27 Nisan 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

27 Nisan 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

2 —SON TELGRAF ADİSELER DA AA MA LÂF ATAN -DELİKANLI Gazeteler, ııyııu dikkat bir haber Sohlıu.bırbıyınılliıı tan bir delikanlı yakalanmış ve hakkında uhhıu kanuniye Çünkü, bayanlara karşı ııı: açamadığımız bir zamanda, onun lâf atması, büyük bir medeni cesaret eseri değil midir?. -UN, YAĞ VE KOOPERATİFP Bir refikimiz, tatlıcılara, kadayıfçılara vesair esnafa tevzi edilecek unların, Bele- diye Kooperatifi tarafından kid ediyor. Halbuki, bundan daha mâ- kul bir hareket tasavvur edi- lebilir mi?. Yağcının, csa- sen yağı vardır. Üstelik un da vwerilince, tatlıları yapmak daha kolay ve çabuk olur. Pi- şirmek için, bir de kömür işi — ayni yağcılara verilirse, me- sele tamam?. KASAPLARIN VURDUMDUYMAZLIĞI Fiat Mürakabe Komisyo- nu, ete yeni narh koydu, 5 ku- ruş — ucuzlattı. Gazetelerin | yazdığına göre, kasaplar bun- dan memnun değillermiş.. Ye-, ni bir rivayete göre de, bazı | kasaplar, et narhının 5 kuruş inidrildiğinden hb.dır gillermiş.. Bu iddiya inanmak lâzım- inkü, kasaplar, fiatla. rın mütemadiyen yükselmesi- ne alıştıkları için, böyle bir tenzilâtın farkına varama- mışlar, duyanlar da lâtife sanmışlardır. AKIL DOKTORLARI Akıl doktorlarının toplan- tısından bahseden bir küçük havadisi okurken, uzun uzun düşündüm: Bu kadar mütehassıs akıl doktoru var da, dünyada olup biten, şu bir sürü akılsızca iş- lere neden bir çare bulamı- yorlar?. Akıl doktorlarının bu son toplantılarında neler görüştüklerini bittabi bilmi- yorum. Fakat, acaba, şu dâri dünyada artık kendilerine Edebi Roman:42 Roman:42 Gelmiyen âzalar! Liman tarife komis- yonu 27 gündür niçin toplanamıyormuş ? Şirketihayriye, Haliç ve küçük deniz vasıtalarının bilet ücretle - | rini tesbit edecek olan Tarife Ko-| Âzaların gelmemesine, komis - yon toplantılarının parasız olma- sının sebep olduğu söylenmekte- dir. KÜÇÜK HABERLER VİLÂYET ve BELEDİYE: v Yarın sabah saat 11 de Vilâ- yette bir toplantı Mayıs Bayramanın programı ka- rarlaştırılacaktır. * Belediye Pasil Korunma Teş- kilâtı için 390 gaz elbisesi ve D00 gaz yeleği yaptınmaktadır. * Belediye Tarife Komisyonu yarın sabah — toplanarak, içkili jyerlenin ve gazinoların yeni ta- rlfelerini tesbit edecektir. * Belediye sakaklardaki kana- lizasyon ızgaralarını değiştirerek agaralar koymağa sokak * İnria yönkdü bavagazı İlmbaları konulması kararlaşmıştır. MAARİF, ÜNİVERSİTE. v Öğretmenler Yardım Comi- yeti dün İstanbul Kız Lisesinde toplanmıştır. * Hukuk ve İktısat ıııı )i leri imtihanları yarın * Ti dün akşam Taksim gazinosunda yapılmıştır. TİCARET ve SANAYİ; * Türk-İsveç tcaret müzake- relerine yakında yeniden başla - nacaktır. 