30 Nisan 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

30 Nisan 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

ADİSELER PN 5ON TELGRAF Yeni elı İ tezgâhları Köylere tevzi edilmek için yeniden 4200 tezgâh yapdırtılıyor İktısat Vekâleti — köylerde el yaptırmağa karar vermiştir. Bu tezgühların yakında imaline baş- lanacak ve hazır olduktan sonra memleketin muhtelif mıntakaları. tık, üstad da musahhih ol- duktan sonra, Babiâlideki | bilcümle - ceridenin her nevi hatadan sâlim olarak i rına intizar olunabilir. PAHALI GAZINO Dostumuz Selâmi izzet Se- des, yazdığı bir fıkrada, pa- halı gazinolara taraftar ol- madığını ileri sürerek, pahalı fiat tarifesi tatbik eden gazi- noları müdafaa ediyor. Pahalı gazino, kükstür, gü- zeldir, şirindir. Elbette, ora- " ya gidecek kesesi dolgun in- yeti teşkil eden orta tabaka ve fakir halkı rencide eder. Bilmiyoruz, koca Istanbul- da, haftada bir defa meselâ Taksim Gazinosuna gçiden kaç kişi vardır? KADINLARIN SAÇLARI Gazetelerin yazdığına gö- re, kadınların - saçlarını tut- turmak için kullandıkları saç penaleri, tokalar üzerinde de ihtikâr başlamış! Evvelce gçok ucuz olan bu nesneler, şimdi, ateş pahasına çık- mış! Sayın bayanlara akıl öğ- retmek gibi olmasın ıı_lı —Onların aklı evveldir — bu toka ve pensleri hiç kullan- masalar ne olur?. Saçları da- gilır, diyeceksiniz., KÜÇÜK HABERLER ' VİLÂYET ve BELEDİYE: ** Caddebostânı . Suadiye, Sub tanahmet, Sirkeci cihetlerinin i- mar nazım plânları hazırlanmak. tadır. * Silivride ekmekler biraz es. mer çıktığından Silivri Belediyesi bu ekmeklerden bir nümune ile bir miktar un nümunesini İstan. meticesinde alınacak unlar hak . kında Silivri Belediyesi Toprak mahsulleri Ofisine müracaat e decektir. TİCARET ve SANAYİ: Y İaşe Müsteşarı Şelfik Soyer dün akşam şehrimizden Ankaraya dönmüştür. Müsteşar hareketin- den evvel Vali ile görüşmüştür. *& Basrada memleketimize seve kedilmek üzere mühim miktarda | mal bulunmaktadır. Bunların a: sında otomobil, kamyon, ziraat letleri vardır. Bu eşyanın sevkine başlanmıştır. | * Ticaret Müdürlüğü tarafın. dan kauçuk işliyen küçük ima « lâthanelere kauçük tevziine baş- lanmıştır. '& Ticaret Vekâleti Ziraat Ban. kası vasıtasile hariçten Sud Kos. tik getirtmiştir, İstiyenler 20 ma- yıstan itibaren İaşe Umum Mü. dürlüğüne . müracaat ederlerse kendilerine tevzi olunacaktır. * Almanya ile imzalanan on buçuk milyon liralık ticaret an. daşması Ankarada parafe edil - miştir. v Dün şehrimizden 121 bin I. ralık ihracat yapılmıştır. Cenubt Afrikaya iç fındık ve Almanyaya taze blark ihraç olunmuştur, NDTSFERRIKı T4 Tekirdağlı Hüseyin pehlivan ile Mersinli Ahmet pehlivan bu pazar günü saat 14,30 da Beşiktaş. da Şeref Stadında iddlalı bir gü- Teş yapacaklardır. * Toprak tevzi talimatname. sinin bazı maddelerinin tadil o. Tunması hakkmda yeni bir tali- Matname yapılarak mer'iyete gir. miştir, * Süleymaniyede Mimar Sinan Ceddesinde 66 numarada oturan Hüseyin kainpederi Hüseyin Fa. Tuk tarafından bir demir parça- sile yaralanmıştır. * Beşiktaşta Mahmut isminde bir ameleyi öldürerek kol ve ba. caklarını bir