28 Mart 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

28 Mart 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

çok mühimdir Sırplar — kendilerinden | beklenen yaşama azmini | gösterdiler. Ancak bu | aksülâmelin bütün mazi- ye ait hataları tashihi de nün — sual Kral İkinci Piyer acaba bu sualin cevabını sür'at- le verebilecek midir?. | —a Yugoslavya, kendisinde! Den yaşama azmini dinamik ayılma ve kendine gelme halinde | göslerdi., Mil in aksülâmel ham- | lesi, tam zamanında ve Işiıııı Zeçmeden vukua gelmişi Sabık Kral Naibi Prens Polün | ve Başvekil Svetkeviçin siyaseti, Yugoslav birliğinin tarih huzu - Tunda, alınterile ve can pabasına | kazanılmış bütün şeref, gurur, na- mus ve yaşama hakkını inkâr ve hazır bir lokma hal eline teslim eylemekten başka bir hareket değildi; daha doğru iladesi ile, milletin umumi temayülü di- şında, hürriyet, istiklâl, yaşama azminin ve her türlü mantık ölçü- sünün uzağında kalan bir pevi hiyanetti. Mütevelfa — Kral Aleksandrın kurduğu birliğe ve Sırp ülküsü - nün asırlar boyunca sürüp ııd_ıı hayatiyetine karşı vukua getiri - len bu suikast, Sırp milletinin or- | dusundan ve içinden gelen — bir darbe İle, artık bugün yok edilmiş | ve Kara Jerjeviç hanedamının Sırp İstiklâline temel olan asıl ruhu ük dostluk ve hayran- yük dost v sında çı lık hazzını duymak yerinde saadettir. BEsasen, bu sütunlardaki - bütün yazılarımızda da Sırp milleti için daima bu kanaatimizi izhar etmek- fen geriye kalmamış «ya hürriyet, | ya ölüm> mevzuunda hakiki Sırp | ve Yugeslavların - herhakle şeref | ve milli namtısla örülü bir hürri- aksülâm: darbe millet düşmanlarını yere sermiştir. Ancak, Yugoslavya şimdi bir emrivaki içindedir. Yani, kendisi- ne Kral Aleksandrın emanet ettiği Yugoslav bütünlüğünü ürkekliği, aczi, belki de hiyaneti ile topye * kün mihverin kolları arasına 106 lim etmek yolünü a hedeye imza koymuş vaziyetledir. Günün sorusu ve merak mevzuu | zu ve hamlesi ile yenileşmesi mü- nasebetile, Yugeslavya Viyanada imzalanan üçler paktına sadık ka- Jacak ma, yoksa bu İmzayı reddey- mi?, İkinci Piyer babasının öz kanmı damarlarında dolaştıran genç bir Kral elarak, muhakkak ki, en baş- (Deramı 6 inci sayfada) | Yugoslavya hâdiseleri " hakkında Hücum Borusu YAZAN: RAHMİ YAĞIZ İÇok Yakında Başlıyoru.| lav hüküme- tine ültima - tom mahiye- tinde bir no- ta vermiş Mamafih bu haber Alman mehafilin- de tekzip edildi Almanlar: “Üçlü Pakt yırtılmaz,, diyorlar BelgradlaBuda. e Solya rasındaki ma. haberat kesildi | Berlin 28 (A-A.) — Resmi veya resmi mahfillerde, Belgrad | leri hakkında mütalca yü. pekten içtinap edilmekeldir. Dün akşam Berlinde dolaşan şa- yialara göre, Alman hükümeti dün akşam yeni Belgrad bükümetine Gltimatom — mahiyetinde bir nota vermiştir. Notada dünkü hâdiselerin müs- | tacelen izahı istenmektedir. Bununla beraber, Amerikan ga- zetet