11 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

11 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

B 11-6.835 SON HABER Bulgaristanda Beyaz Rusların Kurumları,Gazeteleri Kapatıldı (HUSUSİ MUHABİRİMİZ BİLDİRİYOR) Sofya, 10 Buradaki Sovyet sefiri Raskosemkof Bulgar HMükümetine bir nota vererek, Bulgaristandaki beyaz Ruslara ait bütün kurumla- rın ve gazetelerinin kapatılmasını istemiştir. Hükümet bu gaze- telerden ikisini kapatmıştır. Buna sebep, Sovyet sefareti memurlarmdan birine karşı bundan iki gün evvel, beyaz Ruslar tarafından vâki olan tecavüzdür. Sovyetlerin bu notası efkârda heyecan uyandırmıştır. Çekoslovak-Rus Dostluğu Moskova, 10. A.A. — Stalin ve Molotof Çekoslovak - dış ba- kanı Benes'i kabul etmişlerdir. Konuşmalar Molotof'un odasında olmuş - ve Litvinof ile Çe- koslovakyanın Moskova elçisi ve Sovyetlerin Prağ elçisi hazır bulunmuşlardır. Konuşmalar bir saatten fazla sürmüş ve çok samimi bir hava içinde geçmiştir. Molotof, Benes'in şerefine bir öğle yemeği vermiştir. Habeşistanda Savaş, En Son, Bu Yaz Patlıyacak Bütün Beyazlar Geri Alınıyor Londra, 10.A.A. — İngiliz hükümeti, Habeşistandaki beyaz- Tarın korunması için gereken tedbirler hakkında bu işle ilgili hükümetlerle ve hele Fransa ile gizli konuşmalara girişmiştir. Habeşistandaki bütün beyazların geri alınması düşünülmektedir. Adisababadan gelen son haberlere bakılırsa sücl hareketlerin hattâ yağmur mevsimi bitmeden önce başlaması imkânsız de - Eildir. Demek ki Habeş-İtalyan ihtilâfinin temmuz sonlarında ad bir safhaya girmesinden korkulabilir. Son Cenevre top - lantısında gösterilen iyi niyetlerin ve hele Mussolinin gösterdiği uzlaşlığın yağılgın önüne geçebileceği ümidini vermekte ise de, korku artmakta ve İtalyan gazetelerinin İngiliz hükümetine Tt glam aeİd ŞA gee leğ e meediyey u üyürsereleredin Rurerdin vrupanın ve uluslar sosyetesinin Baldvin'in cumartesi günkü söylevinde bahsettiği “Beklenilmiyen diktatorca tedbirleri ,, denemesinden korkuluyor. Suikasd Tekzib Ediliyor Paris, 10.A.A. — Habeş orta elçiliğinin bir bildiriğine göre, Kralın bulunduğu trenin saldı- rıma uğradığı hakkında yaban- €t kaynaklardan gelen haberle- ri, Habeş hükümeti yalanla- maktadır. Laval, ara bulacak tesinin diplomatik aytarının ha ber verdiğine göre Laval Pant- kot sonra bir an- laşma yolu bülmak - için çalışa- Caktır. Laval, Roma Fransız bü yük elçisini Paris'e çağırmıştır. Fransız dış bakanı, - İtalyan- Habeş anlaşmazlığının uluslar kurumu konseyine — gelmemesi için çalışacaktır. Söylendiğine göre, Fransa Adisababa'da bir girgide bulu- narak Habeş kralına, İtalya ile bir anlaşıt bulmayı önergeliye- cektir. Bu anlaşıta göre Habe- Şistan İtalyaya toprak verecek ve bazı kolaylıklar gösterecek. tir. Paris, 10.A.A. — Kagliarinin Ssöylevinden anlaşıldığına göre, hiç bir kuvvet, İtalyayi, istedi- Zi zaman Habeşistan'a el atmak tan geri bırakamıyacaktır. U- luglar kurumu İtalyan - Habeş anlaşmazlığı ile uğraşırsa, İtal- yanın bu kurumdan çekilmesin- den korkuluyor. Ocuüvre gaze- Fransız Sosyalistleri