17 Haziran 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

17 Haziran 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

| DA BAA | İÇİNDEKİ e İA S Ai Amerikada Roçster Üniversitesi lından İngiliz Başvekili Çör- dün fahri doktorluk payesi ih edilmiştir. Bu münasebetle Üniversite Rek- Ü radyoda söylediği bir nutukta Ulüsatan — demiştir ki: «Bütün bimiz sizinle beraberdir. Müş- Btek davamızın hedeli hürriyet. . Siz bu davanın başındasınız. inizin muvaffakiyetle netice- Bimesini temenni ederiz..» Çörçil de radyoda Üniversiteye dolayısile Amerikan miltetine luben söylediği ve on dakika nutkunda bilhassa demiştir m. Beni en ziyade mütehassis , aramızdaki birlik ve kardeş. duygusudur. Büyük davalar tekete geçtliği zaman, ruhu he- anlandırır. İnsan rahat ve ser- 1 bir tarafa bırakarak ruh ve tr sahibi üstün mahlüklar ol unu idrak eder. Atlântiğin üzi iyısında birim ve daha birçok lllerin istıkbali mevzuu bahis- 1& ulvi mes'uliyetlerle kar- Bımiz için gurur duymalı - Bu vlvi saatte doğduğumuza vinmeliyiz, Biz İngilizler sizin muhabbeti « Üzle şanlanmış olarak, yardımı - İltin verdiği kuvvetten ümit ala- mükavemet ediyoruz. Sonuna dar mukavemet edeceğiz. Şimdi ihtiyar arslan yavrularile 'aber, öldürücü silâhlar taşıyan nevmidi iİle kudurmuşçasına dıran avcılara tek başına maka- met etmektedir. Rürriyet nuru o kadar — kolay Hindürülemez. Fakat vakit azdır. ik olmazsak, dünyayı yeniden Silmet kaplıyacaktır. Birleşmiş 9. k hareket edersek, — dünyayı İLOSLUKLARI KAPATILDI Birleşik Amerika hükümeti, A- ikadaki bütün Alman konso - lıklarının kapatılmasını em « diştir. Bu konsolosluklar mın- Akaları dahilindeki Alman tebaa- Atın seyahati de menedilmiştir. Amerikadaki İtalyan ve Alman saklarının bloke edilmesi üze- Tne, İtalya hükümeti de mukabele il tedbiri olarak, — İtalyada Birleşik Amerikaya ait bütün em. Vülin ,derhal tesbitini emreyle - Biştir, Amerikanın Mihver devletleri ı'Pıxımdı vaziyetinden bahseden *Vaşington Post» gazetesi, Ame- *ikanın harbe girmesini açıkçaris- üyerek diyor ki: «Dolambaçlı yol. Sit girmeğe lüzum yoktur. Hit- ir, Amerika siyaseti hakkında- kl İstihfafını suratımıza attı. Hit- '& şimdi mukavemet etmek zâ. Banı gelmiştir. ALMAN AMİRALİNİN BİR SÖZÜ Almâan Amirali Lüzov şimalt A- Merikaya hitaben radyoda söyle- Yiği bir nutukta demiştir ki: *Eğer bir Alman korsanı bir A- Merikan harp gemisinin takibine Uğtarsa, ya bir İngiliz harp gemi. in gelmesini bekliyecek, yahut a kendini takip eden bu Ameri- gemisinden- kurtulmak için Düu batıracaktır. Bu takdirde Ruz- Velt, Amerikayı harbe sokmak için &n—ı bir bahane bulmuş olacak- ROMANYADA FEVKALÂDE HAZIRLIKLAR Ramanyada, dün akşam saat İkdiden itibaren tekrar peçeleme Ve karartma tedbirleri alınmış - " Neştedilen tebliğde bu ted - Birlerin niçin —alınmakta ol - “uğu hakkında izahat verilmemek- ir. Ankara Radyo gazetesi Roman. arın fevkalâde art- ki Sovyet sefiri hükü. diçlne malümat — vermek üzere Ü “öskovaya hareket etmiştir. iğer taraftan İsviçre rad - Ü,, Simdi Londrada bulunan İngil. İ Çan'n Moskova sefiri Sir Kripps'in Mbckovadaki vazifelerinin neti - & memnun olmadığı için | 'Yenl bir bombar- fevkalâde Bgöze çarp- maktadır. Dün tekrar karartma tedbirleri alına- cağı ilân