19 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün sahife Mimi Şef Edime Halkevinde, Edirneden ayrılış, Vekiller ve Generallerle bir konuşma CUMARTESİ 10 Ağustos 1030 Reisicümhur bugün Istanbula dönüyorla Sahibinin Sesinin İlk Okuyucusu Bayan ŞÜKRİYE ŞAKRAK SES Her akşam Tepebaşında Halk bahçesinde Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20491 Milli Şef dün geç vakte kadar manevra sahasında tedkikatta bulunduktan sonra Kırklarelini şereflendirdiler Hava taarruzları Tayyarecilik yeni terakkiye başla» diği zaman deniliyordu ki yakın is- tikbalde harplerin akıbeti havada belli olacaktır. Bu kehanet sanıldığı kadar doğru çıkmadı, Harpte tayya- renin oynadığı mühim'rol inkâr edi. lemez. Fakat gelecek harpler talihi- nin havalarda oynanacağını iddia edenlerin sayısı gittikçe azalıyor. İs- panya harbi general Frankonun 7â- ferinden ziyade, yeni silâhların tec- rübesine yaradı, Görüldü ki en mo. dern alman ve italyan tayyareleri nin tahribatı bir avuç cümhuriyetçi vatanperverin İki sene mukavemet etmelerine engel olamadı. Bunun sebebi tayyarelerin süratli inkişafile beraber hava müdafaası tertibatının da ayni nisbette İlerle- mesidir. Her sene muhtelif memle- ketlerde yapılan ciddi manevralar, yerdeki müdafaa vasıtalarmın, hava hücumlarının tesirini çok azalttığı- nı gösteriyor Geçen hafta İngilterede iki gün süren bir tayyare baskını tecrübesi yapıldı. Bundan maksad, müdafaa kabiliyetini denemekti. Alınan neti- ce ingiliz erkânıharbiyesini çok memnun etmiştir Müdafaa tertibatı şudur ya uçurulan sabit balonlar bir yükseklikte, çelik bir ağ kuruyorlar. Düşman tayyareleri, ufku saran bu ağın içine düşmemek İçin çok yüksekten uçmaya mecbur kâlıyorlar, Bu suretle hem yerdeki hedeflere isabet kabiliyeti kalmiyor, hem de tayyare toplarının ateşine daha fazla maruz bulunuyorlar Bundan başka, düşman tayyarele- rinin. süratini, istikametini ve hangi hoktada bulunduğunu riyazl bir ka- tiyetle hesap eden,-ölçen, bildiren Bayet hassas âletler var. Daha uzak- larda bulunan tarassud düşman tayyarelerinin Tündüğünü haber hemen harek mevkileri, ufukta gö- verince bu âletler geçiyor, tayyarele- Yin vaziyetini tayin ediyor, ve kuy- ve! ojektörler o istikamete çevri- lerek tayyare topları ateşe başlıyor... Mükabil hücuma girişen avcı tayya- Teleri de müdafaanın mühim bir un- Surudur, İngilteredeki manevralarda İmdat düdüğü öttükten dört, azami Necmeddin Sadak (Devamı 13 üncü sahifede) i İ dışarıya Edirne 18 (Sureti mahsusada gön- / vatla birlikte derdiğimiz muharririmizden) — Ge- ceyi Edirmede,,hususi âvenlerinde. gem çiren Milli Şef İsmet İnönü, bugün öğleden evvel tekrar vilâyet fidanlı- Zını ziyaret etmişler, burada kısa bir müddet kalarak fidanlık. müdürü B. Gümüşten mütemmim izahat almiş. lardır. Reisicümhüur, öğle yemeğini trende yemişler, saat 13,50 de Başvekil B. Refik Saydam, Milli Müdafna Vekili general Naci Tınaz, Nafia Vekili gene- ral Ali Fuad ve maiyetindeki diğer ze otomobilie - manevra sahasına hareket etmişlerdir. Milli Şef, Edianeden halkın coşkun tezahürleri arasında ayrılmışlardır. İstanbuldanberi Relsicdmhura refa- kat eden Maarif Vekili B. Hasan - Âll Yücel, manevra mınlakasına hareketi sırasında kendilerine veda ederek İs- tanbula dönmüştür, Vekil, İstanbul. dan doğruca Ankaraya gidecektir. Reisicümhur, manevra sahasında tetkikatta bulunduktan sonra Kırk- larelini şereflendire Şehrimizde İkinci bir hava taarruzu tecrübesi de yapılacak