7 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

7 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

errinsz HERGÜN BİR FIKRA Miyar Dünkü gazeteleri okuduktan sonra yolda rasladığım İnsanlara şu suali sordum; — Niçin Habeşliler perişan oldu? Vk rasladığım insan bir kunduracı İdi, Sana; — Meşhur sözdür: Dost başa, düşman ayağa bakarmış, dedi, Mussolini | de Negüs'ün zümrüt, yakut dolu başına bakacak değildi ya. Ayaklarma baktı. Bu ayaklar kundurasız, yalna; buç giymelerini öğretmemiz lâzım” 'dı Çünkü kundura medeniyetin sayılı yaktı. “Bu biçarelere kundura, pa- ledi. Doğru düşünüyordu. miyarlarından biridir. Fakat benim anlamadığım Afrikaya pabuç yükleyip getirecekleri yerde, silâh taşıdılar. Ve kundura giydirecekleri ayakları kökünden biçtiler. Şimdi belki pa- buçsuz dolaşmanm ne demek olduğunu anlıyan birkaç Habeş kalmıştır. Fukat onların da pabüç giyinecek ayakları kalmamıştır ki, Kundurayı bir daha pabuç giyemiyecek Habeş neferlerine acırken bi- raktım. Yolda rasladığım insanlardan birisi de askerliğini yapan bir ressamdı. Ona da ayni suali sordum: — Kamuflij nedir bilmiyorlardı ondan, dedi. Görünürü gözden sakla- mak, görünmiyeni göstermek bir ilimdir. Bu ilmi orduda resimden anlı- yanlar iyi kavrarlar. Resim medeniyet Deyip işin içinden çıktı. tin sayılı miyarlarından birisidir! Yolumun üstüne çıkanların üçüncüsü bir deli idi, Sualime şu Sual ile cevap vermeğe kalktı: — Dün karmlarına bıçak sapladığım adamlardan birisinin derisi beyaz, ötekinin ki kuzguni siyahtı. Fakat niçin ikisinin de kanı kırmızı akıyor- du? Sen asıl buna cevap ver, dedi. Dördüncü ve sonuncu olarak rasladığım adam yağmur ve gökgürültü- | sü işlerile uğraşan bir âllmdi: — Bahar yağmurlarının bu sene her zamanki gibi yağmaması yüzün- den, dedi. Yağmur yağsa göl olur, v. lurdu, e tabiidir ki gölde düşmanlar boğu- Bu adam ötekilerin hepsinden daha akıllı ve benim yolun ortasmda rasgeldiklerime bu suali sorduğum gün, baharm en güzel günlerinden birisi idi, Karşımda bütün özünü, rengini ve neş'esini, bir musırbuğday gibi patlıyan, çiçek açmış kestane ağaçları vardı. Kestane ağaçlarının Üstünde dolaşan bahara sordum: — Niçin? dedim, niçin bol yağmurları © topraklardan esirgedin? Bahar: — Utandım, dedi. Ben çiçeklerimin kan kokacağı, yapraklarımın mit- Talyöz kurşunile delikdeşik olacağı bir toprağa yağamazdım ki! 216 gün Talya - Habeş harbi başladıktan 216 gün sonra İtalya askerleri, Ha. beşistanm İdare merkezi olan Adisa- babaya girdiler, Bu 218 günün mühim vak'alarını bir sinema filmi halinde Bıralayoruz. 1945: 3 teşrinlevvel — Harp başlıyor. 1-| talyanlar Mareb nehrini geçiyorlar. 6 Teşrinievvel — Italyanlar Aduayı alıyorlar, 5 Teşrinisani — Halyanlar cenupta Gorahaiye giriyorlar. B Teşrinisani — Makelle düşüyor. 28 Teşrinisani — Dö Banonun yeri- ne Badoglio geçiyor. 6 Kânunuevvel — Desele bombar- diman ediliyor. 15, 16, 17 Kânunuevvel — Takka- ze muharebesi. 22 Kânunüevvel — Addi-Abbi mu- harebesi. 30 Kânunuevvel — Jaşenin temini ve yollarım yapılması için taarruz dur duruluyor. 31 Kânunuevvel — Dolo yakininde Italyan tayyareleri İsveç kızıl haçı- nı bombalıyorlar, 1938: 12 Kânunusani — Graziani taarru- za geçiyor. 15 Kânunusani — Endertada İtal. | yan zaferi. Amba-Aradam dağı alını- yor ve geçiliyor. 28 Kânunusani — Amba Alagi alı- pıyor. 1 Mart — Tembien muharebesinde | Ras Kassa ordusu mağlup ediliyor. | 3 Mart — Ras Imaru kuvvetleri ka gıyor. 