5 Temmuz 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

5 Temmuz 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

BAYISI Hata Üstâne Hata İtalyan ve Alman matbuatı 'Türk ve Arab efkârı umu- miyesini yahud da sulh cep- hesini kendi iç efkârı umu- miyeleri sanıyorlasa hata - mm en büyüğünü işilyorlar demktir. samamaa e Yazan: ETEM İZZET BENİCE ——— lman ve İtalyan propaganda merkerzleri yeni bir vaziyet üzerinde kafa yoruyor - lar: Türk ve Arab efkârı umumi- yelerini teşevvüşe uğratmak nasıl mümkün olabilir? İngiliz gazete- lerinin istihbarına göre hatta bu- nun için bir de kongremsi mahi - yette bir iş birliği yapmış bulu- nuyorlar. İtalyan ve Alman Türk ve Arab efkârı umumiyele- | rini yahud da sulh cephesini ğer kendi memleketlerindeki hul- ya ve ümidle mütemadiyen da - yanmıya sevk ve ihtirasa tahrik edilen efkârı umumiyelerle öl - çüyorlar ise hatanın en büyüğünü işliyor, gafletin en affedilmezini gösteriyorlar.. demektedir! e Türkiyede Türk vatandaşı ola- Tak kendi inan ve kanaati dışın da herhangi bir. yabancı emele temayül gösterecek tek adam gös- terilmesi mümkün olmadığı gibi | Türk iç ve dış politikasının doğ - | Tudan doğruya — Türk milletinin | malı olduğu da gözönündedir. | 'Türk vatanını her türlü ecnebi | istilüsi ve tabribinden bilfili müca- delesi, mubarebesi ve enerjk çalış- masile kuran ve kurtaran Türk mil leti onun ebedi selâmetini ve ko- | TUnMAsını da bizzat milli vicdan ve Şüurü ile tekeffül etmiş bulun- maktadır. Bunun içindir ki, Pro- D poagandanın Türkiyede geçer me- | tâ almadığını ilk peşin bilmek ve | Böyle bir hevese kapılmamak icab eder, Arab memleketlerindeki pro - pagandaya gelince, bunun iki ba- kımdan yapılacağı ve hatta şim - diden başlanmış olduğu görül - mektedir. Birincisi, Hatayın Türk vatanı- na ilhakını vesile tutarak Arab « lığı aleyhimize kışkırtmak, ikin - cisi de Arab memleketlerinin he- men hepsi ile alâkalı olan İngil - tere ve Fransa aleyhine isyanla çıkartmak, yaygaralar kopartmak- tır. Bunun için de en müsald iki zemin şimdiki halde Suriye ve Filistindir. Ancak, bu silâhı kullanmıya kalkanlar her iki noktada da hata üzerine hata işliyorlar, Türkiye | sulh cephesine girmezden önce: — Hatay 'Tür! dir. Her millet kı ve kendi bayrağı altında İ Diyen ve bize müzahir görünen, ye verilmeli - oprağında üşar, hatta teşvikkâr olan devletler ken- Gileri idi. Şimdi, bunun aksini söy- lemeğe ve propaganda mevzuu ©- İsrak öle almıya kalkışmak ken- dğlann.. giyasi karakterlerine ye- Tinde bir işaret sayılacağı kadar Aldıkları silâh da eski ve yıp- Tanmış bir silâhdır. — Çünkü, bu çeşidleri daha Önceden tatbik edildi, Irak, | P Suriye, Mısır gazetelerinin çoğu ) Hatayın ilhakı veya istiklâli aley- hine dünyayı Yaygaraya boğdu - P ha. | Ve,, nihayet Arablar da bütün da öğrendi ki, Hatay özbe- öz Türk malıdır, ancak Türkiyeye iadesile izalesi mümkün olabilen | | bir davadır. Bu itibarla bu yolda | tekrarlanacak bir teşebbüs hiç bir fayda getirmez, tersine olarak Al (Devamı 6 wmcı sahifede) — Ütti o Telefon: 20827 1836 , çabul Nuruosmaniye No, 54 matbuatı | Bulgarla İte / Bulgarlara vekili Köselvanof, refikası ve ma- iyeti erkânı bugün saat 14,30 da Berline muvasalat — edeceklerdir. Bizzat Hitler ve Hariciye Nazırı Fon Ribbentrop ve Moreşal Gö- ring misafirleri karşılıyacaklardır. Bulgar — Bâşvekilinin Berlini ziyareti büyük bir tantana ile kar nacaktır. Gazeteler, Kösciva-s | nof ve Bulgaristan hakkında son derece sitayişkâr yazılar neşret « mektedirler. Bulgar Başvekili dün gece Ro- zenbah Istasyonundan — Alman topraklarına girmiştir. Başvekil öğleden sonra evelâ Bariciye Nazırını, sonra Hitler'i ziyaret edecktir. ALMANYA BULGARİSTANA PARA YARDIMINDA MI BULUNACAK? Berlin 5 (Hususi) — Bulgar Baş- wekilinin Berlini ziyaretinden bal seden siyast mehafilde, Bulgâ » ristanı artık mihver devletlerifle Htihak etmiş olarak kabul etmek lâzım geldiği söylenmektedir. Sot- ya, Berlin ile anlaşmıştır. Bulgar | Başvekilinin ziyareti sadece bir formaliteden ibarettir. 