July 13, 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

July 13, 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

b Azapkapı Hazırlanan Makete Göre, Buraları Ne Şekil Alacak Belediye imar müdürlüğü, Ka ve civarının - yeni plânile alacağı şekillere &d almak üzere bir maket ha- Zırlamıştır. Bu makete göre Gazi köprüsünün bu taraftaki Ucu, bugünkü zemin seviyesin- ea bir buçuk metro kadar yük- Sekte olacaktır. Bu itibarla köp- Tübün sol tarafında kalacak o- İan havuzlar sahasile sağ tara - fında kalacak olan Sokollu ca- Mü, Azabkapı caddesinin sevi- Yesinden bir buçuk metro al- Şakta - kalacaklardır. - Sokollu Samil bahçe içinde olacak, sar İindan ve solundan olmak üze- Te İki cadde açılacak ve bu Sâddeler Karaköye gelmeden n İkinci Parti Asfalt Yollar Yeniden Hangi Yollar Asfalta Çevrilecek umı Tüddet evvel ihale edilmiş 'ân asfalt yollardan Babığli cad- ile Ankara caddesinin asfalt S dün ikmal edilmiş ve mo- Zayik parke kısmına başlanmış - * Ayaspaşa caddesile Tozkopa- Tan caddesi de bir aya kadar ik - Fl eçdilecektir. Bundan sonra ikinci parti asfalt Yolların inşaatına başlanacaktır. hci plânla yapılacak yollar Suk hed « Nuruosmaniye, yeni- Böslane önünden geçen Şahinşah Peblevt caddesi, bahçekapı cadde- tİ, Gümrükler arkasından geçen iye caddesi vardır. Bebek - İstinye yolunun kalan da 940 senesi zarfında ik - Mal edilecektir. | — Gazi Köprüsüne Döıenecek Parkeler Gazi köprüsü üzerine döşenecek parkelerin yola çıkarıldığı Alâkadarlara bildirilmiştir. İlk par- 'tlde 7,000 metro murabbalık ağaç Bbarke getirilmektedir. Parkeler Büne kadar şehrimize getirile- tek ve köprü üzerine döşenmeğe lanacaktır. an Yoluna Asfalt Yol Bakırköy - Koşu yolunun kat- Tanlı asfalt olarak inşasına dün- M itibaren başlanmıştır. Yolun in- Hatı Velielendi çayırında yapı- ak at yarışlarından evvel ik - Mal edilecektir. Vali Şilede Tedkikatta Bulundu Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kır- :î dün Şileye giderek bazı tet- bulunmuştur. No. 36 Polislerin gelişi Fişeri büyük * hayrete düşürmüştü. Sarı Ya- Sin nerede olduğunu sordular. Gsında — bulunduğu cevabini Perdi. Uşağın, emniyet direk- a ünde iki defa çalan te- d hâdisesinden haberi olma- ' anlaşılıyordu: — Sarı Yanis kendini rahatsız Timememi emrettiler, ben de hiç Na çıkmadım, diyordu. B t beraber gelen polis me — Derhal emniyet müdürlüğ Telefon et. Bize öletlerile be T bir adam göndersinler, dedi. Bözleri işiten Fişer: < Kapıyı kolay kolay açan * 5 Piniz Giyordu, Sarı Yanisin ka- Mpy #rkasındaki mandalı geçir- - |Günün Meselesi: ve Civarı evvel birleşerek rıhtımı takib edeceklerdir. İkinci bir cadde de yine Azabkapıdaki Sokollu çeşmesinin arkasından başlıya- cak, Tünelin önünden geçerek Karaköyde nihayet bulacaktır. Azabkapıdan başlıyan asfalt ana cadde bavuzlarla Beyoğlu 11 inci ilk mektebin arasından geçecek ve bugünkü Şişhane karakolu - Kasımpaşa yolunun üzerinden Tozkoparan cadde- sile - birleşecektir. — Bugünkü