26 Mart 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

26 Mart 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

A Günün Meselesi: Üniversite Talebe - Birliği Reisi Kim Olacak Murahhaslar Arasında İhtilâf Çıktı illardanberi bir — birliğe hasret kalmış olan Üni- versiteliler, Rektöre yap- | mış oldukları müteaddid mü - tacaatlardan sonra rihayet bu- na erişmek üzere bulunmak - tadır. Evvelki gün ilk toplan- tılarımı yapan ve kırk kişiden Abaret olan - birliğin ilk idare heyeti azaları hiç bir iş yapa- madan dağılmışlar ve toplan - tıyı önümüzdeki cuma gününe bırakmışlardır. Bu içtimaa gelmiş olan Tıb fakültesi murahhasları arasın- da askeri tıbdan da talebeler görülmüştür. Askerlerin birliğe idare heyeti sıfatile dahil olma- maları muvafık — bulunmamış olduğundan bu talebeler idare heyetinden ayrılmışlardır. Kırkların toplanması daha tiyade istişari — mahiyette bir toplantı olmuştur. Zira talebe birliği talimatnamesine Üni - versite meclisi henili son şek- lini vermeden evvei bir kere de talebelerin fikrini öğrenmek islemiştir. Halbuki talebeler a- rasında daha ilk Içtimada bir ihtilâf baş göstermiştir. İhtilâ- fin mevzuu zeisin hangi fakül- l teden olması keyfiyetidir. Ni- zamnameye göre evveli Beş İMAR İŞLER | fakülteden birer reis vekili se- gilecektir. Ayrıca bir de reis çilmesi lâzımdır. Swıfların çok- Bu dolayısile daha kalabalık olan ve fazla rey temin edebi- dlecek vaziyette bulunan Tıb fakültesi murahhasları - birlik| reisinin kırklar meclisi tara - fından seçilmesini, sınıfları layısile murahhasları daha az olan hukuk ve bilhassa iktısad fakülteleri murahhasları iso re- isin, beş reis vekili arasından ve kendileri tarafından seçil - mesini istemişlerdir. Bu müna- kaşa o kadar şiddetlenmiştir ki Rektör bir aralık: «— Böyle giderse birlik işini seneye bırakmak mecburiye - tinde kalacağım» demiştir. Neticede vakit gecikmiş ve mıştır. Tb fakültesi murahhasları- nın bir kısmının asker diğer kısmının da sırf yurd talebesi olması dolayısile dekanlık ikin ©, dördüncü, altıncı, sekizinci ve onuncu sömster murahhas- larmın yeniden seçilmesi için dün bir tamim yapmışlır. Bu murahhaslar 30 mart perşeml gününe kadar seçilecek ve cu- ma günü köngreye iştirak et tirilecektir. Atikalipaşa Camii Meydana Çıkarılıyor elediyenin imar faahiyeli ez| nasında karşısına çıkan ta- B naan kararlarını yazmıştık. İlk iş olarak Çarşıkap'daki Mer-) zifoni Mustafapaşaya a1d türbe- | , G aKi gadırvan da tamir edile-| Zadenin bir kısım yolcularımı al - nin etrafı genişletilecek, munta - zam bir meydan haline getirile- cektir. Bunun için Prost'un mem- leketimize gelinesi beklenmekte- dir. Türbe dahilinde icabeden ta-) mirata başlanmıştır. bir arsa, bir de yıkık kapı nazarı dikkati çekmekte bulunmuştur. rihi abideleri yıkımayarak ek| Bu kapı ile ahşab binalar yıkıl - | **© Sadıkzade vapurunun kurta- “ raflarının genişletilmes! hususutm, dıktan