29 Temmuz 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

29 Temmuz 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

29-17-0955 SON HABERİ iş... A KUÇUK ANTANT IÇTİMA! Yugoslavya'da çıkan kabine krizi yüzünden geri kalan Küçük Antart devletleri konseyinin içtimar o tem- mnzun yirmi dokuzuncu günü top- Janacaktır. Hatırlardadır ki bu top- Jantının Bled'de yapılması kararlaş- mış İken, Yevtiç'in sukutu ile meti- ce'enen kriz dolayısile teshhur et mişti, Bundan sonra Yugoslavya Na ibi Prens Paul Romanya'ya gitti ve Kral Karol ile görüştü. Bu görüşme- de Çekoslovakya Dış Bakanı Benes ile telefon vasrtasile temas edildi- dinden, Bükreş toplantısı aşağı yu- Karr geri kalan içtima yerine ka- im olmuştur denilebilir. Burada Habsburg hanedanının Avusturya'ya geri gelmeleri kanununun ilgasına Karşı Küçük Amtant devletlerile ala- cakları vaziyet görüşüldü. Avustur- ya hükümeti, kanunun ilgası, hane- danın tahta oturtulmaları demek ol madığı hakkında teminet verdiğin- den Küçük Antam, hanedanın Avus- turya'ya avdetine mâni olan engelin kaldırılmasını mesele yapmamağa ka- rar verdi. Bununla beraber, Habs » burg'ların tekrar tahta oturtulmala- rma karşı Küçük Antandın on beş Yıldanberi takip ettiği siyasanın de- dişmediği de anlaşıltyor. Ancak Küçük Antandı bugün öne-, mi bu meseleden daha az olmıyan birtakım meseleler karşılamaktadır. Bu da Sovyet Rusya'ya karşı bu devletlerin takip etmekte olduğu $i- yasadaki ahenksizliktir. Çekoslovak- Ya Sovyet Rusya ile ittifak muahe- desine çok benziyen bir mwshede imzalamıştır. Romanya ile Sovyetie- rin arası iyidir ve gittikçe de iyileş- mektedir. Birkaç defa ortaya çıkan bir rivayete göre Dış Bakan Titüles- ko Moskova'ya gidecektir. Diğer ta- raftan Yugoslavya henüz Sovyet Rusya'yı tanımamıştır bile, Gerçi bu tanımamak keyfiyeti hissi sebeplere dayanıyor. Fakat ne de olsa, genel "savaştan sonraki arsınlusal re en eski kombinezonu olan K Antant devletleri arasındaki bu si - yasa ayrılığı tesanütsüzlüğe delâlet eder. Birkaç gün sonra toplanacak | olan içtimada bu devletleri alâkadar eder birçok meseleler arasında bu - nun görüşülmesi ve dışarıya karşı te- sanütsüzlük manzarasını veren âyki- raladı ha e LI Li “Hollanda kabinö$i Ta Haye, 23. A.A. — Parlemanter partilerin liderleriyle uyuşamayan Salberse kabineyi kurmak ödevinin kendi üzerinden alınmasını Kraliçe rica etmiştir. KUÇUK HARIC HABERLER aaa, J v., Varşova, 28.A.A, —Bir uçak içimde, Yakımlarında. düşmüş ve : lunan üç uçman ölmüştür. buh La Havan, 28. A.A. — Hükümet ngp'anı halledilmiştir. Seçim ordu- un tam bir bitaraflığı içinde 15 ikin- unda yapılacaktır. Berlin, 28.A.A. — Söylendiği Ne göre Von Ribbentrop, bazı dış si Yasal sebeplerden ötürü, bir *“ eski | Askerler birliğinin” kurulmasına yar» ım etmektedir. Von Ribbentrop, bu birliğin, bütün ülkeler eski muharip- lerinin kardeşçe illerle bağlanmala- —— TA DOSTLUĞUN