19 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

19 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

19 Ağustos 1939 Filistin işinde noktai nazar ihtilafı Asıl kararı Milletler Gemiyeti konseyi eylül toplantısında verecek Londra 18 (A.A.) — Milletler Cemi- yeti daimi mandalar komisyonunun Londra ve Cenevrede ayni zamanda neşredilen raporu, mezkür -komisyo- Du teşkil eden muhtelif âza arasın- da Filistin hakkındaki İngiliz plânı hususunda kati bir noktai nazar ih- tilâfı olduğunu göstermektedir. Komisyonu teşkil eden İl âzadan: Dördü: Belçika, İsviçre Norveç ve Hollanda aleyhte. Üçü: Portekiz, İngiltere, Fransa Lehte rey vermiş- lerdir, Diğer dört &zadan biri: İspan- ya mevcud değildi ve Almanya, İtalya Ye Japonya istila etmiş bulunuyor- Jardı Bu noktaj nazar ihtilâfına rağmen, komisyon âzası Pllistine İngiltdre tarafından tahkik komisyonları gön- derilmesi neticesinde (hazırlanan muhtelif tesviye suretlerinin zamanı geldiği vakit nazarı itibara alınması hususunda ittifak göstermiştir. En salâhiyettar İngiliz mahafilin- de kaydolunuyor ki, mandalar ko- misyonu, bir istişare heyetinden iba- rettir ve asıl kararı Milletler Cemi- yeti konseyi eylül toplantısında vere- cektir. İngiliz hükümeti tarafından ileri sürülen muhtelif tesviye suretlerinin kıymetini komisyonunun müttefi- kan teslim eylemesi, Pilistinde fede- Tal bir idare tesisine imkân verecek- tir. Bunun İngiliz hükümetince fa- aliyetle tetkik edilmekte olduğu zan- nediliyor, İ Japon zayiatı /Sulh konferansı için Ro-! Hong Kong etrafında 2,000 zayiat verdiler Hong - Kong 18 (A.A.) — Chekni ajansından: Hong - Kong etrafında son za- manlarda yapılan muharebeler €5- nasında Japonlar iki bin kişi ve mü- him miktarda harp malzemesi kay- betmişlerdir. Shansi'nin cenubu şarkisinde Çin- lerin “taarruzu muvaffakiyetle de- vam etmektedir. Düşman Tchang - Ye'nin şarkında perişan bir halde ricat etmektedir. Kantonun şarkında cenubi Çin muntakasında, Japonlar, geçenlerde üç yüz maklul vermişler ve birkaç sahra bataryası bırakmışlardır. Çinliler iki Japon nakliye vapurunu batırdılar Chunghing 18 (A.A.) — «Chekül» ajansından Kiukiyang ile Anhwei arasında Yanlçe boyundaki Çin topçu Kkuvvet- leri, Japon nakliye vapurlarını banı- bardıman ederek iki vapuru batır. mış ve 6 vapurda yangın çıkarmış- tar, Tapuda tayinler Çorlu kazası tapu sicil muhafızlı. gına Adalar kazası tapu sicil muha- fız muavini B. Alâcddin ve bundan açı ian tapu sicil muavinliğine 25 lira maaşla terfian Beyoğlu tapu sicil mu- hafızlığı haciz memuru B. Mevlüd, Bakırköy kazası tapu sicil muhafızı B. Sezai Kadıköy kadastro posta me- memurluğuna ve bundan açılan muhafızlığa Eyüp muhafizı B. Şam- | i | müstakbel harpler seddin tayin edilmiştir. Sarhoş kadın Beyoğlunda Kilid' sokağında Otu- ran Eleni isminde bir kadın evvelki gece saat üçte son derece sarhoş bir halde Beyoğlu