28 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

28 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

—— e MEMLEKETTE TAN Afyon Gençleri Taarruzun Başladığı tepeyi Gezdiler Afyon, 27 (Özel aytarımız bildiriyor) — Halkevi gençleri bü- yük taarruzun başladığı Kocatepeye bir gezi yaptılar. Afyondan atlarla giden kafileye Kocatepe yakinindeki bütün köylüler de katılarak Atatürkün ordulara büyük hedefi gösetrdiği yerde he- yecanlı bir toplantı yapıldı. Halkevi başkanmın büyük savaşın evreleri hakkında güzel bir söylevinden sonra birçok içten gös- teriler dâha yapıkdı. Atla gidiş geliş sekiz saat süren bu yolculuktan ulusal heye- canlar içinde geç vakit dönüldü. Yolda uğranılan köylerde de köylülerle konuşmalar yapılmış, kafile içindeki doktor tarafım- dan hastalara bakılarak ilâç verilmiştir. Kocatepeden büyük kurtarıcıya sevgi ve saygı sunan bir telyazısı gönderilmiştir. * Siirt, (Tan) — Halkevinin yeniden düzenlenen kitap odası, büyük törenle açılmıştır. Samsunda At Yarışları Samsun, (Özel aytarımız bildiriyor) — Bu yıl yüksek yarış ve islah encümeninin ilimizde yaptıracağı Sonbahar at koşuları 27 İkinciteşrin ve 3 İkinciteşrin günlerine bırakılmıştır. Bu yarışlar 18 ve 25 birinci teşrinde yapılacaktı. Fakat 20 bi- Tinci teşm genel nüfus sayımma raslandığından yukarıda izle- nen ve anılan günlere bırakılmış ve her yana duyurulmuştur. İki üç ay evvel vilâyetçe, kazalar toplantısında il ve ilçe mer kezlerinde düzgün ve bir sıra yarış yapılma: rarlaştırılmış- tı. Bu yarışlar tahsisâtınm belli olması geciktiğinden program henüz hazırlanmış ve onaylanmak üzere Tarım bakanlığına gön derilmiştir. Yarışlara 8 Eylülde başlanacak ve sekiz hafta devam edecek tir, ve Aydında Spor Faaliyeti Aydın, (Özel aytarımız bildiriyor) — Aydın spor bölgesi bu yıl şampiyonluğunun Aydın klübünden Nazilli klübüne geç diğini yazmıştım. Grup maçları dolayısile Aydına gelen Ayak- topu federasyonu genel sekreteri Kemal Halim bu durumu bu- rada inceleyerek tekrar Aydın klübünün şampiyonluğunu onay Tamıştır. Bu suretle Aydında yapılan grup birinciliklerine Aydin şampiyonu da girmiş oluyor. Eğer Nazilli şampiyon sayılsaydı lisansları bitirilmemiş olduğundan Aydın bölgesi bü maçlara seyirci kalacaktı. Grup birinciliklerine katılacak Uşak, Muğla, Denizli, Manisa, İzmir takımları tamamen gelmişler, sanatlar ve orta okulalarda konuklanmışlardır. Bugün törenle maçlara başlanacaktır. Tlk maç Aydın - Uşak arasında bugün yapılacak, yarm Muğla - Ma- nisa ve İzmir - Denizli takımları karşılaşacaktır. Ayın 27 de Dömilinal ve 29 unda da Finsimaçı yapılacalitir, Diyarıbekirde Kültür Çalışması Diyarıbekir, (Özel aytarmmız bildiriyor) — Diyarbekir Kül. tür alanmda ilerlemiş ilerimizden biridir. Merkezde bir lise, bir muntaka sanatlar? ve beş ilk okul vardır, Lise bu yıl 10 u fen, 22 si edebiyat kollarmdan olmak üzere 32 mezun vermiştir. Öl- gunlukta muvaffak olan talebe 15 tir, Lisenin