edilmiştir. As- kere alınanlar tecil edil- memekte, nakil vasıtala- rına el kopmaktadır.. ——————— T buraya başka birisinin gönderil- mesini istediği yolunda bir haber çıkmıştır. Röter, bu haberin tesmi mahfillerde teyit edilmediğini bil- dirmektedir. Kripps görüşmelerini bitirdikten sonra Moskovaya dö. necektir, SOLLUMDA İNGİLİZ TAARRUZU Libyada, çöldeki İngiliz kıt'a ları Sollum'un cenup ve cenubu şarki mıntakasında taarruza geç- miştir. Malgaya geçidi tekrar ele geçirilmiştir. Ancak bu hareketin tmumi bir taarruz değil, mevzif bir hareket olduğu anlaşılmak . tadır. JAPON DONANMASI CENUBİ PASİFİKTE Japon Başvekili Konoye söyle- diği bir nutukta, beynelmilel va- ziyelin — Japonya — tarafından gündengüne — daha ziyade ka . rışmakta olduğunu İ Konoye'den sonra A: ! Suet. | Yeni Zelanda da yeniden as- ker toplanıyor Vellington 17 (A.A.)— 18 yaşın- | dan 45 yaşına kadar evli erkekle- rin silâi altına alınmasına bugün “başlanmıştır. Bununla beraber denizaşırı memleketlere ancak 31 ile 40 yaş arasında bulunanlar gönderilebilecektir. 21 yaşmdan küçük ve 40 yaşından yukarı ©- lanlar anavatan kıt'alarında as- kerlik yapacaklardır. Bir tayyare dört tayyare- yi düşürdü Londra 17 (ALA.)— Atlantikte | 4 Alman tayyaresi bir kafileye hü- cum teşebbüsünde bulunmuşlar- süyu da vaziyetin vehametini kay- | Gır. «Uçan kale» tipinde bir İn- detmiştir. Diğer taraftan Çunking sabili | açıklarında tahaşşült eden ve yüz- den fazla harp gemisini ihtiva e- den küvvetli bir Japon filosuna mensup birkaç cüzütam cenuba doğru ilerlemektedir. Japonyanın cenubt Pasifikte müh hare- kete geçeceği söylenmektedir. Ja- pon donanması kruvazörler ve bir tayyare gemisini de ihtiva et « mektedir. Suriye î'lırbino Bir Bakış (1 inci Sayfadan Devam) Mütlefik kuvvotler Şam'ı muhasara etmek üzere Şark ve Gerbe doğru yı yılmaktadır. Anaj nebririn Şimal kı- yısında bir şehir işgül edilmiştir. Di- ier bir kol da Sassa'ya doğru — sanil mıntakasından ilerlemektedir, General Dentz ordusu Saydadan ge- Ti çekümektedir. Mütsefik kuvvvetler bu esaş orduyu İkiye bölmiye gayret #nektedirler. ŞAM HAKKINDA MÜZAKERELER | Şam'a #ulh yolu İle girilmesi için yapılmakta olan müzakerelerden hâlâ bir netice çıkmamıştır. Londra — gaze- teleri, Hür — Fransiz kaynaklarından | verilen haberlere istinaden, Şam'ın 24 sasliş düyeceğini yazmaksadırlar. Bu | gözetelere göre, “teehkürün sebobi Frunsanın Sofya Elçiş Bicadel ile gö- | Tüşmek ve Sam'ın teslimi içla mütle-* fikler tarafından ileri sürülen şavtları Kendisine bildirmek üzere, 'Dürkiyeye Belmiş olan Geverel Dölem'ün pek ya- | xında vuku bulacak avdelinin beklen- mesidir. MABTA İŞGAL EDİLDİ Mütlefik kuvvetler bir ileri hücum hareketi ile Kisvenin Şimali Şarkişin- de ve Şam'a takriburi 16 kilometre me- | söfede Mabta'yı işdal etmişlerdir. Sayda'nın Şarkında — Lübnan lepe- lerinde jezzin gehrinin müttefikler ta- rahadan zaplı, buruda harekâila bi hunan kolu sahil boyunca Beyruta dağ- u ilerliyen kolun hizasına #etirmiştir. BİR FRANSIZ GENERALİ YARALANDI Hür Pransız kuvvetlerinla kuman- danı Genemsl / Löjantiyam yela düşen bir bomba parçasiyle yaralatımış ve Kolu kırılmağtır. Koluna ameliyat yar pelmiz olun General Ümunl Karargâ- ha dönmüştür. Ğ İNGİLİZ VE FRANSIZ FİLOLARI ARASINDA