sonra camiin kuyurncular | "!masına çalışılmaktadır. Deniz- da Prost'um noktai nazarını daya-| çarşısına bakan — Matımudpaşaya | bank tahkikatta bulunmak üzere nazır. cephesi bütün — güzelliğile meydana çıkacaktır. Cami avlu - cektir. Cami avlusu bir asfalt yol haline getirildiği takdirde eski düyunu umumiye binası ile Nuru-| esmaniye camli arasında, Avru- pa şehirlerinde görülen — mabed içtima gelecek cumaya bırakıl- İ Herkese Bir İş azetelerin verdiği bir ha- bere güre, bilhassa — resmi vazifeleri sahipleri arasın - da birkaç işi üzerinde toplamış o- lanlar, yalnız bir vazife ile ikti- faya davet edilecekler. Birden fazla vazilesi olan ve birkaç yere den ayrı maaş alanların üzerle- rinden, diğer işler alınacak, başka vatandaşlara verilecek. Hükümetin bu tasavvurunun bir an evvel kuvveden fiile çık- masını bekliyoruz. Bu hareket, muhtelif bakımlardan hayırlı ve faideli olacaktır. Evvelâ memlekette iş sahası ge- nişliyecek, her vatandaş bir tek iş sahibi olunca randımanı arta- cak, köşede kıyıda kalmış iş- siz vatandaşların ıztırabı nihayet bulacak! BURHAN CEVAD Fırtına Var Marmarada Bir Motör Battı İçinde Üç Kişi Vardı Gerek Karadenizde, gerek Mar-| mara ve Akdenizde havalar baz- muştur. Devlet meteoroloji istas- yonu fırtına başlamak üzere oldu- ğunu derhal alâkadarlra bildir - miştir. Geçen son fırtmada Marmarada bir deniz kazası daha olduğu zan- nedilmektedir. Büyükçekmeceden kum yüklü olarak gelen Namaz- gâh ismindeki motörden üç gün- denberi haber alınamamıştır. Çek- mece civarında — Namazgâha aid parçalar bulunduğu için motörün| | battığı anilaşılmaktadır. Motörde bir kaptan ve iki tayfa vardı. Alâ- kadar makamlar civar limanlar- dan da malümat istemiştir. Sadıkzadenin Yolcuları Finike eivarında karaya otu - vak'a mahalline iki müfettiş gön- dermiştir. Anafarta vapuru Sadık-| 'MEKTEBLİLER VE SPORI Liseliler Arasında Müsabakalar Başlıyor 'Müsabakalara 1232 Genç Bilfül, İştirak Edecek eden terbiyesi kanunun li- geliler arasında âçılmasını emreden müsabakalar için hazırlığa dün de devam edilmiş- tir, Her liseden 44 sporcu talebe bu müsabakalara iştirak ettirile- cektir. Müsabakalara 28 lise gi - recek olduğundan müsabakalara bilfül iştirak edecek talebenin sa- yısı 1232 dir. Bu, spor tarihimizde. mühim bir hâdise teşkil edecek - ] tir. Gençlerimizi toplu olarak spo- ra alıştırmanın ilk hamlesi demek olduğu — için on gün — mekteb - | lerin iştirakile büyük bir spor bay- yamı Yapılacaktır. Yapılmış ölan | futbol maçları fiküstürü muci - bince 2 nisan pazar günü ilk maç- ler Galatasaray lisesile İstanbal | İhrac Mallarımızın Standardizasyonları İyi Neticeler Alındığından, Buğday, Yapağı, Arpa İhrac Nizamnameleri de Hazırlandı ktısad Vekâleti, bir müddetten-| ıbm harice sevkedilen — fındık, gekirdeksiz kuru üzüm ve pa- lamut gibi maddeleri sıkı bir kon- troldan geçirmektedir. Alınatnı ne- ticeler fevkalâde — memnuniyeti