4 Temmuz 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

4 Temmuz 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Arsıulusal Tic nser der ki: Vücutta kan ne rol oynarsa, bir memleketin bünyesinde de ticaret ayni vazileyi görür. Yani en ücra köşelere varıncaya kadar o bünyenin ihtiyaçlarını temin eder, noksanlarını kapatır, onun yı;ıınııı na, derlenip toplanmasına, kuvvetlen- mesine huınt eder. Ulusal bir hudud için doğru olan bu söz, insanlığın hududu olan dünya için de doğrudur. Bundan ötürüdür ki, arsrulusal ticaret, dünyaya hayat veren, onun değişik organlarındaki krizlerin önünü alan, kandır ve nakil vasıtaları, ise bu kanı sevkeden gir - yanlardır. Fakat maalesei arsıulusal ticaret, son birkaç sene içinde hare - ketini, cevvalliğini kaybetmiş ve bir kısım yerlerde tamamen değilse bile uyuşmuştur. İşte Pariste toplanan arsrulusal 'Ti- caret odasının 8 inci kongresi, bu der- de deva bulmak için çalışmaktadır. 7 inci kongre bundan iki sene ev- vel Viyanada toplanmış' ve o zaman- ki vaziyetin vehameti karşmında, ar- sıylusal ticaretin inkişafına bir çare bulmak için şu dilekleri kaleme almış- tı: 1 — Paraların istikrarı.. 2 — Hükümetler arası borçların tasfiyesi, 3 — Bütçelerin denkleştirilmesi, 4 — Alacağa mukabil, iş ve mal kabulü. 5 — Aranlusal mübadelenin, ve sermaye hareketlerinin özgürce “ser- bestçe” yağılması. 6 — Gümrük duvarlarınnmı ve tica- vete zorluk veren, bir sürü engellerin ortadan kaldırılması. Bütün bu isteklere mukabil, ne el- de edildi? Hiç! Tİki senedir acunun ekonomik durumu düzeleceği yerde tam tersine döndü ve büsbütün zor- daştı. Çünkü engeller azalacağı yerde çoğaldı. 1 — Paralar istikrarını kaybetti. Altın esasına bağlı olan birçok dev- detler, vaziyetlerini ıslah edebilmek emelile “oynak paraya” döndüler. Paralarını kıymetten düşürdüler. Muhtelif memleketlerde altın kar - şılığına nazaran bu düşüşün yürde nisbeti şudur : 10932 1933 1934 1935 Belçika 007 0,17 011 27.66 İngiltere 28,19 31,90 38,23 40,64 Ispanya 43,60 59,65 64,44 65,86 Çekoslovak — 0,04 0,40 0,23 0: EKONOMİK KRONİK aret Odasının 8inci Kongresi Toplandı Diğer taraftan birçok devletler de, altın esasının istediği gibi harekete geçmesine karşı sıkı takyidat koydu- lar ve oynak paraya doğru harekete geçtiler. 2 — Hükümetler arası, borçların tasfiyesi, henüz başlamadı. “Sıkışık vaziyetlerin doğurduğu sebepler,, de- vam ettiğinden birçok devletler borç- larını kapatmak için bütçelerinde bir fasıl ayırmadılar. 3 — Buna rağmen bütçeler denk olsa gene neyse... Daha geçenlerde Fransız bütçesinde 4 milyar açık ver- diğini ve bu açığın muhtelif kahine buhranlarına yol açtığını görmedik mi? 4 — Alacağına mukabil, iş ve mal kabulü, memleketlerin büyük bir has- saxlıkla reddettikleri ve ulusal bir me- sele haline koydukları başarılmaz bir iş oldu. $ — Arsıulusal mübadele. ve ser. maye bareketleri daha zorlaştı. Arsı- ulusal ticaret hacmi, 1929 senesine nazaran 1933 de yüzde 74,9 a, 1934 de yüzde 76,8 e düştü. 