parka atan ve yaka. lanan Kâzım cesedi denize attır gını söylemiş ve dün dalgiç in- dirilerek Beşiktaş sahili aranmış. sa da ceset bulunamamıştır. | k Muzalfer | Yunanistan Yunanistan seferi de artık bitti, denebilir. Ortada, harekâtı kazan- mış bir Alman ordusu var amma, asla, mağlüp olmuş bir Yunanis- tan yoktur, Yunanistan; maddi kuvvet çerçevesi bakımından, ken- di çapında büyük bir mubarebe vermiş, tarih sahifelerine — yeni şan ve şeref levhaları ilâve etmiş, hulâsa muzaffer olmuştur. Küçük Yunanistan, manevi ba- kımdan ise çok büyük olduğunu bütün dünyaya ere daha is- bat etmiştir. Tarihin Termopil kahramanları ,yiğitlik İmtihanın- da, esatiri Elen ruhunu bir kere daha yaşatmışlardır. İsparta Kralı Leonldasın ruhu bir kere daha şüdoldu. 1929 eylülünde baştıyan Avru- pa harbi içinde, bugüne kadar is- * yan memleketlerden hiçbiri, mert Yunanlılar kadar cansıperane döğüşmedi. Aziz ve mukaddes yatan toprağı uğrunda Yımanlılar kadar baçka hiçbir mil- Tet, bol bol kan akıtmadı. Müteveffa Metaksas: «— Ya istiklâl, ya ölüm; sonuna kadar çarpışacağız.. Demişti. Asil Yunan milleti, hakikaten somuna kadar çarpışmasını bildi. Bugün, Elenlerin alnımı bir şeref hölesi süslüyor. Vatan için kan döken bir millet elbette ki istik- Tâle lâyıktır. RESAT FEYZİ Gazeteciler için Çubukluda bir yurt yapılacak Avrupanın ve Amerikanın he « men ekseri yerlerinde olduğu gibi | şehrimizde de h: imsesiz ve ihtiyar gazeteciler, muharrirler, şalirler için bir yurd tesis olunması kararlaştırılmıştır. Bu yurd için Çubukluda denize mezareti olan, ağaçlıklı, çamlıklı bir arsa bulunmuştur. Şehir Meclisi ve Daimi Encümen âzasından Vakit gazetesi yazı iş. leri Müdürü B. Relik Ahmet Se. vengil Şehir Meclisinin dünkü top- Tantısında bu hususta bir takrir vereerk arsanın bu işe tefrik o - lunmasını istemiştir. Meclis teklifi usulen tetkik için encümene havale etmiştir, Gazetecilerle yakından alâka « dar olan değerli Vali ve Belediye Roisimiz burada Avrupadaki sa. natoryom ve nakahathaneler şek- linde modern bir bina yaptırıl . ması için Belediye bütçesinden de yardım edecektir. 'ar, hasta ve kimsesiz ga - r, muharrirler, şairler için bu yeni bina bir istirahat yeri ve müşfik bir melce olacaktır. Yaralanan kayna- na öldü Edirnekapı civarında oturan Ali isminde bir genç bundan bir bü- Çuk ay evvel kaynanası Bahriyeyi tabanca ile yaralamış, kadın Ha - seki hastanesine kaldırılmıştı. Bir kaç gün evvel detilik ârazı gös « termeğe başlıyan Bahriye evvelki gün Bakırköy Emrazı Akliye has- tanesine kaldırılmış, — fakat bir müddet sonra ölmüştür. Vak'a et. rafında zabıta ve Müddefumumi. lik tahkikata başlamıştır. Ali ifa- desinde kaynanasını kazaen vur. duğunu söylemiştir. | | karılarak teşcir edilmesi Bele - Hasta nakli için yeni otomobiller | Belediye yeniden 8 adet hasta nakliye otomobı'lı' yapdırtıyor Belediye Sıhhat İşleri Müdür. | lüğü hasta nakliye otomobilleri kadrosunu — genişletmeğe karat | vermiştir. Müdürlük, şimdilik 4 Kişilik tenezzüh otomobilleri ka- | roserilerinde yapılacak tadilâtla | bunun mümkün olacağı neticesi. ne varmıştır. Bu şekilde