19 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Ağustos 1939 AKŞAMDAN AKŞAMA m amm m mm Tevazünü maiyat kanunu gibi... — Maşallah, maşallah... Tahtaya vurun... Ne kazamyor, ne kazanıyor... Ayda bin... Bin beş yüz... Belki daha da fazla... Hem işin calib tarafı yirmi beş yaşında... Avrupada Devlet hesa- bma mimarlık tahsil etti. Ankarada (**$) dairesinde mecburi bizmetini dolduruyordu. Hariçten bir iki iş ak miş... Yaptıklarını pek beğenmişler... Öteki sipariş vermiş, beriki vermiş... Oğlancağız da artık Devlet nezdinde- ki vazifesini yapamaz olmuş... Daya- muş istifayı"... «Öyleyse, tazminat! Zi- Ta seni tahsil ettirdik!e demişler... «Borcumu öderim!» cevabını veriş... Şimdi hürriyetine kavuşmuş... vey İşte bir vaziyet: Türkiyenin hayatında biri «Devletçi», diğeri userbes» iki türlü mesai var, Bi- Tihin kazancı «âzamı namütenahi» ye kadar yükselebiliyor. Ötekinin ise ba- remle tahdid edilmiş. Onun için, yir. mi beş yaşındaki mimar, kendinde Vasatiden yukarı istidad ve cerbezeyi bulunca, tahsilini hükümet sayesinde görmüş olmasına rağmen, tazminat Vermeği göze alarak, «Devlet tarafı» n- dan doğru «serbes taraf» a fırlıyor, Bitişik kaplardaki tevazünü mayiat kaidesi gibi bir şey... Nasihatle, parlak sözle önüne geçi- lemez: En iyi unsurlar, bu şerait için de serbes hayata akacaktır! Devletçi ve Tiberal müesseseler birçok sahalar. da rekabet Halindedir. Bu hal milletin sermayesile işleyen müessesatın zara- rma olacaktır. Diplomasız oldukları için kullanıl. Buyan pratik ve kabiliyetli unsurların da karşı taraf safında bulundukları unutulmasın, — Keza: «Adam sen del Beni yalnız maaşım alâkadar eder. Etliye sütlüye karışmam...» zihniyeti de unutulmasın... Demek ki harem tahdidatı Ile böy. le bir neticeye çarpmış bulunuyoruz. ... Arada sırada Sovyet gazetelerini okuyorum, Birinci sahifelerinde koca koca listeler ve insan resimleri, Tilânca ve filânca insanlara Devlet Müesseselerindeki mesai yararlıkların- dan dolayı şu şu para ikramiyeleri ve- rilmiş. Böyleleri için ayrıca da nişan- lar ihdas olunmuş. Memurlara, ame- leye dağıtıyorlar, «Halk kahramanı», «İş kahramanı» tarzında da unvanlar ihdas edilmiş, Bu gibi payelere iki kere erişenin doğ- duğu memlekette bir büstü dikilecek. Üç kere erişenin ise Moskovanın bil- mem neresinde ismi taş üzerine kazı- hacak... Bu tarzda yeni nizamlar jh- dama Tirum görüldüğü (gözüme Sarptı. - Malümdur ki Sovyet komşumuzda Serbes iktisadi saha yok. Yalnız Dev- bağlı müesseselerin rakipsiz - hat- 1 ecnebi sanayii ile de rekabeti bizim- Bira ucuzluğu Şişe ve duble iatleri Belediyece tesbit edildi Belediye bira fiatlerinde yapılan tenzilât üzerine bira istihlâk edile- cek yerlerdeki tarifelerde tadilât yapmıştır. Eskiden 28 kuruşa bir şi- şe bira almıyordu. Şimdi bu şişe 145 kuruşa alınacaktır. Bu suretle yüzde 48/5 nisbetinde bir tenzilât yapılmıştır. Tenzilâttan evvel açık satılan bi- ranm litresinde 37 kuruş alınırken şimdi bu bir litre bira 24 kuruşa in- miştir, 3 Aradaki 13 kuruşluk fark, yüzde 35 nisbetinde bir ucuzluk temin et Duble bardakla içilen. birrlar için 125 kuruş alınıyordu. Belediyece tes- bit edilen finte göre bir duble bira 'T kuruşa satılacaktır. Yunanistanın hariciye müs- teşarı şehrimizden ayrıldı | Bir müddettenberi şehrimizde bu- Tunan ve gayri resmi olarak muhtelif makamlarla temaslar yapan dost Yunanistan Hariciye müsteşarı B, Mavrudi, dün 12 de hareket eden Romanya