19 Ağustos 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

19 Ağustos 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

K Günün Meselesi: Parakende Satış Halleri Açılıyor Toptan ve Parakende Arasındal Büyük Fiat Farkı İle Mücadele Belediye reisliği, şehrimizde Bida maddeleri satışı üzerinde bilhassa nazarı dikkati celbe - den toptan ve perakende fiat farklarını mümkün olduğu nis- bette azaltmağa karar vermiş- fir. Bazı semtlerde toptan alış fiatını bir misli geçen bu fiat farkımın kaldırılarak — hayatın Hcuzlatılması için yeni bazı tedbirler almacaktır. KEzcümle muhtelif ve müna- Sib semtlerde Belediyece «pe- Takende satış halleri» kurulup Açılması kararlaştırılmıştır. Bu hallerdeki yerler müna - Bir Çok Hamalı Dolandıran Bir Açık Göz 563 Kişiden 1330 Lira Dolandırmış Bundan 15 - 20 gün evvel deniz Ve rTıltım işlerinde çalışan ha - Müllardan ekserisinden kazanç Vergilerini indirmek vâdile 2 şer para toplayıp ortadan kay - lan bir açıkgöz hakkında müd- Gelümümilik tarafından yapılan fahkikat derinleştirilmektedir Bu suretle amelelerden alınan Pâranın 1330 liraya baliğ olduğu | Ve 565 amelenin dolandırıldığı an- | laşılmıştır. Müddeiumumilik Galata, İstan- bul, Sarayburnu ve Beşikta deleri hamallarından barlarımı | Sebbederek şahid arfatile ifadele- | Tni almıştır. Şahidlerden banlarının yeni İhbarlarda bulundukları da söy - Tenmektedir. —— Basın Birliğine Kayıt Edilmek Mecburiyeti Basın birliği İstanbul mıntakası | 'e heyeti relsliğinden: Bazın briliğ kanununun birinci Maddesi mucibince birl i &den azadan İstanbul vilâyı bilinde bulunanların azalığa mü- Tacaatları için konan ve te- İerle lân edilmiş olan bir aylık Tüddet S1 ağustos tarihinde ni- Bayet bulmaktadır. Kanunun ikinci maddesi mu - Cibince aza yazılması mecburi ©- lanlar ilân edilen müddet içinde Müracaat elmemiş bulunurlarsa Bunlar meslekte çalışmaktan me- Tolunacak, memnutyet hilâfına ha- | Teketle çalışan veya çalıştıranlar hakkında (25) liraya kadar para Sezasına hükmedilecek, tekerrü- Türde bu ceza iki kat abnacaktır. Basın mensublarına teki sib ve çok cüz'i kiralarla satır cılara kiralanacak, bu suretle her semtte «mütekâsif piyasa- lar» vücude getirilmiş olacak- tır. Perakende satış halleri; mu- hitteki esnafa her gün normal ve nâzım fiatları verecek ve ayrıca halkımız en ucur, en sıhhi şartlar dahilinde gda maddelerini buralardan temin edebilecektir. İlk evvelâ 3 - 4 semtte tec - rübe mahiyetinde olmak üzere bu haller kurulacaktır, Semtleri hakkımda tetkikat yapılmaktadır. Parise Doğr; ! Bisiklet Turu Tertib Ediliyor Türkiyenin de İştirâk Etmesi Rica Edildi Önümüzdeki ay içinde Polon - yada Varşova ve Krakovi şehir lerinde beynelmilel turizm itt fakı kongresi y lacağı alâka - darlara bikdirilmiştir. Evvelce şehrimizde de Tmş olan bu kongreye hükümeti- miz namma da İştirak edilmesi kararlaştırılmıştır. Diğer taraftan beynelmilel tu- rizm kongreisnin önümüzdeki yıl Pariste toplanacağı bu münase - sene içinde bütün mem- erden Parise «Dün- ya bisiklet turur nun u nacağı da hükümetimize gönde - rilen davet mektubuna ilâve edi- lerek İstanbuldan da Parise böy- le bir bisiklet turu yapılarak dün- len do; ya turuna iştirak edilmesi olunmuştur. Alâkadarlar bu tura iş kabul ederlerse bisikletçi'erimiz | senebaşından itibaren eksersizle- | Te başlıyacaklardır. gPN Kız Sanat Mektebleri | Genç kızlarımızı ev kadınlığı- na hazırlıyan ve genç aile kadın- larına da san'at öğreten «akşam kz