19 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

19 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Cumartesi | 19 AĞUSTOS 29 BEŞİ iyı — 5 KURUŞ Milli Şef otomobille Edirne Halkevini şereflendiriyorlar.. İDEAL Bu kitap büralarının İş çıkarma kudretini için kısa, fakat ameli bir nasıl çıkarı yüzünden el kalan, ha sayılmıyacak kadar çektur. Bu kitap, bu gi leceğini gösterir. Fena ve yanlış büre BÜRO arttırmak kitaptır. O alize sx mai isteyenler arla çok iş veyileri ttâ zarar eden veya batan müesseseler eri kurtarmak için yazılmıştır. Fiyatı 80 Kr, Milli Şef Edirne Halkevinde alâkadarlardan izahat alıyorlar.. Çürük Rejim Ve Sağlam Rejim Yazan: Aka Gündüz Bir sayın vatandaşlar e- peyce sinirli ve sert bir üs- lüpla bizden izahat istiyorlar. İstenilen izahatın hemen, he- men şü mevrnda'aldığn lüyor, diyorlar ki: “— Mihverci matbuat ile radyo teşekkülleri gün yirmi dört saat Türkiye aleyhinde neşriyat yapı. yorlar. Akla hayale gelimiyecek müzevirlikler ediyorlar. Arap ve Müslüman âlemini durup dinlenmeyen bir hamaratlıkla kış- kırtmağa uğraşıyorlar. Buna karşı biz bir şey yapmıyoruz. Yapıyo. ruz da bizim mi haberimiz yok? Yapıyorsak ne yapıyoruz? Mihvercilere gelince; bizim neş- riyatımızı memleketlerine sok- muyorlar, Seyahat eden bir vatan- daşimiz onların hududuna gelin. €e ilk soru şu oluyor: Gazete var mi? Sonra kendi radyolarile kendi halklarına Ankara radyosunu din. lemeği yasak etmişlerdir. Herkes birbirinin hafiyesi, kontrolörüdür. Ankaranın küçük bir sesi, düğme- Yİ çeviren için felâket oluyor. Biz ise sabahlara kadar mihvercilerin hezeyanlarını alabildiğine ve cani. miz İstediği müddetçe dinliyoruz. Mukabele etmiyoruz. Ediyorsak nasıl ediyoruz? Demokratik hakla. rına sahip vatandaşlar sıfatile bun. | lar hakkında izahat istiyoruz. Bİ, zi tenvir ediniz.,, İ Bu vatandaşların ilgili oldukları gâzetelerinden izahat istemek, onlar- la her mevzuda konuşmak hakları. dır. Kaldı ki, memleket işlerinde bu hak en yüksek mertebesine v. Biz de bu mevzu üzerinde leri izahatı vermiye çalışalım: He şunu söyliyelim ki, çok gördükleri bu mesele, hiçbir zaman bir mesele de Bildir. Hattâ şöyle böyle ehemmi- yetli bir iş bile sayılmamal Mihverci matbuatın al y bulunmaları kendileri için ve kendi hesaplarına ( vazifeleridir. Çünkü memleketlerindeki rejim sun! bir re. mdir ve çürük pamuk £ ipliklerle bağlıdır. Biz onlardan değiliz. Bizim aleyhimizde bulunmak suretile Jimlerine oksijenle nefes vermiye ça- balıyorlar. Kendi bilecekleri is ehemmiyetli re görü- | Bilhassa | yeni bir anlaşmıya lüzum olmadığ İsa da müşahitlere Mihver memleketlerindeki halk rin memnuniyetsizlikleri künden bin kat artmıştır, (Sonu Sa. Slovakya "Askeri Himaye,. Altına Girdi Almanlar Slovakyaya Asker Tahşid Ediyor Iki Taraf Askeri Pakt Imzaladılar Şarki Prusyadan Danzig'e Silâh ve Mühimmat Geliyor Londra, 18 (Hususi) — Dün Bratislavadan gelen