8 Haziran 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

8 Haziran 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

A Ü,, Ülleri yapacağını ve Suriye Üa& xullanılması için başka bir aç A gibi, Almanlar, hava, de- Ü Ç teyahat de bununla alâkadar. : _Hyı'ılı vaziyeti " M darben ÜT AAA İÇİNDEKİ HA DİSELER (BU yazıran metinleri Anaaamt “ASansı büllenlerinden alınmış'ar) eden: Muammer Aiatuz hevrede çıkan Jurnal dö Je. Büzetesi <Avrupa ile Orlaşark daki köprü» başlıklı bir ma- nde bizden bahsetmukte - Gazete — hulâsaten diyor ki: lye kadar bu köprü muha. tan dışarıda kaldı. Harbin heticesi Türkiyenin vereceği 'a bağlı alabilir. Gerek Ber . ü gerek Londranm elde etmek lkleri bu köprünün anahtarı İnönünün elindedir.. tete, Polonyadan başlıyarak | Rtok devletlerin sıra ile Alman İsu tarafından yıkıldığını söye nra şunu ilâve ediyor: “Türk devlet adamlarının bu- l etlikleri hu - ettirirlerse, müf - lelükki edecekleri her türlü lan teklifine karşı koyacaklar kstik korumak için milleti elere maruz bira. a P.ıpl'n e müzakere ediyor - | İ Zamanm müşkülâtına rağınen kiklerin elinde hâlâ çok güzel koz vardır. Bu koz da Avru. İN Ortaşarka bağlıyan köprü ü- sağlam kök salmış bir nüfuzudur.. NLARDA YENİ ŞEYLER OLACAKMIŞ Berlinden hususi bir muhabirin diğine göre, Balkanlarda ye. ğ birgeyler olacağı intıbar vardır. saralarında tehaddüs eden (hi e birbirini nakzeden faı tr ileri sürülmektedir. Faka çI kaynaklardan hiçbir tavzih- unulmiyor. Hatta Bulgar h Boris ile Hitler ve Mareşal arasında vukuu D. N, B. dan bildirilen mülâkat hak- bile birşey söylenmiyor. 'in Almanyaya yap- Bulgar Prensi Kirilin Slovak- (2 inci sahifeden devam) tekeyi imzaladığı zaman, Su- waziyeti befils mevzuu ol- u. Vişi hükümeti, Ankarada- np alahatgüzarı vasıtasile ney- ÜBi bir tebliğde Fransanın man- İle Suriyede üzerine aldığı ta- larının bir hareket üssü 0- üilete terki bahis mevzuu olma- bildirdi. Halbuki Vişi hü- Suriye tayyare üslerinin geçecek Alman fayyareleri indan kullanılmasına razı ol- ve bu hareketile İngiltereyi Ni hzledc bulunmağa davet et- . Iraka geçen tayyarelerin .ınmueu harekâtı tasliye a ıısı sonra Suriyeye döndük- herkesçe malümdur. Düşma- Wm yerde takip ederek tabii bir hak n.n süren İngilizler de Su- 'are meydanlarını ve hat- .'.ant bombardıman . Şu halde Suriyenin, liden bir harp sahnesi olduğu edilebilir. .1 Yyen harp sahnesinde avan- K Ümanyanın elindedir. Çünkü İye Almarıyanın mütlefiki va- Ünde olan Vişi hükümetinin i altındadır. Bu vaziyette Al- M Va için yapılacak iş, Vişinin h Tmahası ve hatlâ yardımile topraklarında yerleşmek- İbarettir. Bunu yapmak için ayanın dövüşmeğe ihtiyacı İhgüktur, Londra radyosunun bil- V kara yollarından istifade - Suriyede hayli asker topli- Ürler. Almanların böyle sızıntı ğ'r memleketi ele geçirmekte oldukları görülmüştür. Şu Böyle bir sızıntıya mâni ol- in inisiyatifi ele almak va- ltereye terettüp etmek- " Yan; İngiltere, ya Suriye- nin yapılmasını temin ya Hür