13 Mayıs 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

13 Mayıs 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

13-5.935 RE A LA | YENi BAREM DERECELERİ Sınıfa . A kara, 12 (Hususi muha- birimiz bildiriyor) — Fi- Mans Bakanlığı Barem kanunun da Yapılacak değişiklik etrafın- müsteşarlar komisyonunun Taporu üzerindeki tetkiklerini bitirmiş, Baremde yapılacak de Gişiklikleri tesbit etmiştir. Yeni derecelerine göre dev » let memurları beş smıfa ayrıl - Miştır, Birinci snıfta 150, 125, 100 lira asli maaşla birinci, ikin- “i üçüncü dereceler. inci smıfta; 90, 80lira asli Maaşla dördüncü ve beşinci de- Teceler, : Üçüncü sınıfta; 70, 60, 50 Vira © Gsli maaşla altmcı, yedinci, seki zinci dereceler. Dördüncü sınıfta, 40, 35, 30, 25, 20 lira asli maaşlı 9 uncu, 10 uncu, 11 inci, 12 inci, 13 üncü © Devlet Memurları Beş Ayrıldı dereceler. i Beşinci sınıfta; 15, 10 lira as- Ti maaşla 14 ve 15 inci dereceler vardır. Bir sınıftan diğer sınıfa geçe- bilmek için yeni projeye bazı maddeler konulmuştur. Yeni ba rem derecelerinde kesirler kal - dırılmış olduğundan bütün ba - kanlıklar kadroları batşan başa değiştirilmiştir. Yeni proje ile terfi müddetli yüksek mektep mezunları için 3 seneye, diğer mektep mezunları için 4 seneye çıkarılmıştır. Tekaüd ve ikrami yeye hak kazanmak müddetleri aynen muhafaza edilmiştir. İk - ramiyeye hak kazanmış olanla- rın ölümleri halinde ikramiyele- ri kanuni mirasçılarına verile » cektir. İstılahlar Türkçeleştirilecek Ankara, 12 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Resmi daire- lerde kullanılan ıstılahların türkçeleştirilmesi hususunda Dil heyetinde çalışılmaktadır. Yakında bütün ıstılahlar türkçeleş- tirilecektir. , iş Kanunu Lâyihası Basılıyor I Ankara, 12 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Kamutaya gönderilen iş kanun lâyihası basılmaktadır. Lâyiha teşkil olunan muhtelit encümen azasına dağrtılacak, bundan sonra encümen ©0990 . Tatil günleri Lâyihası çalışmağa başlıyacaktır. “ iple. 4d 4Hİususi muhabırımız bildiriyor) xanun komisyonu | Terirmiş tesbit edecektir, ç Kibrit Fiatları dığı, minkara, 12 (Hususi muhabiri Cani bildiriyor) — Ekonomi Ba- sineği Ticaret odaları kongre yin hazırlıkları ile meşgul - » Kongre 21 Mayısta açıla - » Kongrede takriben 200 ig rahhaş bulunacaktır. Her vi- Yetten seçilen ikişer üyeden yanda banka mümessilleri ve Bakanlığı erkânı kon- üyesi arasında bulunacak - Kongrede konuşulacak maddelerden biri; Tica- daları kanun ve nizamna- yelerinde alınan tecrübelere da Ya, arak icab eden değişikliği çiş relerde Ticaret odâlerı 8 de adr? Açılacağı meselesi mevzu bahsolacaktır. Bu - yi a İçin bir prensip konmakta- Ma Bu Prensipe mi şe ii Caret v a! v w kapatılacağı anlaşılmakta : Bndan başka Odalar banka- # 2 1 Bakanlar Heyetinde tasvib edilmiştir. © Meclise sevkedilmek üzeredir. Kanunun Mecliste çabuk müzake- re edilerek kanuniyet kesbedeceği anlaşılmaktadı Haziran başlarında toplanacak olan komisyon derecelendiri— Jenlerin terfileri üzerinde meşgul olacaktır. A; kis olarak çalışacak, bir kısmı hâkimler, diğer kısmı müddei umumilerin mahkemci temyizdeki muvaffakiyetlerile müfettişle- yin raporları noktasından terfie hak kazanıp kazanmadıklarını — Tatil günleri