22 Haziran 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

22 Haziran 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

J HUA TN Üat boyunda yapacaklar veya V LN İCINDEKİ HLNe İA İ (€Bu yazının metinleri Anaaoml Ajanısı bültenlerinden alınmıştır) İhis eden: Muammer Alalar | Bu sabah erkenden alınan ha- tler, Alman ordusunun şizaal. de Finler ve cenupta Rumenerle ibirlikte, Sovyet Rusyaya karşı İsarruza geçtiğini bildirmektedir. Taarruzun nerelerden başladığı ve 1l inkişaf etmekte olduğu pey- İderpey gelecek haberlerden am- h#—l.navclır Ancak biz burada laarruza te- addüm eden vaziyeti hulâsa &. leceğiz. ALMAN ORDULARI UMUMİ KARARGÂNI öyterin Londra mahfillerin - Üen öğrendiğine göre Romanya- daki Alman orduları Başkuman. , Romanya Genel ayı da burada Alman Genel na raptedilmiştir, iktarda Ams: kit'a- ü de Rvmınyadı yeni tana çağırılmıştır. Romanya radyomü mülemadiyoni “öskeri marşlar çalmakta, vatan- Berverane çülrler ve yazılar oku- Maktadır. Matbuat da pek yakın- da kat'i hâdiselere telmihler yap. Makta idiler. Ankara Radyo gazetesi, Reman-i Yada askeri hazırlıkların umumi #eferberlik halini aldığını söyle- Miştir. AÂLMANYANIN TAARRUZA GE- ÇECEĞİ ZANNEDİLMİYORDU Berlinden gelen muhtelif ha « berleri tetkik eden Zürih mahfil- lerinin kanaati çu idi: Almanya, Sovyetler Birliği ile narbölmek İBtememektedir. Fakat Sovyetler Birliğinin belki de imzalarmış Veyahut imzalanmak üzere bulu- han bir pakt ile, harbin devamı Müddetince bitaraf bir vaziyete konulması islenmektedir. Zürihte çıkan Ditat garetesinin Berlin muhabirine göre, Almanya, Hündiye kadar İngillerenin isti . İâsı ile neticeyi alamadığından, H#imdi İngiltereyi mücadeleyi ' bı. takmağı mecbur edecek vasılalar #tamaktadır. SOVYET ELÇİSİNİN GÖRÜŞMELERİ Son dakikaya kadar Berlinde Sovyet Büyük Elçisi Dekanozof İle Alman zimamdar'arı arasında Müzakereler olmuştur. Dekano - Z0f bu hafta üç defa Alman Ha- İiller bır dearet anlaşması hak . kında müözakereler yapıldığından âdemi malümat beyan etmişler - e. İNGİLİZLERE GÖRR VAZİYET Alman — Sovyet müna- sebetleri hakkında bu sabaha kadar gelen ha- berler, Almanyanın Sov- yetlere karşı taarruza geçeceğini, pek o kadar vazıh değilse de, yine ihsas etmekten hali de- ğil idiler. —— Ş «Taymis» gazetesi ise dün şun- ları söylüyordu: «Bir ittifak mus ahedesi imza olunabilir. Sovyet - derin, ismen bitaraflık muhafaza ederek kendi memleketlerinde ia- şenln daralması pahasına dahi Al- manlara daha fazla malzeme gön. dermeyi kabul etmeleri suretile bir kompromi de vukua gelebilir. Ge- rek bü takdirde, gerek Moskö' Berlin iltifakı lakdirinde, Alman kıt'aları tahşidatı, korkutma vası- bütün fedakârlıkların vi ların başka Alman talepl açacağım gören Soyyetli nin her ne pahasına olursa olsun mukayemdte karar veri l masıdır. Bükreşten gelen babı tence halkının tahliye — edil etmektedir. Bütün Ru 1'nrlı de