TAKVİYESİ iÇiN Yunanistanda Bir Bulgar Yunan Birliği Kuruldu (Bükreş hususi mubabirimiz bildiriyor) Atina, 26 —İlki memleket arasında daha geniş bir temas temini için bir Bulgar - Yunan birliği kurulmuştur. Birlik fabri riyaset ne Maksimos ile Bulgar elçisi Şişmanotf seçilmişlerdir. Birliğin reisi eski dış bakanlardan Lukas Rufos, ikinci reisleri Harilaos, Seferyadis, Keramopulos, genel sekreter Bettos'dur, irlandanın Erginliği İçin Sandey Dispaç gazetesinin Dublin'deki r AA, — e : . ae Kl İEE göre, De Valera iki tane yeni yasa taslağı name ii Bunlardan birincisi Kralı Cenubi İrlandada makamının ilgası, öteki de erkin İrlânda a 1 yasasında bir takım değişiklikler yaparak, Krala Gi İLe yemini ile özel divana baş vurma keyfiyetinin Yalârcılması hakkındadır. Bu tetbirler onaylanacak olursa, erkin Bu yasalar ilk teşrin sonlarında parlementoya sunulacaktır. Bu yasalar ilk tetştritrn sonlarında parlementoya sunulacaktır, Bayındırlık Bakanı Keçiburluda Keçiburlu, 28 (Hususi muhabirimizden) -— Bayındırlık Ba - kanı Âli Çetinkaya yanlarında saylavlarla demiryollar Genel Di- rektörü olduğu halde Keçiburluya geldi. Kükürt fabrikasmı gez- di, Fabrikada kükürt istihsali hakkında direktör Şahapla ark daşlarından malümat aldı. Yapılan işlerden çok memnun oldu- ğunu izhar etti, Akşam üstü Baladıza giderek Afyon - Antalya hattının Baladız - Burdur kısmının ilk kazmasını vurdu. Bu es- nada Bayındırirk Bakanı çok önemli bir söylev vererek devletin şimendifercilik sıyasasından yapılan hatların memleketteki em- niyet bakımından ve ekonomik hususatından ehemmiyetle bah- şetti. Hattın muhakkak olarak Antalyaya yetiştirileceğini söy- ledi. Bundan sonra diğer ileri gelenler söylevlerde bulundular, Akşam üstü Bayındırlık Bakanı trenle Eğirdire hareket etti, temsil eden ilbaylık | ketti. BÜYÜK ALMAN CASUSU Size Gayet Mahrem mm Tiz — Peki fransızcayı nereden bu kadar iyi öğrendiniz? — İki yaşımdan itibaren bir fransız mürebbyeisile beraber büyüdüm. e Eğer bir hâdise olmamış ol- saydı, Anne-Marie sadece Brük- sel'de kalacak, nüfuz edebildiği muhitlerden alacağı malümat üzerine günü gününe raporunu yazacaktı, Yani işgal altında bulunan yerlerdeki yüzlerce a- jan gibi alelâde bir ajan olarak kalacaktı. Tali onu başka vadilere sev- Yüzbaşı Berg kendisine gizli teşkilâta ait bir dosya ver- mişti, Fakat o, evine dönüptebu dosyayı açmağa fırsat bulmadan bir memur kapısını çaldı. Ku- mandanın kendisini derhal ça- gırdığını bildirdi. Anne - Marie'nin kalbi göğ- sünü döğüyordu. Hemen gitti. Kumandanın yanında onu bir- kaç saat evvel kabul eden yüz- başı Berg de vardı, Nachrichten - Buro Kumandan genç kızı imtihan eder gibi, fransızca şu suali sor- du: — Fransızcayı hiç belli et- İspanyada Bir versitesi profesörl duğunu görmüşlerdir. Yahudi Berlin, 28.AA, — Göbels taralın- dan ari ırkından olmıyan ve Alman- yada oturan Almanların kültür faali- yetini kontrol