October 11, 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

October 11, 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

A A ŞE, ga ——— 11.109.935 a TAN ji l SON DAKIKA Yunanistanda Hükümet Devrildi Asamble Toplandı Dünkü Toplantıda Zecri Tedbir- ler Kararlaştı, Bir Komite Yapıldı (Baş tarafı 1 incide) yor. Uluslar Sosyetesi ile birlikte bir uzlaşma sureti aramıya çalışmak G- un otoritesini inkâr etmek değildir. Fransa bu sulh eserine hararstle bağlanacaktır ve eminim ki e de hiçbir yardım esirgenmiyecektir. Eden, İngiltere siyasasının matlâp olan vuzuh ile tarif edilmiş olduğu- nu, bu siyasanın Uluslar Sosyetesinin icraata iştirak etmek esasına müs- tenit bulunduğunu söylemiş ve de miştir kiz a “Uluslar Sosyetesinin iki vazifesi Vardır; 1 — Bütün ihtilâfları âdilâne ve muslihane bir hal sureti ile tesviye ge zl 2 — Bu cihet mümkün olmadı pa Yani bu ideslin elde edilmesi olmadığı takdirde harbi durdurmak. Şimdi icrmata geçmek icap ediyor. Komey azaları bu icrastm ne olaca- ğı tayin etmelidirler. Eden, derhal İtranta girişilmesi lüzumunu ehem - Miyetle kayebtmiş ve bunun Uluslar Sosyetesi misakına muvafık cil ve Müslihane bir sureti tesviye bulmak- sönen etmek demek olmadığını iştir. İsviçre Kontederasyonu relsi Mot- $, ekonomik ve finansal zeeri tedbir- gi hasmane hareketler mahiyetin- “lmadığın söylemiştir. i Bundan sanra İsviçrenin kendi bi- taraflığına riayet etmekle beraber tesanüt vazifesini katiyyen ihmal et- Miyeceğini söylemiştir. , Sovyet Rusya mümessili Potem- kine, Sovyet Rusyanın herkes için Mecburi olan Uluslar Sosyetesi misa- kına sadakatini hatırlatmıştır. Haiti ve Meksika mümessilleri U- Yuslar Sosyetesi misakının tahmil et- mekte olduğu bütün taahhütleri ken di memleketlerinin yerine getircce- Bini söylemişlerdir. Şili delegesi, Lâtin Amerikası dev- İetlerinin bütün anlaşmazlıkların ba- #9 Yolile halledilmesi yolundaki 1932 Yanhamesini hatırlatmış ve zecri tedbirlerin tek bir gayesi olduğunu Ve bunun da ekonomik bir tazyikle unu söylemiştir. : Venezücla delegesi Uluslar Sosye- tesinin her iki tarafı barışa davet et- mesi lâzım geldiğini söylemiş, ancak memleketinin zecri tedbirleri tatbik etmek suretile karşılaşacağı büyük zorlukları komitede anlatacağını bik dirmiştir. : Yugoslavya delegesi Puriç gerek kendi Kümeli, Grek küçük iti- öf adına demiştir ki: iz “Feferrüata karışmadan şunu bil diririz ki; biz pakt'a ve onun hü- Kümlerine sadık kalacağız.» Yunan Dış Bakanı Maksimos Yu nanistan “ ve Balkan antantı adına beyanatta bütün taah- hütlerin ifa olunacağını #öylemiş- tir, ,, Uruguay, Ekuator, Peru ve Bolivya delegeleri, memleketlerinin ayara olan dostluğuna rağmen zet ir- İerin tatbiki lâzımgeldiğini ei lerdir. Yalnız Uruguay delegesi e Şrmlekeerin durumları yısile ilgili ol Bâsehetlerin kesilmesi hakkında komi tede bazı ihtiraz kayıtları ileri sürece- ini bi tir. iyi söz alan Habeş delege- 8i Tekihavarlat, İtalyanın memleketi aleyhindeki tahkirlerini protesto et - miş ve