olduğu gibi, K va hücuml. ihtiyat tedbirleri alını hiçbir kütlevi tahliye vukun gel- >memiştir. Yalnız bir miktar kadın ve çocuk şehri terketi İTALYA İLE İKTISADİ ANLAŞMALAR Ofi ajansının Roma muhahiri» nin bildirdiğine göre, önümü deki hafta mühim bi yan ekonomik anlaşması imzala- hacaktır. Belgrad halkı — (1 inci Sayfadan Devam) halkın büyük bir kısmı, sokaklar- da yaya kaklırımlarda yol verme- mekte, bilâkis ekseriyetle müte- kebbirane bir tarzda yolu kapa- maktadır. “Askeri kumandanlık, bundan böyle bu gibi hareketlere en büyük bir şiddetle mu- kabele edileceği keyfiyeti üzerine halkın nazarı dikkatini celbeyler. Çanakkale Şehitleri (1 inet Sayfudat Devam) topraklarında saklıyan bu mu « kaddes vatan parçasını (Türkün Kâbesi) hailne sokmayı gayeleri meyanına ithal etmiştir. Bu maksatla ilk hareket 15 ha- ziran pazar günü yapılmıştır. Ça- nakkeleden Yetişenler Cemiye - tine mensup yüzlerce genç Ana. fartalara gitmiştir. Burada yapı- lan merasimde gençler heyecanlı hitabelerde bulunmuş ve Menmet Çavuş Anıdına bir çelenk konul - muştur. Bu merasimi müteakip İngilizlerin mezarlıklarına da bir Çelenk konulmuştur. Akşam Çanekkaleye dönen genç- ler Anafarta sırtlarının şehitle . rimizin kanları ile sulanarak ye- tişmiş çiçeklerinden yaptıkları bir buketi şehrin Atatürk amdına koy- muşlardır. HARP VAZİYETİ (1 inel Sayfaudan Devam) liğinin harbe seyirci kalmasını doğru bulmamış, bu sükün ve bi- faraflığın sonunmda Sovyet Rusya İçin de hayıflı olmuıyacağını yar- Mıştık. Nihayet bugün Almanya | Sovyetler Birliğine karşı taarruza | Kecmiş bulunuyor. Almanya Fin- landiyada ve diğer Baltık memle- | ketlerinde evvelden gizlice hazır- lanmış bulunuyordu. Evvelco Fin- landiyaya sevkedilen Alman kı! Tarmmın muvasalatı, Nerveçe dünci İzinli efrat olduğu iddiasile giz- | Tewmeğe çalışılmıştı. Hakikatte bu t askeri bir hazrlıktan baş- irşey değildi. Bundan başka Almanya Romanyayı da hazısla- Tnaştır. Alman taarruz plimi cenuptan Okranya Btikametinde ve şimal- den Leningrad . Moskova istika- Metinde bir kıskaç taarruru olahi- lir, Bu maksalla Alman motörlü hirliklerinin Fintandiyadan Lenin- #rada doğru taarruz etmesi muh Sovyetler Birliği kemi- Şet itiharile kuvvetli bir ordudur. Tahkları ve tayyareler — boldur. Pakat yüksek sevk ve idare, talim Ve terhiye, ikmal ve muvasala ve Maneviyat ile Alman ordularının faarruzlarını - katşılamaları — güç Olacaktır. Rus orduları müdafaayı ya hi İdyelte berşeyi tahrip ederek oya- | rin müdafaa maksadile lama muharebelerile bir mitddet | şarka çekileceklerdir. Yeni budut boyunda müdafaa etmeleri ihti- mali azdır. Eski hudutlarma ka- dar, hattâ daha şarka çekilmeleri daha kuvvetli bir ihtimaldir. 1813 teki ric'at ve tahribatı da tekrar edebilirler, Buna fırsat ve imkân bulurlarsa mahsulâtın imhası Al- manlar için büyük bir darbe olur. Bizim kanaatimize göre Sovyetle- bir çok tahkimat He harzırlamış oldukları eski hudutlarına çekilmesi ve bu- rudan itibaren ciddi muharebelere girişmesi daha doğrudur. 