20 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

20 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

MEMLEKETTE TAN Kırşehirde Beş Yıllık Bir Program Hazırlandı Kırşehir, 18 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Kiırşehirin bayındırlık işlerine büyük bir önemle başlanmıştır. İlbay yeni imar proje- sini hazırlamış ve işe girişilmiştir. Mühendisler buraya en uy- gun bir şehir plânı hazırlıyacak baştan taş ve beton dükkânlar, pılıyor. Bu beş yıllık program üç ana lardır. Eski çarşı yerine yeni geniş düzgün dükkânlar ya- parçaya bölünmüştür. Belediye Seçimi Tazelendi Turgutlu, 18 (Husust muhabirimiz bildiriyor) — Manisa ve İzmir Parti Başkanı Avni Doğan şarımıza gelerek yapılacak belediye seçi- mi için Partice namzet yoklamasını yapmıştır. Yoklamaya ka- zamızın on beş ocağının üyeleri iştirak etmişler, uzun konuşma- lardan sonra Turgütlu belediyesi şehir üyeleri için namzetler tesbit edilmiştir. Yeni namzetler Partice bütün şehire ilân olun- muştur. Seçim bir hafta sürecekt ir. Yağmur Bekliyen Yerler Keçiborlu, 18 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Henüz bir yağımur sıkın- tısı çekilmektedir. Arpa, buğday mektedir, Sıcaklar çoğunu yakmı: ve afyon ürünü çok zarar gör- ştıir. Buğday ve arpa fiyatları 9o 55 fırlamıstır. Afyon fiyatlarının de düşmesinden korkulu- yor. Yaylâdaki otlar yağmursuzluktan kurumuştur. Saman pa- halı olduğu için gıda alamıyan hayvanlar çok - sıskalaşmıştır. ,Kıtlık olacağına kat'iyyen ihtimal verilmemektedir. * İzmirde Tütün Vaziyeti (Husust muhabirimiz bildiriyor) — İzmir yıl yetişmekte olan yeni tütün mahsulünün 934 rekoltesi: 30 fazla olacağı anlaşılmaktadır. 934 ukarr 12 milyon ihracat tacirlerinin eline geçmiş, bugün iyasasında ve mütevassıt tacir elinde ancak 400 bin kilo Zzaran b aşağı yı İzmir Izmir, 18 mıntakasında bu na- mahsulünden kadar bir mal kalmıştır. Geçen yıl İzmir mıntakasında beher hektar başina vasati olarak 72 kil 0 tütün elde edilmiştir. Geçen yıl alman mahsul miktarı ise 6 milyon 100 bin kilodur. Ekiciden tütünalma kanununun ilk tatbilk çiftçilerin muamelâtı büyük kola yılı olması ma rağmen ylıklarla başarılmıştır. Hava Tehlikesine Karşı Balıkesirde Toplantı Balıkesir, (Tan) — Hava Tehlikesini Bilenler Kurumu ko- Mitesi tarafından hazırlanan toplantı canlı ve heyecanlı olmuş - tur, Feyzi Süzener, esirgenecek yardımın felâketler doğurabi leceğini anlatmıştır. Üye yazımına derhal başlanmıştır. bütün | Bu Kararda Israr Etmek Haksızlıktır Kandıra Şarbaylığı, bazı evlerin bahçelerine yığılan çöplerden ötürü ev sahiplerine memurlar vasıtasile ceza yazdırtmağa başlamış, bu va- ziyet birçok haklı şikâyetlere yol açmıştır. Haklı diyoruz, çünkü işin iç yü- zÜ hur: andıra, 800 hanelik bir kasaba- dır. Ve koskoca kasabada şarbay- lığın yalnız bir tek çöp arabası var- dır. Bu araba birinci sınıf caddele- vi ancak dolaşabildiği ic rafa yetişmesine şüphesiz yoktur. Bunun neticesi olarak evle. rinde cöp birikenler, cöpleri soha- #ın önüne yığmak gibi uygunsuz ve yersiz bir harekette bulunmamışlar, Bilâkis bahçelerinin kuytu bir kö- şesine toplamışlardır. İşin garip tarafı Şarbaylık bu hareketi çırmamış ve genel temi aykırı hareket ediliyor, kesmeğe