bir habere göre, Almanya ile Slovakya a- rasında bir askeri muahede im- zalanmiştır. Bu muahedeye gö- re, Slovakya yine müstakil sa- yılacak, fakat Almanlar “Aske- ri himaye,, namı altında iste- dikleri askeri harekâtta bulu- nâcaklardır. — — Alman Propağanda Nezareti, bu haberi tekzip “ederek Slovskyanin Almanya tarafından askeri himaye- sinin. peşinden mukarrer olduğunu, ilân etmiştir. Son günlörde Slovakya da Alman askeri hareketleri artmnış- göre, Slovakya mukadderatını Almanyaya esasen | tevdi etmiş olduğundan yeni Almah | barekâtı, vaziyeti değiştirmemekte- dir. Polonyaya karşı hücumlar Diğer taraftan Alman Polonyaya karşı pek şiddetli hücum larda bulunmağa deyam etmektedir. Gazeteler büyük başlıklar “Polonyanın tethiş hareketi den bahsetmekte ve Polonyada yaş yan Almanların maruz kaldıkları id. (Sonu Sa. 9, Sü.) alter grrememassazazan. f Adliye Vekili Tetkikleryaptı Bu Gibi Müesseseler Tedricen Çoğaltılacak ; ; ; :; ; ; ; ; ; ; 4 üncü Bertadii matbilatı — Tayyareler Imralıda İysrelerimiz tarafından Tereereresee Bir Slovakya Başvekili Tisso Temsili Bomba Atacaklar Tayyare hücumları tecrübesi dün de yapılmamıştır. Fakat, şu birkaç gün içinde “İstanbul, müdafaa için teşkilâtile birlikte hazır vaziyete gel- miştir. Maamafih bugün, belki de bir iki İsaat sonra yapılacak olan bu hücum tecrübesinden ikinci bir hilcum tec. rübesinin yapılacağı da “anlaşılmak. tadır. Bu ikinci tecrübe de yine, ma- nevraya iştirak etmiş bulunan tay. yapılacaktır Birinci tecrübe gündüz yapıldığı tak. (Sonu Sa. 9, Sü. 3) Macar Hariciye I Nazırı Ansızın Romaya Gitti Tekziplere Rağmen Hitlerle | de Görüştüğü Anlaşılıyor Londra, 18 (Hususi) — Ma- caristan Hariciye Nazırı Kont Cakinin yaptığı ziyaretler esra- rengiz bir mahiyet almıştır. Kont, bugün Alman hükümeti tarafından emrine verilen bir tayyare ile Romaya gitmiş ve muvasalat eder etmez : Sinyor Mussolini ve Kont Ciano ile gö- Ciano, Arnavutlüğa gitmek üze. hazırlanmış olduğu halde Kont Csaky'nin ziyareti yüzünden seyaha- tini yarına tehir etmiştir. Mühim mü takereler ceryan ettiğine şüphe yoktur. Fakat bunlar hâlâ gizli tutu- lüyor. O kadar Ki Kont Csaky'nin zi- yereti Macaristanın Roma sefarötine dahi bildirilmemiştir. Csaky'nin Her Hitler ve Fön Ribbentröp ile müza- sereler'yapmadığı ve bunlarla hattâ görüşmediği iddia ediliyorsa de bü- tün ecnebi muhabirler Kont Csaky'. nin Hitlerle de, Fon Ribbentrop'la da görüştüğüne. kanidirler. Roma müzakereleri ise ancak Bor- lin müzakerelerinin mabandidir Kont Csaky'nin Her Hitler ve Fon re Ribbentrop ile görüşmediği hakkın-| daki tekzipler Berlinin siyasi mah- #ilerinde bile heyecan o uyandırmış- tr. Alman gazeteleri, Alman hükü- metinin Kont Csakyye bir takım tekliflerde bulunduğunu şiddetle tek zip ederek bunların halis muhlis ifti ra. olduğunu anlatmaktadır. Peşte mahafili ise, Macaristanın istiklâlini muhafaza ettiğini ve muhafaza