bandıralı Besarabya vapu- ru ile Pireye müteveccihen şehri- mizden ayrılmıştır. B. Mavrudi, Ga- lata rıhtımında Yunanistan könso- losluk erkânı tarafından uğurlan- mıştır, ingiltereye tay- yare siparişimiz Beş yolcu tayyaresi hakkın- daki sipariş muamelesi henüz tekemmüla etmemiştir Münakalât Vekili B. Ali Çetinka- ya dün saat 16,5 da mıntaka liman merkezine giderek hususi bürosunda muhtelif işler üzerinde meşgul ol- muştur, Dün bir sabah gezintisi, İnglite. reye beş yolcu tayyaresi sipariş etti- gimizi yazmıştır. Sipariş muamelele- rinin henüz tekemmü! etmediği, bu itibarla mezkür gazetenin verdiği ha- berin mevsimsiz olduğu anlaşılmıştır. AKŞAM rada: — Halk rağbet etmiyor! - diyorlar. Halbuki ç gece bir kaç yüz kişi bahçeyi doldurmuştu. Herkes homur- dandı. Memnuniyetsizliğini beyan etti, Bu gibi hareketler temaşa mesleği için darbedir. Kadıköyünde Moda caddesinde Del- lülzade sokağında Mazharbey apartmanında: Alişan Arsal Dahiliye Vekili B. Faik Öztrakın dünkü tedkikleri Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak dün rilâyette biraz meşgul olduktan son- ra İstanbul emniyet müdürlüğünü ve Yıldızdaki polis mektebini ziyaret bundan sonra Üsküdara gide. rek Üsküdar kaymakamlığında meş- gül olmuştur. Dahiliye Vekili, Üskü- dar kaymakamlığında Üsküdar işleri etrafında bazı İzahat ve Üsküdarın ihtiyaçları etrafında melümat aldik- tan sonra Kadıköy kaymakamlığile Erenköy nahiyesinde de bir müddet meşgul olmuş, bilâhare Florya Deniz köşküne gitmiştir. Kadeş vapuru perşembe günü geliyor Mülga Denizbank zamanında Al- manyaya ısmarlanan Küdeş vapuru, süvari B, Hüsameddinin idaresinde dün, Cebelüttarık boğazını geçerek Akdenize girmiştir. Mersin tipi 3500 tonajlı Kadeşin önümüzdeki perşem- be günü limanımıza geleceği öğrenil. miştir. Kadeş, Mersin tipi gemilerin üçüncüsüdür, Diğer taraftan, Denizyolları umum müdürü B, İbrahim Kemal Baybora, yanında muavinlerinden B. Yusuf Ziya olduğu halde Romanya bandı- ralı Besarabya Vapurunu gezerek, biihassa mefruşat ve servisi üzerinde tetkikatta bulunmuştur. Urum mü, dürün bu tetkikinden Kadeş ve di. ğer gemiler servislerini tanzim hu. susunda istifade edileceği anlaş maktadır. Bir çocuk tramvaydan düştü sağ kolu Galatada Mandıra sokağında 18 numarağa oturan İğ yaşlarındn Ah. med oğlu AM Fındıklıda tramvaydan düşmüş ve sağ Kolu kopmuştur, Ali Beyoğlu hastanesinde tedavi altma alınmıştır, Vesaiti nakliye Belediye ihtiyacı karşılıyacak tedbirler alıyor Dün umı mecliste kabul edilen tramvay, tünel, #lektrik idarelerine ait bütçenin Nafia Vekâletince tasdi- kinden sonra Bölediye, bir taraftan İstanbul halkının vesaiti nakliye Ih- tiyacını karşılayacak derecede otobüs siparişine başlayacağı gibi diğer ta- raftan İstanbul tramvay yollarını esaslı surette tamir ve tecdit cde- cektir, İstanbul tramvay şirketi, son sene- lerde tramvay yollarının tamirini pek çok ihmal ettiğinden tramvay şebekesinin geçtiği yollar çok bozuk- tur. Belediye, tramvay yollarını a- falta çevirmek ve buradan çıkacak taşlarla şehrin diğer yollarımı yap- mak fikrindedir. Mecliste kabul edilen bütçeye gö- re elektrik hasılatından yüz bin Tira tramvay yollarının tecdidine sarfedi- lecek tahsisata iâve edilecektir. Sarıyer hava kurumu toplandı Sarıyer hava kurumu idare heyeti fahri başkanı kaymakam B. Hüsnü ve Emekli general Ali Fuadın iştira- kile bir toplantı yapmış, bu toplantı. da varidatın ve âza adedinin