Faşiz- me Karşı İhtilâl istiyorlar Mülhuz, 10.A.A. — Sosyalist | yaşaması için gerek olan toplu- gu'üıi genel sekreteri Paul | luğu yapacaktır. İhtilâli belki 'aure, Parti kongresinde demiş | bir gün beraber yapacağız. O tir ki : gün, eskidenberi yapılanı bir da ha yapacağız, yani, birbirimize ateş edeceğiz. Birbirimizin ka- fasını uçuracağız. Eğer şimdi- den tedbir almazsak, böyle bir durumla karşılaşmamız besbel- lidir.,, Kongre, 441 oya karşı 2,698 oy ile manevi raporu kabul et- miştir. *“ Sar seçimi, Faşizmin yer a- yacağını — göstermiştir. 6 Şubat hâdiseleri yeniden baş Bgöstersise, Paris banliyösü proletarya kuvvetleri faşist sal- dırışını kırmağa yeterler. Pa- Tis düşman tarafından alınsa bile savaş bitmiş değil, ancak başlamış bulunacaktır. Faşist grubların savaş pla- Hını şimdiden biliyoruz. Bir fa- Şist ayaklanması karşısında cu- Mmurluğu ve — demokrasiyi kur- tarmak isteyen bütün eleman- lar partimizin yanında yer ala- Caktır. İlk yapacağımız iş, düşmanı baş eğmek zorunda bırakmak i- gin Paris'e giden bütün cepha- : trenlerini durdurmak olacak- '. Parti siyasal direktörü Leon Blum, partinin yönetimi hakkın bir manevi rapor'un toplu ü&h kabul edilmesini istemiş ve demiştir ki : anliseme mertinin Müstahdemin şubesi genişletilecek İstanbul şarbaylığı işçilerin, hizmetçilerin, müstahdemlerin işleri ile uğraşmak üzere (müs - tahdemin şubesi) açmıştı. Bu şubenin sşimdiye kadar göster - diği çalısma çok iyi netice ver- diğinden şarbaylık bu şubeyi ge nişletmeğe karar vermiştir. Müs tahdemin şubesi Avrupadaki müstahdemin büroları haline so kulacak, işçilere iş bulmak gibi işlerle de uğraşacaktır. Şarbay - hık bunun için bir proğram ha- #ırlamaktadır. Cenubi Amerikada Bir Tarafta Harp Ubür Yanda Barış Söylevi Asompsiyon, 10.A.A. — Şa- ko'da İngavi bölgesinde 29 ma- yıstanberi sürmekte olan son savaş, evvelisi gün dördüncü Bolivya tümeninin büsbütün yok olmasile sona ermiştir. Bolivyalıların zorlu bir sal- gınları karşısında Paraguay kuvvetleri Ravelo ormanına ka- dar geri çekilmeğe — başlamış- lardır. Ancak Paraguaylıların bir manevrası, Bolivyalıları 10 kilometrelik bir çevre içeri- sinde kuşatmağa muvaffak ol- muştur. Sonunda, Bolivyalılar teslim olmak zorunda kalmışlar dır. Barışa doğru Buenos-Aires, 10.A.A. — Pa- raguay ve Bolivya dış işleri ba- kanları uzlaştırıcıların önerge- dikleri anlaşma formülünü ka- bul etmişlerdir. Bu formüle gö- re iki taraf arasında savaş der- hal durdurulacak ve anlaşama. mazlık da yargıca (hakeme) verilecektir. Dış bakanlarının bu kabulü ancak Paraguay ve Bolivya rei- si Cumurlarının bu formülü o- naylamasıyle — kesinleşecektir. Yalnız Arjantin dış bakanı Saa- vedralamas bu anlaşmayı para- fe etmiştir. Barışa kavuşu'muş Butnos Aires, 10.ALA. m_y—ıı';i.