Lâyiha . ©. . . Adliye Ayırma Komisiyonu Ankara, 12 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Adliye ayırma çalışmalarını bitirmiş, yeni hâkimler vakkat —üz göre hâkim sınıfma mensup olanları derece- kanununun mu- meclisi iki ucuzlatılacak Ankara, 12 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Finans Bakan- Kibrit inhisarı şirketinin mukavelesi mucibince kibrit fiyat- irmı 10 para daha indirmesi lâzım geldiğine karar vermiştir. Bu- Günlerde şirkete tebligat yapılacaktır. Ticaret odaları kanunu ve Nizamnamelerinde değişiklik sı kurulması için odalarca yüz- de yirmi nisbetinde bir para ay- rılmakta idi. Şimdiye kadar bu para 500,000 lira gibi bir yekü- na varmıştır. Bu paranın en iyi hangi şekil de kullanılması meselesi de ko- nuşulacaktır. Kongrele umumi mağazalar açılması hakkında da müzakereler olacaktır. Ev - velce bu hususta odaların mü- taleaları alınmıştı. Umumi ma - gazaların açılması lüzumunda ittifak vardır. Bu umumi mağa- zaların ticaret ve transit yeri ol mak itibarile evvelâ İstanbulda açılması, sonra da İzmir ve Mer sinde açılması düşünülmekte - dir. Bundan başka bazı mahsu - lâtrmızın arttıtrma suretile sa - tışı meselesi de görüşülecektir. Bazı mevsimlerde, bilhassa av derisi, yapağı ve tiftik gibi mad delerin müzayede ile satılması mevzuu bahistir. Bu usulün Av- rupada iyi neticeler verdiği an- T.A ATATÜRK Ankara, 12 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Atatürk bu gün saat on üçte şehirde bir gezinti yaptılar. Bir dükkân . dan alışveriş ettiler, Atatürk, bundan sonra, Keçiörene gide. rek oradaki gazinoda bir müd- det istirahat etmişlerdir. Maktu verği Ankara, 12 (Hususi muhabi. rimiz bildiriyor) -— Kazanç ver- gisinden beyannameye tâbi mü- kelleflerden ayrıca (o almacak maktu vergi hakkındaki lâyıha bütçe encümeninden çıkmıştır. Encümen, hükümetin teklifin?e ehemmiyetli değişiklik yapma - mıştır. Yalnız sigortacılardan almacak yüzde 3 miktarm eko- nomi encümeninin kabul ettiği gibi yüzde 2 ye indirilmesini mu vafık bulmuştur. İktisat encümeninde Afyon saylavı Keresteciyan beyanna - meye tâbi olan mükelleflerin ay rıca maktu vergiye tâbi olmala- rma muhalif kalmıştır. Saylav - lardan biri de sigortacılardan, hükümetin teklifi veçhile yüzde 3 ayrıca tenzilât yapılması doğ- ru olamıyacağı mütaleasında bulunmuştur. Istanbul ve izmir limanları Ankara, 12 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — İzmir ve İs- tanbul liman genel direktörlük. lerinin 1935 bütçe ve kadrola - den geçirilmesi bitmiştir. Bütçe ve kadrolar bugünlerde bakan- lar heyetine verilecektir. Finans bakanlığı kadrolar ü - | zerinda cok az değişiklikler yan | mıştır, Paraşüt hocasına Armagan Ankara, 12 (A.A.) — Kıvanç la öğrendiğimize göre, Sovyet- ler merkezi icra komitesi, para? şütçülüğün ilerletilmesi yolun- da yaptığı büyük yardımlardan gece gündüz uçağın değişik u- suşlarında yaptığı hem normal ve hem büyük paraşüt atılışla - rmda çok kereler gösterdiği yi- gitlikten ve yaptığı bir seri a- cun rekorlarından dolayı, şimdi Türk kuşu kurumunda paraşüt- le atılış ve motörsüz uçak hoca- lığı yapan Anohini bir mektup ve değerli bir armağanla kayır- mağı onaylamıştır. ATATÜRK'ün Telyazıları Ankara, 12 (A.A.) — Mili bayramları münasebetile Reisi- cumhur Atatürk ile Romanya Kralı arasında teati olunan tel- yazıları şunlardır; Haşmetlü Romanya Kralı Karol Hazretlerine BUKREŞ Romanyanın “milli bayramı münasebetile zatı haşmetanele- rine en hararetli tebriklerimi ve şahsi saadetleri ile dost Roman- yanm refahı hakkındaki teme, nilerimi sunarım. 