Fransa kuvvetle- üriyeye karşı tahrik etmeli. t da üçüncü bir şık olarak,. disi doğrudan doğruya hareke- nelidir. Almanların hare- Reçmelerini beklemek, geç demektir. Çünkü Alman- Aüut Birleşik Amerikanın Vi- şi hükümeti ile münase- batı kesmesi ihtimalin- dem - bahsediliyor. Al- man — Fransız işbirliği- ni önlemek için Ameri- kanın Garbi Fransız Al- rikasını ve bilhassa Da- İ | | | ya tacını kabul edeceği hakkındaki | şaylalar Alman hariciyesinde gü- lünç diye tavsif ediliyor. Maca « ristanın denizden mahreç talebi arazt ilhakı suretile değil, transit yolu ile tatmin edilecektir..» AMERİKA - FRANSA MÜNASEBATI GERGİN Unaytled Pres'in yazdığına gö- re, Birleşik Ametika ile Fransa arasındaki münasebelleri, tari - hin en buhranlı safhasına gir « | miş bulunmaktadır. Vişi ile Va- göağton arasındaki münasebet - | lerin inkıtar ihtimalinden açıkça bahsedilmektedir. Münasebatın kesilmesini Ame rika tarafından General Dö Gol hareketinin tanınması takip ede- cektir. Alınması muhtemel ted- birler arasında şunlar da vardı Fransaya yiyecek sini durdurmak — Şi rikan gefirini geri çağırmak, Da- karı işgal etmek... Londra mehafili Amerikanın Vişiye karşı aldığı vaziyeti çok azimli görmektedir. Çünkü bu- gün mütareke hükümlerinin Vi. şi hükümeti tarafındam çok aşıl. olduğun aşikârdır. VİŞİDEKİ VAZİYET rin bildirdiğine göre, Ge- neral Veygand Amiral Darlan ile den Vişiden Afrikaya ha- i tehir etmiştir. Her ne. kadar Darlan'ın Fransada dahili harp pahasına da olsa, Fransız. JAlman işbirliği siyasetini tatbik etmek fikrinde olduğu malüm ise de, Mareşal Peten'in son im« kânlara henliz muvafakat etme - diği zanredilmektedir. NURİ PAŞA ANKARAYA GELİYOR Bağdattan verilen Tmalümata göre, Devlet Nazırlığına tayin e. dlen Nuri Seit paşa hususi bir. vezife le — Ankara ve Tahrana gönderilecektir, Akdenizdeki hâdi- selere bir bakış (A inci Sayfadan Devam) Fransı makamlarının bu toprak- ları kandi vasitalariyle — müdafaa | edeceklerini lâve etmiştir. Öğrenildiğine göce, Gencral Deniz Suriyedeki hava ve tayyare dafi ba- tarya kuvvetlerinin kendilerine emni- yel edilecek kıt'alarla, hatiâ icap eder- »e, Alman Kkıtf'alariyle değiştirilmesini Vişl'den istemişlir. General ayrıca Al- mün tarafları olmak şaztiyle pilot ve İtalyan vapurları ile Tunustan tayyane dafi bataryaları gönderilmesini de is- temiştir. General Deniz dafi topların kullanılmasını sivil olarak Suriyeye gelen Almanlara tovdi etmiştir. İNGİLİZ TAYYARELERİNİN BOMBARDIMANLARI İngiliz tayyareleri, Beyruttaki pet- rol depolarını bombardıman — ettikten Sonra, gehir üzerine beyanmameler at- mişlardır.. - Süriye ve — Lübnandaki Fransızlara hilap eden bu / beyanna- melerde, İngiliz ve Fransız — milletle- ri hürriyetlerinin İngiliz zaferine bağ- 11 olduğu bildirilmektedir. - Beyrut — Radyosuna göre, Bayrutta evlerin duvarlarına, Ceneral Dö Gol'ün| alâmeti olan Loren haçları çizitmiştir. Diğer taraftan Lübnan — hapishane- sindekt mahkümlar ekmek tayinen günde 600 grumdanı 400 