19 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

19 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

aax3 10 Harp tehlikesi (Başı 1 incidel siyasal mahafilini asla hayrete dü-| çürmemiş, çünkü bunlar hiçbir za -| man Milletler Cemiyetinin bu ei muvaffak olacağına ihtimal verme - mişlerdir. Italyan noktai nazarı evvelce ne İ- dise, yine odur. Tahminlere göre, E talya hükümeti Habeşistandaki ha - rekâtma devam ödecek ve Mareşal Badoglioya bir an evvel Adisababayt işgal etmek emrini verecektir. Avrupada askeri tedbirler Roma siyasal mahafili, Avru- pada Italya aleyhinde vukuu muh temel heriangi bir harekete karşı koymak üzere kura, deniz ve ha- va kuvvetlerince her türlü teda» birin almmız bulunduğunu kay- detmektsdirler, İtalya muhtemel bir harbe karşı hazır ! Roma, 18 (A.A.) — Askeri mal feller, Italyan her türlü ihtimallere karşı koyabilece; e Ingil- | tere ile müsellâh bir ihtilâf nun gayri muhtemel olduğ harp tehlikesinin son günlerde bü - yük mikyasta azaldığını beyan et- mektedirler. Italyan erkânı harbiyesi bütün lüzumlu tedbirleri almış ( ve 1913 sınıfına mensup ihtiyatları dün geferber etmiştir. Ayni mahfeller, Italyanın her tür- Jü tehditlere mukavemet etmek hu- susundaki kat'i kararının harp tehli- kesini bertaraf etmeğe büyük mik - yasta yardımı olduğunu ilâve etmek- tedirler. Bu mahfeller, İngilterenin diğer Avrupa devletlerinin müzahe- retinden kat'i surette emin olmadık» ça Italyaya karşı bir harbe teşebbüs etmiyeceğini kaydediyorlar. Böyle bir müzaheret ise son derece gayri muhtemeldir. | medeniyeti mahvedecektir. Erkekler. Baldvin diyor ki: Yeni harp çok müthiş olacaktır ! Londra, 18 (Tan) — İngiliz Baş - vekili Baldvin bugün Vorçesterde bir nutuk söyliyerek Ingilterenin ha- rici siyasetine temas et bilhas- sa iki mühim nokta üzerinde durarak demiştir ki: 1 — Bugün bir harp vukubu onu durdurmak &abil olm; 2 —Zecri tedbirle tatbik edilmediğinin sebebi miş a, ır. | Milletler larının gös- dan sonra ko- hseden Baldvin, ancak Milletler Cemiy edilebileceğini Cemiyete merbut kal - ak Mizumunda rar etmis ve efkârı rutkuna devam ki “Bundan sonra matlıyacak olan ye- ni harp pek müthis olarak © 5 den başka kadmlar ve cocuklar dâhi bu harbe karışıcaklardır... Italyan - Habeş harbinden bahse - derek Baldvin şu sözleri söylemletir: “— Italya gibi kuvvetli ve boğucu gazlarm kullanılmasını meneden bey- nelmilel anlaşmayı imzalıyan bir dev- let, Habeşistan gibi bir yerde bu gaz leri kullandıktan sonra, Avrupada ., | İntihabının neticesi İ! birkaç hafta içinde yeti paktına daha uygundur. Maamafih, Romanya delegesinin nutku, Fransanın panik çıkarmak yolundaki gayretlerinin muvaffak ol- İduğu intibamı vermektedir, Ingiliz - Fransız dostluğunun nasıl bir tekli- ke geçirmekte olduğu işaret edildiği vakit bizzat İngilizler de derin o bir| tesir altında kalmışlardır. Eelki de İngilizler, bunun bir blöf olduğunu biliyorlardı. Fakat Fransız intiha- batından evvel bu blöfü meydana vur mak istememislerdir. Bu intihabat - tan sonra İngiltere çok mubtemeldir gü le diyecektir: kime idame edilebilecek bir dost- luğun Ingiliz efkârı umumiyesi için hikmeti