'Yarı resmi! Doyçe Politişe Kor- Tespondenz diyor ki: «Almanyanın şarki Avrupada — yegâne dileği, herkesin kendisine lâyık olduğu mevkü işgal ettiğini görmektir. Almanya Bulgar milletinin kal - kınmasını, kardeş Yugoslavya ile mukarenetini dalma muhabbetle karşılamıştır.» Diğer gâazeteler de Alman - İ- &elyan ve Bulgar dostluğunu se- lâmlamakta ve Bulgarların taleb- lerini Bulgarlardan daha ziyade kuvvetle müdafaa etmektedirler. Bü gazetelere göre, demokrat devletler Bulgarların arazi taleb- lerini tatmin — etmedikleri için, Sofyanın Berlin ve Romaya yak- laşması ve bu iki devletin telkin- lerini dinlemesi kadar tabil bir şey olamaz. Diğer bir gazete de şöyle söy- İk; Kadin Asıldı Manisada 25 yaşında bir kadın | kayınbiraderini sevmiş ve onunla | evlenebilmek kocası Osmanı öldürmüştür. Bu kadın Manisada idam edilmiştir. Kadın asılmaz - | dan evvel: | — Ben zaten iki senedir ölü gi- ı biyim. İpi çabuk boğazıma geçi- riniz. « Muğlada da kocası Hasanı ta « ammüdle öldüren Salih kızı Fat- ! ölüm cezası da dün iInfaz edilmiştir Tren bir Adama Çarptı Di n akşam çekmeceden Sirkes ciye gelmekte olan makinist Meh- medin idaresindeki 27 numaralı banliyö treni Ahırkapıdan geç - mekte iken trenyolu üzerinden geçmekte olan Kuruçaylı Ali oğ- lu Halile çarpmış ve adamı muh- tolif yerlerinden yaralamıştır. Ekspres Geç Geldi Bu sabahki — Ekspres iki saat saat rotarla8A5 de gelmistir. emiştir : Ala gatın alarak hazineyi zarara En Son Telgrafları Ve Haberleri Veren Akşam Gazetesi r Almanya Veİtalya Birleşiyorlar mı? 'Alman Gazetelerinegöre Arnavutluktaki İtalyanordusu Yardım için Orada Bulunuyormuş .. Bulgar Başvekili Bugün Berlinde Konuşmalarına| — — Başlıyor. Bulgaristan Erazi Talebinde Israr Ediyor, Berlin $ (Huşusi) — Bulgar Baş- — Bulgar Başvekili Köseivanof ve refikasının Istanbulu — ziyaretleri zamanından alın mış bir resimleri yor: eİtalyanın Arnavudluktaki| zakereler sadece şifahi bir danış- | tahşidatı icabında Bulgaristana | maktan ibaret kalacak, herhangi yardım etmek içindir.. — ge | bir vesika imza edilmiyecektir. | — Bulgar Başvekili ile Almün Ha-| BULGAR MALİYE NAZIRINA | riciye —Nazın Fon Ribbgntrop NİŞAN arasında müzakerlere bı Öğ- | — Berlin 5 (Hususi) — Bulgar Ma- leden sonta başlanacaktır. Bu mü- (Devamı 6 ınçı sahifede) Refi Bayar da Bugü Sorguya Çekildi Sorgu Hâkimliği Kararile Malik Kevkebin Evindede Araştırmalar Tekrar sorguya çekilenlerden Yusuf Ziya Öniş, Tahir Kevkeb ve Malik Kevkeb Batle şirkelinin Fındıklıdaki e- | erkânı hakkında açılan tahkika- kârik sergisi binasımı fahiş fi - | ta devam edilmektedir. Dördüncü Borgu hâkimi, Satle şirketi mer- «tuklarından dolayı Denizbank (Devamı 6 encı sahifede) —Et_leriâanzig’e Geleceği Şüpheli Fakat Top, Silâh ve Mühimmat Sevkine Devam Ediliyor Londra 5 (Hususi) — Danzig | ettiriyorlar. Pazartesi günü Ti » Almanyaya ne zaman iltihak ede-| gerhof'da bütün Danzig'lilerin hu- cek? ve bu iltihak nasıl olacak? —| zurunda söylenen nutuklar ve ma- Gazeteler bu sualleri günün en | halli matbuatın neşriyatı Dan « mühim hâdiseleri olarak tebarüz (Devamı 6 mcı sahifede) Hatay Bu Ordun un Hataya girdiği gün alınmış ÇARŞAMBA TEMMUZ 1939 Sahib ve Başmuharriri: EYTEM İZZET BENİCE Yi 3 vestmlerden gün Ordunun Gi'rdiği Günün Yıldönümünü Kutluyor Antakya 5 (Hususi) — Bugün kahraman ordumuzun