caddesinde dolaşarak sarkıntılık etmekte iken polisler ta- rafından yakalanarak mahkemeye verilmiştir. Ava başlama günü Bakırköy Halkevi spor şubesi av- cılar ve atıcılar kolu, pazar günü sa- at 9 da Veli efendi gazinosunda bu yılım ava başlama gününü; atış mü- sabakaları av eğlenceleri ve müsaha- belerile kutlayacaktır. İki metre kırk santim boyunda bir Türk çocuğu İzmir 18 (A.A.) — Fuarda teşhir edilecek olan Türkiyenin en uzun boylu adamı dün akşamki trenle Bi- lecikterı buraya gelmiştir, Bilecik köylerinden birinde oturan bu genç, henüz 17 yaşındadır. Ve bo- yu iki metre kırk santimdir. Harp halinde Amerikan endüstrisinin seferberliği Waşhington 18 (A.A.) — Harp ha- inde endüstriyi seferber etmeğe me- Mur askeri ve sivil komite, milletin İstihsel kabiliyetini sivil ahalinin ib- tiyaçlarını ihmal etmeden müsellâh kuvvetlerin ihtiyaçlarını tatmin ede. €ek hâle getirmeğe matuf olan ted- kiklerini biran evvel ikmal etmek Üzere toplanmıştik, mada sondajlar yapılıyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) men, Hitlere yaptığı ziyaret, Alman matbuatının Polonyâya karşı fevkalâ- de şiddetli hücumları ve Polonyanın dahili emniyet bakımından aldığı tedbirler. Gazeteler müttefikan azimkâr dav- ramlasını tavsiye eylemektedir. Berlin 18 (A.A.) — Alman matbuntı melhuz bir sulh konferansı etrafında yapılmakta olan neşriyatı mevzuuba- his ederek bu şaylaları hep İngilizle- rin çıkardığını ve Danzig ve Korridor meselesinde Almanyayı Polonyaya tavizlerde bulunmağa sevk için bir İngiliz manevrasından başka bir şey olmadığını yazmaktadır. Gazeteler, Korridordan geçen Al manlara Polonyalıların yaptığı he. | sapsız müşkülâtı kaydedilerek Al- manyanın bu meselede kiçbir multa- yassıt tesviye suretini kabul edemi- yeceğini söylüyor. Matbuat keza Polonyadaki Alman- Jara yapılan fena muameleleri teba rüz ettirmekte ve bu vaziyete süratle bir çare bulunması Jüzumunda israr eylemektedir. , Hava taarruzları (Baş tarafı 1 inci sahifede) beş dakika sönra avcı tayyareler ha- valanmaya muvaffak olmuşlardır. Hava taarruzları, tayyareciliğin bu gün dahi vardığı kuvvet safhasında, asla küçük görülemez. Böyle olma- saydı bütün memleketler tayyareye bu derece ehemmiyet vermezlerdi. Fakat beş on sene evvel sanıldığı gibi, mukadderatının ancak havada taayyün edeceği iddi- ası da doğru değildir. Bahusus, bir yere toplanmış, kesif sanayi merkez- leri olmayan az çok dağınık memle- ketlerde hava tehlikesi -harbin âkı- beti bakımından. yarı yarıya iner, Tayyareler, nihayet tahrip vasıtala- rıdır. Tahrip edilen, hattâ mukave. met kabiliyeti bu suretle kırılan yer- lere nihayet insanların gidip hâkim olması lâzımdır. Atatürkün, dalma söylediği gibi, harbi kazanan gene insandır, ve harbin son kozu piyade kuvvetinin, askerin elindedir. Necmeddin Sadak « Ceb kolonyası İnhlsarlar idaresi yeni tip ceb ko- lonyaları çıkarmağa