tadil e. dilen iki hasta nakil —otomoblili | servise çıkarılmış ve tecrübeler - | den iyi netice alınmıştır. Sıhhat İşleri Müdürlüğünün elinde bu iş ân 6 bin lira kadar bir tahsisat radır. Bu pi iki hasta nak. Hye otomobilt daha slnabilecek | ve tadil edilebilccektir. Diğer ta. raftan yeni sene bütçesinde de bu —— Topkapı mMmezârlığı- | nın alacağı yemni, güzel şekil | Topkapı mezarlığının büyük bir | kısmının mezarlık halinden çı « diyece kararlaştırılmıştır. mezarlığın Maltepe yolu ile 'Topkapı « Yedikule asfalt kısmı arasmdaki sahası İlk evvel teşcir olunacaktır. Diğer taraftan Edirne asfalt şo. gesinin başlanşıcını teşkil eden 'Topkapı mezarlığının — duvarları içeriye çekilecektir, — BBi Ticaret Müşavirliği İstanbul Mıntaka Ticaret Mü. dürlüğü müşavirlerinden Hayret- tin Şükrü Şenozan Mersin Tica. ret Müdürlüğü müşavirliğine ta. yin edilmiş ve yeni vazifesine ha- reket etmiştir. Asker allelerine yar- dım İçin çalışanlar Asker ailelerine yardım tahsi . satını toplamak üzere Belediyeye alınan 50 tahsildarın devamı is. tihdamları için Belediye Reisli - Hince dün Şehir Meclisinden 30 bin liralık bir tahsisat istenmiş ve usülen encümene havale olun - muştur. iş için tahsisat mevcut olduğun - dan hazirandan itibaren altı yeni hasta nakil otomobilleri alınacak, bu suretle takviye olunan nakil etomobilleri şehrimizin İhtiyacını karşılıyacak bir nisbette artmış olacaktır. Sıhhat İşleri Müdürlüğü şehrin Anadolu yakasının da bu husus. taki ihtiyacını nazarı itibara ala- rak elinde mevcut otomobillerden birini Anadolu cihetine gönder - miş Bu suretle Anâdolu cthetindeki hasta nakliye otomobillerinin mik. tarı üçe çıkmıştır . Fenn! ziraat için köyiülere film gösterilecek Ziraat Vekâleti, mnuhtelif mah- sulâtın ziraat usullerine dair ha. riçten filimler getirtmeğe karar vermiş ve bazı filimlerde gelmiş. tir. Bunlar muhtelif mahsul man- takalarımda köylülere ve müs . tahsillere gösterilecektir. Talim « lerde her maddenin — eklminden toplanmasına kadar yapılması lâ- zım gelen fenni ameliyeler gös . terilmektedir. Dokter Emin Beliğ İstanbul Şehir — Tiyatrosunun san'atkârlarından — doktor Emin Beliğ Ereğli kömür havzasında kurulan sıhhat teşkilâtında vazife alarak Zonguldağa hareket et . miştir. |Yeni bir çocuk mec- İmuası çıkartılacak Çocuk Esirgeme Kurumu, ço - cuk bakımı ve küçük çocukların sıhhi bir şekilde — yetiştirilmesi hakkında herkese lâzım malümatı vermek üzere yeni bir mecmua çıkarmağa karar vermiştir. Moc- muayı Kurumun Umumi Moerkezi meşredecektir. - Önümüzdeki ay mecmua intişara başlıyacaktır. Şehzadebaşında Birkaç ay evvel Şehzadebaşında bir Vak'a olmuş ve Hacı Mölla a. dında bir adam bir çacuğu kıska- narak tatlıcı Şamlı Abdülkadiri boğarak öldürmüştü. Dün İkinci Ağırceza Mahkeme | sinde Hacı Mollanın muhakeme. sine devam edilmiş ve Müddelu - mumi; suçlunun, — vak'a günü | Sabri ismindeki — çocuğu arayan | Abdülkadiri görünce hiddetlen - diği ve Soğanağa — mahallesinde karşılaşmaları ve irin K ar KB BAA —— ADLİYE ve POLİS S — Tatlıcı Abdül- kadiri öldürenin muhakemesi Mollanın 18 yıl müddetle hapse mahkümiyetini