20 Mart 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

20 Mart 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

_,Jvıarı 1 729 A istanbul Cağaloğlu Nuruosmaniye No. 939 PAZARTESİ İŞLERİ: TELEFON: 20827 En son Telğrafhn Ve Hauurlerî Veren Akşam Gazetesi Türk milleti her türlü nifak tesirle- rinden uzak ve sâlim bir birlik ve be- raberlik havası içinde kendini göster- mektedir. i. İNÖNÜ İDARE - İLAN: Tel: 20327 Telgraf : İst, Son Telgrat Umumi Üzere Olduğu Anlaşılıyor Rumen Ordusu Devletler Romanya'ya Yardım Edecek ükreş, 20 (Hususi) ordus harb için hazırlıklarını ikmal etmek üzeredir. alarının herhangi bir hudud tecavü- karşısında, ordusu derhal ve şiddetle muka- vemet edecektir. Bu taktirde, İn- giltere, Fransa, Amerika, Lehistan, Sovyet Rusya'da Romanya'ya var- Romanya Balkan Müttefiklerine de müracaat ederek, kendisine ne şekilde yardım edile- zü hareketi dım edecektir. ceğini sormuştur. Tehlike Çanları Çalmıya Başladı! Avrupa nihayet tehlike ile karşı karşıya ve boğaz bo- gaza gelmiştir. | —e Yazan: Etem İzzet BENİCE lman ordularının Romanya | A hududuna dayanması - ile Avrupa: hüdis olan son siyasi vaziyet büyük bir ciddiyet ve bulran iladesi almıştır, On iki saat içinde Çekosloyak devletini ortadan kaldıran ve ken- disine maleden Almanya karşı - sında bu hareketin ne gibi bir devam arzedeceği başda Londra, Paris, Moskova olmak üzere bü- | tün Avrupa devletlerini en hâd ve ciddi şekli ile alâkalandırıyor. | — Almanya ne yapacak?, Dava budur. Çekeslovakya'yı ortadan kaldırmakla Hider Al « manya'sının kendisini şimdilik tatmin etmiş bulunduğuna delâ- let edecek ortada hiçbir emare ol madığı gibi, mutlaka bunun ak - Bini isbat edecek bir vesikaya da sahib değiliz. Yalmız, Alman or - dularının şark ve cenub İstika- metibde mütemadiyen tahaşşüd etmesi, İtalyanın büyük bir harb hazırlığı içinde bulunması ve bu- güne kadar cereyan eden kayıdsız ve şartsız emrivakiler Avrupa'nın | her merkezinde zaruri olarak teh- like işareti vermekte ve millet- lerin bu tehlike ile boğaz boğaza geldiklerini gözöüne koymak - tadır. Vaziyetin bugün için ilade ve tebarüz ettirdiği safha şudur ki, Çek-Elovakya, Ilhakı büyük de- mokrasiler tarafından tanınma - mış olmasına rağmen — artadan kalkmıştır. Ancak bunu şiddetli bir nefret aksülâmeli ile karşılı- yan devletlerin Romanya hudu - dunda ileriye adım atacak tek Alman nelerine karşı yalnız nef- ret ve aksülâmel ile iktifa etmi - yecekleri de bütün vüzuhile an- Kaşılmaktadır. Bunun daha açık izahı Romen hududunda patlıya- gak tek tüfeğin bütün dünyaya gşamil bir barut fıçısına sokulan kundaklık hizmetini göreceğidir. Bu takdirde Almanya'nın bir an önce kendi ekmek, petrol, benzin ve yiyecek ihtiyacını temin eçin (Devamı 6 ımcı sahilede) Harbin Patlamak Hazırlıklarını Bitirdi, Demokrat — Rumen Rumen topraklarına bir Alman taarruzu karşısında — Avrupa'da umumi harb patlamış olacaktır. Demokrat devletleri müşkül vazi- yette bırakmak için, bir yeni Al- man faarruzu anında, İtalya'nın da Cenubi Akdenizde Afrika sahilleri- ne bir taarruz yapacağı tahmin edil- mektedir. Avrupa, bugünkü kadar, 1914 denberi, ilk defa en nazik günlerini yaşamaktadır. Meb'us İntihabının Tesri Edileceği Şayiası Dolaşıyor Müntehibisani — seçimi — dün gant 16 da bitmiştir. Saat 16 da in- tihabın bittiği ilân edilmiş, teftiş heyetleri tarafından sandıklar mü-| hürlenmiştir. Bundan