san'at mektebleri» nin pey - derpey çoğaltılmasına devam © - | lunmaktadır. Maarif Vekâleti ye- | niden 6 muhtelif yerde sakşam | kız san'ât mektebi açmayı karar- | Taştırmıştır Bunlar İzmit, Sam - | sun, Bahkesir, Kars ve Antalyada | a & tesis olunacaklar ve önümüzdeki | ayın nih; ceklerdir. ünde faaliyete geçe *Afyonkarahisar> Kayseri ve ör enstitüleri açılma: miştir. Bunlar da rda açılmış olacaklardır. |Muhtekir Mutavassıtlar Vurdu Bira fiatları ucuzladı. Fakat, bu ucuzluk bakkal dükkânındadır. Gazetelerin verdiği habere güre, lokanta ve garinolarda fiatlar ne eskisi gibidir. Bakkalda, bira- nın şişesi 16 kuruştur. Lokantada, Zazinolarda dublesi yine 20, 25 kuruştur. Yahud da, şişesi, yine, 50, 60, 70, 80 kuruştur. Yerine gö- re. Bizim memleketimizde bakkal- dan bira alıp eve götürüp içmek âdeti pek yol Duha - ziyade | gazinolarda içeriz. Demek ki, halk ucuzluktan istifade etmiyor, Bi- lükis, inhisarlar idaresinin yap - tığı fedakürlik, muhtekir muta- vassıtların işine yaradı. Çiğeklendîrilen Refüjler Üsküdar ve Kadıköyde de Çiçekli Refüjler Yapılacak İstanbulun birçok bulvarları Belediye tarafından tanzim olu- narak refüij haline ifrağ olun - Harbi çiçeklen - z ikaten çok güzel bir hale getirilmiştir. Fak: lerde üştur. Bunlar arası: refüjleri son gün- 2 Ak- rmekapı re- çiçeklenmemiştir. belediyenin bu işi üteahhide havale etmek is- saray ve füjleri hen Bunun sebel bir temesidir, Esasen henüz F Edirnekapı refüjü tamamen ik - olunmamıştır. u refüjün de ikmaliriden sonra her iki refüj birden çiçeklene - cektir. sküdar ve Kadıköy semilerin- | de de refü tir. * vücüde getirilecek- — Şehir Tiyatrosu Dün İzmire Hareket Etti Şehir - tiyatrosu kârları, Behzadın yaseti altında dünkü Cumhuriyet vapuru ile İzmire ha- reket san' tmiştir. ir tiyatrosu 20 ağustos gü- nü açılacak olan İzmir Fuarında temsillerine başlıyacaktır. On beş Hün devam edecek olan bu tem- sonra İstanbula döne- ve kış sezonu provalarına başlıyacaklardır. Şehir tiyatrosundan sonra fu - arda halk operet; temsillerine baş Jıyacaktır. İzmire giden şehir tiyatrosu kadrosunda Hazim, Vasfi, ve B dia dahil değillerdir. ' | — Beraber şöyle bir gezinti yap- | Tak, fena olmaz, diyorum, sizinle | biraz konuşacağım. Belki sizin de ha söyliyeceğiniz bi şeyler Vardır. Beni karakola götürmeyi- | Tz de, nereye isterseniz, oraya gi- | delim | de Santral Parka gide- | kalım, ne söyliyeceksiniz? | ekete getirdi deyi döndü. Templar, bi Mülâkatımızı hem Gdoöstane, 9 de nim resmi bir şekilde yap- | Sak, olmaz mı? | y Pekâlâ olur. Templar tabancayı cebine koy (SU. Poliz müfettişinin şu kasa mü- | ğine inanıyor- Santral Parka girdiler. Fernak | biraz ileride arabasım durdurdu. motörü radyosunu açtı, bir puro sigarası lara dönerek gayet süki di ki: — Ne oluyoruz? — Hiç bir şey olduğumuz yok. | Siz kanım hükümlerine göre hare- | ket ediyarsunuz. Ben ise açıktan... | Yürüdüğümüz yollar — birbirine benzemez. Fakat hepsi de bir ka- piya çıkacaktır. Yalmız benimkisi daha seridir. Meselâ Irbol bunun bir misalidir. Fernak hep önüne bakıyordu: — Te dedi, sen - bizi bu menhus heriflerden kurtarmak is- tiyorsun. İyi, güzel amma, bu gi- dişle bu iş becerilmi — Ben beceririm. — Fakat benim de vazifem sizi tevkit etmek, karakola götürmek, > Çeviren: MUAMMER ALATUR 1 Halbuki halkın selâmeti için iyi orada güzel bir sopa çekmek, $ ra da ağır ceza mahkemesine ver- mektir. Belki bu işi yarın yapacağım. Sizin çok kuvvetli bir vaziyette