tarafından — işaa edilen hafili tarafından tekzip edilmekte. dir. İTALYADA DA AYNİ SÜKUT Belgrad 28 (ALA.) — İsviçre tel- graf ajansı, Romadan — aşağıdaki telgrafı almıştır: «İtalyan hükümet merkezinde mütalea serdedilmesinden içtinap Yeni Yugoslav kabinesinde müslüman Nazırlardan Ticaret Nazırı Cafer Kuloneviç olunmaktadır. Belgrattaki vaziyeti tamamile anlatacak tafsilâta inti. zar edilmekedir. İtalyan gazeteleri, mütalea ser- detmeksizin bütün haberleri neş. retmektedir. Yalnız Ciornale Di - talya gunları yarmıştır: (Devamı 5 ci sayfada) İtalyanlar Ke- ren şehrinden Asmaraya doğ- ru kaçıyorlar İngilizler kaçan kuv vetleri şiddetli top- çu ateşi altına aldı Kahire 28 (A.A.) — Keren per- şembo sabahı aat T de zaptedil - miştir. Şehirden Asmaraya doğru çekilen İtalyan kuvvetleri Keren topelerini kesen İngiliz topçusu - nun kesif bombardıman ateşine tu- (Devamı 5 imel sayfada) Pahalı Baharat Galatada Dimitri Cankavadi is- minde bir çivici 120 kuruşa satıl - ması icabeden kundura çivisini dün akşam 160 kuruşa satarken suç üs- tünde yakalanarak bu sabah Müd. delumumiliğe verilmiştir. 3 çocuğun ısın- mak için yak- tıkları ateş! Bakırköy Civa- rında 300 dönüm Bu gece Bakırköyüne bağlı Ka- bataş köyünde bir orman yangını olmuş, 300 dânüm fundalık orman yanmıştır. Yangın köyden 12 yaşında Ne- ve 18 yaşında Hasan Mutlu isminde üç akraba çocuğunun ısınmak için yaktıkları ateşten çıkmıştır. Punda- (Devamı $ iaci sayfada) BSevinç mümayişleri içinde çalkanan — Belgradın boyundan bir görünüşü cati Mutlu, 14 yaşında Recep Mutlu | Atinaya gittiği bildirilen Prens Pol (sağdan ikinci) zevcesi Prenses Olga ile birlikte bir zamanlar Mareşal Gürlingin sefrasında görüşürlerken... Hitler Japon hariciye nazırı | ile iki buçuk saat görüştü Matsuoka Berlin ve Romadan sonra Vişiye de gidecek Berlin 28 (A.A.) — Fon Ribben- trop dün Japon Harlciye Nazırı | Matsuoka şerefine bir kabul resmi tertip etmiştir. Fon — Ribbentrop | söylediği nutukta, Alman mille . | tinin ilk defa bir Japon Nazırını (Devamı 5 inci sayfada) Tuna Busabah on muh- tekir tüccar Adliyeye verildi satan iki kişinin ve bir oduncu kadınında dükkân- ları birer hafta kapatılacak Diğer taraftan Galatada Tünel Caddesinde 83 numarada Memduh 50 kuruşluk pulluk demirini 95 - 110 kuruşa sattığından, Arabacı * lar Caddesinde 11 numarada kah- (Devamı 5 inci sayfada) Halk Bankası 3 vilâyette ye- ni şube açıyor Bunlar için mü- dür, Muhsebeci, veznedar ve me- murlar alınacak Halk Bankası Gaziantep, Bursa ve Kastamonuda yeni üç şube aç. la yeni şubelerin kadrosu hazır * lanmakta ve yeni müdür, muha - sebeci, veznedar ve memurlar a- :ır:'mııı takarrür etmiş bulunmak- adır. Bu müdürlere 260, 210, 170 lira  (Devamı 5 inci sayfada) mağı kararlaştırmıştır. Bu maksat- kim var?, Balkanlardaki VAZİYETE Umumi Bir Bakış İmzalanan üçlü Paktın akibeti ne