1 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

1 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

ÜÇÜNCÜ ENTERNASİYO- NAL'IN SEKİZİNCİ KONGRESİ Üçüncü Enternasyonalin sekizinci arsıulusa) kongresi Moskova'da top- Jandı, Malümdur ki, Üçüncü Enter- Dasyonal, bütün dünyada komünist rejiminin kurulmasını temin etmeğe çalışan arsrulusa! bir teşkilâttır. Tarihte buna benzer iki kurum da- ha vardır. Birinci Enternasyonal | Marks ve Engels tarafından kurul- Muştu, Fakat Paris komününün mu- vaffakiyetsizliği ile ba entermasyo- Dal tarihe karıştı. İkinci Enternasyonal ise 1889 yı- Unda kurulmuştu. Sosyalist işçi s1- mifının arsrulusal bir teşkilâtundan #baret olan bu kurum da Büyük Se- Yaş içinde kaynadı. Her iki enter. nasyonalin muvaffakiyetsizliklerin- den ders alan Lenin Üçüncü Enter. | mâsyonali kurmuştur. Lenir'e gi ihtilâl halkın ani bir feveranr üze- | Zine ber zaman çıkabilir, Fakat #ifet onu idame etmektedir. Bunu: için de kuvvetli bir merkez teşkilâ- #: lâzrmdir. İşte bu esas mülâhaza- dan mülhem olan Üçüncü Enternas- Yonal kurumu İsviçrede Zimmer- wald ve Kicnthal konferanslarında doğmuş, fakat ancak 1919 yılı mar- tında kat'i olarak kurulmaştur. Üçüncü Enternasyonal şimdiye Kadar yedi arsrulusal kongre aktet- miştir. Sovyet Rusya'nın devlet adamları Üçüncü Enternasyonalin azalarıdır. Arsrulusa! bir ihtilâl ku- yumu azaları olmaları dolayısile, ya- Bancı devletler uzun zaman, Üçün cü Enternasyonel teşkilâtı ile Sov- yet hükümeti arasında ayrılık gayrı- ik olmadığını iddia etmişlerdi. Bu da Sovyet Rusya'nın bu devletlerle münasebetlerine düzen vermesine Engel oluyordu, Üçüncü Enternasyonalin kongre » Yeri, burjuva devletlerine karşı bü - Yük bir tezahür vesilesi oluyordu. Son kongre de 1928 yılında yapıl - iştir, Bu defaki Kongrenin bundan ev- velki yedi kongreye hiç te benzeme. diği, içtimada söylenen sözlerden ve yaprlan tezahürlerden anlaşıl. maktadır. Filhakika 1928 yılından » beri aradan geçen yedi ytl içinde du- rum hayli değişmiştir. Bir defa Sovyet Rusya Uluslar Kurumuna aza oldu ve bütün burjuva devlet - derle münasebetlerini tanzim etti, Sonra komünizmin müthiş bir düş- mam belirdi; Faşizm. Bunun için «| dir ki, kongrenin açılış söylevinde | komünistlerin faşizme karşı sosyal demokratlar, hatta liberal demek - Tatlar ve burjuvalar ile ittifak etme- Jeri ileri sürülmüştür. Bu, Üçüncü nternasyonalin şimdiye kadar ta- kip ettiği tabiyeden büyük bir ay- rliştir, #4 m Çek üniversitelile- rinin bir sevgi Telyazısi İstanbul, 31 A.A. — Atatürk'e Çe İoalovakya üniversitesi birliği tarafın n gönderilen saygı telgrafı ve Cu » guru Başkanımız namma genel sekre terlik tarafından verilen cevap aşa- İrdadır; , Çek üniversiteliler birliği tarafın - mn Atatürk'e gönderilen tel yazısı: Türkiye Cumur Başkanı Kamâl Atatürk Hazretlerine İSTANBUL Çek üniversite birliği, Türkiye Cu- Şpur Başkanına, modern Türkiye'yi | Yaratan dahiyane eseri önünde eğilen | €koslovakya üniversitelilerinin en | “etin saygılarını sunmakla şeref ka - Zanır, Çek Üniversiteleri Birliği Başkanı Batek Praha - Temmuz - 935 Aa imur Başkanlığr genel sekreteri vafından verilen cevap: Çek Uniyersitelileri Birliği Başkanı Batek PRAHA Bayın bayım, Çek üniversitelileri birliği taratın - .