mucib olduğundan Vekâlet ayni kontrol ve stândardizasyon işini diğer ihraç maddelerine de teş - amile karar vermiştir. Vekâlet, umumt ihracatımızda mühim bir yeri olan tiftik. yapak,| buğday ve arpa sevkiyatının da kontrola tâbi tutulması için dört ayrı nizamname hazırlamak üze- re bundan evvel tetkiklere baş - lamış ve bu münasebetle de iç ti- caret umum müdürü B. Mümtaz Rekin riyaseti altında İstanbulda ihracat tacirlerile müzakereler ya-| maştır. Mersin vapuru da bir kı- sım yolcuları alacaktır. e Adliye Vekâletinin pılmıştı. Bu görüşmeler netice - sinde hazırlanan projeler İktısad Vekâletinin tasdikinden sonra Şü-; rayı Devlete arzedilmiştir. Devlet| Şürası bu dört mühim ihraç mad-| demizin standardizasyanu hakkın-| İkinci iş olarak da Çemberli - | meydanlarına benzer bir geçid e| AçÇtığı imtihanda Beş | daki nizamnameleri tasvip etmiş- taşdaki Atikalipaşa camlinin et rafının açılması gelmektedir. Ma- lüm olduğu üzere bu camiin tami-| de edilecektir. — rine iki buçuk senedenberi çalışı-| Darüşşafakalılar maktadır. Camiin evvelâ içi, sonra dığı, tramvay caddesine nazır ak- samı, duvarları, mezarlık kısım tmair edilmiştir. Şumdı de camiin| minare civarı işlenmektedir. Ca- | miün etrafı anşab binalarla çevril-, miş, Mahmudpaşaya inen yoku- şun başında ise mezbele halinde No 111 Çok geçmedi kâhya kalktı. Ha san Canı çağırttı. Yüzü gülüyordu.' Her halde Kadı Paşa elde edil- mişli. Kâhya Hasan Cana sordu: — Ne var, ne yok Hasan Cant.. Genç detikanlı akşamki yorgun- luğun verdiği sersemlikle dili do- daşarak şunları söyliyebildi: — Hiç!.. Sabaha kadar uyku - suz bekledik... — Amma yaptın Hasan Can bel. — Paşa hiç kalkmadı mı gece? — Kalktı. Dışarı çıktı.... Emir- ZORBALAR SALTANATI Ş çtimat Darüşşafaka lisesinden mezun- lar cemiyeti, dün Eminönü Hal - kevi salonlarında bir içtima yap- | rın İsviçreye hareket edecekler- mıştır. Toplanlıda cemiyete sid | air. Gençlerimiz orada hukuk li- mescleler görüşülmüştür. Yazan: M. Sami KARAYEL rolümüzü ifa etmiş bulunuyorduk.| Hem de çok mükemmel bir şekil- de.. Fakat paşa bir kere olsun dö- | bakmadı? nüp bakmadı. Sanki korldorda ve| sedirde kimsecikler yokmuş gibi | mi hiç bakmadı? gelip geçti. — Evet; efendimiz. böyle.. — Yoksa; yoksa dalkınlıkta v- yuyup kaldınızı mı? le kırpmadık.. Hep hazır bulun- duk... . — Olabilir... Uyumuş olursu - nuz.. Hiç bu derece bariz bir sah- Kişi Kazandı Adliye Vekâletinin açmış oldu- ğu imtihanda biri Ankara, dördü İstarbul hukukundan olmak üzere beş kişi kazanmışlardır. İstanbul- dan kazananlar şunlardır: Muam-, mer Aksoy, Adnan, Ekrem ve Be- dia Karaorman. Bu talebeler ya- sans ve doktorası yapacaklardır. neyi gelip geçerken görmemek mümkün mü? — Söyle oğlum; olabilir ya?... Belki uyumuş olabilirsiniz... Zi- yanı yok, başka türlü — çaresine bakarız.. — Hayır efendim, hayır.,. Bir an için bile uyumadık... — Gelip geçtiğini —Gi — Hayır, hayır