6 — Gümrük duvarları ve ticarete zoruk vereceklerin bir sürü engelleri ortadan kaldırılmak şöyle dursun büs bütün arttırıldı. Onun için 8 inci arsıulusal ticaret köngresinin teşebbüs ettiği iş çok çe- tin ve çok karışıktır. Fakat bütün bu ümit kırıcı hâdise- lere rağimen tamamen — bedbin olma- mak gerektir. Son zamanlarda muh- telif memleketlerden “imdat” işareti verilmiş ve herkes bu genel keşmeke- şin önüne önüne geçmek için bir ça- re aramağa başlamıştır. Vaşingtonda arsıulusal para istikrarı için bir olm- ferans toplanması düşüncesi, ve niha- yet, her birisi politikadan uzak bulu- nan iş adamlarımın arsrulusal ticaret odası halinde ve bütün isteklerile bu hastalığa bir çare bulmak üzere uğ- raşmaları kıvançla karşılanacak birer hâdisedir. Şurası muhakkaktır ki, arsıulusal ti caret, tehlikenin en yüksek zirvesine ulaşmıştır. Bu ulaşış ta bir kurtuluş tehlike yoktur. Olsa olsa geri dönülür. Yokuş çıkılmıştır. Şimdi ancak yokuşu ko- laylıkla inmek kalıyor. Mümtaz FAİK ——— Kartalda da mezbaha yapılıyor İstanbulun komşusu olan Kar tal belediyesi yeni asri bir mez- baha yaptırmağa karar vermiş- tir, Kartal belediyesi bu mezba- ha için 30 bin lira sarfedecektir. Şımdıiyı kadar ucuz et almak istanbullular, bu ihti - yı;.lınm Kartal ve Pendikten tedarik ediyorlardı. Fakat Kar- tal belediyesinin asri bir mez - baha yapmağa karar vermesi ü- zerine, Kartalda da etlerin bir miktar pahalılaşacağı endişesi ni uyandırmıstır. Kartal belediyesi mezbaha i- Çin epeyce para sarfedecek, mez baha resmi üzerinde bazı de; i- şiklikler yapacaktır. Fakat tanbul belediyesinin aldığı mez- ı baha resmine göre, daha az ala- cağı tahmin ediliyor. Yumurta ihracatçıları Yumurta ihraç nizamnamesi- nin değiştirilecek maddeleri tes- bit edilmiştir. Nizamnameye ko nacak yeni hükümler, yumurta ihracatı ile meşgül olacakların mutlaka yumurta taciri olarak kaydedilmiş bulunmalarını icap ettirecektir. —. ——— YENİ NEŞRİYAT Siyasal Bilgiler SI inci sayısı değerli yazılarla çıktı. Bu nüshada da sosyal, siyasal, ekono- mik mevzular üzerinde ciddi ve de - gerli y:nluıhuîhunnıku ayın aiyasa- Si ve kronolojisi, bibloğrafisi yapıl - maktadır. ge BORSA AAA AA 8 Temmuz Çarşamba PARALAR Alış St Sterlin Siğm — Sitm Dolar 12350 — 125.50 20 Pransız frangı 166— — 169 20 Liret düdem —— DDizm 3 Belçika Prangı Slem di Drahmni 22 ü— u İsviçre fr , Sik— — Sit— Flor Si— Si— 20 Çek Kron Süm —— İ0 Avusturva gilin — 2150 23,50 n z İsviçre Frangı LAZ Leva 637755 Florin 1,17.07 Çekoslovak kuromu 190210 Avütturya 422,)0 Pezeta SB143 Mark 14765 Zlcrl Allmm Pengo ASLA Ley 63,77.55 Dinar 949633 Yen 27830 Çernoveta 10.08 İsveç karonu 3,13,96 ESHAM I4 Bankası Mü- TI Anadolu * 60 Acadolu 5 100 Sirketihayriye Tramvay Bomonti - Nektar Terkos Reji Aslan çimente Merker Bankası Osmanlı Bankası, Telefon İttihat değirmencilik T.A.$, ei Bekmek e İSTİKRAZLAR 'Türk Börcü T Kupoa Kesik 279250 ” - » - 25,00 26,50 9525 425 TAHVİLÂT Rıhtım Kupon Kesik Anadolu | ve 1T 4415 11 Kupon Kesik 45 Anadolu mümessil Kupon Kesik W95 Devredilecek ihtira beratı « Sür'atle müteharrik vesait nak- liyede, hususi ile tayyarelerde mes- net yerleri ve silâhların İnşası> hak- kındaki ihtira sİçin alımmış olan 19 Temmuz 1928 tarih ve 687 numaralı ihtira beratının ihtiva ettiği hukuk bu kere başkasına devir veyahud ica- fa verilmesi teklif edilmiş — olmakla bu hususta fazla malümat edinmek isteyenlerin Galatada — Aslan han $ nCi kat 1-4 numaralı idarehaneye müracaat eylemeleri ilân olunur. 4945 Ergani İstikrazi dahili 1025 TAN Tosya Belediyesinden: 1 — Tosya l:a,nbısınm tenviri için Nafıa — Vekâle- tince tasdikli proje ve şartnameleri mucibince yapılacak 42926 lira keşifli elektrik tesisatı kapalı zarf usulile ve otuz gün müddetle eksiltmeye konulmuşdur. 