1 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

1 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

1-8 .935 anar , Dünya memleketlerinin en İY tenisçileri arasında her sene Yapılmakta olan meşhur Davis kupası maçları bu sene de 80- Muna erdi. ğ Bu kupayı geçen sene İngiliz- İer kazanmıştı. Turnua nizam- Nâmesine göre finalistlerden bi- Tİ, geçen senenin galibi olan İn- Silizlerdi, ,Dömifinal, Almanya ile Ame- Fka arasında andı. Von tamm gibi dünyanın en iyi ve €n dürüst bir tenisçisine malik olan Alrhanlar, Amerikalılarâ Yenildiler ve Amerikalılar İn- Rilterenin karşısında finale kal- dilar. Bununla beraber, Ameri- kalların o Almanları yenmesi bek kolay olmadı. Hattâ Al- Manlar çift maçını, sırf Von Tamım'ın çok dürüst ve çok #börtmence bir hareketi yüzün- en kaybettiler. Almanya - Amerika çift ma- Sinem en . önemli ve en kat'i bir #nında Amerikalılar topu avutz attılar. Daha doğrusu; ©. yan hakemleri de, bütün se- Yirciler de topun avta gittiğini Sanmışlardı. Vakıâ top avta git- tmişti ama, ondan evvel Von Tamm'ın raketinin ucu topa Mifçe değmişti. Hiç kimsenin görmediği bu hareketi Von Tâmm tam bir sportmenlikle âkeme verdi ve Almanlar bu “ürüstlük yüzünden maçı kay- tttiler, fakat bütün seyircilerin #empatisini ve kalplerini kazan- dalar, Final İngiltere ile Amerika ârasında oynandı. İngiltere ta- ımı dünyanın en iyi tenisçile- Tinden İngiltere, Amerika, Fran $a ve Belçika tenis şampiyon- uklarını elinde tutan Perry ile sustin, Tuckey ve Hughs'den Mürekkepti. Üç gün süren ve Gört tek bir çift müsabakadan | İ İngilcer; takımının vö dünyanın Sn iyi tenisçilerinden Perty al olan finali İngilizler ha- Mode, a hiçbir galibiyet ver- Kasa 0-5 alarak kahir bir zafer ii dılar, bu senede Davis amı muhafaza ettiler. *mbldon'da bundan evvel p,Plan müsabakalarda İngiliz ç birinci Alman Von Da,» da ikinciliği almışlardı. kupası maçları da bu iki onun doğrusu dünyanın Şta gelen iki tenisçisi ol- Unu gösterdi. Muş er finale Alman takımı kal #mgg adı, bu iki tenisçi ara tüter, Yapılacak maç son derece | ha, san olacak ve belki de & inin kazanacağını tahmin Şok güç olacaktı. Bunun: | tan bae finalden evvel yapı- tün maçlarda Von Cramm | Da: V OYung 8 duğ, > Gb Davisi ingiltere Kazandı Bu meşhur tenis turnuasında ingilizler Amerikalıları O-5 yendiler Bu seneki Davis kupası maçlarında büyük bir serapati uyandıran Iman Von Cramm Amerika takımının en zayif 6- yuncusu görülen Allison raketi kendisine, topu da raketi- ne nasıl esir ettiğini göstermiş vebütün seyircilerin takdirini kazanmıştır. Dinarlıya Meydan Okuyorlar | İngiltere takımının ikinci oyun- cusu Austin Londra, 31 A.A. — Davis kupası tin 6/2, 6/4, 6/8, 7/5 Bugdeti, Perry de 4/6, 6/4 6/3 ile Alison'u yenmiştir. Ulusal takımımız güreşçilerinden Mustafada güreşmek istiyor Ii seneye yakın Amerikada kaldık- tan sonra memleketine dönen Dinarlı Mehmet