etmeğe memur edilen Hinckel, “Angrifi” gazetesine de- miştir ki > ” Almanyanın kültür hayatın ye- niden baltalamak için orada burada gizli gizli faaliyette bulunan yahudi- lerin yaptıklarına bir son vermek İs- tiyoruz.,, “ Biz yalnız radyoya, sinemacılığa ve edebiyata sokulmak isteyen suçlu yahudilerden hesap sormuyoruz. Bir kaç akça için kendilerini yahudilere Yı pfogrammın o tahakkukunu çok kolaylaştıracağı kanaatındadırlar, * Havana, 28.A.A, — Polis,dün bayındırlık bakanı müsteşarı ile bir Şok iyyarların tevkifini İcap ettiren Yasasız işlerde (suç ortaklıkları bu- İunduğundan ötürü 6 tane elektrik önjeniyerini tevfik etmiştir. * Viyana, 2.A.A, — Salzburg'da 1935 yılı muzik ve tiyatro (o şenlikle- #ine, Vagner'in İzölt ve Tristan ope- Tasiyle başlanmıştır, Orkestrayı Bru- no Walter idare etmektedir. * Madrid, 28.A.A. — Sli bakanı tun bildirdiğine göre bütün ordu ma- kine ile tecbiz edilecektir. e Orduda bundan böyle yük çekmek © ve taşı- mak için hayvan kullanılmıyacaktır. * Oviedo, 28.A.A. — Maden böl Keti halkı, İspanyanm bundan böyle 750 bin ton yerine bir milyon ton İngiliz kömürü satın alması hakkında | İngiltere tarafından yapılan mü calan pek ziyade endişeye düşmüş- tür, Muhtelif yerlerin yarbayları ba İstek kabul edildiği taktirde hep bir- den çekilmeyi düşünüyorlar. Kömür stoku o kadar çoltur ki, kumpanya- lar gelecek haftadan itibaren işçile- rin haftada dört gün çalışacaklarını bildiriceklerdir. * Mi 28.A.A, — Arana ile Martinez. Bürrlevbe Sanşez Roman kendi partilerinin miişterek program- larını teşkil edecek olan. bir belge a etmişlerdir. Bu partiler şunlar- dre : 1 — Sol çenah cumuriyet par m > Camuriyet birliği, 3 — U- N cumuriyetçiler. Belge yakında Beğreğilmebü, diler satacak kadar hayasız bulunan ari ırkından olanlara karşıda çok sert davranacağız.,, Katolik birlikler'nin malları Bade, 28.A.A. — Hükümet ma- kamları devlet kuruluna karşı erge- ler besledikleri için — dağıtılmış olan Vindorsbund Badenvaht” ve «Şof- feusarr» katolik birliklerinin malları- DI müsadere edir. Bir birlik dağıtıldı Sehverin, 28. A.A.— Alman hükü. metininin © Mecklemburg alm yerli Stahiheimi birliğinin dağıtılma- sını emretmiştir. Komiser bu birliğin Mecklemburg kısmı şefinin — birlikte hiçbir silâh bulunmadığma dair na- musu Üzerine yemin ettiği halde ya pılan bir araştırmada orada pek çok silâh ve cephane ele geçtiğini söyle- miştir. Ludvigslust bölgesinde bulunan bir çok zararlı propaganda evrakı Madrit, 26. A.A. — Santander ilinin Sanmames kö İ petrol damarı bulunmuştur. İlk araştırmaları yapan Madrit Uni- i, bir miktar mayi içerisinde petrol bulun - Petrol Damarı de bir Devlet injeniyörleri, 180 hektarlık bir yer kaplayan bu dama- rın işletilmesi yolunu araştıracaktır. Düşmünliğı Almanyada Yahudilere, Katolik- lere Karşı Düşmanlık Artıyor Gene birçok hadiseler oldu Mecklemburg Stahleheiminin rejime düşman olduğunu