olduğunuzu takdir ediyorum. Be- ni bir saat tabancasının namlusu karşısında tutan bir tek adam siz- #iniz. Fakat nazarımda bir cani - den başka bir şey değilsiniz. Res- men birbiri kön yoktur. — Bu tarzda mühakemenize bir diyecek yoktur. Fakat benim Ne york'a niçin geldiğimi de biliyor- #unuz. Şehir haydutlarla dolmuş. le anlaşmağa im- MA LÜ Adliye veznesinden 33 bin 581 lira 60 kuruş ihtilâs ve zimmet et- dolayı yakalanarak 'a verilen adliye mute- memurları ile suç ortak - larının muhakemelerine dün as- muştur Bu celsed evvelâ maznunlar - dan Asımın sorgusu yapılmış - ve ifadesi alınmış! dilerini muhakemeye sevketti - ren ihtilâs ve zimmet işinin tes- da bir de delil bulunmadı- eyh sübut delili yan bir iş için bizlere ce- za verilemez, Esasen benim hiçbir zimmetim yoktur. 938 senesinde aklığım avansları tamamen öde- dim. 834 yılınd esasen hiçbir a- dım. Bana verilen ve ihtiyaçlarına sarfolunan hasebece kaydo- at Ve suçum vardır. Yalnız ee kiden küçük bir açığım vardı. Bu da maaşımdan kesilerek tamamen ödenmiştir.» Hüâkim, burar ben kendisinin 473 numaralı a - vans ilmühaberini tahrif ettiği bakkında tahkikat evrakında bu- kunan bir ciheti hatırlatmış, maz- Asıma hita - Ponun buna da: «— Kat'iyyen böyle ir tahrifte Eski bir memu - emuriye- klar almak için memur değil, alima gılgin | almam lâzim gelir.. Demiştir. Maznun bundan son- ra evrak üzerinde yapıldığı iddia olunan ehlivukuf teti mamile gıyabında yapıldığını söy- miş ve: İmralı adasına giden Adliye Ve - kili Fethi Okyar, gerek İmralıda, gerek Mete burnundaki mahküm- I bir. tem: | beni ları teftiş etmiş ve mahkümlarla görüşmüştür. Hapishaneler umu- mf müfetlişi 50 mahkümla açıl - maş alan İmralı cezaevinde bugün 800 mahküm bulunduğunu ve bun- lar arasında bugüne kadar en kü- çük bir vak'a bile çıkmadığını, hepsinin kendi san'atlarile ve zi- zaatle, balıkçılıkla moşgul olduk- izlik Tâzamdır. Öyle iken bu sefer siz karşıma çıkıyorsunuz, tevkif etmeğe kalkıyorsunuz. | Bu harcketinizle haydutları hi - | maye etmiş oluyorsunuz. Bu mem- leketin halkı size para veriyorsa, | sadece — diplomatlarınızın — ina I öldürmek hakları olduğunu bo - yun bükerek kabul ettiğiniz içi mi veriyor? Onlara karşı hiç se siniz çıkmıyor. ani ne demek istiyorsunuz? | Fakat hiç olmazsa, şöyle yarı Vöresmi b | vab verebilirsiniz. liye ikinci cezada devam olun - | Mumaileyh ken-| bit adilmiş bir cürüm olmadığını yliyerek ezcümle demiştir | (Adliyede 33 Bin Küsur Liralık İhtilâs ! Muhakemesi Yapılmakta Olan | Mutemedler Kendilerini Şiddetle Müdafaa Ediyor ağızla bir kaç suale ce- | Adliye Vekili İmralıdan Döndü Eski Hapishanelerin Birer Birer Ortadan Kaldırılacağını Söyledi ZABITA - ROMANI | | senelik adliye hayatımın 25 senesi mutemddlikle geçmiştir. Zimmetime geçmiş gibi gösterilen Para; şimdi adliye sarayında şe- refli vatandaşlar ve insanlar gibi adalet içind eçalışanlardan bazı- karındadır. Saniyen bir kış günü gece yarı sı evimin kapısı çalınarak ve bir adliye büyüğünün eğlence ve - tamobil masrafı olarak alınan pa- ra da bunların arasındadır!.» Derniştir. Adliye mutemedi Asımdan son- ishane ve tevkifhane mu- dini Fehmi; adliye sarayı yangınında adar evraklan bir kısmının yandığından bahsetmiş ve ilk tah- kikat sırasındaki bazı ifadesinin zapla yanlış geçirildiğini söyle - mştr. Maznunlardan Neemi de cür - münü raddederek demiştir ki «— Benim hiçbir suç ve sahte- kârlikla alâkam yoktur. Kırtasiyecilik yüzünden evra - kın muhtelif