18 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sinle 2 Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Son dakika Berlin halkı endişede Almanya 27 ağustostan evvel Danziği ve koridoru ilhak emelinde Motörlü bölükler meçhul bir semte hareket emrini aldı, Almanlar Lehistandan 48000 kilometre murabba yer istiyor Berlin 18 — Berlin halkı arasında en- Gişeler günden güne artmaktadır. Bu en- dişeler vaziyetin tarzı inkişafından ve bilhassa Leh hududuna yapılmakta olan Alman sevkıyatından İleri geliyor. Riva- yete göre Şarki Almanyanın çifçi halkı, bütün hayvanları ve mahsulile beraber, başka bir yere nakledilmiştir. Muhtelif Alman motörlü birlikle bugün meçbul mite hareket eti in emir almış- dildiğine göre-Almanya Dan- zig şehri ve Leh koridoru meselesini 27 ağustostan evvel hal ve ilhak etmek ni- yetindedir. #eleri, Lehistana iye etmekte, Lahistanda an ekalliyetinin geçen yadığı ayni mezalim ve duğunu söylemek- Leh koridoru meselesinin munu ileri sürmektedir. Borsen Zeltung gazetesi yazdı- yaşumakta ol sene Südetlerin dazy te, Dansig 1! süratle ha ğ bir makalede Almanyanın Lehistana terk etmiş olduğu bütün eraziyi Lehistana Md Şarki Prusya kısmını, Poznanı, Dan- #iği, Leh koridorunu, Leh Silezyasını, yani 48,000 kilometre murabbalık erazi ve 4 milyon küsur halkın iadesini tülep et- mektedir. Alman güzetelerine göre ağsutostanberi Lehistan Almanlarından 75,000 kişi Al- manyaya kaçmış imiş. Lehistanda tevkif edilen Almanlar Varşova 18 — Havas ajansı bildiriyor: Lehistan makamatının Kanowiç ve sair yerlerde tevkif eldikleri Almanlardan 48 kişiyi dün kefâletle tahliye etmişlerdir. Alman müesseselerinde araştırmalar de- vam ediyor. İ neticesinde, bu mü Lehistan, Leh Silezyası hududunu Al- manyaya karşı kapamıştır. Macar Hariciye Nazırı dün Hitlerle görüştü mü? Berlin mahfili, bu membalarından verilen. Paris 18 (Radyo) — Macar menâbi- inden Ven haberlere- göre Macar rı Kont Caky dün sabah Nazırı Von Ribbentrop- a ele ni müteakip Berghofo şa- ıra giderek B. Hit- abul edilmiş ve çaya alikonulmu ristanın Ber tur. Alman Haric akşam Ma. resi vermiştir. İngilterenin Çine yardımı Çin hükümetine 2,5 milyon İngiliz liralık bir kredi açıldı Londra 18 — İngiltere, Çin hükü. metine 2,500,000 İngiliz liralık yeni bir kredi açmıştır. Evvelce verilen kredi. Je beraber, Çin hükümetine açılmış olan kredi miktarının mecmuu 3 mil. yon İngiliz lirasını bulmuştur. Fransız tayyareleri İngiltere üzerinde uçtular Uçuşlara ağır ve hafif 200 bombardıman tayyaresi iştirak etti Paris 17 Hava (Nezareti neşrettiği bir tebliğde, bu sabah Pransız hava kuvvetlerinin İngiltere Üzerinde ikinci bir manevra daha yaptığını bildirmektedir. Tebliğde tasrih olunduğuna göre, İngilterenin cenup ve merkez şehir. Jeri -Liyerpool, Bristol, Birmingham, Manchester. hedef ittihaz olunmuş- tur. Yedi bombardıman filosu bu ük eylemiştir. Bu filolar, bombardıman tayyare. tayyarelerinden mürek- kepti ve iki yüz parça idi. a. bulunmuş. | mülakata dair Macar haberleri tekzip ediyor Dün akşam D. N. B. Alman ajansı ecnebi memleketlere mahsus bir teb- liğinde B. Hitlerin Berghof şatosunda Macar Hariciye Nâzırmı kabul ettiği- nin-aslı olmadığını beyan