14 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

14 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

— W KURUÇEŞME ÖNÜNDE Suat Vapuru Rıhtıma Bin- dirdi, Baştarafı Parçalandı Vapurun yarası büyüktür. Baş tarafındaki ambar kısmı tamamen su ile dolmuştur l Dün, Kurüşeşme önlerinde, bir vapur rıhtıma bindirmiş ve oldukça büyük zarara uğramr Bundan birkaç gün evvel, Sadı zade Nazima ait ve Hacı kaptanın İ- daresindeki Suat vapuru Zongul- daktan kömür yüklenmiş ve dün öğ- Je üzeri Kavaklara gel y Gemi Kavaklardan geçmiş ve şid- öetli esen rüzgâra, suların tesirine mukavemet etmiştir. Fakat hamule- si olan kömürü Garez kömür depo- suna bırakmak üzere Kuruçeşme önlerine gelen Suat açıkta manevra yapmak ve saat 12,30 da deponun önüne yanaşmak istemiştir. Kaptan, depo önünde tornistan emsini ver- diği bir sırada şiddetle esen keşiş- lemenin tesirile makine tornistanı almamıştır. Makinenin tornistan yapmadığını gören kaptan, iskele demini demir- letmiş, fakat onun da tutmadığını görmüş ve dalma, İlerliyen gemiyi tesbit edememiştir. Gemi hizile rıhtıma doğru ilerledi artık mesafenin çok daraldığını gö- zen kaptan, son bir ümitle sancak demirini de attırmak İstemiş, lâkin demir düşünceye kadar suların te - sitine kapılan koca gemi rıhtıma yüklenmiştir. Bu çarpmada geminin baş bodos- Jamasının su kesiminden itibaren aşağıya doğru dört metrelik bir çö- küntü hasıl olmuş ve geminin baş tarafı parçalanmıştır, İçeriye çöken derin zırhm üzerinde takriben ya- tım metre murabbat kadar bir yer delinmiş, çiviler fırlamıştır. Gemi- nin aldığı yara yüzünden baş bortu- ça da sular dolmuştur. Geminin rıhtıma bindiğini ve İ- çindeki hamulenin tehlikeli bir du- rum aldığını ve mütemadiyen içeri- ye su dolmakta bulunduğunu gören tayfa, hemen faaliyete geçmiş ve kendi donkisile suyu boşaltmıya ça- lışmıştır. Donkinin fazla çalıştırı! dığı halde suyun tamamen yenile - | memesi görülmüş ve vaziyet olduğu gibi Liman Sosyetesine bildirilmiş- tir, Hidiseyi haber alan Liman Sos yetesi, hemen memurlarını Kuru » çeşmeye göndermiş, ayrıca suyu bo- şaltmak üzere de Ankara romorkö- rTünü vaka yerine yollamıştır. Ro- morkör, ancak 14,30 da Kuruçeşme” ye gelebilmiş ve biriken suyu daimi çalışan makinesile boşaltmıya baş- lamıştır, Deniz Ticaret müdürlüğü de ge- | minin vaziyetini keşfetmek, kazaya sebep olan suçlu bulunup bulunma» | dığını anlamak ve Liman idaresinin zararını teşpit etmek üzere Kuru- çeşmeye kontrol kaptanı Ömer Lât- fi ile liman memuru Kâzımı gön « dermiştir. Tahkik heyeti, yaptığı incelemeler sonunda geminin baş törafındaki büyük gediğini ve Ji - Man İdaresine ait Kuruçeşme antıç- 5 posu rıhtım ii Yukanda: Kazadan sonra Suat va- purunun bir resmi, Aşağıda su do- Jen kısma dalgıç iperken.. an İki metre murabbar kadar bir yerinin Harap olduğunu ve antrepo önünde bağlı bulunan 144 numaralı mavnanın kıç bodosla- mastnin tamamen parçalandığını ve 346 numaralı mavnanm da baş kü- peştesini dağıttığını tespit işti Hâdiseye vaktinde yet muharririmiz, Suadın kapi görüşmüş ve kaza hakkında sormuştur. Çok müteessir olan emektar kap- tan demiştir ki “— 43 senedenberi kaptanım. Şim diye kadar en ufak bir kara dahi geçirmedim. Bu sabah Boğaza yaklaştık. Hava gok güzeldi. Saat 12 de Kavaklara girdik. Boğszda hafif hafif rüzgâr vardı. Fakat tehlike görmüyordum. Rıhtıma yanaşacağım Garez kömür deposunun önüne gelince şiddetli bir keşişleme esmiye başladı. Ge - minin başını