13 Mayıs 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

13 Mayıs 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

6 — SÖON YELGRAF — 13 MAYIS 1si aa e l — Hücum Borusu Er e) ll.ıııl Allık, Nasıl lıylıııık? EEAEL R_Al'lMİ YAĞIZ 'Tefrika No MERT') İtalyan zırhlıları Trablus önüne geldi ve toplarını arada birleştiren Adriyatik filo » Sunun bu deniz hareketi İtalyan deniz harbi tarihine bir şeref hidesi ilâve edecektir, İşte harp fiilen bu iki deniz bas. ı ile başlarken — Trablusta ve İstanbulda neler cereyan ediyor- du? İbrahtm Hakkı paşa kabinesinin Mânıharp günü İstifasından sonra hükümet derhal seferberlik ilân €tmiş, asker toplama işlerine ge. Çilmişti, Elde hazır kuvvetler, talim ve terbiye görmüş kıt'alar mevcuttu, Fakat bunların Trablusa sevkedil- melerine imkân yoktu. Deniz yolile yapılacak sevkiya. ti Akdenizdeki İtalyan donanma- © üstünlüğü sebebile tamamen | menetmişti.. Karadan asker sevki ise o kadar müşkül, o kadar mas. raflı bir keyfiyetti ki bunu tet - kike bile lüzum yoktu. Binaenaleyh, Trablusa anava . tandan toplu kıt'alar gönderilmesi âmkânsızlığı kendini — gösterdiği için Harbiye Nezareti tebdil: yafetle buralara subay göndi yolundan başka hiçbir çare 0 dığım kestirdi. Sub ler ısdar olundu.. Gönüllü olarak 'Trablusa gitmeğe kalkışan bu su. bâylar kılık değiştiriyor, ecnebi vapurlarla yola çıkıyorlar, ekse - | riyetle de Cezayir yolile harp mun. takasına varıyorlardı. Diğer taraftan İstanbulda ku - rulan bir komisyon da uzak vatan parçasında çarpışan gazilere mü. himmat ve harp lzemesi yetiş- | tirmek için teşkilât kuruyordu. Kcnebi vapurlarından tercihan Avusturya ve Rus — transporları kiralanıyor, bunlar Fransanın Mar. silya llmanından yüklenecek harp malzemesi ile cezayire geliyorlar, yüklerini boşaltıyorlar, sonra bu malzeme Cezayirden Trablus ve Libyada çarpışan Türk kahraman- larına gönderiliyordu. Bu işi yapanların başında ta . nınmış denizcimiz Rouf Bey ile biraderi Murat Bey vardı. Bu iki cesur Türk subayı, ilk kafileleri muvaffakiyetle yerle - rine ulaştırmışlardı. Fakat İtal . jyanlar bu kaçakçılığı haber alın- €a karakol ve kontrol işlerini sı. kıştırdıkları için sonraki kafileler birçok aksaklıklara uğruyordu. Hatta bu yüzden bir Rus bir de Fransız vapurunu İtalyan! sadere ederek Sicilyanın Yimanına çektiler, burada alıkoy. mak istedilir, Rus vapuru için Çarlık Rusya Fransız vapanru — için de Fransa hükümetleri harekete geçtikleri için İtalyan teşebüsleri iyi netice Bu Harbin (4 üncü sayfadan devam) rinin, eğer isabet ettirizse, düş- man gemisinin zırhım deleceğini ümit ediyordu, © anda iki obüs daha ön tarafta patladı. Tuplar yamrı yumru oldu. 'Top başında bulunan mürette - battan kimi ölü, kimi ağır yaralı perişan bir hakle yerlere serildi. ler, Diğer bir mermi 1e arkaya isabet etti. Fegan, sağ elile kanlar akan parçalanmış sol kolunu tutarak manzaraya baktı. Son ümidi de kaybolmuştu. Fakat bu muharebe bir çeyrek saattenberi devam ediyordu. Ka- fileye mensup gemilerden her biri bir istiksmete dağılmış kaçiyor- lardı ve epeyce de mesafe almış. lardı. İlk olarak kafilenin en bü. 