8 Mayıs 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

8 Mayıs 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

MAYIS 1941 | söma, temini bu yoldaki bütün tüphe ve tereddütleri izale edecek mahiyette- dir. O halde İngiltere- nin son mukavemet Ü- midini kaybetmeden Ak- deniz, Orta Şark ve Şi- mali Afrikadan çekilmi- yeceğine ve bütün gay- retini bu cephedeki har- bi kazanmıya sarfedece- ğine inanabiliriz.. : ETEM İZZET BEİNCE| ılvı— ve Lordlar Kamarasında- Münakaşaların, Çörçil ve Ede- u izahatının ea enteresan nokta- İlndan biri de Akdeniz barbi kuşsında İngilter Nümm ve ne yapabileceğinin an- Nüması oldu. Yunanistandaki Atiyetten sonra; Almanyanın İ- Alya ile birlikte, Akdenizi tek cep- telâkki ederek umumi bir ta- ma bazırlandıkları artık ta- Nekuk etmiştir. 5:". Loid Cerc olmak üzere iz gfkârı umumiyesinin bir İ ada ve diğer etkârı umumi- | Ütlerde, be vaziyet karşısında ba- N tereddüt ve şüphelerin gyandı- in me yapa- şu noktada toplanıyordu: — İngiltere Amerikanın harbe üme, hava, deniz vç karada HLi mevzilerini de terkedecek H.' şüpheye düşenler tereddüt- İnin mesnedini yine İngiliz Bavekilinin muhtelif nutukların- Â buluyorlardı. Çörçik, bilhassa h:" felâketinden sonraki nut- — Almanya her yere, hattâ Hin- a kadar, gidebilir. — Fakat, iz adaları alınmayınca — ve Okyamus harbı. kazanılmayınca İlçitere mağtüp edilemez. Dyordu. Bu sözlerden İngiltere- N asıl taarruzi vaziyetini iktisap Ninciye kadar; yalnız İngiliz a- Öümin muhafazasına — ve Okya- tlar muharebesine ehemmiyet | ceğini ve her kaybettiği şeyi | radan ve toptan almak kararın- bulunduğunu ve Almanyanın li & Yıflaması için yayılmasını 'dığını sananlar Lald Cor- *ün sözlerinde dahi bu zan ve bu Aisir vardır. Fakat, Çörçilin dün ettiği mutuktan, bilhassa an- liyor ki, fagiliz Başvekili ba fümleleri bep: — Her yerde ve her türlü im- Aşk, iğfal, zevk, Kiks, mah- b P. saadet ve ö- Mürlerin tükenişi.. Nurgosmaniye Cad, No, 54 EN SON TELGERAFLARI VE HABERLERİ VEREN AKŞAM GAZETESİ Habbaniye - de İngilizler 400 esir aldı Basradan hava kuvvetleri- ne yardım geliyor Kakire 8 (AA.) — «BBC. Hava wmumi karargdhının dün neşrettiği tebliğde İngi liz dombardıman tayyareleri *in Moskaral — Raşid Irvak tayyare meydanına — şiddetle hücum ettiklerimi ve bir han. garın tamamen tahrip edildi- gini bildirmektedir. İniş yeri bozulmuştur. Diğer bazı tay. yareler ciddi surette hasara Irak Harbiye Nazırı Bay Naci Şevket uğartılmıştır. İngiliz tayya - rzeleri hiçbir mukavemet gör. memişlerdir. (Devam B inci sahifede) MİLLİ ŞEF Garp vilâyetlerinde- ki seyahatlerinden Ankara'ya avdet buyurdular Ankara AA) — Reisicumhur İsmet İnönü, Garp vilâyetlerinde icta ettikleri tetkik seyahatinden | bugün saat 12 de Ankaraya evdet Örfi idare komuta- nının bu sabahki ziyareti Örti İdare Komulanı Genera) Ali Raza Artunkal bu #abah saat 11 de Yıldızda Polis Okulunu ziyaret etmiş- tir. Almanya işgal masraflarını azşltrıryor Amiral Darlanla Pa- risteki görüşmeler- de anlaşmalar oldu | gotörün kaçak olarak gizlice çalıştığı ve | Vişi 8 (LA) — Resmen tebliğ edildiğine göre, Am Alman askeri makamları arasında yapılan müzakerelerden sonra &. (Devamı 5 imot Sahifede) Rodosta bir hava meydanı bombalandı Kahire, 8 (AMA) — «B.B.C.» İngiliz tayyareleri Rodosta Kalata hava üsz- süne hücum ederek büyük yangınlar gıkarmışlar ve ciddi hasar ika etmiş- ı.'"I.