19 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler , Son dakika Alman seferberliği, Paris mahafiline göre, haftaya tamamlanacak Almanlar Slovakya yolile Leh hudu- duna asker yığmağa devam ediyorlar Slovakya şoselerinde askeri sevkıyattan seyrüsefer durdu! Alman hazırlığı, Romanyada endişe uyandırıyor Paris 19 (Radyo) — Mareşal Gö- ring dün Berchfesgaden köşküne gk derek B. Hitler ile görüşmüştür. Is- xârla söylendiğine göre bir kaç haf- tadanberi devam eden Alman sefer- berliği haftaya tamamlanacaktır. Ak man matbuatının Lehistana karşı şiddetli hümucları, geçen sene Südet A Mmeseleşi esnasında Çeklere karşı ya- Pılmış olan hücumlara tamaile ben- © zeemktedir, Almanyanın, askeri hazırlıkları Romanyada da endişe uyandırmakta- “dır. Zira Almanya, Danzig meselesinde emellerine muvaffak olamazsa Ro- manya üzerine dönmesinden korku- © Tuyor. Leh hududuna sevkiyat Londra 19 — Bratislavadan gelen haberlere güre Slovakya şoselerinde Alman askeri sevkiyatından seyrüse- fer kesilmiştir. Alman askeri sevki- yatı; Le hhududuna yapılmaktadır. Slovakya, askeri işgal altındadır. A. manya, Moravya, Bohemya, Slovakya © hududunu kapamıştır. Alman-Slovakya askeri paktı © Vondra 19 — Buraya gelen haber- Jere göre, Almanya Slovakya ile as- keri bir pakt akdetmiştir. Bura siyasi mahafilinde, bu ittifak habe- rine fazla bir ehemmiyet mektedir. Zira Slovakya, Alman hi- mayesi altında bulunduğu gibi, Ber- lin hükümeti, çoktanberi bu tarafa askeri sevkiyat yapmakta ve mem leketin bütün sevkuleeyşi noktaları. | nı elinde tutmaktadır, Alman gazetelerinin şiddetli! hücumları Berlin 18 (A.A.) — Alman matbu- atı Polonyaya karşı pek şiddetli hü. | cumlarda bulunmağa devam et- mektedir. Büyük başlıklar altında gazeteler «Polonyanın tedhiş hareketleri» nden bahsetmekte ve Polonyada yasayan Almanların maruz kaldıkları iddia edilen mezalime sütunlarını tahsis etinektedirler, p Bu hücumlar geçen eylülde Çekos- lovakyaya karşı yapılan hücumları hatırlatmaktadır. Alman mültecileri hakkında yine ayni haberler hneşredilmekte, sivil halka silâh dağıtıldığına o ve hükü- melin vaziyeti kontrol oedemiyecek bir hale gelmek üzere bulunduğuna dari yine ayni telmihlerde bulun- | maktadır, Polonyadan (ogelen adedi 70,000 i geçiyor. mültecilerin verilme- | İ bu ekalliyetin Yukarı Silezyada Polonyanın ted- İ hiş hareketleri ve «bütün Alman ma- den amelesine yol verildi» başlıkları altında Deutsche Allgemeine Zeitung İodiyor ki: Bilhassa Yukarı Silezyada Alman ırkdaşlarımıza karşi Polonyanın taz- yikleri günden güne hemen saatten İ saate artmaktadır, Polonya hükü. İ metinin vaziyete daha kaç gün hâ- kim olabileceği parmakla sayılabilir, Hayale kapılmayalım: Alman irk. daşlarımızın emniyeti meselesinde | vakit gelince ne yapılmasını tayin edecek olan büyük Almanyadır.» Gestapo araştırmalar yapıyor Berlin 18 (A.A.) — Gestapo polis teşkilâtı dün Almanyadaki Polonya ekalliyetinin merkez binasında ve Talebeler birliğinde araştırmalar yapmıştır. Tevkifat ya- pılıp