ettiği gibi Alman ve Macar Hâriciye Nazırları arasında dün sabah bir mülâkat vu- ku bülduğunu da tekzip etmiştir, Berlin mahafilinde doğru addedilen ve Macar menabiinden verilen habe | dan tekzip edilmesi Berlinde sansasi- | yon uyandırmıştır. Rumen - Macar hududunda müsadama Bir Rumen jandarması Ma- carlar tarafından vuruldu Budapeşte 18 — Nagysaluta civa- rında beş Rumen jandarması, Macar toprağına girerek üç Macar jandarma. sına raslamışlar ve kendilerini tehdid darmaları silâh kullanarak bir Rumen jandarmasını vurmuşlar, ikincisini ya- kalamışlardır. Diğerleri Rumen top- rağına çekilmişlerdir, Ingiltere - Leh ittifak paktı 15 güne kadar Londrada imza olunacak Londra 17 — Financiai Times gazetesinin diplomasi muharriri, İn- giliz - Leh ittifak muahedesinin 15 güne kadar Londrada Lord Halifax ile Polonya sefiri arasında imza edile- ceğini yazmaktadır. Kont Ciano Roma 17 (A.A.) — Kont Ciano, yarın tayyare ile Arnavutluğa gidecek, ora- da üç gün kalacak ve Arnavut millet ne hitaben bir nutuk söyliyecektir, İ rin sonradan Alman menabii tarafın. | etmişlerdir, Bunun üzerine Macar jan-| Arnavutluğa gidiyor. Almanya, Slovakyaya da sevkiyat yapıyor Londra 17 (A.A.) — Times gazetesi. nin Bratislavadan gayet emin bir membadan öğrendiğine göre, pek ya- kında Slovakyanın hükümet metke- zine bir Alman askeri kumandan ta- yin olunacaktır. Diğer taraftan bütün kışlaların Al man kıtaatına tahsis edilmek üzere tahliyeleri Bratislavanın resmen Al- mah kıtaatı tarafından işgal edilece- ğini gösteriyor. Vah vadisi boyunca bülün şehir. ler ve keza Tsencin ve Zilina askerle dolup taşmaktadırlar, Ve Slovakya- İ nın başlıca demiryolu merkezi olan Zilinaya giden bütün yollar. hususi İ seyrüsefere kapatılmıştır. İ . Vah vadisindeki istihkârlar tam | techizat ve mevcutlarını almıştır. Dahiliyede yeni bareme göre maaşlar Eylül maaşları yeni barem kadrosu üzerinden verilecek Ankara 'y1 — Dahiliye Vekâleti i barem k mi tayin edi idare dereci hazırlamıştır. Bu liste haftaya vilâyeliere gönderile- cek ve eylül maaşları bu listeye göre veri- lecekti Vekület, kaymakamlat için 40 lira asli maaşlı yüz seksen bir, $0 lira asli maaşlı Yüz ön dört, 60 lira asil maaşlı yetmiş beş ve 70 lira asli maaşlı sekiz adet kadro vermiştir. Nahiye müdürleri için de gene kidem gözönüne alınarak 20 liralık 681,* 25 lira- lık 153, 30 liralık 60, 35 liralık 7 nahiye müdürü kadrosu vermiştir. 29 ilralık na- biye müdürleri yeni kadroda hakkı mük- tesepleri baki kalmak üzere asli maaş- ları 20 ilraya indirilmiştir. 30 ve 38 lira- hk nahiye müdürleri kadrosunun mühim in ve hukuk mezunu olan müdürlerine ve geri kalan kısmı ra maaş alan nahiye müdürlerinin rine verilmiştir. 25 Hira maaştan Uralık kadroya alınan nahiye mü- dürleri 1 eyiği 999 tarihinden itibaren kendilerine verilen yeni maaşlarını oto- matikman alamıyacaklar ve terfileri ta- yinlerindeki usule göre yapıldıktan sonra alabileceklerdir. Eski kadroda 72 get olan 10 liralık nil- fus kâtipleri yeni baremde nüfus memuru olarak gösterilmiştir. Bunlar eskisi gibi maaşlarını alacaklardır. Vekâletin tâli memurlarından 16 Jira asli maaş alanlar 15 liralık kadrolara ve 175 lira asli maaş alanlar da 20 