Habeşistanm uğradığı taarruz karşısında süratle ve voüessir bir tarz da hareket lüzumunu bildirmiş ve de- er e dakikası arulunal ir cinayettir. Bir devlet bütün mo- ii imleri. tasrruz ederken Ha Başan lk elan sm iş bulunuyor. Ha m kataz kendini müdafaa edecektir. Başka söz alan bulunmadığından Başkan genel müzakerenin bittiğini bildirmiş ve asambeleye “İrtibat ko mitesi,, teşkil edilmesi hakkında bir karar sureti tevdi etmiştir. Baron Aloisi bü karar sureti aley- hinde bulunacağım: söylemiş ve şim diye kadar takip olunan müzakere Usulü hakkında bazı İtirazlar ileri sürerek demiştir ki? “Uluslar Sosyetesi paktınn bo- rulmuş olduğunu bildiren Uluslar Sosyetesinin salâhiyettar hiçbir or- olunan 14 devlet tarafından tasvip ©- İunmuştur, Asamble de bu raporu henüz tasvip etmiş değildir. Bundan başka teşkili tekli! olunan irtibat — mitesi de Uluslar Sosyetesinin ir organı değildir. Başkan Miole cevap vererek pak» tın ihlâli hakkında karar vermek hü- Busunda Uluslar Sosyetesi ye Bın işi olmadığını, Uluslar s0syeti üyelerinin vazifeleri Bizzat pakttan doğduğunu söylemiş, ancak müşkül tı ortadan Kaldırmız olmak için irti. bat komitesi teşkilinin âsamblenin bir kararı suretinde değil bir arzusu şeklinde olmasını teklif etmiştir. Avusturya ve Macaristan delegele- ri dünkü beyanatlarına atfen ihtiraz kaytılarını muhafaza ettiklerini bildir di. Irtibat komitesi teşkili hakkında- ki katar sureti, bunuy bir karar ola- rak değil, Asamblenin bir arzusu şek- linde tadil olunarak reye konmuş ve biz muhalife ve iki müstenkife karşı ittifakla SI reyle kabul edilmiştir. Bütün uluslar sosyetesi üyelerinin iştirak edebileceği irtibat | İcomitesi yarın sabah toplanacak ve öğle üzeri de Asamble içtima devresini kapıya» caktır, İrtibat komitesin- de kimler olacak ? Cenevre, 10 (A.A.) — İrtibat ko- mitesi için S1 devlet rey vermis, Avusturya ile Macaristan müstenkif kalmış, İtalya ise eleyhte bulunmuş» tur. İki muharip taraf müstesna ol - mak üzere bütün üye devletler komi- teye iştirak edebileceklerdir. Ingiliz fabrikaları italyan siparişlerini reddediyorlar. Londra, 10 A.A. — Ranso- mes and Rapier İngiliz firması, İtalyan sömürgeler bakanlığı - nm 11 bin İngiliz liralık ağır makina siparişini yapmaktan vazgeçtiğini ve ayrıca İtalyan Hava Bakanlığı ile büyük bir si- pariş için yapılmakta olan ko - nuşmaları kestiğini bildirmiştir. amal Amerika'nın koyduğu silâh ambar- gosuna kızıyorlar. Roma, 10 A.A, — Ambargo * yu sağlamak ve İtalyan gemile- ri ile seyahatin gösterdiği tehli- kelerden ötürü hükümeti mesu liyetten kurtarmak için Ameri - kanın aldığı tedbirler Romada “Stampa,, gazetesi, ta Şunları yazıyor: “Öyle sanıyoruz ki, Amerika, gerçek durum ile telifi kabil ol « mıyan hareketlerde bulunmak - tan pekâlâ kaçınabilirdi.,, Holanda bazı maddelerin çıkartılması yasak ediyor La Haye, 10 A.A, — Senato, hükümete, bu gergin zamanlar- da barış uğurundaki arsrulusal iş birliğine yardım etmek ve ay“ ni zamanda memleketin esaslı menfaatlerini