yapılmadığı henüz belli değil- dir. Varşova 18 (A.A.) — Berlinden ge- len haberlere göre, Alman polisi, Al- manyadaki Polonyalılar birliğinin | merkezini mühürlemiş ve keza «Slav bankasını kapatmıştır. Varşova 18 (AA) Polonya po- | si, Cieszyn mıntakasında ameleyi Moravyaya kaçmağa teşvik eden bir Alman memurunu yakalamıştır. Rumen kuryesinin mah- rem evrak çantası çalındı - Sofyada vukubulan bu esrarengiz hırsızlıktan müteessir olan kurye intihar etti Sofya 18 — Sofyadaki Rumen se farethanesine diplomatik valizini ge- o tirmiş olan Rumen diplomatik kur- .yesi erkânı harbiye yüzbaşısı Paulit- su, Beigrada doğru seyehatine vam etmeğe hâzırlanırken mshrem bazı evrakı havi olan valizinin ken- “disini istasyona götürecek olan tak- sinin içinden kaybolduğunu görmüş- tür. Rumen yüzbaşısı, derhal Ru- men sefarethanesine dönmüş ve ora- dan Rümen sefirile beraber polis mü- düriyetine gitmek için bir taksi tut- muştur. Rumen sefiri, polis müdüriyetini — bu sırkatten haberdar ederken yüz- > başı Pawlitsu otomobilde kalmıştı. Sefir, polis müdüriyetinden çıktığı esnada kuryeyi otomobilinde başın- dan bir tabanca kurşunile ölüm de- esinde yaralanmış bir halde buk nuştur. Bulgar polisi, çalınan evrakı bul mak için büyük gayretler sarfediyor. Polisler, müteveffa kuryenin oturmuş “olduğu oteli ve civârındaki yerleri “ abluka altına almışlar, çalınan valizi bulmak için 50,000 levalık bir mükö- fatı nakdiye vereceğini İlân etmiş- lerdir. © Sofya 18 (A.A) — Bulgar ajansı biiğ ediyor: Dün akşam, Romanya elçiliğinin “kürrier'sine fevkalâde benziyen bir m otele gelerek çantasını istemiş re çanta kendisine verilmiştir. Bir “saat sonra kurrler gelmiş ve hırsızlık ei şdana çıkmıştır. Romanya elçiliği | pılan memurları ve kurrier derhal polis müdürlüğüne gitmişlerdir. Elçilik me. murları polis müdürünün yanına gi- derken otomobilde kalan kurrier in- tihara teşebbüs etmiş ve gayet ağır surette yaralanmıştır. Polis hırsızın bulunmasını temin edecek malümat verene 50.000 leva mükâfat vadeylemiştir, Sofya 18 (A.A.) — Kendisini yara- lamış olan Rumen diplomatik kuryesi yüzbaşı Paulitsu doktorların bütün ih- timamlarna rağmen bu akşam vefat etmiştir. Fransa harbe hazır vaziyette Sabık Amerikan ordusu başkumandanı general Pershingin beyanatı Nevyork 18 (A.A) — «Manhat tam: vapurile Fransadan gelen ge- neral Pershing Avrupanın vaziyeti hakkında » gazetecilerin sordukları Suâllere cevaben demiştir ki; «Fran- sa harbe hazırdır. Fransa ordusu mükemmel şerait dairesinde obulu- nuyor.» Pershing Amerika ordusile ihtiyat kuvvetlerinin ihtiyaca kâfl gelmedi- ğine dair dördüncü kolordu kuman- danı general Drum tarafından ya- beyanati teyid etmiştir. İ snla 25 eylülde başlanacaktır. * Almanya - Italya arasında ihtilâf Mussolini yakında mühim bir nutuk söyliyecekmiş Londra 18 (A.A.) — Daliy Sceteh gazetesine göre, Almanya ile İtalya arasında görüş farkları çıktığına ait yeni deliller mevcuttur, Ciano bir kere daha von Ribben- tropu ziyaret edecektir. Ve Avrupa