18 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 günlük mütareke teklifi Parlâmentolar birliği içtimaında görüşüldü 200 Fransız tayyaresi dün Ingiltere üzerinde uçuşlar yaptı Telefon; Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20405 Reisicümirur, General Kâr Dirikten Nümune fidanlığı hakkımda izahat alıyor, bahçede meyva koparıyor. Başkevil kopardığı bir meyvanın tadına bakiyor “Edirnenin kuvvetli olması devletin siyasetinde ehemmiyetli bir noktadır, Milli Şef, dün Edirneyi şereflendirdiler ve mühim beyanatta bulundular Reisicümhur, manevra sahasında ileri karakollara kadar giderek tedkikatta bulundular. Nümune fidanlığını da gezerek izahat aldılar ve bazı direktifler verdiler Ağzımız çok yandı, yoğurdu üfleyerek yiyeceğiz Bir gün, korku salan fena haber- ler; ertesi gün ümid verici iyi hava- disler... Bu da beyaz harbin beylik Usullerindendir: Sinirleri sonuna ka- dar germek, birden gevşetmek; her- kes harbe hazırlanırken, ortalığa sulh serinliği serpmek... Dündenberi gelen haberler dün- kü yazımızda tahmin ettiğimiz gibi. sahibi ve kaynağı meçhul, yani kim- Senin üstüne almadığı bir konferans fikrinin ortalıkta dolaşmaya başla- dığını gösteriyor. Bazi telgraflara göre, bu konferans fikrini Almanya ve İtalya, dolambaclı vasıtalarla, ile- ri sürmüşlerdir. Fakat Alman gaze. teleri bunu şiddetle inkâr ediyorlar. Bu fikrin ancak demokrasilerin ha- yalhanesinde vücud bulabileceğini yazıyorlar Politikada âdettir edip etmiyeceğini anlamak için salı- verilen tecrübe balonu, evvelâ sahip- leri tarafından reddolunur! Uzlaşmak için bir konferans top- lanması fikrini reddedecek . olanlar herhalde sulh ve demokrasi cephesi devletleri değildir. Böyle bir. fikir ciddi, samimi olmak Şa İngiltere, Fransa ve müttefikleri İçin gaye sulhtur. Sulh, anlaşmakla “ür. Anlaşmak da, oturup okonuş- Makla mümkündür. Bir fikrin yer | Fakat, geçen tecrübelerden sonra, * | her üstünkörü konuşmanın, deyam- U bir anlaşma ile değil, daha feci Akibetlerle - neticelendiği o görüldü. Onun için, bundan sonra, konferans- m siki şartları olacaktır Dört devlet toplanıp Danizig me- 8elesini konuşsun diyorlar; Hayır, Dört devletin toplanarak bir tek Meseleyi . konuşmalarından hiçbir fayda çıkmadığını, bilâkis bu usu. Yün tehlikeli olduğunu geçen sene Münich toplantısında gördük lovakyadaki Südet almanları me- Necmeddin Sadak (Devamı 10 uncu sahifede) Edirne 1T (Sureti mahsusada gön- derdiğimiz müharririmizden) — İli gündenberi ordumuzun büyük ma- nevrelarinı takip eden Mnt Şef, dün geceyi Babaeskide hususi trenlerin. de geçirdikten sonrâ sabahleyin saat 8,40 da tekrar otomobille manevra sahasına hareket etmişlerdir. Başve- kil doktor B. Refik Saydam, Mili Müdafaa Vekili general Naci Tınaz, Nafia Vekili B. Fuad Cebesoy Reisi- <cümhura refakat ediyorlardı. Milli Şef, Babaeskiden ayrıldığı s- rada, hususi tren de hareket etmiş ve Alpullu üzerinden Edirneye git- miştir. Relsilcümhur harekât sahasında manevra komutanlarına mülâki ol- muşlar, umumi karargâhta manevra komutanından dündenberi ve bütün bir gece inkişaf eden vaziyet * etra- fında malümat aldıktan sonra bir. liklerin arazi üzerindeki faaliyetleri. (Devamı 7 nci sahifede) a Milli Şef Karaağaç İstasyonunda Mısır askeri heyeti yarın Istanbula geliyor Heyet reisi “Bütün Mısırın candan sevip | ayran olduğu kahraman Türk ordusuna Mısır ordusunun selâmlarını götürüyorum,, dedi | İskenderiye 1T (A.