29 Mart — Cenupta Sokota almı- yor. 1 Nisan — Negüs Aşangi gölü mu- harebesini kaybediyor. Bugünden iti- baren Habeş mukavemetinin çök sür- miyeceği beliriyor. 13 Nisan — Jtalyanlar Tsana gölü- be varıyorlar. 15 Nisan — Badoglio imparatorun karargâhı olan Dessieye giriyor. 20 Nisan — Grazianinin motörlü kuvvetleri Sassabeneh'e giriyorlar. Vehip Paşa ile Ras Nasibunun müda- fan ettikleri “Hindenburg hattı, zuluyor. 1 Mayıs — Sassabeneh'den sonra Daggabur Itslyanlarm eline geçiyor. 2 Mayıs — İmparatorlar imparato- yu Cibutiye kaçıyor. 5 Mayıs — Badoglio ordusile Adi- sababaya giriyor. Doğru mu, değil mi ? “Dilşenin dostu olmaz,, derler. Adisababa düştü, Habeşistanda be- rabe: Bu sözln doğru olup olmadığı asıl şimdiden #onra anlaşılacak! Beldivelim | BEDRİ RAHMİ Bilginizi Yoklayınız Sorular — Antuan Rubinştayn kimdir? va Helyum gazlini kim. keşfetmiş- ? — Adisababanın başka ismi var mı-| dır, varsa nedir? — Harp gemilerinin zırhları neden yapılır? — Dünyanın en biiyiik gölü hangi- sidir? Dünkü soruların cevapları 8 — Siyam Krallığının idare mer- kezi neresidir C — Bangkok, 8 — Grig bindir # C — Norveçli meşhur bestekâr, $ — Dumdum kurşununun kul lanılması hangi (tarihte ve hangi konferansta menedilmiştir ? C — 1899 da La Hey konferansile. & — (Kuyruğunu «iran yılan) neyin timsalidir? C — Ebediliğin. 8 — 1986 da Romanya orduları başkumandanı kimdi * C — General İlyesko. A Menelik 111 Habeşistan istilâya uğradı, Adi- sababa düştü ve Negüa kaçtı. İtalyan tayyarelerinin Adisababaya girilmeden evvel bu şehire bol bol at- tıkları beyannamelere göre, İtal; Negüstin yerine büyük Menelik'in va- risi olup Haile Selâsie tarafından tah tından indirilmiş olan Lic Yasu'nun oğlunu üçüncü Menelik ünvanile tah- İ ta çıkaracakmış. Lie Yassu büyük Menelik'in kızla” rından birinin oğluydu. Babası, ev- velee İslâm iken son zamanlarda | hristiyan olan Ras Mikael idi, 1909 da ölen Menelik'in ölümü dört sene gizli tutulduğu için Lic Yassu ancak 1913 te tahta çıktı. Fakat biraz sonra babasından ve ceddinden gelen islâmlık hisleri kendisinde baş gös terdi. Bunun Üzerine ufak bir ordu- ,. |nun basmda Habeşistanın islâm halk- la meskün kısımlarını dolaşmağa baş- ladı. Ve her kabileden bir kız alarak evlendi, bayraklarma “hilâl, işletti, Menelik'in yıktırdığı camileri yeniden yaptırttr. Işte Lic Yassu bu dolaşması sra- smida nihayet, Fransız Somalisi hudu- dunda Danak'l kabilesinde, Fransanm eski dostu Sultan Ebubekirin küçük bir kızı ile evlendi. Bu evlenmeden doğan çocuk, Ital- yanların bugün üçüncü Menelik ismile tahta çıkarmak istedikleri rivayet 6- dilen zattır. Simdi yirmi yasmda olan bu gene, Deniz müesseseleri Umumi heyetler bu hafta toplanıyor Denizyolları umumi heyeti, önü- İ müzdeki hafta içinde Ankarada top- lanacaktır, Toplantıda deniz müesse- selerinin 935 yılına ait bilânçoları tetkik ve tasdik olunacaktır. Bu ara- da Denizyolları, Akay, Tahlisiye, Fabrika ve Havuzlarla Fenerler idi resinin birleştirilerek Deniz Bank a- diyle kurulacak bir bankaya bağlan» ması için Iktısat Vekâleti tarafından hazırlanan kanun projesinin de gö-| rüşüleceği haber verilmektedir. Bu şekil kabul olunduğu takdirde bu ida relerin levazım, muhasebe ve işletme İ müdürlükleri bankada birleştirilecek ve bu müesseselere ait bütün tediyat banka veznesinden yapılacaktır. Ay-| rıca fabrika ve İşletme kısımları için | Avrupadan ecnebi mütehassıslar ge- tirilmesi