vüendü yoktur... Zecri tedbirler için Fransız beklenecek Times'in Cenevre muhabiri bildiri- yor Esasen çok nazik olan bir vaziyeti yeni i tebriler koymakla daha 2i- yade vahimleştirmek arzu edilmiyor. Bunun başlics sebeplerinden biri de, bu yeni zecri tedbirlerin ve bilhassa petrol ambargosunun önümüzdeki Habeşistandaki harekâtı harbiye üzerinde müessir olamıyacağıdır. Herkes şuna kanidir ki, Italyaya karşı daha ağır tedbir. lerin almması için kimseye bir fay- da temin etmedikten başka Fransiz. İngiliz münasebatmı da bozacaktır. Bunun içindir ki, zecri tedbirler sa - hasında yeni teşebbüslerde bulunma» dan evvel Fransız Intihabatının neti- cesini beklemek hususu tercih edil- miştir. Daily Herald da diyor ki; “Fransız hükümetinin intihabat- tan sonra da yeni zecri tedbirler tat- biki hususunda daha mümaşatkâr TAN hâdise oldu e | 105 etmiştir. Bu sırada behçede oy- Polis ei Beynelmilel Budapeşte Sergisi D Kızıltoprakta bir 12 Günlük Kızıltoprakta oturan Hüseyin Av- ni, yanında çiftesi ve köpeği olduğu hâlde avdan dönerken, ayni mahalle- de oturan Zekeriyanm köpeği, kendi köpeğine saldırdığından, çifte ile &- seyahati: -v Gidiş 6 Mayıs Dönüş. 17. Mayıs a 105 Derhal pasaportunuz için lâzım olan nüfus cüzdanı, askerlik Maliye şubesinden bir vesika ve 4 fotoğraf NATTA ey me mayan Zekeriyanm oğlu 7 yaşında Vedat silâh sesinden korkmuş ve ba- basını imdada çağırmiştır. Zekeriya, buna hiddetlenerek tabanca ile ateş | etmiş, zabıta, sokak ortasında silâh | atmaktan İkisini de yakalamıştır. Küçükpazarda bir kavga Küçükpazarda bir kahvede oturan Izzet ile seyyar satıcı Muhiddin bir! alacak yüzünden kavga etmişler, Mu- hiddin; yanmdaki ustura ile Izzetin üzerine hücum etmiş ve sol kolunun dört yerinden, ve sağ baldırından da bafif surette yaralamıştır. İzzet has taneye kaldırılmıştır. Muhiddin ya- kalanmıştır. Çakı ile yaralamış ! Belediyeler Bankasından: 1 — Ankarada Cumhuriyet Caddesinde Hi fakültesi önündeki arsa üzerinde yapdırılacak diyeler Bankası binasının götürü olarak ve iç tar teslimi) suretile inşası, kapalı zarf usulü ile 20 gün müddetle eksiltmeye konulmuştur. ? — Binanın muhammen kıymeti 357.257 Ü elli yedi bin ikiyüz elli yedi liradır. 3 — Eksiltme, Ankarada Belediyeler Ban* Genel Direktörlük binasmda 29 Nisan 1936 € şamba günü saat 14 de Banka İdare Meclisi h runda yapılacakdır. 4 — İstekliler bu işe aid eksiltme şartname€$ ve Dursun çakı ile Aliyi sol böğrün- den yaralamıştır. Yaralı, hastaneye | kaldırılmış, suçlu da yakalanmıştır. Yakalanan katiller yarın adliyeye veriliyor Rizenin Sepetçiler köyünden olan Osman ve Ömer iki kardeştir. Dört senedenberi İstanbulda İstinyede çi- lek tarlalarında çalışmaktadırlar. İki kardeş, bundan kırk gin evvel mem- leketlerine gitmişler ve orada tarla- dâhi bir.harp vukuumda ayni gazle. | hereket edeceğine dair hiçbir garan- ri kullanmıyacağını kim temin ede - bilir?., Baldvin Basvekâletten çekileceği ne dair şay'aları tekzip ederek nut- kunu bitirmiştir. NA RA teminat, bugün artık mevcut deği dir. Bundan bir hafta evvel Frans hükümeti, KüçükAntant devletleri nezdinde teşebbüste bulunarak, bir Talyan - Ingiliz