— Türkiye Cumur Başkanı Kâmal a gönderilen telgraf kendileri w BunU lu, Kemâl Atatürk, bu ince taket sönesinden çok duygulan - MN T ve size teşekkürlerile beraber kiye ve Çekoslovakya gençliği 1 avında fikriğ ve kültürel beraber ça ie panın inkişafı hakkındaki temenni. lerdir bildirmeğe beni memur etmiş « Bilvesile, derin saygılarımı suna « yin bay, Cutür Başkanlığı Gene) Sekreteri all. R. Soyak LE i BREMEN VAPURUNDAKi HADİSE Almanya Nevyorktaki Son Gösteriyi Protesto Etti Vaşington, 31.A.A. — Alman hükümeti, ayın 27 sinde Bremen vapurunun Nevyork limanından çıktığı sırada nasyonal sosyaliz- me karşı yapılan gösteriden ötürü Amerika dış | ğında protestoda bulunmuştur. işleri bakanlı- Sağlam bir kaynaytan haber almdığına göre, Alman “hükü- meti, dış işleri bakan vekili. Vilbür Kar'ın esef beyan etmiş olmasını kâfi görmemiştir. Bununla beraber, Alman notasının, Amerika'nın mutlâka özür dilemesini istemediği sanılıyor. Bayrak Koparılması Hadisesi Nevyork, 31 A.A. — Nevyork şar bayı La Güardia, Almanyanm dış bakanlığına karşı protestosunu mü- teakıp, Bremen vapurunun üzerin - deki Nazi bayrağını koparanlarm adliyece takip edileceklerini bildir- miştir, La Guardia, hâdisenin “başlangı - cmda vapur süvarisinin, polisin yar- dımını reddetmiş olduğunu ve miha- yet Amerikalı Moris Salmon adında birinin, bayrağın koparılmasma mâ- ni olmağa çalıştığını söylemiştir, Yahudiyi tehdid Berlin, 31 A.A, — Geçen gece Peş- te sokağında bir manifaturascı Ya- hudi ile kavgaya tutuşan bir yolcu, hasmının üzerine ruveİvetle dört el Mısır Kralının Mücevherleri Roma, 31.A.A. — Kahire gazetelerine bildiril matbuatma nazaran Mısır Krallığına ait mücevherlerle Kralm şahsi mücevherleri Londra'ya gönderilmiştir. Bunlar Londra bankalarından birinin kasasında muhafaza edilmektedir. Fon Papen'in Avusturya Gezisi Viyana, 31 A.A. — “Österrayhişe Çaytung am Abend, m yazdığına göre, Von Papen'in Avusturya illerindeki teftiş gezi si, ilbaylıklardan, Hitlerciliğe karşı alınan tedbirlerin hafifletil- mesini elde etmeğe matuftur, | KUÇUK HARİCİ HABERLER Cebelitarik. 3I.A.A. — Burada dün öğleden sonra, 600 ton kumü bera- berinde sürükleyen bir yer kayması sı olmuştur. Ölen yoktur. Tokio, 3L.A.A. — Japon hükü- metinin Mançuko'da tatbik edilen harici memleket haklarının yavaş ya- vaş kaldırılması hakkındaki plânı onamaya hazır olduğu söylenmekte. 9 Pekin, SLA.A. — Alman gaze- tecisi Müller, Kalgan'a gelmiştir. İn- giliz gazetecisi, Jones ile Çin'li hay- dutlar tarafından kaçırılması hak- kında hiçbir şey söylememiştir. * Varşowu 31. A.A. — Madam Curie'nin doğmuş olduğu ev yıkıl- mıştır. Şimdiye kadar onbeş cesed sıkarılmıştır. 