korumak için bazı maddelerin ihracını menetmek salâhiyetini vermiştir. Bu karar name dün akşamki resmi gaze « te ile ilân olunduğuna göre bu akşamki resmi gazete ile ilân o- lunduğuna göre bu sabahtan iti- baren mer'iyet mevkiine girmiş bulunmaktadır. iz m , mü he Ka sulluğundan şikâyetçi Londra, 10 A.A. — Habeşis- tan elçiliği, gazetelerle neşretti- ği bir bildiriğte, Habeş impara- torunun ordularında hizmet et - mek istiyen birçok gönüllülerin istidalarından dolayı teşekkür etmektedir. Bu müracaatlar, pa- ra, mühimmat ve silâh yoklu- Zundan dolayı, kabul edileme - miştir, Londrada 50 saylav zec- ri tedbirlere muhalif... Londra, 10 A.A. — 50 saylav dan mürekkep bir grup, İtalya - ya karşı zecri tedbirler tatbiki aleyhinde durum almıştır, Grup, cuma günü toplanarak İtalyan - Habeş harbine İngiltere tarafm dan yapılacak bir müdahalenin tehlikelerini inceliyecektir. Bu grupun başkanlarından birisi, hinde bir söylev veren Amery - dir. Bu grupa bağlı olan eski do- nanma bakanı albay Applin, mü essir tedbirler tatbiki mubak - kak surette bir Avrupa harbine varacaktır demiştir. ç Sir Eduard Grigg de “zecri tedbirler tatbik olunursa harbin önüne geçmek için bir harp açıl mış olacaktır,, tarzında diyevde Krallık Yeniden Kuruluyor GeneralKondilisdün hükümeti ele aldı! Kralın Hemen Getirilmesi Bekleniyor (Baş tarafı 1 incide) tesis etmiye karar vermek için topla. nacaktır. Atina, 10 A,A. — (Reuter): Kon- dilisin mesai arkadaşları Atina mev. ki kumandanı general Papagos ile hava erkâni harbiye başkan: general Repopas ve deniz erkânı harbiye baş kanı Ekonomu'dur. Şehirde sükün büküm sürmektedir. Atina, 10 (A-A.) — Havas Ajans aytarı bildiriyor: Krallığın mutat oy usulü ile derhal kurulmasını ulusal asambleye teklif etmek isteyen müfrit kralcıları teskin ergesi ile Çaldaris, iç bakanlığın Theotokis'e teklif etmiş, fakat Theotokis bunu reddetmiştir. Ani hâdiseler çıkması ihtimalini ber- taraf etmemiş olan siyasal çevenlerin kararsızlığı devam etmektedir. Atina mahallelerinde banliyö ve köylerde dağıtılan beyannameler, halkı, kralı ğın hemen kuruluşu lehine gösteriler. de bulunmağa davet etmektedir. Süel kuvvetler her ihtimale karşı hazır bu- Tundurulmaktadır. Kapitülâsyonların kaldırılması, yahut buna benzer ted. birlerin incelenmesi hakkındaki haber ler tamamile asılsızdır. Yunanistanda örfi idare Belgrad, 10 A,A. — Bütün Yunanistanda örfi idare ilân e- dildiği bildirilmektedir. Geneloya müracaat etme den Kralı getirecekler Atina, 10 A.A. — Reutera- Jansı aytarı bildiriyor: Yarı resmiğ bir kaynaktan ha ber alındığına göre krallık pek yakında ve geneloya müracaat edilmeksizin tekrar kurulacak - tır. Kondilis yeni kabineyi teşkil etmek ödevini üzerine alacak, bundan sonra parlâmento kralın tahta getirilmesine karar vere « cektir , Yunanistanı Şimdi Bir ihtilâl Komitesi idare Ediyor Zayimisin istifası bekleniyor. Kral 3 Teşrinden sonra geliyor Atina, 10 A.A. — Ulusal Kurul toplanarak krallığın iadesile meşgul olmuştur. İktilâl