MURAREBE BDeyrut'tan bildirildiğine göre, Pran- Sz harp gemllri dün sabah şafakla Deraber Beyrut açıklarında iki kru> Vazör ve iki torpidodan mürekkep bir e karşı harbe tuluş- muşlardır. Hiç bir tarafın zaylat vere mediği bildirilmektedir. Fransız harp gemilerinin Tulon'dan mi geldiği, yok- sa Beyrut limanındaki karakol gemi- deri mi olduğu mulüm değildiz. Beyşrut açıklarında (1 Maci Sayfadan Devam) tasrih edilmektedir tamamile farklı iki hareket mev- zuubahstir. Her iki taraf tâyyare- Jerinin müşterek — hareketi vâki olmamıştır. Her iki taraf — kendi hesaplarına hareket — etmektedi Fransız tayyareleri Lübnan sa - hillerini tayyareleri de Girit harel nasında İngiliz filosuna karşı gi- rişlikleri bombardımanlara devam dıman tayyaresi Baltimur 17 (AA.) — Av tay- yaresi kadar sür'atli bir bar. diman tayyaresinin tecrübeleri birbirinden | giliz tayyaresi, burları hasara uğ- ratarak püskürtmüştür. Dün öğrenildiğine göre bu dört tayyare Portekiz arazisine düşüp parçalanım şlardır. Dün Manş ve Fransa üzerinde yapılan harekâtta Almanlar 10 ave cı ve bir deniz tayyaresi, İngilie- ler 4 avcı ve 2 bombardtman tay- yaresi kaybetmişlerdir. Fransız Şark Hava Kumandanlığı Vişi 17 (A.A.) — Resmi tebliğe göre hava müsteşarı General Ber- geret Şarktaki hava — kuvvetleri kumandanlığına tayin edilmiştir. yi Roma, 17 (AA.) — «D.N. B İ- talyan Mütareke Komlsyonu Reiti Ge- neral Cami'lo Grossi bu sabah Turin- galığına tayin edümlişli, VERİYEREEORRRPRERSA Rakibesinin Si GA e Cü - güzelliğini giRz mahvetmekiçin Ortsköyde Çilingir vokağında gturan Osmanım 10 yıllık karısı Zetora kocasının Nuran adımnda bir kadınla alâkadar olmasından mü- tecssiren ewvelki gece kezzap te- darik etmâş ve Osmanla Nuran Or. taköyde sokak aralarında dolaşır- ken yanlarına yaklaşıp şişeyi ü- zerlerine dökmüştür, Muhtelif yerlerinden yanan Os- mmanla Nuran tedavi altına alın- rmşlardır. Kadın yakalanmış ve rakibesi- nin güzelliğini mahvetmek için bu gi yaptığını söylemiştir. Alman plânı hakkında sıkı ketumi- yet var Bern 17 (ALA.)— La Nouvel Gazel'in Berlin muhabirine göre, Alman siyasi mehafilin- de istikbal hakkındaki Alman askeri plânlarına dair sıkı bir ketumiyet muhafaza edilmek- tedir. Hattâ bu plânlar hak- kında deveran eden muhtelif gayialar memnuniyetle karşı- lanmaktadır. Çünkü bu şayi- alar Alman Başkumandanlı- ğenn hakiki niyetlerini daha iyi gizlemektedir. Amerikadaki Alman Konsoloshaneleri (1 imci Sayfadam Devam) Konsolceluklarının, geniş — mikyasla meşru faaliyet çerçevesini geçen daa- Myetlerde bulunduklarından haberdar olmuştur. Bu gayri meşru faaliyet bu acenlaları ve könsoloslukları memle- ketimiz için dost olmuyan bir vaziyota sokmuştur. Bu sebepten Birleşik Amerika Cüm- hurreisi, bu acentaların ve diğer yazı- banelerin, istihbaret — kütüphanesinin, Transostan Ajansı gervisinin ve bütün sör'alle çekilmelerini bana emretmiş- tir, Bu tedbirin 10 Temmuz. tarihinden €evvel simacağını zunnediyorum.> Sumner . Vels bu. notayı matbuata tevdi ederken şumları söylemiştir: — Bu hareket siyaci münasebetlerin Keslimesi mânasını tazammun çimez Londra 17 (AA.) — Leopoldvil. le'de bür Belçika radyosunun ver- diği bir habere göre Almanya, şi-. mali Fransaya 20,000 — Belçikalı İşçi sevk etmiştir. Bu işçiler Al . manlar tarafından sahil boyunca inşa edilmekte olan istihkâmlarda kullanılmaktadırlar, ——— Sollumdaki ingiliz taarruzu (1 inci Sayfadan Devam) malâm değildir. Harp hâlâ devam etmektedir. Kahire 17 (A.A.)