ış işleri bakanı Mace- o Arjentin hükümet konağından çıkarken: * Barı- şa kavuştuk...,, demiştir. La Paz ve Asompsiyondan lâzım gelen müsaade gelir gelmez, barış uzlaşması, Arjantin, Bre- zilya Paraguay ve Bolivya dış bakanlarının toplu bulundukla- rı Buenos Aires'te imzalanacak tır. Peru ile Şili — dış bakanları- nın da buraya gelmelerini bek- Hiyoruz.,, Buecnos Aires, 10.A.A, — A- ra bulma konferansındaki Para- guay delegesi, Paraguay ordu- sunun kazanmış olduğu büyük utkunun, Şako meselesi hakkın- daki barış uzlaşmasında hükü- metinin görüş noktasını değiş- tirmiyeceğini söylemiştir. Japonya Çine Ültimatom verdi! 'TOKİO, 10.A.A. — Japonya nın Çin'e yeni bir. ültimatom verdiği bildiriliyor. Çin hükü- meti bu ültimatomda ileri sü- rülen şartları kabul etmediği takdirde, Japon kuvvetleri Ku- zey Çin'de hemen ilerleyecek. lerdir. Ültimatomun metni ke- sin olarak gizli tutulmaktadır. DK aret ee aü IHARICİ KÜÇUK HABERLER * Paris, 10.A.A. — Amiens'- de toplanan tıb köngresi ilgisile verilen Şölende bulunan konuk- lardan 100 kişi hastalanmıştır. Bunların zehirlendikleri anlaşı- lyor. İşin içinde bir gizli erge olmak ihtimali vardır. * Moskova, 10.A.A, — Bütün Sovyetler birliğinin ilkbahar e- kim planı 5 haziranda yüzde 99,8 olarak gerçekleştirilmiştir. Nevşehire elektrik geliyor Aksaray, 10.A.A, — Niğde il- bayı, Nevşehir ilçebayı ve şar - bayı Ankaradan gelen Sümer ve Ziraat bankaları delegeleriy- le burada birleşerek Aksaray elektrik enerjisinden Nevşehire verilecek elektrik işini görüş - müşler ve kilovatını beş kuruş - tan kabul ederek kontrat imza etmişlerdir. İş, üç ay içinde ta- mamlanacak ve Nevşehir bele - diyesi üc senede kırk bin lira ö- devecektir. TAN ICMAL| . y .I. Yeni İngiliz ea İA Hükümeti Haftalardanberi beklemildiği gibi, Mac Donald kabinesi geçen cuma gü- Nü istifa etti. Yeni kabine de gene beklenildiği gibi, Baldwin taralmdan kuruldu. Çekilen kabine, Mac Donald tara'ından kurular üçüncü hükümet idi. İşçi Partisinin lideri olan Mac Donald #lk bükümetini 1924 yılının ikinci kâmımunda kurmuştu. Bu hü- kümet İkinciteşrine kadar devam etti. İşçi Partisinden çok tecrübeli olan konsörvatörlerin politika stratejileri karşısında yıkıldı. Doğru mu uydur- ma mı hâlâ belli olmayan Zinoviyef inektubu da o zamanki steratejilerin cümlesinden idi. Bundan sonra Mac Donakd gene İş- çi Partisi hükümet başkanı olarak 1929 yılında ikinci hükümetini kur - du. Bu da 1931 krizine kadar devam etti. Bundan sonra kurulan ulusal bir- lik kabinesinin başhakanı olarak ge- çen cumaya kadar hükümet başkanlı- gını yaptı. Mac Donald'ın kurduğu kabinenin adı ulusal birlik olmakla beraber, ha. Çünkü 1931 seçiminde bu parti par- Tâmentonun dörtte üçten fazla ekse- Tiyetini kazanmıştı. O zamanki sonun ca göre, şimdiki gibi Bald- win kurulmalı idi. Ancak Hükümet başkanlığının Maç Do - nald'dan Baldwine geçmesi Tngiliz iç ve dış siyasasında bir meydana getirmiyecektir. — Esasen Mae Donald zamanında da siyasa üzerine âmil olan devlet adamr Bald- win idi. Kabinede yapılan esaslı de- gişiklikler arasında Sir John Simon- vn Dış Bakanlıktan Iç Bakanlığa geç- Bakanlığa liberallerin da şudur: Dış Bakanlık işleri ikiye ayrılıyor. Yeni kabineye başlı başma uluslar derneği işlerine bakan bir ba- kan da giriyor. Bu bakan eski kabine de de yedek dış bakanı durumunda