-A.) — Türkiyeye | gitmekte olan Mısır askeri heyeti, bu gün, Transilvanya vapuru İle hâre. | ket etmiş ve kalabalık halk kütlesi | tarafından uğurlanmıştir, | Kahire VI (A.A:) — Anadolu ajan. | sının hususi muhabiri bildiriyor; Ordu teşkilâtımız ve âskeri usulle- rimiz etrafında tedkikatta bülünmak üzere memleketimizi ziyaret edecek olan Kahire topçu kumandanı tüm- i general Hüsnü Ezzeydi pâşanin riya- Çe | İ set ettiği Mısır askeri heyeti bugün Kahireden hareket etmiştir. Heyet reisi general Hüsnü Ezzeydi paşa bareketinden önce, Anadolu ajansına yaptığı beyanatta. Türkiye- (Devami 10 ncu sahifede) Dikkatle: Yeni vapurları ısmarlarken... B. Ali Çetinkaya, münakalât işlerinde en fazla ehemmiyeti vapurlarımızın yeni. lenmesine veriyor. Gemilerimiz fersüde- leşmiştir. Yolcu ve eşya mikdarı da arttı. Binaenaleyh müyonlar tahsis edilecek; seneden seneye vapur kadromuz genişler tilecek, Bir de şilepçilik ihdas olunacak. Şu prensipin en başta nazarı itibara alınmasını demokrat felsefemiz iktizası sayıyoruz: Yeni vapurları sipariş ederken, güverte ve üçüncü mevki yolculuklarını şimdiki sefi halinden çıkarmağa, çalışalım. Münakalât Vekâleti, lüks kamacalarile değil, fakir halkı nokledeceği, temiz, maz bük ve en ucuz mevkille iftihar edebilir. Hırvat lideri diyor ki: Belgrad (Balkan muhabirimiz yazıyor) — Umumi harbin bittiği günün ferdasında yanl 1918 senesinde Avusturya - Macarla- | tan imparatorluğu hududlarından alınıp | Yugoslavyaya ilhak edildiği gündenberi | Hirvatistan meselesi bu dost ve misafirper- ver memleketin belli başlı, dahili bir me- selesini teşkil etmektedir. Devlet hudud- ları içinde vali başka milletlere mensup bildirildiğine göre, Beüten hudut is- tasyonundaki Polonyalı polisler İs tasyonun Polonya kısmına geçmek istiyen Alman nazilerinin taârruzü- na uğramışlardır. Polonyalılar hâdi- seyi önlemeğe muvaffak olmuşlardır. Sırp - Hırvat itilâfı arifesinde Dr. Maçek'in «Akşam» a beyanatı “Türkiyenin ae ve Fransa ile ittifakı Türkiyenin milli menafü .bakımından pek mühim ve faydalı bir eserdir,, > unsurlar varsa da ayni İslâv ailesing mensup olan Sırplarla Hiryatlar umum nüfusun Üçte ikisini teşkli ettiklerinden bu iki mühim uzvun ayn! istikamette, ak» samadan ve biribirine dolanmadan yürü mesi, devletin birlik ve selâmeti için ols zem ve zaruridir. (Devamı 8 inci sahifede) Leh - Alman hududunda hâdiseler sıklaşıyor Lehistan, Almanya hududunu kapadı, bir Alman bankeri tevkif edildi Varşova VI (A.A.) — Katoviceden | İstasyonun karşı tarafında bulunan Alman polisleri hâdiseye seyirci kal- mışlardır. Danzig 1T (AA) — Sezew civa- rında yeni bir hudut hâdisesi olmuş- tur. (Devamı 10 uncu sahifede) — Şu totaliterlere de hiç güven olmuyor. Bir harp diyorlar, bir sulhi.,