talebe mevcudu 530 kadardır. Fakat önümüzdeki ders yılı başında bu mikdarın çok artacağı muhakkaktır. Bu yrl açılan Ulus okullarından da halk çok istifade etmiştir. Kültür direktör ve lise başmuavin vekili Cemil Bayar Kül- tür işlerini büyük düzenle çevirmektedir. N Nazilli Fabrikasının Temeli Nazilli( Özel aytarımız bildiriyor) — Nazilli basma fabrika- sının temeline konulan şişede şu yazı vardı: — Türkiye'Cümu- riyetinin Ekonomi Bakanı Celâl Bayar, Sümer Bankın kurduğu ilk ve büyük basma fabrikasının temelin bugün burada koydu. 23-8.935 Celâl Bayar © Nurullah Sümer z Şişe temele konduktan sonra sayın Celâl Bayar mala ile üze- rine harç dökerken Nazilli şarbayı Emin Bilge beş gümüş lira koydu. Celâl Bayardan sonra sırasile İzmir saylavı Rahmi parta saylavı İbrahim, Aydın ilbayı Özdemir, İzm odası başkanı Hakkı Balcı oğlu, Aydm saylavı Sümer Bank direktörü Nurullah Sümer, Aydır Etem Kadri, fabrika direktörü Fazlı v harç koymuşlardır. Nazmi Topçu, n Parti Başkanı e-ispektör Sami temele No. 101 YOSMAT 0 Etem İzzet BENICE — Bayan evden hiçbir yere çıkmıyor! Raporumu' veriyorlardı. Bun- dan doktor kadar kendileri de üzülüyorlardı. Şeref: — Eğer bu kadm dört gün daha sokağa çıkmazsa doktor bizim işimize son verir.. Diyordu. Sadık: — Yahu, balkona çıktı. Pen- cereden bir delikanlı ile selâm- laştı. Eve bir erkek geldi, beş on dakika durdu çıktı, diye İs- tersen birkaç rapor uyduralım.. Dedi. Şeref buna: — Olmaz yavrum. Biz para alacağız diye bir yuvayı bozmı- yalım, Öylesini ben poliste iken bile yapmadım. Birçok arka- | daşlar hergün kahvede oturur, tavla yünü, akşama da Ahmet | için, Mehmet için, Ali bin İngiliz elçiliğine girdi, Sovyet 'konsolosluğundan çıktı. Çerkez kalpaklı bir adamla konuştu, be- raber lokantaya girdi... Filân gibi saçmasapan şeylerdi onlar, Biz de onlara benzemiyelim. Karşılığını verdi. Fakat, bu Üç gün üç gecenin ille bir şey görmek, bulmak ister hastalı- gma tutulan doktoru üzüdüğü kadar teselli de ediyordu. K di kendisine: — işte, hiçbir şeyden haberi ik. Ne hafiyeleri tanıyor, ne de böyle bir şeyi aklma getirir. Demek ki, karıcığımın hiçbir süçu yek. Benim hastalığım, benim kıskançlığım, benim sev- gim bütün bu evbamları yaratı- yor; Diyor, güven buluyordu! Dördüncü gün Dördüncü gündü, Akşam üze- bir rapor uydurur yazarlardı: Zonguldakta Atatürk Günü Atatürk'ün Zonguldağa ayak bastığı mutlu günün dördüncü yıl- dönümü ve bugüne rastlayan İş Bankasının 11 inci yıldönümünde Zonguldak baştan başa donanmış- tır, Saat 15 te Cumuriyet alanında büyük bir toplantı yapılarak bu mutlu gün heyecanlı sevinç göste- rilerile kutlanmış, söylevler veril - miş, gürler okunmuştur. Uzülmez bölgesinde de saat 16 buçukta bir toplantı yapılmış ve 300 kişilik çay şöleni verilmiş, dün akşam da bir gardenparti verilmiştir. Gece | Zonguldağın her yanı aydınlatıl - | İ mış ve eğlenceler yapılmıştır. İstanbulun meşhur akrllesr Davit, cambazlik merakı