göstermektedir. Amerikadaki Alman düşmanlığı Berlin, 28.A.A. — Nevyork lima nında Bremen vapuruna karşı komü- nistlerin yaptıkları tecavüzü Alman basını derin bir infial ile karşılamak” tadır. Berliner Tageblat gazetesi komü” nist tecavüzücilerinin oçesaretler Nevyorkta Almanyaya karşı ve hatta resmi çevenlerde beslenen düşmanlıktan aldıklarını yazmakta Din dersleri verenler | | Düsseldort, 28.A.A, — Hükümet “Neuss” okulunun Dekani Liedmann ile papası Meininghaus'den din ders leri vermek hakkını geriye almıştır. Bu öğretmenler, mekteb içindeki düzeni bozmak ergesi ile öğretmen lik ödevine biyanet etmiş olmak Ve gençliğin talim © ve terbiyesini ns yonal-sosyalist yolundan ayırmış ok makla suçludürlar. Para kaçıran papaslar Berlin, 28.A.A. — Hakyeri, Hol landaya, 225,000 mark kaçırmaktan suçlu Silezya *Sen Şarl Borome” ka” tolik manastırı eski baş rahibesi Luit- gardis Kneppek ile manastır muhâ- sebecisi Rozaliyi 155.000 mark para cezası ve Üç sene hapsc, baş rahibe“ Yi 85.000 mark para cezasına ve Yİf- mi bir ay hapse, rahibe Rosa Voel keli beş ay hapse mahküm etmiştir. meden bir fransız gibi konuşu- yorsunuz değil mi, matmazel? Anne - Marie: — Zannederim! diye cevap verdi. Bunun üzerine kumandan bir | kaç saniye sustu, Sonra sözleri: | ne gayet ehemmiyet vererek: — Bize, dedi, sizi Berlinden çok hararetle tavsiye ettiler. İvi hir aileye manennmtiseınuz. | Vütanmı seven, ve her türlü iti- mada lâyık bir kızmışsınız. O- nun için size gayet nazik bir iş havale edeceğiz. Bu akşam Pa- rise gideceksiniz! Genç kız hayretten dona kal- mıştı: — Parise olur? — Oturun bakalım, Şimdi an- larsmız. Buradan doğruca İs - viçreye gideceksiniz. Oradan İsviçre hükümetinin pasaportu ile hiç müşkülâta uğramadan Fransaya geçeceksiniz, Size gayet mahrem bir iş ve- receğiz. Binaenaleyh sizi her- hangi bir ihtimal karşısında şüphe ve mes'uliyet altında bi- rakmamak için yanımıza kâğıt, vesika da vermiyeceğiz. Kâğrt- larınıza eklenen bazı cümleleri ezber öğreneceksiniz. Paris - te memurlarımızdan birini bula- caksınız. O size lâzrmzelen ma- lümatı verecektir. Cesur olunuz yavrum. Çok cestir olunuz. Hiç bir seyden korkmayın. Eğer Fransızlar sizden şüphelenir. lerse sakın endise etmeyin. A- leyhinizde hicbir delil bulamı— yacaklardır. Onun için daima masum olduğunuzu iddia edin. Genç bir İsvicreli kız Parise geliyor Anne-Marie Lesser 48 saat zarfında hududu hiç müşkülâta uğramadan geçti, Parise geldi. Elindeki vesikalara nazaran bu iyi bir aileye mensup bir kızdı. Ailesi, harp olmasına rağmen lini ikmal etmek üzere ken Parişe gönderiyordu. Her genç kız gibi Navolyonun me- mi, dedi. Nasıl —ğ——— Fransada vergiden maal /Fille seyahat eden gazeleci tutulan ecnebi am Paris, 28. A.A. — Finans bakan- lığı, yabancı ferd ve sösyetelere ait eshamı yüzde on vergiden bağışık (maal) tutulmasına karar vermiştir. Bunların çoğu Amerikada ve İn- gilterede yapılan