pehlivanın geldiğini yazmış ve kendisile ilk olarak görüşmüştük. Dinarlı Mehmet gelir gelmez başta Ço han Mehmet ve Türkiye baş pehliva- nı Kara Ali olmak üzere öteki alatur- kacılara da serbest güreşte meydan okumuştu. Bu meydan okuyuğlu bütün güreşçiler kabul ettiler, fakat ortada heniz müsbet birşey yok, Herkes ker di kendine gelin güvey oluyor, müsa- bakalar tertip ediyor, her kafadan bir ses çıkıyor, fakat sonu gelmiyor. Dinarlı meydan okudu ve sırasını savdı. Şimdi de ona meydan okuyor- lar. Netekim Cağaoğlunda Dr. Sü - reyya apartmanında 9 numarada otu ran şoför Aşçı Halit isminde güçlü kuvvetli ve güreş meraklısı bir zat, Dinarlı Mehmet ile güreşmek istediği ni ve onun namına Dinarlıyı bir maça çağırmaklığımızı biğden istedi. Yalnız İ bu zat yağlı güreşmeği şart koşuyor. İ Bizden istenileni yapıyoruz. Bu mey- dan okuyuş bir cevap görür mü gör- mez mi, bu maç yapılır mu, yapılamaz mi ona karışmayız. Diğer taraftan mevsuk bir yerden öğrendiğimize göre Ulusal güreş ta- kımrmizm keymetli güreşçilerinden olup birçok başarıklarla genel bir sem pati kazanmış olan Mustafa da serbest güreşte Dinarlı ile karşılaşmak iste - mektedir. Bize kalırsa, Dinarlı memlekete dö. ner dönmez ilk olarak Çoban Mehme- de meydan okumuştur. Çoban ulusal takımımızın ağır siklet ve bunun için başta gelen güreşçisidir. Bu itibarla ilk olarak o Çoban-Dinarlı maçı akla gelirse de, Müstafa da güreşmek iste- diğine göre evvelâ Mustafa - Dinarlı maçı yapılmalıdır. Eğer Dinarlı bu İ macı kazanacak olursa ondan sonra yapılacak olan Çoban Mehmet - Di - narlı maçı da daha önemli bir duruma girmiş olur Bu vesile ile bir noktaya da temas etmeği - boşuna bir dua da olsa « İü- süplu buluyorum, Dinarlıya meydan okuyan şoför Aşçı Halit Gerek Çöban - Dinarlı, Mustafa « Dinarlı, Kara Ali-Dinarlı maçları, ge- rek şehrimizde yapılagelmekte olan Balkan güreş şampiyonlukları gibi büyük bir ilgi uyandıran maçların ya- pılabileceği bir kapalı salonumuz. gü reşçileri ve seyircileri rahat ettirecek bir yerimiz yoktur. T, L.C, 1. umumi merkezine son eşya piyankosundan bir hayli para kaldığı veya kalmış ol- ması lâzımgeldiği tahmin edilebilir. Hiç olmazsa bu para lüzumsuz yerle- re ve faydasız işlere sarfedilmiyerek, biraz da öteden beriden eklemek sure- tile, belki de - bu da boşuna dua am- ma neyse | - Belediyenin yardımile İs- tanbula güreşçilerimize ve güreş me- raklılarına lâyik kapalı bir müsabaka yeri yapılsa, güreşçilerimiz $u stad, bu stad, şu tiyatro, bu tiyatro diye do- Tağtırılmasa İçna ma olur? FAN | Habeşistanı Manda Altına mı Alacaklar? LBaş tarafı 1 incide) recektir Laval-Eden görüşmeleri Paris, 31 A.A. — Laval ile Eden, xanlığında görüşmüşlerdir. Dış ba xanlığı genel sekreteri Aleksis Leje ile İngilterenin Paris büyük elçisi Sir Core Klerk ve İngiliz dış bakan- lığının uluslar kurumu dairesi baş- kanı Strang, bu görüşmeye İştirak