ile İzmire gitmen ğe karar vermiştir. Davit, timarh nede kaldığı müddet içerisinde iki köpeğinden birisine araba çek diğerine 'de oynamağı Vaktile alacaklı olduğu adamın Gö s#dini mezermdan 'erlea r herev. n. tahsili için polis Davidin bu sefer de cambazlığa he- ves ettiği anlaşılıyor. İKÜÇÜK TELGRAF HABERLERİ © Eakişehir (Tan) — Şehrimizde bir haftadanberi sıcaklar yüzgöster- meğe başlamıştır. Çoluğunu, çoc! nu alan halk Porsuk bahçesine git- mektedir. Halkın bu fazla tehacümü bahçede oturacak yer bırakmamakta- dır. * Tokat, (Tan) — İlbayın baş- kanlığında Halkevi binasında ilçeler den gelen üçer üyenin iştirakile spo: kongresi yapılmış, Tokat spor klüp. lerinin idman ittifakı kurumuna gir- meleri başarılmıştır. Spor alanı için hususi idare bütçesine 3000 iira kon- muştur. * Tokat, (Tan) — Iki gündenbe- ri dayanılmıyacak kadar sıcaklık için deyiz. Termometre yüksek derecede» * Aydın, 27 (Tan) — Ulusal sa- bulunan istasyon nün yapılması içi mühen - disler gelerek köprünün. etüdünü yapmışlardır. Bu köprü şehrin büylik bir ihti- yacını kerşılayacaktır. Köprü (20 metre genişliğinde ve betonarme o- ri Güney: — Marika ben sokağa çıkıyo- rum! Dedi, ilâve etti: — Bir iki saat sonra gelirim. Kendisinde bir durgunluk, üç gündür sinirlerini “yoran boz - gunluk sürüyordu. Donuk bir şenlikle sokağa çıktı. Araba ka- pıdaydı. o Şoför, hemen kapıyı açtı. Fakat, Güney: — Araba istemiyorum.. Dedi, tramvay istasyonuna ilerledi. İki görümsü gibi Sadık ve Şeref te onu iki köşeden çık- tılar, izlediler. Gün:y tramvaya adımını atarken arabada bir ilerleme gerileme oldu, genç kadm ayağını çekti, geriledi. Ve birden gözüne tramvayın ar- ka kapısından Şeref'in içeriye atladığını. gördü. Onun adını bilmiyordu. Fakat, yüzünü gö- rür görmez tanıdı: — Geçen akşam doktora ge- len hastalardan birisi, TAŞ ALMAK Bugün de paytakların nasıl taş ala- caklarmı göstereceği Diğer taşlarm aksine olarak pay- takların yürüyüşlerine aykırı olarak tay alırlar. İşte bu da, paytaklarla öteki taşlar arasında ikinci bir ayrılıktır. Birinci aynılığın diğer taşlar ileri geri gittik- leri halde paytaklarn yalnız ileri yü rüdükleri 5di. Paytaklar sütunları üstünde ileri yürürler, fakat sağa ve sola çapraz olarak taş alırlar, Aşağıdaki yekuüc görüleceği üzere. (Şekil 1) KAKNLAR AKLAR. Şekil: 1 (b2) hanesindeki ak paytak (a3) hanesindeki kara Fili alabilir.(€3) ha nesindeki ak paytak ise isterse (f4) de bulunan sağındaki Ruhu ve ister- se (d4) de bulunan solundaki At'ı a- lr. (c6) ve (b7) hanelerinde bulu» pan ak ve kara paytaklar, ilk oyna yan tarafa göre, biribirlerini alabilir- ler, Diğer taraftan görürüz ki (h $) de bulunan ak paytak, (h 6) da bulunan arkadaşı tarafından — kımıldanamıya» cak hale sokulmuştur, çünkü (h 6) daki arkadaşı (h 7) deki düşman pay tağını (çaprar durumda olmadığı için) alamaz. Bunun için bu üç pay- tak ta kımıldayamıyacak ler, Geçerken alış — Paytağın yürüyü şü