Hataya gi rişinin yıldönümüdür. Bu mes'ud günü tes'id için Hatay günlerden- beri hazırlanmaktadır. Sabahın ilk; her taraf süslenmişti. Ell» saatlerinde sokağa dökülen halk, | şanlı bayrağımız ve Parti işk milli bir heyecan içinde çalkanı - | rini taşıyan kalabalık bir . ! yordu. Bütün evler, köylere kadar (Devamı 6 e sahifede, Suvyatlerie Anlaşma Son Safhada Londra 5 (Hususi) — Sovyet - lerin pazartesi günü gönderdikle- Ti cevabdan bahseden gazeteler, bu cevabı tatmin ediei mahiyette telâkki etmekte ve artık anlaşma- man imzasında hiç bir sebep kah- madığını yazmaktadırlar, Baltik devletleri ile beraber İsviçreye de werilecek-olan teminat, iki taradı dâ memnun edecek bir formüle bağlanmıştır. Ancak teferrüst ü- zerinde bazı müzakereler daha o- Jacaktır. Muhiddin Birgen Tarziye Verdi Parti Grupunda DünküToplantı Ankara, 4 (Hususi) — €. Halk Partisi Meclis grupu sa- at 15 te rels vekili Hasan Sa - kanın reisliğinde toplanmış » tır. Evvelâ Başvekilimiz söz almış ve meclisin yaz tatili kararile bugünlerde mocliste müzakere ve İntacı lâzumge - len müstaceliyeti halz bazı Bundan sonra, Bursa me - Busu Muhittin - Baha Parsın verdiği bir takrir üzerine ruz- nameye alınmış olan Yeni Sa- bahta çıkan bir yazıya ali mü- zakere cereyan etmiş, Dahi » Dye Vekili, bu hususta İza » hat vermiştir. Bazı hatpler, bu makaleyi vo gazeteyi tak - bih etmişler, gazete hakkında emsaline müessir ibret ola - cak kararlar verilmesi tekli. finde bulunmuşlardır. Netice- de, hükümetin İttihaz - ettiği kararlar tasvip edilmiştir. Bundan sonra, Başvekilimiz tarafından parti grupu idare heyetine tevdi olunan Mardin mebusu Muhittin Birgenin ge- yazdığı başmakale - üzerinde idare heyetinin verdiği karar ymumi heyetin tetkikine ar « zolunmuştur, İdare heyeti, bu makaleyi, gerek parti umumi meclisin evvelce verdiği pren- sip kararına, gerekse parti ni. zamnamesinin neşriyata mü- (Devamı & ıncı sahijede) Eski Polis Müdürü Muhakeme Fdilecek Dolmabahçede Onbir Vatand:ışm Ölümüne Sebebiyet Veren Hâdise Ebedi Şef Atatürkün aziz nünş- larını ziyaret için Dolmabahçe sa- rayına giden vatandaşlardan bir- kaçı fazla tehacüm dolayısile eci- Jerek ötmüşlerdi. Hâdise şöyle ce- Teyan etmişti: Ziyaret günleri esnasında bir akşam üzeri Dolmabahçe sarayı- , nın saat külesi önündeki — kapısı ' istikametinde uzanan, iki tarafı tel öngülü dar yolda binlerce va- tandaş saraya girmek için birik » miş bulunuyorlardı. Bu esnada in£ tizamı temine memur edilen af polisler atlarımı halkın üzerin doğru sürüyor ve dar yolda esas sen sıkışmış vaziyette olan halk, saray kapısının da açılmaması yü- zünden gittikçe daralan bir çem- ber içinde nereye kaçacaklarını şa- şırmış bir halde bulunuyorlar ve bağırıyorlardı. O gün süvari polislerin atları altında on bir vatandaş ölmüş, bir çok kimseler de yaralanmıştı. Bu mücssif hâdiseden dolayı o zamanki vali. .ve belediye eli | Muhiddin Üstündağ ve arkadaşla- ti hakkında yapılan tahkikat ü- zerine Devlet Şürası İkinci daire- si 0 zamanki polis müdürü ve şim- diki Çorum valisi Salih Kıhem lü- M Eski İstanbul polis müdürü Salih Kılıç zomu muhakemesine, Üstündağ ile diğer maznunların da meni muhakemelerine karar vermiştir. Tahkikat evrakı da tetkik edilmek üzere Şüra Umumi heyetine tak- dim edilmiştir. Dü İ 'Dün Geceki Fırtına İ | Bir Çok Yerlere Yıldırımlar Düştü, Yola Çıkan Bazı Vapurlar Geri Döndüler Şehrimizde günlerdenberi ce - hennemi bir hava hüküm sürü - yor, herkes şiddetli sıcaklardan şikâyet ediyordu. Dün de akşama kadar ayni hararet devam etmiş, Yakat akşam üzeri şiddetli bir rün gâr çıkarak vakit vakit fuuna şeke Hini almıştır. Gece yarısından sonra Tüzgâr (Devamı 6 ssca sahifede),