18 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

18 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Şehir meclisi Dün et nakliye meselesi görüşüldü Vali B. Lütfi Kırdar, bu nakliye işinden 178 bin lira varidat temin edildiğini söyledi Umumi meclis dün Vali ve Bele. diye Reisi doktor Lütfi Kırdarın re- isliği altında toplanmıştır. Geçen celsenin zabtı okunup ka- bul edildikten sonra bütçe encüme- ninin bir mazbatası okundu, Ahiren meşredilen bir kanuna göre, bina ve Arazi vergi itiraz komisyonlarının muvazzaf olarak teşkili lâzım gelmek- tedir. Her kazada bir muvazzaf kö. misyon tedariki zarureti olmakla be- raber bu seneki bütçe vaziyetinin müsaadesizliğine göre iki komisyon teşkili Belediye reisliği (tarafından muvafık görülüyordu. Bunun için on bin lirası Maliye Vekâletine ait ol. mak üzere bütçeye 23480 lira ilâvesi muvafık görülüyordu. Yeni itiraz ta- dil komisyonları eylül iptidasında faaliyete geçeceklerdir. Meclis bu mazbatayı kabul etmiştir. Bundan sonra 3666 numaralı ka- nunla Belediyeye intikal eden mez- bahada kesilen etlerin nakliye ücretle- ri ve bütçesi hakkında bütçe ve ikti- sad encümenlerinin müşterek maz- batası okunmuştur. Bu mazbataya şimdiye kadar Ka- saplar şirketi marifetile yapılan et nakliyatı eylülden itibaren Beledi- yece (yapılacağından encümenler, et nakliye işlerinde muhtelif tarzda daimi encümenle beraber hareket etmek üzere riyaset makamına salâ- hiyet veriyor ve nakliye için muhte- if hayvan cinslerine göre alınacak nakliye ücretleri için bir de tarife kabul ediyorlardı. Mazbatâ okunduk- tan sonra B, Lütfi Kırdar, mazbata etrafında münakaşa yapılmasını iste- di. Azadan B. Zahid tarifedeki mik- tarları yüksek bulduğunu söyledi, İktısad encümeni reisi B. Hamdi Rasim söz alarak dedi ki: — Her semte ve mesafelerin uzak- hğma, yakınlığına göre Ayrı ayfhı nakliye almağı doğru bulmadık. Nakliye ücretlerinin yeknasak olma- sı daha doğrudur. Nakliye ücreti farklı olursa Eminönünde 45 kuruşa satılacak etin Kadıköyünde 50 kuru- şa satılması lâzım gelecektir. Masraf hususunda da artırılmış bir şey yoktur. Esasen şirket zama- nmda alman ücretten fazla bir şey Almayacağıs. B. Fuad Fazlı masraf. ların faslalığına itiraz etti, Vali doktor Lütfi Kırdar, elde ve- salti nakliye olmadığın kaç motör tedariki lâzım geleceğinin henüz bel- 4 olmadığını söyledi. Belediye muhasebe müdürü B. Muhtar izahat vererek dedi ki: — Kasaplar şirketinin 17 kamyo- nu 4 motörü vardı, Daha beş kam- yon ve Iki deniz motörüne ihtiyaç vardır. Bu itibarla ne kadar masraf gideceği henüz malüm değildir. Bu sene yapacağımız iş, bir tecrübe ma- hiyetindedir. Varidat masrafa göre aynen karşılık gösterilmiştir. Bundan sonra Vali doktor Lütfi Kırdar da şu sözleri ilâve etmiştir: — Bu nakliye işinden senede 178 bin liralık bir varidat temin edilmek- tedir. Bu varidat, ilk sene için vesaiti nakliyenin tedarikine tahsis edile- cektir. İkinci sene bize asgari yüz bin lira kâr kalacaktır. Üçüncü sene de, bu kâr, yüz bin lirayı geçecektir. Halbuki bu yüz bin lirayı şimdiye kadar hususi