grama indiril- mesini protesto için açlık grevine baş- ka . TAHTELBAHİRLERİ Ankara Raciyo — Gazetesi, sekiz Ale man denizaltı gemisinin Suriye — sa- hillerine gelmiş olduğunu söylemiştir. Diğer taraflan / Suriyenin Almanlara mahstat — üsüllerle işgaline - devam e- dilmektedir. Tayyareler Suriyeye mü- temodiyen Aknün sekerleri ve Alman müthansaları — getirmekledir. Bütün tayyare meydanları Almanların . elin- dedir. MISIRA AMERİKAN VAPURLARI GELDİ San günlerde metör, makine, kö- mür ve ilâç yüklü Amarikan — vapur- darı Misir Timanlarına gelmiştir. Nısır hükümeti Amerikadan kâğıt, kauçuk, Mmakine yedek aksamı dâ ikcmekledir. Küçük bir çocuk (1 inel Sayfadan Devam) astığı dal karılınca a- açık kuyuya düş- Mmüştür. Çocuğun bahası tedarik ettiği Nn&!l ilç Cemili dışarı çıkarmak lar, Vişinla de yardımile, Suriye- de çok zaman evvel, harekete geç- miş bulunuyorlar, NM K EN SON DAKİKA Suriyeyeistik lâl verildi Londra, 8 (A-A.) — Britanya hükü- meti ile hür Wransızlar Şeli - General Dö Gol namma hareket eden - hür Fransanın Otta Şark Umuml Mürühe hası General Katru bir beyanname mneşrederek Suriye ile Lübnan'ın hür- riyt ve isliklâllerini Dân etmişlir. Be- yannamede Britanya hükümeti Gene- ral Dö Gol'ün bu bedeflerin tahakkuk | ettürilmesini demin edecek bir. — mua- hüdenin müzakeresinin tabakkuk — et- mekte olduklarını lân emekunür. General Katru- nun Suriyelilere neşrettiği be- yanname metni Kudüs 8 (ALA.)— General Ca- toks Suriyelilere ve Lübnanlılara hitaben neşrettiği beyannamede şunları söylemektedir: Büyük Britanya kuvvetlerinin de iltihakile Hür Fransız kuvvet- lerinin topraklarınıza girdiği şu anda Fransanın şark mümessili #ifatile bütün salâhiyetleri — ve mes'uliyetleri derühde ediyorum. Bu be, onun an'anelerile idare ettiğim hür Fransa namına ve onun şefi General dö Gol namına neşredi- yorum, Bu sıfatla manda rejimine nihayet vererek sizleri serbest ve müstakil ilân ediyorum. Hür Fran- sa kuvvetlerile İngiliz kuvvetle- rinin hudutlarınıza tecavüz etmesi bürriyetinizi kaldırmak için değil bilekis sizlere hürriyet temin et- mek içindir. Bu yürüyüşümüz Su- Tiyedeki Hitler kuvvetlerini tar- detmek ve şarkın İngiltereye ve bize karşı bir üs olarak düşmana hizmet etmesine müni olmak için- dir. Hürriyet için harbeden bizler düşmanın memleketinizi bu kadar ezmesine bütün insanlarınızı, bü- tün emval ve eşyanızı kendi kont- zolü altına alarak hepinizi esir menzelesine indirmesine mâni ol- mak içindir. Fransanın müdafaa- sını taahhüt ettiği milletleri tari- hin tanıdığı en gaddar ve insafsız bir müstebidin elleri arasında bı- nkmık bizim ilçn mümkün değil- Surıyeden In- giliz ablukası | kaldırılıyor Kehire 8 (A.A.) — İngiltere hü. kümeti namına hareket eden Ka- hire büyük elçisi Sir Miles Laup. san Suriyelilere ve Lübnanlılara hitaben bir beyanname neşretmiş ve müttefiklere yardım ve onlara itimat ettikleri takdirde İngil - HARP VAZİYETİ (A Maci Sayfadan Devam) şimdi bu tayyare meydanlarını 5- Taba gayret