kararlaştırılmıştır. Bu hu-| sustaki kanun projesi yakmda diğer vekâletlerce de tetkike başlanacak- | tır. Belediye Hallaç dükkânı açılabilecek caddeler Daimi encümen, büyük caddelerde ki hallaç dükkânlarınm bu gibi cad- delerden kaldırılarak sokak içlerine | alınmalarına ve meskenlerin sık bu- | lunduğu sokak içlerinde dahi bu gibi İdükkânların açılmasına meydan ve- rilmemekle beraber mevcutların da binaları sık olmayan iç sokaklara nakline karar vermiştir. | * Şehir Meclisi 18 Mart tarihli iç- timaımda francala, un nümunelerinin fenni şerait dahilinde alındığı tarih- ten itibaren 24 saat içinde kimyaha- neye gönderilmesini ve kimyahanece de bunlarm nihayet 4 gün zarfını tahlil edilmesini, ki sali Meclisin bu kararı dün Şu belerine bildirilmiş ve bu kararın der hal tatbikma geçildiği tebliğ olun - muştur. * Belediyeye bağlı sular idaresi bilânçosunun ameliyat geliri madde- sinde varidat mikdarı geçen yıl 31 İ bin lira olarak gösterilmiştir. Bu pa- ra, abonelerin emlâk dahilindeki ta- miratlarma mukabil idare tarafın- dan abonelerden toplanan paradan tamirat tutarı çıktıktan sonra İdare- ye kâr olarak kalan bir paradır. Şe- hir Meclisi tetkiki hesap encümeni bu şekli doğru bulmamış, idarenin abonelerden yalnız tamirat mukabili ne İse o kadar para almasını muvi fık görmüş, şehir meclisi de bunu ka bul etmiştir. Bunun Üzerine idare ta- mirat karşılığı olarak halktan ne| mikdar para alınması icap edeceği hakkında tetkikata başlamıştır. * Belediye kanununa muhalif ha- reket dolayısile alâkadarlara verilen ihtarname ve tebligatlar evvelâ me- muru tarafından imza edilecek, son- ra üsulen kendilerine verilecektir. Bunlardan hüviyeti malüm olanlarm şahıslarıma, olmayanların ikametgâh | İarma, bir müessesede ise müstah- demlerden birine, 18 den küçük ise velisine, tamamen bulunamazsa ke- pısma asılarak tebligat yapılacaktır. —ğ—şa a Fransa himayesinde olarak Fransız Somalisinde Cibuti civarmda Tacura da hâlâ anasının kabilesinde yaşamak ta ve Fransanm kendisine verdiği tah sisatla geçinmektedir. Hattâ bu tah- sisatı son zaamnlarda iki misline çi karılmıştır. Çünkü o da, büyük baba- sı Sultan Ebubekir gibi çok müsrif ve eğlenceye düşkündür. 'Negüs birçok defalar bu genci mi- nasip bir yere hapsetmek üzere Fran- sadan istemiş ise de, Obok arazisini Fransaya verdiği eski bir dost sayı- lan Ebubekirin hatırasma hürmetep Fransa bu talebi yerine getirmemiş- tir, Ev kadını köşesi Içi yağlı gişeleri temizlemek için çok iyi bir usul: Şişenin içine biraz meşe ağacı talaşı atmalı, mümkün ol- duğu kadar #icak su ile doldurmalı (Fakat kaynar suyu içine koymadan evvel şişeyi tsitmalı ki, kırılmasın ve ya çatlamasın), sonra kuvvetlice sal- İnhisarlarda İkramiye için tahsisat kondu Bu yıl İnhisarlar Umum Müdürlü. ğü memurlarına senelik ikramiye da- gıtılması kararlaştırılmıştır. Bunun için bütçeye 50 bin lira tahsisat kon- muştur. Memurların bir yıl içindeki mesailerine göre hazırlanan listeler yakında tamamlanacak ve tasdikten sonra kendilerine ikramiyeleri veri - lecektir. Diğer taraftan her yıl açılan 6 aylık memur kurslarının #on dev- resi de bitmiştir. Bu devrede de kurs gören 60 memurun imtihanlarına bu gün başlanacaktır. Memurlar, imti- terfi edecekler ve maaşlarma zam yapılacaktır. Kral Faruğun tayyaresi geçti Mısır Kralı Faruğun Londrada bi- raktığı “Altın Kartal” işimli hususi tayyaresi, dün, Selânik yolu ile Yeşil köy tayyare meydanma gelmiş ve