16 yaralı vardır. * Madrit, 31 A.A, —li Ağustos Kırıl bayram dolayısile çıkabilecek bâdiseleri önlemek üzere, hiğkümet şimdiden birçok kimseleri tevkif et- tirmektedir. * Nevyork, 31.A.A, — İlbay, La Gardia, Alman masajcısı Paul Krosu- in, çalışma mezuniyetini yenilemeği reddetmiştir, 37 yaşında bulunan Paul Kress, o mezuniyetini elde et- mek İçin icabında Nevyork şehrini dava edeceğini söylemiş ve ilbayın kendisine Alman olduğu için mezuni- yet vermediğini ilâve etmiştir. * Moskova,3i.A.A. —Dün sen dikaların Spartakiyat oyunları baş- | | ateş etmiştir. las Çelik miğferlilere karşı tedbirler Dresden, 31 A.A. — Saksonya İç bakanı “Çelik miğfer, üyelerinin üniforma giymelerini ve miting yap- malarını yasak etmiştir. Bu tedbiri haklı göstermek için neşredilen resmiğ bir bildirik, çelik miğfer kurumunun, üyelerini terbie ye etmeğe muktedir olmadığını ve kendilerine, yeni Almanyanın felse- fesini öğreteme i söylemekte - dir. Ayni bildirik, birçok devlet düş manlarının çelik miğfer kurumuna sığınarak, Nasyonal sosyalizme kar- $1 hareket ettiklerini ilâve etmekte- ğine göre Arap Polonya ile Çekoslovakya arasında hadise ag, JL.A.A. — Polonyanın Prag , kendi hükümetinin, Silezya- nın Polonyaya alt kısmında, “Teşen'- de, evvelisi gün & yapılan gösterile yasak etmek hususunda Çekoslovya- Ya söz verdiğini yalanlamıştır. Prag'ın yetkeli çevenleri, Pölot hükümetinin, sınırların tashihini teyen bu gösterilere izin vermiş ol- masına esefle bakıyorlar, Hollanda kabinesi La Haye, 31. A.A. — Kolin, yeni kabinenin listesini bugün Kraliçe Vilhelmin'e verecektir, Bir madende 79 kişi öldü Ermelo (Transval) 31, A.A. — Estantia kömür madeninde çıkan bir patlamada dört Avrupalı ile yetmiş beş yerlinin öldüğü söylenmektedir. ————————— a lamiş ve genç kadın sporcu Bikova 500 metreyi bir dakika 16.8 saniye” de alarak yeni bir dünya rekoru kır- miştir, ,,9 Danzig. 3LA:A. — Leh ajansı bildiriyor. Almanyaya çağrılan Dan- #iğ öğretmenlerinden bazısı bu çağ- | riya İcabet etmediklerinden, | kültür işleri senatör | Bök bunları Danzig- deh ayırmağa çalışmışsa da bir s0- nuç elde edememiştir. Bu suretle yerlerini değiştirmeye çağrılanlar A4» rasında senato eski başlşanı Ziehm de bulunmaktadır. Açıkta Denize Girilmiyecek » Açıkta denize girmek yüzünden son hafta içinde iki kişi boğuldu. U - ray (belediye) nizamnamesi açıkta denize girmeği yasak etmektedir. Adalar ilçebayı, nizamnamenin ta- mamen tatbik edilmesini Adalar böl - &€sine yaymıştır. Polis açıkta denize e ii ÇE girenleri menetmektedir. Emre aykı- Fr gelenlere ceza verilecektir. Adalar- da olduğu gibi bari şehrin diğer de niz kenarlarında da bu yasak yapılsa. Hele, yukarıdaki resimde görülen ka- BÜYÜK ALMAN CASUSU Zavallı Karl'ın Cesediyle Karşılaştığım Zaman —10— HAKİiKi Deli Gibi Oldum. Kendimi Anne - Marie, zangır zangır titriyordu... Bereket versin za - bit, ondaki bu heyecanı, bir ölü görmekten mütevellit sanmıştı. İyi ki cesedi görünce: — Karl! diye bağırmamıştı... O zaman iki türlü felâket olur, hemde üzerine aldığı vazife