İıııiutta bir Irak karakolu zaptedildi Beyrut, & (AA) — İn Tınrın İrak ve Maverayı Ü karakolunu işgül ettikleri zannedil- mekledir. Raşit Alinin kuvvetleri bek lenilen yardım gelmediğinden fena vaziyette irakta askeri ha- rekât değil, sevkı- yat yapılıyormuş Kahire 8 (A.A.) — Habbaniye- ye daha fazla kuvvetler getli mektedir, Petrol tulumba merke- zini zaptetmiş olan Raşid Ali kuve vetlerine mensup bir karakol tes- lâm olmuştur. Bu dünkü tebliğde de bildirilmişti. Kabiredeki askeri — mahdiller Iraktaki faaliyeti askeri harekât değil, sevkiyattan ibaret telâkki etmektedirler. Raşid Ali taraftarları Irak or. Dün gece saat 29 le Harbiyede Iki gencin ölümü ve bir kişinin de ölüm halinde — yaralanmasiyle — neticelenen feci bir kaza olmuştur. 'Taksimden Harbiyeye gelmekte olan 1582 numaralı şoför Arit oğlu Hasa- min İdaresindeki olomabil Harbiyede kaldırım kenarındaki bir tramvay di- BOL ÇEŞİD ve YENİ STİL MOBİLYA Almak veya görmek istiyenler HARAÇÇI KAR- DEŞLER Limited ŞİRKETİ bir defa gezmekle tat- | İtalyanların Lâbyada kayları oyarak vücude getirdikleri kastanelerden — birinin methali Avustralyalı- lar Tobruk'u müdafaa ede- cek vaziyette bulunuyorlar Avustralya ordu- su kumandanı bunu temin ediyor Sidney 8 (AA, )— Avustralya Horbiye Nazırı Spender aşağıdaki beyânatta bulunmuştur. «— Ortaşarktaki Avustralya ku- mandanı ve İngiliz — kuvvetleri Başkumandan muavini — General Blamey'den Avustralya kıt'aları- gn Tobruku müdafaa edebilecek vaziyette olduklarını bana temin eden bir mesaj aldım. 1 maşnsa düşman ilk müdajaa hattının bir kısmına girmiş ise de, (Devamı 5 ine? Sahifede) Avam ve Lordlar Kamarasında ver diği izahattan sonra tam bir itimat | kazanan İngiliz Baş vekili Çörçil Bir otomobil, Harbi yede iki Akademi ta- Tebesini parçaladı polise görünmemek isterken bu müthiş kazaya seböp olduğu anlaşılıyor reğine çarpmıştır. Bu es içinde yatlığını ve arabı olduğunu görmüşlerdir. atle - hastaneye kaldırılmışlarra da, bunlardan ikisi aldıkları yaraların te- siriyle ölmüşlerdir. Üçüncünün vazi- (Devamı 6 inci saytada) Libyadaki İtalyan tayyare meydan- ları bombalandı Kahire, 8© (AA.) — Hava Umumt Karargâhının — tebliğine göre, — İngiliz tayyareleri —Betina, Derne, — Gezale, Bardia, Etbarka tayyare meydanları- na $ — 8 Mayıs gecesi etmişlerdir. Şiddetii infi yük yazgınlar olmuştur. Salı akşamı — Malta Tobruk'taki Alman - İtal- | yan tazyiki rünmektedir Almanlar nakliye tayyarelerile iaşe ediliyor Kahire 8 (A.A.) — Askeri meh filde beyan edildiğine güre, ruk üzerindeki Alman - tazyiki gevşemiş görünmektedir. Göçen hafta düşman müstahkem mevkii almak için, büyük bir gay- | ret sarfetmiş ise de, hiçbir netice ekde edememişlerdir. 1 muyısta. düsmen pike bom- Orta Şark Avustralya kıt'aları Kumandan General Blamey bardıman tayyarelerinin yaptık. Jarı taarruz İle 3 mayısa kadar ta- kip eden diğer günlerdek' taar . (Devaamna 5 inct Bahifode) Amerikan harp malzemesi behe mehalemniyetle | gönderilmelidir Nevyork 8 (A.A.) — Geçen Cum- hur Reisi intibabında Ruzveltin nutuk söyliyerek, Amerikan harp malzemesinin İngiltere sini istemiş ve de- miştir ki: «— Bu emniyeti temin için, ka. #ile sistemi, hava devriyeleri ve sâire, her ne vasıla olursa olsun geaat etmeliyiz.. Dünyanın tarihinde hiçbir mil- | Jet Amerika kadar kuvvetli ol « mamıştır. Bir kere karar verdiler mi, hiçbi rmillet bu kararın ta - hakkukuna Amerika kadar emin olamaz. İhtiyat, muvazzaf lerlerin hususi, resmi işleri | kip edileceği hak- kında bir kanun hazırlandı Seferde ve hazarda silâh altına alınan muvazzaf ve ihtiyat eratm hususi, resmi işleri hakkında ye- mi bir kanun lâyihası hazırlanarak Büyük Millet Meclisine verilmiş- tir. Lâyhaya göre bu kabil erat res- mi, hususi her nevi işlerini idare etmek, icabında leh ve aleyhlerin- | deki davalarda kendilerini temsil ve bu haklarını istimal etmek ü- zere istedikleri herhangi bir şah- sı tevkil edebilecekleri Bu