istedi kendisine Sabriyi sorması üzeri. me Hacının Abdülkadiri kucak - layıp odasına çıkardığı ve bir si. eimle boğduğu gerek kendi 14 . | Tafalı, gerekse — zabit varakası, Morg raporu ve şahitlerin şeha - detlerile sabit olduğundan Türk Ceza Kanununa göre 18 sene hap. | se mahküm edilmesini talep et . miştir. Hacı Molla müdafaasını yapmış olduğundan muhakeme karar ver- mek üzere başka bir güne kal « mıştır. işçilerin sağl ıgı İş yerlerınde duş, ban- yo ve âcil tedavi mahalleri bulunacak İş Kanununun hükümlerine tev- fikan hazırlanmakta olan «i Gağlık nizamnamesi. Sıhhat ve timal Muavenet ve İktısat Ve . kâletleri tarafından neşrolunmuş- tur. Mezkür kanuna tâbi bulunan yerlerde tatbik edilecek olan bu nizamname mucibince iş yerlerin. de işçiler için modern duş, banyo ve hamam yerleri mecburi olarak | bulunacak, yemek ve istirahat sa. bonları işçilerin kalabalıklık nis- betile uygun bir gekilde olacak. tır. Hastalananlar için âcil tedavi mahaleri de yapılacaktır. Nizam. namede sıhhat — revirlerinin ne şarilarda olacağı — makineler ve iptidat maddeler yüzünedn hu - sule gelebilecek kazalara karşı no gibi emniyet tedbirleri alına. | caği ve yeni kurulacak iş mahal. | lerinde eski iş yerleri ile ne şeki- de irtibat tesis olunacağı da tas. rih olunmuştur. İş müfettişleri bu hususları te. mnin için sık sık kontrol ve tettiş. lerde bulunacaklardır. Köprü - Adalar ve Yalova hattında ye- ni tarile 5 Mayısta Denizyolları İdaresi, Köprü ile Yalova, Adalar ve Anadolu hattı iskeleleri aratındaki ilkbahar ta- rifelerine 3 mayıstan ilibaren kâa. rar vermişti) Yeni tarife ile sabahları Büyü, kadadan Köprüye saat 7,15 de ve am ları Köprüden Heybeli, Bü- ya 19,15 de birer direk se. 'e edilmiştir. Köprüden Adalara son vapur saat 21 dedir. Köprü ile Yalova arasında he sabah ve akşam karşılıklı olmak üzere ikişer sefer ilâve edilmiştir. Pazar günü sefer. ler çoğaltılmış ve Adalardan Köp- rüye 2130 da son vapur konmuş. tur. zmtihan odalarında | misafir muallimler | Son sınıf İmtihatları yapılmak. ta olan bazı şehrimiz ekalliyet o- | kullarında imtihan odalarına mü.| meyyizler ve sınıf öğretmenle - rinden başka, misafir sıfatile mu- allimler alındığı görülerek bunun men'i dün mekteplere bildiril . miştir. ——— — Küçük çocuklar tü fek atışı yapacaklar İlk mektep talebeleri arasında da atıcılığı teşvik ve küçükleri de şümdiden bir atıcı olarak yetiştir. mek için atış müsabakaları tertip edilecektir. B Şeref Stadında ve yakında Sa- rayburnunda kurulacak - poligon sahasında yaprlacak bu müsaba. kalar küçük Flovber tüfenk ve ta. bancalarile olacaktır. ——o—— Etiketli satışlar Perakende ticarette etiket ko« nulması hakkında hazırlanan ka. nun lâyihasında değişiklikler ya- pılmasına karar verilmiştir. Bu se. beple Mocliste olan lâyiha Hü . kümet tarafından geri alınmıştır. Edebi Roman:45 KOLKOLA Müellifi : —— Nasıl? — Sana verdiğimi hesaba kat. Miyorsun. — Haydi diyelim oldu yirmi dört bin... Bu iki bin fazlayı ne. zeden çıkardın? —-Alıvvelhıı'hhmâdedun de. Ve cebinden çıkardığı bir pır- Jantalı saati gösterdi: — Nasıl buldun? ne demek? Al - dandım mı? n — Hayır amma iki bin liran ban. kada dursaydı. daha iyi olmaz muydı? Bunu kimbilir kime ve « Keceksin. — Kestiremedin mli? Nizamettin NAZİF — Kim? — Perihan... — Tam kendisi. Sofra başına geçtikleri zaman Semih: — Açık söyle Naci... - dedi « se. viyor musun? — Perihanı mı? — Evet, — Bu suâl nereden aklına geldi? — Tabil çiftlik-hâdisesini İstan- bulda bilmiyen kalmadığından ha. berdarsın. — « — Yoook... Nereden öğrenebi. lirler? — Gazete okumamak fena şey, Bana da bu sabah Damiş müse - leyi haber verince... — Daniş sana mı geldi? — Kestirir gibi oluyorum am- | — — Evet... — a.. Bilmem yanılacak miyım? | — — Re istiyor? Ne diyor? Yine belâ mı çikarmak niyetinde, — Öyle di amma, yola getir - dim, — Deme, — Evet hem yola geldi, hem de mes'ut olmak arifesinde, — Anlıyamadım. — Parihandan varz geçirttim, ve onu bir başkasının yahut bir baş. kasını onun başına musallat ettim. — Kim bu kurban? — Cavidan! —ne? 'Tam bu sırada — önüne konan çorbadan aldığı İlk kaşığı ağzına götürmüş bulunuyordu. Şaşkın « Tokla çonbayı yutamadı. Dili üze- Tine dökülen bir kaşık et suyu ile ağzı haşlandı. Peçetesini dudak - larına dayayarak bir dakika dur. du. Sonra: — Alay ediyorsun tabit... . de. Semih, birkaç cümle ile sabah- ki vaziyeti anlatınca rahat bir ne- Ges aldı: — Bele çükür! Desene ki be. — Hem belâdan kurtulduk. Hem de hakikaten birbirini tamamlı - yacak iki genci birbirine hayat arkadaşı ettik. Sanırım ki Cavidan Danişi bana tercih için bir tened. düt hissetmez, Fakat Danişle yap- tığım pazarlığın ikinci kısmını sa. na söylemekten çekiniyorum doğ- Tusu, — Para mı istiyor? — Yocok... Danişin bu tarafı yöktür. Bilâkis elindekini saç » maktan zevk alır. " — Öyle isa.. — Kız kardeşinin seninle olan münasebetinden bahsetmek ister gibi gözüktü. Fakat önünü aldım. — Nasıl? Razı oldu mu? — Evet... — Zavallı kız! Her halde muz- tarip olacaktır. — Sen de amma kendini beğen. mişsin be birader! Neye muztarip olsun. Ona arslan gibi bir deli - kanlı buldum. — Kabul etti mi? — Daniş pek mennun oldu. | lâdan kurtulduk. — Ya Feri? — Onun daha malümatı yok am. ma ©o da takla atarak kabul ede- cektir. Emin ol. — Peki., Nişanlıma beni unut. turacağını sandığın bu sehhar de- Hkanlının adını bana söylemiye. cek misin? — Hiddet etmenden korkuyo- Tüm. — Bilâkis... Danişten fazla se. unneğlııo emin ol. — Bent — Ne dedin? — Ben. — Hayret! Daniş Perihandan ayrılıyor, Sen Cavidanı bırakıyor- sun. Ben Perihanla beraber ola. biliyorum. Daniş seninle geçen bütün mecaresina rağmen Cavi - danla evlenmeği — kabul ediyor. Sen Feribayı alıyorsun, Mükem. mel... Garson! — Şampanya... Öğleyin kafa fütsülemeği hiç sevmem amma, doğrusu böyle bir hâdiseyi tes'it etmemek de elden gelmez. — Ben de bu fikirdeyim, Şimdi müzaade edersen sana bir sual so. rayım. — Bir, bağ, On... İstediğin ka. dar sor çocuğum. Bugün bütün gün seninleyim. Hatta gece. Bel- ki yarın da, Semih, doğru mu söylüyor gi bilerden onu şöyle bir süzdü. E- vet, garsonun açmağa çalıştığı şi. şeden dolduracağı — kadehini iki parmağı arasında döndüren Naci- de, aldatmak istiyen Hr adam e- | dası yoktu. —öyıeııe...