çoğaltıl- masi meseleleri konuşulmuştur. Bu meyanda 70 fakir çocuğun tayyare bayrami günü sünnet ettirilmesi ve bu münasebetle bir eğlence tertibi kararlaştırılmıştar. Sığır ve beygir sergisi Dün Pendikte açılan sergide birinciliği kazanan hayvan sahiplerine ikramiyeler verildi İstanbul vilâyeti tarafından Pen- dikte Bülbül bahçesinde tertip edi- len sığır ve beygir sergisi, dün, me- rasimle açılmıştır. Merasime, Kar tal Gençler birliği bandosunun çal- dığı İstikiâI marşı ile başlanmış, müteakiben İstanbul mebuslarından bayan Fakihe kordelâyı keserek ser- giyi açmıştır. Bundan sonra Kartal kaymakamı bay Bahir Öztrak ile Kartala bağlı Kurdköy muhtarı bay Niyazi birer nutuk söylemişlerdir. Sergide birinciliği kazanan beygir- lerin sahiplerine 15 er, sığırların sa. | hiplerine 10 ar lira, diğer hayvan sahiplerine de birer saat o Ikramiye verilmiştir. Sergiyi, İstanbul defterdarı bay Ziya, İstanhul umum jandarma ko- mutanı yarbay Ziya, ve İstanbul me- busları ile kalabalık bir halk kütlesi gezmiştir. Ayağı kırıldı Galatada o Arapenmiinde oturan Hızır isminde biri, yolda giderken ayağı kayarak düşmüş ve bacağı kı. rılmıştır. Hızır hastaneye kaldırı. mışlar, TET til | mi al varı da fl tarihinde para ile görmüş” sında toplanan bir komisyonun €se- ridir. Bu komisyon bu mevru etra- fında üç sene müddet çalışmış idi. Bu çalışmanın en faydalı taraflarından biri de, tarifelerde sırası geldiği za- man sanayi erbabı, komisyona davet edilmekteydi. Her halde yeni teşekkül eden ko- misyon da ayni çahşma metodunu takib ederek sanayi erbabının fikrini soracaktır, Aksi takdirde, dört duvar arasına kapanan bir komisyonun masa başı kararları, realiteden çok uzaklaşmış olur. Her hangi bir mevzu hakkında hüküm vermeden evel, o işle meşgul olan zümrenin müta- lasını almak en mantıki bir usuldur. Nitekim ticaret kanununda yapıla- tak tadilât hakkmda, ticaretle meş- gul avukatların fikir ve mütalâasına müracaat edilmiştir. Burada halarımıza gölen mevzu şu- dur: Acaba tarife komisyonu, yalmz gümrük tarifeleri vasrtaslle, sanayi erbabının dileklerini tatmin edebilir mi? Sanayi âleminde öyle hadiseler var ki, gümrük tarifeleri ne kadar yüksek olursa olsun, gene sanayi er- babını memnun etmek kabil olamı- yor, Bir misal: Kauçuk mamulâtı sa- nayii gibi.. Bu sanayi şubesi, ham kançuğu, Amerika memleketlerinden ve Hindistandan almaktadır. Bu nevi memleketlerle dış ticaret münase- betlerimiz pek azdır. Az olduğu için, kauçuk yüksek takas primleri vası- #asile tedarik edilmektedir. Bu yür- den ham kauçuk, fabrikatöre o ka- dar pahalıya mal olmaktadır ki, d- sarıdan gölen kauçuk mamulâtına re- kabet etmeğe imkân kalmıyor. Görülüyor ki, himayekâr gümrük ilâcı - değildir. Meselelerden biri de, fabrikalara ucuz ham madde bul. maktır. Vaktile kontenjan, zaruretleri, it mamulâtı gibi sanayi şubeleri zuhur etmiştir. Bunlar hasta olarak doğan çocuklara benzerler. Bunları besle- mek için, gümrük tarifeleri kifayet etmez. Başka tedbirler de bulmak ve aramak lâzımdır. Gümrük tarifelerini tanzim eder- ken, bu gibi sanayi şubeleri üzerinde fabrikalara dışarıdan ucuz ham madde bulmaktır. Bu da ne İle ola- bilir. Bu da uzun uzun tedkike değer bir mevzu teşkil eder. Hüseyin Avni anmesasendsananassnane se ederessansrsununumasa Mizafirliğe gideri Boyoğlunda Sakızağacında Otu- ran Diyamando isminde bir kadın Kalyoncukullukta Amerikan apar- timanında bir tanıdığına misafirliğe