karar vermiştir. Fiatler, şişelerin boyuna göre değişe- cektir. İdare bu hususta tetkikat yapmaktadır. YENİ NEŞRİYAT: (Eski eserler ansiklopedisi) namın- daki kitap çıkmıştır. Bu mühim Kitap eski eserler mütle- hassısı Nureddin Rüşdü Büngül'ün otuz beş senelik ilim ve ameli tetkik- lerile meydana gelmiştir. Dört yüzden ziyade sanat eserini, yüz yelmiş kadar fotografı havidir, Bu mühim kitap halka ecdad ya- digârı olan kiymetli 'Türk eserlerini öğretir. Üç lira kıymetinde olan bu kitap Kanaat Kitaphane ve Beyazıd- da Nizameddin Kitaphasinde satıl- 3— : - Bunaklık, 4 — Zamiri şahsi cemi mütekellim - Nurlu ve mübarek görünüşlü. 5 — Başına «T» konursa seddet demek- tr « Bir top fabrikası. 6 — Seyahatte kullanılan elbise çan- tası - Bir Azamız, 7 — Ezilmiş - Fikir, 8 — Çünkü - Büyük hikâye, 9 — Âlimler - Tersi mefhum demektir. 10 — Güssl ölen sari bir kuş - Tersini kasap satar. Yukardan aşağı! 1 — Sinirleri bozulmuş. 2 — Kelime sonuna ilâve olunan » Tersi bir erkek ismi, 3 — İstida takdim eden. 4 — Amerikan 3emci düne musikisi - Boyu büyüme. 5 — Uygun makamlı - Hicap. 6 — Nota - Vöcüdde hasıl olan şiş - Kraliçenin başı, 7 — Tersi çehresi demekti - Tersi tele- fon nldasıdır. . — Dermansız - Rümuzla snlaima, — Yunanlı - Öde, 10 — Tesemmüm. Geçen bulmacamızın balli Boldan sapa: i — Tali, Deli, 2 — Bahirisefid, 3 — Arkadaşlar, 4 — İlânat, Asa, 5 — Dam, 6 — İşan, 7 — Çuvaldızcı, 8 — Aşağıenme, 9 — Luk, Yamalı, 10 — Aralakez. Yukardan aşığı: 1 — Bald, Çalı, 2 — Tarlakuşu, $ — Ahkâm, Vaka, 4 — İran, Bağ, 5 — Fidan, Liya, 6 — Sat, İdeni, 7 — Deş, Aşınma, 8 — Efla, Azmak, 9 — Lias, Acele, 10 — İdrak, İkıs, Dr. A. Asım Onur Ortaköy ŞiFA YURDU Tama işlerine büyük ehemmiyet atfet- mektedirler. Bu maksadla mevcud 60 mayin târayıcı gemiden mürekkep fi- lotillâlarına yeniden 36 gemi daha ilâ- veye lüzum görmüşlerdir. Rusların bu sefer denizaltı gemilerile de büyük mikyasta mâyin harekâtı yapacakları şüphesizdir. Bundan başka Rusların Bal tıktaki 72 denizaltı gemisi Almanların ââkeri ve ticari nakliyatına büyük za- rarlar ika edecektir. Sevkulceyş vaziyete gelince Alman- Jar Şarki Baltık memleketleri (Eston- ya, Litvanya, Letorya, Finlândiya) ile Özel, Dago, ve Aland adalarını el- lerine geçirmeğe muvaffak olamadık- ça Rus donanmasıni Krunştadda hap. sedemezler. Ve binnetice Baltık deni- zinde kati bir hâkimyet tesis edemez- ler, Rus donanmasında bir dritnot daha olsaydı kuvvet - niscbeti Almanlarla müsavi bir şekil alacaktı. Ruslar Bal. tıktaki dritnotların eşi olan Parischs- kaja Kommona dritnotunu evvelce Baltıktan Karadenize geçirmemiş ol- salardı bugün bu müsavat tahakkuk etmiş olacaktı. Henüz harp patlama- dan Rusya Karadeniz donanmasının ana cüzütamlarını (Bir dritnot, bir ağır kruvazör, dört hafif kruvazör, bir tayyare gemisi) Baltığa geçirecek olur- sa bu denizde Almanlara karşı meydan okuyacak bir vaziyet