olan Bay Eden'dir. Yeni kabine kuruluncaya kadar herkesin ilgi ile sorduğu bir sual, Lloyd George'un kabineye gir- miyeceği idi. Bu eski devlet adamı, sön aylar azalt- mak için ileri sürdüğü bir proje ile nazarları çekmiştir. İngilterede işsiz- lik büyük bir ekonomik ve soysal derd olduğundan buna karşı ileri sü- kabineye alınması düşünüldü. Gerçi bunun po- litika bakımından şu faydası olacaktır ki gelecek seçime kadar Lloyd Geor- ge'a işsizliğe karşı bulduğu çareleri tatbik etmek imkânı verilmiş olacak- tı. Çünkü gelecek seçimde Lloyd George'un bu işsizliğe karşı çare tet- birlerile politika oyunu oynamağa ça- Tışacağı öşikârdır. Ancak kabinede Lloyd George'un şabsan iyi münase- bette bulunmadığı © kadar çok bakan vardır ki kendisini hükümete almak kabil olmadı. Eski politikacı da şimdi çıkardığı cişsizliğin hakkından gele- biliriz.> adlı bir brogür ile seçim mü- cadelesinc girişmiş bulunuyor. Çocuk Kaçıran Karı-Koca! YVaşington ,10.A.A. — Tüze bakanlığı, Soalt-Leyk-Siti'de mu vakkaten özgür bulunan sabıka- hlardan Herman Faley adında birisile karısının yakalandıkla- rını bildirmektedir. Her ikisi de küçük Veyhöyzer'i ları paradan bir banknot bozdu- rürken — yakalanmıştır. Henüz 24 yaşında bulunan Faley, şan- taj suçundan ötürü birçok defa- lar ceza görmüştür. Daha geçen lerde, 20 yıl kürek cezasıma çarptırılmış ,fakat cezasını te- mamlamadan özgür bırakılmış- tı, Karr, koca, suç ortağı olarak gene Vilyam Hamen adında bir sabıkalıyı göstermişlerdir. Bu herif izini polise kaybet- tirmiştir. Butte'te bıraktığı ça- İmmış bir otomobilin içinde ge- ne aynı paradan — 15.000 delar bulunmuştur. — Bakan kavgası! Bükreş, 10 (A.A.) — Es- ki Romen finans bakanı Mişel Popoviçi, zorlu bir dil dalaşın. dan sonra kardeşi tarafından ağır yaralanmıştır. Ayni zaman da yaralanmış olan kardeşi öl- müstür. 5c Dayak Atan Bulgar kabi- Ceza Görür nesiçekiliyor (Baş tarafı 1 incide) Iâili ve ne © deldile istinat eden hü> kümleriyle mukayyet değildir. Yüle. sek ve milli mülâhazaları hazarı iti - bara alarak hakkımı kullanır. Bundan dolayı bu hakkt kullanmasından do- layr mahkemelerin ve hakimlerin ver miş olduğu hükümlerin isabetine, ka- tiyetine bir halel gelmez. Ancak ceza tahfifi veya tadil olunan bu esası Wec lise bir defa daha arzettikten sonra asıl zahıtai adliyeye taallük eden bir dayak hâdisesine geleceğim. O waka- da tahkike memur olanların mazmun- lara işkence etmiş ve bu suretle ceh- ten ifadelerini alarak itiraf ettirerek mahkemenin hükmüne mücesir olmus lardır. Burada hepimizin teessürünü mucip olan hâdise, zabıtai adliyenin dayağı doğrudan doğruya bir adli tah kik vasıtası gibi kullanmış ır. © gün dösyayı bilmediğim için Tâzım geler izahatı arzedememiştim. Bugün arzetmek istiyorum. Bizim muhake me usulümüz rekizituar bir usul Yani deldil, mücrimin harici top - lanarak ona göre hüküm verilir. En- gizituar değildir. Yani deliller müc - rimden alınmaz, Mücrimin itirafı ne olursa olsun, harici delillere mutaba- kat etmedikce hâkim onumla yet olmaz. Binaenaleyh dayakla alı - nan