bahsinde, oyunun başlangıcında bulunduğu haneden henüz kımıldatıl. mamış bir paytağın isterse bir veya iki hane ilerileyebileceğini göstermiş- tik. Eğer bir-paytak bu hakke kulla rak iki adım birden atarsa, fakat bunu"yaparken iki tarafındaki sütun- larda bulunan düşman paytaklarından birinin hâkim olduğu “bir haneden geçerse, düşman paytağı kendisini sanki yalnız bir hane ilerilüiniysgibi geçerken alabilir, Aşağıdaki şekle bakın? (şekil 2) orada iki misal göstereceğiz: KARALAR (c2) hanesindeki ak paytak bir adım atar ve (€3) hanesine gelir- sc, (d4) hanesindeki kara paytak onu alarak yerine geçebilir, Eğer bu (c2) deki paytak iki adım atarak (c4) ha- i (44) hanesindeki pay İ tak onu bir adım atmış sayarak "ge- | Dedi ve kafasınm içinde bir soru kendiliğinden dolaştı: — Acaba beni mi izliyor?.. Ve bu Sorunun karşılığını araya araya tramvaya bindi. Şe- ref'i hiç görmemiş gibi davranı- yor, fakat, tetik üzerinde gidi- yordu. Kendi kendisine söylen- di: — Ben şimdi onun ne olduğu- nu anlarım. Ve içinde gittikçe artan bir kırgınlık ve kızgınlık vardı. Öf- ke ile kendi kendisini yer gibi konuşuyordu; — Eğer bu adam beni izleyor- sa kim için; ne için2.. Doktor mu izletiyor?.. Bir başkasının adına mı?. Kendisinin mi bir gütgesi var?, Ve arada bir de: — Belki, buralarda oturuyor- dur. Doktora da onun için gel- miştir. Tesadüf onu karşıma çı- karmış olabiliri, haldedir. | HAKYERLERİ On beş seneden Yedi seneye Rundan beş sene kadar evvel bir Cumuriyet bayramı gecesi, dükkânı. na gelerek rakı içmek istiyen Orhan, Asiz ve Ediple tutuştukları kavga 50 sizi ve Edibi yaral kalı Hasan, bundan önce mahkemesince (10) seneye mahküm olmuştu, “Temyiz, mahkemesi, bu kararı boz duğundan Korkalı Hasan dün ye - niden ikinci cezada muhakemesi ya» pılmış ve bozmaya uyulara hapis cezasını kısmı affa ulmuş ve bütün ceza 7 sene indirilmiştir. Tütüncü Hasan, ğü Oranın veresesine ayrıca (1500) lira tazminat verecektir, Sarmısaklı ceset Kasımpaşada, bir evin altkatında, karısı Nazmiyeyi boğarak öldüren ve cegedini kokmaması için sarmısa- ğa bulayan Lâz Osman, dün ikinci cezada 15 sene hapise mahküm ol - muştur. Adam çiğneyen şoför Geçen sene mayrsta Orontos vapu- rile şehrimize gelen İngiliz seyyahla- rın: gezdiren şoför Kegam'ın otomo- hili Şehzadebaşında bir tramvay ara- basile çarpışmış ve otomobil parçala 5 se - dın ölmüştü. Şoför Keğamm muhakemesi dün a- ğır ceza işlerine bakan ikinci cezada bitirildi. Ve suçlu Keğam iki sene ağır hapise mahküm olmuştur. İki lira rüşvet Seyrüsefer talimatnamesine uygun İ hareket etmediğinden dolayı Fenerdi oturan şoför Mustafa hakkında tal bat yapılmak üzere, polis merke götürülürken, yolda palis İzzet ve Mehmede iki lira rüşvet vermek İs » tediği iddia edilmiştir. Şoför Musta » fa, tevkif olunarak adliyeye veril - miştir. — İlk okullarda İlk okullara talebe kaydına Eylülde başlanacaktır. Bu yıl il kullara 928 doğumlular alınacaktır. Şehrimizde okuma