zevat kazanıyordu. Bize böyle bir varidat temin eden hükümete hepiniz namına burada âlenen teşekkür ederim.» Bundan sonra mazbata reye ko- nularak kabul edilmiştir; Meclis, bu gün tekrar toplanacaktır. ... Belediyenin et nakliyat işinde ihti- yacı karşılayacak derecede vesait te- darik etmesi için altı aylık bir za- mana ihtiyaç vardır. Halbuki et nak- Bye işi eylül başında başlayacağına göre mevcut vesaitlen istifade edile- 'keti Belediyeye müracaat ederek et nakliye işlerinin yine kendi vasıtasi- le yapılması takdirinde Belediyeye senede altmış bin lira bir kâr temin etmeği teklif etmiştir. Fakat Beledi- ye böyle bir anlaşma için yüz bin Hra istemiştir. Şirketle Belediye arasında muvakkat bir zaman için seksen bin lira üzerinden bir anlaş- ma”temin edileceği tahmin ediliyor. Hava taarruzu tecrübesi > için dün de içtima yapıldı Tehlike işareti sareti verilince, yalnız sokak- larda bulunanlar sığınaklara girecek kân veya müessesesinde bulunan- lar vilâyetçe tayin ve tahsis edilen Trakya manevraları esnasında İs- tanbul üzerine yapılacak haval ta arruz münasebetile dün de vilâyet pasif koruma komisyonu toplanmış tır. Bu toplantıya hava genel komu- | tanı general Hüseyin Hüsnü Kılkış da iştirak etmiştir, Dün şehir ahalisinden birçok kim- seler mefruz taarruzun vukuu ihti- malile akşama kadar beklemişlerdir. Fakat -evvelce de yazdığımız gibi taarruzun ne zaman yapılacağı ma Tüm olmadığından bu intizar boşa çıkmıştır. Bu taarruzun belki bu gün, belki de yarın yapılması ihtimal dahilinde olduğundan gerek ciheti askeriye, gerek vilâyet bütün tedbir. leri almışlardır. Taarruz sırasında halka düşen va- zifeleri evvelce yazmıştık. Şunu bi hassa tekrar etmek istiyoruz ki alarm yani tehlike işaretini verecek cana- yar düdükleri öter ötmez halkın bil hassa yolda koşmak suretile telâş ve izdihama sebebiyet vermemesi lâ- zımdır. Sokakta ve caddede bulunan- Jar sükünetle ve tabii yürüyüşle ev- lerine, sığınaklara veyahut sığınağa gidemiyenler kenar ve tenha sokak- Yara dağılmalıdırlar, Mefruz taarruz esnasında dükkân ve mağaza kepenklerinin indirilip in- dirilmesi hakkında (o verilmiş bir karar yoktur. Esasen sığınaklara (l- tica edecekler, yalnız sokaklarda © bulunan insanlardır. Evinde, dük- #ığınaklara iltica etmelerine lüzum yoktur. Taarruz #irasında bir sığınağın dolduğunu gören kimsenin civardaki diğer bir sığınak buluncaya kadar sokaklarda dolaşmasına müsaade edilmiyecektir. Bunlar, ağaç altları- ni, tenha sokakları tercih edecekler- dir. Şunu da tebarüz ettirelim ki taar- Tuz vukuunda evinde, dükkünmda bulunanlar evini terkedip sığınakla- ra gidecek değildir. Esasen umumi Sığınaklara 250 kişiden fazla insan kabul edilmemesi dün vilâyet tari- fından emniyet müdürlüğüne ve ka- za kaymakamlıklarına bildirilmiştir. Bazı sığınakların kapısına kaza- larca yanlışlıkla talik edilen 800, 1000 kişilik istiap derecesi tashih edilmiştir. Yerebatan sarayı, Yeraltı camisi gibi tabil sığınaklar İçin de bu: azami had tesbit edilmiştir. Gaz genel komutânının teftişleri Gaz gönel komutanı Korgeneral