'yük gemisi olan «Bongiti» ye bir obüs sallayan düşman kruvazörü, sonra bütün — toplarını — ejervis Bey» e çevirmiş, evvelâ anu hak- lamağa koyulmuştu. Gemi bir taraftan yanmağa, kiç taraftan da batmağa başlamıştı. Su, kazan dairesini basınca, ma- kine dairesinde bulunanlar, yüz. keri, gözleri islimden yanmış bir halde yukarıya fırladılaı Su, gemiyi doldurdukça, ateş de adeta islık çalarak, hyordu. Fegan, kanlar içinde, mukad - deratının önünde boynunu eğdi. Gemiyi terkelmnek emrii verdi. şehre çevirdi vermedi, Fakat silâh nakliyatı çok tavsadı., Bu silâh işlerine daha harpten evvel girişenlerden birisi de o za- man Paris sefaretimizde ateşemi. liter olan Erkânıharbiye binbaşısı Fethi Bey olmuştu. (Şimdiki meb- us Fethi Bey) " Fethi Bey, önce! Frırnı fab. mat hatta tayyare mübayaalarile meşgul oldu. Sonradan bu nakli yatın imkânsızlığı kendini gös - terince Paris sefaretinden ayrıla. Tak Cezayir tarikile Trablustşki Kolordunun erkârıharbiye ine il- tihak etti. Ve Trablus harekatının sonuna kadar erânıharbiye reis . Mği vazifesini ifa etti.. Trablus nasıl tecavüze uğradı?.. 29 eylâl 1911 cuma sabahı İtal- ya hükümeti Osmanlılara ilânı » harp etmekle beraber Trablusa hiç bir kuvve tsevketmedi. Yalnız Ak- deniz filosunâ mensup bir müf . reze Trablus limanını — dışardan a alarak ikinci gü- filosuna bekledi.. nü, İtalyanın Akdeniz Mensup birinci ikinci ve üçüncü Teşrinievvi Zırhlı fırkalar Trablus — önlerine geldiler.. Toplarını şehre çevirdi. ler, İşaretle mahalli hükümet mirini müzakere için Amiral ge. misine davet ettiler. Trablusta o vakit en büyük mül- kiye âmiri, vali vekili Besim Bey idi. Vali İbrahim paşa buradan İtal. | yanların arzusile Dahiliye Neza- zeti tarafından geri alınmış, y.. | rine başka Vali de gönderilmemiş, altı aydır Vali vekili Besim Bey vekâletle vilâyet işlerini çevir - mişti.. İtalyan donanması şehrin önüne | gelip de işaret verdiği sırada Va. | li; komodor ve Liman reisi Hacı Ahmet, Belediye reisi — Hasune paşa ve diğer Trâblus eşrafı ile yüksek memurları yanına almış, komodorluk — binasında, sahilde bulunuyordu, İşaret kendisine feb- lğ edilince ayni yekilde şu ce. vabı verdiler: — Bir heyet gönderiyoruz! Biraz sonra Trablustna ayrılan bir filika, komodor, Hacı Ahmet Beyin reisliğinde Belediye reisi Hasune paşa da bulunduğu halde İtalyan donanmasına gitmiş, A- | miral gemisine çıkmış, önce fır. ka kumandanı ferik amiral Obri tarafından kabul olunarak do - | narma kumandanının yanına gö türülmüştü ÇArkası var) Sahneleri 275 mürettebattan hafif yaralı veyahut sağlam altmış sekiz kişi kalmıştı. Yüzebilecek halde iki salla bir sandal duruyordu. Gemi- ciler vapuru terkederken, Alman kruvazörü, bir torpil atılması mü. Vâhazasile, bütün salvolarını mu- avin kruvi yordu. Bununla beraber «Jeruis Bey» kahramanca inadı sayesinde, Al. man kruvazörüne bir saat kay - betirmişti, Kafilein bütün gemi - leri çoktan uzaklaşmışlardı. Bun. ların binbir müşkülâtla