etmişlerdir. Laval, gazetecilere, bu görüşme - nin İtalyan - Habeş davasma taallâk ettiğini ve Cenevrede buna dair da- ha başka görüşmelerde bulunacak - rını söylemiştir. Laval ile Eden geceleyin Cenevre- ye hareket etmişlerdir. Londra, 31 A.A, — Diplomasi çev- venleri, İngilterenin uluslar kurumu konseyindeki durumunun tarmamile Laval ile Edenin dünkü görüşme - leri sonucuna bağlı olacağını sanı - yorlar. İtalya çekilirse Roma, 31 A.A, — Tribuna gazete si, İtalyanın uluslar kurumundan çe- kilmeşile, kurumun büsbütün sarsı- Bu gazeteye göre, uluslar kurumu, Italyayı Habeş meselesinde gerekli göreceği tedbirleri almaktan her hal de menedemiyecektir. Bu gazete : “Mussolini İtalyasının, Avrupayı, uluslar kurumu denilen Du ağır saç- ma ve karışık kurumdan kurtarması zamanı gelmiştir,, diyor. İlalya para arıyor Londra, 31 AA. — Daily Teleg- taph gazetesi, İtalyanın ödünç pa aramakta olduğunu yazıyor. İ Toplantı geriye mi kalacak? Cenevre, 31 A.A. — Daliy Teleg- taph gazetesinin aytarı bildiriyor: “Baron Aloisi ile Laval ve Eden arasında yapılan başlangıç konuşma ları bir uzlaşma alan: hazırlayamadı- ğı takdirde, uluslar sosyetesi konse- yinin bugün öğleden sonra yapacağı toplantı her hâlde sonraya bırakıla - “Nikbin bir hava Cenevre, 31 A.A. — Dün akşam burada daha nikbin bir kava esiyor- du. Bir buhranın önüne geçebilecek bir formül bulunabileceği imit edil- mektedir. İtalyanlar imam Yahyadan asker istemişler Aden, 3 A.A, — Burada dolaşan şaylalara göre, İtalyanlar İşalyan is- tihkâm kıtaatr için asker toplamak üzere İmam Yahya nezdinde teşeb- büste bulunmuşlarsa da İmam bu te- şebbüsü reddetmiştir. Diğer taraftan iz Yahyayı mek ve Habeş ordusu için asker temek üzere bir Habeş delegesi yol- İadrler ve İmamın Habeşistana kar. şı teveccühü olduğu için bu önerge- yi reddetmiyeceği sanılmaktadır. Mussolini barışcıl ! Londra, 31 A.A, — Röyter ajansı Romadan öğreniyor: Bugün bura çevrenilerinde Mussolini nin barışcıl bir harekette bulunmuş olduğuna dair birtakım haberler do- laşmaktadır, Sanıldığına göre, İtal- Macar Takımı Bugün Burada Macaristanın eski sampiyonu ve 952 senesi merkezi Avrupa kupası ga- libi Ujpest takımı bugün İstanbulda bulunacaktır. Bu takım Ankara kiüp- leri tarafmdan 5 maç yapmak Üzere gağrılmıştır. Ujpest ilk oyununu önü müzdeki cumartesi günü Beşiktaş klü bü ile ve İkinci oyununu pazar günü Galatasarayla oynıyacaktır Müsabakalar stadyomda kabil ol - mazsa Şeref stadında oynanacaktır. — Atletler idmanlarına başliyacaklar Atletizm federasyonundan: ,, Ulusal atletler namzetlerinin din- lenme devresi bugün (perşembe) bit- ti. Gençlerin eskisi gibi idmanlarına Taksim stadyomunda devama başlar maları tebliğ olunur. Carnera ringı Birakmıyacak Napoli, 31 (A.A.) — İtalyan bok- sörü Carnera, dün sabah buraya gel « miştir. Kendisi gazetecilere beyanat- ta bulunarak bilhassa ortaya çıkarılan haberlere rağmen ringi