ihtilâfına mâri ol - mak zaruretini atlatmıya çalışmış ve Fransanın böyle bir ihtilâftaki| İngiliz filosu manevrada Londra, 18 (A.A.) — Cebelüttarrik taki Ingiliz filosu, Akdenizde manev- ralar yapmak üzere demir almıştır. Taymis nehri ağzında tahkimat Londra, 18 (A-A.) —Dalliy He tald yazıyor: “Harbiye Bakanlığı, Taymis nehri ağzmdaki Canvey adalarmı bir mü- dafaa üssü haline getirmek için icap eden tedbirleri almıştır. Habeş meseleleri arasında pazarlık Yoluna girmesi daha ziyade muhte - meldir.,, Orta Avrupa ve İngiltere Viyana, 18 (A.A.) Chamberisin, İngiliz gazete muhabir- lerine beyanatında demiştir ki: “Ingiliz hükümetinden resmi veya gayri resmi bir iş ile muvezzif oldu yahatim esnasmda işittiğim ve gör- düğüm şeylerle alâkadar olmakta- ti mevcut değildir. Fransanın Ren ve Austin Zumun iddiası mânasızdır. Bittâbi se- | larme su almak mesölesinden komşu- ları Arap oğullarından Nazmi ile kar| deşi Rasimi sıkıştırmak “istemişler -| dir, Rasim, güçlü kuvvetli bir delikan ! k olduğu için, yersiz olan bu taarruzu bertaraf etmek maksadile silâh kul- lanmış, fakat birdenbire şiddetlenen | kavga sırasında Oeman, cebinden çıkardığı biçakla Raslmi göğsünden biçaklayıp öldürmüştür. O esnada tarlada bulunan Rasimin kardeşi İNazmi, ağabeyisinin imdudma koş -| muş ise de katiller, onu da balta ile! muhtelif yerlerinden yaralamışlar ve hattâ bir elini kesmişlerdir. Cinayeti işledikten sonra katiller, Rizede durmamış ve tekrar İstanbu- la gelerek çilek tarlasmdaki Me koyulmuşlardır. Yarâlı Nazmi, tedavi altma almdı- mukavele projesini, fenni umumi ve hususi ve # zeme şartnamelerile sair cedvel ve evrakı ( elli lira bedel mukabilinde o Ankarada Beledi Bankasından ve İstanbulda Galatada Bahtiyar nında 22 No. da mukim bina proje Mimarı Arkandan alabilirler. 5 — Eksiltmeye girebilmek için, isteklilerin £ A) — Türk Vatandaşı olması, vaffakiyetle başardığına dair selâhiyetli mak dan alinimiş musaddak bir vesikayı hâiz bul! C — Musaddak ehliyeti fenniye vesikasını hi bulunması, D) — 357.257 üçyüz elli yedi bin ikiyüz elli di liramuhammen bedeli olan bu işi halen yapa! cek mali bir iktidarda olduğuna dair Bankal Küçük Hil4# İngiltereyi hattı hareketinin meşk bulunduğu | yım. tercih ediyor “Bundan iki gün evvel Küçük teyar | Mussolini Fransız Nevs Chronicle, Cenevreden şu ha | devletleri şuna karar vermişlerdir ki, | €/gisiyle görüştü beri almaktadır: Fransa ile İngiltere arasmda birini | Roma, 18 (A.A.) — Mussolibidün “Akdenizde Italya, İngiltereye hü- cum ettiği takdirde Fransanın İngil- tercih etmek lâzım gelirse, İngiltere- yi tercih edeceklerdir. Çünkü Ingil- terenin hattı hareketi Milletler Cemi öğleden sonra Fransız Büyük Elçi si Kont de Chambrun ile görüşmüş- tür. ğı memleket hastanesinden iyileşip çıkmca, doğru İstanbula gelmiş ve hemşerilerinden aldığı izahat üzerine |) bir vesika almış bulunması, E) — Maktuan 18.100 on sekiz bin yüz tereye yardım edeceği hakkındaki Cenupta harp devam ediyor Negüs Cenevreye yeni bir protesto katillerin Sarıyerde gizlendiklerini öğrenmiştir. Nazmi, vaziyeti Sarıyer jandarma- sına da haber vermiş ve nihayet ev- İvelki gün alınan