İngiliz li manlarına vardıkları sonradan öğ- renildi. Kumandan Negan'ın nasıl öl - düğünü kimse bilmiyor. Son da- kikasında kimse yanında bulun. madı. Yaralı ve bitkin bir halde, gemisi ile beraber dalgalara gö- müldü, Sallara ve sandala — binenler, kâünunusani soğuğunda titreşerek, bir hayli kendisini beklediler ve nihayet uzaklaştılar. Sallarda bulunanlardan üçü öl- dü ve cesetleri suya bırakıldı , Gecenin karanlığında, bir İsveç vapuru ateş yakarak kendilerini bikliren — kazazedeleri gördü ve «Jervis Bey» den hayatta kalan. “lın bir Kanada limanına götür. üzerine boşaltır | ILAN Üsküdar İkinci Sulh Hukuk Mahkemesinden : Terekesine mahkememizce vi '"iyed edilmiş bulunan ölü Keşfi ka rısı müteveffiye Zeliha Temizin gayrimenkul terekesinden olan Çen gelköyünde Bekârderesi sokağında (Çakal dağında) eski 1 ve yeni 1 kapı No, lu muhtezatı mülk, zemini mukataalı — vakıldan iki dönüm miktarında maa bahçe bir bap hane ile ayni mahalde eski 4 kapı | No, hi ve mühendis raporuna naza ran 2510 mtere murabba: miktarın. da bir kıt'a tarlası veresenin talebi ile ve açık arttırma suretile satıl. masına mahkemeee karar verilmiş tir. 1— M kapı numarasım taşıyan ve zemin katı kügir ve iki katı ah- | şap mezkür hanenin zemin katında edun ve kömürlük ve natamam iki oda ve birinci katta bir gofa üze rinde dört oda ve bir halâ ve ikinci katta keza bir sofa üzerinde 4 oda ve bir helâdan ibaret olup eve mut- tasıl bir inek ahırı ve bir uşak odası mevcut olup hey'eti umümiyesi itibarile tamire muhtaçtır. Ehli vu kuf tarafından işbu haneye (850) | sekiz yüz elli lira kıymet takdir edilmiştir. Hanede terkos - tesisatı | mevcut olup elektrik tesisatı yoktu r. esinde tahminen 100 kadar | ağaç vardır. 2 — Ayni mabalde eski 4 kapı numaralı bir kıt'a tarlanın mukad. | demâ etrafı duvarla muhat iken mü ruru zamanla yıkılmış ise de birçok taşları mevcuttur. Derunünde elli kadar eşçarı —müsmire ve gayri müsmire ağacı vardır, İşbu tarlaya da ehlivukuf tarafından (80) lira kıymet takdir edilmiştir. 3 — BSatış bedeli peşindir. Mü zayedeye iştirak etmek istiyenler kıymeti muhammenenin *& 7,5 nis betinde pey akçesi vermeleri lâzım. dır. Rüsumu tellâliye ve taviz bed eli (verilmesi lâzım geldiği takdir- de) ve ihale pulu müşteriye ve ver gi ve rüsum ve salresi terekeye ait olacaktır. 4 — Satış 9/6/941 tarihine mü sadif pazartesi günü saat 14 den 16 ya kadar Üsküdar Sulh Hukuk Mah kemesinde fcra kılınacaktır. O gün kiymeti muhammenenin yüzde ye tmiş beşini bulmadığı takdirde en çok arttıran a taahhüdü baki kalm ak şartile müzayede 10 gün sonra yani 19/6/941 perşembe günü saat 14 den 16 ya kadar ikinci arttırması yapılacaktır. Ayni günde en çok arttırana ihaleyi kat'iyeleri iera kı- hınacaktır. Bedeli fhalenin bir hafta zarfında mahkeme veznesine yatı. rılmas şarttır. Aksi kukdirde ihale bozularak bilâ hüküm hasıl ola. cak zarar ve ziyan ve fark ve faiz ve masraflar ondan bilâ hüküm tazmin ettirilecektir. $ — İşbu gayrimenkulle, üze rinde tapuca müscecel ve gayri mü- seccel hak sahibi olduklarını iddia edenler var ise ilân tarihinden iti- baren 20 gün zarfında evrakı müs ditelerile birlikte mahkemeye mü. racaatları lâzımdır, Aksi halde tap uca müseçccel olmıyan hak sahip. İleri satış parasının paylaşmasından hariç tutulacaklardır. 