bırakmıyaca - ğıru söylemiştir. Malüm olduğu üzere bu haberler, Carnera'nın Joe Louis ile yapmış olduğu maçtan sonra ortaya atılmıştı. saat 17 den 18 e kadar dış ba - | Eski dünya boks şampiyonu ,bilâ- | kis boksörlüğüne devam edecek, bu - nunla beraber ikinci derecede maçları kabul eyliyecektir. Catnera'nın birkaç ay sonra Avru. | pada Alman ağır siklet şampiyonu Neusel ilg dövüşmesi muhtemeldir. Vi | kümeti, kendi topraklarının üzeri: ya beşinci bir hakem gösterilmesine karşı şimdiye kadar yaptığı muba - lefetten vazgeçecektir, İtalya ulüs- sosyetesi konseyi, uzlaştırma W- sulü bir sonuç verme? ve könsey İü- rum gösterirse İtal; ta karşı olan durumu hakkında raflı izahat verecektir. Diplomasi münasebetlerin kesilmesi Londra, 31 A.A, — Röyter ajat nın Adisababa aytarı bildiriyo Bir milyondan fazla Habeş, larını tem ek veya bilemek su - retile harbe hazırlanmaktadır. On, on bir yaşında çocuklar bile silâh kullanmasını öğreniyorlar. İ- talyanların memlekette ayrılması de- vam ediyor. Adisababada yalnız bir İtalyan kadını kalmıştır. İtalyan or- ta elçisinin imparatorun yıldönüyü şenliklerine iştirak etmemesi burada büyük bir hakaret şeklinde telâkki edilmekte ve bazı mahfil İtalya ile diplomasi münasebetlerin kesilme - sini tavsiye etmektedirler. Zira, bu hareket diplomasi anane» ye uygun görülmemektedir. Askerler ve katırlar Napoli, 31 A.A. —Ramolo vapuru, dün 700 mitralyözcü asker, 80 katır, | ve 750 işçi ile doğu Afrikaya hare - | ket etmiştir. Masavvaya gitmezden önce Mesinaya uğrayıp yükünü ta - mamlayacaktır. Viminal vapuru da, 750 otomobil ci asker ve bir miktar levazımla yola çıkmıştır, Gene İtalia vapuru, 702 sübay ve 900 kadar sıhhiye ve hava askeri ile | Kagliari'den Eritreye yollanmıştır. 11 uçak için Mısırdan izin istenmiş Londra, 31 A.A, — Avam kamara“ sında bir sorguya cevap veren Sir Hoare, son altı ay içerisinde, İtal yanm, ancak 1l tane silel uçak hak- kında Mısırm üzerinden uçmak için izin istediğini söylemiştir. Mısır h den geçecek olan uçakların sayısını tesbit etmeyen açık bir izin vermeyi reddetmiştir. Güney Afrikasından "asker Pretaria, 31 A.A, — Bundan son- ça Habeş ordusuna Yahut İtalyan dusuna girebilecekleri, güney Afi ba hallena haber verilmiştir. Bununla beraber, harp çıktığı tak- dirde Afrikalılar, asker olmakla gay ri kanuni bir harekette bulunmuş 0- lacaklardır Çünkü güney Afrikası da da muteber olan ecnebi ordular iltihak kanunu, İngiliz tebaasından olanlara, İngiltere ve imparatorlukla barışta olan bir ülkeye karşı harp €- den bir orduya girmeği yasak etmek- tedir. Habeş imparatoru kabul edemez Londra; 31 A.A, — Resmi çev tenler Eden ile Lavalin dün Habe şistan üzerinde uluslar sosyetesi mandası kurulmasını derpiş etmiş oldukları haberini yalanlamaktadır. Esasen Habeş imparatorunun böyle bir projeyi kabule yanaşması ihti - mali yoktur. İtalyan layyareleri Sudan üzerinde