2 — Eksiltme müddeti 18 Haziran 935 tarihinden başlayarak 17 Temmuz 935 çarşamba günü saat on altıya kadar sürecekdir. 3— Zarflar o gün saat 15 şe kadar Tosya Belediye encü menine verilecek, ondan sonra kabul edilmiyecekdir. İhale Tosyada Belediye Dairesinde Encümen odasında yapılacakdır. h 4 — Talibler keşifnamenin yüzde yedi buçuğu nis- betinde teminat akçesini ya nakden, yahud hükümetçe tanınmış bankalardan birinin teminat mektubunu vere- ceklerdir. 3 5 — Proje ve fenni şartname örneklerin İstanbulda 'Taksimde İstiklâl apartımanında mühendis Hasan Hâ- let'den bedeli mukabilinde tedarik edilebiler_zği gibi An- kara Nafıa Bakanlığında ve Tosyada Belediye dairesin- de görülebilir .Eksiltme Şartnameleri — örneği bedelsiz olarak Belediyeden isteyenlere gönderilir. 6 — Teklifnamelere tasdikli ticaret odası sicil suretle- ri ile birlikde inşaatı deruhde edecek Nafıa Bakanlığın- ca ehliyeti musaddak mütehassıs ve mühendisin - teah- hötnamesini, şirketler namına verilecek tekliflerde bun- dan başka şirket mümessillerinin selâhiyetleri derecesi- râ gösterir resmi vekâletnamelerini ve 2490 numaralı kanunda gösterilen diğer evrak ve vesikaları rapt etme- leri lâzımdır. Eksiltme ve ihale 2490 numaralı kanun hükümleri dairesinde yapılacakdır. (3475) 4953 istanbul 4 üncü icra memurluğundan: Emniyet Sandığı Namına birinci derecede ipotekli olup yeminli üç ehli vukuf tarafından tamamına 1901 lira kıymet tak- dir edilen Avratpazarında Kürkçübaşı mahallesinde Küçüklanga caddesinde eski 144, 146, 148 yeni 152, 152/1 No. lu maa dükkân bir evin tamamı açık arttır maya vazedilmiş olduğundan 5-8-933 tarihine müsadif pazartesi günü saat 14 tem 16 ya kadar dairede birinci artırması icra edilecektir. Arttırma bedeli kıymeti mu- hammenenin yüzde 75 ni bulduğu takdirde — müşterisi üzerinde bırakılacaktır. Aksi takdirde en son arttıranın taahhüdü bakı kalmak üzere arttırma 15 gün müddetle temdit edilerek 20-8-935 tarihine Mmüsadif salı günü saat 14 ten 16 ya kadar keza” dairemizde yapılacak ikinci açık arttırmasında arttırma bedeli kıymeti mu- hammenenin yüzde 75 ni bulmadığı takdirde satış 2280 No. lu kanun ahkâmına tevfikan geri bırakılır. Satış peşindir. Arttırmaya iştirak etmek isteyenlerin kıymeti muhammenenin yüzde 7,5 nispetinde pey ak- çesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu hamil bulunmaları lâzımdır. Hakları Tapu sicilli ile sabit ol- mıyan ipotekli alacaklarda diğer alâkadaranm ve ir- tifak hakkı sahiplerinin bu haklarımı — ve hususile faiz: ve masarife — dair olan iddialarını evrakı muıpıtelen ile birlikte ilân tarihinden itibaren nihayet 20 gün zarfın- da birlikte dairemize bildirmeleri lâzımdır. Aksi takdir- de hakları Tapu sicilli ile sabit olmıyanlar satış bedeli nin paylaşmasından hariç kalırlar. Müterakim vergi, tenviriye, tanzifiyeden mütevellit Belediye rüSümu ve Vakıf icaresi bedeli müzayededen teuzil olunur. Daha fazla malümat almak isteyenler 22-7-935 tarihinden itibaren herkesin görebilmesi için dairede açık bulun- durulacak arttırma şartnamesi ile 934-3110 No. lu dos- yaya müracaatla mezkür dosyada mevcut vesaiki göre- * bilecekleri ilân olunur. (3748) No:?1 KIRMIZI VE SiİYAH ıklmdın geçirecek kıdar da ce- saret gösterdi. Evden bir başı- na çıktı, bir silâhçı dükkânına ıırdı ubıncı alıp doldurttu. "lmpcııtor Napolâo nun o ııkı idaresi geri gelse bi- 'l le benim on para bile çaldığımı söyliyemezler. Olsa olsa göz yumdum; fakat göz