efendimiz... Hiç| Öyle ise bu he- evliya... Halbuki; Hassn Can, doğru ko- nuşmuyordu. Çiftler » derece dal- — Hayır efendim; gözümüzü bi-| mışlardı ki, Kadı Paşa onları da- kikalarca seyrettiği halde farkma| bile varmamışlardı. Yalnız dönüş-| te farkına varmışlardı. Kâhya; hayret etmişti bu işe... tir, Nizamnameler bugünlerde Ve- killer Heyetine gönderilecektir. Nizamnameye göre tiftik ihra- calı İstanbuldan yapılacaktır. İh- | rac olunacak tiftiklerin — işlenmiş olması nizamname ile kabul olu- nan toleranslar haricinde pıtırak,| kum ve toz gibi yabancı madde- ler ve mormal halden fazla rutu- beti ihtiva etmemesi şarttır. Bu asgari vasfı ihtiva edecek tiftik - Demek, Kadı Paşayı elde etmek imkâmı yoktu. Bu herif hskikaten! doğru ve müstakim” bir adamdı. Kâhya; derlenip toparlandı. Ha-i san Cana şunları da sordu: — Şimdi ne var ne yok?.. — Sabah ' erkenden kalktı. Ab- dest aldı. Namazını kıldı. Kahve istedi. Kahvesini içti. Çubuğunu yaktı oturuyor. — BSana, hiç birşey söylemedi mi?, — Hayır... | Kâhya, ümidini kesmişti. Kalk- ti giyindi, Efendisinin — yanına koştu. | Hafid Ffendi de kalkmıştı. Ü - midli idi. Kâhyasını çağınmak ü- zere idi. Fakat; kâhya odasına girmişti. Ellerini uğuşturarak sordu: — Hayırdır inşallah!., — İş fena efendimiz... — Neden?.. | kölenizi biraz evvel istintaka çek-| erkek lisesi te erkek — mnallim mektebile Pertevniyal lisesi ara- sında yapılacaktır. Galatasaraydan kelkacak alay abideye çelenk koyduktan sonra geçid resmi yapılacak ve futbol Müsabakalarına — başlanacaktır. Voleybol müsabakaları 8 nisanda başlıyacaktır. 1232 gencin müsa- bakalarını seyretmek istiyenler ya ufak bir ücret mukabilinde stadyoma alınacak veva davetiye usulü kabul olunacaktır. Bunun için bir hareket tarzı he- nüz tesbit edilmemiş ve keyfiyet Vekâletten sorulmuştur. Hazır - lanmış olan program ve fiküstür- ler de dün tasdik edilmek üzere Maarif Vekâletine gönderilmiştir.| ler esas ve tâli Aadlarile,iki ana sırıfa ayrılmakta ve bu ana sı - nıflardan esas - olanlar 9 ve tâli olanlar da 8 cinse tasnii edilecek- tir. Yaprak nizamnamesinin işleme yerlerinin evsafı ve diğer umuml) hükümleri tiftik — projesile ayni prensipler dahilinde hazırlanmış- tır. İhraç merkezi olarak İstan - buldan başka Samsun, İzmir ve Mersinde proje yer almıştır. İnşaat Malzemesi Lâboratuarı Bu Hususda Faaliyete Geçildi Belediye, imar faaliyetine de - vam ederken inşsat malzemesinin| fizik ve şimik evsafı haiz olmadı- Bını görmüştür. Bu bakımdan bir çok inşaatın dayanıksız. oluşunun sebebleri de bir dereceye kadar anlaşılmış olmaktadır. Belediye, bu mahzurları bertaraf etmek için bir (malzeme lâboratuarı) tesisi- ni karar âltına almıştır. Bundan böyle inşaatta kullanılacak mal- zeme bu lâboratuarda tahlilden geçirilecek, matlüb fenni evsafı haiz olmıyanlar, İstimalden me- nedileceklerdir. — Paşa iki defa dışarı çıktığı halde çocuklara göz kuyruğile bi- le