4 İaşe teşkilâtında esnaf te- şekküllerinden istifade « ve esnafın kolayca temin olunması düşü 4 Yugoslavya ve Yunanistanda Kalan malzemelerin — yerlerine sevkleri için teşebbüsler yapıl - maktadır. * Börekçi, simitçi ve pastacı esnafının aralarından bir mümes- sil seçerek unlarını doğrudan doğ- ruya Ofisten almaları kararlaş - meştır. * Dün şehrimizden 250 bin li ralık ihracat olmuştur. MÜTEFERRİK: * Parli reisi Ankaradan gel - miştir, Talebe Yurdu ücretlerine hazirana kadar zam yapılmıya - caktır. * Şehrimize gelen Londra Ü- niversitesi - Profesörlerinden H. R. Hamley dün Eminönü Halke- vinde ilk konfemansını vermişlir. *& Şirketihayriye umumt heyeti Kin toplanarak Şirket nizamna - mesinde lâzum gelen tadilâtı yap- miştır. * Barö umumi heyeti dün E- minönü Halkevinde — toplanmmş, Aciliyenin ıslahatı için avukatla- Tın tememnilerini tetkik etmi; KOLKOLA Müellifi: “— O halde Naci Galibe düş - Manlık etmem için ortada hiçbir Bebep kalmıyor. — Bunu kendine sor. Cavidana Perihanı tercih edebiliryor mu- Bit — Hayır, — Peki amma sen... Cavidan - kalmağa razı olacak mısın? — Ben hiçbir zaman «Cavidan> li olmadım ki... Olmayı da İste - medim ki. — Bizim ilemlerimizde yalnız Cavidamı teselli etmek " için mi bulunuyordun? — Tamamlle değilse bile... — Anlayamadım. Semih, gürültüyü — kolaylıkla #ilattığından ne derece memnun | çolduğunu gösteren bir gülümseme | e ayağa kalkta Nizamettin NAZİF — Mutlâka anlamak istiyor musun? — Eğer canın sıkılmazsa. — Neye canım sıkılacakınış. O- | Tan oldu. Bari benim vaziyetimi- de öğren. — Ben, Naci Galibe, her halde .senden çok sinirlenmek bakkı - na malikim. Yahut düne kadar böyle bir hakkım vardı. inkü Naci Galip, ha- yatımda en çok sevdiğim, yahut yegüne sevdiğim kızı elimden kap- mak taliine mazhar olmuştu. — Kim bu kız? — Feri.., — Kız kardeşim mi? — Tam kendisi. — Ne diyorsun? yapılarak 19 | | | eeğiz. TIALIE | Filezoefu Hep beraber 'Türk yurdu, yeni bir istiklâl sa- vaşına sahne olabilir. Hiç kir kö- tü ihtimali, üzüntü duyacağız, di- ye, düşünmemek edemeyiz. Asale- timiz ve metanetimiz, bütün hâdi- seleri en açık çıplaklığile ve en şuurlu bir soğukkanlılıkla tetkik ve müşahededen geliyor. Bizim bağlı bulunduğumuz sulh ve huzur, elimizde olmıyan sebep- lerden dolayı bozulursa, tek ihmal ve tedbirsizlik noksanı olmadan, silâh patlatacağız, Bunun için de, devletçe, milletçe hazırlanıyoruz. Türk kadını da, vatan — inildafaa- sında hizmete, yardıma davel e- dilmiştir. İstanbul, hiçbir yurt köşesinden zerre eksik olmıyan bir heyecanla, her milli hizmet davetine koşmak- n barpleri, yalnız ordu- lara değil, uzanan geniş memlel topraklarında, kadın, çocuk, hii- yar, her vatandaşa bir hizmet pa- yı vermektedir. Çünkü, eski cephe telâkkisi kılmıştır. Yaşıyan, nefes alan her insan, memleketin müdafaa saa- tinde mükellef ve muvazzaftır. Sa- yısız, türlü iş ve hizmet vardır. Büyük Türk milleti, yeni - bir kurtuluş savaşına zorlanırsa, ka- dınımız, erkeğimiz, çoluğumuz, ço- | cuğumuz hepsi beraber döğüşe- Salihw Bozok'un cenazesi Anka- raya gönderildi Vefatını tecssürle haber verdiği- miz Bilecik meb'usu Salih Boz- | ok'un cenazesi dün Suadiye vapur iskelesi civarındaki evinden me- rasimle kaldırılmış, araba vapuru ile Haydarpaşaya getirilerek 14,25 treni ile Ankaraya gönderilmiştir. Haydarpaşa garında Vali — ve Belediye Reisi Lâ Kırdar ile Örfü İdare Komutanı Ali Riza