uçacaklar Londra, 3İ A.A. — Avam kömara- sında: İtalyan tayyârâlerinin Sudan üzerinden uçması İçin müsâade iste- nilip istenilmediğine dair sorulan suale Hoare, on beş tayyare için mü- saade istenilmiş olduğu cevabını vermiştir. İngilir Somalisi üzerinden uçmak ymm izmir Panayırı Belediye başkanı şi- kâyet ve serzenişinin sebebini anlatıyor Bir iki gündenberi İstanbulda bu- an İzmir şarbayı Behçet Salih Uz, İzmir arsrulusal panayırma İs- tanbul tecimenlerinin de İştirekini temin için teşebbüslere bulunmak- tadır. Bekçet Salih Uz, dün Park otelde bizi kabul ederek bu seneki panayır hakkında şayanr. dikkat bir | diyevde bulunmuş ve bilhassa ulusal endüstrinin bu panayırda görünme- üzumunda pek haklı olarak ısrar etmiştir. İzmir şarbayı diyor ki: — İzmir muharebe görmüş ve kıs- men yanmış bir şehirdir. Bu sebeple Bzel ihtimamlara muhtaçtır. Şehrin bayındırlığını kolaylaştırmak ve A- nadolunun biricik muntazam bir ih- raçat iskelesi olan bu şehrin ekono- mik durumunu yükseltmek için, her sene mevsim itibarile ekonomik fa- aliyeti en çok. olduğu bir zaman- da, üç hafta devam etmek üzere arsı- ulusal bir panayır kuruyoruz. Panayırın arsıulusal olmasının İz- mir için hususi bir kıymeti yardır. Eskidenberi tecim alanında ihracat işleri dolayısile Avrupa ile yakın - dan münasebete girişmiş olan İzmir, bir çok müşterileri bu panayır mü- nasçbetile celbedebiliyor. Hükümetimiz panayır için her türlü yardımları ve kolaylıkları gös- termektedir, Bunun için geçen sene- İerde görülen bazı güçlükleri berta- faf etmek için ayrıca bir kanun çı. karılmıştır. İcabında arttırılmak ü- zere 200 bin liralık döviz müsaadesi de verilmiştir. Devlet demiryolla; İ nm bilet ücretlerinde yaptığı tenzi- lât yüzde sekseni buluyor. On beş günlük halk ticaret bilet- lerinde yüzde 50 tenzilât yapılmış- tır, Yani 12,5 lira mukabilinde ikin- ci mevki bilet alan bir kimse 15 gün zarfında hem İzmiri görebilir, hem Türkiyede istediği yere gidebilir. Deniz yolları idaresile, Ulusal va- purculuk sosyetesi de yolcu ve eş- İ ya tarifesi üzerinde yüzde 50 tensi- İ lit yapmışlardır. Bundan başka di- ğer devletler de gerek vapur ve ge- rek tren ücretlerinde arstulusal pa- Dayırı için de yapacaklarını bildir- mişlerdir, kipi panayırı ziyaret etmek üzere İzmire geleceklerin pasaport vizeleri parasız yapılacaktır. İzmire gelecekleri memnun etmek için İzmir şehri ber türlü tedbirleri almış bulunuyor, İzmirin tatlı ha- tıralarla sevinçlere boğulduğu zama- ba râstgelen panayır günlerinde fev- kalâde şenlikler ve eğlenesler yapı» Jacaktır. İzmire gelenler ve İzmir balkı hayatlarının en tatlı ve en ne- şeli günlerini geçireceklerdir. Panayıra şimdiye kadar Yunanis- tan, İtalya, İngiltere ve Sovyetler iştirak etmiştir. Bundan başka bir çok ecnebi firmaları da Türkiyede bulunan mümessilleri vasıtasile hu- susi olarak panayıra iştirak ediyor- lar. Sergide mevcut 170 