komitesi General Kondilisin başkanlığında ve General Papogos Amiral Ekomonu ve Hava Generali Repopas'dan teşekkül etmiştir. Bun- lar, komitenin vazifesi, yeni kabine kurulur kurulmaz biteceğini söyle | mişlerdir. Sonteşrinde yapılacak reyiâm ulu- | sal kurulun bugün vermesi muhte - mel olan kralcılığın iadesi kararını tasvip mahiyetinde olacaktır. Cumur başkanı Zaimisin istifası bekleniyor. Dış Bakanı Maksimos Yunanistanm Cenevrede delegesi olarak kalacak - tr. 3 Teşr'#den sonra kral Yunanis- tana âvdete davat olunacaktır, Kralın Aâvdetine kadar General Kondilis kra- la niyabet edecektir İAsamblenin Döğılmayarak Toplantısını Uzatması Muhtemel Cenevre, 10 (A.A.) — Asamblenin bugünkü toplantısı hayati bir ehem- miyeti haiz olmuştur. Çünkü ilk defa olarak bir kriz veyahut bir harp tak- dirinde Uluslar Sosyetesinin nasıl iş- liyeceğini kararlaştırmıştır. o Şura mükarrerdir ki, irtibat komitesi ne konseye, ne de Asambleye merbut ol- mamakla beraber icabında bunların yardımına müracaat edecektir. Bun » dan dolayı Asamblenin yarın dağılma se değil, yeniden bir müddet için top- İantısını tehir etmesi muhtemeldir. Bir İtalya - Avusturya - Macar Blokundan Bahsediliyor Paris, 10 A.A. — “Paris Soir,, ga- getesi diyor ki: “Zecri tedbirler İtalyayı belki sr- kıntıya düşürecektir. Fakat kati bir tesir yapamıyacaktır. İtalya finansal olduğu iş e eleri old e ağu iptidai eleri oldukça te- derle elle ii Yalnız lâstik ve petrol tedariki hususunda müşkülâta uğrıyacaktır, “Journal, gazetesi Avusturya ve Macaristanın vaziyetini çok tehlikeli buluyor ve diyor ki: Bundan yalnız menfi bir du - rum çıkmıyacaktır. İtalya, A - vusturya, ve Macaristandan mü rekkep bir blok teşekkül etmek üzeredir. Ve Almanyanın da bu blok ile birleşmiyeceği belli de- ğildir. bulunmuştur , Ingiltere ile Fransa zecri tedbirlerde anlaştılar Londra, 10 A.A, — Daily He rald gazetesinin diplo ay* tarmın Cenevreden bildirdiğine göre, İngiliz ve Fransız ekisper leri dün akşam, İtalyaya karşı almacak zecri tedbirlerin geniş- liği hakkında uzl ır. Her iki taraf da tedbirlerin tesir li olması, fakat harp ister mahi- yette bulunmaması üzerinde mutabık kalmışlardır. Bugün Uluslar Sosyetesinin tanzim ko mitesine verilecek olan Fransız* ingiliz plânının esasları şunlar- diri 1 — Italyaya kredi açmaktan imtina : 2 — İtalyaya silâh ve mühim- mat İimaline yarıyacak bazı mad “Temp gazetesi,, şöyle yazı * yat” 4 Zecri tedbirler müessir ola - bilmek için herkes tarafından bi lâ istisna tatbik olunmalıdır. U- luslar Sosyetesi üye olmıyan devletlerin de durumu ile meş - Evl olmalıdır. Bu meselenin Al- manya dolayısile büyük bir ehemmiyeti vardır. Muayyen her siyasanm kıymeti onun mu- vaffakiyetindedir. Şurasını unut mamak lâzımdır ki, Uluslar iyetesinin geçirmekte olduğu bu imtihan çok ciddidir. Sosye - tenin itibarı bu imtihanda mu - vaffak olmasına bağlıdır. deler ihracını tahdit etmek. , 3 — İtalyan ithalâtını konten Jana tâbi tutmak. 