29 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

29 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Çorum ÖğretmenleriGenel Bir Toplantı Yaptılar Çorum, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — İlk okulalar yaz tatili yapmışlardır. Orta okulalarda da imtihanlar bitirilmek üÜze- Fedir. Çı_mırşı ve ülkcsğ ilk okula öğretmenleri kültür direktörlü- ğünde bir gün süren bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda bir yıllık çalışmalar konuşulmuş, yeni ders yılında yapılması gerekli olan işler üzerinde faydalı münakaşalar yapılmıştır. Bayburtta Yeni ilk Mektep __E?yhışrd. (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Bir senedenberi büyük bir faaliyetle yapılmakta olan ilk mektep binasının her şe- yi tamamlanmış, maarif idaresine teslim edilmiştir. Açılma töreninde, Erzurum ilbayı Ethem Aykut ile Erzurum kültür drektörü ve kalabalık bir halk kütlesi bulunmuşlardır. Tö- renden sonra mektep gezilmiş, şarbaylık davetlilere bir ziyafet B vermiştir. Bir Kadın Kömür Oldu! Gemlik, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Altbenlide bir yıl- dırım düşme hâdisesi olmuştur. Eşeği ile beraber giden bir kö: lü kadına, yıldırım düşmüş, altındaki hayvanla beraber kömi haline getirmiştir. Kadının yanındaki çocukları bu afetten kur- tulmuşlardır, Yalnız küç k kızının bir yanağı yanmıştır. Hava Tehlikesine Karşı Söke, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Hava tehlikesini bi- Jen üye yazımı işi önemle devam ediyor. İlçebay Sadi Cidalin baş kanlığında şarbay Eyüp Özbaş, malmüdürü Süleyman Gönen, * hava kurumu muhasibi Demir Altümsek, eczacı Halil Tükel ve daha bir çok zevatın iştirak ettiği bir toplantı yapılmıştır. Üye yazılanların sayısı 115 i bulmuştur. İlçebayla birlikte çalışan kurul bu hayırlı işi için köy köy dolaşarak köylülerle görüşmek- Edirnede bol Yağmur! Edirne, 27 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Bir haftadan - beri yağan yaz yağmurları Trakyanın her tarafına, bilhassa Edirne mıntakasına sonsuz faydalar vermiştir. Edirne çiftçileri, bu yağmurun Edirne mıntakasına en az, 2 milyon lira kazandır- tedir. dığını sevinerek söylüyorlar. Aydinda gene bir Cinayet oldu Aydın, (Hususi muhabirimiz bildi- riyor) — Bu ayın on beşinde Çinede Akçaota kamunu bölüntü köyünde kadın oynatmalr yüzünden bir cinayet olmuştur: Köy muhtarı Osmanla üye İamai ve kır bekçisi Salih, Uzuntarla mevkiine Hatiçe isminde bir kadın gö türmüşler, kafaları çekerek eğlenme- ğe başlamışlardır. Bunu duyan Ös - man, İbrahim ve Ali ismindeki üç genç oraya giderek üzerlerine bıçakla | #aldırmışlar, iki taraf arasında çarpış- mma olmuştur. Neticede Osman silâhla öldürülmüştür. Suçluların hepsi yaka- Tanmışlardır. —— Kandırada Sürek avı Kandıra, (Hustusi muhabirimiz bil- | diriyor) — Kandıra ilçebayı Şekip | Yurdakulun iştirakile bir sücek avr yapılmıştır. Ava Kandıra müddeti u- mumisi Nezihi ve muallim Sait te & tirak etmişlerdir. Neteicede Ziraat memuru Salâhaddinin kumandasında- ki parti 18, Turnalı muhtarı Şevket partisi 14 domuz — vurdular, Vurulan domuzların 29 u dişi idi. iyi tütün Yetiştirmek için İzmir, (Husust muhabirimiz bildi- Tiyor) — Tntrimardar Küsremi eiayrer ve memurları — çiftçilerle yaptıklanı te- maslarda, tütünlerin yetiştirilmesi, kı rtm ve dizim uşullerile denk haline ge tirilme şekilleri hakkındaki gerekli bilgileri kendilerine vermişlerdir. 