Meyityokuşile, Sokollu çeşme- sinin arkasına tesadüf eden meyilli saha yeşillik olacaktır. Asfalt ana caddeden ayrılan meyilli bir cadde de kestirme olarak Şişhane karakoluma çı- kacaktır. Muallim Maaşları İlk Mekteb Muallim Maaşları 20 Lira Oldu İlk mekteb muallimlerinin ma- aşları 14 liradan başlamaktadır. Bu suretle öğretmenerin maaş tu- tarı S0 lira kadardir .Yeni barem kanununda ilk mekteb muallim- lerinin maaşları arttırılmış, 14 ll- radan 20 Jiraya çıkarılmıştır. Ka- nunun tatbikine başlandıktan son- ra bu öğretmenler 60 lira maaş lacaklardır. Orta mekteb ve lise muallimle- rinin de maaşları tahsil derecele- rine göre arttırılmıştır. eli Satie Meselesi Cemal İkiz Dün Dinlendi Satle tahkikatında şahid olarak Denizbank eski müdürlerinden Cemal İkiz şahid olarak dinlenil- müştir. Cemal İkiz satış hâdisesi etrafında izahat vermiş, hâdisenin muhtelif salhalarını anlatmıştır. vi Et Narkı Kalkdı Belediye dünden itibaren et narhımı kaldırmıştır. Bütün et cins-) derinin satışı, bugünden itibaren | serbesttir. a Ticaret Odası Meclisi Toplandı 'Ticaret odası meclisi dün top- lanmış, bir çok encümenlere aza intıhabı yapılmıştır. Bu toplantıda temmuz içinde intihab edilmesi lâzım gelen zahire borsası idare heyeti için de seçim hazırlıkla - rında bulunmuştur. Meredit yine polis döndü: — Biz destere getirmeği de u- nutmasın, dedi, Belki kapıdan bir delik açmak meeburiyetinde ka- hriz. Polis memuru hemen fırladı. © gelinciye kadar Meredit hizmet- çiye bazı süaller sordu: — Sarı Yanis afyon — kullanır mı? Yahud ona benzer şeyler... — Hayır... Hiç bilmiyorum. . Meredit birinci kata çıktı. Bü- tün diğer odaları görden geçirdi. Sarı Yanisn odasının yanıbaşında- kütüphane vardı. Onun yanındaki | odada da Mis Holanda giyinmek- mekle meşgüldü. Koridorun nihs- | vetindeki oda da yemek odasıydı. Meredit ortada birçok valizler gördü. Üzerlerinde: «Dikkat, için- de kırılacak şeyler var» cümlele- rini İhtiya eden etiketler vardı. Polis âmiri bu katta kendisini memuruna Belediyelerdeki Mütehassıslardan Sual Dahiliye Vekâleti, belediyeler- den sormuş: — Ne kadar ve ne cins müte - hassıs çalıştırıyorsunuz? Eğer, belediyeler, bu sualin m: hiyetini, sorulmasının esbabını bilmiyorlarsa, zannederiz ki, ce - vab verirken, tereddüde düyecek- lerdir. Çünkü, malüm ya, yeni barem kanununda, mütchassıslar için ay- mı terfih kayıdları var.. Eğer, be- lediyelerin çalıştırdıkları müte - hassısların maaşlarına zam ya » pilmak isteniyor da, onun için, böyle bir sual sorulmuş ise, siz, ar- tık, belediyelerin kadrolarındaki ! | | Yok, çalıştırılan dan daha çok iş istenecekse, o va- kit, - eğer varsa - her mütehassıs ihtisasından feragat etmeği cana minnet bilecektir. BURHAN CEVAD Üniversite Mahallesi Ankaradan Sonra İstanbulda Faaliyete Geçilecek İstanbul Üniversitesinin etra - fında yeniden istimlâkler yapıla- rak orada bir Ünivorsite mahal- lesi kurulması teşebbüsü inkişaf etmektedir. Bu hususta icab eden tahsisât ayrılarak