6 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 13

6 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 13

<—— 6.6.91s çe YARININ, &) BÜYÜKLERİ | İCOCUKLARI KÜÇÜK | KARDEŞLERİNİZİ SEVİNİZ! Tavan Erol dört yaşında... Son de - Tece zeki ve mütecessis, her şeyi Öğrenmek istiyor. Bir gün ba - basıyla kırda dolaşırken sordu: — Bay baba, bu gökyüzü ne- dir? Etol'ün babası düşündü. Ne €evap versin? Dedi ki: -— Oğlum, gökyüzü, yeryü - Zünün tavanıdır. Kırdan dönüyorlardı. Hava karardı. Hafiften yağmur ser - pelemeğe başladı. Çocuk o za - Tman babasmna döndü: — Bay baba, dedi, tavanın a - kıyor. Mantık Çocuk — Ben büyürsem anne #annemle evleneceğim. Annesi — Bakalım ben an - Hemle evlenmene Miyim? - Çocuk — Sen babamla evlen- din ya... — En son hangi dişler gelir? — Takma dişler efendim. razı olacak | YAZISIZ HiKÂYE ıuws_uîiıîîîîîöîiğâî | Yunan * Dava haklı ise, zayıf kuv * vetliden daha kuvvetlidir. * Her şeyi düşünüp tartmak, hiddet denilen hastalığın en iyi ilâcıdır. * Kafa zenginliği her zen - ginliğin üstündedir. * Başkalarına merhamet & - deriz, çünkü kendimizin de mer hamete lâyık olduğumuzu bil - diğimiz için. * Kendi kendinizi methetme yiniz, gülünç olursunuz. Her - kes sizin ne kıratta olduğunuzu bilir. * Bir taşa iki defa kafa vur makta mana yoktur. Felemenk * Bir balık nasıl girdiği ka - bin suyuna uyarsa, akıllı bir a - dam da muhitine öyle uyar. * İçinde ağladığınız bir sa - rayda oturmaktansa, içinde gül düğünüz bir kulübede oturunuz. * Mücevherler yenmez. * Sizin kendi kendinizi idare etmeyi bildiğiniz gün, bütün dünyayı idare edersiniz. RESSAMIN. MARİFETİ LOYUNLAR | Mukavvadan Canlı yılan Ne ince, ne o kadar kalın ol- mayan bir kâadın üzerine çörek lenmiş yılana benzeyen daireler çiziniz. Bir makasla çizgileri ta | kip ederek keserseniz, elma ka- buğunu kesmiş gibi, kâaddan bir yılan hâsıl olur. Bu kâadın üstünü isterseniz, yılan pulları gibi boyarsmız. Bundan sonra kuyruğuna bir iplik bağlayınız. Bu ipliği tutup ince mukavvayı bıraktığınız za man, yılan aşağıya doğru açı - hir. Yılanım başını bir. mumun alevinin üstüne tutunuz, o za - man yılanım kendi kendine can lanmış gibi döndüğünü görür - sünüz. Marifetli Yumurta Bir yumurtanın uçlarından değil, fakat kenarından ufak bir delik açarak içini boşaltınız. Bu delikten içeriye sekiz, dokuz mi limetre kutrunda bir bisiklet bil yasını atmız. Açılan deliği de bir kâadı gü zelce yapıştırarak kapatınız. Bundan sonra yumurtayı bir tahta veya mukavvayı eğrilte - rek üst tarafından aşağıya doğ- ru bırakınız. O vakit yumurta - nım ne marifetler yaparak aşağı ya doğru indiğini görürsünüz. Mukavvayı sağa sola doğru oy- natarak, yumurtaya inerken is- tediğiniz istikameti verirseniz, daha eğlenceli olur. Ti W 13 —— BUGUNKU PROGRAM İstanbul 18; Almanca ders. 18.30: Sahne musi- kisi “Plâk,, 19.30: Haberler. 19.40: Gitar solo "Mario Parodi tarafından, 20: Sağ- hık ve soysal yardım. bakanlığı namıma konlerans. 20.30: Ay tango örkestrası 21 15: Son baberki borsalar, 21.30: Rad- yo orkettrası 22: Radyo caz ve - tango orkestrası ve Avni “Şan,,. Bükreş 13-1$: Gündür yayırıı (Plük ve duyum lar). 