itirafın hiç bir hükmü, tesiri yak- tur. Eğer bazı cahiller ve gafiller, a: liye zabrtatr arasında bu üsüle di vam ediyorlarsa, iki türlü fenalık ya- peyorlar demektir. Biri kendilerine zarar veriyorlar. Çünkü suçun mahi- veti ne olursa olsun, bebhemehal mah- kemeye verilecefine göre neticede kendileri ceza göreceklerdir. İkinci dela zarar veriyorlar. Hukuka ve ada lete dayanması lâzım gelen mühake- me usüllerini gayet iptidai ve gayri insani bir usul gibi göstermeye vesile oluyorlar. Ağliye zabıtası için söylenen ve bazan belki de vukua gelen bu hâdi- seleri hariçte duyan dostlarımız sevin mesinler. Biz memlekete ait olan her vakayı olduğu gibi bütün çıplaklığıy- le bu kürsüde münakaşa etmeye alış- mış ve bunda fayda bulmuş bir mesi » liz. Cümuriyetin dayandığı, doğru ye- lu bulmak için baş vurduğu en büyük şey her vaka ve her hâdiseyi olduğu Bgibi millet ve cihan müvacchesinde münakaşa etmektir. Bu birim kuvveti mitin iladesidir. (Bravo sesleri) har eder ve münakaşa olunur. Bundan kuvvet alarak memleketin dahili manı zarasını fenadır gibi göstermek iste- | Sofya, 10 (Hususi muhabiri - mizin telgrafı) — Geçen salı gü nünden bu dakikaya kadar buh- ranın geçirmiş olduğu safhaları şöylece hülâsa edebiliriz: General Dançenin başkanlığı altındaki askeri birliğin idare heyeti geçen salr günü toplana- rak, Başbakan Toşefin dış sı - yasada katiyen muvaflak ola - madığı, Yugoslüvyayı memnun edemediği, iç işlerde de millete hayırlı bir şeyler yapılmadığı neticesine varmış, kabinedeki kültür ve iç işler bakanlarmın is tifalarını istemeğe karar vermiş tir. Bu kararını da harbiye ba - kanlığma bildirmiştir. Bunun üzerine yüksek aske- ri meclis kralın başkanlığı al - tında üç gün devam eden görüş melerde bulunmuştur. Netice - de kabinedeki bu iki general ba- kanın istifaya çağırılmaları ka- rarlaştırılmış, askerlerin kışla - larma dönmeleri ve sıyasaya ka rışmamaları istenmiştir. Hükümeti devireceklerdi Safya, 10 (Muhabirimizin hu- susi telgrafı) — Askeri meclis bir taraftan müzakerelerde bu - lunurken, hükümeti devirmek üzere bir taklip teşebbüsünün hazırlandığı haber alınmıştır. Eski başbakan Yorgiyefin tanış larımdan kırk kişinin evlerinde araştırmalar yapılmıştır. Yine eski başbakan Çankı kardeşinin evinde kral aleyhine yazılmış beyannameler bulun - müuştur. Yeni kabineyi kim kuracak? Sofya, 10 (Muhabirimizin hususi telgrafr) — Toşef pazar günü sarayda kralla iki saat ka dar vaziyeti görüştü. Sanıldığı- na göre, yeni kabinenin teşkili yükümü, geçen yıl Yorgiyef hü kümetinin iktidar mevkine gel mezden önce, harbiye mektebi mütekait Generallerden Cosef'e verilecektir. Ha e F Bit t İip ölmeei Ve Eamülili İlim Hü löüerleri eli '.'""