alabilir. Ruslar Baltığı Karadenize bir kanalla birleş- tirmek plânına on Senede bitirmek üzere başlamış bulunuyorlar, Fakat bu! kanal dritnotların geçmesine müsaid | olacak kadar derin ve geniş olamaz. Ancak en fazla hafif kruvazörlerin geçmesine elverişli olabilir. Sovyet hükümeti son zamanda bah- Bahife 13 anmaları arasında rüikyasta tahslast ayırarak donanma, | amı büyütmeğe karar vermiş ve Al | manların yapmakta oldukları iki 85, ve bir 40,000 tonluk üç dritnot, iki tağ| yare gemisi; 6 hafif kruvazör, 13 muh * rip ve 30 torpido buna mukabil Rus. | lar iki 35,000 tonluk, iki 40,000 ton- | luk dört dritnot, iki tayyare gemisi, 6 ağır krutazör, 8 torpido kruvazörü ve birçok tahtelbahir inşaya başlamışlar. dır, Bundan anlaşılıyor ki, Sovyetler Baltık denizi hâkimiyetini Almanlara Ucuza mal etmek niyetinde değiller. dir. Son şayialara göre Fransa ve İris gilterenin Rus donanmasını takviye için kredi açmak teklifinde bulunmâr ları Ruslar da büyük bir donanma vü. cude getirmek meramini görmüş ols malarından ileri gelmiş olsa gerektir. Maamafih şu muhukkaktır ki, bügüne kü müterakki Rus sanayii gemi yaps mak için malzeme ve mevaddı iptidal. yenin mebzul bulunduğu bu memle. 3 kette kısa bir zamanda kuvvetli bir dk nanma Vücüde getirmekte güçlük çek« miyecektir. ” Rusya ile Almanya arasında Baltık denizinde donanma rekabeti başlamış. tır. İngiliz sanayii ve mühendislerle takviye edildiği takdirde bu yanşta * Rusyanın öne geçeceği muhakkaktır, A.B, mmm kinim mayan Davet i Beşiktaş askerlik şubesinden? Beşiktaş askerlik şubesinde muh : 8 inci sınıf hesap memuru Ersurumlu Tus fan Necali oğlu Mehmed Şevki yüksek xn kamdan aranmaktadır. Acele şubeye müs râcaâtı ilân olunur. Zayi — İstanbul iman işletmesinden aldığım tayfacıhga sid Iman cüzdanımı. kaybettim. Yenisini alacağımdan eskisinim. değeri yoktur, " Rizeli Mehmed oğlu Mehmed Yazı Zayi — Tatbik mührümü zayi ettim, Yenisini kazdıracağımdan eskisinin hüks mü yoktur, riyesine ehemmiyet atfetmiş ve büyük Etibank'tan Etibank murgul bakır işletmesinde $ İnşani Mühendisi 1 Büro memuru 8 Tercüman alınacaktır, Tercümanlar ingiliz zrühe; nikle alâkası olanlar tercih edilecektir. Ortaköy Hacı Mahmud efendi cami müeszini: Salâhaddin Kibilsin çalışmak üzere iyi ingilizce bilen ei mdislerine yardım edeceklerinden tek» Talip olanların istedikleri ücreti tasrih ederek Bankamıza müracaat et meleri, (39) 17) (6444) Bu akşam SUADİYE Plâjında Bayan SAFIYE Beş kişilik maruf simalardan müteşekkil saz heyeti ayrıca Zengin varyete - Neşeli ve Eğlenceli numaraları, “KODAK "la Şu hatıraya bakınız) Yarın Kıymet “KODAK” JUNIOR 620 Anastigma!l objektif, otomatik sil Yeni Krome Modeller 1 5 aşi başlar KODAK isatıcılarından arayınız , ve ya Şu adrese müracaat 'ediniz; KODAK Sirketi se. Beyoğlu, İstanbul siz de çekebilirsiniz -Eğlentilerihizde *Ge, “ntilerinizde | Pa zömanlariğizdâ