tertibat sayesinde İ katiller yakalanmışlardır. Yarm adli- yeye verileceklerdir. Suçluları Rize müddelumumiliği de aramaktadır. muvakkat teminat vermesi, G) — İsteklilerin beşinci maddede yazılı ları eksiltme gününden bir gün evveline kadar kaya ibraz ederek kabul ve tasdik ettirdikten $ teklif zarfları içerisine koymaları, 6 — İsteklilerin teklif mektublarmı eksiltme & nü azami saat 12 ye kadar, ihale şartnamesinde göndererek ihmalden şikâyet etti Adisababa, 18 (A.A. )— Impâra- tor, Milletler Cemiyetine yeni bir p*otesto göndermiştir. Bu protestoda deniyor ki: “Mütecavize karşı mücadelesinde Habeşistan yedi aydanberi tecavüzü durduracak tedbirlerin alımasmı boş yere beklemektedir. Tatbik olunan zecri tedbirler müessir olmamıştır. Habeşistan bu uzun intizar devre- sinden sonra kollektif emniyet pren- sibinin ölü bir kelimeden ibaret olup olmadığını sormakta haklıdır. Habe- şistan kendi haklarında ısrar etmek- te ve Milletler Cemiyeti paktına mu- halif olan istilânm durdurulması i- çin derhal icap eden tedbirlerin alm- mesni aza devletlerden talep eder. Dessis'de Londra, 18 (A.A.) — Dün Dessie- ye yeni piyade ve topçu kuvvetleri gelmiş olduğundan Jtalyanlar bu şe- hirde kuvvetli bir şökilde yerleşmiş bulunmaktadırlar. Eritre membalarından gelen ha - berlere göre, Italyan kuvvetlerinin &- İlerlemiş müfrezeleri Desaie'nin takri- ken 40 kilometre ötesinde ve Adisa- baba istikametinde bulunmaktadır. lar. İtalyanlar, mukavemet görmek - sizin ve Habeş kuvvetlerinin herhan- gi bir toplanmasına rastgelmeksizin bu mesafeyi aşmışlardır. İtalyan u- mumi karargâhınm yirmi dört sant sonra Dessie'ye yerleşmesi muhte- meldir. Bundan sonra, motörleştiril. miş Kolun süratle Adisababaya doğ- ru ilerlemesi için hazırlıklara başla- ktm, “Dolaşan. şöylalara iaanmak Mam İmparator, Habeşlstanda kı- sa bir müddet içinde Milletler Cemi- | yetinden yardım görmediği takdirde, Habeş tahtını veliahde bırakmak ni- yetindedir. Ogaden cephesinde kanlı çarpışma lar vukubulduğu söylenmektedir. Hedeflerinin birçoğuna varmış bu- lunan general Graziani bu suretle ehemmiyetli bir şekilde ilerlemiş bu- lunmaktadır. Tsana gölü cephesinde Italyanlar gölün garp mntakasmı işgel etmiş- lerdir, Diğer taraftan Adisababada söy- lendiğine göre, Ogadende yağan şld- detli yağmurlar İtalyan ilerleyişine mâni olmaktadır. Motörleştirilmiş kuvvetler tarafından inşa edilen ye-| nl yollar birer çamur nehri haline gelmiş ve tanklarla kamyon ve oto- mobillerin geçmesini İmkânsız birak- mıştır. Çete muharebesi taktiğini gü- den Habeşler, tek başma hareket e- den Italyan kıtalarına hücum etmek- tedirler. Harrar mmtakasını bombardıman eden İtalyan tayyareleri, ahaliyi im- paratora karşı ayaklanmıya davet eden beyannameler atmaktadırlar. Bir İngiliz heyeti yaralıları tedaviye gitti Adisababa, 18 (A.A) — İngiliz hastahanesinden bir heyet alelacele Dessle istikametinde hareket etmiş- tir. Heyet, Dessie'den çekilmekte olan Habeş yaralılarmı ve hastalarmı te davi için gitmektedir. Mültecilere dolu-bir kamyon bu- gün Dessleden buraya gelmiştir. İ- tur, İçinde eski İngiliz ataşesi bin- başı Bentink ile iki Ameriksn