hükümetleri pekâlâ biliyorlar ki, iki mihver devleti arasında daha bir çok noktalarda ihtilâf mevcuttur. Mussolininin yakında mühim bir nutuk söylemeğe karar vermiş oldu. gu ve fakat bu ihtilâf üzerme bu nutkun tarihinin tesbit edilmediği de malümdur. Beynelmilel perlâmentolar konferansında Atatürkün hatırasına hürmet Jâmentolar konferansında reisin tek. Mi üzerine Atatürkün batırasına hürmeten ayağa kalkılmış ve Türk delegesi reisi Naci Eldeniz tarafın. dan Türk hükümeti namına konfe. Tansa teşekkür edilmiştir, Ankara Cümhuriyet müddeiumumiliği Ankara 18 — Ankara Cümhuriyet müddetumumisi B. Baha Arkanın yerine adliye başmüfettişi B, Arif Yazar tayin edilmiştir. Mekteplerde 25 eylülde derslere başlanacak Masri? Vekâletinden gelen tamime gö- ye mekteplerde kayxi ve kabul muamelesi 1 eylülden 15 eyiüle kadar sürecek, tedri- Berchtesgaden'de | İ lamışlardır. Evlerin pencereleri kapa- Kont Csaky, Mussolini ile dört saat İ | görüşmüş, bu mülâkatta Kont Ciano İstanbula hava taarruzu bu sabah 10 da yapıldı Saat ona çeyrek kala düdükler çaldı halk muntazaman sığınaklara çekildi Saat onu beş geçe mofruz düşman fayyareleri şehrin üzerinde uçtular ve temsili bombalar attılar Birkaç gündenberi İstanbulda vu- kuu beklenen hava taarruzu tecrübe- si bu sabah saat ona çeyrek kala baş- lamıştır. Evvelâ Beyazıd kulesindeki sonra şehrin diğer yerlerindeki canavar düdükleri mefruz düşman tayyareleri- nin şehre gelmekte bulunduğunu hal- ka haber vermiş ve ötmeğe başlamış- lardır, Cânavar düdüklerini duyan halktan sokakta bulunanlar hükümetçe | tayin edilen sığınaklara girmeğe baş- girmişti. Vesaiti nakliye, vapurlar bu- Jundukları yerlerde durmuşlar yolcu» Jarımı çıkarmışlardır. Canavar düdüklerinin ötmesinden yirmi dakika sonra yani tam saat onu beş geçe, tayyareler şehrin üzerinde göründüler, Alçaktan uçuyorlardı. Mefruz düşman tayyareleri birin. ci sahifemizde yazdığımız veçhile ha- kiki vaziyeti temsil etmek için hava- da beyaz, kırmızı dumanlar çıkaran ve havada yanan temsili bombalar at. tılmıştır. Pasif korumaya memur | miuşlardır. Havada beyaz duman çi. ekipler de derhal faaliyete geçmişler. | karanlar tahrip, kırmızı duman çi. dir. İ karanlar gaz bombalarını, havada ya- Canavar düdüklerinin duyulmadığı ; şehrin uzak semtlerinde bekçiler ve polisler düdük çalmak suretile, halkı sığınaklara girmeğe davet etmişlerdir. | rilmiş olan mitralyözler, tayyare top- Beş on dakika içinde şehrin sokakları, | Jarı manevra fişeklerile melruz düş- Caddeleri tamamile boşalmış herkes ev.| man tayyarelerine mukabelede bu- lerine, dükkânları ve sığınaklara | lunmuşlardır. Macar hariciye nazırı Mussolini ile görüştü Bir rivayete göre Macaristan, Alman askerlerinin Macarislandan geçmesini reddetti Diğer bir şayiaya göre Macaristan Alman - İtalyan ittifakına girmek üzeredir Paris 19 — Romadan bildiriliyor; | vutluğa seyahati tehir edilmiyecektir. Macar Hariciye Nazırı Kont Csaky, Paris 19 — Dolaşan rivayetlere gö- Alman hükümetinin tahsis ettiği bir | Te Macar kral naibi Horti, Hitlerin tayyare ile dün öğleden sonra Roma- | Alman â&skerlerinin Macar toprakla- ya gelmiş, hava istasyonunda Kont | rından geçmesi hakkındaki talebini Ciano tarafından (karşılanmıştır. | katiyetle reddetmiştir. Maamafih Al manyanın Macaristanı tazyik etme- si devâm ediyor. Paris 19 — Romadaki Havas mu- habiri bildiriyor: Dün gece Roma mahafilinde dolaşan rivayetlere gö- re Macaristan, Alman - İtalyan itti- fakına girmek üzeredir. nan bombalar da yangın bombalarını temsil ediyorlardı. Şehrin muhtelif yerlerine yerleşti. da hazır bulunmuştur. Roma Macar sefarethânesinde bu ziyaretin husu- si mahiyette olduğu söylenmektedir. Kont Csaky bugün Romadan hare- ket edecek, Kont Cianonun da Arna- Mısır Kabinesi | Mısır askeri heyeti Liberaller yeni Kabineye | Bugün geliyor girmiyecekler ise de ilen z “Lü ıpçu kumandanı Hüsnü hükümete yardım edecekler Bızeydi paşanm riyaseti altındaki Kahire 18 (A.A.) — Kral Faruk, | Misir askeri heyeti bugün saat 16 da yeni Kabine listesini bugün tasvib et. | Transilvanya vapurile şehrimize ge- miştir, 5 lecektir. Mısır askeri heyeti, bugün Kühire 18 (A.A.) — Yeni Kabine. ! Galata rıhtımında hükümet namına nin ne suretle teşekkül etmiş oldu. | gaz kumandanı General Hüsnü Rıza, Zuna dair olan tebliğin neşrine inti- | merkez kumandanı B. İsmaili Cemal zar edilmektedir. Yeni hükümeti tarafından Karşılanacakatır. teşkile memur edilmiş olan Ali Ma. Misafir heyet, yarın şehrimizden 'Trakyaya gidecek ve Edirnede yapıla» Oslo 18 (A.A.) — Beynelmilel Par. | hir paşa Saadiler ve meşruti Liberal fırkaları rüesasile istişarelerini ik. | cak büyük geçid resminde hazır bulu- mal etmiştir. Saadiler, Kabineye | nâcaktır. Trakya manevralarının hita. mından sonra heyet şehrimizden An- girmeği kabul etmişler ise.de Libe- raller reddetmişler ve yalnız Kabine- | karaya gidecektir, Bu husustaki prog- ram ayrıca tebliğ edilecektir. ye karşı hayırhahane bir hattı hare- Büyükadaya su ket takip etmek vaadında bulunmuş. lardır, Hatırlardadır ki Saadilerle Liberal- Büyükadaya bugün su verileceğini ler, Müstafi Mehmed Nahas paşa | ve bu münasebetle merasim yapıla cağını yazmıştık. Hazırlıklar bitmiş. tir. Davetliler bu sabah köprüden Kabinesine iştirak etmişlerdir. Sıhhiye Vekili Samsunda | kalkan vapurla Adaya geçmişlerdir. Dahiliye Vekili B. Fâik Öztrak da Samsun 18 (Akşam) Sıhhiye Vekili Dr. B, Hulüsi Alataş bugün | merasimde bulunacaktır. şehrimize geldi. Yarın sıhhat mües- ir e - Sovyet seselerinde tedkikatta bulunduktan İngiliz > la fı sonra Trabzona gidecektir. askeri itilatları yi 1 RR Paris 18 (A.A) — Derpiş edilen İngiliz - Fransız - Sovyet askeri iti. Jâflarının Uzak Şarkta da teşmil edil. mesinin Sovyetler tarafından teklif Üzüm bayramı İzmir 18 (A.A) — 20 ağustos pa- zar günü Manisada üzüm bayramı | yapılacaktır. Açılacak Üzüm sergisine | edildiğine dair verilen haberleri sclâ. bütün üzümcü köylüler iştirak ede- | hiyettar mahfiller tekzib etmektedir. , ceklerdir. | ler, / t ME