sonra, rey sandıkları intihab — yerlerinden merasim ve tezahüratla kaldırı» larak Belediye dairelcrine geti - rilmiştir. İntihab teftiş beyetleri, sandık- ları muayeneden sonra reyleri tas- nif etmişlerdir. Tasif gece saat Alman kıt'- Rumen Dahiliye Vekili Faik Öztrak Bulgar Başvekili Ankara dan Geldi Türk - Bulgar Dostluğunun Çok Kuvvetlendiği Müşahede Edildi | Milli Şef İsmet İnönü Ankarada hasbihal ört gündenberi memleke - | fimizde bulunan dost Bul - garistanın muhterem Baş- vekili ekselâns Köseivanof, dün ge- ce 20,10 da, hususi trenle Anka - radan şehrimize hareket etmişler- dir. Kendilerini garda B: ilâ » miz doktor Refik Saydam, Hari - ciye Vekili Faik Öztrak, Gümrük| yirmiye kadar devam etmiştir. Va-| tandaşların — reylerini — ittifakla Cumhuriyet Halk Partisi namzed -| lerine verdikleri anlaşılmıştır. (Devamı 6 ıncı sahifede) Macar | kalâde salâhiyetler alan Fransız | Başvekili Daladye Ölü Denize Atmışlar Esrarengiz Bir Ölüm Hâdisesi İstanbul zabıta ve adliyesi bir İngiliz vapurunda vukubulan şüp- heli bir ölüm hâdisesinin tahki - | katına başlamıştır. İngiliz bandralı Alresford va- puru Yunanistanda Matabanbur- nu açıklarından geçerken, karaya 4 mil mesafede vapurün birinci | kaptanı Prais kaptan köprüsün -« den düşerek ölmüştür. Vapur, bu WAvru aha Yoi Bütün Devletlerin Kabineleri — Uzun ictimalar Halindedirler Meb'usan ve âyan meclisinden fev- , mektedir. Fal Tayyareleri Raomanya îÜzerinde Uçmıya Başladı Bir Felâkete Sürüklenmek Üzere Bulundugu Endişe İle Haber Verıl.yor YOEAL AŞT A ondra 20 (Hususi)— Al . — | [L ei Haa ç Karpatlaraltı Ruvyyası İsti- kametlerinde mühim bir miktar- da askeri kuvvetler sevketmekte- dir. Siyasi müşabidler, bu kıt'a- ların nerede yığınak yapacağını kat'i olarak kestirememekle bera- ber, vaziyeti çok mazik ve endi- şeli görüyorlar. Almanyanın ni- san on beşine kadar yeniden ha - rekete geçeceği zannedilmektedir. Çekoslovakya'nın işgal ve ilha- kından sonra «büyük Almanyas tasavvurunun tahakkuk sahasına gıkarılması ilk plânda işgal edilecek arazinin nereleri olduğu üzerinde görüşülmektedir. Al » manya bugün Romanya ile hem- budud olmuştur. Romanyanın buğday ve petrol membalarını ele geçirmek içi Alman kıt'alarının - Romanya'ya ani bir taarruz yapacağı akla gel- bu vaziyette, Ro- manyi Çekoslovakya gibi, mu- (Devami 6 incı zahifede) Amerika Galevan içinde Harbe bazırlanan Romen ordusund an bir cüzütam! Hassa alayı sancağı Müşkülât Kaldırılıyor Maarif Vekâleti Yeni Terimleri Değiştirdi Eski Istılahlardan Bir Çoğu Tekrar Kabul Edilmektedir Vekâlet bu son ıstılaklar hak- kında da alâkadar muallimlerin fikirlerini sormaktadır. Muallim- rde okutulan riya - , tabiiye ve daha bazı ' derslerinin kitabları eve | hâdiseyi müteskib ikinci kapta - nın idaresinde yoluna devam ede- | | rzek Çanakkaleye gelmiş, orada | (Devamı 6 ıncı sahifede) Z | KISACA [ | İki Hikmet.. Ben: — Hikmet.. Deyince, — eümlemi beklemeden: bitirmemi | Bulger Başvekili ile samimi bir. | esnasında ve İnhisarlar Vekili Ali Rana, ha-| riciye umumi kâtibi Rifat Mene- mencioğlu, Balkan devletleri firler ve sefaretleri erkânı, An - kara valisi, kumandanlar, — polis | müdürü ile — kalabalık bir halk | kütlesi tarafı: eşyi etmi dir. Reis ümüz — namı (Devamı 6 ıncı sahifede) | — Ne var?, Diye sordu. — Senden bahsetmiyorum.. Diyerek devam ettim: — Alınan neticeden — bahsede- W çektim. Kırk vilâyette ikinci mün- tehib seçimi bitti. Halkin hemen yüzde doksan beşi seçime iştirak | etmiş bulunuyor. Reyler, ki len Cumhuriyet Halk Partisi nam- zedlerine verilmiştir. — Ha. Şimdi anladım, bunun | hikmetini söyliyecektin.. dedi, Cevabını verdim ve., sözlerime | ekledim: — Bunun hikmetini Partinin halkı, halkın Partiyi kendi malı we hüviyeti bilmesi dir. Siyasi rüşd, ve milli yekparelik işte bu- na derler. .. |a Almanların Hareketi Zalimane Addediliyor Vaşington 20 (A.A.)