meydana çıkardı... Cesede uzun uzun baktı. Kapı nm arasından sızan ışık keskin bir hançer gibi Karl'ın vucuduna saplanıyordu... Nasıl oldu da..... Nasıl oldu da? Anne - Marie otele döner dön- mez, derhal hazırlandı... Ve erte si günü İsviçre trenine atladı. Kompartımanın yastıklarına ağırlaşan başını dayamış, müte- madiyen düşünüyordu: — Nasıl oldu da Karl Kendi- sine kıydı? Ne demeğe kıydı? Vazifesini başarmadan neye bu işi yaptı... Sonra bu zabitin evin- de ?, İşte genç kızın havsalası bu son noktayı bir türlü alamı- yor ve kendi kendisine mütema- du: — Anlamıyorum... Birşey an- lamıyorum. Eğer kıskandı ise, bana iki kelime söylemesi kâfi idi, Yoksa ben zabitin evine gi- | dermiydim? Halbuki bu işe be - raber karar verdik. Hattâ bu plâ nım tatbikini o bana tavsiye ct - ti. Anlamıyorum... Beyninin içini sanki bir bur- gu ile oyuyorlardı. Alnından damla damla ter akıyordu. Ba - şmda müthiş bir hümma vardı. Kafası düşünen, anlayan bir kuvvet halinden çıkmış, bir yı - ğım et ve kemik kitlesi haline gelmişti... Gözlerinde ağlayacak takat yoktu. Dudakları kuruyor, boğa- zı kuruyordu. Hududa yaklaştı - ğı zaman biraz kendine gelir gi- bi oldu. Son bulduğu sureti hal şu idi: Genç adam kendisini çok sevi yordu. Vazifesinden, vatanın - dan fazla seviyordu. Onun için, işi tam başaracakları sırada kal- bi vazifesinin üstüne çikmış, ©- na hâkim olmuştu... Sevgilisi « — bir düşman kolları arasında >) İşte bunun için .s. Bir rapor Anne - Marie yeniden Brük. | seldeki Nachrichten - Büro'ya gelmişti, Yüzbaşı Berg'in huzu- runa çıktı. Ödada saçları boz renkli küçük bir zabit daha var- dı. Arkasını duvara dayamış, gözlerini genç kızdan ayırmıyor Gu, — Şimdi söyleyin bakalm,de- -) di. Karl Wianciky nasıl öldü, ve siz nasıl canınızı kurtarabildi « niz? Bize hepsini anlatın! Bir saniye zarfında genç kız şunları düşündü: Bu kadar mü- him bir vazifeyi üzerine alan bir alman zabitinin, yapacağı işleri unutarak intihar ettiğini söyle- meliydi? Çünkü o biliyordu ki, Karl'ın hayatı kendisine değil, vatanıma aitti, Önu kendi isteği ne, kaprislerine göre kullana - mazdı. Herşeye rağmen söylemeğe karar verdi. Gözlerinden yaşlar akıyordi Bununla beraber kendisini lükle zaptedebildi. Fransız zabi- tinin evinde geçirdiği uzun sa - atleri arilattı, Sonra ertesi sabah şafak sökerken, merdivenin ba - samağında nasıl sevgilisininin cesedile karşılaştığını söyledi, Hiç söz söylemeden mütema- diyen kendisini dinleyen zabit birden kuru bir sesle dedi ki: Yap karpuz çöplükleri içindek , — Bütün bunlar bizim için © diyen şu cümleleri tekrar ediyor | Genç kız cesedi kadar mühim şeyler değildir, Matmazel. Kaybedecek zamanı - mız yok, Şimdi benim sorduğum Suale cevap verin: Önü getirdi- niz mi, getirmediniz mi? Anne - Marie başını sallaya- rak şu cevabı verdi: — Evet, getirdim, İnanınız ba na, bu kolay bir iş değildi. Cese- diyle karşılaştığım zaman deli g | bi oldum. Ne yapacağımı şaşır» mıştım. Fakat bir anda vaziye- tin vehametini anladım. Herşe - yi saklamak lâzımdı. Hiç birşey bilmediğim hissini vermeli idim, Bu adam da kimdi? Ne demeğe | buraya gelmiş, kendisini vur.