4 — Habeşistan aleyhine ko- nulan ambargoyu kaldırmak. ,Reuter ajansının bildirdiğine göre, Fransız . İngiliz plânı aza- Tİ tesir ve asgari tahrik mahiye ti göstermektedir, e — , Cenevre, 10 A.A, — Havas ajansı aytarı bildiriyor: ,, Avusturya ve Macaristan ileri sürdükleri kayıtlara bugün başka devletlerin de iştirak ede” cekleri sanılmaktadır. Aloisinin söylevinden sonra *ransa ve İneiltere mümessille- ri, paktın zecri tedbirlere ait kıs mının ne şekilde tatbik edilme - Sini istediklerini tasrih edecek « lerdir, Görüşmeler, bir tanzim komi- | Son Telgraflar Harp Cephesinde Karşılıklı Ha- zırlık ve Taarruz Hareketleri. Cenuta, İngiliz Somalisi boyunca, hu- duda yanaşmadan, şimale yürüyorlar Adisababa, 10 A.A. — (Rew- ter ajansı bildiriyor) İtalyanın cenup ordusu bu - gün harekete geçerek Ogaden gölünden şimale doğru ilerlemi- ye başlamıştır. Ordu İngiliz So- malisi boyunca, fakat hududa yanaşmadan ilerlemektedir. Bir iki gündenberi İtalyafi uçakları taarruz hazırlıyor ve Habeşleri bombardıman ediyor- du. İtalyan tuçakları bu sabah yeniden «ol cenahta İtalyan mevzileri önündeki mevkileri bombardıman etmiştir. Bu hareketten maksat İtal - yan kuvvetlerinin bu cenahta bir baskına uğramalarına mâni ol - maktır. imparator henüz Adisababa - dan ayrılmıya karar vermemiş - tir. Şimdilik muhtelif cepheler. deki harekâtı hükümet merke. zinden ve yanındaki Habeş ku - mandanlarının ve yabancı as keri müşavirlerin yardımiyle idare edecektir. ç Adisababa ile şimal cephesi arasındaki bütün telli ve telsiz muhabereler kesilmiş bulunu - yor. Tigr'da birçok şehir ve köy İerin alınıp verildiği hakkında - ki rivayetler kaydı ihtiyatla kar şılanmaktadır. Yalnız bilinen bir şey varsa oda İtalyanların Cibuti demiryolu istikametinde jansı bildiriyor :- Son müsademelerde “Habeşlerin arasında Ras Seyu- mun mitralyöz kumandanı Kamasnak da vardır. Bu kumandanın ölümü kendisini çok hissettirecektir. Çünkü Habeş ordusunda mitralyözcüler Az, iyi mitralyözcüler ise hemen hemen hiç yoktur. Eritredeki İtalyan hava üssü cenupta 2250 metre yüksek bir temeldir. 15 kilometre kadar daha ilerle - dikleri ve uçakların yardımiyle oldukça mühim kuvvetlerle iki ordu arasındaki arazide akınlar yaparak ileri karakolları tesis ettikleridir. Şimaldeki İtalyan ordusunun hareketleri o kadar seri değildir ve lüzumsuz hiçbir tehlikeye düşmek istememektedir. Bu or- dunun merhalelerle ilerlemek ni yetinde olduğu anlaşılıyor. Reuterin hususi muhabiri, Adua'ya İtalyanlarla giren ilk İngiliz olmuştur. Reuter muha- biri General Villa Santaa'nın ya nında şehre girmiştir. General bugün ilk defa olarak yanında erkâni harbiyesi bulunduğu hal de şehre resmen girmiş ve dört bin kişiden ibaret olan şehir hal kımın tazimlerini kabul ettikten sonra dar sokakları dolaşmış ve sonra Adua kilisesine girmiştir. Burada general ile yanındaki sübayları piskopos elinde bakır bir haç ile karşılamıştır. İtalyan generali İtalyanın işlerini şöyle hülâsa etmektedir: Yollar yapmak, su ihtiyacımı temin etmek ve zaptedilen mem leketi süküna kavuşturmak. 