2506 numaralı kanun hükümlerine uyularak tütünleri ayırmak, istimale | elverişli olmıyanları da ayrı denklere koymak, çiftçilere çok uygun ve elve- rişli gelmiştir. | Zonguldak, Ereğliye bağlandı Zongludak, (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Zonguldağı Ereğliye bağlamak için 62 kilo- metrelik ve yedi metre genişli- ğinde yeni bir şose açılmışstır. Bu şosenin toprak tesviyesi bi- tirilmek üzeredir. Yirmi güne kadar bu yolda otomobil ve kamyonlar işlemeğe başiryacak- tır. 400 Aydınlı ispartaya Bir Gezgin Yaptılar Aydınlılardan bir katile Aydın, (Hususi muhabirimiz bildi- tiyor) — Kızılay Kurumu, Isparta ve Eğridire bir gezinti yapmış, bu ge- rintiye 400 Aydımlı katılmıştır. Gez- ginler, Kalcönü durağında başta ll- bay Fevzi Daldal olduğu halde Ispar- talılar tarafından — karşılanmışlardır. Belediye parkında şarbaylık bir çay zi- yaleti vermiş, Aydın Halkevi bando- İspartada havuz başında su güzel parçalar çalmıştır. Aydınlı- lar İspartada Atatürk andacına bir gelenk koymuşlardır. Kafileye Aydın sporcuları da bayrakları ile katrlmış- | dardı. Isparta ilbayı, gezginlerle K iş, konuklar orada da gamimi bir inde karşılanmışlardır. Aydın: hlar bu seyahatten çok memnün müşlerdir. KN -MEMLEKETTE TANLN MüddeiumumiSuçluların Hak- ;caba bu Eksiklikler Görülmedi mi? Bayburtta 40 Bin lira harcana- rak yeni bir ilk okul binası inşa e- dilmektedir. Haziranın on dördün- de açılış töreni yapılan bu yeni o- kul, Maarif idaresince de teslim a- dınmış -bulunmaktadır. Dışardan eksiksiz görünen bu yeni yapının iç kısımlarında maale- sef bazı itinasızlıklara rastlanmak- tadır. Yapısı yeni biten binanın iç kısımlarındaki bazı döşeme ve ta- van araları şimdiden - açılmış gü dir. Acaba okul teslim edilirken bu noks görülmedi mi? Bizce şimdi yapılacak iş müteah- “hide hemen bu ehsikleri tamamlat. mak olmalıdır. oe Denizlide Halkevi Dikiş kursu açıldı Denizli, (Tan) — Halkevi kurslar komitesinin açtığı dikiş - nakış kursu- na iştirak eden 14 kız, güzel bir sergi açmışlardır. Serginin açılışında, Halk- evleri Başkanı Necip Ali Küçüka dâ | bulunmuştur. Resimde görülen (X) işaretli Necip Ali Küçüka, (X) İşa- retli Vali Fuat Toksal'dır. * Germencik, (Tan) — Kamun Kızılay Kurumu bir müsamerc tertip etmiştir. Hafta dolayısile 36 çocuk giydirilmiştir. * Denizli, (Tan) — Vali Fuat Toktal Samsıuna, Mektupçu Şevki Manisaya tayin edilmişlerdir. * Gemlik, (Tan) — Orhangazi - Gemlik şosesi üzerinde koza yüklü bir kamyon devrilmiştir. Ne can ve ne de olmamıştır. m, (Hususi muhabirimiz r) — Çorum Şarbaylığı ver- la Çorumda peçeyi * Edirne, (Tan) — Edirne Erkek | Muallim Mektebini bitiren gençlerden on bir kişilik bir grup Edirne Halke- vinin himayesi altında bir bisiklet se- | yahatine çıkmışlardır. — Genç öğret- | menler, Edirneden Uzunköprüye gi mişler, oradan da Keşan, Malkara yo- Hite Geliboluya uğrayarak Çanakkale- ye geçeceklerdir. * Akşehir, (Tan) — Yağmursuz- luk şarımız ve civarında devam edi- yor.Yazlık mahsullerde ümitsizlik baş göstermiştir. Ekmek fiyatları 60 pa- ra yükselmiştir. * Akşehir, (Tan) — Hilâliahmer kurumu menfaatine olarak orta mek- tep bahçesinde yakında bir müsame- re verileçektir, * Akşehir, (Tan) — Su ile müte- harrik elektrik tesisatının kurulması işi devam ediyor. Tesisatın kanal haf- riyatı ve gantral binasının yapısı bit- mek üzeredir. Avrupaya sipariş edi- len malzemeler İstanbula gelmiştir. Yakında buraya getirilecektir. * Kandıra, (Hususi muhabirimir bildiriyor) -— Hava kurumu kolu