alsun bir kere bakmamış... — Amma yaptın ha!. — Evet efendimiz; Hasan Can tim. Meyus idi ve vak'ayı birer birer anlattı. — Yoksa çocuklar rollerini iyi bir surette mi yapamadılar? — Hayır efendim; mükemmelen rollerini yapmışlar... — Otabilir ya... Verdiğimiz şid- detli emir muetbince birbirlerin - den utanarak ve korkarak rölle- rini açık bir surette yapamadılar | mı acaba' | Zavalhı Hafid Efendi ne hulya- da idi? Halbuki gençler rollerini öyle yapmışlardı ki; Kadı Paşa- mın dışarı çıkıp dakikalarca on- Tarı seyrettiği halde farkında bile olmamışlardı. Kâhya iddia ediyordu: a y Muhtarları Yoni ve Mühim Bir Karar Verilti Vazifelerinin mahiyeti ve e - hemmiyeti itibarile daimi surette) işleri başında kalmaları gereken köy muhtarlarının devlet daire - Jeri ve bilhassa karakollar tara - fından, bizzat bulunmalarını icab ettirmiyecek sebeb ve desiselerle zaman zaman merkeze celbedil- mekte oldukları ve bu yüzden bir, çok devlet ve köy işlerinin zama- nında görülmediği gibi. gidip ge- lişlerinden mütevellid masrafların da köy bütçelerine yüklenmekte olduğunu gören Dahiliye Vekâ - leti dün bütün vilâyet ve kaza - lara bir tamim göndermiştir. Köy muhtarlarının ne gib' iş- lerde devlet dairelerinde - bizzat bulunmağa mecbur oldukları il - gili kanunlarda sarahatle göste - irlmiş ve bunlar harlcinde kara- kollara celbinde lüzum ve kanuni kab bulunmadığı dün bötün alâ- kadarlara bildirilmiştir. Muhtar- lardan icabedince yazı ila izahat istenmesi daha uygun görülmüş- | tür. Bu suretle köy mühürünü köy| konağında ve mühürlü kutusun - da bulundurmak ve ihtiyar heyeti huzürile açıp kullanmak salâhi- | yetini halz muhtarlardan gele - cek vesikalar daha sağlam olabi: lecektir. Küy postalarının devlet dairelerine de uğramaları için ted- bir alınacaktır. Eminönü Kızılay Kongresi Kızılay Eminönü kaza kolunun senelik köngresi dün 4 üncü vakıf handa ticaret odası salonunda ya- pılmiştir. Kongrede Kızılay mümessillik heyeti ile Kızılayın kaza, nahiye ve mahallât başkan ve idare he - yetlerile partiye mensub birçok üyelerle Kırlay mensubları bu- kunmuşlardır. Kazanın bir senelik çalışma re-) poru okunmuştur. Bütçe raporları| da okunarak kabul edilmiş ve i- | dare heyeti tebrie edilmiştir. Yeni bütçe 24 bin lira olarak kabul edilmiştir. Nizamname mu- cibince yapılar kur'a neticesinde idare heyetinden üç aza çıkmış ise de çalışma raporlarının çok kuvvetli almalarından bunlar tek-| rar ipka edilmişlerdir Bu suretle yeni idare heyeti A- tıf Odül, Kara Eftim oğlu Petro, Nedim Akçer, Rahmi Köse oğlu, Vitali Baha, Türk Arslan, Şinasi Necib Hancı idare heyetine inti- hab edilmişlerdir. — Rollerini tamamile ifa etmiş- ler efendimiz.. — Öyle ise bu herif bu işi ya görmemezliğe geldi ve yahud da uyku sersemliği ile hiç görmedi, Bilmem ne dersin sen?.. — Vallah efendimiz — paşanın görmediğine kanilm. — Neden bu suretle hüküm ver- miş oluyorsun? — Çünkü Hasan