15 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

15 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

2 155-938 TAN SON HABER? Dördüncü müfettişlik için istenecek tahsisat Ankara, 14 (Tan) — Hükümet, Kamutaydan 4 milyon liralık tahsisat İstenilm. Projesi hazırlamıştır. 986, 937, 938 finans yılı bltçelerine konulmak sure- tile dördüncü umumi müfettişliğe 4 fettişlik bu tahsisatı hükümet binal sane ve mektep gibi inşaata sarfedecekti Bütçe esrarı! Bir İngiliz Nazırını sorguya çektiler Londra, 14 (AA) — Bu sabah bütçeye ait esrarm ifşa edilmesine âit tahkikatı yapan mahkemede müs temlekât nazırı Thomas dinlenmiştir Thomas demiştir ki: Mesleki hayatımda dokuz bütçenin esbabı mucibe mazbatalarını dinle - dim, Zannedersem bu, bir rekordur. Boş boğazlıklardan bahsedildiğini ilk defa işitiyorum. Thomas, muhaberatmın neşredil- mesinden ve zevcesi hesabına bir ev satım almış olmasına telmihlerde bu» Tunulmasından dolayı teessüf etmek te olduğunu beyan etmiştir. Bundan #onra Thomas, siyasi mesleğine mi- teallik olarak sorular suallere cevap vermiş, bu işte oğlunun isminin zik- redildiğini dostlarının kendisine ne suretle haber vermiş ve kendisinin oğlunu nasil hemen yanma çağır - mış olduğunu hikâye etmiştir. Na - zır, paskalya tatillerini oğlu dahil ol duğu halde ailesiyle birlikte Ferring- on-Sen'da geçirmiş ve sonra Brighto ka gitmiş olduğunu söylemiştir. Mu- maileyh, bütçe projeleri muhteviya- tından hiş hirseye hiç birşey söyle- memiş olduğunu kat'i bir lisanla ifa- de etmiştir. Hakimin talebi tzerine Thomas, bankadaki hesabmın ve mevduatına müteallik bordronun o mahkemeye tevdi edilmesine muvafakat etmiş - tir. Nazırm vermiş olduğu ifade üç Seyrek saat sürmüştür. Hitler İngiliz Elçisiyle görüştü Bertin (14 (A.A.) — Hitler, bu sa- İngiliz sefirini Von Neurath'da hazır olduğu halde -İngiliz sualname- si hakkında görüşmek üzere çağır e, Şekoslovakyada yeni parti dağıtıldı Prağ, 14 (A.A.) — Senato dün ge- *e “devletin müdafaası, partisi ile tâsuslukla mücadele partisinin,, da- hakkındaki kanunu mebus- İar meclisinden geldiği şekilde kabul etmiştir. Komtinistler kanunun aley- binde rey vermişlerdir. Yunan Kralı Korfoya Sidiyor Atina, 14 (Tan) — Kral Jorj yedi Yunanistana ilhakı yıldönü - mi Münssebetile yapılacak şenlikle 24 Nk etmek Üzere cumartesi gü- İF harp gemisile Korfo adasma Bidecektir, Hindenburg balonu Nevyorktan döndü veriri. 14 (Tan) — Tik defa olarak “e İ Amerika #eyahatine çıkan » denburg., balonu, 6670 kilomet- mesafeyi 40 saat ve 13 dakikada re sderek, bu sabah saat 6 da Frid- pihafene vâsil olmuştur. n iç al ordu, hava, devlet, memurla» onu selâmladıktan ve tayfayı yel #eyahatten dolayı tebrik et- hip, Sonra kendilerine bir gümüş tp Yerilmiş ve Ekenerin Alman lerindeki yüksek liyakat ve lerini belirtmi; DiKKAT! | Gazetemiz mensupları- m hepsinin hüviyet cüz- | hr vardır. | “ana ötürü