— Salühiyettar askeri mahfiller, Sollum - Kapuz- z0 , Halfaya müsellesi içinde İn- giliz zırhlı kuvvetlerinin taarruz- larının devam ettiği bildirilmekte- dir. (1 incl Sayfadan Devam) cephesini çölden kuşat- ir. Ateybe gölü ve bu göle dökülen nehirler böyle bir kuşatma hareketini güçleştirmek- tedir. Garpte kuşatma ancak İngi- liz donanmasının ciddi bir çıkar- masına bağlıdır. Beyrut şimalin deki sahillere bir çıkarma yapılar büseydi Şam ve Beyrut umumt hattımraki Fransıe müdafaası za- yıflardı. Bu sebeple Filistin ve Erdün hududundanberi — İngiliz | taarruvu âdeta bir koçun toslama- s1 gibi Fransızların tam cephesine Ççattı. Koaçuan boynuzları uçları Şam ve Beyrutu gösleriyor.Bu şekilde Fransiz mukavemeti Şam ve Boy- rüt bölgesinde kırılamaz. Zira Fransozlar, İngilizlerin cepheden yapmağa mecbur kaldıkları bu ta- | arruzlar karşısında oynak — bir müdafaa yapmaları, yani scabımda Mevziden mevzle çekilerek muha- rebeye devam etmeleri mümkün- dür. Ve asıl mühimmi, Fransızlar bu vaciyette adım adım şimale doğru cekilmek imkânna sahip- | tirler, Bu imkân, Traktan hareket l örlü birliklerinin yılmcıya kadar Fransızların elin- de Kkalacaktır. Fakat mesafe çok- tur. İngilizler çöldeki hareketin işafına kadar Cenubi Suriyode iyebilirler mi?. Suriye işinde zaman kaybetme- yapılmaktadır. — Yeni tayyarenin hususiyetleri gizli tutulmaktadır. nin doğra olmadığını sanıyoruz. | İngilizler Lübyada kuvvetli bulum- | HARP VAZİYETİ mak mecburiyetindedirler, Bilhas- sa İngiliz hava kuvvetleri az ol duğundan bir kasmnın Libya cep- besinden uzak kalmaları hiç doğ- ru değildir. Madem şarktan bir kuşatma ya- polamıyor ve deniz tarafından da bir çıkarma için de fırsat ve im- kân yoktur. Cenubi Suriyedeki Fransız mukavemetini kuvvetli bir yarma el bertaraf etmçk Vâ- zımdır. Bunun için de sevkulceye faydaları bakımından en müsait yer Beyrut veya Rayak istikamet- İeridir. Rayak sür'atle işgal edilirse, Fransız mukavemeti Şam ve Bey- rut da tutunamaz, şimale de çe- kilemez. Bizim fikrimize göre Ce- nub' Suriye cephesinde İngilizler tâbiye sahasındaki muvaffakiyet- derle Fransiz mukavemetini sür- &tle kıramazlar. Bunun için sev- sahada bir muvaffakiyet şura- kulcej Tâzımdır. Bu da Fransızlar da, burada geri itmekle dej alacak istikamette bir yarma yap- makla ekle edilebilir. İngilişler şimdiye kadar böyle birşey yap- madilar. Hulâsa Suriyede Fransız mu- kavemetini kırmak için ya cenup- ta kuvvetli bir yarma yapmak veya şarktan hareket eden mötör- ü birlikleri sür'atle Halebe doğru sevketmek lâzımdır. Bunlar ya- pılmadıkça Pransızların mukave- meti uzıyabilir, ŞEHİRDEN : MEMLEKETTEN - BÜTÜN DÜNYADA! SÖON HABERLER Merceayun'a giren Fransız. kuvvetleri Kahire 17 (A.A.) — Askeri söz- cü Fransız kuvvetlerinin Mercea- yundaki ârızalı mıntakada hücu- rna geçtiklerini bildirmektedir. İki İngiliz kolu arasından geçen Fran- sız kuvvetleri Morceayun şehrine girmişlerdir. Fransız kuvvetleri ciddi telâkki edilmiyor. Bu kuvvetlerin Mer « ceayüne girmiş olmaları da ciddi telâkki edilmemektedir, Sahil mıntakasında İmparator- luk küvvetleri mevzilerinde iyi yerleşmişlerdir. Şimdi Saydanın öte tarafındadırlar. ingiliz kadınlarının havacılığa yardımı Londra 17 (A.A.)