gibilerin hazırlı kâletmameler — kıl'a komutanları tarafından tanzim edilecek ve her türlü puldan, rüsumdan muaf tu- tulacaktız. Talim için silâh altına çağırılanlar Sevk gününü geçirenlerle bunları saklıyanlar hakkındaki hükümler Kendilerini çalışıyormuş gibi tecile tâbi tutturanlar olursa bunlar da ka- nuni takibten kartulamıyacaklardır Şehrimlade ve Örfi İdare bölge- sinde bir talim Gevresi “çin silâh altına çağrılan gayrimüzlim va- tandaşlar şevk ile bu davote ica- bet etmektedirici Yalnız, habi bü ara tek, elmakta, bazı k teahhürsüz davctı het mektedirler. Halbuki; askerlik ka- munu bu gibiler veya sevk gününü geçirenler hakkında ağır cezal hü- kümleri muhlevi bulunduğu gibi ayrıca İstanbul; Örüi İdare mun- takası dahilinde olduğundan sük yerinde olur. Kanunun gizlen Şük kalma gü lardun başka; bunlara yataklık ete miye tecebbüs edecek olanlar Bakkkında da ağır cezaları hmir bulunduğunu — bildirmeyi do - (Devamı 5 inci sayfada) Çörçile göre, harbin neticesi Ok- yanuslarda alınacak diye, Orta Şark ve Akdenizdeki İngiliz hâki- miyetinden ve bu bölgede harbe devam etmekten vazgeçilemez ÇYazan: BMERLİ KURMAY SUBAY ) ibya Cephesinde t İki taraf orduları da yeni mu- arebeler için muvakkat bir ha- arlık devresine girmişlerdir. İt taraf da takviye kuvvetleri al . maktadır, Yalnız tayyareler, bu takviye kuvvetlerinin varış üs- lerini ve muvasala yollarını bom. bardımana devam ediyorlar, Bu münasebetle İngiltere Baş- vekili Bay Çörçil'in son nutkuna dan Ortaşarka, Afrİka ve Akdea mizdeki İngiliz askeri maksatla « rına dair mühim şeyler öğrenmşi (Devamı: 5 inel sayfada) rakibi olan Vendel Vilki dün bir | Bir damat, balta ile uyuyan ka- yın pederinin kafasını kese- rek öldürdü! Eatil genç aynı bal- ta ile kaynanasını da ölüm halinde ağır yaraladı! Evvelki gece Yalovada feci bir cinayet işlenmiştir. Yalovada tuğ- (Devamı & inci Sahifede) KISACA ——0 | HAKİKAT NEDİR ?. OBunların nasıl ta- | Son günlerde bazı vatandaş- lar şöyle soruyorlar: «— Artık harp gelmiyecek- miş, filân devlet adamları da bizimle dostluklarından bahset- mişler.. Doğru mu?.> Bir başka vatandaş şöyle di- yeri «— Fakat, devlet milli mü- dafaa ve emniyet tedbirlerini lraz daha arttırıyor, sür'atleştiriyor, bu me demek?» Bir başkasının şöyle konuş- tuğuyu duüyuyorsunuz: «— Ortalığa bir sükünet gel- di. Galiba harp yok.. Çoluk ço- cuğu Anadoluya göndermekten vazgeçtim.> Bir gün, aklıevvel sandığınız bir ahbabımız size şöyle diyor: «— Herkese bir emniyet gel- di. İnşaallah 'Türkiyenin harbe girmesini iotaç edecek bir va- ziyet bazıl olmıyacak.r Ege Adala- rını 7000 At man paraşüt- çüsü işgal etmiş Borlin, 8 (AA.) — Eğe Deni- gindeki bazı adaların Alman pa- Taşütçüleri tarafından işgal edil- diği — öğreniimiştir. Bu adalara cem'an 7000 Alman parnşütçüsü indirilmiştir. Almanlar ayni za- manda — paraşütlerle top, küçük tank ve harp malzemesi de indir- mişlerdir. Bu ve bunn benzer mütalea- lar, bir tek vatandaşın yanlış görüşünden başka birşeyi Hade etmez. Önümüzde haftaların, ayların, battâ senelerin aziz Türkiyemizi ne gibi hüdiseler ve hakikatlerle karşılaştıracağı- mi bilmiyoruz, Devlet, elinde bulunan bütün vasıla ve im- kânlarla vatan müdafaasına ha« zırlanırken, bütün vatandaşlar da kendi üzerlerine düşen vazis feleri yapmalıdır. İstikbali bütün hakikat çizgi. Tari görmenin imkân ve ihtimali yoktur, Yanlış vehim ve tehli- keli nikbini havasına kendimizi kaptırmıyalım, Türkiye, her türlü ihtimalle- ri gözönünde tutarak hazırla- nıyor. Devletin aldığı, #lmakta olduğu bütün tedbirlere ayak uydurarak, hâdiseleri dikkat ve teyakkuzla takip edelim. Vatandaş; şayia ve propagana dalara aldanın ç