Kahireye müteveccihen hareket et » miştir, Maarif Birikmiş makam paraları ödeniyor Başmuallimlerle müfettişlerin mü- terakim beşer aylık makam parala- rından üçer 8ylığının verilmesi hak- kındaki evrak tasdik edilmek Üzere- dir. Diğer ikişer aylıklar için de büt- gede münakale yapılmış, formalitesi- nin Ikmaline başlanmıştır. Mesken bedelleri tahsisatsızlık yüzünden ve- rilemiyecektir. * Beynelmilel Muallimler Birliği, kongresi, 10 Ağustosta Belgradda toplanacaktır. Beş gün sürecek olan bü Kongreye Türk müsllimleri nami- “HE”davir eyer göndermesi tenli - miştir, * Üniversitede yabancı dil dersleri bir hafta sonra “nihayet bulacaktır. Ayın onunda tahriri imtihanlar yapı- lacak ve devamları yüzde altmışı tut mayan talebeler, bu imtihanlara gire miyecekler ve tatilde açılacak olan bu kurslara diğer talebe ve hariçten de isteyenler (davam edebilecekler. dir. * Idman şenlikleri münasebetile orta mekteplerle liseler 19 ve 20 Ma yısta kapalı kalacaklar, fakat ilkmek tepler açık olacaktır. Ekalliyet ve ec nebi mekteplerinden şenliklere işti- rak edenler de o günler tatil edecek- ler, etmiyenler açık bulunacaktır. handa muvaffak oldukları takdirde | Mühim bir tamim Askerlik hizmetlerini yapmamış memurlar Askerlik fiili hizmetini yapmamış olanların Ücretli veya maaşlı memu- riyetlere münhasıran namzet olârak tayinleri lâzımdır. Halbuki bazı dai- relerde buna riayet edilmemiş ve fi- ili hizmetini yapmamış kimseler asa leten memur olmuşlardır. Dün, An- karadan bütün dairelere yapılan bir tamimde bu gibi asaleten vazıh ta- yinlerin keenlemyekün addedilmesi ve bu gibilerin namzet olarak işe de- vam eylemeleri bildirilmiştir. İstanbul sezonu hazırlıkları 1 Ağustosta başlıyarak 10 Eylül- de bitecek olan İstanbul sezonuna İştirak eden ecnebilerin bütün kara ve deniz nakil vasıtalarından yarım ücretle istifade etmeleri belediyece kararlaştırılmıştır. Bu maksatla be- lediye bu gibi vasitaların idarelerile temasa geçmeğe başlamıştır. Türkkuşunda Cumar- tesiye dersler başlıyor Türkkuşunda cumartesi gününden itibaren derslere başlanacaktır. Ted- risat, ameli ve nazari olmak üzere iki kısma ayrilmıştır. Nazari dersleri Savni, amel! dersleri de yine Savninin nezareti altında diğer Üç muallim ta- lebe vereceklerdir. Beyazıt kulesine konulacak tesisat hakkında hazırla- nan keşif raporu vekâlete gönderil- miştir. Gelecek cevaba göre kule Üze- rinde değişiklik yaptırılacaktır. Bozuk sütler Sütçüler Cemiyeti Belediyeye.mi- ..snat ademalk şahin hanisinda, hayesi! le süt getirenlerin çoğaldığı, bu sü lerin terkipleri bozuk olduğu gi tıcılarm da sıhhi müayeneye tâbi tu- tulmamış kimseler olduğunu bildir- iştir. Belediye dün şubelere gönder diği bir tamimde keyfiyeti bildirmiş ve şehir dısmdan gelen sütçülerin menedilmesini ehemmiyetle tavsiye eylemiştir. Tayyareler Londradan geliyor İngiltereden satm alman Üç yolcu tayyaremiz Londradan hareket et- miştir, Tayyarelerimiz bugün olma- dığı takdirde yarın şehrimize gelecek lerdir. SEHİRDE OLUP BİTENLER Küçük Haberler ll aman * iskân umum müdürü Hi? manya ve Bulgaristanda S4 göçmenlerin yerleştirilmelefi 4 meşgul olmak üzere şehi & İskân İşleri umum mi Cevdet, dün akşam Ankariğii etmiştir. i * Arasta sokağı araştır Sultanahmette Arastalar # ki hafriyat devam etmekte. aygır deposunda da aşi başlanmıştır. Dahiliye Vekli Kaya, evvelki gün hafriyat YE lerek profesör Baksterden hakkında malümat almştır.. O) * Floryada