rıhtıma çevirdim. De- po rıhtıma yanaşıyordum. Fakat olanca hızımızla ilerliyorduk. Tor- nistan dedim, makine almadı. İske- le demirini atın dedim, attılar. O da tutmadı. Son bir ümitle sancak de pirimi demirleyin dedim. Demir da fin CEFEYERMN) ie duğu gibi rıhtıma bi Geminin al de deniz içi Mehmet Ali mişler ve demişlerdir ki: “... Geminin yarası baş tarafın - dadır. Su kesiminden aşağıda dört metre kadar bir uzunlukta geminin içine doğru çöküntü vardır. Aşağı yukarı yarım metre murabbai kadar bir yara açılmıştır. Baş bortuş su doludur. Gemi burada tamir edilemez. Biz, açık yarayı kapatacağız. Henüz ke- şif yapıyoruz. Baş tarafta büyük çi- viler de sökülmüştür. Bunları yer - leştirmek Hâzımdır. Gemi, tamir için Haliçe çekilecektir. Fakat bundan evvel suyu boşaltılacak, yara içer - den ve dışardan kapatılacak ve son- ra havuza gönderilecektir. Burada. ki işi, ancak iki günde bitirebile - ceğiz., Geminin sahibi Sadrkzade Nazım da muharririmize izahat vermiş Ve demiştir ki: “— Gemi heniz tamirden gıkmış- te. Bu tamiri 7300 lira ile yaptır - mıştım. Bu, ilk seferiydi. Bir Kaza olmuş... Ne diyelim! Zannediyorum ki, 3000 li: tamir ettiremiyece- ğim. Kaptan, çok tecrübeli bir de - nizcidir. Kazaya sebep olan şey, makinenin tornistanı tutmamasıdıt; geminin suya kapılışıdır. Şimdi ge- minin yükünü boşalttırıyorum. Ya- rayı kapattıktan sonra Haliçe çekti» receğim.,, Tahkikat devam etmektedir. Li - man İdaresince yapılacak muayene- den sonra rapor verilecektir. Dün geç vakte kadar, kömürü boşaltma işinin arkası almamamış ve sayun girmemesi için vara, kapatılama - muşta. Almanyanın meşhur kadın tayyare cilerinden 24 yaşındaki Elli Bcinhorn, Tayfun ismindeki kendi hususi tayya e dün Yeşilköye gelmiş ve bir sa- at kadar kaldıktan sonra tekrar Berli ne dönmüştür, Berlinin zengin ve asil bir ailesine mensup olan ve sırf spor zevki için tayyarecilik etmekte olan Elli Beinhorn bu seyahatini, bir gün- de Berlinden Istanbula gidip gelme- nin kabil olup olmadığını anlamak yapmaktadır. Bilhassa uzun me- salelerle Afrikaya yaptığı sergüzeştli seferler yüzünden şöhret kazanın tayyareci kadın, evvelki gece bizim sa atle tam dört buçukta Berlinden ha- reket etmiş ve dün sabah 10,15 te Ye şilköye inmiştir. Tayyare meydanın. da kendisini bilhassa bu uçuş için bu- raya gelen Berlin tayyare meydanı direktörü M. Hennig, Istanbul Hava kurumu direktörü Ismail Hakkı, Olim piyat komitesi ve Turing Otomobil Klübü namma Ekrem Rüştü, Alman konsolosu Dr. Tapke ve konsül erkâ- nile birçok zevat karşılamıştır. İ EMİ Beinhorn tayyareden hiç te yorgunluk göstermiyen güler bir yüz İe inmiş ve karşılayanlarla yrr âyrt konuşmuştur. Bundan sonra bir müd İ det istirahat eden kadın tayyareci vakit kaybetmemek için, hattâ kendi- sine hazırlanan ziyafete bile buluna- madan 11.35 te tekrer tayyaresine binmiş ve uğurlayanların muvaffakı- yet temennileri arasında Berline doğ ru uğmüştür. Tayyareci kadın, yaptı- ğr bu seyahatle Berlinden İstanbula bir günde gidip gelme rekorunu kır. ır. Bu suretle bir günde Berlin- den İstanbula gidip gelineceği anla - sıldığından Alman hükümeti yakm - da hükümetimize müracaat ederek te maslara baslayacak ve neticede müs- bet bir vaziyet hâstl olursa Berlin ile İstanbul arasında doğru posta sefer- leri tesis edilecektir. Kadın tayyareci Yeşilköydeki isti esnasında ihti Wu soran bir muharririmize şun lar: söylemiştir : —Benim, tayyareciliğe karşı küçük ten beri