Türkkuşuna üye kay- İstanbul Yakında İyi Süte Kavuşacak Belediye Mandıralardaki Suları Tahlil Ettirmiye Başladı stanbulda açılan süt fabri- kasının inşası esnasında be- lediye ile devlet Ziraat Ku- rumu Müştereken hareket ede- cektir. Süt fabrikasında —muh - telif tâkimhaneler bulunacaktır. Süt, mandıralardan tedarik edi- Jecektir. Har - mandıranın — bir | baytar ve bir doktoru — olacak, ancak sütler bunların nezareti al- tında sağılarak güyümlere kona- caktır. Sıhhiye Müdürlüğü fabrika te- sisine kadar sütlerin daha temiz bir halde şehre isalesi için şimdi- den tedbir alacaktır. Her mandı- Tanın kullandığı sular - tesbit e- dilmekte, kimyahanede tahlilden geçirilmektedir. Kabili şürb ol - lğurdur’da dına başlanmış olduğu için bu se- nenin mevcudu geçen seneye na- zaran üç dort maslidir. hazırlığına şimdiden başlamışlar- dır. G. Antep, Balıkesir ve Deniz- li talebesi de İnönüne getirilecek- tir, Türkkuşu eski şubeleri bulun- nün Maarif Vekâletine müracaat ederek mekteplerden müzaheret edilmesini istediğint — yazmıştık. Haber aldığımıza göre Maarif Ve Kâleti bu müracaatı ehemmiyetle nazarı itibare almış ve mekteple- Te bir tamim yollamağa — karar vermiştir. Bu tamimde mektep müdürlerinin talebeyi Türkkuşu derslerine göndermek üzere mü- saade vermeleri bildirilmektedir. ——— ka ilâve suretile stok silolarımız Ti bin ton olacaktır. Yekünu 80 bin tonu bulan bu silolardan başka bir de toplama ve stok ambarları yapılacaktır. Memleketimizin muhtelif yerle- rinde yapılacak olan bu ambar - larla toplama ambarlarımızın ye künu 45 bin tonu bulacaktır. Böy- lelikle silolarımız. — mevcutlarla beraber 200 bin tona yükselecek memleketin en mühim davala - rından biri halledilmiş olacaktır. İstanbulda malyetinizde kimse cikler kalmıyacak... — Bundan ne çıkar?, — Paşam; yeniçeri — haytaları durmadan fırsat kollarlar... A - halıyi de aleyhimize fışkırtıp du- rurlar... Padişahın zamirini de bir tarafa koyarsak kuvvetlerimi- zi İdris Paşa üzerine — yollamak her halde mülâhaza — değer bir şeydir. Alemdar, Boşnak — ağanın bu sözlerine cevab vermek lüzumu - u hissetmemişti. Çünkü düşün - * geleri doğru değildi. Ortada Ka- dı Paşanın emrinde binlerce sek- bamı cedid teşkilâti vardı. Sonra; Ramiz Paşa gibi bir kap-| tanı deryanın maiyetinde binler - ce kalyoncu vardı. Bu sdamlar ise doğrudan doğruya kendisine tâ - bidir. Nasıl olur da Yeniçeriler fır-, B muş, 83 çocuğu beslemiştir. Z3 nisanda bir çocuk balosu yapmış, ayrıca 400 kişilik bir de Keçiburlu tren gezisi tertib edilmiştir. Kurum çok faal bir kadroya maliktir. Resimde vali ile kurum araları Ankarada Tıb Fakültesi Kuruluyor Ankarada yapılacak olan yeni 'Tıp Fakültesi için tanınmış mi - marlar arasında açılan avan pro- je müsabakası bitmiş ve Fransız mimarlarından Jan Valter tara » fından hazırlanan proje kabul e- dilmiştir. PFransız mimarının yaptığı pro- jeye göre yeni Tıp fakültesi ay- rı sekiz binadan mürekkep ola- | taktır. Fakülteye merbut hasta- ne 750 yatak alabilecek büyük - Bu inşaata önümüzdeki Hazi- Tandan evvel başlanacaktır. Tek- mil inşaat 942 senesine kadar so- | | na erecektir. rine gönderebilirdi. Akşam| Kamertab bu davayı güzelce hal | ve fasleylemişti. Kimi bu adamın üzerine yollamış olsa. sonradan | devletin başına daha büyük belâ- ler açabilecek bir zarba kesile - bilirdi. Alemdar; kaşlarını çattı. Akşam- dan kalma mahmurluğile Boşnak ağaya şu yolda idarei kelâma büş- ladı: — Ağam; söylediklerin biraz tanbula geldiğimiz gibi değildir. Kadı Paşa; eski devrin zulmüne yuğramış bir adamdır ve bizdendir.