2— SURİYEDE; Müttefik kuvvetler, tahmin et- tiğimiz veçbile Şamı işgal etmiş- Fransız mükavemet kıt'aları aha şimale çekilmişlerdir. Bun- dan sonra Beyrutun işgaline in- fizar edebilirir. Fakat o bölgede de ayni şey olacaktır. Yani Fran- sızlar şehri tahliye ederek daha habere göre Iraklan ilerliyen İn- &ilir motörlü kavyvetleri Tedmmür istikametinde harekete başlamış- tır. Daha şimaldeki kolun da Ha- Tebe doğru ilerlemiş olması muh- temeldir. Eğer bu iki motörlü kol sür'atle garbe yürürse Fransızlar şimale çekilseler de mukavemet e- demezler; Bütün muvaffakiyt bu mıınür!i kolların sür'atine bağlı- | Hndeki Sovyet bi Son'Tel General Va- vel'inteklifi reddedilirse Londra 22 (AA)— Landrada öğrenildiğine göre, Cibuti valisi General Wavell'in teklifini müzar kereden imtina ederse General Wavell kadın ve çocukların Cibu- tüden çıkarılmasına ve bu arada tahliye tamamlanıncıya kadar i- cap eden süt ve yiyeceğin kadın Sovyetlere veriloıı nota Berlin 22? (A.A.)— Alman Hari- ciye Nazırı Von Ribbentrap Ber- elçisine ver- diği notada Sovyetler Birliğinin hasmane vaziyetine ve Kızılordu- nun Almanya hüdutları için teb- like teşkil eden büyük tahşidatına binaen Almanyanın Sovyetler Bir- liğine karşı askeri tedbirlere te- 1 ettiğini taarih eylemektedir. RELREPEKPTREPERİNA TOBRUK'TAKİ (1 ânci Sayfadan Devam) man olmak üzere 560 asir aldıktan ve Mihver hatına derin #urette — sondaj yaptıkları sanra, son üç ey zarfında işgal etlkleri mevzilere — dönmüşler- dir. Harekât, — şiddetli kum fırtınaları doleyisiyle bir tevakkuf devresi geçi- rir gibidir. Bu fırtınalar, hava faali- yetlerini dahi asgariye indimiştir. Şamın işgali (X inel Sayfadan Devam) Dünkü İngiliz tebliği, donan- maya mensup tayyarelerin Bey - rut limanını yeniden bombardı- mân ettiklerini bildiriyordu. Tay. yareler sahil boyunca istikşafla- Tına devam etmektedirler, ALMAN MAHFİLLERİNDEKİ | KANAAT | Berlin 22 (ALA. )— Yarı resmi bir kaynaktan bildiriliyor: Alman siyasi mahfilleri, Suriye | hâdiseleri hakkındaki Alman nik- binliğinin yanlış çıkmamış oldu- Bunu tebarüz ettirmektedir. lman nikbinliği, Suriyedeki çarpışmaların neticesinden ziyade, ceşurane bir surette organize e. dilen ve beklenileni çok aşan Fransız mukavemetinin kuvve - tine ve enerjisine dayanmakta - dır. İngilizlerin karsılaşmak mec- buriye'inde kaldıkları muvaffa. Kiyetsizliğin bütün dü: j rete düşüreceği bey. ve çarpısmanın neticesi her ne olursa olsun, enteresan olan ci - İngilteret kal heti hale in dünkü müttetik yaptığı isti. Ialarda şiddetli bir müukavemet | görmekte olmasının teşkil ettiği ilâve olunmak'adır. adai SS Suriye Harbine Bir Bakış (1 inel Sayfadan Devam) Biz Fransız' tebliği Iraktan gelen ve Tüdmür umuml İstikametinde — ilerli- yen motörlü bir İngiliz koluna