Hüseyin Hüsnü Önsal dün sabah it- İalye müdürlüğüne gitmiş ve itfalve teşkilâtını teftiş etmiştir. General Hüseyin Hüsnü itfaiyede gördüğü intizam ve İtfaiyenin vazifesini ifa etmek hususundaki gayret ve faaliyetini takdir etmiştir. | #işmemiş olduğunu beyan etmiştir. Mu- O AKŞAM Ingiliz nüfusu def- terlere yazılıyor Kaydedilenler, I Karb çıkarsa defter numarasına göre birer vesika alacaklar Londra YI AA) — Mini bir defter tanzimi suretile İngiltere halkının nüfus tahriri yapılacağı dün öğleden sonra ilân edilmiştir. Bu plâna göre, her kadın, erkek ve çocuk bu deftere kaydolunacak ve harp çıktığı zaman ismini ve mezkör defterdeki kayıt numarasını havi bir vesika alacaktır, Bu sistemin iki he. defi vardır: Bir taraftan, mükellefiyet, iaşe ve kadınların maaş almaları gibi harp vaziyetinden doğan ihtiyaçlar temin edilmiş olacak ve diğer taraftan da bir harp olmasa dahi, 1941 de yapıla- cak umumi tahriri nüfusa yardım edecektir. Mezkür defterin tanzimi için mem- leket 65,000 mıntakaya ayrılmıştır. Halbuki en son tahriri nüfusta mem- leket ancak 49,000 mıntakaya ayrıl. mıştı, Amerika Japonyaya tayyare satmış Hariciye ! müsteşar, satışın memnuiyetten evvel yapıldığını beyan ediyor Yaşingten 17 (A.A) — Amerikan gaze- telerinin, Amerika Hariciye Nezaretinin Japonyaya Douglas tayyareleri satilması- ni teshil etmiş olduğu suretindeki ftham- ları hakkında beyanatta bulunan B, Wel- les, Harleiye Nezuretinin sivil ahaliyi bom- bardıman eden memleketlere tayyare sa- tılmasına müteajlik olan siyasetinnin de- malleyh Douglas tayyarclerinin Japonya- ya satılmasına müteallik olan konturata- Dun bu kabli satışlara nihayet vermeleri için B. Hull tarafından tayyare hamilleri- ne yapılmış olan tebliğden evvel ektedil- miş olduğunu söylemiştir. Bir Japon neferi bir Amerikalı kadını tokatladı Yaşington 17 — B. Welles, bir Japon mö- betçisinin bir Amerikah kadını tokatlama- m büdisesi hakkında Şanghaydaki Japon general konsolosu nezdinde teşebbüsler. de bulunulmuş olduğu, Hariciye Nezareti- nin bu meseleyi tedkike devam edeceğini, ancak Japon hükümetinden bir cevab al madan herhangi bir mütalâa serdedemiye- ceğini söylemiştir. İkramiyeli Mısır tahvillerinin keşidesi Kahire 17 (A.A) — Yüzde 3 faizli ve )k- ramiyeli Masır kredi fonsiye tahvillerinin 16 ağustos 1939 tarihindeki çekilişinde: 1903 senesi tahvillerinden 506.229 numa- ra 50,000, 1011 senesi tahvillerinden 309,182 numara 50,000 frank ikramiye kazanmış- lardır. 17 Ağustos 1939 Esham ve Tuhvilât Türk borcu I peşin 10375 Türk borcu II peşin 19.375 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 5. Kew-York 100 Dolar 126.876 Paris 100 Prank 3.585 Milâro 100 ye m. 6.68125 Cenevre 100İsviçre Pr. 28.60 Amsterdam (100 Florin 81.065 Berlin 100 Rayşmark 50.83 100 Belge 215175 100 Drahm! 