| Selimiyede elinin altında binlerce| sekbanı cedid askeri vardır, Son-, ra; Ramiz Paşayı unutuyorsun?.. | Bütün donanma elinde bulunuyor-. | Bana burada bırakacağın biriki | bin muhafız kuvvet kâfidir. Za - | ten; herkes bir köşeye — sinmiş: Sergerdelerin kellesi - uçurulmuş- Ne haddine kim ayaklanabi- tür, i urdur vilâyetinin Çocük Esirgeme kurumu yıllık — toplantısını yapmış ve yeni çalışma yılına daha geniş bir kadro ile atılmıştır. Kurum geçen çalışma yılında 150 çocuğa elbise ve kundura yap- mayan suların mandıralarda kul- lanılmasına izin verilmiyecektir. İktısat Vekâleti temiz süt işin- de açmış olduğu mücadeleyi tam muvaffakiyetle bitirmek için pe- rakende süt veren hayvan bes - lenmesine izin — verilmiyecektir, Oraya buraya dağılmış, - ahırlar ortadan kaldırılacak, — bir sraya toplanacaklır. Devlet Ziraat Ku- Tumunun hususi tertibatı ile man- dıralardan alnacak sütler fabri. kaya getirilecek, tâkim edildik- ten sonra yine hususi tertikatla şehrin her tarafma dağıtılacaktır. Çocukların taze süt içmeleri i- çin ayrıca hususf tertibat vücude getirilecektir. Yardımlar Memlekette Yol İnşaatı Hızlen liriliyor Memleketimizin her tarafında yöl inşası hususunda büyük bir faaliyet başlamış bulunmaktadır.| Bu cümleden olmak üzere Gey - vede de imar faaliyeti göze çarp- maktadır. Kaza ile istasyonu — biribirine bağlıyan dört buçuk kilgmetre u- zunluğundaki eaki şose çok fazla dolaştığından bu yolun kısaltıl - | ması düşünülmüş ve yeni bir şo- | se yapılmak üzere faaliyete ge - çilmiştir, Belediye binası önünden ve tar laların içinden geçirilecek — olan yeni şosenin biran evvel ikmâl e- | dilmesi için muhit halkı büyük bir gayret ve alâka göstermek - tedir, Bu itibarla birçok kimse- ler tarlalarını kendi gönül rıza- lir.. Kökünden dağrarım onları.. Zannetmem kimse kıpırdıyamaz.. Yeniçeri diye artada H.m kaldı?. Bir alay hamal, çamal insanlar, Boşnak ağa paşanın bu sözleri üzerine yine düşüncelerine dal - dı. Ve paşayı etrafile vukuatı kav-) rıyamadığına hükmetti. Zaten son zamanlarda efendi - sine bir başkalık ârız olmuştu. Her| şeyi olduğu gibi kabul ediyordu. Daimi hırçınlıkları kalmamıştı. Ah; her şeyi biliyordu. Onu bu | hale koyan gözdesi Kamertab idi, O fettan İstanbul karısı dev gibi | Alemdarı, mangal ultında pinek- leyen bir kedi haline getirmişti. Fakat; bu düşüncelerini paşaya nasıl söyliyebilirdi. Akıbet gün Bibi aşikârdı, Siruzi İsmall Beyin kuvvetleri ortalığın halini anlar anlamaz ortaya birer bahane ko- Geçeceği Yollar Ancak İkinci Sınıf Caddelerden Geçe Bilecek İstanbulun birinci sımıf cad - delerinden mübim bir kısmı beş yyüz yedi bin lira ile tamir edile- cektir, Bu işi üzerine alan müte - ahhit —gecikmekte — olduğundan yollarm tamiri geç kalacaktır. Belediye bu yolların inşası ta - mamlandıktan sonra diğer yolla- yın inşasına geçecektir. Şehir yollarımın ikinci ve üçüncü dere- cede olanları en evvel tamir gö- recektir. Fen heyeti bu yolların listesini hazırlamaktadır. At arabalarının inşa edilmekte olan asfalt caddeleri pek çabuk harap edeceği anlaşılmıştır. Bu gibi arabalar bundan sonra birin- ci sınıf caddelerden geçirilmi - yecektir. At arabaları ikinci ve Üçüncü sımıf caddeleden geçirik- ceğinden yolların biran evvel ta- mirlerine zaruret hâsıl olmakta - dır. Kaymakamlar da bu işde bele- diyeye müzaheret