hava kuvvetlerinla büyük zayiat verdirdi- Hini bildiriyor. Bu hücumda bir lay- yare dönmemişlir. FRANSIZ HAVA NAZIRI VİŞİ'YE DÖNDÜ. Suriyede tetkikat yapmış olan Fran- tiz Hava Nazırı Ceneral Berjere - Vi- vi'ye dönmüştür. General, gelir gel- intz Derlan tarafından — kabul edilmiş ve Süriyedeki vaziyet hakkında izahat vermiştir. MERCEAYUN'DA VAZİYET Kudils Rüdyosunun bildirdiğine gö- re, Mercsuyün — mintakasında — Eduda kasabasınm sokaklarında ve evlerinde Avustralyalılarla Viği Fransızlaı ara- sında süngü süngüye şiddetli muhare- bel uştur. Bü muharebeler eena» sında şehrin yarısı müttefiklerin, yarıe m Framsızların elinde idi. Bu bölgede | müharebe — vaziyetinin — inkişafı iyice belli olmamıştır. SEMNELME AD A 6 TTTERDNEE OEED İRTİHAL Tacir ve komisyöncu B. İsmail Ralf Somersan'ın refikası Prevan- foryom ve sanatoryam diş tabibi B. Sust Gürel'in kayınvalidesi Ba- yan Rahime vefat etmiştir. Ca nazesi bugün saat on beş büçük- ta Alman hastanesinden kaldırı- Iacak ve Cenaze namazı, ikindi na- mazını müteakip, Teşvikiye ca . miinde kılmmdıktan sonra Feriköy kabristanına defnedilecektir. Merhuma rahmet diler, aflesi erkânına tazivelerimizi sunarız. endüstrisine hitabesi YARORLERITIRDA0 ÇU bi ıflııı' Şama Fransız Generali e , ; Katru girdi Londra 22 (A.A.) — Müstakil Fransız ajansının öğrendiğine gö ve yakın — şarktaki hür Fransız kuvvetleri başkumandanlığına ta yin edilen General Catrous Şama Bgirmiştir. General dö Göle gönderdiği bir tebrik telgrafında — General Legentilhomme ve diğer subay ve askerlere derin memnuniyetini ve büyük itimadını bildirmekte- dir. Yugoslavya, Bulga- ristan ve Macaris- tanla harp halinde Vaşington 22 (AA)— Yügos- | lav hükümetinin ajanslar tarafın- karşı tecavüze ve Yugoslav arazi sinin taksimine iştirakleri netice- sinde, bu iki memleketle Yugos- İsvya da, Bulgaristan ile 6 nisanda, Macaristan ile 10 nisan- dan itibaren harp hali mevcuttur. | Halifaksın Amerika Boston 22 (AA.) — İngiltere. nin Vaşington büyük elçisi Lord Halifaks, Boston endüstri zimam- darlarına hitaben — söylediği bir nutukta ezcümle demiştir ki: e— Sizler ve bizler, birlikte, Naziliği yıkabiliriz. Mali ve ik- tısadi sahada, yanyana yürüme - liyiz. Eğer böyle hareket edersek, insanlara daha büyük bir emni - yetin ve daha büyük bir saadetin kapılarını açabileceğiz. Katedilek cek yol uzün — olsün, kısa olsun, endüstri kudretleri ile deniz kud- retlerinin işbirliği, kat'i olacak- tıtr Milli Şef Yalovada (1 inci Sayfadan Devyam) Cumhurreisimiz öğle yeme- Bini yatta yemişlerdir. Mar- Mmareda bir tenezzühten sonra çıkmışlar ve iskele dolduran halkın üratile karşılan- , Milli Şefimiz halk | safları arasında dolaşarak hot- keso ayrı ayrı iltifatta bulun muşlar, burada da mahsul va- ziyeti bakkında alâkadarlar dan izahat almışlardır. Bilâ- hare etomobille banyolara, Ri- yaseticumhur küşküne hare- ket etmişlerdir. Türk - Alman dostluğu (2 inci sahifeden devam) miştir ve bu karşılıklı dostlük, U- mumi Harpteki silâh arkadaşlığı içinde dökülen kan 'le takviye e- dilmiş Türkiyeyi Almanyadan ayırabi- Tecek hiçbir htilâf mevcut olma- dığı halde birkaç sene evvel, bir takam anlaşmazlıklar yüzünden araya soğukluk girdiği inkâr edi- Jemiyen bir hakikattir. Pakat bu anlaşmazlıklar artık tamamen or- tadan kalkmıştır. Almanya — bize dostluk elini uzatıyor. Toprakla- Tamızın masüniyetine ve tamami- yeli mülkiyemize riayet edeceğini söylüyor. Taahhütlerimizin baki kalacağını bildiriyor. Biz uzatılan eli, aynı samimi duygu telkini ile || ahp skamakta memnuniyet duy- | maktayız, Hariciye Vekâleti bina- | #ında jmzalanan dostluk mukave- | lesile iki memleket münasebetle- rinde yeni bir devir açılmaktadır. | Bu devir içinde matbuata düşen "vaziteyi, Hariciye Vekilimiz Şükrü Saraçoğlu ile Alman Büyük Elçi Von Papen, güzel sözlerle tebarüz ettirmişlerdir. Her iki tarafın da yüksek menfaatlerine uygun olan bu siyasete zahir olmıya ve bunu tedvir edönlere &lden gelen yar- dımda bulunmayı Türk matbuatı Şöpbesiz bir börç bilecektir. Son söz olarak, gerek Alimari ve gerek Türk willetlerinin menda- atlerini koruyan bu eseri meyda- na getinmek noktasında büyük gayretler sarfeden muhterem Ha- riciye Vekili Şükrü Saraçoğlu ile Alman Büyük Elçisi mufterem Von Papene teşekkür etmek kalı- yöz VADGA ADAMARLD AY AAA ÇAEALRARERARA sovyet Almarn harbi başladı Başmakaleden Devam, ezreiirir İEN M Atf karasına bir ihraç yapmaları tak- dirinde bu iki hasma karşı ser. bestçe müdafaada bulunabilmesi de, ımı... kıt'asında tam mutlak hâkimiyet idame edebil- mesi için 6— 1914 de Çarlık Rusyasına karşı başlanan harpteki gayeyi ta- hakkuk ettirmek için 1— Sovyet Rusyanın hummalı harp hazırlıklarının Almanyanın yıpranması ve enerji sarfetmesi karşısında mütemadiyen artına- sının muhtemel tehlike ve tesirle- rine bir an evvel ve Alman ordu- ları hemen hemen tamamile ser- best iken sed çekmek için 8— Sovyet Rusyanın Baltık ve garp hudutlarındaki fırsattan is- tifade eden bir siyaset takibi su- retile ittisam — ve Balkanlardaki İslav bü politikasını Alman- yanm istikbalinde ve her türlü tehlike halinden çıkarmak ve Al- manyanın şarkımdaki 180,000,000 İnk bir kütlenin müstakbel inki- şaf ve vahdetindeki azim tehlikeyi bertaraf etmek için.. İşte, bütün bu sebepler ve daha | birçok düşünceler; Almanya ile Sovyet Rusyayı bu harbin seyri | içinde cenkleşmiye sevkediyordu. Sovyet Rusyanın Almanya ile bir- leşeceğini ve Asya ile Avrupanın | bazı kısımlarını taksim edeceğini | iddia edenler de varı, Hattâ daha geçen yıl Soyyetlerle Almanlar arasında bir gizli pakt olduğu da | ararla iddia ediliyordu. Biz, o vakit de Almanlarla Sov- yetler arasında böyle bir anlaş- Mmanın kabil olamıyacağını, çünkü her iki devletin kuruluş istikbal- lerinin biribir! menfaatine müte- zat