kalkışmıştır. Ortada suç- lu varsa kasaba halkı değil, şar- baylıktır. Temizlik vasıtaları te- min edilmeden, çöplerin dökülece- Wi yer gösterilmeden alınan bu ka- rar yersizdir. Her şeyden &: baylığının hendi vazifesi; yerine getirmesi gereklidir, kanaa- tindeyiz , Karaçakal aşlreüni' Ziyaretler Aydın, (Husust muhabirimiz bı. - riyor) — Aydın Halkevinden beş ki- şilik bir kurul — Yenipazara giderek Nadran dağı eteğindel! yaylâya çı- karak Karaçakal aşiretinden sentaks derlemesi yapmıştır. Kurul bu gezintiden çok önemli ve faydalı sonuçlar elde etmişlerdir. Aşiretin 600 yıl önce doğudan Tarsu- sa geldiğini, 100 yıl kadar orada kala- | rak bugünkli yerlerine geldiklerini, 52 | yıl önce iskân edildiklerini söylüyor- İar, Aşiret beş maha'leye ayrılmış 120 evden müteşekkildir. Kurul aşiret halkına kinin ve şe- kerler dağıtmış, aşiret balkı da kuru- lu ağırlamışlardır. * Kandıra, (Tan) — Aşım işleri Bürhan CAHIT Bütün bu iş öğleye kadar sü- rüyordu. Geniş sahadaki bu kon trol işini hayvanla dolaşarak yaptığı için hemen her gün Er - guvan ona refakat ediyordu. O geceden sonra Şahin için Basibrine dönmek nasip olmadı. © karanlık gece, Erguvanın | | hakkuk etmedi. Ve Şahin o ge- tenin sabahına doğru (Atik) ka ptlarından girdikten sonra bir daha eski yerine dönmedi. © gece “Atik,, çiftliğinin ka- le dıvarını andıran yüksek kapt st önünde parola verip muhafız- ları uyandırmak — için bekliyen Erguvana Şahin kanter - içinde | yetişmişti Bu müthiş gece xoşusunda hiç yorulmayan Erguvan yanı ba - şında Şahini bulunca ilk defa görmüş gibi: — Sen mi Şahin, bravo. De - arkasından yetişebilmek için-o- | mişti. Bense seni kaldın sanı - nun izini ancak atınım çıkardığı nal sesleri ile takip ederek “A - tik,, dıvarlarına kadar gelebil - mişti. Bu geliş, bu kovalayış Erguva nn Nadyaya verdiği - cevabın hakiki bir eseri idi. Erguvan: — Şahin uzak bir yolculuğa çıkıyor. Demisti. Sarı Balın: — Erkekler için dönülmiye - | yordum. Kapı açılmıştı. Meşsale tutan muhafızın önün les gecmeden Erguvan arkası- na bir daha döndü. Soluk solu - ğa nefes alan Şahine sordu; — Girecek misin! — İstersen! — İsterim. Fakat biz şartla! — Söyle, — Oraya döamiyeceksin! Şahin başını salladı: — Dönmiyeceğim! M tar Pecuwan atımın kemini Kkastı. sona ermiştir. İzmitten gönderilen aygırların sılatı tamamlanmıştır. İki aygır da İzmire gönderilecektir. Yana,çekildi: — Geç! SS Şahin atını sürdü. Erguvan arkasından takıp etti ve demir kapı büyük bir gürültü ile ka - pandı, Erguvanın kırbaçı büyük bir zafer kazanmıştır ve genç kız esirini önüne katıp kalesine gir- mişti. Şimdi hemen her sabatı «arı koca beraber çıkıyor, gezmek frisatı ile Şahin de iş sahaları - nı dolaşıyordu. Bu sabah yine tenis kortu ü- zerine konuşarak Gökdereye yol veren sıra dağlara tırmanıyor- lardı. Çakıllı, Piren dedikleri yaha: ni çalılar ve kayalarla öi bu dağlar çok yüksek değildi. Fakat arkadaki vadiye ve dere- ye geçmek için mutlak bu kıraç dağları aşmak lâzımdı. Biribirine omuz vermiş gibi duran bir kaç di ilesi beş kilometre kadar sürüyordu. a TAN Hava Tehlike- sine Karşı Dün öğleden sonra Tecim ve Endüstri odasında Halk Partisi İstanbul merkezi başkanı Hil - minin başkanlığında