-acdı.mııb- tediğim Hk swalden bir an için vaz geçeyim de sana bir başka sual sorayım. Bugünü, geceyi hat. ta yarını benimle — geçireceğini söyliyen bir adamın büyük iskan- dallarla kız kaçırıp metres edin. mesine ne mana verilebilir? Naci, çiftlik vak'asının ne gibi şartlar içinde cereyan ettiğini, bu | hâdisede Perihanın oynadığı rolü anlattıktan sonra sözlerini şöyle | det adamları, İngilterenin #f bağladı: (CArkas var) | kendi bilecekleri bir n DeRTETETLE DT ğişerek tir. Bu yeni isthale içli yet şöyle tarif edilebilir: Mağlüp olmasına cak derecede İngiltereye da bulunmak. Aradaki fark vazıhtır: ka, yakın zamanlara kak girmemeği esas prensip © bul etmişti. İngiltereye & yardımda bulunacaktı. giltereyi mağlübiyetten için harbi göze alınıyı asla müyordu. Harbe girmekl tereyi kurlarmak şıkları rini tercih etmek — mecbi karşısında kalacak olursuı ' rika harbe girmektense, reyi mağlüp görmeği terdi cekti, Amerikanın harp daki bu vaziyeti bir lerin tazyıkı altında yavi değişmiştir. O kadar yavi merikalılar bile bunun fi olmamışlardır. Bugün dışında kalmak ikinci pi mış ve İngiltereyi mağlü kurtarmak öu plâna geçr muyor. Bu değişikliğe hi sebep aramak beyhudedir. ka, bir defa İngilterenin benimseyen bir siyaset t meğe başladıktan sonra, yanın zafer kazanmasına mak için harbe kadar sü mesini tabil görmek ” Amerikalılar şimdiye ka be girmelerine mahal kı İngilterenin zafer kaz gini ümit ediyorlardı. 1941 ilkbaharının birinci ayı, şüpheli olduğunu anlatın vaziyette Amerika, İngilit Jübiyetinin neticelerine makla harbe fili olarak n etmek şıklarından - birini etmek vaziyetinde kalmıştıf" buki aylardanberi Amerikâ biz! Te Wim KI hi biyeti, Amerikanın da mağl ti demek olacağını tebarüif, mektedirler. Bu sözler o tekrar edilmiştir ki, eedele ederken, Ameril dışında kalması aykırı e başlamıştır. Mademki renin varlığı, Amerikanın lığı demektir; o halde » varlığın korunması için gilterenin kan dökmesini mek Amerikalılar için Tur. Amerika efkârı umt İ tedricen böyle bir mektedir. Bu istihaleye gııı»m Cumhurreisi Ruzvel çalıştığı, harbe fili .ıııııı le beraber, girmemiş gibi # mekten ibarettir. Filhakikâ ver devletlerinin harp hul rafında meydana tikl narşi de buna müsaittir. let ne zaman bitaraflıktı Yerak fili olarak harpte Aihver ölçülerine göre yin etmek kalay değildir. ya, Yunanistanın — İngilt garanti kabul etmesini bil vesilesi telâkki ettiZini evvel Atina hükümetine bir notada bildirmişti. DÜ raftan japonya dört Çinle dövüşürken, hâlâ bit leketle arasında harp vari$ meycut olduğunu kabul eti tedir. g Amerika da anlaşılryor disine mahsus bir ölçü ki miştir: Bu da İngilterenin biyetine müni olacak yardım. Bu, şimdiye kı milyar dolarlık harp min İngiltere için Ameril li haddine varmıştır. But ra bu malzemenin İngi makli gelecektir. Belki agönüllü, —Amerika İngiltereye yardımları cektir. İcap ettikçe bu yöl de başka adımlar da ati Fakat bunları yapar! rikanın, kendisini mihvet © Jerile harp vaziyetinde etmesi için ortada M Mihver devletlerinin, hat halede Amerikayı kı vaziyetinde telâkki BE ””