Ar- tunkal, İstanbul Komutanı İshak Avni, şehrimizdeki meb'uslar, vi- lüyet ve parti erkânı, merhumun dostları cenazeyi karşılamışlar ve trene kadar takip etmişlerdir. Ce- naze Ankarada merasimle defne- dilecektlir. Merhum, Ankarada Nuri Conk- erin yanına defnedilmesini vasi- yet etmiştir. Deniz Ticaret okulunda diploma ftevzli merasimi Bu yıl Ortaköydeki — Yüksek Deniz Ticaret mektebini bitinen 13 gence diplomalarışın mera - simle verilmesi — kararlaşmıştır. Bunun için pek yakında yapıla - cak olan diplorna tevzil merasi - mine Deniz erkânı ve talebe veli- leri davetli olacaklandır. Tenizcilerin terfi imtihanı başlıyor Kaptan, çarkıçı ve diğer deniz- eilerimizin terfi imtihanları ma - yısın ilk haftasında Ortaköy Yük- sök Deniz Ticamet mektebinde ya- pılacaktır. İmtihanda Münakalât Vekâleltinden mümeyyizler de bu- Kunacaktır. — Kazanacaklar birer derece terfi edeceklerdir. İmtiha- na girmek istiyenlerin — kaydına bı,.ıınm.,ıı. Evet,.. Hakikat bu. Benim si - ze gelişim, seninle dostluğu bir hayli ilerletişim hep Feri içindi. Fakat sana olan sevgim, —silene karşı duyduğum saygı bana de - vamlı bir çekingenlik — vermişti. İki yıl bir sürü fırsat kaçırdım. Her görüşte kalbimi oynatan Fe- rihaya bir defa olsun aşkımı aça- madımn. O da tıpkı senin gibi beni Cavidanım aşıkı, yahut miçanlısı gaydı. Daniş, hissolunur bir sevinçle Semihe yaklaştı. sağ elini omuzu- na atarak; — Haydi koca çocuk... Hec şeyde bir hayır vardır der- ler a. Ne doğrul! Bugün — bütün şehre heycan veren bir iskandal dan çıkan şu güzel neticelere bak. Cavidan beni #eviyor, Sen Fe - rihayı seviyorsun, Artık mesele yok. çifte düğün yapacağız ha - zır ol. — İyi ama, Cavidan buna iti- raz etmez, Hatta sevincinden çıl- gına döner d.ıydlm.. Fakat Feri... RESAT FEVZİ | Günün meselesi: İstanbul Kadınları Seferber Oluyor Üniversiteli kızlarımız da ordu hizmetine koşuyorlar. Yarın büyük bir toplantı yapılacak Istanbullu bayanların vatan hiz-| metlerinde çalışmalarını organize | etmek üzere feşekkül eden heyet | ihzari msaisine devam etmekte - gir, Diğer taraftan yarın saat 16,30 da Vilâyet Parti merkezinde Bas 'yan Hayriye Lütüi Kırdatın rels- liğinde şehrimizin münevver ba- yanlarından yüzü toplanarak bu mevzuda görüşeceklerdir. Tevfi Şehir Merlisi üzasınd şaroğlu, küşa - Şehrimzideki — simitçi, börekçi | fırınlarının un ihtiyaçlarının * mini için Belediye — Kooperatifi tarafından un satılmasına bir ga- zetede hücum ödilerek bunun ten: kid edildiği görülmüştür. Halbuki | gimitçi ve börekçi fırınları sahip- | leri Belediye Kooperatifinin un î satışından memnun — olduklarını ve bu neşriyatin un satışı ellerin. i den alınan töccarlar tarafından yaptırıldığını beyan etmişlerdir. Yırıncılar dün Belediyeye de müracaat ederek şunları söylemiş- lerdir: «— 21 nisandan itibaren un sa- | fışını üzerine almış olan Belediye | Kooperatifinden cümlemiz mem- İki hafta evvel, bir gece sabaha karşı, Haliçte havuzlar — önünde duran Kartal romorkörü birden- bire batmış, motörde bulunan üç kişi boğulmuştu. Bilâhare romor- kör çıkarılmış, ehlivukuf