3 Kamâl ATATURK Kamâl Atatürk . ANKARA * Gerek benim ve gerek mem - leketim için bana iblâğ etmiş ol- duğunuz samimi temennilerden dolayı ya devletlerine teşekkür KAROL ——m an laşılmaktadır. Son olarak sergi ve panayirlere iştirak hususun - da milli bir komite teşkilinin lü- zumlu olup olmadığı konuşula- karşıl: N Gir PR. (Başı 1 incide) proj ında yer alırken Türk istikbalini vatan kavgasında bir kat daha perçinliyor ve gönülle- rimizde: — Her şey vatan için.. Demenin yüksek varlığımı te- melleştiriyor. Kadın avukat, kadın . hâkim, kadın doktor, kadın saylav, ka. dın işçi ve en son: kadın asker| Türk ulusunun ve onun Ulu Şefinin elile dünya kadınlığına verilen yeni bir devrim örneği ©- lan bu karar yurdumuzda fil halinde'ne vakit tatbik edile cek?. İlerisi için ne düşün nü, kadmlara, genç kızlara, şim- diden geri hizmetleri ve diğer süel konuş üzerinde vazifeler verilip verilmiyeceğini, talimler yaptırılıp yaptırılmayacağını bilmemekle beraber yine biz bu sorgunun cevabını Büyük Ön. derin sözlerinde buluyoruz: — Fakat, harp etmek zorun - da bırakılırsak yurt kavgasında kadınlarımız erkeklerimizle be. raber bulunacaktır. Bugün için muhakkak olan tek şey bu esasın C. Halk Par. tisi programma da girmiş olma- sıdır. Balkan Kon- seyi Bitti (Başı 1 incidel Hariciye Vekâletinin dış salo - nunda bekleşen dünya gazeteci- lerine, siyasi müzakerelerin 80- nu alındığını, yarınki toplantı - larda iktısadi meselelerin konu- şulacağını, resmi tebliğin de ya- rın neşrolunacağını ağızdan söy lediler, Romanya . Hariciye Bakanı - nm müzakerelerden ne gibi in- tibalar aldığını anlamak için kendisini dış kapının yanında önledim. Konferans intibalarını “Tan”a lütfetmesini rica ett'm. Muhakkak b.r şey söyletmek kararımı gözlerimden okuyan Romanyanın çok zeki devlet a - damı ve arsrulusal hatibi cimle- lerini sıralamak üsere-iki sani- ye durduktan sonra, “Tan” için beyanatına şöyle başladı: — "Garetenize bildirin ki ci - ban sulhünün sağlamlaştırılma- sı hususunda bizim grupumuzu ve küçük anlaşma grupunu alâ- kadar eden bütün arsrulusal me- İrtica Şebekesi Hazırlayanlar I Husust muhabi- rimiz bildriyor | İsparta, 12 İrtica müteşebbisleri hakkın- dakı tahkikat tamamile bitiril- miş, evrak ta Eskişchire gönde rilmiştir. İç İşler Bakanı ile be- raber gelen Emniyet ve Adliye müfettişleri (tetkiklerini o ta- mamlamak üzeredirler. Adliye ve zabrta diyor ki; “.— Din ve taassup perdesi altında irtica hazırlayarak en- trikalar çevirmek istiyen Saidi | Kürdiyi tam vaktinde ele ge-| çirmiş bulunuyoruz. Ne yazık ki bir kaç cahili de zehirlemek: | ten geri kalmamış, kendine suç arkadaşları bulmuştur. Şimdi - lik hâdiseyi kapanmış sayabilir- siniz. Suçluların muhakemeleri- ne Eskişehirde başlanacaktır... Şehrin bir kaç günlük heye canlı siması, tamamen durul- muştur. Üçay evvel ikamete memur bulunduğu (Barla) na hiyesinden İspartaya gelen Sai- di Kürdi hakkında son