liralık lara alınmışlar Profesör Nissen Karısı ile Türk vatandaşlığı- na alındı Ankara 17 (Telefonla) — Cerrah. paşa hastanesi hariciye kliniği şefi. ğini yapmakta olan profesör Dr, Nis. sen İle karısının Türk vatandaşlığına alınmaları hakkındaki Kararname | yüksek tasdike iktiran etti, Ticaret Vekili geldi Ticaret Vekili bay Cezmi Erçin, dün İ Ankaradan şehrimize gelmiştir. Ticaret | Vekili, gazetecilere, şehrimizde bulunduğu İ müddet zârfında Vekilete bağlı mücsse- selerde tedkikat yapacağını, pazarlıksız satış kahununun Jâğvı mevzuu bahsol- İ madığını, yalnız bu kanunun tatbikatın. | da bazı kolaylıklar yapılacağını söylemiş- | tir. Vekil, İzmir fuarını açmak için yarın İzmire gidecekti: e Moskova büyük elçimiz | vazifesine başladı i Moskova 11 (A.A.) — Türkiyenin yeni Moskova büyük elçisi Ali Haydar dün Maoskovaya gelmiştir. | karar Mütareke teklifi meğer Alman manevrası imiş 30 günlük mütareke teklifi Parlâmen- tolar birliği içtimaımda görüşüldü Paris gazeteleri: “Almanlar, maneviyatımızı bozacaklarını ve boyun eğeceğimizi sanıyor- larsa aldanıyorlar,, diyorlar Oslo 17 (A.A.) — Siyasi meseleler üzerinde İngiliz, Fransız, Alman ve İtalyan Hariciye Nazırlarının müza- kerelerde bulunmalarına imkân ver- mek üzere Avrupada otuz günlük bir #iyasi mütareke akdini derpiş eden süretini müzakere eylemek üzere, Parlâmentolar Birliği konfe ransı bugün öğleden sonra — Ameri- | kan, senatörü Fish'in teklifi üzerine fevkalâde bir toplantı yapmıştır Mantera (Finlândiya)" memleke- tinin büyük devletler tarafından her türlü garanti verilmesine şiddetle muarız olduğunu söylemiştir. Beroman (İsveç), Bitaraflığın gö rek İsveçin gerek şimal memleketle- rinin esas siyaseti olduğunu ehem- miyetle kaydeylemiştir. Scaipman (Hollanda), efkânumu- miyeyi harbe teşvik eden bazı gaze- telerin bu sujistimallerine karşı sid- detli tedbirler alınmasını teklif et. miştir, Markoviç (Yugoslavya), memleke- tinin Avrupa sulhu için her şeyi ya. pacağını söylemiştir. Salih (dhsır), Arap davasını mü- dafaa etmiştir. Weber (İsviçre), İsviçrenin bitaraf Jığını kaydetmiştir, Graz (Macaristan), sulh mua- hedeleri adalete istinad ettirilmiş ol- saydı bugünkü zorbalıkların bu de- rece olmayacağım ve muahedelerin Sıhhiye Vekili enn ii müessese- lerini gezdi Amasya 17 Sıhhiye (Vekili Dr. Hulüsi Alataş Samsun trenine bağ- lı hususi bir vagonla şe Halkevi bğklraEle birçok memürlar ve halk tarafından istikbal edilmiş- tir, Vekil, akşam Vilâyet konağında Va- li tarafından verilen ziyafette bulun- duklan sonra geceyi vüğonda ge miştir. Devamsız talebelerin notlari Ankara 17 (Telefonla) — Devamsız. lık dolayısile son devre notunu alma- miş olan ilkmektep talebelerinden se- ne sonunda veyâ müteakip sene başın- da müracaat edeceklere imtihan edil- mek şartile eksik notlarının verilmesi Maarif Vekâletince uygun görülmüş- tür. Muallim vekili ve muavin olamıyacaklar Ankara 17 (Telefonla) — 18 yaşını ikmal etmemiş olanların muallim ve- kili ve muallim muavini olamamaları Maarif Vekâletince kararlaştırılmış. tır. Namrunda bir cinayet Adana 17 (Akşam) — Dün Nam- run yaylasında feci bir cinayet oldu. Mustafa Münif adında kırk yaşla- rmda bir adam karısı