pavyondan bemen de hepsi tutulmuştur. Yalnız otuz pavyon kalmıştır. Bunları İzmirde Ege mıntakası endüstricile- ri ve müstahsilleri pek tabii olarak kapatacaklardır. — İstanbul tecimenlerinin panayı- ra iştiraki için yaptığınız teşebbüs- ler ne metice verdi? — Cuma günü saat 13 te bu mak- satla Ticaret odasında bir toplantı yapılacak ve bu mesele görüşülecek- tir. Memleketimizde yapılan yerli mal lar içinde bihakkın çok iyi olanları vardır. Arsıulusal bir sergide bunla» rın kâmilen teşhir edilmemesi mem- müsaadesinin istenilip istenilmediği sualine Maleoln Mac Donsld cevap vererek 23 tayyare için müsaade İs- tenilmiş olduğunu söylemiştir. Her iki halde de istenilen müssadeler ve- rilmiştir. Mussolini: “ Bu işi halle- deceğiz,, diyor Roma, 31 A.A. — Röyter ajansı bildiriyor: Popolo d'İtalia gazetesi Mussolininin yazdığı söylenen bir betkede diyor ki: “Patırdılara son vermek için red- dedilmez iki delilimiz vardır. Bun- lardan birisi İtalyan ulusunun haya i ları, öteki de İt sidir. Bu ikincisi katidir. “İşalyan « Habeş meselesinin an. cak tek bir tesviye tarzı vardır ve bu mesele Cenevre ile birli resiz, ve hattâ Cenevreye karşı da olsa o suretle halledilecektir.,, İlk varılan bir anlaşma Cenevre, 3i A.A. — Röyter bildi- tiyor: Fransa dış bakanı Laval ile Sovyet dış bakanı Litvinof ve İn. z delegesi Eden İtalyan - Habeş inin kotarılmasında şu dört nokta üzerinde anlaşmışlardır; 1 — Uzlaşma usulü devam edecek- tir, 2 — Bu arada harp yapılmıyacak- | ur, ,3 — Bir beşinci yargıç seçilecek - ür 4 — 1906 andlaşmasını imza eden devletler âra bulmaya çalısacaklar leket hesabına iyi bir şey değildir. Burada teessürle kaydi icap eden bir nokta yardır ki İzmir panayırin- dan, günlük kazancı beklemek bizim gibi yeni endüstri hayatına atılmış bir millet için çok hatalı bir düşün- cedir. Bazı müesseseler bugünkü tışlarını kâfi görerek tamamile müs- tağni bir tavır takınmaktadırlar. Bu müessese sahipleri bu propaganda devrinde nasr) oluyor da böyle bir zihniyet besliyorlar? Bunlar reklama ihtiyaçları olma- dığını söylüyorlar. Ben ise şahsen derim ki, bu, çok ilerlemek istiyen İ Türkiyemiz için öldürülmesi icap €- den bir zihniyettir, Her şeyde oldu- fu gibi yeni endüstri hayatımızda di üstün olmak için dalma iyiye, daima daha fazlaya doğru koşmak mecbü- riyetindeyiz. Bu senenin yenilikleri arasında yeni yaptırdığımız bir gazino var- dir. Sonra Sümer Bank güzel pavi- yonunu bu sene genişletmiştir. Sov- yet dostlarımız paviyonlarını daha mükemmel bir şekle koymuşlardır. Yunanir dostlarımız da kendi'mima- ri tarzlarına göre bir pavyon yapti» siyorlar...., ço ———— İngiliz uçakları Londra, 31.A.A, — Daliy Teleg- İ raph'ın haber verdiğine göre, İngiliz | hükümeti, geçen o harptenberi, en ö- nemli uçak siparişlerinden birini ver» miştir, Sahil keşif uçaklarına ait o- “lan bu siparişle, bu cins uçakların sayısı 200 ü bulücüğştırs