masalarda uzün za- man alakonulması, benim buraya suçlu olarak gelmeme ve huzuru- nuzda maznun sandalyesine otur- mama sebeb olmuştur!.» Necmi bundan sonra mutemed- ellerindeki avans ilmühaber | lerinin müd rinin imzalarını taşıdığım ve bu imzalardan herhangi birisini gö- rünce hiçbir tereddüde — kapıl - madığım söylemiş ve — sözlerini şöyle bitirmiştir. «— Senede 100 bin lira gibi bü- yük hir nara sarfeden İstanbul | adliye dairesinin bu gibi hesab ni doğru dürüst te: bir defteri bulunmaması leri mumi muavinle muamelel mucib olmuştur!.> Bu sorgulardan sonra muhake- me önümüzdeki ayın 15 inci gü- nüne talik olunmuştur. ün larım izah etmiştir. Vekil İmra - lıda yeni binalar yapılmasını, bu suretle diğer bazı cezaevlerinde- ki mahkümların da bir an evvel İmrahıya nakillerinin temin olun- masını emretmiştir. Fethi Okyar bu arada gazete - cilere demiştir ki: — Asri ceza mefhumu ile ta - mamen uygün olarak ve mahküm- ları manen ve bedenun tazyik ve tazib yerine onları cemiyete nafi iki Çöp Fırını Yapılacak Bu Fırınlar Pahalıya Çıkacağından Tedkikler, Derinleştirilmektedir İstanbul belediyesi, Istanbukla Çöplerin toplanma ve 'e dökülme şekilleri üzerin- de yenidin tetkikler yapmakta - dır. Malüm olduğu üzere çöpler şimdi şeki rharicinden mı Marmaraya dökülmektedir. Bu iş bir hayli mahzurzlu görül- mektedir, Çoplerin düküldüğü yer bir haybı uzek olmakla heraber havatırda şehre doi €sen rüzgâr çöpleri tekrar lima - numuza doğra sürüklemekte, bu suretle linjan çöplerie dolmakta- dır. Bundan başka bilhassa kışın u- zun süren fırtınalı havalarda göplerin deniza dökülmes! 'm - kâünı mevcud olmamaktadır. Çün- kü çöp mötürleri bi denize derle le havalarda Belediye şimdi çö, zamanda istifade etmek maksadi- le çöp fırınları tesisi ve çöplerden lüzumlu olan maddeleri aldıktan sonra gerisini yakıp imha etmek üzere tetkikat yapmaktadır. ke- lediyeyi düşündüren nokta çöo fırınlarının tesisinin bir hayhı asraflı olmakla beraber asıl iş- e masarifinin bir hayli yük- sek oluşudur. Belediye bugünkü dahilinde bu iş için 30 bin lira sarfetmektedir. Halbuki tesis senede — asgari ir işleme mas- plerden ayni olunacak f (170) bin liralık rafı istemektedir. Sonra en az iki fırına ihtiyaç görülmektedir. Bun- lardan biri İstanbul, diğeri de Kadıköy cihetinin çöplerini ya - fırınm en kuv - Masmafih ye bu mevzu etrafında da- ha esaslı tetkikler yapacaktır. Muallimlerin Elbise Bedeli Muallimlerin tayinine aid kanu- 'na göre muallim mekteblerini bi- tirip te vazifeye tayin edilmek ü- zere müracaat edenlere 80 er lira elbise bedeli verilmesi icab et - mektedir. Geçen sene muallim mekteblerinden mezun olup da vazifeye tayin edilen ve hâlen bu parayı alamıyan musllimlere bu haklarının verilmesine karar ve- rilmiştir. Buna aid bordrolar ma- arif idaresince hazırlanmaktadır. bir unsur olarak yetiştirmek — ve yaptıklarından kendilerine neda- met getirtmek gayesini takib e- den İmralı cezaevini " gördükten sorra hasıl ettiğim intibar kısaca hulâsa etmek lâzimgelirse bu gi- bi mücsseselerin sayılarını azami surette çoğaltmak ve eski hapis- haneleri bir an evvel ortadan kal- dırmak arzu ve ümidini besliyo- rüm. Arazi ihtilâflarını, hudud kavgalarını sür'atle ortadan kal- dırırsak katillerin de adedi aza - lacaktır. 