bir an evvel faaliyete geçilmesi kararlaştırılmıştır. Üniversite Rektörlüğü tetkika- tanı yapmış ve noktai nazarını Ve- kâlete bildirmiştir. Tahminlere göre İstanbul. Üni- versite mahallesi, Ankara Üniver- site mahallesinden sonra kurula- gaktır. Ankara Üniversite ma - hallesi yakında meydana gelece- ğine göre İstanbul Üniversite ma- hallesi için de faaliyete geçme ta- rinin uzak olmadığı anlaşılmak- tadır. Çocuk Babalarına ve Velilerine Çocukları hangi mektebe ve- İreceğinizi, kayıd ve kabul için İne gibi vesikalar hazırlıyaca- ımzı, ne vakit ve kimlere mü- acaat edeceğinizi şimdiden dü- ündüğünüzü biliyoruz. Gazetemiz her mektebin açı- İlş zamanını, kayıd ve kabul İşartlarını, hulâsa her velinin ıçnmauım mektebe yazdırmak 'için hazırlamağa ve başvurma- İğa mecbur olduğu vesaik ve eler hakkında pek yakında İve devamlı bir şekilde sizleri İtenviz edecektir. İlk evvelâ as- keri mekteblerin kayıd ve ka- İbul zaman şartlarım bildirece- İğiz. dikkate değer birşey görmedi. Üst katla alt katın araşlırılması için o kadar isticale lüzum yoktu, Skotlandyardın işçisi bir çeyrek saat sonra geldi. Kapıdan bir delik açlı. Meredit bu delikten içeriye bak- ti Ortalık karanlıktı. Yalnız - cağın yandığı yer aydınlıktı. Elini delikten içeriye soktu ve evvi ziyaretinde nasıl işlediğini gör - düğü mandalı kaldırdı. Kapı açıl- di Meredit yanında bulunanlara: daha fazla alâkadar edebilecek — Siz dışarıda bekleyiniz, dedi. OLİS Ve MAHKEMELER Canını Alagt_ıgım a Bunu Söyliyen Damad, düdük sesinden kaçmış Kayınpederi, Tabtakalede Halil hanı odabaşısı Süleymarı ölümle tehdid etmekten suçlu kahveci Mehmed Ateş ile, damadına galiz. küfürlerle hakarette bulunan Si l&ymanın duruşmasıma, dün üçün- cü sulh ceza mahkemesinde baş- suçunu inkâr etti ve şunları ledi: — Mehmed Ateş benim dama - dımdır. Onu birkaç sene evvel e- vime içgüveysi aldım.. Fakat ki- zım onunla geçinemedi. Mahke - meye müracaat edildi. Sulh teşeb- büsü yapıldı. Bundan bir müddet sonra da boşanma davası açıldı. Mehmed Ateş uzun zamandan- beri eve gelmiyordu. Dün gece geç vakit Tahtakale bekçilerinden biri bize geldi. Bana: — Damadın Mehmed Ateş büu gece seni de, kızım da öldürecek, Kendinizi kollayın. Sokak kapı - sını sürmelemeden yatmayın!. Biraz sonra yatağıma girece - ğim sırada kapı şiddetle çalınma- ita başladı. Pencereden baktığım kapı önünde damadımı zaman gördüm. — Ne istiyorsun? diye sordum. — Canınızı almağa geldim, ka- pıyı kıracağım, içeri girbeeğ'm, seni de, kızını da keseceğim, de- di. Bu sırada düdük sesleri duyuldu. Mehmed, bekçilerin sokağa yak- laştıklarını anlayınca kaçtı, gitti. Mehmed Ateş de dedi ki — Kayınbabam Süleyman ya- lan söylüyor, ben ne kendisini ve | ne de ölümle tehdid ettim. Biraz evve) beni evine içgüveysi aldığını söyledi. Malbuki ev de, eşyalar da, herşey de benimdir.. Karımla aramızda geçimsizlik vâr- dı amma, henüz ondan ayrılma- miştım. Her akşam evime gidi - yordum. Dün gece de 24 der son- ra eve