ediyorlar, Evvelce Almanların Balıkçı ge- milerile asker naklettiklerine dair haberler vardı. Bir Macar gemi- sinin Suriyeye benzin götürdüğü söylendi. , Şimdi ise 8 Alman de- nizaltısının Suriye sularına geldi- ği haber verilmektedir. Bütün bu noksan malümatlan çıkarılacak netice şudur: İngilte- ve Suriyeye taarruz ederse kara- dan, denizden ve havadan cişldi bir Alman mukavemetile karşılaşacak ve kısa zaman sonra da bunu bir Alman ileri hareketi takip ede- cektir. Almanların Filistin yolile ileri hareketi çok güçtür. Fakat İngi- liz donanması şimdiden bir Alman ablukasına alınmıştır. Bu abluka- yı yapan Libya, Girit ve Rodos ile Suriye hava maydanlarında yerleşen Alman hava kuvvetlerile Alman ve İtalyan hafif deniz kuv- vetleridir. Bu ablukanın açık ka- Tan tarafı yalrız Süveyş kanalıdır. O da Alman hava kuvvetlerinin kontrolü altındadır. Görülüyor ki Almanların Suri- | sulhtan ora Flâr Fransada DöGol taraftarları idam olunuyor Vişi 8 (ALA.)— Clermont Fer- rand divanı harbi, dün, General &ö Gol tarafları iki subayı ölüme mahküm etmiştir. Divanı harbin müteakip celsesinde de Hattıüs- tüvadaki Pransız ordusuna men- sup 3 kişi İngilizler lehinde propa- ganda yaptıkları için 3 sene hapse, altı sene medeni haklardan istifa- de edememeğe mahküm edilmiş- tir, Mahkümlara ait emlâkin mü- saderesine de karar verilmiştir. İngilterede suihtan bâhseden yok! Vaşington 8 (A.A.)— İstlişare i- çin kısa bir müddet Vaşingtonda bulunmakta olan — Amerikanın Londra setiri Vinant İngilterede bahse temayül edildiği hakkındaki haberleri tekzip ede- rek demiştir ki: «Ne İngiliz. hükümetinin, ne İngiliz milletinin hiç bir tereddü- dü yoktur. Bu, milletin mücadele- sidir, millet bumu bili; T BK | ALMANLAR (1 inol Sayfadan Devam) asker taşıdıklarını bildirmektedir. Ajans telgrafları, Beyrut lima- ninda Alman cep tahtelbahirleri- nin bulunduğunu haber vetmek- tedir. * Halep ve Şam tayyare meydan- larında yüz elli, iki yüz kadar Al- man tayyaresi vardır, İtalyan tay- yareleri de bu meydanları kullan- maktadır. İngiliz tayyarelerinin son hücumlarında bu tayyarelerden birkaçı tahrip edilmiştir. Almanlar, Lâzkiyede dördüncü bir hava üssü vücude getirmekte- dirler, Bir Macar vapurunun meb- zul yağ ve benzin getirdiği tahak- kuk etmiştir. Alman mühendisleri, bir haftadan fazla zamandır, bü- yük mikyasta bir taarruza geçk- leceğini gösteren üsler hazırla- maktadırlar, Habeşistanda (1 imel Sayfadan Devam) 14 top iğtinam etmişler ve muka- bil düşman taarruzunu püskürt- müşlerdir. Omo nehri yağmurlar- dan seylâp halindedir. tere hükümetinin kendisile işbir. liği yapmşı olan bütün milletle - rin müstefit oldukları — menafli onlara da temin edeceğini bildir. | miştir. Beyanname şu noktaları ihtiva etmektedir: «Abâluka kaldırilacak ve sizle- rin Sterling bloku ile derhal mü. nasebala girmeniz temin - oluna- caktır. Bu hal ihracat ve ithalât hususunda da sirlere — fevkalâde büyük menfaatler temin edecek. tir. Mallarınızı — memleketlerde | serbesiçe satacak ve istediğiniz şeyleri serbesiçe satın alabilecek- siniz.. donanmasıdır. Bundan sonra Suriye meselesi - çin iki vaziyet vardır; 1— Vişi hükümeti İngiltere ve . Amerikadan ayrılmadığına göre; bu takdirde Süriyedeki Fransız- larla İngilizler birlik olacaklardır. Acaba bu vaziyette Almanları Su- Tiyeden atmak mümkün olacak mı?! 2— Vişi hükümeti İngiltere ve Amerika aleyhine Almanya — ve İtalya ile işbirliği yaparsa; bu da- ha fenasıdır. İngiltere Suriyede Fransız - Alman mukavemetile karşılaşacaktır. Kanaatimize göre Almanya Su- riyeye yerleşmekte, Vişi Fransa- sına çok güveniyor. Yapılan siya- set oyunları, İngiltereye karşı va- kit kazanmak için danışıklı işlere dir. Bunda Almanya ve Vişi Fran- sasının muvaffak olduklarını söy- İiyebiliriz. Nazart olarak İngiltere Giridi o kadar çabuk terketmekle ve Suri- yeyi sür'atle işgal etmemekle bü- Yük bir hata işlemiştir ve başına yeni belâlar açmıştır. Bıma kuv- vetin azlığı sebep olduysa, o ka- dar az kuvvetle Suriyeye kök sa- Jan Alman meselesini şimdi temiz- lemek daha güç olacaktır. yeye yayılmasından en çok zarar gören önce İngiliz Vişinin icraatı sarpu sarıyor (1 inci Sayfadan Devam) ların lâtfuna bağlıdır. Almanlar da işbirliği karşılığında bu lütfu Darlan'dan esirgememektedirler. Binaenaleyh, icap ediyorsa Fran- sanın ve Almanyanın müşterek menfaatlerini korumak için müs- temlekelerde dahi Alman istekle- rini tatbik etmek lâzımdır. Fukat, başta General Veygand olmak üzere Vişiye çağırılan müs- temlekât umumi valileri ve ordu- nun ileri gelenleri Darlan'ın bu noktai nazarına iştirak elmem ş lerdir. Anadolu Ajansının muh- telif kaynaklardan naklettiği ha- berlere göre; Fransız ordusu Hür Fransızlarla mücadele etmek arzı | ve kararında değildir. Son dakiktda alınan haberler | Hür Fransızların Suriyeyi işgale başladıklarımı bildirmektedir. İm- paratorluk kuvvetlerinin de ken- dilerine illihak ettiği haber veril- diğine güre Fransız ordusunun Hür Fransızlarla mücadele etmek arzu ve kararında olmadığı böyle- ce de tezahür etmiştir. Şimdi disatın ve vaziyetin inkişafını bek- lemek Tâzımdır. Almanyanın istediği ise bu müca- deleyi emniyet altına almak ve sağlama bağlamaktan ibarettir. Bu bakımdan Amiral Darlan'ın iş ve düşünceleri sarpa sardığı kadar; Almanyanın hesapları da yeni bir hezapsızlık içine giriyor, demek- tir. Anlaşılan vaziyet şudur ki, istikbal hâdiselerini ve harbin ile- risini göreblen Fransızlar; ne İn- gltere ile çatışmak, ne Almanyaya âlet olmak fikrinde değillerdir. Bunlar, mağlübiyeti Fransanın bir talihsizliği ve mazideki hazırlık- sızlığın bir neticesi telâkki eyle- mekte ve sulha kadar Fransız müstemlekelerinin bitaraflığını ve her türlü müdahaleye karşı koru- mak niyetindedirler. Bu karar noktası; İngiltere ve Amerikanın da noktai nazarına tevafuk et- mektedir. Zira,her iki devletin de Fransanın müstemlekelerinde gö- zü olmadığı gibi; bilâkis Fransa- mın istiklâl ve istikbalini korumak ve kurtarmak