her ne iş için olursa | xy 9 Eazetemiz namına müraca- haya ceklerden hüviyet etizdan- nfantleri iktarasındandır. dördüncü umum! müfettişlik için, hakkında bir kanın milyon lira verilecek ve umumi mi- arı, memurin evleri, hastane, hapi- | Macaristanda bloke kalan alacaklarımız. Ankars, 14 (Tan) — Macar elçiliği! ile hlikümetimiz arasında böke pa. ralar için yeni bir anlaşma yapılmış. tır. Anlaşmaya göre, gerek Macaris- tanm Cümhuriyet Merkez bankasın - İdaki bloke paraları, gerek hüküme- timizin Macar milli bankasındaki blö- ke parâları olduğu memlekete gire cek türistlere verilmek suretile sar- folunacaktır. Türkiye - Çekoslovakya ticaret anlaşması Ankara, 14 (Tan) — Türkiye - Göçmenlere buğday tevzii devam ediyor Ankara, 14. (Tan) — Ziraat Ban- kası hükümetin kararı veçhile Zira- at Bakanlığın gösterdiği yerlerde göçmenlere ve müktaç çiftçilere ye- meklik ve tohumluk buğday dağıt - Çekoslovakya "Ticaret anlaşmasınm müddeti bu akşam bitmiştir. Klering | anlaşması ise bu hazirana mer'i ka- | lacak ve Çekoslovakya emteası 1 Hazirana kadar umumi kontenjan karamamesi klering listesinden isti- İfade edecektir. Yeni Çekoslovakya | anlaşması 1 Hazirandan itibaren me riyet mevkiine girecektir. Alembi öldü Alembi mütareke senelerin- de İstanbuldaki İngiliz kuvvetleri kumandanı idi Londra, 14 (Tan) — Ingiliz Ma. reşallerinden Lord Alembi 76 yağın- da olduğu hal de bugün öl müştür. Daha 18 ya. şında iken ordu. ya- intisap eden. bu zeki ve ce- Sur asker, cenu- bi Afrika Ingiliz müstemle kelerinde bulunup, bilâha- ra İngilterenin Mısır yüksek ko Mareşal Alembi miseri tayin olunmuş ve harp sene - lerinde Filistinde bulunan İngiliz kuvvetlerini idare etmiştir. Not: Lort Alembi, 1915 senesinde | Ingiliz işgal kuvvetleri kumandanı olarak İstanbulda dahi bulunmuştur. Selânikteki grev hâdisesiz bitti Atina, 14 (Tan) — Selânikte işçi ler grevi hâdisesiz geçmiş ve dün de bildirdiğim gibi umumi grev akim kalmıştır. Atina ve Pirede gazeteler yine eskisi gibi çıkmış, dükkânlar a- çik kalmış.ve münakale vasıtaları iş- lemiştir, Selânikte dün ahalinin geleyanda olmasi nazarı dikkate alınarak kanlı hâdiseler çıkmaması İçin esaslı ted- birler alınmıştı. Lâmya ve Lârisadan yeni askeri! kıt'alar getirilmiş ve kuvvetli müfre-| zeler şehrin etrafını işgal etmişlerdi. Sahil boyuncada asker dizilmişti. Sabahleyin erken uçan tayyareler her tarafa hükümetin beyannamele- rini atmakta idiler. Bu beyanname - lerde hükümetin işçilerin haklı ma - taliplerini temin edeceği cihetle grev den vaz geçmeleri tavsiye ediliyord Ve cebri hareketlerin kendilerini rar edeceği bildirilmekte idi. Dün Selânikte gayet ehemmiyetsiz bazı hâdiseler görülmüştür. Gece yarısından sonra bütün. İşçi- ler greve nihayet vermişlerdi. Grev ilk dakikada muvaffakıyetsizliğe uğradı İ Atina, 15 (A.A) — Atina Ajansı İ bildiriyor: 24 saatlik grevin bittiğini bildiren