10625 | 100 Leva 156 100 Çokoslorak Er 4335 İ yirmi yedi hissesini Eftalyaya İ yı istimlâk etmiş, Yusufaki de 100 Pezeta 14035 100 Zioti 20845 100 Pengo 100 Ley 100 Dinar 100 Yen 100 İsveş Pr. 109 Ruble Yeni mevsime girerken sevgili müşterilerine büyük . sürprizler hazırlayan NN LALE Sineması bugünden itibaren, bir hafta müddetle kapılarını İstan- bul halkına kapamıştır. TİYATROLAR: EGE TİYATROSU Nureddin Gençdur ve arkadaşları Bu gece Şehremini İnşirah bahçesinde FERMANLI DELİ HAZRETLERİ “ * RIZA EKTUĞKUL SADİ TEK Tiyatrosu Tepebaşı bahçesinde Bugece «SAÇLARINDAN UTAN» Vodvli 4 perde x RAŞİT Mahkemelerde Bir arsayı sahte vesika ile satan komisyoncu Birlnel sulh ceza mahkemesi Yusufakiyi sorguya çekerek tevkifine karar verdi Başka birine ait bir gayri menku. Mİ, sahte vesika ve yalan hüviyet beyanile diğer birine satmaktan maz- nun Yusufaki Bayramoğlu adında bir emlâk komisyoncusu dün adliye- ye teslim edilmiştir. Tahkikat evrakına nazaran Keres- tecilerde Sarı Timur mahallesinde Karanlıkçeşme sokağında 'T numara. hı ve birkaç hisseye ayrılmış arsanın varisleri bulunamadığı halde komis- yoncu Yusufaki Bayramoğlu sahte vesikalarla Eftalya adında bir kadı- ni varis göstermiş ve arsanın yüzde mal etmiştir. Bilâhare Belediye bu arsa- Bi. talya namına arsa bedelini almıştır. Hâdise meydana çıkınca müddei- umumilik tahkikata girişmiş ve Yusufaki hakkında evrak tanzim olunarak sorgu altına alınmıştır. Dün Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde yapılan sorgu- sunda Yusufaki suçunu tevile çal şarak hâdiseyi şöyle anlatmıştır — Benim sahte evraktan haberim yoktur. Böyle bir şey de yapmadım. Bu arsa miras yolile Eftalyaya inti. kal etmiştir. Eftalya arsadaki yüzde yirmi yedi hissesini satmak istedi ve emlâk komisyoncusu olduğum için arsayı satmak üzere bana salâhiyet ve bir de vekâletname verdi. Bu em- lâkte Haralâmbo adında birinin de hissesi varmış, Eftalya ile Haralâm- bo arasında da bu arsa hissesi yü- zünden münazaa varmış. Ben elim- deki vekâletnameye istinaden tapu- da takrir vererek Eftalyaya ait his- senin yarısını Belediyeye, yarısını da diğer hissedar Haralâmboya sattım. Bu muamelede benim kabahatim i yoktur. Mahkeme, Yusufaki hakkında tev- kif kararı vererek kendisini tevkifha- neye göndermiş, evrakı da ağırceza mahkemesine verilmek üzere müd. deiumumiliğe iade etmiştir. Büyükada yarın suya kavuşuyor Su nakliye masrafının 20 kuruştan ödenme- sinin kabulü halkın menfaati iktizasındandır İstanltal, dünyanın en güzel bir şebri ve Adalar da tabiatin bütün 10- tufların; sinesinde toplıyan bu şehrin emsalsiz bir parçası olduğu halde se- nelerden beri Adalar susuzluktan kıvranıyordu, Adaların bu derdleri senelerdenberi bütün gelip geçen alâ- kadarlar tarafından kabul ve teslim edildiği halde, bu seneye kadar bu güzel semti bu ıztıraptan, - tabir ca- izse - Adavı mamur bir çöl halinden kortarmağa baş vuran olmamıştı. diği gündenberi şehrin her derdile büyük bir hassasiyetle geceli, gün- düzlü meşgul olan Dr. Lütfi Kırdar, şehrin bir çok ihtiyaçları arasında bu | müzmin derde de elini koydu ve Ada- ya su temin edecek tedbirlere hemen | | ödenmesini kabul baş vurdu. İşte yorulmaz, yılmaz bir takib fik- ri ile yarın Büyükada ahalisi temiz, bol bir suya kavuşuyor. Bu münase- | betle Büyükada Maden tarafında su terfi