baş kanı Mehmet Yüzerin daveti üzerine esnaf ve ileri gelenler Parti salonun- da toplandılar. Hava tehlikesi konu- Su üzerinde" konuşuldu. Toplantıda bulunan 14 kişi hemen üye yazıldılar. Çalışmalar devam etmektedir. * Gemlik, (Tan) — Orhangazi ile Yalova arasındaki gınır dedikodusu nihayet halledilmiştir. * Denizli, (Tan) — Bu yıl ilk ola- rak Kızılay haftası yapılmıştır. Ku- Tumurn başkan Sağlık Direktörlü Maz- bar Ülgen bir program hazırlamış, hafta, geçit resmi ile başlamıştır. Ye- |ni üye yazımı işi hararetli geçmiş, menfaate bir. gardenparti, verilmiştir. Hafta münasebs'ile Cümhur Başkanı- | na ve Başbakana telgraf çekilmiştir. “ Sarı Bal” tefrikamız 12 inci sayfamızdadır dmmn Fkücük TELGRAEL| $ HABERLEKA T Sabatay ile ortağı Arif, iskeleden Üsküdar yolile Pendiğe döndükleti gırada, yolda soyguna uğramışlar, pa raları alınarak kendileri de öldürül - müşlerdi. Arifle Sabatayın katilleri ve soy - guncuları oldukları iddiasile Şakir, A- li, Şefik, Safer ve Rüştü isminde beş kişinin ağır cezada duruşmaları ya- pılmakta idi. Ağır cezanım dünkü müddei umumi Muhlis, | ni söyledi. Muhlisin iddiası, gerçekten önemli ve ibrete değer bir hak mevzuu ola - rak cle alınabilecek bir iddia olmuş- tur. Müddei umumi iddianemesinde “bu cinayetin tahkikatımı idare edenlerin mutlaka işe bir fail bulmak endişesi- le hareket ettikli ve fazla zahmete girmiyerek tahkikatı yanlış bir yola sevkettiklerini söylemiş ve tahkikatın yeni baştan yürütlmesi için dosyanın makamına verilmesini istiyerek, suç- lulardan beşinin de beraatlerini iste- miştir. Bundan sonra, suçlular kısaca mü- dafaalarını yapmışlardır. Karar başka bir gün verilecektir. * Mehdi oğlu Ismail isminde birine, iddianamesi- celsesinde, | yün hapse ve 3 lira para cezası öde- HAKYERLERİ sız Tevkif Edildiklerini Söyledi Tahkikat yapanlar işin kolayını " düşünerek yalnış yola saptılar! tahkikat sırasında işkence yapmaktan suçlu jandarma bölük kumandanı Ab- durrazzakın muhakemesinde dün de ağır cezada devam edildi. Suçlu vekil tutmuştu. Ancak müdafaaya henliz hazırlanmamıştı. Duruşma, bunun i - çin 4 temmuza kaldı. * Zepur adlı bir kadına hakarette bulunmaktan suçlu avukat Lütfi, dün Sultanahmet birinci sulh cezada üç meğe mahküm olmuştur. * İnhisarlar idaresi Esnaf bankası tasfiye heyeti aleyhine ihtisas mahke- mesinde bir kaçakçılık davası açmış- tır. Davanın sebebi, bulundurulması, kullanılması ve alım satımı yastak ©- lan 14 kopye defterinin satılmış olma- sıdır. Bu defterler bankaya - aittir ve eşyası satıldığı sırada bunlar da el - den çıkarılmıştır. Bu davaya yakında bakılacaktır. * Cıgara kâğıdı kaçakçılığından suç lu bulunan kolsur Bekirle Hüseyinin duruşmalarına dün dokuzuncu ihtisas hakyerinde devam edilmiştir. İddia makamı ürerlerinde 62720 yaprak cı- gara kâğıdı bulunan suçluların ceza- landırti—alarını istemiş, duruşma mü- dafaa için kalmıştır. 1 Temmuz Pazartesi günü de- niz bayramı yapılacağını yaz - mıştık, Gündüz ve gece ayrı ay- rı programlarla yapılacak olan | bu bayram şenliğinden 'bütün halk istifade edecektir. Progra - mı kısaca yazıyoruüz: 1 Temmuz günü bütün gemi- ler, karadaki deniz kurum ve ku- ral binaları ile kuleler ve iste - yen mağaza ve dükkânlar bay - raklarla donanacaktır. Yüksek Tecim okulası, De - l2 komutanlığı, birer muzika Ne 10,95 de — bulunmak — üzere Taksime gideceklerdir. Deniz - |yolları işletmesi, Vapurculuk sosyetesi, Liman işleri genel di- rektörlüğü, Akay, Şirketi Hay - ve sosyetelerile kaptanı ve maki- | nistler kuralı 9,55 de Tophane denizyolları parkında toplana - caklardır. Önde muzika olarak ve yukarıki sıra ile Taksime çı kacaklardır. Kurumun önünde kendi forsu ve çelengi taşma - cak, bütün denizcilerin ellerin ayni boyda Türk veya Parti bay | rakları bulunacaktır. Taksimde şenlik Alay 10,45 de Taksimde top- lanınca komutanlık - tarafından bir sıra yapılacaktır. 