çağına gelmiş çocuk pek çoktur. Bu sebeple ilk 0- kul müfettişleri 2 Eylülde bir top- lantı yapacak ve bu çokluğu karşı alınması gereken tedbirleri tespit edecektir. Bu yıl birçok İlk okulda şubeler açılacağı gibi ihtiyaç duyulursa mü- nasip binalar kiralanarak yeniden ilk okul açrlacaktır.. Bunun için bütçeye tahsisat konmuştur. Kal balık semtlerdeki: okullarda daryas rum tedrisat yapılacaktır. ——— İ gerken” alır ve gene (e3) hanesinde onun yerine geçer. Aymila, eğer (İ7) bönesindekiK ra paytak iki adım atarak (f5) hane- sine atlarsa, (g 5) hanesindeki ak paytak onu geçerken alır ve (16) ha- mesinde onun yerine geçer. Dikkat — “Geçerken alış” bir pay- tağın iki adım birden atışından sonra ki ilk hamlede yapılır, Aradan başka hamleler geçerse bu “geçerken alış” hakkı kaybolur. Bir de, 'geçerken almak” yalnız paytaklara verilmiştir. “Geçerken alış” İçin arerulusal şat- ranç terimlerinde fransızca en pas- sant terimi olduğu gibi kabul edil » miştir, Şatranç Olimpiyatları Varşova, 27 A.A, — Şatranç © limpiyatları? 13 üncü ravunttan sonra. İsveç, 34 buçuk puvanla başta gelmekte » dir. - İki parti geri bırakılmıştır « İsveçten sonra gelenler: Birleşik Amerika 32 buçuk puvan - yine İki parti geri bırakılmıştır - Çekoslo- vakya 32 puvan, Macaristan 31 bu- çuk puan, Lehistan 3 buçuk puan, Avusturya 29 puyan, Yugoslavya 28 puan, Estonya 27 buçük puan - bir parti geri bırakılmıştı 2 hakkı Diyordu. Bütün bu düşünce ler, duygular içinde dalgın, ka- rarsız Galatasaray'a kadar gel di, tramvaydan inerken: — Güney gözünüdört aç. Eğer izleniyorsan o seni yaka: lamadan, sen onu yakalamalı » sml, Diyordu. Bir smaç ve deneç yapmak için tramvaydan iner inmez istasyonda durdu. Kim- lerin ineceğini gözledi. Duru - şunda sanki bir başla tramvayı İbekler gibi bir görünüş vardı. Baktı, o adam tramvaydan ins medi, Fakat, daha tuhafı ile karşılaştı. İlk gördüğü adamm arkadaşı, Sadık, arkadaki ikin- ci arabadan atladı. Güney; — Artık bu göz göre göre bes ni izlemek, Dedi. Çok serin kanlı bir ta- vr aldı. Fakat, içini kemiren üphe şuydu: — Doktorun adına mı izleni- yorum, il ir ka - narak içindeki seyyahlardan bir ka - | 28.8.9355 ep POLIS Ma Bir çocuk otomobil Üstünden düştü Taksimde Maryüs isminde on bif yaşlarında bir çocuk otomobil ta * mirhanesi önünde oynarken, bir 0 tomobilin üstüme çıkmış ve sonri müvazenesini bulamıyarak kaldı * rumlar üstüne düşmüştür. bu düşme neticesinde mu lerinden çok ağır surette yaralan * mış ve derhal hastaneye kaldırik mıştır. Fakat çocukcağız çok ge$“ meden ölmüştür. * Fatihte oturan hademe Süley“ man Voyvoda caddesinden geçmek» te iken 2233 numaralr şoför Yani * nin otomobili kendisine çarpmış kolundan yaralamıştır. Şoför yaka" lanmıştır. * Bakırköyünde Bani Bez fabrikasının ; arkasında bombâ ile balık avlayan balıkçı Kâmil ile Ali oğlu Mehmet yakalanmışlar * Çadırcılarda hurdacı Salihin Sümer | dükkânında 10 defter kaçak s kâğıdı