6 — Bu hususta daha fazla ma lümat almak enler mahkeme- nin 941/150 numaralı tereke dosya sına ve gayri menkulleri görmek istiyenler de hanede mukim verese den Dr. Halil Samiye müracaat ey- lemeleri ve talip olanların da satış günü saati muayyeninde Üsküdar lüzumu ilân İkinci Sulh Hukuk Hâkimliğinde hazır bulunmaları olunur. 941/150 Va. EAPARA HAYAT vııııııı KEŞİDELER: 4 Şubat, 2 Mayıs 1 Ağustos, 3 İkinciteşrin tarihlerinde — yapılır. 13 Mayıs 1941 1800 ve Memleket Saat 1808 Müzik: Cazband (Pl.) 1890 Konuşma; (Çiftçinin Santi). 1845 Müzik: Çittçinin Saati, 1000 Müzik: Trio ve Sololar—Ca- frası (Violanlet Nocip Aş- kın İdsresinde) Konuşma, Müzik: Klâsik 'Türk — Müziği 2130 nA5 a. Memleket Saat Ayarı, Ajana Haberleri; Ziraat, Esham — Tahvilât, Kambiyo — Nu- Borsası (Fiyat) Dana Müzlif (PL) 0 Yarınki Program ve Kapanış. YARINKİ PROGRAM 2230 2245 23.2$/31 POKER Traş Bıçaklarile Traş Olmak Bir Zevktir “Traştan sonra cilde yanıklık vermez. Yüzü — yumuşatır. Her yerde israrla POKER tcaş bacaklarım isteyiniz, Toprak mahsulleri ofisi istanbul şubesinden Şubemizde münhal bulunan muhtelif ücretli memuriyetlere arıllarının 2 detine kadar Mmuvakkat kaydiyle memur alınacağından talip çlanların 15 Mayıs Perşembe günü gşubemizde yapılacak imtihana iştirak ve bu hakka iktisap - et- mek üzere vesikalarını 14 günü akşamına kadar şubemize ibraz etmeleri. 43655> (3 üncü sahifeden devam) ra çıkarıldığım söylediler, Muhakeme bitmişti.. Suç sabit görüldü. Hâkim kararı bildirdi; — Zeynel., Senin kahvende ku- mar oynattığın sabit görüldü. 25 Nira para cezasile bir gün hapse mahküm oldun.. Siz de, Raşit Se. dat, beşer lira para cezası vere « ceksiniz..> Mahkemeden çıktılar, Raşit, Se. dada: — Beyendin mi yaptığını? dedi — Ohb! öyle beyendim ki., Na. , bir lirayı iç etmiye uğraşırmı- sın? İnsan işte böyle, yağmurdan kaçarken doluya tutulur... Ohhh! Mecmua Pek Yakııe da Zengin Münderi- eatla 3 üncü nüshası | çıkıyor KAYIP — Beşiktaş Yabancı Asker- Tik Şubesinden 1938 senesinde —alınış | olduğum askerlik tezkecemi — kaybet- tim. Yenisini alacağımdan — eekislain hükmü yoktur. | Süleyman oğlu Muslafa, Doğumu 1320 Deniz Lesazım Satınalma Komisyonu İlânları P4 M. V. Denis Merkez Salınalına Komeyanundan: 1 — Beher metresine tahmin edilen bedeli 339.50 süç yüz otuz dokuz kus ruz elli santim olan 3000 metre ka- putluk kumaş alınacak tır. 2 — Pozarlık eksitmesi 1551941 tarihine texadüf eden Perşembe günü saat 14 de vekâlet binasındaki komis- yonumuzda fera edilecektir. 8 — Parasız şartaamesini almak is- w—mmmn:mmll““ de belli gün ve saatle Sahip ve Başmuharriri: Etem İzzet Benice - Neşriyat Direktörü Cevdet Karabilgin ıuı Mira 75 kuruşluk Kati u—mıı;’: Basıldığı Yer: 800 Program ve Memleket Saat Ayarı, 809 Ajans Haberleri, 818 Mürik: Hafif Parçalar (Pl.) 845/9.00 Ev — Kadını — Yemek Listesi Program ve Memleket — Saat Ayarı, Müzik: Hafif Şarkılar. 