11 de bu s1 ra ile çelenk koyma ve bayrak çekme töreni başlayacaktır. Bayrak çekilirken limandaki bütün gemiler birer dakika sü- rekle ve birer dakika ara ile üç kere düdük çalacaklardır. Çe - lenklerin konulmasından - sonra genç denizciler namına yüksek tecim okulasından bir okur ve deniz tecim filosu namına da kaptan ve makinist kuralından ir üye, söylev vereceklerdir. | Büyüklere çekilen telyazıları da okunup törene soh verilecek ve alay dağılacaktır. Deniz yarışları Saat 15,30 da deniz kulüpleri tarafından deniz tecim okulu ö- | nünde deniz yarışları yapılacak, kazananlara değerli hediyeler verilecektir. Bu yarışlar akşam geç vakte kadar sürecektir. Gece programı Geceleyin; gündüz bayrak çekmiş olan yerli ve limandaki gemiler, ışıklarla donanacaktır. 20,30 da radyoda deniz marşı o- kunacak ve deniz tecim direktö- rTü tarafından bir söylev verile- cektir. Saat 21 de de 1 Temmu- zun, tarihi önemi hakkında yük sek tecim okülası tarih öğret - menlerinden Niyazi bir konfe - rans verecektir. Deniz fener alayı Saat 21,30 da başlamak üze - riye, Haliç, Türk şilepleri kurum | DENİZ BAYRAMI Bir Temmuz Bütün Türkiye için Şenlik Günü Olacak Proğramı yazıyoruz bir deniz fener alayı ya pılacaktır. Bu alaya denizyolla- rı Vapurculuk sosyetesi donan- mış iki vapurla, Akay ve Şirke- ti Hayriye dörder donanmış va- purla, Haliç iki, gemi kurtarma sösyetesi bir, deniz ticaret di - rektörlüğü ile Liman işleri ge - nel direktörlüğü, kayık ve mo- törcüler kuralı bütün vasıtalari ile şilepler de uyar gördükleri vapurlarile katılacaklardır. A - lay sırası ile ve Kalamış vapuru- nun hareketi ile başlayacaktır. DAĞ LA ŞU üü ÜALAL Ti * dan kalkan Kalamış vapuru u - zun bir canavar düdüğü ile ha- reketi bildirecektir. Ve sırası ile Köprüde bağlı bulunacak olan Akayın diğer Heybeliada ve Göztepe vapurları ile Şirketi Hayriyenin Boğaziçi iskelesin - den 66, 73, 72 numaraları kal - karak sıraya gireceklerdir. Ha - liç sosyetesinin vapurları da Eyüpten sırada-72 numaranınar kasına geçmiş bulunacaklardır. Diğer taraftan Sirkeci önünde bulunan hususi memur ve romör körler de Haliç vapurlarını takip ederek sıraya geçeceklerdir. Sa- g ray önünde toplanacak olan di- ğer büyük gemiler... Verilen sı- raları ile limana doğru sokulup bu diziyi - takip edeceklerdir. Deniz fener alayı bu hareketi sı- rası ile köprüden kalkarak A.- hırkapı, Mendirek önü, Kızkule- si, Beylerbeyinden geçerek dö - necek... Ve bu turdan sonra Sa- ray önünde toplanacaktır. Bu - rada deniz kurumları tarafından fişenk eğlenceleri yapılacak ve tahlisiye genel direktörlüğü ta rafından da 23,30 da manevralar gösterilecektir. Manevralar es- | nasında bütün gemi projöktör- leri bu alanı aydınlatacaktır. Sa at 24 te kaptan ve makinist kura Imın balo yapmakta olduğu An kara vapurundan işaret verile - cektir. Bu işaret üzerine muzika larla birlikte hep bir ağızdan de nizciler marşı söylenerek alaya son verilecektir. Fener alayından halkın istifa- desini ve görümünü temin için mümkün olan hersey yapılmış - tır. Bu