yapılan tesisat yada yapılmakta olan #ezof , İları gözden geçirilmiş ve b ir ram icab: yapılması zaruri 4 tesisatın nekadar milddet ikmal olunacağı tetkik ediliifi Bu tesisattan bazıları “ ve bir kısmının da sezona kün mertebe yetiştirilmesi KES tarılmıştır. a * Yolsuzluk kidiası tahkikti? lediyenin eski şirketler roma zafferin Kadıköy su girketin? amelelerde bazı yolsuz hareke duğu hakkımda belediyeye bi | da bulunulmuş, bunun üzerisğ İye müfettişleri bu şirketle eri arasmda geçen muhabere ye feden mameleye müteallik İ tetkike başlamışlardır. z i * Lehli musllimler geliyof tan muallimlerinden mürekki şilik bir kafile yakmda İl lecektir. / * Dahiliye teftiş heyeti re hiliye vekâleti teftiş heyeti ri, dün Ankaradan şehrimize tr. Sabri, şehrimizde bazi tef pacaktır. yel * Daçya vapurunun şaftı Pireden limanımıza hareket manya bandıralı “Daçya,, W şaftı kırılmıştır. Vapur, diğff minin yedeğinde tekrar rülmüştür. ,Vitmor. Ayaso! çalışmağa, başladı Ayasofya o mozayikleri tetkikatta bulunacak olan Vitmor, dünden itibaren başlamıştır, Vitmor, kendi şen bir muharririmize, şu MÜ vermiştir: “.— Bugünden itibaren © rak çalışmağa başladım. Bi “fi elimdeki kitaplarla mi bazı malimat toplayacağım" yikler zerindeki çalışma iç ay slirecektir. Neticed “a birçok mozayikleri meydan “Xİ cağımı umuyorum.” 4 İktısat Vekâleti müfettişleri Tür- ni tetkike devam etmektedirler. Dün de yazdığımız gibi, şirket, tasfiye muamelesi yapmak için Ticsret mah kemesine müracaat etmiştir. İktısat Vekâleti müfettişleri, şirketin sabip' olduğu emlâk hakkında tetkikat yap! maktadırlar. Türkiye Milli Siyorta: Şirketinin yalnız Türkiye Mili Hanı' isimli bir binası vardır. Bundan bir! kaç sene evvel bu binaya 120 bin 1-; ralık bir kıymet konulmuştur. Bu; günkü emlâk kıymetleri gözönünde! tutulursa, bu hanm kıymeti 120 bin! liradan çok aşağıdır. Yapılan bir tah mine göre, Türkiye Mil! Hanı'nın bugünkü satış kıymeti 70 bin liradan fazla değildir. Iktısat Vekâleti mü- fettişleri, Türkiye Mili Sigorta Şir- ketinin bankalardaki mevduatmı ve diğer yerlerde olan alacaklarını da tetkik etmektedirler. Henüz bu tet- kikatın arkası alınmamıştır. Bu iti- barla şirketin ne kadar açık vereceği hakkmda bir rakam söylemek imkân sızdır. Ecnebi sigorta şirketlerine ait ih- tiyat akçelerinin gübelerin açıldığı şehirlerde bulundurulması etrafında, ayrıca tetkikler yapılmaktadır. Ekonomi Bakanlığı teftiş heyeti lamalı. Bu süretle gişe tertemiz olur ve yağlı maddenin kokunu da kalmaz, reisi Hüsnli Yaman, görülen lüzum Üzerine bütün sigorta şirketleri mu- Milli Sigorta Şirketinin alacakları tesbit ediliyor | kiye Milli sigorta şirketinin vaziyeti- | 1 Iktısat Vekâleti teftiş heyeti relsi Hüsnü Yaman amelâtnm teftişten geçirileceği hak kmda dün vilâyete malümat vermiş- tir. Ü Başından yaralandı Timur adında birisi, İstiklâl cadde- sinde tramvayın önünden kaçmak İs- terken düşmüş, başı kaldırım taşına çarparak ağırca yaralanmıştır. Yara- Lı, baygın bir halde hastaneye kaldı- rılmıştır i Bütün sigorta şirketlerinin muamelö" yeniden teftiş ve tetkik edilecek Pulların zam” Pul öyle vergidir ki, al si diğer vergilere nisbetle ağır cezaları müstelzimdi” herkes damga vergisini “ dikkat eder, Halbuki s8 sadaki pullarda hattâ bi? ta pullarında bile zamki Di. lanları var. Diyelim kii ç* j sarfın üstünden düşerse * yeti. tiği yerden iki misli post” yi lar. Bu da büyük bir şe te oldukça ağır cezalar |