önemli bir toplantı vapılmıştır. Bu toplan- tıda odanın idare heyeti üyeleri ile şehrimizdeki milli kurumla- rın ve bankaların direktörleri bulunmuşlardır. Heyet, odaya yazılı İstanbul tecimenlerinin hava tehlikesi karsısında derhal harekete geç- mek isteklerini onaylamış, bu işle meşgul olmak üzere bir “ha- va tehlikesini bilen iş komitesi,, kurulmuştur. Milli kurumların ve tecimenlerin hava tehlikesini karşılama savaşında üzerlerine düşen ödevi ne yolda yerine ge- tireceklerini bu komite tayin e- decektir. En önce odada yazıli bütün tacirler sınıflarına göre hava tehlikesini bilen üyeliğe yazıla - caklardır. Komite bugünlerde bu işin te ferrüatını tesbit ederek çalışma alanını derhal genişletecektir. Esnafın yardımı Esnaf - cemiyetlerinin hava kurumuna yapacakları yardım işlerini bir elden yürütmek ü - zere seçilen yardım kolları dün- den itibaren çalışmağa başla - mışlardır. En önce esnaf arasında yıllık taahhüt altına girebilecekler tesbit edilecek ve bunlardan ta- ahhütname almacaktır. Daimi üyeliğe yazılamıyacakların da yardımcı üye olmaları temin o- lunacaktır. Dün, öğleden sonra saat 14 te Ermeni ruhani meclisi Erme ni patrikhanesinde Patrik Mes- rup Nariyanın başkanlığında toplanmıştır. Bu toplantıda, pazar günü Frmcul kiliselerinde papaslarıri ve vaizlerin halka verecekleri tamim hazırlanmıştır. Vatan - daşlar bu tamimin göstereceği yollar üzerinde aydınlatılacak - Ber taraftan Hava kurümü- nun bayanlar kolü, 29 haziran - da yapılacak mitingin progra - mint bugün tesbit edecektir. Memurlar üye olacaklar Hava tehlikesine karşı bütün memurların hava kurumuna ü- ye ve yardımcı üye olmaları lü- zumu ilbaylıktan resmi direk - törlüklere bildirilmiştir. Me - murlar üyelik parasını taksitle vereceklerdir. Diğer taraftan İstanbul ilçe- baylıklarında hava kurumu şu- beleri teşkil edilmeğe başlan - miştır. Bu şubeler, halkın üye ve yardımcı üye yazılmaları i - çin çalışacaklardır. Yeniden üye olanlar Dün yazılan üyeler şunlardır: Osman Neşet, Galatada Bil - lür sokağında tüccar 20 lira ta- ahhüt, Doktor Vensan Kasap - yan, Sürpagop hastahanesi baş hekimi, 20 lira taahhüt, Tcodor Paskalidis, Galatada Kefeli han da kömür tüccarı, 20 lira taah- melerine yol fırsat vermiyordu. Biribirine omuz veren iki dağ arası tümsekli, kayalık bir pla - teauya benziyordu. Kemleri bırakmışlar hayvan- lar bildikleri gibi giderken öne geçen Erguvanın hayvanı bir - di, Burnu havaya kalktı. layan bir kur: ucundan geç dı; — Şahin atla! İkinci bir silâh sesi duyuldu ğu anda kaymış bulunuyordu. dimdik duruyorlardı. lulu rövelverini çekmişti: lar elbet meydana çıkacaklar. Her vakit geçe gece artık hay vanlar da bu keçi yolunu bell_e - mişlerdi. Burada yan yana git - rak kümesini siper almışlardı. Şahin sordu: — Ne taraftan atıldı. Du; denhire durdu. Kulakları dikil- Erguvan eğildi ve o anda ku ru bir silâh sesi ile beraber vız- un hemen baş duydu. Özen giden ayağını bırakmasile bera ber kendini yere attı ve haykır Şahin de hayvandan Serbest kalan iki cins hayvan Erguvan belindeki uzun nam — Hazırlan Şahin .Silâhı atan Yüzü koyun yan yana bir top HAK YERLERİNDE Haliç Şirketi Aleyhine Dava £ Belediye tarafından, Ha- liç şirketi aleyhine açılan