tarafın- dan romorkörün batış sebebi tet- kik odilmiş ve rapor hazırlanmmış- tı. Bu raporda, kinistin — valfının | açık bırakıkdığı, buradan tedricen şu girdiği ve sular pitinç saplama | deliğinden dahil olunca ramor - körün battığı bildirilmektedir. Romorkörün batmasında dik - kalsizlik ve tedbirsizliği görülen çarhçı Rizeli Mehmet Karslıoğlu dün Adliyeye verilmiş. Sukanah- met Birinci Sulh Ceza mahke - mesinde sorgusu yaplmıştır. Meh- :'ıd. sorgusu esnasında demiştir — ©O akşam vazifeyi bitirdim. Romorkörü havuzun — bordasına bı!lıdm Kiniştin valfını kapa- Üİ One der? | — Seni temin ederim Feri de bir çilgina döner, — Desene biz dört çılgınlar... — Hivet biz dört çılgınlar bir « çifte düğünle evleneceğiz. Ve şapkasım kapıp koşarak a- partımandan çıktı. etekleri zil ça- Tryordu. Dadı kadın kapı kapanınca mut- faktan fırlryarak Semihe sordu: — Deli midir? | — Hayır dadı, Fakat az kalsın beni delirtecekti. Tut şu paltomu. | | / Dadı bu emri yerine getirdik- | fen sonra kapıyı açtı ve Semih bir ı yıldırım süratile önünden geçip sahanlığa çıkınca Tâhavle çeke - Tek odasına gindi. Dışarıda berbat bir ayaz vardı. | Delikanlı sokağa çıkınca kaşko - | dünü sikıştirip yakasını kaldındı. | Eldivenlerini acele acele elleri- P ae geçirdiktesi'sonra burlağan kar | birikintilerini hışırdata hışırdata | göçen bir boş taksiyi durdurdu: | “ — Cek Taksime! ; evlerinin de bu meyanda geniş - Simitçi, Börekçi fırınlarına un tevziatı niçin dedikodu doğurmuş ? | —<— I ADLİYE ve POLİS Kartal Romorkörü Kendi Kendine Nasıl Battı? | BDün mahkemede çarlçı, akşamdan bütün | kapakların kapanmış olduğunu söyledi dına ait formaliteler de tekemmül ettirilecektir. İstanbullu bayanlardan, pasif müdafaa işlerinden başka bilhassa dikiş dikme ve atölyelerde çalış- ma hususlarında istifade oluna - cağı ve şehrimizde mevcut dikim letileceği anlaşılmaktadır. Diğer taraftan Ünivemsiteli kız- larımız da kendilerine düşen va- Tle ve hizmette bulunmak üze- e şimdiden faaliyete geçmişler - | dir. İmtihanlar biter bilmez kız talebelerimiz — Yardım Sevenler Cemiyetinin vereceği işlere ko - şacaklardır. nunuz, Hem unlarımızı vaktinde | tedarik ediyor ve hem de üdilâne| tevzi muamelesi görüyoruz. | Unların fiatlarma gelince: Or- | tada fazla alınmış bir para mev- | zuubahs değildir. Çuval parası a- î hntyorsa bununla Kooperatifin a- Takası olmadığını ve bunun doğ- rudan doğruya Toprak Otisine ra: ci olduğunu biliyoruz. d mdığır için Vıhmlz doktor Lütfi Kırdara can- dan teşökkür etmeği vazife bi - liriz.. diğını iyice biliyorum. Kaptanla beraber dışatı çıktı. - Sabahleyin saat yöğlde geldiğimiz zaman ro- morkörü bulamadık ve battığını öğrendik. Bu işte benim kaba - hatim yoktur.. Hâkim Reşit, sorgudan sonra, | Mehmedin tevkiline karat ver - miştir. | İki vapur çarpıştı Evvelki gece saat 24 ed Kefken adası civarında bir deniz kazası olmuş ve Soayete Şilebin Demir glebi ile Aktan vapuru çarpış - mışlardır. Müsademede her iki vapür da hasara uğramış ve yol- larına “devama — edemiyevek geri dönmeği tercih etmişlerdir. Hav- zadan