Zekiyeyi öldür- dü. Cinayete sebeb kıskançlık ve şüp- hedir. Münif karısını yemek yapar- ken mutfakta kalbine üç kurşun sr- karak öldürmüştür. Katil bugün kendi ayağiyle zabıta- ya teslim olmuştur. Münif karısını öldürdüğüne hadim değildir. Şöyle demektedir: — Sekiz aydanberi evli idim., Evli- | Uk mi.. Mahveder insanı.. Çok şükür üzerimden bu ağırlık kalktı artık. | tadili fıkrası tatbik edilmediği için- dir ki Milletler Cemiyetinin akim kaldığını söylemiştir. e Paris 17 — Danzig ve buna bağlı müesseseler hakkında «Jour» gazetesi diyor ki: «Sinir harbi bütün şiddetile devâm ediyor. Her gün, ekserisi “man kay- naklarından olmak üzere, yeni bir he. yetanlı haber ortaya atılıyor. Bundan mâksad, sulh cephesinde bozgunluk çıkârmak ve Polonya ile müttefikleri Fransa ve İngiltere arasında şüpheler uyandırmaktır, Hitler, bütün hakikat. lere göz yumarak, Polonya ile onu ga- ranti etmiş olanların nihayet ürke- ceklerini ve boyun eğeceklerini umum yor. Aldandığını kendisine söyliyebi. Yiriz» Epogue diyor ki: «Sinir harbi mâneviyatımızı boza. cak yerde sağlamlaştırmıştır. Fakat bu sinir harbi henüz bitmiş değildir. Danzig meselesini halletmek için otuz günlük bir siyasi mütareke teklif olu. nacağına dair dün yayılan heyecanlı haberler, demokrasi efkârı umumiye- sinde ikilik vücüde getirmek ve sulh cephesini bozmak yolunda yapılmış büyük bir manevradır.» Londra 17 (A.A.) — Londra mat- buatı, mevzuubahis sulh plânlarından İngilterenin' haberi olmadığım yaz- makta ve bu baptaki neşriyatı sinir harbinde yeni bir manevra olarak te- lâkki eylemektedir. Buğday satışları Vekiller Heyeti bu hususta mühim bir karar verdi Ankara 17 (Telefonla) — İzınir, Konya, Afyonkarahisar, Kayseri, Kü- tahya, Denizli ve Çankırıda piyasaya gelen buğdayların istihlâke gayri ki ? geldiği anlaşılmıştır. Vekiller Heyeti gerek bu şehirlerde ve gerekse bundan sonra ihtiyaç haml olacak diğer yer- lerde Toprak mahsulleri ofisince aşâ- ğıdaki esaslar dahilinde nâzım Satış« lar yapılmasını karar sllina ştur 1 — Orta Anadolu mıntakasındaki şehir ve kasabaların ekmek ihtiyaçla. rının temini için mahallinde ofis mü- bayan teşkilâtı olan yerlerde “ofisin mahalli mübayaa fiati ile ve mübayaa teşkilâtı olmıyan yerlerde teslim mas halline kadar ihtiyar edilecek nakliye masraflarının flâvesi suretile elde edi- lecek fiatle, 9 2 — İzmirde hâlen mer'i ekmek nars hana €sas teşkil eden piyasa fiali üze- rinden yumuşak buğdayların kilosu- nun 5,875 kuruş, sert buğdayların 5,625 kuruş üzerinden ofis depoların- da teslim şartile, 3 — İzmir hinterlândına dahil mer- | kezlerden yegâne mübayaa “merkezi bulunan Denizlide mahalli mübayda flatinden aşağı düşmemek şartile De- nizli - İzmir sevk masrafının İzmir için tesbit olunacak bedelden tenzili sure- tile bulunacak fiatle ve hinterlândın diğer yerlerinde ise, İzmirden tanzim satışı yapılacak mahallere kadar olan sevk masrafının İlâvesi suretile elde edilecek fiatle, ; Moskova müzakeresi Moskova 17 (A.A.) — İngiliz, Frans siz ve Sovyet askeri heyetleri, bugün saat 11 den M4 e kadar müzakerede bu- Yanmuşlardır. Yarın herhangi bir içtima olmayı cak ve askeri heyetler, 'Tusino re meydanında Genel T ramında bulunacaktır.