“""l İ kat bunlar ademi mesuliyet kararı almışlardır. Bu malümat tamamiyle Meclise arzedilmediği için bu noksa- nt ikmal etmek istedim. Şurada bura- da hakikaten vazifesini suüstimal e - derek kanımun, usülün tayin ettiği yollardan ayrılarak, gayri insani ve gayri şuuri hareketlere içtisar eden memurlar varsa, emin olunuz ki on- lar için de kanunlar müsaittir. Kanun l ellerine bu salâ- arkadaşlarınız tam olarak kullanan kimselerdir. Bu memlekette işlenen bir cürüm için ka punun htikümleri derhal tatbik edilir. Bu memlekette bir cürme ittilâ hâsıl olsun da takip edilmesin, böyle şey hâtıra gelmez. Bizim inkılâbımız doğ- rudan doğruya akla, mantığa, ixz'ana ve müsbet ilimlere müstenittir. Hepi- mizin, hükümetin vazifesi yolsuzluk- ördüğü vakit b l onun tecziyesini takip ve temin etmek tır. Bu mesele geçen celsede açık kah dığı için gerek millet müvacehesinde. gerek yüksek huzurunusda, gerekse cihan müvacehesinde bu açık kalmış olan meseleyi tavzih için söz alınaya cüret ettim, arzı malümat ettim. Her cera davasında, cürmünü itiraf etmiş bir suçlunun veya vekilinin dayak ve tazyik keyfiyetini öne sürmesini, ken disine dayak veya tazyik cürmü is- nad edilenlerin derhal şiddetli takiba- 'ta tâbi tutmakla ve sabit olmazsa bu cürmü zabıtamıza isnat edenler aley- hinde iftira davası açmakla behem'nal ortadan kaldıracağız.., Siyasal bilgiler okulası Siyasal bilgiler okulası lüyihası Üzakeresinde Refik İnce söz alarak 'ai dedi,ki : — Bu mektebin inkılâp kaynağı - lJan Ankaraya nakli çok yerindedir. Yalnız lâyihada Maliye Vekâletinin kendi memurlarına bir memba olarak bu mektep talebesinin 3/4 ünden isti- fade etmesi mektebin adı ile telif edi- lemez. Siyasal bilgiler okulasından intizam, idare, siyaset, hülâsa bütün devlet dairelerine lâzım olacak memur ların yetiştirilmesi mevruu bahistir. Kültür Bakanlığının, bugünkü vari- yet ve kadrosu kında izahat ver- mesini isterim, Bunun üzerine Kültür Bakanı sgöz başka Yorgiyef ve Markofun isimleri söyleniyor. Çankofun çağırılacağı umul- mamaktadır . ,— Bu mektep için bir talimat tes- bit edilmiştir. Bugün mektepte 116 &r leyli olmak üzere 166 talebe vardır. Bu mektep Refik İncenin dediği gibi sadece Maliye Bakanlığına memur yetiştiren bir kaynak değildir. Mek - tepte ihtisas ancak üçüncü sınıfta başlar. Üçüncü smıfta Maliye gibi, i- Gdare ve siyası şubeler de vardır. Kültür Bakanı başka bir sorguya da karşılık olarak dedi ki: — Bugünkü talebeden nihari olan bir kısmı, mektebin Ankaraya nakline kadar oradaki tahsillerini bitirecek - ler, bir kısmı da imtihana tâbi tutula- rak leyliler arasına alınacaklardır. Maliye Bakanı da bu mektebin her yıl mali kısmından yüz talebe çıkaca- Bana ve bu yüz talebenin mali teşkilât =W vazife — verileceğini söys Kabul edilen diğer kanunlar Ankara, 10. A. A. — Bugün Nuri Conker'in başkanlığında yapılan Kamutay toplantısında gündeliğe geçilmeden — önce, Kars saylavlığına seçilen Köp- Tülü Fuad ile Tokad saylavlığı- na seçilen General Sıtkı Üke'nin seçim mazbataları — tasvib edil- miş ve Köprülü Fuad and içmiş- tir. Bundan sonra arsıulusal ada- let divanına aid bazı metinlere iltihakımız, Türkiye - Almanya tecim mukavelesine ek anlaş manın, Türkiye-İran arasındaki emniyet, bitaraflık ve ekonomik emek birliği muahedesinin tas- dikine, temyiz mahkemesinin Ankaraya nakline aid kanun lâ- yihalarının ikinci müzakereleri vanılarak kabul edilmistir.