18: Radyo orkestrası. 10: Duyum- kar. 19.15: Akşam konseri. 20: Sözler, 20. 20; Plâk. 2045: Sözler, 21: Vagnerin *Götterdaemerunmş,, operası. (İstirahat. lerde dayumlar). En son: Pransızca ve Almanca duyumlar. Moskova 17.30: Massenet, Offenbach, J. Stramss, Suppe ve eair besteklirların - eserlerinden Opera ve oöperet parçaları. 18.30:; Popüler solist çalgı. 21: Konser. 22: Almanca ya- yam, 23.0$: Franstzca. 24.05: İspanyolca, Prag 20; Almanca duyumlar. — 20.10: Plüâk. 20.16: Duyumlar, 20.25: Plük. 20.30: Dera. 204$: Dans musikisi. 21.30: Radyo tiyat. rosa. Sehramenel takımı. Paris kısa dalgaları 6: (25.60): Plük. 6,65: Duyumlar, bor- sa. 13: (19,68): Dayumlar, 13301 'Tuluzdan: Konser gakli. — 14.30: İngilizce 10.30: Şarkılı 20.30: Sözler, 21: Dayumlar, borsa. 21-30: Röle. borsa. 19: Sözler, Münih 2025: “Boris Godunoff,, adlı Moussora- ky'nin operası, 24: Yeni musiki. Hamburg 20.10: Şen mürik. 21: Duyumlar, 21.10: Dant. 23: Duyumlar. 23:2$: Dansın sürü- mü, 24: Yeni müzil Breslau 20:20: Sehrammel kuarteti. 20.50: Aktü- alite, duyumlar. Büyük radyo or- kestrası 23: Duyumi tadyo orkestrası, 24: n SİNEMALAR TIYATROLAR İpek : Allın — Şeytan maskeli Kadın. * Melek : Mari Dukanın davası ve Vakıtsız baba, Tan : Gönüller Birleşince. Türk : Safo — Her şey kazananın bahtına Şık : Sana Tapıyorum ve İnsan Acısı, Elhamra : Mahkeme. * Yıldız : Kalpten Kalbe ve Şarlo Asker. Asri : Deli Gönül Alkazar : Tarzan ve Eşi. Mata Hari ve Gizli * Hilâl » Aşk ve kan ve Kanun Muhafızı. * Milli * Ekmekçi Kadım ve Ko- miklar müsabakası. Kadıköy Süreyya : Aşk Kurban- ları. e * NÖBETÇİ ECZANELER Bu gece möbetci eczahaneler Eminönünde Mehmet Kâzım ğ yolunda Esad — Kumkapıda Belkit — Zeyrekte Hasan Hulusi — Şezadebaşında İbrahim Halil — Aksarayda Etbem Per- reminde iyde — Kasimpaşada Merkez — Hasköyde Halk — Modada Sikhat — Pazaryolunda Rifat — Taksimde Mis sokağında Limon- ciyan — Kumbaracida — Garin — Kara- köyde Okçumusa cadderinde Asri ittihat — Kurtuluşta Kurtuluş Beşiktaşta Nall — Eyüpte Hikmet Eczahaneleri. MURACAAT YERLERİ Deniz Yolları acentesi Teleton Akay (Kadıköy iskelesi baş me- 42382 murluğu) 43732 Şirketi Hayriye. Telefon 44703 YVapurculuk Şirketi merker acen- tesi, Telefon 22925 Şark Demriyolları müracant ka- lesi. Sirkeci Telefon 23079 Devlet Demiryolları — müracant kalemi Haydarpaşa. — Telefon — 42145 FEN ÂLEMİNDE ZUHAL YILDIZI BEKLİYOR Müneccimler heyecan içinde! Güneş cümlesine dahil olan yıl- dızlardan, zuhal yıldızı son de rece dikkate değer bazı hususi « yetlerinden dolayı, ötedenberi âlimleri fazla meşgul ediyordu. Evvelâ bu yıldırz. hakkında bazı malümat verelim: Hacmı küremizden 864 defa fazladır. Güneşe mesafesi küremizden on defa fazladır. 1610 da Galile, teleskopla tet- kik ettiği —bu yıldızda acayip manzaralar görmüştü. Yıldızın her iki tarafında bir yuvarlak mevcut olduğunu zannediyor - du. Fakat ne — olduklarımı ıyice anlayamadı. Ancak 1659 yıım- da Huyghens zuhal — yıldızının bir kuşakla sarılmış olduğunu anlamıştı. Öndan sonra, gelen müneccimler de bu iddiayı teyit ettiler, Bu kusak neydi? Hem de bir tane değil, bir kaç tane... Bu üç kuşak mayi midir, sulp mudur, gaz mı? Şeffaf oldukları için, kuşağın ihtimal ki gaz hal'nde küçük küçük parçalar oldukları | tahakkuk etmiştir. Kalınlığı da yetmiş kilometre kadardır. İlk bakışta yekpare gibi görü- nen bu kuşakların asıl yıldızla olan — mesafeleri ne kadardır? 