azmindedirler. Bu- nun için de Fransız — üslerinin, Pransız müstemlekelerinin, Fran- sız sanayi müesseselerinin, Fran- sız donanma ve nakil vasıtalarının bitaraf ve harp dışı kalması bi. rinci şarttır. Aksi halde; bü- tün — Fransanın — Alman — iş - gâli — altında — bulunan —a » raziden sayılacağı ve o muame- leye tâbi tetulacağı Amerikan Ha- riciye Nazıcı tarafından ilân ©- Tunduğu gibi; Suriye bölgesi de İngiltere tarafından aymi vasıfta bir arazi parçası olarak ilân olun- muştur. Herhalde Peten hüküme- tinin - kendi düşen ağlamaz am- a « müşkül ve iki ateş arası bir vaziyette kaldığı görülüyor. Su- riyeye Alman ve İtalyan hava kuvvetlerinin inmesine müsnade etmekle ve bunu mütareke şart- Tarı icabı telâkki eylemekle A manları memnun etmeğe çalışan, bununila da İngiltereyi ve Ameri- kayı gücendiren bir vaziyet ihdas eden Darlan; anlaşılıyor ki, ancak ve ancak yerini Fransanın menfa- atlerine daha uygun bir hükümete terketmekle kendisini ve Fransa- yı bugünkü müşkülâttan kurtara- bilecektir. Her vakit söylediğimiz gibi; bir Fransız - Alman teşriki mesaisin- de hiçbir zaman Fransanın istik- Jâl ve istikbalinin kurtulması mümkün değildir. Hattâ bu yolda yürümek pahasına Almanların Fransa üzerinde yapacakları yeni bir tazyik nihayet esasen biribi- rinden farksız olan meşgul Fransa ile gayrimeşgul Fransayı ayni çev- re içine almaktan daha ileriye gi- demez ki, umumi hesap günü bu toptan istilânın tasfiyesi — daha kolaylaşır. ETEM İZZET BENİCE ingilizler (A inci Sayfadan Devam) betle bomba atmışlardır. Vapur- larda yangınlar çıkmıştır, Her i- kisinin de battığı tahmin edilmek- tedir. İngiliz bahriye tebliğine göre, bir İngiliz vapur kafilesine taar- Tuz eden iki Alman tayyaresi dü- şürülmüştür. Kafiledeki gemiler- de hiçbir hasar olmamıştır. Her iki harekâtta da İngiliz tayyare- lerinin hiçbir kaybı yaktur, aA el li Kısa pantalon giymeli mi? (1 imci Sayfadan Devam) bakarak bir çok memleketlerde tatbik edilmekle —olan bu kiyalet — geklinim bizde kabulünün yapacağı tesiri düşü- müyor ve öğle sıcağında, msanı bünül- fah güneşin alınua yavaş yavaş üze- zlmdeki elbiselerin ağır geldiğini his- sediyordum. Biraz yol alıp ta lerlemi- ye başlayınca evvela cekelsiz gezmek İususundaki 'Tasarruf Cemiyetine hâle verdim; Ceketimi çıkararak - kolumun altına sıkışturdam!.. Yokün yarı kısmına gelince sıcak- dan yakayı, kruvalı da çıkarmak mee- buriyeti hastl oldu!.. Hastaneye yaklaşırken her tar rafımdan boşaları terlerle artık pantalonum da fazla gelmeğe baş- lıyor ve böyle yerlerde kısa pan- talon giymenin ne kadar makul olduğunu anlam:ş bulunuyordum!. Halbuki şehirde, serin, gölgeli yerlerde dinlenen birçokları gibi ben de bu teşebbüsü yadırgamış ve erkeklerin kıza pantalonla ala- cakları şekli düşi tüm. Eğer benim gibi düşünenler, Bülenler varsa onlara göneş altında Bakır- e arasında yarım Sa- &t yaya yürümelerini tavsiye - derim!, Bunu Sertabip söyledim. nefesime rağmen sayın doktor fik- | rimi kabul etmedi. Ketdisi sarrtf