Fransız borçlarıdır. Bunların bu vergiden bağışık olması 17 temmuz 1935 tarihinde sahipleri» nin elinde bulunduğunun ispat edi). Müş olmasına bağlı olacaktır, yo'da kaldı Chivasso, 28.A.A, — Katılmış ok duğu Kervanm Jevazıminı taşıyan kamyonet devrildiğinden: Amerikalı muharrir Halliburton, “Dolly” adın daki filiile İtalyada Chivasso'da kalmıştır. Kervan, Torinoya doğru yoluna devam etmek için tamiratını bitme sini bekleyecektir, zarını, milli kütünhaneyi, Lou- vre müzesini filân geztcekti... ii < alman kızı, ilk defa Pa- rise cıktığı zaman etrafı çok iyi görüyordu. Vakrâ harp vardı. Parisin her yerinde ölüm, savaş, kan sözleri işitiliyordu. Fakat ei re giriştiği macera o- nur Yavas Yavaş hoşuna gitme- ğe başlamıştı, Talihli biz andı Üstelik taliine de, imadı var- dı. Aldığı nazik va; #feyi hüsnü suretle başaracağını ümit edi » Matmazel Doktor'un a HAKiK ESRARI: | Bir iş Vereceğiz. Buradan Isviçre Yoliyle Doğru Parise Gideceksiniz Korkmayın, sakın endişe etmeyi yakalanırsanız daima masum olde Şu nuzu idda edin yordu.Zaten talih huduttan itiba ren kendisine gülmüş, hudut muhafızları hiçbir müşkülât çi karmamışlar bilâkis çok nazi - kâne muamele etmişlerdi. Yapacağı vazifeye gelince, bu hususta bildiği şev şuydu: Bir fransız zabiti bularak. Al- manyada çalışan fransız casus- larının isimlerini öğrenmek, Bu da her halde çok kolay değil Anne - Marie, Madeleine ci - varında büyük bir otele inmiş- ti. Bu oteli kendisine şefi sağlık vermişti, Buraya indiğinin erte- si günü sabahleyin saat onda Nachrichten - büronun bir ajanı ile temasa girişecekti. Bu temas şöyle olacaktı: Ajan kendisine telefon ede- cek, biribirlerinin hüviyetlerini tamamen anlamak için araların» da sumuhavere geçecekti: Ajan teletonu açar açmaz: — Bonjur matmazel! diye- cekti. Bulonya ormanında bir gezinti yapmak ister misiniz? Anne . Marie'nin şu cevabı vermesi lâzımdı: — Çok naziksiniz. Fakat dün biraz soğuk aldım. Onun için böyle uzun bir gezintiye çıka- mıyacağım. N Bunun üzerine yabancı ken- i disine: — Pek âlâ, diyecekti. Öyley- se Kafe dö la Pe'de buluşabili- riz değil mi?, Bu teklifi genç kız şöyle kar. şılıyacaktı. Olur, fakat saat üçte. Kırmızı karanfil Brüksel'de Anne Marie'ye verilen izahat bundan ibaretti. Genç kız bu telefon muhavere- sinden sonra tesbit edilen saat * te randevuya gidecek, bir köşe- ye oturacak, elindeki bir gazete | ile arada sırada yelnazelene. | —— Celâl Bayar Moskovadan ayrıldı! Moskova, 28.A.A. — Celâl Bayar ve yanındakiler dün akşam buradan hareket etmişlerdir. Bakan, İstasyon- da Rozengolç, Krestinski, Piatakof, Mişel Kağanoviç, Eliâne, Vorobief, Zukerman, Zolotaref, başda Zekâi Apaydın olduğu halde bütün Türki. ye büyük elçiliği memurlar, Mos- kovadaki Türk kolonisi, dış bakanlı- ğı, dış tecim bakanlığı ve ağır en- düstri bakanlığı yüksek memurları ve Romanyanın Moskova orta elçisi Kuntu tarafından uğurlanmıştır. Bir