maksatla Kalamış vapu- ru denizciler ailesine, Erenköy vaptiıru Kadıköy halkevi emrine, 74 numara Cumuriyet Halk Par tisine, 73 numara Halkevi ve Ü- niversiteye, 15 numara Eyüp ve Fener Cumuriyet Halk Partisi nahiye merkezlerine parasız ola- rak verilmiştir. Diğer vapurlar en çok yirmi kuruşu geçmiyen bir bilet mukabilinde umuma a- çılacaktır. Boğaz, Adalar, ve ci- var halkının gelmesini temin i- kalkarak bu || 29 - 6 - 9İ$ ——— SAGLIK ÖGÜTLERİ | Et yemekleri Kimlere Dokunur ? Et yemeklerinde bulunan şu beş | hassa onların kimlere dokunacaklarını gösterir: , 4 n 1 — Kan damarlarındaki tansiyo- nu arttırırlar ve yüreği çok yorarlar. Bundan dolayı tansiyonları zaten yük- sek olanlara, damarları sertleşmiş olanlara, kendilerinde böbrek hastalı- ğt bulunanlara, güç soluk alanlara ya- hut böyle olmak istemiyenlere et ye- mekeri iyi gelmez. 2 — Karaciğerde ve böbreklerde kan toplarlar ve bu uzuvlarda bulu- nan zehirleri arttırırlar. Bunun — için karaciğerleri ve böbrekleri zaten kanlı ve yorgun olanlar, bu uzuvlarından hasta olanlar ve hasta olmaktan kor- kanlar et yemeklerinden zarar görüre der. 3 — Et yemekleri bir dereceye ka- dar kahve ve çay gibi, hatta ispirto- la içkiler gibi tesir ederek sinirleri fazla kuvvetlendiritler. Tapirtolu iç- kiler yalnız medeniyetli memleketler- | de bulunduğundan, medeniyetten ge- fi kalmış, onun için ispirtolu içkilere den de mahrum bulunan bazı kabile- lerde insanlar çok et yemeği yiyerek sarhoş olurlar. Bundan dolayı sinirs leri zaten ayakta ve gerilmiş, uyku - suzluğa ve sinir ağıılarına tutulı kimseler de et yedikleri vakit leri artar. Şu kadar ki, bu sinir halleri çok vakit sinirlerin zayıf- lığından, küvvetsi den ileri gelir. Onun için sinirlilerin et yememeleri muvakkat bir zaman içindir. Kendi - lerini şikâyetçi eden haller geçince yi- ne et yerler. 4 — Bedende azotlu maddelerin bi- rikmesine sebep olur. Bundan dolayı karaciğerde, böbreklerde kum sancı- ları bulunanlar, romatizma hastalığı- na tutulanlar et yemekleri yiyemezler. Bunlar en ziyade hayvanın karaciğe- rini yahut böbreklerini yedikleri va- kit zarar görürler. $ — Et yemekleri barsakların için de maddelerin çürümesini kolaylaştır rır, inkibaza sebep olurlar. Onun için mide ve barsak hastalıklarında, en zi- yade barsak hastalıklarında et yemek- leri hiç iyi gelmezler. Ancak, et yemekleri herkes — için mutlaka fena - değildir. Onların yarı- yacağı adamlar da vardır. Zaten dün- yada her şey öyle değil midir? Hem Pem d nik di tasallarınerdarbaşka, bir gün konuşuruz. Lokman Hekim Dr. A. KUTİEL Karaköy Topçular caddesi N.343 4690 Doktor —— — Horhoroni | | Eminönü Valde kıraathanesi ya- B hında Telefon: 24131 —E 4532 OPERATÖR Doktor Nimet Ankara caddesi Zorlu apartmanı No, 21. Cumadan maada hergün saat ?-6 hastalarını kahul Mökaip geç 1 Ç1 ———0 DOKTOR . | / Rusçuklu Hakkı Üze Galatasarayda Kanzuk cczahanesi | karşısında Sahne sokağında 3 m- | maralı apartımanda 1 numara. 4099 — Göz Doktoru —-a " ŞUKRU ERTAN Birinci Sımıt Mütehassıs (Babıali) Ankara caddesi No. 60 | Telefon : 22566 | LARİMLA b 4140 çin de şirketin 74 numarası 19, 15 de Sarıyerden kalkarak Ru- moeli sahilini takiben Bebeğt ka- dar toplayacak ve sonra Anado- lu sahilini de alarak inçcektir. Erenköv vapuru da ünden kalkıp /o civar halkını alarak Mendirek önünde kendi yerine girecektir. Alayın bitiminde bu gemiler ik - kalk - tıkları iskeleye kadar yolcuları- nı bıraka bıraka döneleklerdir. ,