cemiyetinin teşebbüsüne üti rız buldum. Rüştü Re- *«— Ben bu işin hiç de parlak ci- hetini görmüyorum. Bir ceketten, bir kravattan tasarruf odilecek. Fakat bu ekonomi lehine bir kâr kaydı demektir. Ceketsiz kalıp gömlek meydana çıkınca evvekce iki üç liralık gömlek giyenler bu sefer çıkacak olan 9-10 liralik i- pekli, fantezi, lüks gömlekler a- Tacaklar ki bu ceketle kravatı yar rı yolda birakacaktır. Ceket bir takım kusurları ka- püâr. İnsanın tenini ve salresini, te- rini diğer insanlara hissettirmek- ten meneder. Ceket çıkınca kirli Çamaşırlar meydana çıkacak gibi birşey olacak!, <Terledim!.» diyen; «Gömleğim kirlendi. diyenler günde bir Zd defa gömlek değiştirecekler ki bu tasarruf değil, bir israf olacak!, Sıhhi bakımdan ise yakayı ser- best bırakmak iyidir. Çok sıcak havalarda ceketsizlik biraz terle- menin önüne geçebilir. Fakat ce- ket asıl terelmenin önüne geçen bir vasıtadır. İnsan terlediği zaman cöketi gi yemerse üşür. Zatürree ve zatül. cenb gibi hastalıklar meydana çıkar, Memurların ceketsiz. gezmesine muarızım, Çünkü bizde memur sınıfının mühim bir kısmını az maaşlılar teşkil eder. — Bunların bütçesinde gömlek yıkım teşkil eder ve ayni zamanda biz henüz buna alışmamışızdır. Lâübalilik doğar. Bence tasarruf isteniyorsa mem. lcketin en büyük idarecilerinin u- cuz yerli malı kumaşlarından giy. meleri mecburi tutulmalı. Bu su- Tetle idarecilerin — halka örnek olmaları lâzımdır. Bu her yerde kendini hissettiren büyük taklid kanunun bir neticesi olarak mey. dana gelir, Bütün -memurların mevkii ve baremdeki derecesi ne olursa olsun yerli malı kumaşın. dan giymeğe mecbur tutulurlarsa O zaman en büyük tasarrufun en büyük adımı atılmış olur. Geket. siz gezmenin gayri sıhhi olduğu- nu yukarıda söylemiştim, tekrar. lıyorum. Şehrimizin hava deği - şiklikleri de buna mani sebeple . rin başında gelir.> B. Rüşdü Recebin ve kendisin- den sanra göri üm diğer iki doktorun itirazlarına — mukabil, şehre dönünce elbisecileri bu te. şebbüse hararetli taraftar bul - dum, Ezcümle Mahmutpaşada ku. maşçı ve elbiseci B, Hıfzı Söyle- mez dedi ki; «— Yazın kısa pantolon usulü tatbik edilirse, elbiseciler kazana. caktır. Çünkü kısa pantolon satışi fazlalaşacaktır. Yazlık pantolon kumaşları ucuzdur. Saniyen şiş - man bir adamın kumaşından orta halli iki kişiye pantalon yapıla - bilir. Bununla da iki ayrı ihtiyaç tatmin edilmiş olur.» BİR TERZİ NE DİYOR? Ünversite caddesinde Belgrad yüksek terzilik kursundan mezun terzi Fuad Sevinç de şunları söy. ledi: «— Birçok memleketlerde bil . hassa meslek tahsilinde bulundu. ğum Yugoslavyada ve diğer staj e Nn , Romanya'da f (1 inel Sayfadan Dev, lâstik deposuna sirayet euı'ı;.v)ı yangın bu suretle genişliyerek rıhtımdaki binalara sirayet et- ıı:lıqur Yangının nuıl çıktığı hâ- Bükreşten 56 KNi sakisi de bulunan Plöşti civarında, de- miryolunda da bir tren yoldan çı- karılmış, 10 kişi ölmüş, 30 kişe yara Romanya demiryollarından 168 yolcu treninin kaldırılacağı