— Hava Naz- Tınin zevcosi Bayan Sinclair bu- | gün söylediği bir nutukta, İngiliz hava kuvvetleri kadın yandımc» larının yerdeki hizmetlerde gün- den güne daha çok ve mütenevvi işler ğörmekle olduklarını beyan elmiştir. Bu teşkilâta monsup ka- dınların harbin başlangıcında gör- dükleri işler beş nevi iken şimdi | 48 novle baliğ olmuştur. Fransız tebliği (1 ipel Sayfadan Devam) rasındaki Fransız zırhlı teşekkül- leri ve piyade kuvvetleri düşman mevzilerine oldukça derinldikte girmişler ve düşmanın elinde bu- | Yunan birçok köylere hücum &t mişlerdir. Fransızlar Hermon dağının gar- | bindeki dağlık mıntakada da ta- arruza geçmişler ve değer kıy - mette mevziler elde etmişlerdir. Sahilde düşman kuvvetleri 5: dadan ileriye terakki göstereme Mi ü PFransız tayyareleri cenubi Su- riyedeki düşman tecemmülerini de bombardıman etmişlerdir. 16 haziranda Fransız havâ kuv- vetleri ve bahriyeye mensup tay- yareler İngiliz deniz cüzütamla - Tına hücum etmişlerdir. Bir gemi- ye ağır isabet olmuştur. Akşam karanlık basıncıya kadar bu ge - minin hereketsiz kaldığı görül - müştür, Diğer bir destroyerde de yangın çıkarılmıştır. Harekâta İştirak e- den bazı tayyareler, sabahleyin er- kenden Fransız hava kuvvetlerini takviye için gelmişlerdi. Gladyatör tipinde üç İngiliz av- cısı muhakkak olarak düsürülmüş. tür. Diğer bir tayyare de muhte- mel olarak düşürülmüştür. İki yeni çocuk dü- dürme vak'ası (1 incl Sayfadan Devam) Genç ifadesinde: «Bana bu kıza refakat etmem hususunda talimat vererek, elime doktora hitaben ya- zılmiş bir mektupla yine ona tes. lim edilmek üzere 15 lira tutuş- turdular, Kızı Kütahyadan Eski - şehire götürdüm, doktorun muaye- nehanesine bıraktım. Ben, ame - liyatla çocuğun alınacağını bilmi- yordum. Yalda, kız bana hâdiseyi, güya kolundan ameliyat olacağı şeklinde anlatmıştır. demektedir. Bunların İstanbula gelmelerinin sebebine gelince, ifadelerine göre, | bu hâdiseden sonra kız bulundu- iu evde hizmetçilikten çıkarılmşı- tır. Kendisine, artık İstanbula git. mesi ve orada başının çaresine bakması tavsiye olunmuştur. Yer yüzünde başka hiç kimsesi bulun- | miyan kız da, Eskişehir yolunda kendisine refakat eden gençle bu- luşarak, onunla — anlaşmıştır. Bu suretle, birlikle y üzere, İstanbula gelmişlerdir. Kaza refa- | kat eden gencin de evli olduğu öğ. | renilmşitir. Kızın, muavenesine lüzum gö Tükmüştür. Rapor yazıldıktan sön: ra, hâdise üzerindeki tetkikat de- rinleştirilecek, iddia etrafındaki tahkikat genişletilecektir. Ve böy. | lece, işih irvüzünün aydınlatıl! - masına çalışılacaktır. Diğer taraftan Fatihde oturan Sıdıka isminde bir kadın da ilâçla | çocuk düşürmek suçile — Asliye 6 ıncı ceza mahkemesine verilmiş- tir. Kadın yınmak için konyak iç tiği zaman çocuğunun düştüğünü iddia etmektedir. Karar şahit cel. bine kalmıştır. İ İngilizlerin Bir Hatası (Maşmakaleden Devam) niz hâkimiyetinin elde bulunduğu ve İngilir ordusunun Trablusta, Yunan ordusunun — Arnavutlukta fer Üstüme zafer kaydettiği o günlerde on iki adaları hava ve deniz kuvvetleri ile zorlamak, tes- lim