aşkım var. 18 yaşımdan beri tekbaşıma uçmaktayım. Dün gece sa- at üç buçukta yalnız bir sandoviç ala- rak Berlinin Gleyviç istasyonundan hareket ettim. Seyahatim çok müsait devam etti. Yalnız Balkanlarla Kara- deniz üstünde biraz sise rastladım, bu da seyahatime sekte verecek dere- cede değildi. Şu kadar söyliyeyim ki, şayet burada rna aklığım Sera > safe katedebilirdim. TAN YENİ BIR REKOR KIRILIYOR Uçakla Bir Günde Gelen Ve Berline Giden Kadın Berlinden buraya kadar vasati 250 kilometre süratle 1450 kilometre ka- tettim, Şehrinize bununla dördüncü defa geliyorum. Fakat yaptığım bu seyahat hem bir tecrübe ve hem de bir rekor işin olduğundan bu güzel şehrinizde çok kalamadığımdan müte essirim, Maamafih pek yakında çok sevdiğim Istanbula gelerek eskiden - beri tanıştığım dostlarımın arasında bir hafta kalacağım. Bundan sonra Elli Beinhorn muhar ririmizin sorgusu üzerine tayyarecili- ğinin en heyecanlı ve kendisinde en çok iz bırakan vakasını da şöyle an - latmıştır: — Bundan iki sene evvel Afrikada yaptığım bir uçuşta başıma gelen bir hâdise beni çok korkuttu ve heyecana düşürdü. Afrikanın insan ayağı gir - memiş ormanlarının üstünde yaptığım bu uçuşta ansızın mötoruma Ârız © - lan bir bozukluktan yere inmeğe mec bur kalmış ve İntihap ettiğim küçük bir ağaçlık arasına muvaffakıyetle in miştim, Ben motörü tamir etmekle uğraşırken gürültüler işittim, Etrafı- ma baktığım zaman birçok vahşilerle sarıldığımı gördüm. Fakat şimdiye kadar tayyare görmemiş olan bu adam lar yanıma yaklaşamıyorlar ve uzak- tan hayretle bakıyorlardı. Aradan bir müddet geçti. Bu esnada vahşilerin arasında İki kişi peyda oldu. Anladı. ıma göre bunlardan biri kabilenin hükümdarı, diğeri de sihirbazı idi. Si- hirbaz olan kalabalıktan kurtulup bir den beni gördüğü zaman ellerini kal- dırdı ve derhal yere yattı. Bunu gö- ren diğer bütün vahşiler de sihirbazı taklit ederek yere yattılar. Ben fena bir vaziyette olmama rağmen bu va- ziyeti görünce kendimi gülmekten menemedim.. Bundan sonra yerden kalkan vahşiler yanıma yaklaşmadı - lar. Fakat küme, küme toplanarak 0- turdular ve beni seyretmeğe koyuldu Jar. Ben bunlardan bir tehlike gelmi- yeceğini anlayınca tekrar makineyi tamire başladım ve kısa bir zamanda bozukluğu yaptım. Nihayet hareket etmek için birden makinemi işlettiğim vakit o etrafımda toplanan vahşiler birden şaşırarak bağırışmağa başladı- lar. Ve her biri bulabildiği birer de- likten ormanın derinliklerine kaçtı - lar. Çok sempatik ve şen bir kadın o- lan Elli Beinhorn kaldığı bir saat zar- bağa, SİİRİ aarlla de gsamdz ye kadar bol bol üzüm yemiştir. 'Türkofisin Atina şubesi, Yunanis tanda son haftanın piyasa durumu hakkında bir rapor hazırlamıştır. Bu raporda canlı hayvan ithali hakkın- da deniliyor ki: “Yunanistan, mühtaç olduğu can- İt hayvanlar: bizden başka, Yugos - lavya ve Romanyadan getirtmek dir. Son günlerde Romanya hü mesi bilümum müveradata değer Ü- zerinden yüzde 44 gümrük koymuş ve Yunanistan ile ticaret anlaşması olduğu halde bu tedbiri Yunan em- tlasına da teşmil etmiştir. Yunanis- tan Romanyaya külliyetli mikdarda zeytinyağı ve zeytin ihraç etmek - tedir. Zeytinyağı ve zeytin ihracatı ile meşgul Yunan tacirleri Roman yanın aldığı bu tedbirden fazlaca mü teeasir oldukları için Yunan maka - matı nezdinde yaptıkları teşebbüsat neticesinde Romanya aredatına karşı mukabele bilmisi! olmak Üze- re yüzde 44 nisbetinde gümrük res- mi vaz ettirmişler ve bu suretle