edecektir. Parti kongrelerinde tesbit edi- Jen bozuk yolların yenilenmesine e dikkat olunacaktır. Bıı_loğ_ar Başvekili Geliyor Ayın 19 unda Şehrimizde Olacak Evvelce ilk defa olarak Bulgar Başvekilinin bu. ayın 15 ini- mü- teakib şehrimize geleceğini vaz- mıştık. Sofyadan bugün gelen ha- berlere göre Bulgar Başvekili Kö- seivanof Sofya elçimiz Şevki Ber- keri kabul ederek görüşmüştür, Bu görüşmede Bulgar Başve » kilinin Ankaraya yapacağı seya- hat mevzuu bahsolmuştur. Köseivanof'un bu ayın on se- kizinde Sofyadan hareket ederek ertesi günü İstanbula geleceği ve İstenbulda kalmadan ayni gece Ankaraya hareket edeceği anla - şılmaktadır. Ankarada iki gün ka- larak Cumhur Reisimiz tarafın - dan kabul edilecek olan Bulgar Başvekili dönüşde İstanbulda 24 saat kalacak ve şehri gezecektir. ——— ——— larile yol terketmekte ve bu hu- susta yardımda bulunmaktadır - lar. Bazıları da tarlalarından büöy- le bir fedakârlık yapmağa — razı olmadıkları için, belediyece is - timlâk edilerek kendilerine baş- ka yerlerden daha fazla arazi ve- rilmektedir, Yol bittikten sonza her iki ta- raf ağaçlandırılacak ve Geyve - den istasyona 15 dakikada git - mek mümkün olacaktır, Bunlar kalyoncu haytası idiler ki içabında Yeniçerilere yardımdan geri durmazlardı. Yağmakerlikle gözü açılan bu herifler hiç Alem- darın ortaya koyduğu korku sü - künu içinde yaşıyabilirler miydi? Hele, Ramiz Paşanın kalyoncula- ra karşı aldığı şiddetli vaziyet dü- şündüklerine en büyük - delildi. Ramiz Paşa da efendisi gibi yu-| ları gözdesi Cânâna vermişti. A- deta, abdallaşmıştı. Alemdar, Boşnak ağanın önüne bakarak derin düşüncelere daldı- ğanı görünce: — Ağam; derdin nedir söyle?. Söylediklerimde şüphe mi görür- sün? Ağa; sinirlenmişti. Hiç olmazsa giderayak bir iki söz söylemek lâ- amdı. Ağzını açtı, gözünü yumdu. söylemeğe başladı: yarak İstanbuldan uzaklaşmışlar-| dı. Ramiz Paşanın elindeki kuv - vetler kendi — adamları değildi. — Paşam bilirsin ki kellemiz vücudümüz yolunuza kurbandır. KADANA üyük Harb esnasında, danya iskelesinde, iki top- çu kadanasını gemiye bi mezareti altında, boyları ikişer — — Hay, hay.. Pekâlâ, diyor, İki Mehmed, Alman neferleri- mnin yedeğinden kadanaları olı yorlar. Biri, koşarak iskele mey- danında duran şıracının Ameri- — kan bezinden yapılmış örtüsünü — alıyor., Kadananın gözünü bağ- hyor. Hayvanı ,iskele — üstünde birez dolaştırıyor, sonra, getiri - .yor, o daracık, kalasların üstün- — den vapura sokuveriyor, Alman zabiti hayret — içinde.. Evvelâ, boylarına, üstlerine Tarına - bakarak hiç ehemmiyet vermediği Mehmedlerin elini sı- kıyor, tebrik ediyor. Mehmed, yabancı zabitin söz- lerinden birşey anlamıyor. Tebrik ettiğini tercüman vasıtasile söye lüyorlar.. Mehmed omuz silkiyor: — Ne yaptık kil Hayvar vapura sokmakda m bir iş?. Bundan bir müddet ev X dığım gibi, Türk kahramanlığı - nin, Türk çocuklarının zekâ ve kabiliyetlerinin, harp ve askex Tik aşklarının mekteb kitabi bol bol nümuneleri bulunmalı - — dır. Dün ve bugün yozdığım iki misal gibi, on binlercesi var. REŞAD FEYZİ Hukuk Talebesinin — Çayı 3 Hukuk Fakültesi talebeleri larında mesleki tesanüt ve sami- yet duygularını kuvvetlendirmek ve güzel neş'eli bir gece geçirmek maksadile 11 Mart Cumartesi cesi Maksim salanlarında bir ge- ce tertip etmişlerdir. 1 O gece için bir çok sürprizleri ihtiva eden zengin bir - program hazırlanmaktadır. K Birimizin Derdi — : iepimizin Derdi | Tramvay Manevraları|