-| muştu? Fakat o zaman genç za- bit belki meseleyi çakacak, işi derinleştirecekti. Önun için za « bite, bu adamın İsviçreli bir mü hendis ve benim nişanlım oldu- ğunu söyledim ve şunları ilâve ettim: Şüphesiz beni takip et « miş olacak. Yabancı bir erkekle görünce Ye 3 Matmazel Doktor'un ESRARI Kaybettim hayretle donakaldı: Bu Karl'dı. bir eve girdiğimi görünce belki dayanamadı, her ikimizi de öl - dürmek üzere eve girdi. Fakat sonra nedense fikrinden caydı, kendi canma kıydı, Bereket ver- sin bu yalanı, hâdiseler, vakayi tevsik etmişti. Karl'm üzerinde İsviçreli olduğuna dair kâatlar bulundu... Evet Karl'ın cenazesini İsviç- reye getirtebilirim, Şimdilik Bâ- le'de defnettireceğim... Eğer ai- lesi isterse sonra Almanyaya ge tirtebilir... Saçları boz renkli zabit: — Fakst, dedi, size sorduğu- muz şey bu değildir, Matmazel, Bu katiyen bizi alâkadar etmez. Asıl sadede gelelim... Siz Parise niçin gittinizdi? Almanyadaki Fransız casuslarının listesini ge tirmek için değil mi? Onu getire bildiniz mi? Bize bundan haber verin, (Arkası var) Cumuriyetçi- ler Kondilis'in Zorla Kralı ge- tirmesinden endişeediyorlar Atina, 3i A.A. — Cumurluk Baş- kanı Zaimis, sırasile, Cumurluk par- tisi önderlerinden Sofulis, Papaan - dreu ve Milonasi kabul ederek, bun- ların rejim meselesi hakkındaki gö- rüm noktalarını dinlemiştir. Rejim meselesi hakkımda bütün siyasâl partiler başkanları arasında tasarlanmış olan konferansın, Çalda- risin yabancı ülkelerde seyâh»tten dönüşünde toplanacağı arlaşılıyor. Demek oluyor ki, rejim meselesi, ey. lüle kadar asıntıda kalacaktır. Çaldaris gidiyor Atina, 31 (Özel) — Başbakan Çal- daris tedavi için yarın Almanya kap lıcalarına gideceğinden bugün veda etmek Üzere Cumur Başkanımı ziya- ret edecektir, Çaldaris bu vesile ile Yunanista- sa durumunu ve rejim hak- kındaki noktai nazarını Cumur Ba kanına alatacak, Başkanın ayrışık ler ile ne konuştuklarını öğrene- Ayrişık liderlerle görüşme Atina, 31 (Özel) ürriyetper- ver parti lideri Sofulis birçok defa- lar Terakkiperver parti lideri Ka — İandarla ile konuştuktan sonra Cu» ÇALDARIS KAPLICALARA GİDİYOR Cumur Başkanı Ayrışık Parti Liderlerile Konuştu 5 ZAİMİS mür Başkanını ziyaret etmiştir. Bundan sonra Cumuz Başkanı bi- Ter birer diğer ayrışik parti liderleri Papaandrcu ve Milonası dinlemiştir Cumur Başkanı ile konuşan lider. ler rejim işinin Cumuriyetin lehinde halledileceğine kanaat getirmişler - dir. Ancak bu meselenin muvafık bir şekilde sonuçlanması için Başbakan Çeldarisin hükümetin başında bulun ması lâzımgeldiğini söylemişlerdir. Fakat Çaldaris hükümeti General Kondilisin eline bırakıp Almanyaya gitmeli » Ayrışık parti liderleri Kondilis tarafından bir darbe ile kralın getirilmesinden şilphelenmek- tedirler. Liderler. Cumur Başkanıma başvurarak Başbakanın Yumani dan uzaklaşmamasını İmiyecekler - ir,