Ro- manyadan Yunanistana hayvan ih- tacı imkânı kalmamıştır. Diğer taraftan hayvan İhracatçı - larının Romanyadan hayvan celbi İçin Yunan makamatı nezdinde yap» 2 d Yunanistana Mühim Miktarda Hayvan Gönderiyoruz tıkları teşebbüsata aldıkları cevap şu olmuştur: “İhtiyacınız olan hay- vanları Türkiyeden ve Yügoslavya- dan getiriniz... Bu vaziyetten bilis - tifade memleketimizden bu de Yunanistana mühim mik: ler - rdi hı tımı tevekkufu o beklenilebilir. Maamafih pehriz müddeti on beş günden ibarettir... Yumurtalarımızın kontro- lüne dikkat ! Raporun bir yerinde yumurtala - rın çürük ve nizamnameye uygun - suz şekilde gönderildiğinden şikâ - yet edilmektedir. Bu konu üzerinde ki yazı aynen şudur: "Samsun, Trabzon ve Karadenizin sair limanlarında yüklenilen yumur taların çürük bir şekilde ve nizam » name esaslarına uygun olmıyarak gönderildiğinden şikâyet edilmek » tedir , Yumurta ihracatçılarımızın buna dikkat etmeleri tavsiye olunur. Temmuzun son haftasında fine - lar şöyle idi; Trakya malı beher sandığı 1900 drahmi, Arnavutluk malı beher san- dığı 1700 drahmi, Türkiye malı be- her sandığı 1700 drahmi,, Yaş ve kuru üzüm Zeytinyağı Yaş üzümün ilk partisi ağustos a yının ikinci veya üçüncü günü Vi sevk olunacağı haber alı 1935 mahsülünün 1934 mah - sulüne faik olması dolayısile Bul - garistanın ”Damiat,, üzümlerine da ha kolaylıkla rekabet edilebileceği söylenmektedir. Herzaman olduğu gibi bu sene de ilk partiyi Girit gön dermektedir. Giritten alınan en son malümata göre, Sultaninin bu seneki kuru &- züm rekoltesi 18 » 19 bin ton tahmin edilmektedir. Geçen seneki rekolte nin 14 bin ton olduğu alâkadar ta - cirler tarafından beyan olunmakta » dır, Korent üzümüne gelince, 1935 se- X 2 14.858.935 Sıhhat ve içtimai Mua- venet Vekâletinden: Küçük Sıhhat Memurları mekteblerine, talebe alın” ma şartları aşağıda yazılmışdır. Bu mekteblerden Çor rumdaki leyli ve İstanbulda'ki nehari olub bu yıl yalnf Erkek talebe alınacak ve kız talebe alınmıyacakdır. 1 — Türkiye Cumhuriyeti tebasından olmak, 2 — Yaşı 19 dan aşağı 26 dan yukarı olmamak, 3 — Orta derece tahsili bitirmiş olmak (Orta mek* teb mezunlarile kadro doldurulamazsa, bu derece tal” sil gördüğünü isbat edenler de alınabilir.) 4 — Askerlik hizmetini yapmış olmak (veya asker” likle ilişiği bulunmamak. Buna göre isteklilerin el yaz” larile yazılı ve açık adreslerini havi bir dilekçe ile Eylül 1935 tarihine kadar, Çorumdaki mektebe girmek için Ankarada Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâletin? ve İstanbuldaki mektebe girmek için doğruca İstanbul Sıhhat ve İçtimai Muavenet Müdürlüğü vasıtasile bu mekteb Müdürlüğüne müracaat etmeleri ve aşağıdaki belgeleri dilekçelerile beraber göndermeleri lâzımdır. A — Nufus hüviyet cüzdanı ( (aslı veya tasdikli s5“ reti) B — Orta tahsil şahadetnamesi aslı veya bu o dere$f tahsil ettiğini gösterir tasdikname aslı. C — Mütehassısları tam hastane hey'etinden alınmı$ nümunesine uygun ve tasdikli resimli sıhhat rapor/ (Bu rapor Hastane Baş Tabibliklerinin mühürile mü hürlü ve kapalı olarak istekliler tarafından diğer belg€ lerile beraber gönderilecekdir. ) j Bu Hastaneler Ankara, Sivas, Erzurum, Diyarbekif nümune hastaneleri, İstanbul Çocuk Hastanesi, İzmir Bursa, Konya, Adana, Samsun Memleket hastanelerin” den ibaret olub buralarda muayene olunmak için bü hastanelerin mensub oldukları valiliklerin Sıhhat ve 16 timai Muavenet Müdürlüklerine istekliler . tarafındaf bizzat müracaat edilecekdir. D — Tahsil etmiş oldukları mekteblerden veya otur” dukları yerin Polis İdaresinden alınmış eyi hal kâğıdı, E-—4,5 X 6 boyunda üç tane fotoğraf, F — Çorumdaki mektebe girmek isteyenler için, s&" reti aşağıda yazılı şekilde Noterlikçe tasdikli velileri t4 rafından ve velisi bulunmıyanların kendileri tarafında verilmiş teahhüt senedi. TEAHHÜT SENEDİ SURETİ Çorumdaki leyli Küçük Sıhhat Memurları mektebin? Hm Muğvemee Yemafetnın tayin edeceği yerde beş yapmağa mecbur olduğu (olduğum) hizmeti kabul et mediği (etmediğim) veya kabul edip de muayyen olaf müddeti bitirmeden bıraktığı (bıraktığım) veya sıhfi sebebler haricinde tahsili bırakdığı (bırakdığım) veyi mektebden çıkarıldığı (çıkarıldığım) takdirde kendisi (kendim), için sarfedilen parayı nizami faizi ile birlikâf ödemeyi müteahhit, zamın ve mütefekkil olduğun” natık isbu senedim bu Vekâlete ve: (4461) 305 a a BORSA 13 Ağustos SALI nesi rekoltesi 147 bin ton tahmin €- dilmektedir. 1934 senesi rekoltesi ise 148,500 ton idi. Buna nazaran 1935 senesi rekoltesinin 1934 senesin den 1.500 ton noksan olduğu anla - şılmaktadır. Hükümet korent üzümü fiatlarını PARALAR . tutmak için tedbirler almaktadır. Sat Ezcümle bundan üç dört gün evvel a Başbakan M, Çaldarisin riyaseti al- Sterlin 40 — si tında bir içtima akdedilmiş ve bu İç — timada üzüm ofisi tarafından nizam | 20 Fransız (rang İföC> ii Gamesi mucibince satın alınması lâ | (20 Belçika frangı 81.— 2” zım gelen mikdarda fiat takdiri için m Hr iptidat müzakerat ayrıca cereyan et | 20 İsviçre &r. 816.— e wi miştir. Bu hususta alınacak mütem | Zek Keen — 90” mim malümat ayrıca arz olunacak- | Avusturya silin © 21,50 v2 tar. Mark 39 pi Iç ve dış piyasalarda bu hafta) Zet, 200 > eğ ince mal üzerinde ufak bir faaliyet 15/— we görülmüştür. Variller satıcıya ait ol | 29 Leva 7— Sr mak üzere ve malın mevridine tesli - | 20 Dinar dir Vr minden sonra varillerin vapura iade |* feveç Kı e 3 si masrafı alici tarafından tesviye | © Altm ie m edilmek şartile okkası (cif Yunan li ie manları) 37 « 37,50 drahmiye satıl - mıştır. Dış piyasalardaki satış vari yeti müsait görünmektedir. Yunanis tanda mayıs ve Haziran ayları zar- 2 fında esen sıcak rüzgürlarda zeytin | mas üzerine iz ağaçları fazlasile müteessir Olmus | fegiliz Tiran 9 ve bu rüzgirlarn mahsul Üzesiâç | Dolar or yaptığı tahribat yüzde 20 » 30 de - m a recesinde bulunmuştur. En ziyade | İye ianpı ii zarar gören mıntakalar Girit adasile | OLewx Si Peloponez (Mora) dır. Bunun neti-| Florin sila cesi olarak geçeni sene İstihsal olu . | Çekoslovak kurama 4390ğ nan 95 - 105 bin tona mukabil bu se siz ne ancak 70 - 80 bin ton zeytinyağı Ma elde edilebileceği tahmin olunmak » Ni tadır. Giritte rüzgârn tesirinden "Dakos, hastalığı maada ağaçla! ile çekirge ârız olmuş ve hükümet buna karşı şiddetli tedbirler almağa başlamıştır. Paris borsasında l Deutch ve Süveyş Parla, 13 A.A. — 12 Ağustos ta. | da önemli yükselmeler #aYd* sihli borusan tir. aa Değerler borsasında geçen hafta kaydedilen iyi durum muhafaza e- | | Nevyork cami dilmekte ve bazan hissedilir derece» ye varan nispetlerle iyileşmektedir. Fransız ulusal eshamının tutumlu Juğunda, mahalli piyasa oldukça te- rajiei kaydetmektedir. Arsrlusal değerlerde hususile Rio Tinto, Ro- Nevyork, 13 A.A. borsası, dün yeniden büyük Di aliyet göstermiştir. ği: 2.430.000 hisse senedi sahibi giştirmiştir. 12 aydanberi önemli bir rakama var