olacak? Bu sualin ceva- bı da bugün ya- rııulışılıcıl Almanyanın vereceği ka- rar merakla bekleniyor Yugoslavyadaki son — hükümet darbesinin Roma ve Berlinde bi- raktığı tesirler hakkında gelecek baberlere edilmektedir. Homa ve Berlin radyoları bir yey lemişlerdir. Ankara Rad. tesi, bu sükülun münasını Vapurla otobüs arasında sıkışan zavallı amele ! Bir hamal da yük al- tında kalıp yaralandı Üsküdar iskelesine yanaşmakta olan 42 numaralı — araba vapuru manevra yaparken, vapı den Üsküdarda İnadiye maimile - sinde Çıkmazmektep sokağında 19 numarada oturan Şükrü vapurun | içindeki Keşan 2 plâkalı otobüsle kaptan köşkü altındaki geçit ara. sında kalmış ve bu tazyik netice- sinde yaralanarak beyhuş bir halde hastaneye kaldırılmıştır. Sirkecide araba vapuru iskele- sinde çalışan Haydar isminde bir hamal da büyük bir sandığı vapur- dan indirip sırtına — aldığı sırada bu yükle düşerek muhtelif yerle- | rinden yaralanmış ve Cerrahpaşa | hastanesine kaldırılmıştır. Maliye Vekili bu sa- bah şehrimize geldi Maliye Vekili B. Fuad Ağralı bu sabahki ekspresle Ankaradan şeh- ise gelmiştir. Vekil Haydarpa. şa istasyonunda Defterdarımız B. Şevket ile devair müdiranı ve dost- ları taralından karşılanmıştır. MÜNAKALE VEKİLİMİZİN BEYANATI Münakale Vekilimiz B. Cevdet ririmize: e— Münakale Vekâletine ait hizmetlerden bugün ve yarının ihtiyaçlarına göre daha verimli ne- | ticeler elde elmek — için alınması leabeden tedbirler, etrafında tet. kiklerde bulunmaktayım. Birkaç | gün daha kalacağım» demiştir. Ruzvelt Atina hukuk do>ktoru Atina 28 (AA.) — Atina Üni . versitesinin Hukuk Fakültesi Re- isicumhur Ruzvelt'e fahri doktor- luk ünvanını vermiştir. Arkada kim var? Bütüm dünya rudyoları sarayor- muş: — Kral İkinci Piyerin arkasında | Bizim Celmuş ol — Kim var?, Gülerek şu cevabı verdim: — Damarında — babasının. kanı, arkasında Sırp mefküresi ve mil- leti var, .. Kerim ncedayı dün Liman İdare- | sinde meşgul olmuş ve bir muhar- | Arnavutluk'ta iki İtalyan ta- arruzu daha 26 İtalyan tayya- resi ile bir muharebe oldu Atina 28 (ALA.) — Aos mıntakak |, sında iki İtalyan taarruzu püskür-” | tülmüştür. İki İtalyan tayyaresi ; düşürülmüştür. Kahire 28 (A.A.) — Umumit ka. rargâhin resmi bir tebliğine Ortaşark İngiliz hava kuv küçük bir teşekkül, rine me 20 &vcı tay altı İtalyan bi yakalamıştır. Birçok ları hasara uğratılmıştır. resin yan Şehzadebaşın:- da Bizanstan | |kalma 2 mah- zen bulundu! Park haline ge- tirilecek olan sa- hada Bafriyata devam ediliyor Belediye tarafından istimlâk e- dilerek park haline ıfrağ edilecek olan Şehzadebaşında Ferah sine. ması arkasındaki sahanın tanzi - mine devam edilmektedir. Öğrendiğmize göre bu saha da- halinde kazılar yapılırken mun - tazam bir eşkilde yapılmış Bizans devrinden olması muhtemel iki mahzen — bulunmuştur. Bu mah- zenlerden biri (150) kişi alacak bir