Can kurnaz ve; şeytan bir çocuktur. Onun bana söylediğine nazaran — görmediği muhakkak... — Ya?.. Öyle ies bu herifi başka türlü tuzağa düşürmek lâzım.. — Meselâ. — Meselâ bugün ava çıktığımız zaman dışarıda kalmayız.. Bir bi-| çimine getirir gece döneriz.. Ve rolümüzü tekrarlarız efendim. — Evet; fena bir fikir değil... Fakat; bu herif yine görmezse.. (Devamı var) *, Yeni Meclis İşe Başlıyor v gün yeni meh'us intihabı B yapılıyor. Namzedler dün — ilân edildi. Bu seferki inti. — kabın birçok hususiyetleri var - dır, Dünyanın karmakarışık man- zarası karşısında, yeni millet mü- messillerine bugün için de, yarım için de birçok vazifeler terettüb etmektedir. Yeni meelis, muhakkak ki, çok nazik bir beynelmilel hava için- de vazifesine başlamış bulunmak- tadır. Bu seferki meb'us intiha - bında, denlökrasiye doğru yeni — bir adım daha atılmış, C. H. Par- tisi, ikinci imüntehiblerle birçok istişarelerde bulunmuştur. Bu de mektir ki, halkın reyi ve likr a- Tınmıştar. Mili Şef İsmet İnönü 'Türk top- rakları üzernde asıl hedefin en mütekâmil ve olgun demokrasi — olduğunu, son söylediği nutkunda tebarüz ettirmişti. Türkiye'de en büyük kuvvet, Büyük MHlet Mec- lisinde toplanmıştır. Biz, Mecli - sin, bütün memleketi temsil et - tiğine inanarak, ondan yurd için birçok hayırlı vazifeler pe hizm metler bekliyoruz. 15 yıldır devam ettiğimiz kal- kmma programımızın tamam ol- duğuna hiçbir zaman kanaal ge- tirmiyeceğiz. Daima, daha ileriye, daha güzele, daha iyiye doğru gi- edeeğiz. Yeni Meclis azası, vatandaşla - rın, memleketin ihtiyaçlarını, ar- zularını yakından biliyorlar. Yur- dun umumi menfaati, esas hare- — ket noktası olarak, yeni mümes- — sillerimizin, bize, çok güzel hiz- met nümuneleri — vereceklerine şimdiden emin bulunuyorur. Daima, ber şey memleket için. REŞAD FEYZİ Yakacıkta Topraklar Kayıyor Heyelân Sahasında Bir Fen Heyeti Tedkikat Yapacak Yakacıkta Ayazma mevkiinda Şeker suyunun bulunduğu arazi de dört gün evvel bir heyelân böşe lamıştır. Hâlâ devam etmekte o- Jan heeylân, 10 metre murabbar genişliğinde yer yüzünde vuku bulmaktadır. Şeker suyu ve bu suya id depolarla, bir. millgr bağ ve bir kaç tarla heyelân sahasınla bulunmaktadır ve dört gün evvel başlıyan kayma neticesi — olarıç toprak Ayazma mevkinden aşa - ğıya çökmektedir. Buna mukabil Ayazma mevktinin alt tarafındı ve üzerinde bir ağıl bulunan sahı — ise bir metre kadar yükselmiştir. Hâdise dün sabah vilâyete, Üni - versite coğrafya ve arziyat şube> lerine ve Ziraat Vekâletine bildi- Tilmiştir. $ Vilâyet ziraat müdürlüğü &> keyfiyeti dün telgrafla Ziraat Ve- kâletine bildirmiş, fenni tetkikat- ta bulunmak üzere bir heyet gö derilmesini istemiştir. Üniversit arüyal ve coğrafya şubeleri pro- fesör ve döçentlerinden mürek - keb bir heyet de yarın mahalline giderek tetkiklerde bulünacaktır, Birimizin Derdi — Hepimizin Derdi tan algdığımız bir mektubda de - | niliyor Ki