gittim, kapıyı çaldım. Bi- Yaz sonra pencerede kayınbabam göründü: — Kimc? dedi. Nezaketle ve kibarca: — Benim baybaba, dedim, be- nüm, kapıyı aç. Kayımpederim gözlerini hiddet- le açlı ve: — Sen namussuz, alçak bir &- damsın! Seni ben de, kızım da istemiyoruz, defol git buradan.. Bunun üzerine keyfiyeti haber vermek için karakola gittim. Bi- Yaz sonra'bir bekçi İle tekrar eve döndüm. Süleyman bekçinin ya- nında da bana hükaret etti. Hâkim dinlediği şahidlerin söz- lerile Süleymanı suçlu buldu; onu üç gün hapis ve bir lira para ce- zasıhâ mahküm etti. Fakat her ikisi de, karşılıklı birbirlerine ha- karet ettiklerinden bu cezanın 5- katına karar verdi. Mehmed Ateşin kayınpederini zın ÖLÜM ÇENBERİ ZABITA ROMANI Eliyle elektrik düğmesini ara- dı, buldu ve çevirdi. Odanın içi ışık doldu. Meredit etrafına şöyle bir göz atınca vaziyeti derhal an- ladı. Sarı Yanis, başı yataklan dışa- yıya sarkmış, cansız yatıyordu. Çoktan ölmüştü. Kalb nahiyesinin etrafından yatağa ufak bir kan gölü akmıştı. Bu suretle Sarı Ya- nisi neresinden vurup öldürdük- deri anlaşılıyordu. Meredit cesödi muayene etti. Herifin yüzünde geçirdiği müt - kiş dakikaların aksini görmemek Hayatı Tehlikede . Yakında Barsaklarını Dışarıya Dökeceğim ceza mahkemesi, komşusu Anas- tasa ve oğullarına hakarette bu- Tunmaktan — ve — tehdid et - mekten suçlu, Yedikulede Ha- cı Evhat, Çukürçeşme sokağında 19 sayılı evde ikamet eden yağlı boyacı Receb Kesgörün muhake- mesine başladı. Davacıların ve şahidlerin an - lattıklarına göre hâdise şöyle ce- reyan etmiştir: Bundan birkaç ay evvel Receb ile komşusu Anastasın oğulları bir meseleden dolayı kavga etmişler. Bu akvga esnasında Receb, Anas- nastasın oğullarını döğdüğü için, tecavüze uğrıyanlar, onu mahke- meye vermişler.. Bu sebebden do- layı Anastasa ve oğullarına muğ- ber olan Receb, evvelki gece mey- hanelerden birinde, bire kadar kafayı dumanladıktan sonra, o4 turduğu mahalleye geliyor ve A- nastasın kapısı önünde, herkesin uykuda bulunduğu bu saatte ba- kınp, çağırmağa, galiz küfürler- le Anastasa ve oğullarına haka - ret etmeğe başlıyor. Recebin gürültüsü ile uyanan birkaç komçu, onu müşkülâtla e- #ine sokabiliyorlar. Dün sabahleyin, komşu kadın- lardan biri, akşamki meseleyi öğ- geliyor ve karısına, Recebin gece yansı kime bağınıp, çağırdığım, meselenin ne olduğunu soruyor. Karısı: — Akşam Receb Efendi biraz keyifli geldi. Kendisine kapıyı geç açtığım için kızdı, beni azarladi. cevabmı veriyor Bu sırada diğer odadan karısı iDe komşu Kkadının — konuşmasını duyân Receb, yanlarına geliyor ve karısına hitaben: akşam sana değil, Anastata — ve oğullarına hâkaâret ettim, onlara söğdüm. Receb bunları söyledikten ton- ra sokağa çıkıyor, tekrar hasım - larına söğüp saymağa başlıyor.. 