şekildedir. — Diğerinin de bir su (Devamı 5 inci sayfada) ÇERÇEVE Yugoslav inkılâbı ve neticeleri | — NECİP FAZIL KISAKÜREK Yugoslav inkilâbı, millet ça- pında bir tecelli tertibinin, ce- Teyan ve idare tarzındaki ta- haflık, gizlilik ve güzellik bas kımından tarihte bir eşi olme yan harikulâde örneği... Yugoslavya, tabutun — içine girdikten ve cenazesine Viya » ada dua ettirdikten sonra bir hamlede dirilmiş; ve hem içer. den, hem dışardan mezarcıları- mı, en uzak vaslile dünyanın en gülünç derkesine indirmiştir. Bu tarzda bir davranış, hayat âradesini başlangıçla güster « mek gibi İlk tabil ve mantıki şarta raiyet etmeksizin vukua geldiği için tuhaf; ordü eliyle tam ve hâkim bir tertip ilade ettiği için gizli, hayata da mut- lak ve kat'i bir avdet belirttiği için güzel; ve bütün bunlardan dolayı yepyeni bir öraek... Eğer okuyucu, aradabir. pe- gin teşhislerimin isabetini ha- tırlatmak zaafımın yine teptiği zannına düşmesse, hakkım te- Tâkki edilmesi gereken bir nok- Mihver devlet- leri ve püskürtüldü Ruzveltin plânı Moskova 28 (ALA.)— Sielani ae jansından: Sovyet ordularının organı olam Karasnajosvesde, milver devlet « lerinin Ruzvelt programının inki- şafını derin bir alâk. mekte olduklarını Dört kişi biri- | birini yaraladı Kadıköyünde Kazesker soka « ğında 90 numarada oturan Ne'et isminde biri Mehmet, Ekrem ve Zeynel adlarında üç kişi ile bıçakla kavga etmiş ve dördü de yaralan- miştir. Gayrimeşru torununu ze- hirliyerek öl- düren kadın! 30yiü hapse mah- küm olan Emor- fiyanın mütebaki cezası affedildi Beyoğlunda Tarlağaşında oturan Emorfiya isminde bir kadın, bune dan bir buçuk, iki yıl evvel; kizı- nin Kemal isminde bir gençle 'se. vişmesinden hasıl olan gayrimeş * ru çocuğu; daha henüz birkaç aye hk iken zehirliyerek öldürmüş ve Birinci Ağır Ceza mahkemesince 80 yıl ağır hapse mahkâmvedilip İstanbul ceza evine konulmuştu. O tarihlenberi hapishanede ci « nayetinin cezasını çekmekte olan (Devamır 8 tnci sayfada) tayı belirtmek isterim: Yugoslayya üzerindeki peşim teşhisim de davanın — müşbet ve menli bütün kutuplarını ihe tiva etmek şartile ve aynem gerçekleşmiştir. Alman ordularınm Bulgarise tana girdiği gün (Yugoslavya- dan ümitvar olmakta bata yoke tur) dedim. İşte halasız ümidi kuku!.. Birkaç gün evvel de, beliren son alâmetlere güre Yugoslav- yanın mutlaka mihvere sürük. Teneceğini, belki ve ancak ihti. dâl çapında bir - aksülâmelden- Başka onu kurtaracak hiçbir gey kalmadığını ileriye sürdüm, Ve işte mihvere giren Yugos- ve işte onu kurtar tahak - e hilesini temsil etmekle mağrur mihverin bu işte oturduğu şa- pa, Nubun teknesindenberi hiç #maiyetinin —imzalarını taşıyan anlaşga metinindeki imza Yu- geslevyünm değil, herhangi bir ferdindir. — Elbisesinin — içinde Yugoslavyayı mihvere kaçır. mak istiyen bu ferdin elinden gövde — birdenbire — sıyrılmış, NDevamı b inci mayfada)