tahkikat. tan çıkan yeni malümat şudur: Saidi Kürdi, son günlerini Kuran tefsirile uğraşarak geçir- miştir. (Şeriatı Muhammedi - ye), (mahrem) (namahrem) baş lıkları altında yazılar yazmış ve daha bir takım cevherler yu- murtlamıştır. Müritlerine: “Kadından uzak bulununuz. Evlenenleriniz bile âyalini bo - şamalıdır.,, Telkinini aşılamağa çalışmıştır. Hattâ duyduğuma göre, bir zavallı bu telkinlere uymuş, karısmı boşamaya kalk- mıştır, Saidi Kürdinin, bütün bunlar arasında irticat mahiyet- te bazı gizli hazırlıklar yapması ve muhabereye girişmesi dikka- ti çelmiş, hâdise bütün çıplaklı- ği ile meydana çıkarılmıştır. Haikevindeki toplantıda | Isparta, 12 (Hususi muhabiri miz bildiriyor) — . Halkevinde toplanan kadınlı erkekli İspar - talılar, Saidi Kürdinin önayak olmak istediği irtica hâdisesini asabiyetle tel'in etmişlerdir. Toplantıda söz alan muallim Bekir Türk demiştir ki: “Bütün Türkiyenin sinirlerini geren, İspartayı ve İspartalıları acılandıran bir meseleye temas | seleleri ve ihtimalleri gözönüne alarak konuştuğumuz şu üç gün zarfında kuvvetli Türkiyenin dostum olan Dış Bakanı Aras tarafından gösterilen sağlam ve samimi iş birliği karşısında se- vinç içindeyim. Cihan sulhünü mıntaka - vi paktların mütekabil emni yetlerile temin etmek iizere Balkan paktına dahil dev - let'e imize ait meselelerin yeni arsıulusal vaziyetler karşısında ah“nkleştirilmesi maksadile yaptığımız bütün müzak“relerde Türkiyenin. diğer dost'arım zla beraber hakiki iş birliğini cihan sul - hü nâmına memnun'ye le ve tekrar anmağı vazife bili- yorum. “ Eriştiğimiz neticelerden mem nunuz. Tebliğ yarın neşroluna- caktır.,, Eşref Şetik Romen Meclisin- de kabul resmi Bükreş, 12 (A.A.) — Rad ajansı bildiriyor: . yi Balkan antantı murahhas he- yetleri bugün saat 17 de Saylav- lar meclisine gelmişlerdir, Meç- liste şercflerine bir kabul resmi hazırlanmıştı. Saylavlar ve âyan üyeleri Tevfik Rüştü Arası, Maksimo su, Puriç ve maiyetlerini Balkan ene hükümetlerinin Bükreş elçilerini, Bakan Tatareskoyu samimi ve hararetli bir surette etmek isterim. Hâdise, Türklükle alâkası ol- miyan bir yobazın, İspartayı me lün emellerine ve hareketlerine merkez seçmek istemesidir. Cumhuriyetin birer sadık iş- çisi olan İspartalılar ve Isparta gençliği bu kötü hödiseyi başı ezik bir yılanın ölüm acısı ile kuyruk kımıldatması diye telâk. ki eder. Nitekim, bu depreşmeler ken- di kendini taşa, topal çarp- maktan başka bir fayda verme- miştir. Bu örümcek kafalıları hu zurunuzda tel'in etmeği mem - leket ve inkılâp borcu bilirim... Hamdi Üstel —————— levi söylemiştir. “Büyük müttefiklerimiz Bal. kan memleketlerinin anlı mü - messillerini Romanya parlâmen tosu namına selâmlamakla bah- tiyarım, Bu ittifakın bütün acu- nun bü kadar istekle, bu kadar candan arzuladığı barışı bize vermesini bütün kalbimle dile . rim .Bizi sizin uluslarıza bağ- layan derin dostluk hakkındaki duygulara sadık tercüman ola - rak kadehimi sağlığınıza ve memleketlerinizin genliğine kal dırırım. Yaşasın barış, yaşasın Balkan antantı, yaşasın Jivila o Ugoslavia, yaşasın Türkiye, Zi- to Ellas.,, Başkanın bu sözleri sürekli alkışlarla karşılanmıştır, Yine alkışlar arasında Mak simos Romence yaşasın Roman ya diye cevap vermiştir. Bundan