18 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

18 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

18 Ağustos 1039 AEŞAM “Edirnenin kuvvetli olması devletin siyasetinde ehemmiyetli bir noktadır,, (Baş tarafı 1 inci sahiede) Dİ yakından görmek üzere ileri ka- rakollara kadar giderek tetkikatta bulunmuşlardır. Milli Şef Edirnede Sabırsızlıkla OMiHi Şefi bekliyen Edirne halkı bugün sevinç içindedir. İnönünün daha Trakyaya hareket gündenberi bayraklarla dona- tari hir, bugün en heye- günlerinden birini Yi ui canh Mim Şef saat 14,40 da Kıyık mevki. inden şehre girdi, Kadın, erkek ka. Jabalık bir halk k mektepliler daha evvel bu yol rinde iki sıra linde toplanmışlard İnönünün otomobili kendisini şid. detle alkışlayan Edirne halkının ara- sına girdiği zaman tezahürat son dereceyi bulmuştu. Burada bir daki. ka tevakkuf eden Milli Şefe Edirne Valisi B, Ferid Nomer: Hoş geldiniz. Dedi, Umumi müfettişlik ve vilâyet erkânı tarafından selâmlandı İnönü buradan doğruca şehrin içi- ne girdi. Büyük caddede biriken hal- kın tezahüratı arasında Karaağaç istasyonuna indi. Edirne valisine Halkevini ziyaret edeceğini söyliye- rek hususi trenlerine geçti, Relsicümhur, öğle yemeğini tren- de yiyerek bir müddet istirâhat etti. Edirne Nümune fidanlığında Trenlerinde sanat 16,30 & kadar is tirahat eden Reisicümhur İsmet İnö- | nü, 16,50 de istasyona inerek yanın. | da Başvekil, Milli Müdafaa, Nafla, | Maarif Vekilleri ve maiyeti olduğu halde vilâyet Nümüne fidanlığını 2i- yaret buyurdular. Bütün Trakya havalisinin meyva- hk, meyvasız ağaç ibtiyacını temin | eden bu büyük müessesede İnönü, | bir sanattan fazla meşgul oldular. Daha giriş kapısından itibaren dal- larında olgun meyvalar sarkan ağaç ların yetiştirilme tarzları ve bilhassa meyvalı ağaç fidanlarından halkın İstifade derecesi üzerinde muhtelif Sualler soran Reisicümhura Trakya umumi müfettişi general Kâzım Di Tik izahat verdi, Milli Şef, fidanların yetiştirilme hususlarında da fidan- hık müdürü B. Gümüşten izahat alı. | yorlardı. inönüne verilen izahata göre, boş bir arazi iken 15 senede muazzam bir meyva bahçesi haline gelen ve halkın istifadesine açılmış bir üretme istas yonu vazifesini gören fidanlıktan her | sene Trakya halkına 150.250 bin fi- Gan parasız dağıtılmaktadır. Bunlardan 50 binini meyvalı ağaç fidanları teşkil ediyor. İstanbul da fazla fidan çekmektedir. Ankara da fldanlıktan istifade etmektedir. j Relsicümhur mütemadi izahat ala- Tak fidanlığın hemen her tarafını gezdiler, her çeşid ağaç üzerinde dur- dular Trakya topraklarında ya- bancı ağaçların yetiştirilmesi tecrti- belerile alâkadar oldular. Milli Şet Milli Şef, Babaeskide generaller ve Nafia Vekili general Ali Fuad Cebesoya vedaederlerken bu arada Legorn tavukları ve tavşan | yetiştirme istasyonlarını da gezerek izahat aldılar. Legorn tavukları hak- kında kendisine verilen izahatı alâka ile dinliyen Reisicümhur, fidanlık müdürüne: — Bunları halk istiyor mu? Sualini sordular, Fidanlık müdürü cevaben; Evet, istiyor; dan alıyorlar. Dedi, General Kâzım Dirik: Trakyada bunları yetiştiren 140 istasyonumuz vardır. Tavşan tüyü ve erikler Milli Şef bundan sonra, tavşanlar- dan ne şekilde istifade edildiğini sor- dular, Tavşan tüylerinin kilosunun 10 Yira ettiği cevabı verildi. Reisicümhur: — Bir kilo tüy kaç tavşandan alı. nr? — 40 - 50 tavşandan alınır. Fakat ber sene bir taşvandan bir kaç defa tüy alınmaktadır. Milli Şef, bu izahatı müteakib fi- danlıkta yetiştirilmesine çalışılan ve ihraç edilmeğe gayet elverşili Slova eriklerinin yetiştirilmesi ile alâkadar oldular. Fidanlığın geniş çardağı