dava- ya, dün de birinci hukuk mah- kemesinde bakıldı. Ehli vukufun hazırladığı ra- pora, Haliç şirketi itirazda bü- lanmuştu. Mahkeme bu itiraz - larım tetkiki için duruşmayı 21 teşrinievvele bıraktı. * Sabik müstantik Hikmet ta rafından Cerrahpaşa hastahane- si şeflerinden Lipman aleyhine açılan davanın hazırlık tahkika tı. ilerlemektedir. Hastahane doktorlarile hastabakıcılar şa- hit olarak dinlenileceklerdir. * Maçkada İhsan isminde bir çocuğa otomobille çarparak ken disini hafif surette yaralayan şo för Ömer, üçüncü cezada 3 gün hapse ve 20 lira tazminat öde- meğe mahküm edildi. * İstanbulun muhtelif semtle rinde 21 evin kapılarını kırmak süretile girerek hırsızlıklar ya - pan İbrahim, Yaşar ve Hurşit isminde üç suçlu hakkında ü - çüncü ceza mahkemesi kararını yvermiştir. Suçlular, suçların çok olmasından dolayı yirmişer se- ne ağır hapse mahküm olmuş - lardır. * Kumaş kaçakçılığı iddiasile atelyelerinde yapılan aramada kaçak Avrupa kumaşları bulu- nan Alis Behar, Melhame, Per- menin duruşmalarıma dün se - kizinci ihtisas hakyerinde de - vam edilmiştir. Şahit olarak din lenen kaçakçılık bürosu şefi Mazhar aramanın nasıl yapıl - dığını anlatmış, suçluları sorgu- ya çekerken bunlardan Alis Be- harın üç defa,bayıldığını söyle- miştir. Atelyenin kapıcıları Yor gi ve Karabetten sonra diğer şahitlerin çağırılmaları için du- ruşma başka günc bırakılmış - tır. * Kaçak vermut satmaktan suçlu Maks Hartel ve Marya Hartel dün 9 uncu ihtisas hak - yerinde beraat ctmişlerdir. * Geranlarda |- çundan yakalananlar dü yeye verilmistir. —— Hâl açıiyor Belediyenin yaptırdığı yeni hal binası bu ayın birinde açıla- caktır. Buradaki yazıhanelerin kiraya verilmesine başlanmıştır İhaleleri büugün yapılacaktır.. Diğer taraftan piyasada top- tan iş' yapanlar, halde birer ya- zıhane alacaklardır. Yazıhane almıyanlar, hariçte toptan iş ya pamıyacaklardır. Bu suüretle toptan ticaretin halde yapılması kararlaştırılmış ve bunun için de hal müdürlüğü hususi bir teş kilât yapmıştır, hal müdürlüğü, halin vaziyetini ve bu meseleler hakkında alâkadar tacirlere ma lümat vermiştir. T ... hüt, Aleksandr Topalyan Çarşı da antikacı 20 lira taahhüt, Vah ram Elâgözyan Galatada Mum hanede Demir tüccarı 20 lira ta- ahhüt. bildin mi? — Tam karşımızdan, yolumu- zu kesmişler. Fakat acele etti - ler. — Keşki geriye sürüp gitsey dik! — İmkânrı yok, İkinci kurşun lar şaşmazdı. Erguvan doğru — düşünüyor- du. : — Bekliyeceğiz, dedi, yedek > rt kurşun. Yirmi dört de ben de var. Erguvan kamçısının avcı kasketini iliştirdi. yerden yavasça kaldırdı. İki el silâh birden patladı. Erguvan soğuk kanlılıkla kır bacı indirdi. — İyi nişanci değiller. Vura madılar. Şahin onu geri çekmeğe çalı- şıyordu: “ — Yat, gösterme kendini. Ya vaş yavaş geriliyelim. Yol... ucuna Erguvan kuru, erkek bir ses- | le sözünü kesti: Yattığı | — Çocuk olma Şahin. Gerile | TTT NF AOT — — 20-6-935 HELMLA A BAA AAA AAA SAGLIK OGÜTLERİ - AM AAARAAAAADAAI Mikrop korkusu Mikroplardan korkmak, onların getirecekleri — hastalıklardan korun - mak şüphesiz çok iyi bir şeydir. Fa- kat bunda da pek ileriye gitmemek lâzımdır. — - Bazı kimseler vardır ki, bütün ha- yatlarını mikrop korkusile zehirler- ler, Kimisi