sonra bakanlar say - ld Dünkü Tenis Maç- larını yine Ro- 3 —— ELEK BİR DAVANIN İZLERİ Okuyucularım hatırlarlar: Es ki Terkos ve şimdiki İstanbul Sular idaresile benim aramda bir dava vardır. Bu dava Sular idaresinin mukavele ve imtiyaz şartnamesine aykırı olarak ben- den vakitsiz fazla para almasile başlar. Evvelce de bir hukuk anketi- le de bu işte Sular idaresinin ne kadar haksız olduğunu halka gösterdik. oGösterdik ama işin içinde bulunanlar yaptıklarmın çok doğru olduğuna inanan ya- hut inanmasa da inanır gibi gö- rünen kimseler olduğu için hu- kukçuların benim iddiamı pek - leştiren düşüncelerini kabul et- medilerdi... Hattâ Şehir mecli- sinde alınan paranın haklı ve ni zama uygun olarak alındığı, fa- kat gazetecilerin daima olduğu gibi işi halka yanlış arlattıkla- rı söylendi. Ne diyebilirdim. Ne mecliste aza idim, ne de meclis azasından birisi bana fikrimi sormuştu. Lâkin adalet kapısı açıktı, Zaten çoktan Su idaresi- ni dava etmiştim. Bir iki gün evvel bu davaya başlandı. Daha ilk hamlede Sular ida « ; resi mahkemeden, davadan ka- çınmak istedi. İşi Devlet Şira. sına ait diye iddia etti. Sular i- daresi benden dokuz lira fazla su parası aldı diye Devlet Şü- rasına müracaat etmemi istiyor du.Tabii olacak şey değildi. Mahkeme işe el koydu ve dava- ya giriştik. Elde merhum ba- bamın imzaladığı bir mukavele sar, Bu mukaveleler şirket im- tiyaznamesine göre değil baba- dan oğla hattâ bir mülkün ilk sahibinden ikincisine bile (oto. matik) olarak geçer. Sular ida- " resi aldığı dokuz liranın haklı il olduğunu isbat edecek ve beni | Şehir meclisinde gürleyen 8es kuvvetinde bir sesle susturacak İ yerde babamın oğlu olduğumu isbata davet etti, Ne diyebilir « dim. Muhakeme usülü ona bu j ; j böke yetmişli Slşin benli gi idi ki: Sular idaresini mahkeme- de temsil eden iki sevimli avu- katın ikisi de çocukluk ve mek- tep arkadaşlarımdı. Babamın oğlu olduğumu isbat etmemi gü- lerek istediler... i Biliyorlardı ki; davanın ikin- ci celsesinde bunu isbat edece- gim ve vaziyet yine aynı ola- cak. Sular idaresi avukatlarınm bu isteklerini görünce eski mes- eğim olan avukatlığı biraktığı- ma ne kadar sevindim. Mahke- mede de söylediğim gibi, insa- g nın bildiği şeyi bile karşısında- 5 kinin isbat etmesini istemesi ne yorucu şeydir... Benim avukatlık hakkmda u- fak etütlerim var. Bunlar ara- sında avukatın ruhi haletlerin. den biri de şudur: celseyi geçir» mek... Ümitsiz hastalarm mor- finle gece geçirmeleri gibi... Insan istiyor ki: mahkemeye girince hasmı bildiğini söylesin ve kim haklı, kim. haksız mey» dana çıksın! Ben de böyle iste- miştim, Lâkin bu Sular idaresi- nin işine gelir mi idi?., Şartname maddelerini eksik yazarak dalavere ile yanlış rey vermeye (o sevkettiğimi Şehir meclisinde söyliyen zat neden bu tamam maddeleri gelip mah- kemede yüzüme karşı söyleme- di, ve benimle beraber bütün fazla para vermiş aboneleri süs- turmadı ve kandırmadı? B. FELEK menlerkazandı Istanbul, 12 (A.A,) — Şehri- mizde bulunan Romen teniscile. * ri ikinci karşılaşmalarını bugün yaptılar, da karşılaşmanın sonucu şu ir: Romanyalı Hamburger Türk Suadı 6—2, 6—i, 6—1, Roman- lav ve âyan üyelerile dostça ko- nuşmuşlardır, yalı Botez de Türk Sedadi 6—2, 6—ı, 6—3 yenmiştir.