Çin filmi birinciliği kazandı Brüksel, 28.A.A. — Evrensel ser- gi münasebetiyle toplanan arsrulusa) tarımsal sinematoğrafcilik müsaabka- sı jürisi, üç büyük mükâfattan birini “İlk baharda Çinli bir köylü" adında bir Çin filmine vermiştir. Jüri bu fik min herkese gösterilmesini kararlaş- #ermeştır. Dışbakanı vekil nin çok canı sıkıldı Vaşington, 28.A.A. — Diş bakanı vekili Viibür Kar, Bremen vapuruna karşı yapılan komünist gösterisinden ötürü canınm sıkıldığını söylemiştir. Kar, diş bakanlı; bu hâdise bak- kında resmen dikkat nazar: çekilme. dikçe hiçbir resmiğ harekete geçmi- yeceğini de bildirmiştir, | Madrit'te gürü cekti, Eğer burada herhangi bir sebeple buluşamazlarsa, bir saat sonra Konkord meydanına gidecek, bir yerde duracak ve iki dakikada bir aynasını çıka» rıp bakacaktı, Bu sefer de telâ- ki kabil olmazsa o zaman Ma. deleine'in önünde buluşacaklar « dı. Anne - Marie bu sefer elin- de bir lâcivert karanfil olduğu balde orada bekliyecekti. İlk konuşmanın müthiş heyecanı Ertesi günü tavin edilen sa- atte telefon çaldı; santral me muru? — Sizi istivorlar, dedi. Genç kızın kalbi heyecandan küt küt atıyordu. Hemen ahize- yi eline aldı, Ve muhatabının şu sözlerini işitti: — Bonjur matmazel, Bulon- ya ormanında bir. gezinti yap» mak ister misiniz ?;'* Anne - Marie heyecanla; — Evet evet dedi.. Sonra birdenbire hatırlıyarak ilâve etti: — Yani şey.. Siz, çok naziksi- niz, Fakat dün biraz soğuk al- dım. Onun için böyle uzun bir sezintiye çıkamıyacağım. Bu sözlerin üzerine yabancı» nın şöyle cevap vermesi lâzım- di: — Pek âlâ, öyleyse Kafe dö la Pe'de buluşabiliriz değil mi? Fakat muhatabı bunu söyle- medi ve dedi ki: — Ben sizin odanızm yanında bir oda tuttum. Şimdi yanınıza geliyorum... w Ve meçhul adam derhal telefonu kapadı.. Anne-Marie şaşırmıs kalmış- tı, Gözlerini kapıya dikmiş öy - le bekliyordu.. (Arkası var) itü ile mücadele Madrid, 28. A. A. — Şar kurulum nun aldığı bir karara göre otomobille ağustostan itibaren gec saat 23 Ü ile sabahın 6 sı arasında düdük ve saire kullanılamıyacaktır. Günün di- ger saatlerinde otomobillerin korna ve kalın sesli klaksonlar kullanmala- rına izin verilmiştir. Madrid, şimdiye kadar, dünyanm en , gürültülü şehri olarak tanılıyordu. İtalya tecim filosu Roma, 28. A.A. — Resmi İstatiş. tiklere göre 1914 temmuzundan 1935 haziran arasında İtalyan tecim filo. su 1,430.000 tonilâtodan 2.834.000 tonilatoya çıkmıştır ki, 1.408.000 to- nilato yani yüzde 98,5 artmıştır. Bu fazlalığı ancak Amerika Birleşik hü. kümetleri © 7.638.000, © Japonya 2.78,000 ve Norveç 2.010.000 toni- lato ile geçebilmişlerdir. Barse'onda örli idare devam ed yor Madrid, 28.A.A. — Barselondaki örtü idare 28-8-35 tarihine kadar w zatılmıştır. Katalonya, Astori, Mad- rid, Saragossa, Biskaye, Leon Hues- ka, Navare, Valansin, Santander Ternel bölgeleri ile yurdun diğer raflarındaki sakınma tedbirleri de» vam etmektedir,