olduğunu uzun uzun izah ve isbat etmiştik. Sovyetlerle ittifak we Asyayı taksim Almanlara hiç- bir şey kazandırmaz — ve bilâkis Sovyetleri tarihin hiçbir devrinde mazhar olmadığı hlr büyüklüğe Al. manya aleyhinde kuvyet ve kud- rete sahip kılardı. Almanya, hiç yöok ki günü kurtarmak için. istikbalini tehlikeye sokamaz ve Avrupayı baştan başa hemen he- men hiç zayiatsız bir surette istilâ ve isgali altına aldığı, herhangi bir rekip ve hasımıdan — korkusu kalmadığı bir devirde; “Amerika mesine intizaren tarihinin uzun bir istikbalini şarkta emmiyet al- tına almak icin Sovyetlerle harp ve zafer talihini, bütün imkünla- ik denemiye ko- ; Sovyet Rus- karsı işte bu denemiye baş- Tamış, baslarken de Romanya ve Finlandiya gibi iki kinli milleti | ve orduyu yedeğine almıştır. Boslıyan harbin masıl bir seyir ve inkişaf takip edeceği hakkında bugünden bir hükme varmanın imkâmı yoktur. Almanya kadar Sovyet Rusya da harbe hazırlan- mıştir. ve bilhassa — Japonya ile ekdettiği ademi tecavüz paktı ile gerisini sağlıma ve korkusuzluğa bağladıktan sonra; bütün kavvet- lerini Baltık şimalinden Karade- nize tnen 3000 kilometrelik hudut hattı Üzerine yığmıştır. Tahminen 220 Sovyet tümeni huduttadır. Söyyetler motörlü birlikler — ve tavyare bakımından da dikkate değer bir kuvvet arzetmektedir- der. Hattâ, mübalâga değilse 25,000 Sovyet tayyaresi olduğun- dan bahsedilmektedir. Almanların da Sovyet hudutlarında 180 tü- men tahşit ettikleri ve Fin - Ru- men tümenleri ile birlikte umumi kuvvetin 210-215 tümene yüksel- diği kaydolunmaktadır. Bu bakumdan hudut üzerindeki karşılıklı kuvvetler; aşağı yukarı biribirine müsavi — miktardadır. Her iki taraf da cephane, silâh, insan zayintına aldırış etmiyen bir harp taktiğine sahiptir. Ancak, iki kuvvet arasında belli başlı ku- manda, subay, kurmay ve harp tecrübe ve bilgisi ile tecanüis ve idealizma farkları vardır. Bu itl- barla, başlıyan mücadelenin çok kanlı, çok çetin ve herhalde Av- yupa karasında şimdiye kadar yı. pılan harplerin en müthişi olaca- ih muhakkaktır ve netice hakkın- da buşzünden herhangi bir lıh—. lür. & Löndra 22 (AA) — 21 ha - nihavete eren hafta için- de İngiltere üzerinde ve civarında 17 Alman tayyaresi tahrip edil- miştir. Ayni müddet zarfında, ay. Ahman, Fin, Ramen orduları bu sabal Sovyet toprakları- na taarruz ettiler (D gol Sayfadan Devam) bu sabah Sovyetler Birliğine karşı harekete geçmiş olduklarını bil - diriyor ve diyor ki: Şu anda dünyanın en büyük ileri hareketi yapılmaktadır. A man kıt'aları, Finlandiya fırka . ları ve Norveç fatihleri Norveç- teki kumandanın — emri altinda müştereken şarki Prusyadan Kar- patlara kadar ilerliyorlar. Alman ve Rumen kuvvetleri de Karpat- lardan 'cenuba kadar yürümek . tedir. Bu cephe yalnız bu memle- ketlerin ferdi — himayesini değil ayni zamanda bütün Avrupanın himayesini teşkil eylemektedir. Hitler beyannamesinde