— Radyoda | bir nutuk söyliyen âyandan King bitaraflık kanununun İlgası hak- kında kongreye tevdi ettiği proje hakkında izahat vermiştir. Hatib, komintern aleyhtarı paktı imza eden - devletlerin mâni olacak bir siyase genişlemesine akib ede- bilmesi Jâzım geldiğini, çünkü alanma usullerinin ne zaman ortadan kalkacağı malüm olma « metlerin tahri insanın zalimane bir kontrol derpiş et SÖVYETLERLE TEŞRİKİ MESAİ 20 (ALA.)— Havasi Sa- yettar bir membadan öğre - nildiğine göre Lord Halifaks dün Sovyetler Birliğinin Londra sefa- Bövyet iş- rethanesinde İngiliz - birliği için yeni bir formül teklif etmiştir. Maiski, hükümetinin de- türlü müşterek emniyet sistemine müzaherot etmeğe ha- zır bulunduğuna şahsan kani bu- lunduğunu söylemiştir. da bu hususta kat'i bir covab ver- | mesi beklenmektedir. 200 ÖLÜ VAR Budapeşte 20 (AA.)— Karpat- laraltı Macar 200 maktule malolmuş kranyasının işgal: velce yeni terimlerle daldurulmuş- tu. B uterimlerin ekserisinin me- nus olmadığı görülmüş. Bu hu - ler bu ay nihayetine göre mütla - lealarını Vekâlete göndeyecekler, icabederse, daha mühim bir kı al- | er tarafından teklif edi - | et hükümetinin pek yakın- | susta muallünlerin fikirleri so - rulmuştur. Vekâlet terim mevzularını e - saslı şekilde tetkik etmiş ve ev- | velce kabul edilen birkaç yıldır | mekteblerde okutulan bu terim- | lerin mühim bir kısmının değiş- karar vermiştir. Ve- | terimleri sür'at-| ekteblere yol - sım terimler değiştirilecektir. Mekteblerde okutulan ders ki- tabları ıstılahları bu suretle kat'i şeklini alacak ve yeni kitablar bu yeni kararlaşan ıstılahlara göre hazırlanacaktır, Önümüzdeki ders senesi başın- dan itibaren mekteblerde bugünkü gaçri a& kelimelerir le bastırmış lamıştır. Birçok terimlerin tesbit illeri tercih| olan te- | Maarif Veküâletinin bu yerinde ve makul hareketi taleböyi, veli- leri, ve muallimle memleket memnun edecektir, mesi işinde eski şe edilmi Gayri meni | Fimlerin hemen hepsi kaldırılmış- | tır. mün Fransız Cumhurreisi Yarın Londraya Hareket Ediyor Paris 20 (A.A.)— Lebrun ile refikası, 21 martta saat 8,05 te Paris- | ten hareket edecekler ve saat 11,25 de Calais'ye vâsıl olarak orada Cote d'Azure vapuruna bineceklerdir. Vapur, sant 11,35 de Douvres'a mü- teveccihen hareket edecek ve kendisine Kontramiral Lacroix'nın ku- mandasındaki altı Fransız torpitosu ile on beş askeri tayyare refakat eyliyecektir. Boğazın ortasında Fransız gemilerile tayyareleri yerine ayni miktarda İngilir muhrib ve tayyareleri kaim olacak ve bunlar Cote d'Azure'e Douvres'a kadar refakat edeceklerdir. Küme Maçlarının Acıklı Manzarasi Tafsilâtını Altıncı Sayfamızda Okuyunuz Dün milli küme maçları oynandı. Fakat, Beden 'Terbiyesi Umurml| mün son bazı kararlarına itirar eden kulübler mak| İkararını vermişlerdi. Bu yüzden kulüblerle oyuncular arasında ihti- 'âf çıktı. Bir kısım maçlar yapılamadı. Tafsilâtını spor sütunlarımızda| Oyn | Şeteyunuz.