almak işten bile olmuşacak ve İngiliz donanması için Akdenizde- ki bugünkü vaziyet asla hâdis ol- mıyacaktı, Bu yapılmamış olduğu halde; Yunen topraklarının Almanlar ta- rafından istilâsından sonra da; Yunan adalarının işgaline seyirci kalımmak; hem Giridin düşmesini kolaylaştırmış, hem de Ege denizi hâkimiyetinin elden gitmesine se- bebiyet venmiştir. Filhakika, bu noktadar — Giridi paraşlitlü kıtaat, ha- wa nakliye kolları ve tayyare bam- bardımanları ile teslim alan Al- manlar; yine diğer adaları ala- maz mı idiler?. Tarzında bir suat varit olur ve hattâ böyle bir soru haksız ve yer- siz de olmaz. Ancak, on iki adala- mın ve Yunan adalarının müşama- hasız bir halde İngiliz kuvvetleri elinde bulunması birinci derecede Almanlara cür'et vermiyeceği ka- dar, verse de tek mücadele — ve muharebe ile alınan ada Girit ol- miyacaktı. Bunun en büyük hiz- meti de İngilterenin Şarki Akde- nix sahillerinden itibaren — Mısır garp çölüne kadar daha iyi — bir tarzda müdafaaya hazırlanmasına yol açması olacak, Suriyenin iş- gali külfeti hâdis olmuyacak, 12 günlük bir kazanç yerine belki 52 günlük bir kazanç kaim buluna- caktı. Belki İngilizlerin de kendilerine göre adaları müdafan etmemekte bir besapları vardır. Bu hesap ne dereceye kadar doğru bir hesaptır ve iyi netice verecektir. enu istik- bal gösterecektir. Filhakika, tay- yare baskınları ile torpilo, deniz- altı hücumlarının açık denizlerde donanmaya daha 8z müessir oldu- Bu muhakkaktır. İhtimal İngiliz- lerin bir hesapları da buna istinat etmektedir. Fakat, bu bir menfaat hesahi olmakla beraber, yalmız denize dayanan hesaptır. Halbuki Almanların adalara sahip olma- Jarı yalnız İngiliz donanmasını bu bölgeden uzaklaştırmaza yarama- mış, kendilerini Suriye, Filistin, Mısıra ış ve Balkan yarım adasından bu adalara ser- bestçe ve istediği kadar asker, mülzeme ve silâh getirmesine ya- ramış ve binnetice Berlini Şarki Akdenizin göbeğine bağlamış; Or- ta Şark İngilix deniz üslerini de nisheten tehlikeye sokmuştur. Bizce ve şahsan İngilizler kışın ve Balkanların istilâsından önce; biraz gayret sarfederek on iki a- daları fili işgalleri altma almamış olmakla hata etmişler ve bu hata bütün Ege adalarının ve Ege de- nizinin mihver hâkimiyeti altına geçmesine sebebiyet vermiştir. Bu- nunla beraber; kaçırılan bu fırsatı Suriye hamlesi fedakârlık pabası- na da olsa telâfi etmiştir. Adalar bahsi üzerindeki telâfiyi de şim- diki halde hava ve deniz kuvvet- Jerinin buralardaki üsleri sık sık | ziyaretlerinden beklemek — icap edecektir. Nitekim, şimdi sık sık Rodos ha- va meydanlarının İngiliz tayyare- deri tarafından şiddetle bombar- dıman — edildiklerini — görüyoruz. Belki de, bizim maziye ait olarak hata sandığımız İngilizler için a- yağı karada ve Yakın Şarkta bir topluluk kuvvet ve ifadesi olmak tâbiyesidir. ve Suriyeyi işgalde tekaddüm ile de İngilizler bunda muvaffak olmuşlardır. ETEM İZZET BENİCE Kahvo teyziatı (1 imcl Sayfadan Devam) bunlar dairece memurlar arasın- da taksim edilecektir. Gazeteler, matbaalar için de Basın Birliğine kahwe verilecektir. Tevziata perşembe günü başlan- ması düşünülmektedir. Sakatları muayene- ye davet Sarıyer Askerlik Şubesinden: Şubemize mensup 312 - 332 do- Bumlu ihtiyat sakatlar