kömür almak için Zongul- dağa gitmekte idiler, Her iki va- pur da burada tamir edilecek - lerdir. Ve m'(mmxye başladı «Bu Naci Galip te dehşetli sakat- leklar yanıvor, Daniş gibi bir sere semle evlenecek bir kadını ayart- makta mana ne? Perihanın ona meyli olduğu besbelliydi. Fakat bu meyilden alargada durarak is- tifade etmek varken başını belâ- ya sokmak budalalık olmaz mı? Ben de amma eşeklik ettim ha. Arkadaşımı belâdan kurtarayım derken kendimi ham metresimden bam de hüriyetimden — mahrum ettim. O caaanam, şekerim, ku - zum Cavidanı bu serseriye dev- redecek ne vardı? hiddetini baş- ka türlü teskin edemez miydim? Haydi Cavidanı bu serseme ek - ledik diyelim Ferihayı başıma mu- sallat etmekteki mana ne? Ma - mafih.. Cavidanı Daniş ile evlen- dinmek bir dereceye kadar lâzım- da. Zira kızın artiık bekliyecek | farafı kalmadı. Canım... İşi oluruna birakmalı, Keyfim ttediği zaman Cavidamı yine bizim eve çekmek kabil, Fe- Tihayı da bir müddet oyalar bir | Hazirandan Yapılacak Yollar itibaren yapılacak şehir yolla- rı tesbit ediliyor Belediye Reisliği hazirandan itibaren yeniden — yapılacak ve tamir odilecek olan yolların liste- Jerini kısmen — hazırlamaktadır. Listeler meyanında Sultanatr - met, Ayasofya meydanı, asfalt o- larak inşa edilecektir. Bu suretle turistik noktadan şehrin en mü- him bir meydanı asfalta çevril - miş olacaktır. Lâleli - Şehzadebaşı - Vefa - Unkapanı yolu parke olarak inşa edilecektir. Boğazkesen - Türkgücü — yolu kısmen parke, kismen asfalt ola- Tak inşa edilecektir. Dolmabahçe - Taşkışla yolu ıııı-! ranlı kaplama olarak yapılacaktır. Koca Rağıppaşa - Ağaçeşme yo- luna parke döşenecektir. Bunlardan başka yapılacak o- lan yeni yollar hakkında henüz kat'i karar verilmiş değildir. İstanbul, Beyoğlu, Üsküdar, Ka- diköy, Boğaziçi ve Haliç cihet - le Edirnckapı, Topkapı taraf- larında tamir edilecek olan yollar ise tesbit olunmaktadır. le Yalova plâjı bu yıl açılacak Uzun senelendenberi — metrük bir halde bırakılan Yalova plâjı- man bu yıl yeniden açılması ka - rat ştır. Plâj bir haziranda a: çılacak ve o zamana kadar hazır- lıkl:m ikmal edilecektir. Gizli çılıçıışl Beyoğlunda Kul sokağında oturan Yunan Tebaasından Di - mitri Papayuvanın Küçük San'at- Jar kanununa aykırı olarak gizlice çalıştığı görülmüş ve yakalanarak hakkında tahkikata başlanmıştır. | Vali Muavin! ve Jan- darma Kumandanı- nın teftiş seyahatleri li Muavini Ahmet Kınık salı , Bakırköy kazalarını dolaşacak ve bu civardaki yol in- gaatını tetkik edecektir. Vali Mu- avinine Vi jandarma kuman- danı da refakat edecektir. Gizli oılıuıı iki ec- nebi tebazlı işçi Karlıköyünde oturan Yunan te- baasından Niko — Adtilopulos ile Nikolb Totopulos Küçük San'at- lar kanununa muhalif olarak ça- lışırlarken yakalanmışlar, ceza landızılmışlardır. —— | Millt Şef'ın resimleri Beyoğlu Halkevinde merasimle asılacak Reisicunihur Milli Şef İsmet İnönünün Beyoğlu Halkevine he- diye ettikleri imzalı — resimleri bugün öğleden sonra merasimle yerine . Bu merasimden sonra, bugün askeri — hastanelerdeki gönüllü