bulunmuş, musadere edilmiş ve Salih te yakalanmıştır. — Suriye Cumur Başkanının kızı İstanbula nöler getirmiş? İstanbul Gürrlik o Başdirektörün- den dün şu mektubu aldık: “ Gazetenizin 23-8-935 tarih ve 123 - 3426 sayılı nüshasının 6 s0çf saylasının oOdördüncü sütununda (Suriye Cumhur Başkanının kızı İs tanbulda) başlığı altındaki yazıda Bayan Şerife Fatma tarafından Su riyede yemeğe alışmış olduğu o v8 bu sebeple beraberinde getirdiği birer miktar yağ ile reçellerden gümrük resmi alınmak istenildiği * nin beyan edildiği yazılı bulunmak" tadır, Güzetenizde muttali olduğum bi mesele üzerine lâzım gelen tetkiks€ yaptırılmış ve aşağıda izah edilmiş ol duğundan keyfiyetin tashihen © v8 tavzihen dercini diler ve saygıları mr sunarım. Recel Karol vapurile gelmiş olaf Bayan Şerife Fatmanın birer mik tar diye beyan edilen yiyecekleri 40 kilo sikletinde iki teneke sade yağı ile bir sandıkta 14,900 kilo“ gram kaysı ve üç kutuda 9,700 kilo* gram kurabiye ile bir tenekede 8€* kiz kilo reçelden ibaret bulunmak” tadır. Gümrük tarife kanununu dördüncü maddesi ancak yolculuk sırasında istimal edilecek olan yi" yecek ve içilecek mevadda bazı 46“ rait dairesinde muafiyet tathikini âmiz bulunduğu cihetle yukardi £ cinsleri. yazılı mevaddın miktarlâ* rına göre sesimden İstienser. asil #uu bahsolamaz. ” Netekim Şerife Fâtma tarafın * dan İki teneke yağın 53 lira 88 KU? rusa baliğ olan ithalât resmi tediy edilmiş ve diğerlerinin de ithalif sese tediye edilmemesinden yolc# salonu müdürlüğüne şimdilik emi” nete bırakılmıştır. Bu tatbikat zuata da uygun bulunmuştur... — Sultanahmeddeki hafriyat Sultanahmedde Arasta sokağı” daki hafriyata devam edilmekteğif Yeniden birçok mozayıklar mey na çıkarılmıştır. İngilterenin S49* land Üniversitesi | argeolokları doktor Rossel hafriyat yerinde gi lışmaktader. Doktor Rossel proff sör Bakster ile beraber Müzeler dürü muavini Arif Müfidi ve ibi Muhiddin Üstündağı ziyaret et” hafriyat yerinde çıkan kıymetli 9 yaların muhafazası işini görüşmüğ, tür. Hafriyat yerinde yapılacak pd na için müzeler müdüzü ile te mesai edilecektir. > Doktor Rossel dün bir muharfi mize demiştir kis Nr “ İngilterenin Sundland şehrin geliyorum.Bilhassa bu mozarklâr mek ve tetkik etmek için dim. Burada ancak iki hafta Kiyg kalabileceğim. Şimdiye kadar Siya mozaytkları ve temelleri çok metli olarak buldum. Kafasının içinde bu körd mü çözemiyordu. : — Onu da öğreneceğim» Dedi. K — Haydi Güney seni yim! ie İĞ Diye yürüdü. Arada bi « belli etmeden yitrinlerin Ör ine de duruyor, müşterinin. Bİ ak“ serilen kumaş parçaların? izle mak bahanesile kendisini”... nip izlenmediğini inceliyor” — Bugün bütün işleri" dular! * bi Diye yürürken ( birde” mağazaya girdi. * > dö — Biraz öteberi alıp © meliyim, isi Diyordu. Fakat, kendi maşlara filân bakarken zmm boşluğu içinde d“' dönüyordu: — Her şeyi ö göre * ns? zim reneceğilia * Öğrendikten sonra ye nım yanma bırakmıys” my Jarkssı yi