İlk hava taarruzu tecrübesinin bu gün vuku bulması ihtimali var Üç gündenberi İstanbulda vukuu beklenen hava taarruzu tecrübesinin bugün olması ihtimali vardır Evvelce de birçok defalar yazdığı. mız vechile, İstanbul üzerinde yapıs lacak hava taarruzu tecrübeleri es: nasında tayyareler, halka zarar ve- recek hiçbir şey atmayacaklardır. Yalnız hakiki vaziyeti kismen tem- sil için temsili bombalar atılacaktır. Bu: bombaların hiçbir zararı yoktur. Atılacak temsili bombalardan hava- da yananlar yangın, havada beyaz duman çıkaranlar tahrip, havada kırmızı duman çıkaranlar dâ gaz bombalarını temsil edecektir. Binâenaleyh halkın telâş ve endi. şesine katiyen mahal yoktur. Halk, tehlike düdüğünün - öttüğü- nü işitir -işitmez evlerinde olanlar çıkmayacaklar, sokakta olanlar da vilâyetçe ayrılan sığınak lara gireceklerdir. Sığınaklara giri lirken sükün ve itidal ile 'hareket edilmesini bilhassa tavsiye ederiz. Şehrimizde bulunan Dahiliye Ve kili B. Faik Öztrak dün te gel miş, vilâyetçe ittihaz süllen, tedbirler etrafında malüâmat a Bugünlerde yapılâcak havai taar. ruz tecrübe: en başka ikinci taarruz tecrübesi daha yap; Bu taarruz tecrübesi esn bir tar. ıda ali- | nacak tedbirler hakkında vilâyetçe ikinci bir müdafaa programi hazır. lanmıştır, Ancak bu programın tat- bikat plânı, vilâyetin hava taarruz. larına karşı pasif koruma âmiri ok ması hasebile, emniyet müdürü ta- rafından hazırlanacaktır Dahiliye Vekili, dün vilâyette meş- gul“olduğu sırada hazırlanan bu ikinci - taarruz plânı etrafında da malümat almıştır EDülrizintice: Harta ?? Bir hükümet dairesinin kapısında koş koca bir resmi tabelâ göze çarpıyor: «Marla, — Bu da ne demek? - diye düşünüyot- sunuz Altında” «Gensi direktörlüğü, bafsilâtını görünce atilıyorsunuz ki meğer eharitas imiş, Sön günlerde de resmi nak, Bizim naks' tir, işaretler; «Sığ- bildiğimiz hataları yap- » asılacak yaft »etediye Bu gibi A ve Türkçe cihe- kuğundan türlü askılar, tinden ehil bi etüirilemez mi? (Diğer yeni resimler 9 ncu sahifededir) Sulh konferansı için Ro- p mada sondajlar yapılıyor Vatikanda iki mülâkat yapıldı, Giano da Ingiliz, Alman, Amerika, Leh sefirlerile görüştü an matbuatı bir sulh konferansı ve uzlaşma akdi tek- lifi şaylalarını gülünç diye tavsif et- mek için emir almış olmasına rağ- men meseleyi ortaya atmak çarele- rini bulmak için sondajlar devam ediyor. Dün Castel Gandolfoda kardinal Maglione (Papalığın Hariciye Nazi- rıdır). Leh sefirile bir mülâkat yap- mıştır. Mülâkatın iki buçuk saat sürmüş olmasi ehemmiyetini göste- riyor. Ayni zamanda Vatikanda Pa- palık makamının iki mümessili ile Vatikan nezdindeki Almanya Ve Kalya sefirleri görüşmüşlerdir. Dün de İtalya Hariciye Nazırı kont Cinno, Almanya, İngiltere ve Ameri- ka sefirlerini biribiri akabinde kabul ederek görüşmüştür. Kont Ciano, Lehistan sefirile tesadüfen ve uzun müddet görüşmüştür. Londra 18 — Bir h konferansı akdi hakkındaki haberleri mevzuuba- his eden İngiliz gazeteleri, resmi ma. hafilin, bu haberleri çok gürültülü br duğunu ve sinir harbinde yeni bi. âlet olmasından şüphe ettiğini yaz- | maktadır her | 8 ve tasdik | Matbuat Nazırı dikkatini bilhassa dünün diğer hadiseleri üzerinde tek- 1 0m mr maa Gr. ha Z > RR Sulh konferansı şaylalarında ismi ortaya atılan Papa 12 nci Pi sif eylemektedir: Macar Hariciye Na zırı Csaky'nin, bütün tekziplere rağ- (Devamı 13 üncü sahifede) niz bay memur, vâhidi kıyas! hangimiz?... me e MM a bu mektebiiy