al- tında yarım saat kadar süren istira- hat esnasında bilhassa bu mesele üzerinde duran Reisicümhura Slova erikleri hakkında su izahat verildi: Bu meyva, Yugoslavyanın mühim servet mambalarından birini teşkil etmektedir. Bulgarlar da bu meyvayı yetiştirmişlerdir. Slova ( eriğinin; fazla lezzetli olması, kısı zamanda bozulmaması, yola dayanması gibi hususiyetlerile İhracı okolaylaşmak- tadır. Bu erik yaş ve kuru olarak sevkedilmektedir. o Ağacı da maun 1 evsafındadır. Bu ağaçtan di- kildikten dört yıl sonra meyva alın- tanesini bir lirg- maktadır. Bir defa meyva vermeğe başlayıca hemen her sene mahsul al- mak kabildir. Relsicümhur, bu izahatı veren fi danlık müdürü B. Gümüş — Bana bu ağaçtan ancak 10 se ne sonra meyva âlındığını söylemiş- dular: lerdi. Demek dört senede yetişiyor muş.. Siz dört senede meyva aldınız mi? — Bizim topraklarımız müsaiddir. — Meyv& aldınız m, banaonu söyleyin? — Aldık. — Fakat en mühim mesele bu larda toplanan kışları arasında bayraklarla süslen- miş olan Edirne Halkevini şereflen- : Mini Şef, halkın en samimi mu- habbet tezahürü içinde Halkevinde dinlenmesi için tahsis edilen mevkie geçti. Yanında Başveki!, Vekiller ve maiyeti yer aldılar. Halk coşkun te sahürata devam ediyordu. Reisicümhurun beyanatı Reisicümhur Halkevinin aliy hakkında izahat aldıktan sonra beyanatta bulunmuşlardır: «Edirneyi ziyaretimden çok memnu nüm, Güzel Edirnemizi evvelki geli. şimden daha iyi ve ilerlemiş buldum. Bütün memleket Edirnenin refahı ve terakkisi ile yakından alâkadardır. Devlet, Edirneyi yükseltmek için hu- susi tedbirler aldı. Sivil ve askeri teş- kilât iyi semereler verdi. Gayri askeri- ilk kaldırıldığndanberi, tarihi şehir, kendine yaraşan tabli manzarasını ak mağa başladı. Hayatımızın kiymetli hatıraları Edirne ordu karargâhında geçti. Edirnenin mamur, temiz, kuv- vetli olması, devletin siyasetinde meyvayı halka tanıtmaktır. Bilhassa | ehemmiyetli bir noktadır. Edirnelilerin, Bu sırada Edirne Valisi B. Ferid, fldanlıktan daha fazla para sarfile KE e ente or — Fakat vilâyetie halka yardım yapamıyoruz. dedi, İhracı pek müsald olan bu meyvâ- nın fazla miktarda (yetiştirilmesine mobillerine bindiler ve şehir içinde Milli Şef bahçede ağaçtan Slova eriği koparırlarken KN amman İ ye yurtlarının yüksek değerini iyi taküir simelerini isterim. Kıymetli kabulü- nüze teşekkür ederim.» Hitabeden sonra Mili Şef, alkışlar (yaşa, var ol) sesleri arasında otomo- billerine binerek, umumi müfettiş ge- neral Kâzım Dirik'in konağını şeref- lendirdi. Burada Bayan Dirik tarafın. dan karşılanan Reisicümhur, konağın birinci katındaki ön tarafta bir müd- det oturdu. Umumi müfettişle has- bihal etti. Bu sırada manevra mıntakasından Edirneye gelen başhakem korgeneral Salih Omurtak, Mili Şef tarafından kabul edildi ve manevraların son va» siyeti etrafında verilen izahatı din. ledi. Akşam olmuştu. Başta Koca Sinanın ölmez Abidesi Selimiye olduğu halde - bütün Edime camilerinin minareleri elektriklerle tenvir edilmişti. Mili Şef Trakya umum! müfettişi ge. meral Kâzım Dirik ve ailesine veda ederek, halkın âlkışları arasında Ka- raağaca hareket etti. Reislcümhur ge ceyi Karaağaçta geçirecekler ve yarın (bugün) tedkiklerine devam edecek- lerdir. $. RADO Trakyada arteziyen kuyular: Trakya umumi müfettişi general Kâzım Dirik, Trakya işleri hakkında Milli Şefimize maruzatta bulunurken son zamanlarda her yerde başlamış olan arteziyen faaliyetini anlatmış, bu mevzuu âlâka İle dinliyen Reisicüm- hur, bu hususta Başvekil ile görüş. müştür. Nafia Vekili, arteziyen kuyuları fa. aliyeti etrafında tedbirler alacaktır. bu mektehiy 7 ği