300 kadar Habeş Aduanın şarkında Italyan hatlarının gerisine doğ- ru sorkmuşlardır. İtalyan Hava Filoları Her Gün Keşit Uçuşları Yapıyor Asmara, 10 (A.A) — Reuter A-| yerdedir. Şimal ordusunun hava kuv. vetleri hep buradan uçmaktadır. Bu- lari enter şmuhabiri diyor, “Italyan hava filoları her gün Ha- beş hatları üzerinde keşif hareketlerin de bulunduktan sonra uçak meydanın dı inmeden evvel umumi karır- gühin üzerinde dolaşmakta ve rapor- larını küçücük paraşütlerie umumi ka rargâha atmaktadırlar. İngiliz Parlâmentosu Ayın 22 sinde Toplanarak Fesh Olunacak Londra, 10 A.A. — İyi #malâmat alan siyasal çevenlerde söy * lenildiğine göre, parlâmento bu ayın 22 sinde toplanacak ve kısa bir içtima devresinden sonra fesih edilerek yeni seçim yapılacak - tır. Yeni seçimler için 20 sonteşrin tarihinin tesbit edilmesi muh - italya - Mukabil taarruz Paris, 10 — Romadan buraya gelen haberlere gö- re, salâhiyettar askeri ma- hafilde, Habeşlilerin Şimal cephesine yine büyü kuvvet ler yığdıkları söylenmekte ve Adigrat cenubundan mu kabil taarruza geçmeleri beklenmektedir. Adisababa susuyor! (“Tan” in hususi telgrafı) Paris 10 — Dün oakahtsnberi Adisababadan hiç bir resmi haber ir. Hükümet öevenleri askeri harekât üzerinde büyük ke- tumiyet muhafaza etmekle ve ko- nan sansür yanlış ve haber- ia glmanasnı kaatalilinakde. Askeri Kumandanlarda Aziller başladı Paris, 10 (A.A.) — Mat si, Romadan aldığı şu mektedir: “Israrla dolaşan! yayıntıla- ra göre, Sü Bakanlığının bazı yüksek işyarları başka vazifelere atanacaklar- dır. Bunların arasmda bilahssa bir tesinin bugünden teşkili ile so - nuçlanacaktır. Fransız ve İngi * liz delegasyonları tekliflerini bu komiteye tevdi edeceklerdir. Habeş Harbi (Baş tarafı 1 incide) . müsteşarım adı ktedir. Bundan başka, bir piyade“ Generaline de ku- mandaalıktan elçektirilecektir. Resmi çevenler, bu hususta hiçbir şey söy- İememektedirler, İtalyanların çok ağır zayiata uğradıkları anlaşılıyor : Londra, 10 (A.A.) — Taymis ga- zetesi başyazılarından birinde diyor ki: “İtalyanlar tarafından alman süel muvaffakıyetler pek te o kadar göğüs kabartıcı değildir. Italyan basını, Jtal yan zaferlerinin Londrada derin bir tesir yaptığını yazıyorsa buna karşı cevap olarak diyebiliriz ki, bu Ital- yanların hakikati tahrif etmelerinden başka birşey değildir. İngiliz halkı, tam aksine, Italyan ileri yürüyüşünün daha çok fazla çabuk olmadığından dölayı hayret duymaktadır. Herhalde İtalyanların, süçl hâdiseler dolayısile gururlanmağa hiç bir hakları yoktur. Daily Telegraph gazetesinin Roma Aytarı ise şunları bildiriyor: Bazı düşünceler sebebiyle Italyan zayiat listeleri bügüne kadar neşredi- lememiştir. İtalyan kuvvetlerinin çok ağır zayiat verdiklerinden korkulmak tadır, Bir İtalyan uçağı düştü! Adisababa, 10 (A.A.) — Birl yan uçağının Aksum yakininde A- tal dağına düştüğü haber verilmek tedir. Uçağın içinde bulunanlardan lendiğine göre ın ipyadesi Oga bölgesinde ilerlemek