yummaklı- ğima izin veren mektubları da çıkarıp gösterebilirim.,, Kocasının bu içten kaynıyan öfkesini görünce madame de Rönal korktu; bu hal ona bir türlü aklından çıkarmadığı dul kalmak fikrini hatırlatıyordu. Kocası ile odaya kapandı. Saat- Terce dil döktü ise de para etme- di; bu yeni imzasız mektu! sonra M. de Rönal düelloyu — aklımakomuştu. Fakat nihayet — madame de Rönal istediğine er- - di ve kocasını, gidip M. Vale- lod'yı tokat atmaktansa Julie- STENDHAL ne, medresede geçireceği bir yıl için altı yüz frank vermeğe razı etti. M. de Rönal, çocuklarına bir mürebbi tutmak fikrine, o men- hus fikre kapıldığı güne yana yana lanet etmekten imzasız mektubu unuttu. Ama karısına sezdirmekten kaçındığı bir fikir onu biraz teselli ediyordu: biraz maharet gösterip — delikanlının hulyasever hislerini okşayarak onu, daha az bir para ile de, M. Valenod'nun önergelerini redde kandıracağını umuyordu. Madame de Rönal Julien'e para kabul ettirmek için daha çoök zahmet çcku mademki o, Mi de Rönal'in işine öyle geli- yor diye yııda sekiz yüz frank- lık bir yeri feda ediyordu, bu zararına karşılık bir — para al- masında utanılacak ne vardı? Jııh:n ? — Ama, diyordu, M. Vale- nod'nun önergesini kabul et- mek bir an bile aklımdan geç- medi ki! Siz beni hayatta zarif olmağa fazlasile alıştırdınız, o adamların kabalığı beni öl- verir: Sonunda aman bilmez zaru- retin demir pençesi Julien'i, boyun eğmeğe mecbur etti. Gu- ruru ona tatlı bir vehim de ya- rattı: Verriğres belediye reisin- den aldığı parayı kendisine borç verilmiş sayacak ve beş yıl son- ra faizi ile beraber ödemek ü- zere bir sened yapacaktı. Madame de Rönal'in her va- kit,dağdaki mağarada gizli, bir kaç bin frangı bulunurdu. Bun- ları, hiddetle reddedileceğini pek iyi hissettiği halde, titriye titriye Juliene' — vermek istedi, Juilen : — Siz aşkımızın hatırasını l:üını zehir mi edeceksiniz? de- Nihayet Julien Verriğres'den gitti. M. de Rönal pek sevindi; onun elinden para almak saati gelince, bu fedakârlık Julien'in pek âğırma gitti. Almam diye kesip attı. M. de Rönal, gözleri sevincden yaşararak, onun boy- nuna atıldı. Julien hizmetinden memnun olunduğunu bildiren bir kâğıd istedi; M. de Renal o kadar Coşmuştu ki delikanlının halini, çalışmasını — öğmek için en parlak kelimeleri bile az gö- rüyordu. Julien'in birikmiş beş altını vardı, bir o kadar da Fou- güğ'den istiyecekti. O da gon derece — heyecan i- çinde idi, Ama kendisine o ka- dar sevgi, aşk beslenilen Ver- riğres'den daha bir fersah u- zaklaşır uzaklaşmaz — Besançon gibi bir başşar, bir harb gör- mek bahtiyarlığından başka bir şey düşünmez oldu. Sevgilisini görmeden geçire- ceği bu üç günlük kısa zaman içinde Madame de Rönal aşkın insanr en acı acı aldatan umud- larından biri ile avundu. Baht- sızlığın son derecesine varma- dan önce bir son defa olmak üzere Julien ile konuşacaktı. Saatleri, dakikaları sayıyordu. Nihayet üçüncü günün geçesi, aralarında işaret olarak karar- laştırdıkları sesi duydu. Julien, bin bir tehlikeden atlayıp, o- nun karşısına çıktı. O andan itibaren Madame de Rönal, bu görüşmenin son görüşme olduğundan başka bir şey düşünemez oldu. Dostunun ateşli hareketlerine mukabele etmek şöyle dursun, sanki bir damla canı kalmış bir ceseddi. Kendisini zorlayıp onu sevdiği- ni ıoyiıerlnen de bunu öyle ace- mice bir tavurla ıöylüyordıı kı hemen hemen “sevmiyorum” diye anlamak kabildi. Artık bir daha buluşmamak üzere ayrıla- cakları fikri bir an olsun aklın- dan çıkmıyordu. Zaten alıngan olan Julien'in artık unutulduğu- nu sandığı anlar bile oldu. Bu- nun üzerine söylediği sitemli sözler sessiz sessiz akan göz- 1.