Alman- ların Sovyet Rusyaya karşi 2400 kilometrelik bir cephe üzerinde şimalde Finlandiyadan — cenupta Karadenize kadar uzanan bir cep- hede yürüdüklerini bildirmekte. dir. Hitler, Sovyet Rusyaya karşı Almanyanın ne için harekete geç- meğe mecbur olduğunu uzun u- zadıya Izah ettikten sonra şöyle diyor: Binaenaleyh — Almanyânın ve milletimizin mukadderatını ve is- tikbalini Alman askerlerinin el lerine tevdi etmeğe bugün yeni- den karar verdim, Bu muharebede | liğe karşt öldürücü bir düşmane dır. Bölşevik Moskova — Nasyonal | Sosyalist Almanya mevcudiyeti için savaşırken arkadan vurmak istiyor. Almanya şark hudutların. daki bu vahim tehdit karşısında âtıl durmk — niyetinde değildir. Binenaleyh Alman kuvretlerine Bu tehlikeye bütün — varlıklarile karşı koymalarını emrettim. Bu mücadelede Alman milleti tamamile — müdriktir ki yalmız atavatan topraklarını — ntüdafaa değil ayni zamanda medeniyet âlemini Bolşevikliğin — öldürücü tehlikesinden kurtaracak ve Av« Tupada bakiki bir içtimal terak - kiye yol açacaktır. SOVYET BİR ELÇİSİNE NOTA VERİLDİ Berlin 22 (A.A.) — Alman Ha- riciye Nazırı Von — Ribbentrop Sovyet büyük — elçisine bir nota tevdi etmiştir. Hitlerin beyan- namesini Göbels radyoda okudu Berlin 22 (ALA.) — (Radyo) Al- aanya bu sabahlan itibaren Sovyet Rusya ile harp halindedir. Bu sabah "Türkiye yaz saatiyle 6440 ta Alman Propaganda Nazırı Goöbeli radyoda B. Hitlerin Alman — mihletine bir. be- okumuztur. ;yanmede Şimalde Finlerin, Ce- nupta da Rumenlerin Almanlarla bir- Vkte harbe iştirak etmekte olduğu bil- diriliyor, Beyannamede neler var ? Berlin 22 (AA) — (Rüdyo) Alman Devlet Reisi B. Hit'lerin bir beyannamesini — Propaganda Nazır, B, Göbels bu sabah radyoda vokumuştur. — Orduya hitap eden beyannamede deniliyor ki: «Almanyayı çemberleme siyaseti bugünkü harbe müncer oldu. Sov- yyet Rusya bu esnada Baltık dev- İeilerini işgal etti. Bu işgal üze- Tine' oradaki yarım milyon Al . manın avdet etmesi lâzım geldi. Bunlar perişan oldular. Sovyet Rusyâ Finlandiyaya hücum etti, Besarabyayı istedi. Ses çıkarma- dık. Daha iyi bir anlaşma-için Mo- lotofu Berline davet ettik. Molo- tof bize şu dört suali sordu; 1 — Rusya, Romanyaya karşı askeri harekette bulunursa Al . manya nasıl vaziyet alacaklır? 2 — Finlandiyanın vaziyeti ha- sebile bü hükümete karşı tekrar hareket letmmek — mecburiyetinde kalırsa ÂAlmanya ne yapacaktır? 8— Bulgaristana asker gönderip garanti verimse Almanyanın hattı hareketi ne olacaktır? 