1250 Ajans Haberleri 1305 Müzik: Türküler. 1320/14.00 Müzik: Madyo — Salon (Violonist Necip Aşkın İda- resinde). 1220 1233 DOKTOR Feyzi Ahmet Onara CİLDİYE VE ZÜRREVİYE MÜTEHASSISI (Babıâli) Ankara enddesi Cağal- oğlu Yokuşu Köşe başında No 43 Ballanahmet 5 nei Kulü Hukuk Hüzaliğindeni — Suyae a Muhsin tarafından karısı Vefada Ve- fa yokuşunda 70 No, ga mukim karısı Nazife aleyhine ikame olunan kat'ı mafaka davasından dölayı dera — kahı- Dan duruşma sonunda: Tarafeynin bo- gandıkları ibraz edilen ilândan unla- #ılmasına binsen evvelce takdir — olu- Geri itibaren bir hafta içinde — temyiz kabliyeti olduğu —hakkında — Başki Shbarnamesidir. T ae | 'na müracaakları. — 3548 — e36dür “ SON TELGRAF Mathaasi n rağ gA - r lanlar: Pred Garden, Cino Volpi, Zdenke Künig, 1030 Memlkeket Saat Ayarı, ve A- | Jans Haberleri 1946 Komuşma: Zirsat Takvimi, 19.560 Müzik: Fasıl Hey'eti. 2015 Radyo Gözetesi. 2045 Müzik: Radyo Salon OÖrkes- 'nan 7 lira nafakanın kat'ına karar ve- Tildiği ve bu karerın da ilân tarihin- | 'Bozdoğan asliye hukuk hâkimliğif İDARESİNİ BKEN IŞ BANİ İSRAMİYELİ HESAP | eet Demiyolar velimanlarİşetme . İlresili | — Mühammen bedeli 1400 fira olup 20.5.641 Salı günü saat on birde | yapılacağı ilân olunan 5000 kilo bulaşık ve sair işlerde - kullanılacak siltmesi görülen lüzuma binsen feshedilmiştir. BAA T L Aşağıda cins ve miktarları yazılı dört kalem mutabiye malzemitli Bünü sâst 11 de pazarlıkla aatın alınacaklır. Şartnamesi her gün görülebilir. Bunların her biri ayrı ayrı taliplere de ihale edilebilir. belli gün ve skatle Fındıklıda satınalma komisyonuna gelmeleri. TÜRKİYE CUMHURİYETİ Ziraat Bankasi Kuruluş Tarihi: 1888 Sermayesi: 100,000,000 Türk Lirası Şube ve Ajans adedi: 265 irai ve ticariher nevi banka muamele/” D DİKKAT: Hesaplarındaki paralar bir sene ic' aşağır düşmiyenlere ikramiye çıkt ığı takdirde " 29 fazlasile cektir. Kur'alar senede 4 defa: 1 Eylül 1 Birincikânun, İ ve 1 Haziran tarihlerinde çekile cektir. Bozdoğanın Hıdırbaba mahallesinden Mehmet kızı Kâmile Dol ” fından kocası o mahalleden olup yeri belli olmiyan — Hüdai oğlu —NUf aleyi #çılan boşanma davasında Aydım gazetesi ile ya daveti mediğinden 18/4/041 de hakkında gıyap kararı verilmiş - olduğunda! ği leyb Nurinin 27/3/941 Sah günü saat 10 da mahkemeye gelmedi Ü. M. K. 141 inci maddesi muciblöde muhakemenin gıyabında — devi Dân olunuz, «3108> İLÂN Üeküder Belt ? inci Hukak Hükim- Tüğinden; — MAZHE Üsktidürda — Binsyeşa — mahallesi Toprak sokak 12 No, h hanöde ikamet etmekte iken halen akıl hastalığına müptelk olması hazebiyle emrazı ak- liye ve Ssabiye — harlanesinde tedavi alünde bulunan Muhittin oğlu — Meh- met Şükrünün ayni hanede mukim ba- bas Mehmet'in vasi taynine — 8/5/941 tarihinde — mahkemece karar - verilmiş olmakla bu hususta iirazı — olanların ©n gün içinde yukarıda yamlı dotya mumarasiyle mahkemnemize müracsat- | darı Üdüen tekliğ olumur,