-7.- 93850 eee İstanbul İkinci Ticaret Mahkeme sinden: İstanbulda Çiçek pazarında Fmdık- lıyan hanı altında 54 No: da fanila ve çorap ticaretile “müşteğil Hüseyin Fehminin ashabı matlubıyla akt ey- lemiş oldüğü Konkordatonun — tasdi- kine 21-6:935 tarihinde karar veril. miş olduğu ilân olunur. (12834) İstanbul dördüncü icra — me ğundan : Önceleri — Arnavut de Kürüçeşmede Kilise — çıkmazında 2 No, da oturürken şimdi bulunduğu yer belli olmıyan Kasım Abdulkani. ye Mardinde Tecimen Musa Kalav oğ luna olan borcunuzdan dolayı daire- mizde paraya çevrilmekte bulunan Kuruçeşmede kilise çıkmazında 2 ve 1/2 numaralı evlerinize — ehli vukuf tarafından 4474 dört — bin dört yüz yetmiş dört lira, Nuruosmaniyedeki Şeref sokağındaki otelinize de 6026 altı bin yirmi altı lita — krymet tak. dir edilmiştir. Konulan — bu kıymete bir diyeceğiniz varsa üç gün zarfım- da 103 cü madde — mucibince müra- caatınız lüzumu — tebliğ makamına kaim olmak üzre ilân olunur. (12837) —————————————TLTL.— İstanbul asliye beşinci hukuk mah- kemesinden : Bodosakinin Beyoğlun- da Hammal başında Kilit Arslan so- kağında 19 No. lu evde oturan Alek- sandıros Sidiropolos aleyhine ikame eylediği alacak davasından dolayı er- zuhal sureti mümaileyhanın gösteri- len adresine gönderilmiş ise de ken. disi oradan çıkıp mahalli ahara gitti- ği ve ikametgâhının meçhul olduğu tebliğ ilmühaberi arkasma yazılan ya zıdan anlaşılmış ve bermucibi - talep ilânen tebliğat icrasına — karar veril- miş olduğundan bir ay zarfında ce- vap vermek ve tebliğ makamına kaim olmak Üzere arzubal sureti mahkeme divanhanesine asıldığı gi- Hi gAZEtt itede İlân olunur. (12841) Tapu ve Kadas- tro Umum Mü- dürlüğünden: Beyoğlu kazasının- ka- dastosuna başlanılacağı i- lân olunur. (3735) ( TAN Ş Gündelik Siyasi Gazete İ Yi işleri * 24s19. | (İTELEON( hir hei Zai | TELGRAF: “TAN ,, İstanbı' | ABONE Gürkesiçin Dişaer için «dra K, Lira K. 1 s0 — 7 50 - Bir aylık 3 İLAN HNânlar için Nüncılık Şirketlerine mü- racast edilmelidir. Küçük ilânlar doğrudan doğruya | idaremizce almabilir. | Küçük ilânların S satırtağı bir detalik | | $0 kuruştur. 5 satırdan fazlası İçin sa- | çe bestia $ kuruş alıkır.. Bir defadan fazla için yektin: 0 kuruş indirilir. hanl herhangı bir tanıdık olsa. siz bundan bir defa fazla sami- miğ muhabbet gösterirdiniz. Madame de Rönal taş kesilmiş, söyliyecek söz - bulamıyor, yal- nız ; — Bahtsizliğin bundan bete- ri olmaz... İnşallah Allah canı- mr alır... Yüreğim — buz" kesili- yor... diyip duruyordu. Julien'in aldığı —en üzün ce- vablar işte bunlardı. Gün doğması yaklaşıp da Julien'in gitmesi — saati gelince Madame de Rönal'in gözyaşları reye bir ip takıp düğümledi; Madame de Rönal hiç bir şey söylemiyor, onun öpmelerine mukabele etmiyordu. Julier . o- iniz oldu, dedi. icdanazabi çek- yaşları, hemen hemen ihtilâclı denebilecek el sıkmaları ile kar- şılandı. Julien sevgilisinin ateş- siz yeminlerine : — Sözlerinize nasıl inana- yım? diyordu; şimdi benim ye- rimde bir. Madame Derville, mezsiniz. Çocuklarınız hir'pars çacık hasta oldu mu, hemen ö- lüverecek sanmazsınız. Bu sitemler de kâr etmedi; Madame sadece : N. ATAÇ ( Arkası var)