istasyonu ittihaz edilen mev- kide saat 10,5 da merasim yapılacak- tır. Merasimde hazır bulunacak ze- yat Köprüden saat 9,15 de hareket edecek vapurla Büyükadaya gidecek- lerdir. Merasimden sonra davetlilere bir öğle ziyafeti verilecektir. Adaya nakledilecek su için mülga Denizbank ie Belediye arasında mek- tup tenti edilmek suretile bir anlaş ma yapılmıştı. Bu anlaşmaya göre Belediye nakliye ücreti olarak metre mikâbı başına yirmi kuruş ödeyecek- ti. Belediye de bu esasa göre abone- lerle mukavele yapmıştı. Fakat De- nizbankın yerine kaim olan Limanlar umum müdürlüğü bu yirmi kuruşluk nakliye masrafı tesbit edilirken amor- tisman masrafının hesab edilmediği- ni iddia etiniş ve nakliye için üç ku- ruş zammederek yirmi üç kuruş iste- meğe kalkışmıştır. Gerçi mülga De- nizbank ile Belediye arasında bir mu- kavele imzalanmamış isede her iki âsire arasında nakliye ücretinin yir mi kuruştan yapılacağı hakkındaki mektupların teati edilmesi de hukuki kıyıneti haiz mütekabil bir taahhüd- dür, Bundan başka Limanlar idaresi, mülga Denizbankın bütün hukuk ve vecibelerini devren kabul ettiğine gö- re selefinin taahhüdlerine de ayni şekilde icabet edeceğinde şübhe yok- tur. Nitekim Limanlar umum müdür- lüğü bu hususta Münaknle Vekâleti- ne müracaat ederek mülga Deniz- bankla Belediye arasında teati edilen mektuplardan bahsetmiş, nakliye masrafının yirmi kurustan kabul İstanbul Belediyesinin başına gel- : edilmesini istizan eylemiştir. Büyükadaya su verilmesi, sehrin büyük bir ihtiyacını karşıl aktır, Şehir halkına bir hizmet olan bu te- şebbüsü Münakâle Vekâletinin de takdir ederek (lk anlaşmaya göre su nakliye masrafının yirmi kurustan edeceğini menfaati bakımından muhakkak gö rüyoruz. sehrin Nişan merasimi Kartal halk mümessili ve gazele mizin Kartal muhabiri Nazif Eralpın oğlu Ali Eeralp ile Başıbüyük eşra- fından ve #üradan B. Sabrinin kızı bayan Ruhiyenin nişan töreni bir çok davetliler huzurunda parlak bir surette tes'id edilmiştir. Gençleri teb- rik ederiz. Teşekkür Annemiz Memduha Yesarinin hastalığı €snasında yüksek alâka ve müzaheret ve gefkatlerini esirgemiyen İstanbul Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdar ile İstanbul Belediyesi sıhhiye müdürü Dr, Osman Sald, Cerrahpaşa hastanesi sertabibi Dr. Esad ve tabibi müdavileri ile hemşirelere ve hastabakıcı bayan Fatmaya, Dr. General Tevfik Sağlam ile Dr. Ekrem Şerif, DE. İhsan Rifea Dr, Mehmed Ali Obaya min- net ve şürranlarımızı alenen beyan ile hürmetler ederiz. Okulları: Mahmud Yesari, Şefik Yesari Fatih Tapu sicil muhafıslığından: Topkapıda Bayantağı mahallesinin Hah laç sokağında eski 18 yeni 18 kapı numa» ralı evin 16/24 hissesi Haçatur kışları Sa» Tonik ve Lubis namlarına senetsiz tasar- rufat hakkındaki hükümler dalresinde tef» el) edileceğinden işbu hanenin mülki alâkası bulunanların ilân tarihinden baren en gün içinde Patih tapa sicil muâ hafızlığına müracaatları ilân olunur ri mu san: BEŞİKTAŞ BAHÇESİ senemi: RACANIN HAZINESİ “ere” RAMON NOVARO lm e e Eş 22 Ağustos Salı akşamı MÜNİR NUREDDİN ve arkadaşları