3—SON YELGRAPF— 19 AĞDSTOS 1039 Ayda 25 Liraya Memur Arıyor Dünkü gazetelerin birinde, yanı dikkat bir ilân gözüme iliş İsmini yazmaktan âdeta bir mücssese, bir posta kutusu ade Tesi vererek, şu ilânı yapıyor: «Bir memur alınacak. Ayni za- manda daktilo bilmesi, çok seri yazması lâzım. Eski harflerle d iyice okuyup yazma bilecek. Blı ticarethanenin muamelâtına V « kıf bulunacak. Defter tutma İşüi den, hesab meselelerinden anlı yacak, Askerlikle, diğer herhangi bir işle alâkası bulunmıyacak, B şartları haiz vatandaşa 25 lira üle- ret verilecek.» Aranan şartlara ve bir de rilecek ücrete dikkat edin, böyle bir teklif yapabilmek biraz düşünmeli, utanmalıdır. — O vatandaşı, bu müessese çı lıştıracak, adamakıllı istismar e- decek, sonra da, ayda, eline 25 lira verecek. Bu vatandaş para İle ne yapsın?. Sonra da, bu kadar insafsızeı hareket etmeği ga; de, muhakkak ki mesai saati kay- dı da yoktur. Kimbilir, belki d 25 lira verilecek vatandaş, sabas hın saat yedisinde iş başına getlel rilecek, akşamın dokuzuna çalıştırılacaktır. Bu ilânı vermek — küstahh gösteren bu ve bunun gibi mücse sescler hakkında devlet hareketi geçmelidir. J Yeryüzünün en pahalı şehri o- lan İstanbulda ayda 25 liraya ças lışlırılan memurdan hayır gele « ceği yam, A zannedenlerin aklına REŞAD FEYZİ Birimizin Derdi —— Hepimizin Derdi uzu Pahalı Satanlı Bir okuyucumuz yazıyor: Ben suculukla - mayişetimi tmin ederim. Mevsim itibarile ftabil buza ihtiyaç vardır. Hal- buki Galatada Doğru yolda buzun kilesu tarifede yüz pa- | ra olarak yazıldığı hakde, kuruş alınmaktadır. Belediye nizamlarına göre her dükkâ- | na bir satış tarifesi asılmış tır. Bu tarifeden maksad hab | kın satın alabileceği malın yatını bilmesi değil midir? B Pek haklı şikâyetimi de yazı nız, Ait makamın nazarı dil katini celbetmenizi rica ede Tim. Galata Şeftali sokak 27 n marada sucu Halis Gü Polis müfettişi dudağının sağ kenarında duran purosunu sol ke- narına iliştindi. Otomobilin açık penceresinden dışarıya tükürdü. — Söyleyiniz, söyleyiniz baka- na dayadı. Be nde anu tamımak isterdim, dedi, 'umumiyetle — Gangsterler kendi şeflerine bu ismi verirler. | Meselâ Al Kapone'ye de büyük patron derlerdi. Daima «Büyük» kelimesi ile başlıyan bu neviden | Ben bunu mü: da şeflere kendi - kuvvetlerine i- nandırmak ve çete efradının sada- ne tercüman olmak üzere işe yaramaktadır. WFernak purosunu attı: — Bu gün vaziyet değişmiştir, dedi, büyük patron kimsenin tanı- madığı bir tiptir. Bütün büyükle- vin büyük olarak bilinmemektedir. Yani Nevyork gangsterlerinin kra- h gibi bir şey! Siz bu adamdan ne süretle bahsedildiğini işittiniz? — Telefonda işittim. — Nater'in evinde mi? - Bu suale ben cevab verme den, sizin anlamanız için feraseti- niz kâfidir. Fernak Templara doğru döndü: — Biz biraz beni dinleyiniz, de- &i; Nevyork polisi hakkında bütün söyledikleriniz. belki — doğrudur. aşa etmiyorum, Çünkü hakikaten öyledir. Ben ale- bir çok isimler daba veriliyor. Bu Jâde bir polls memuru iken de öy- ” İ 1 le idi. Fakat bir gün ben bu mı yakalattıracağım. Mahken mahkemesiz olsun, mahküm receğim — Maşallah, gayretinize bin bi kere maşallah! Fakat neden B ediyorsunuz? — Çünkü Nater, evde Irbol bi büyük patron hesabına yor. Eğer bu akşam için hüldin bir haber gönderdilerse, mutla büyük bir vurgün hazırlamış dukları içindir. Eğer içlerinden £ risi tevkif edilip de karakola ge kadar telâi temiz bir dayaktan rileceğine şüphe etmeyiniz. | bunları elimize geçirdiğimiz rilirse man, tabil yanaklarını ukşamı Tuz. Bizim de adalet tarzımız dan ibaret! Fakat Gangelerli zim bu tarzımızdan. hoşlanını Kafasına lâstik kırbaç yiyen di #Devamı