elinde eldiven olmayınca kapının tokmağını tutamaz, Bir baş- kası dostlarının ellerini sıkmaktan çe- kinir ve çok defa bir baş selâmile ge- çiştiriverir. Bir üçüncüsü sofraya oturmazdan Öönce çatalını, bıçağını kendi gözlerinin önünde yeniden kay- nattırır. Mikrop korkusunun en büyüğü, mikropları bulan Pasteur'ün kendi- sinde vardı. Bu büyük &lim, solfraya oturduğu vakit kaşığını, çatalını hav- lusile uzun uzadıya uvarak siler, ye- diği ekmek diliminin üzerine konmuş olabilecek mikropları gidermek için Vekmeği de uzun uzadıya bıçakla ka- zırdi. Pasteur'ün bu ihtiyatlarda belki hakkı vardı. Çünkü o mikropların yalnız zararlarını meydana çıkarmış, onların yaptıkları hastalıkları tetkik etmişti. Şimdi biliyoruz ki, bedenimiz mik- roplara karşt kendi kendine kaldığı vakit bile, büsbütümn müdafaasız değil- dir. Bedenimizde her vakit milyon- larca mikroplar bize zarar vermeden yaşarlar. Ağzımız, burnumuz her va- kit mikroplarla doludur, Bunların hep- mütlaka hastalık yapsaydı, insanla- rın hiçbir vakit hastalıktan kurtula- mamaları lâzımgelirdi. Her vakit bedenimizde yaşıyan mikropların arasında çok önemlileri bile vardır. Yılancık mikrobu, difteri mikrobu, satlıcan mikrobu, verem mikzobu bile bedenimizde misafir ola- rak yaşamakla mutlaka bizi hasta ete mesi lâzımgelmez. — Ya, barsaklarda her vakit yaşıya.. türlü türlü mikrop- lar? Burların hepsi insanı hasta et- seydi, dünyada kimse kalmazdı! Verem mikrobu içine girdiği her bedeni mutlaka hasta etseydi, verem- lilerin yanında saşıyan hekimlerden, lâı?ıııbıkıcılırdın hangisi sağ kalır« : Insan bedeninin nomal halde mik- ropların zararlarına karşı koymak için bitçok araçları vardır. Onun için mikrop korkusunun en iyi şekli, ön- ların verecekleri zarardan korunmak Yüm beden aa Tetde Yesi YAt da beslemek, hele bedeni yorarak mikroplara karşı dayanıksız hale ge- tirecek işlerden sakınmaktır. Lokman Hekin Doktor —— Horhoroni Eminönü Valde kıraathanesi ya- &—— nında Telefon: Miz31I — 4532 L Camileri tasnif edecek koemisyon toplandı Camileri tasnif komisyonu, *Evkaf direktörü Niyazinin baş- kanlığında Müftü Fehminin de iştirak ettiği toplantıda cami - lerde kadro içinde ve dışında kalacakların - vaziyetlerini gö - rüşmüştür. Bu toplantıdan sonra ikinci bir toplantı daha yapılmış, mün hal olan vazifelere tayif oluna- cak imam, müezzin ve hatiple - rin işlerile uğraşılmıştır. mek onlara cesaret verir. Bizi görebilmek için onların meyda na çıkmalarımı beklemek en doğ ru harekettir. Bu hazırlıklı bir pusu., Çok şükür ki, ilk gaflet anımızda bir netice alamadılar. Şahin Erguvanın beli altın « | daki taşları bir elile çekip onun | daha ziyade yere yapışması için çalısıyordu. Erguvan; z — Buraya en yakın Kökdere nin bizim yakadaki amele 'ça - dırlarıdır. Eğer silâh seslerii duyarlarsa sen önde idin istikâ met tayin edebildin mi? — Tam cephemizde ve zan - nederim sol ilerimizdeki tüm * seklerden atıldı. Bak, dikkat et 'Tümsekte bir kaç çalı var. İkisi birden irkildiler. Erguvan yanılmamıştı. iki 'Tümsekte çalılar arasında başm hareket ettiğini gördüler- Erguvan kocasını dürttü: ' — Birbirimizden ayrılalım. — Yerde sürünerek sağa doî;; Nü ıl. Meydana çıkana ateş €4 ğ ÇArkası var). —