bildi. rilmiştir. Alman işgal ordusunun Romanyadaki mevcudiyeti —laşe buhranını arttırmaktadır. Almanyaya gönderilen 720 laşı vagonuna da sabotaj yapılmışlır. YZ Framnsız denizcileri (1 daci Sayfadan Devamı) Darlan'ın denizcilik kabil denizellik anlayışına — bırakızım. Peten mülareke talebini ilân ettiği zamandanberi Darlan, Fran sız ve İngiliz donanmaları ara . sında bir muhasama çıkartın: için her çareye — baş vurmuştur. hsi arkadaşlarını mü - him mevkilere getirmiştir. Framsız — subaylarına ve resmi memurlarına hitap ediyorum. Dare lan itiraf etmeklen korktuğu bir gaye yaratmıştır ki, bu, millelin menlaatlerine aykırıdır Fransız denizcileri, s'z bu siva- setin âletisiniz. Kalben sizin de bizim gibi ondan nefret et.iği: biliyoruz. Fransayı harabiye sü - Tükliyen bu tahakküme karşı a. yaklanınız.> Kai T Yeni tip ekmek (1 iaci Bayfadan Devamı) tihsal edilince çeşni eski şekline irca olunacaktır. Diğe rtaraftan birkaç gün ev - velki fırınların önündeki izdiha. mın bir daha tekerrür etmemi için Belediyece icabeden tedbirler alınmıştır. Un satan fırıncılar nieyt Müdürlüğünce takip maktadırlar. Bazı francalacı fırınları da yal- nız ekmek imaline başlamışlardır. GİZLİ FRANCALA SATANLAR Galata ve Beyoğlu mıntakasında bazı francalacı fırmcılarının ma . hallebictlere etiketsiz. ve gizlice francala sattıkları hakkındaki Ih. barlar da Belediye İktısat Müdür. Tüğünce ehemmiyetle takip olun- maktadır. Bunlar şiddetle ceza . landırılacak ve tekerrüründe fı - rınları kapatılacaktır, Fatihte kanlı bir cinayet (1 Mmci Sayfadan Devam) bitirerek evine dönmüştür. Müker. vem kocasının gelişinden hiç mem 'nun olmamış, onunla muhtelif ve- silelerle kavga çıkarmağa - çalış - mıştır. Çünkü Mükerrem, Eyüpte çalıştığı Kontrplâk — fabrikasında lımotııı ambar ustabaşısı Tahirle buınnmrıııı öd ıhıwm.dı].ın müddetçe evine gelmekle beraber - Tahirle birlikte yaşamıştır. AŞK YÜZÜNDEN ÇOCUKTAN BİLE VLZ GEÇMİŞ! Nihayet Mükerrem — geçen gün bir yaşındaki çocuğu Yıldızı elin. den tutarak — komşuları Zeynebe götürmüş: — Zeynep, ben gidiyorum, de - miştir. Al çocuğu akşam babası ge- Tince ona teslim ediver! Mükerrem bundan sonra evdeki eşyalarını toplamış ve kapının a « nahtarını da kocası Fazıla vermek üzere civardaki bakkal Basriye bırakarak savuşmuş, Tahirin evine kaçmıştır. görüp çalıştığım Viyana ve Ma « caristanda yaz geldi mi erkekler bilâ istisna, memur, işçi, her sınıf gömlek giyerek gezerlerdi, Bu - nun büyük bir kısmı da kısa pane tolon yaptırırdı!.. Bu; kumaştan da tasarruf temin eder.» Bilâhare konuştuğum Şehzade. başında şoför Mustafa, Beyazıtta ahçı Kâmil isimlerinde iki vatan- daş da ceketsiz gezmek taraltarı olduklarım fakat kı garip bulduklarını Cemal adında bir Üniversiteli ise «her İki teşebbüse de taraftar değilim» dedi. Kendisine başlarken koyduğum mi anlattım. Sadece güldü. Eğer onun fikrinde olanla sa dediğim gibi kızgın bir güneş un. altında sadece yarım sast niğaçsız — © ıln": arımı tave öyle değiştiriyor ki.. ime- ağ