've biraz sonra evinin penceresin- de gördüğü Anastası — Hayatm tehlikededir. Ya - kında bağırsaklarını dışarıya dö- keceğim!. diyor. Receb Keskör mahkemede: — Ben Anastasa ve oğullarına kat'iyyen hakarette bulunmadım, onları tehdid etmedim. Dün ak- şam geç Yakit eve geldim, karn kapıyı açmadığı için onu azarla- dim, edi. Recebin her iki saçu da mahke- mece sabit görüldüğünden 12 gün hapis ve bir lira para cezasına mahküm edikli ve tevkifine ka- rar verildi. ölümle tehdid ettiği mahkemece sabit görülmediğinden — beraat etli. avini başını çevirdi. O zaman, o- dadaki halının orta yerinde kıv- rılmış bir mum parçası gözüne ilişti. —MH— O sırada Mansus kendi şefinin bulduğu gibi, ikinci bir mumu da yatağın altında buldu. Yatağın yanıbaşırdaki küçük masanın ü- zerinde duran telefonun ühizesi yerde sürükleniyordu. Ayrıca iki kitab polis memur- Jarının dikkat nazarını celbetti. Ki Dün Sultanahmed üçüncü sulh | rTenmek maksadile Recebin evine | — Yalan söylüyorsun! diyor. Ben mümkün değildi. Şube müdür mu-) B—BON TELOR | Boğazın imarı Şirketihayriye N — Apartımanlar Yapacak Şirketihayriye Boğaziçini şen- lendirmek için yenilikler icadına devam etmektedir. Boğazın iki sa- hilini birleştirmek. için muhteltf yerlere kurulması kararlaştırı - lan araba vapuru iskeleleri inşa- tına hiz. verilmiştir. Şirketin en mühim projelerin - den biri de Boğazda ev ve apar- tıman inşa etmektir. Bu fikir ta- hakkuk ederse şirket bir inşaat mücssesesile anlaşarak — Boğazın iki sahilinde apartımar. şeklinde büyük yalılar yaptıracak ve bu - raları daire halinde ucuzca halka kiraya verecekt dulu sahilinin imarı için yapıla- gak ev inşaatına ehemmiyet ve- Tilmekledir. Şirket sahilde yah yaptırırken hile yakın Boğazın yeşil sırt- larını da ihmal etmiyerek bahçe içerisinde, villâ şeklinde evler in- şa ettirecektir, Yalıların muhtelif kayıkhane ve halkın yazın denizden kolayca istifadesini temin maksadile yı - kanma sahaları bulunacaktır, Koska - Aksaray Arasında Refüjler Koska ile Aksaray karakolu a- rasındaki refüjler ikmal edilmiş- tir. Bundan sonra da Valdecamı ile Yenikapı arasındaki Gazi cad- desinin refüjleri — yaplırılacaktır. Diğer taraftan Fatih - Edirnekapı caddesindeki refüjlere de devam ediliyor. Belediye dün bahçeler müdürlüğüne yazı tanzim edilen refi ve KISA POLİS HABERLERİ # Vatman * Ahmed - Arslanın idaresindeki 163 numaralı tram- vay ile 1096 numaralı şoför Meh- medin idaresindeki otobüs Har- biyede çarpışmış, her iki araba hasara uğramışlardır. * Şofür Ahmedin idareşindeki kuşunda Hasan adında bir ame - leye çarpmış, yaralamıştır. * 4687 numaralı şaför Remzi - nin idares'ndeki otomobil Şişha- ne yokuşunda Pekki adında bir çocuğa çarparak yaralamıştır. * Şoför Ahmedin idaresindeki 1686 numaralı otomobil Kadıköy- de Moda caddesinde 60 yaşlarında Ayşe adında bir kadına çarparak muhtelif yerlerinden yaralamış tır. oturan Dursun oğlu Salih evin bahçesindeki erik ağacından dü- şerek yaralanmıştır. * Osmanbeyde Kâzim adında birinin fırımımı boyamakta — olan Dimitri adında biri iskeleden dü- rek yaralanmıştır. * Şoför Salmin — idaresindeki 1613 numaralı atobüs ile vatman tramvay Şişhanede çarpışmışlar- dır. ö