tekrar mü- ayene ettirileceğihden şubeye mü. racaatle hastaneye gönderilmeniş elanfarın rapor ve bir fotograf'a beraber acele gubeye müracaat et- Taeleri, ; demeki İstanbul Ba- İyan!arı ondüle- siz mi kalacak? (1 inel Sayfadan Devam) racaat ederek Permanant makine- lerinin mühürlenmesine itiraz e- decekleri ve bu yüzden işsiz kal. mak tehlikesine maruz bulunduk- larını bildirecekleri öğrenilrsiş - tir. Bu hususta maruf bir berber muharririmize şunları söylemiştir: «— Bizim halen kullanmakta ol- duğumuz makineler Avrupada is. timal edilenlerin aynıdır. Bir ka- dının saçını 5 - 6 dakikadan az bir zamanda istenilen şekle sokarlar. Belediye bu makinelerde trans - formatör istiyor. — Halbuki bunu koymak için şolaj tertibatı da lâ. zımdır ve makinelerimiz buna gö re yapılmış olmadığından Bele- diyenin ereri maki kağa atmak, yenisini gelirtmek , Bir kere beheri 250-300 liraya alınan makineleri bu gar'p emir yüzünden heder etmek doğ- Tü mu? Saniyen bu zamanda Ava mİZi so » diye noktai nazarı kadıntı düle 3 cak bu da bir ondüle misli arttıracaktır. Kontrollerde berber!er de buluama'ıdır. şehrim Sonra; t neler 2 dan sa Iâzımdır. Bizim makinelerde ise 110 voltla 8 dakikâda iş tamam ©- hur. Saçların yarması ise makine- lerden değil bazı kimselerin dik. katsizliğinden ileri gelmektedir. Bir elektrik ütüsünü kullanan bir insan bile —ufak bir dikkatsizlik yüzünden elindeki ütülediğ: şeyi yakabilir. Kabahat o vakit ütüde midir? Makineleri yalnız elektrik mü- tehassıtlarının muayene etmesi da doğru değildir. Yanlarında bizden bir san'atkârın da bulunması lâ- zumdir.r T Kadıköy Sulh Birinci Hukuk RKo B Hâkimliğinden: Kadıköyünde Feneryolu is « tasyonu karşısında 25 No. da birm başı mütekaidi Abdülkadirin e . vinde S. 8. hesap memuru 934/24 Cevdete. İstanbul Defterdarlığı Muha - kemat Müdürlüğü tarafından aley- hinizde ikame edilen 2 tayyare 2- Tavının 934 mali vılı hesabından Hazineye 11 lira 50 kuruş zimme. tiniz olduğu anlaşılan bu paranın maa falz ve ücreti vekâlet ve mah-e keme masrafının tahsili dav dan dolayı namınıza gönderilen davetnamenin — ikametgâ'ımızın meçhuliyetine binaen tebliğsiz ge ri gönderildiği görülmüş ve bit. talep 15 gün müddetle hakkınız- da ilânen tebligat ierası kararlaş- tırılmış olduğundan muhakeme- nize bakılmak için tayin kılınan 9/1/941 çarşamba günü saat 10 da Kadıköy Sulh Birinci Hukuk Mahkemesinde bizzat veya tara « fınızdan musaddak - vekâletname ile bir vekil göndermediğiniz tak- dirde hakkınızda gıyap kararı it- tihaz olunacağı ve bu baptaki dar vetname ile dava arzuhalinin bir sureti mahkeme divanhanes'ne de talik edilmiş olduğu İân olunur. * 941/38 eee gaa d ea DEVREDİLECEK İHTİRA BERATI «Kendi kendine kurulup sertle- şen elektroların kullanış usulü» hakkındaki ihtira için alınmış o- Tan 16 haziran 1937 tarih ve 2427 mnumaralı ihtira beratının ihtiva ettiği hukuk bu kere başkasına devir ve yahut ihtiraı Türkiyede mevkii fiile koymak için icara da- hi verilebileceği teklif edilmekte olmakla bu hususta fazla malümat edinmek istiyenlerin Galatada n Han 5 inci kat 1 . 8 numa- ralara müracaat eylemeleri ilân olunur. —— | Sahip ve Başmuharrıri: Etem İzzef Benice - Neşriyat Direktörü Cevdet Karal | Basıldığı Yer * SONTELGRAF Matbaasi