ede. ceğini söylemektedir. Kont Csaky kendisiyle görüşen Peşte gazeteleri muhabirlerine hiç bir müzakere yap madığını ve yalnız tatilini geçir- mekte olduğunu, geçen bahardanbe- ri Romayı ziyaret için fırsat gözet- (Sonu Sa. 9, Sü. 1) Manevra Muharebeleri Fasılasız Surette ve 'Şiddetle Devam Ediyor Milli Şef İnönünün Bugün Şehrimizi Şereflendirmeleri irne, 18 (Tan hususi trenlerinde geçiren Risictimhurumuz, evvel refakatletinde Başvekil, Vekilleri olduğu halde tekrar Muhabirinden) — Dün gecey İhtimali Kuvvetlidir Edirnede bugün öğleden Milli Müdafaa, Nafıa, Maarif vilâyet nümune fidanlığına teş- rif ettiler ve tetkiklerine devamla esaslı izahat aldılar. Bir sa at kadar süren bu tetkiklerden sonra trenlerine döndüler ve öğle yemeğini trenlerinde yediler. saat 13,50 de refakatle. tiler. Milli Şef manevra sahasında Mili Şef akşama kadar, manevra sahasında meşgul oldular. Harekât etrafında kumandanlarımızdan t hat aldılar. Fasılasız devam eden şid- detli muharebeye rağmen siperlere kadar sokularak tarassut dürbinlerile neferlerle yanyana vaziyeti takip bu- yuran İnönü, geç vakit ileri karakol» lardan ayrılarak otomobillerile Kırk. lâreline doğru yola çıktı Yollarda tezahürat Şefi yakından görâbilmek &- MİNE melile erkenden yollara dizilen gür zergâhtaki köylüler © ellerinde bay- raklarla İnönünü candan tezahürat yaparak karşıladılar. Bütün köyler, bayraklarla donanmış, yer yer taklar Kurulmuştur. Şef, İskenderköyü, Sö. Zütlüdere; Kocahizir, Kizil Min, İnece, Karahızır rbüs İ köylülerin coşkun tezahüratı arasın- İda geçtikten sonra saat 19,15 te Kırklareline vasıl) oldular, İki gündenberi Kırklareline şeref Sonu Se. 9, Sü. 3) — — ——— eeeeseeresemesee KASRI ŞİRİN"İ $ KASRI FERHAD'I KASRI ELEM'İ Görmek İster misiniz? AKA GÜNDÜZ'ün EBEK: Hi Romanını Okuyunuz. “i.e. zevat olduğü halde otomo. | billerie manevra sahasına hareket ot. köylerinde | ......... f Takas İşleri İçin Yeni Tedbir Alındı Kal Ticaret Vekili, Muhtelif İşler Üzerinde Seniş Beyanatta - Bulundu "Ticaret Vekili Cezmi de Ticaret odasinda; zahir da ve Tâkâs Limited şirketinde tet. kikler yapmıştır. Vekil; bugün İzmir fuarını #çmak üzere Ege e İz- mire hareket edecek, perşembe günü tekrar şehrimize dönecektir. Cezmi Erçin, dün muhtelif mesele- ler üzerinde bir arka yanatta bulunmuştur; Erçin, in borsasın. mıza Şu be Yeni ticaret sarayı için “.— Dün de kısaca söyledi 20 ağustos pazar günü 9 uncu enternasyonal fuarını açmak İzmire gidiyorum, Mühim duğu bugünlerde ayn İziyeti gerek İstanbul mirde yakından takip e olduğu için, bu mak dündenberi / tetkiklerde rum, Yarın saat on bir reket edeceğim. Pazar g İçacak, ayni gün ve bur İbir kaç gün zarf: nin, ticaret vaziyeti, ketleri, kooperatifler, teşkilâti ma işleri ve vakit bulurtam tetkiklerde bulür Dün, imıntaka ticaret müdütlüğün- | de bir müddet meşgul oldum. Kadro. suna, Vekâletin bütün teşkilât Sonu Sa, 6, Sü. 4