tabları alıp baktılar. Birinin üze- zerinde: «Balkan meselesir, diğe- | rinin üzerinde de: «Yakın şarkta seyahatler» isimleri vardı. Fildi- ginden bir kesecık-de kitabların yambaşında duruyordu. Küçük masanın üzerinde, gü - | müş bir sigara kutusundan başka birşey görmediler, Meredit eline tündeki parmak izlerini tetkik et- *. Fakat bu sathi muayeneden bir | şey anlamak mümkün olmadı. Meredit: — Yahu, şu pencereleri açınız, dedi, insan burada nefes alamı - yor. Yalnır, dikkat et, Mansus, pencereler herhalde sımsiki ka- palı olacaktır. Mansus pencerenin kenarına geldi, dikkatle muayene ederek. Ben de öyle zannediyorum, dedi. (Devamı var) Bilhassa Ana - | bir tezkerede et nakliyat kamyonu Rizapaşa yo- v Beyoğlunda Bostan sokağında Cemilin idaresindeki 114 numaralı bir eldiven geçirerek, masanın üz- AF— 183 TENMUZ 190 Şehirlerde Hayat Pahalılığı ile Mücadeli Geçen gün, Büyük Millet Mec. Hisinde, Ticnret Vekili, hayat pa - hahlığı ile mücadele hakkında $0- Yulan bir suale cevab vermişti, — Biz de kanüiz ki, hayat paha'ı lığı ile mücadele, yahud da, hi yatı ucuzlatma, ceffelkalem yı Tabilecek basit bir iş değildir. başlıbaşına etüd edilmeğe dej birçok ayrı ihtisas şubelerini, let teşkilâtını meşgul eder ma - hiyette şümullü ve fgeniş mevzudur. Fakat, bununla beraber, maha idarelerin, belediyelerin bu üzerlerine düşen birçok vazifel vardır ki, eğer, bunlar başarılır- sa, zannediyorur ki, halkın bi daha geniş şekilde, istihlâk kabi- liyeti arttırılabilir. Meselâ, İstanbulu düşününü: İstanbulda, hemen on seneden beri, belediye, lokantaları, ce yerlerini ucurlatmak, ihti mücadele etmek, belediyece tas diksiz liste kullanılmamasını min etmek yolunda çahşır, tet ler yapar, bazı Avrupa ve B cik- edildiğine ve tatbikata geçildiği | şahid olmamışızdır. Neden bu ka- dar uzun sürer?. Bilmiyoruz. D kü gazetelerde küçük bir havad vardı: Eğlence yerlerinin t için, iktisad müdürlüğüne etmiş. Beriyanda, bu muhaberat, tetkikat devam ededursı yanda, günlük şehir denberi bildiği meer: Liseleri Maarif Vekâleti — Hazırlıklara Başladı Hatayda yeni açılacak iki için Maarif Vekâleti hazırlık! başlamıştır. Hatay Hselerinin tej kilâtı İstanbuldaki liselerin âyni olacaktır. Lisenin biri kız, di erkek talebeye tahsis edilşcekti Hleri de ihtiyaç hissedilirse © mekteb de açılacaktır. Hatay liselerine İstanbuldan döğer vilâyetlerden tecrübeli mu> Seyyar Esnaf Tarlabaşında oturan bir ması lâzımdir: 1— Sattıkları mallardan bildiklerine fahiş fiat İster - | der, Pazarlık memnu olduğu | halde bunlar pazarlık yapar- lar. Acaba seyyar esnafı da eliket kullanmağa mecbar et- | meğe imkân yok mudur? — | 2— Muayyen saatten sokaklara dağılarak bi a başlarlar. - 3— Sıhhi muayeneye tâbi. olup olmadıkları malüm de- gildir. ç 4— Müşterilere karçı lâübali at istediği için kendisin mal almak istemiyen müşt rilere hakaret bile ederler. Yalnız şu dört nokta, b mesele ile Belediyenin haki- katen meşgul olması icab mez mi7e |