mis- yoneri ve Belçikalı binbaşı da Nor- İman da vardır. İmparatorun öldüğü yalan Adisababa, 18. (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor : İmparatorun öl düğüne dair dolaşan şayialar kavi- vetle tekzip edilmiştir. Paytahtn İm- paratorla her gün temasta olduğu be yan olunmakta fakat kendisinin ne rede bulunduğu bildirilmemektedir. Hükümet merkezi Adi- sababadan nakledilecek Adisababa, 18 (A-A.) — Habeş hükümet merkezinin yakında İtalyan ilar tarafından İşgali ihtimali mevcut olduğundan, önlimüzdeki iki gün zar fında hükümetin garbi Habeşistan- da başka bir şehre taşinması muhte- meldir. Belçikalı zabitlere ilk fırsat- ta Cibutiye dönmek fırsatı verilmiş- tir, Son günler zarfında Adisababada ki polis kıtaları üç bin kişiye ç Ka» rılmıştır. Bundan bir kaç ay evvel bunların bir kısmı cephelere gitmiş idi. Bugün bin kişi şehrin dahilinde intizamı muhafaza etmekte, diğer i- ki bin kişi ise civarı kollamaktadır. Dünden itibaren şehirde oturmıyan- larım şehre girmeleri yasak edilmiş- tir. Adisababanm vüfusunu hafta - da iki gün 40 bin kişiden fazlaya çıkaran ve pazar için şehre gelen köylülerin Adisababaya (girmeleri kayıt altma (o almmıştır. Bunlardan yalnız şehir iaşe ihtiyacma lüzumu , talyanlarm şehri işgalinden evvel en son hâreket eden kamyon bu olmuş” olan miktar Adisababaya girebile - cektir, letmeleri bir borçtur . zar şartlar dairesinde ve makbuz mukabilinde B Maltepede bir tren kava tevdi etrhi< bulunmaları sarttır. (765) (188 kazası oldu Dün bir tiren kazası olmuş, neti- cede Küçük bir mektepli muhtelif yer lerinden yaralanmıştır. Hâdise şöy - İle geçmiştir: Dün sabah, Ankaradan şehrimize gelen'1 nümaralı Katar, Maltepe is - tasyonuna 200 metro kadar yaklaş- miş, fakat bu sırada Kemal isminde bir mektepli çocuk tel örgüyü aşıp a- cele ile atlarken tren yoluna yuvar » lanmıştır. Vaziyeti vaktinde gören makinist, treni derhal durdurmuş, Kemal kaldırıma çarparak bazı yerle rinden hafif yaralanmıştır. Zeynep Kâmil hastanesinde tedavi altma alı- nan Kemalin sihhi vaziyeti iyidir. Topkapı Fıkaraperverinin yardım! Topkapı fıkarşperver hayır mües- sesesi ker yl Cümhuriyet bayrammn- da yaptığı büyük mikyastaki yardım lara ilâve olarak badema her &y ken- di himayesindeki mahallelerde otu - ran yoksul ailelere giyecek ve viye - cek tevzi etmeğe karar vermiştir. Bu yardım dünden itibaren başla- miştır. Dün ilk olarak Beyazıtağa ma hallesindeki 25 yoksul aileye giyecek Ve yiyecek dağıtmıştır. Gelecek ayda bir başka mahalleye bu yardım ya - pilacak ve yılın her yında sırasiyle bu müessesenin himayesindeki bir mahalle yardım görmüş olacaktır. Cümhuriyet bayramlarında, kışlar» da, yapılan toptan ve büyük yardım bu yardımların haricindedir . İstanbulun bu en eski hayır mües- sesesinin muhitine yaptığı iyilikler her türlü takdirin fevkindedir. Zen - ginlerimizin bu müesseseye yardım Acele satılık bina Galatada 3 dükkânlı, 13 odalı, ayda ün A ey acele ve çok ucuz fiyatla satılıktır. Her gün saat sekiz buçuktan on üçe kadar Galatada Topçular caddesinde 126 numaralı Olimpiya kıraathanesi sahibine müracaat, amele olunur. Muayene? 2185 | lefonu 22398, Kışlık