1850 de yıldızdan 28,000 kilo - metre mesafede bulunuyorlar « dı, Zuhalin sekiz peyki Zuhalin ayrıca sekiz tane pey kinden burada bahsetmiyeceğ 2. Fizisiyenler seyyarelerin ve diğer yıldızların ilkönce nebu - löz halinde bulunduklarını, yani son derece — yüksek hararette gaz ve buharlardan mürekkep olduklarını ve bu gazın müthış bir süratle döndüğünü kabul e- diyorlar. Gaz tedricen soğuduk- ça, kısmen tasallup başlıyor ve kimyevi reaksiyonlarla taşlar ve madenler husule geliyor. Fakat her yıldız için ayrı ay- rı değil, kâinatı bir tek kanun idare ettiğine göre, diğer bütün yıldızların bir zamanlar zuhai gibi kuşakları olması lâzımgel-- mektedir. Bu buhar yığınların- da her çeşit gaz bulunmaktadır. Bir gün zuhalin soğuması tam kıvamına gelince, bu kuşaklar kar ve yağmur halinde zuhale akacaklardır. Bu suretle yıldıza ilk yağmur yağmış — olacaktır, Diğer taraftan zuhalin kuşak'!a: rının gittikçe daraldığı ve yıldı za doğru yaklaştıkları anlaşıl - maktadır. Artık o zaman hâsıl olacak muazzam manzarayı ta- savvur etmeli! Hesaplara göre, bu kuşaklarım iki asır sonra, ya- ni 2150 yılmda zuhalin üzerine böyle tufanâsâ müthiş bir yağ - mur yağacaktır. Yalnız burada esaslı bir me sele var' Bu görülmemiş buhar yığınları muazzam bir sis ha linde zekalin — üzerine indikten sonra, tabif evvelâ üst tabaka- lardan başlayarak tedricen so - ğuyacaktır. O zaman teşekkül edecek kar tabakaları — aşağıya yağacaklar, eriyince de görül - memiş bir tufan hâsıl olacaktır. Acaba insanların da hâlâ hatıra- sını muhafa ettikleri tufan, kırk TUFAN gün kırk gece yağan yağmurlar, bir zamanlar küremizin etrafı- nı saran buhar — kuşağının ilk yağmurlar halinde yağmış olma sı değil midir? Hülâsa iki asır sonra Zuhali de büyük bir tufan bekliyor. O yıl içinde yaşayan bahtiyar mü- neccimlere grpta etmeme' kabil mi? Biz çok erken dünyaya gel- Mişiz. e 1500 yıl yaşayan Bakteriler Hâyvan cinslerinin en küçü ğü telâkki edilen — bakterilerin kısa ömürlü oldukları zannedi - lir. Halbuki — bunun ne kadar yanlış olduğu anlaşılmıştır. Ba- zı tarihi inşaatın — tuğlalarında yapılan hurdebini tetkiklerden, bu tuğlalarım içinde hiç şüphe - siz imal edildikleri zamandan beri yaşayan bakteriler bulun duğu görülmüştür. Cenup Ame- rikasında Enkaların mabetle rinden çıkarıları bazı tuğlalar - da böyle bakteriler bulunmuş tur. Halbuki bu mabetler 1500 yıl önce inşa edilmişlerdir. Bu canlı bakteriler aynı zamanda üremek — kabiliyetine de malik bulunmaktadırlar, FAYDALI BİLGİLER LİMAN HAREKETLERİ Din limanımıza —şu - vapurlar pelmiş- dir : Mersinden! Çanarkale, Bandırımadan Bandırma, İzmitten: Kocaeli, Mudanya- dan; Asya, Dün limanımızdan — giden — vapurlar şunlardır : Karabigaya: Bandırma, Ay valığa: Kemal, İzmite: Ayten, Bartına; Antalya, Mudanyaya: Tayyar. Buğgün limanımıza gü — vapurlat göl- lecektir ; Bandırmadan: Saadet, İzmitten: Ayten, Mudanyadan: Tayyar, Karadeniz- den! Cumuriyet, Ayvalıktan: Mersin. Bugün Hmanımızdan gidecek vapar- lar gunlardır : Bandırmaya * kale, Karadenize: Errurum, Mudanyaya: Asya, İmrosa: Kocaeli, İzmire : Sakarya, mite: Güzel Bandırma. > DAVETLER ANKARA AYAKTOPU KURU- LUNDAN: Ankara Ayaktopu kurulundan: C. H. Partisi şild maçlarına 8 hazi« Tan cumartesi günü saat 17 de An- kara Gücü alanında devam edilecek- tir. Maç Muhafız Gücü - Çankaya bi rinci takımları arasındadır. Yarğıç Sedad Akça (G. B.) Aksaray Gençler Birliği başkanlı ğından : Önümüzdeki — cumartesi akşamı saat 21 de ve pazar günü gündüz saat 15 de gece saat 21 de Birliğimiz. de verilecek müsamereye üyelerimiz- le gelmek isteyen diğer zevatm geliş kâatlarını her gün Yurt Direktörlü- ğünden aldırmalarını dileriz. * Türkiye Pratik Farmakoloğlar birliğinden : Birliğin senelik konğ- rast 29-6-935 cumartesi günü akşamı saat 22,30 da İstanbul Halk evinde toplanacakdır. Üyelerimizin gelmele- rini dileriz. e ITFAİYE TELEFONLARİ İstanbul itafiyesi 24222 Beyoğlu itfaiyesi 44644 Kadıköy itfaiyesi 60020 Yeşilköy, Bakırköy, Büyükdere, Üsküdar itfaiyesi 60625 Paşabahçe, Kandilli, Erenköy, Kar» tal, Büyükada, Heybeli, Burgaz, Kı- malr mıntakaları için telefon santra- lndaki memura (yangın) kelimesini kiâtidir. “JM* HASTANE TELEFONLARI Cerrahpaşa hastanesi, Cer. rahpaşa 21693 | etmeniz etmediğiniz takdirde Zeynep Kâmil — hastanesi. Üsküdar, Nuh kuyusu, Gün Doğumu caddesi 60179 Haseki kadınlar hastanesi. Aksaray Haseki cad. 32 24553 Beyoğlu Zükür hastanesi. Firuzağa 43341 Gülhane hastanesi. Gülhane — 20510 Kuduz hastanesi, Çapa 22142 Emrazı akliye ve asabiye hastanesi. Bakırkör — Reşa diye kışlası 16.60 Etfal hastanesi. Şişli 42426 Haydarpaşa Nümune hat- tanesi 60107 ÇABUK SIHHİ YARDIM TEŞKİLATI Bu numaradan imdat oto- mobili istenir. 44998 ———M——M——”—Lİ Sultanahmet 3 ncü sulh hukuk mah kemesinden : Müddei Hazine tara- fından : Müddeialeyh: Sirkecide E- bussut caddesinde Madam Rejina a- partmanında mukim Ahmet Muhtar aleyhine açtığı 40 lira 84 kuruşun tahsili hakkındaki davanın evvelce duruşmasında Müddeialeyhe gönde- rilen davetiyenin bilâ tebliğ iade e- dilmiş ve mezkür haneyi terk ederek semti meçhule gitti mubaşir meş- ruhatımdan anlaşılmış ve ilânen teb- liğat yapılmış yine mahkemeye gel- memiş olduğundan son celsede mah- keme muameleli gıyap kararının ilâ- nen tebliğine karar — vermiş ve mu- hakeme 9 « 7 - 935 saat 14 de talik edilmiştir. Müddei bordurolar ibraz etmiş olduğundan 9-7-935 tarihli cel- sede istiktap ve tatbikat — yapılaca- Hından mahkemeye — gelmeniz aksi takdirde bir vekili kanuni gönder- meniz ve işbu giyap kararının tarihi neşrinden beş gün zarfında itiraz vaka- ları kabul ettiğiniz addolunacağı teb- Hiğ makamımma kaim olmak üzere ilân olunur, (12136) ——— Zayi — Bayan Gülizara — vekâleten Eminönü Malmüdürlüğünden almak- ta olduğum 517 No, lu maaş cüzdanı zayi olmuştur. Yenisi - çıkarılacağın- dan zayiin hükmü — yoktur. Bayan Gülizar'ın vekili Çengelköyünde Ye- ni Mahalle caddesinde 18 No. da He- diye.