4— Çanakköle ve Kâaradeniz Boğüzlarında üsler istemesine kar- gı Almanya ne vaziyet alacaktır? Sövyet Rusyar Yuppslavyaya s- lâh gönderdi. Yugoslav hükümet darbesini hazırladı. San günlerde hudu'ta bir hâdise oldu. Rus as- kerleri Alman arazisine girdiler. Bunlar silâhla mukabele edilerek nasyonal sosyalie- mi tmıntakada hiçbir İngiliz tay - | geri püskürtüldüler. Bolşevizm, yaresi kaybolmamiştır. İngiltere bir kaç ay nefes alacak Vaşington 22 (ALA) — Alman- yanın Sovyetler ğine ilânı harp ettiği haberi Vaşington dipe lomatik mahfillerinde büyük bir heyecan uyandırmıstır. Yüksek hükümet — memurları bu kadar şümullü bir hâdisenim bövle sür'atle inkisafını bekle - miyorlardı. İlk olarak ortaya çıkan mesele Birlesik —Amerikanın Rusyaya yadımı meselesi olmuştur. Âyandan George demiştir ki: Bu hâdise Birleşik Amerikanın siyasetinde hiçbir değişiklik yap- maz, Alman meydan okumasına karşı koymak için tamamile ha - zıtlanmak zamanını Büyük Bri. tanya ve Birleşik Amerikaya ve- recektir. Yine bu demektir ki Hit. ler önümüzdeki birkaç ay İçinde büyük — Britanyayı Istilâ etmek ümidinden vaz geçmiştir. İtalyada Alman- larla beraber Neyyork 29 (AA )— Amet radyosunun Roma muhal yor &: İtalya yent düşem $ Almanyanın yanında buluna- caktır. Sovyetler Baltık memleketlerine neden girmişler Londra 22 (A.A.)— Hitler bu- gönkü beyannamesinde Baltık devletlerinin Sovyetler tarafından işgalini takbih etmekte ve bunun münhasıran Almanya aleyhine müteveccih olduğunu söylemekte dir. Hitler beyannamesinde müte < madiyen İngiltere ile Sovyetler Birliğini ayni maksat uğrunda ça- Lımı bakımından birleştirmek- muu- Yugoslavya darbei bükü- metini Sovyetler Birliğinin hazır lamış olduğunu ve Sırp seferber- liğini Moskovanın istediğini söylür yor. — General Antonesko- nun BRumen ordu- suna beyannamesi Bükreş 22 (AA) — D.N. B. General Amtonesco, Rummen or - dusuna — hitaben bir beyanname meşretmiştir. Bu beyanamede deniliyor ki: Erler, Dünyanın en kuvvetli ve enşan h ordusu ile yanyana ve kalb kab be çarpışacaksınız. Bu ordu, Möle davya toprağında hudutlarımız » çin ve dünya adaleti için çarpışı- yor. Büyük Reish ordusu tarafın- dan, onun emsalsiz Führeri Adolf Hitter tarafından tarih adına ya- pılan şerefe lâyık okluğunuzu gös- teriniz, Zilletinizin intikamını ah maak ve size yapılan haksızlığı ta- mir etmek için çarpışınız. Bunu, sizlerden, milletimiz, kra) ve generaliniz istiyor. Fransa üzerinde (1 inci Sayfadan Devam) Her iki hücumda da düşmanın Sentomer ve Ruan — civarındaki tayyare meydanları bombardımas edilmiştır. min amansız düşman'dır. Alman- ya, hayat mema! mücadelesine gir- diği sıreda arkasından — vurmak istiyot, Hudutta asker yığarak emniyetimizi #hlâl edecek vaziyet almıştar. - Binaenaleyti ermniyetik mizi tesis etmek, bütün dünyayı bolşevizm tehlikesinden — kurtar- mak, Avrupâyı sulh ve süküne kavuşturmak için harbe atıldık. Alman Rayhinn ve milletinin mu kadderatını askerlerimizin eline bırakıyorum. — Allah yardımcımız olsun.. Baltık ve Ka- radeniz maynlendi Berlin, 28 TAA) — (Radyo) bur gün neşredilen resmi tehliğde Baltık denizi de Karadenirin mayınlandığı bildirilmektedir. Karadenizden yalnız Bağazın — methalinden Batuma — kadı 10 mil genişliğinde ve Türk kara » darını ihtiva eden bir saha serbest bi- rakılmışlır.