hastabakıcı kursunu ilemal ederek mezun olan 120 bayanın diploma- ları merasimle tevzi olunacaktır. başkasına devrediveririm mesele kalmaz, Şimdi işi Cavidana söy - lemeli mi göylememeli mi? Söy- lamemek daha doğru olur sanı * ram. Daniş tbudalası kıza derdini anlatmak fırsatını buluncıiya ka- dar biraz vaki tgeçer. Açtığı za « man Cavidan hayret edecektir ta- bit. Daniş onun hayretini naz et- mcek istediğine bamleder. Bana sorarsa ben de: <Fh, ne yapalım birader... Biraz sabıtlı ol. Kızın hakkı vardır. Bir buçuk yıl gözü önünde kız kar - deşine kur yaptın.» deyiveririm. Feriha tşini de nasıl olsa bir şekle bağlarız. Evvelâ tarışacağız der, beş altı ay geçi- ririz. Sonra işi kurdan flört'e flört- ten aşka, aşktan nişanlılığa yüke Beltiriz; iki yıl dolar. İçimize iş- lerse evleniriz de, İşlemezse, ya- hut talihimiz açık olur da Peri - İ banın Danişe yaplığı gibi o da bıı—: na bir rakip çıkarır, üstüme bir başkasını severse - kurtulüveririz biter. #ider. Fakat bizim patron nerede? (Arkası Vae) | | İ Rus -Japon pöl dan son Yazan: Ahmet Şükrü £ jJapon Hariciye Nazıri ka, Avrupaya yaptığı hatten Tokyoya avdet ponyadan Moskovaya Fi zere ayrılmış bulunuyerd Tin ziyareti, Moskovadâ macak olan pakt hakkında yaya izahat vermek — mâf matuf olduğu gibi, Rema # de sırf, mihverin zayıf mal etmemiş gibi görü: yapılınıştır. Halbuk Mat manya ve İtalyayı zi; hedef gibi göstererek, de olduğu için Moskovayâ Ribi görünmüştür. Bu j hilesinin sebebi, paktın ff müncer olan müzakerelef” lamasında Sovyetler B teşebbis vaziyetinde Matsuoka, Tokyoya tikten sonra verdiği #pakt müzakerelerinin yet gazctelerinin neçri pon iddiasını tekzip Filhakika paktın imzat eden günler zarfında So teleri geçen sonbahardı ver devletlerile yapılan açık bir Hisanla anlatm yazılara göre, Sovyetler geçen sonbaharda fından üçlü pakta edilmiştir. Sovyetler pal etmiş olsalardı, o zaman, «dörtlü pakt» olacaktı. F yetler girmemişler ve | rine japonya tarafından teklif üzerine müzakı mıştır. Moskovadaki elçisile Sovyet devlet ad rasındaki bu müzakerel suokanın japonyadan deceği günlere kadar miştir ve japon Hariciyt paktı imzalamak üzere yola çıkmıştır. Fakat » kalacağı yerde seyahati Romaya kadar uzatınış! bir noktada da biribiri maktadır. japonya, pal sından sonra, Sovyetler yardımda bulunmıyacağı etmektedir. Filhakika suoka bunu temin elmiş japonyanın Uzak Şarktaki ti çok rahatlaşmış olacaklı Uzak Şarkta japonyayı den en ehemmiyetli harbidir. japonya dört beri bu harbi bir türlü demiyor ve Çin lideri Şeki mağlüp ıdw—lll' nin iktısadi cephesine ten başka bir mana ilade Yani japonya, kendisi başına yapmaktan âciz işi, Sovyetler Birliğine şik Amerikaya yal maktadır. Birleşik japon oyununu oynıya! en açık hir ifade ile * Böovyetler Birliği de Ç ayni siyaseti takip Şimdi paktın imzasile değişecek midir?, japo değişecektir. Diğer tat gazetelerinin neşriyatl Tüşü cerhetmektedir. VE | olarak bildirildiğine Bi hükümeti, Çine bu kat'i teminat vermiştir. l Sovyet paktımın imz: da Uzak Şark variyetif' ği bir tebeddül bekler ğ VDevamı & C