gazeteler, gerek Atinada, İ gerek Vilâyetlerde hiç bir mühim hâ dise vukua gelmemiş olduğunu kay- dediyorlar. Gazeteler, bu grevin, mü temadi tahriklere karşı hiç bir sem- pati duymayan ve müfritlere karşi İbüyük bir müdafaa ordusu teşkil ey leyen çok kuvvetli bir işçi şebekesi- İmeti, | kurşunların Habeş ordusu tarafın «| Sv maya devam etmektedir. Banka şim diye kadar Trakya mmtakasmdaki göçmenlere 8700 ton tohumluk ve 4726 tonu yemeklik olmak üzere 13426 ton buğday dağıtmıştır. Ban- ka, Anadoluda mühtaç çiftçilere to- | humluk olarak 15351 ton, göçmen-| lere de yemeklik olarak 6875 ton buğday dağıtmıştır. Dum dum kurşunları İtalya İngiltereyi şikâyet etmekle hata işlemiş! Londra, 14 (AA.) — Cenevreden gelen bir habere göre, Italyan hükü- Ingiliz mamulâtr dom-dom dan'istimali hakkmdaki Italyan no- tasının neşredilmemesini Milletler Ce miyetinden rica etmiştir. Daily Telegraf gazetesinin bu hu- sustaki neşriyatma göre, bu mesele-, ye dair olan İngiliz cevabı da şimdi- İlk neşredilmiyecektir. Times gazetesinin Cenevre muha- birine göre, İtalyan hükümeti, bu vesikanm geri alınması için elinden geldiği kadar çalışacaktır, Italyanm bu hususta büyük bir hata işlemiş ol duğu anlaşılmıştır. Bu arada, İngil - terenin cevabı Mületler Cemiyeti ge- nel sekreterliğine tevdi edilmiştir. Berlin olimpiyatları için hazırlık maçları Futbol federasyonu, Berlin olim « piyadına iştirak edecek Türk Mili takımının 6sas kadrosunu hazırlar- ken, elde mevcut elemanların kıyme tini umumi bir tetkikten geçirmeğe karar vermiş ve Ankara, İstanbul, İzmir, futbolcülerini biribirleriyle karşılaştırmayı o muvafık görerek keyfiyeti alâkadar üç mıntakaya teb Niğ etmiştir. Tesbit edilen esasa gö- re, İstanbul, Ankara ve İzmir futbol- elleri, bir ecnebi takımın da iştirak edeceği turnuvada karşılaşacaklar - dır. Bu ecnebi takımın bir Avustur- ya takımı olması muhtemeldir. Bu hususta cereyan ©den müzakereler henüz intaç edilmemiştir. Hazırlanan program şudur: 6 haziran: Istanbul — Ankars Izmir — Ecnebi takım T haziran Izmir — Ankara Istanbul — Ecnebi takım 9 haziran: Istanbul — İzmir Ankara — Eçnebi takım - Bu müsabakâlar temsili mahiyeti haiz olamıyacak ve sırf milli takım kadrosuna alınacak oyuncuları de- neme maksadına matuf olacaktır, —— an. göstermiş olduğunu tebarüz ettiriyor lar. Gazeteler, hükümetin grev de- vam ettiği müddetçe almış olduğu tedbirleri de övmektedirler. Bu ted- birler neticesinde grev ilk dakika- dan itibaren muvaffakıyetsizliğe uğ- nin mevcut olduğunu bir kere daha ramıştır. Avusturya hâdiselerinin içyüzü o Şuş BAŞI 1 edecek bir vaziyette bulundurulmak- İtadırlar. Bu aralık, Almanya tara - fından, doğrudan doğruya bir darbe yapılması imkânsız gibidir. Yegâne ciddi tehlike vatan cephesi arasin daki ihtilâfı vesile edilerek yapıla - cak olan bir müdahaledir. Bu vatan i cephesi, birçok yarı askeri teşkilât jtarafından terekküip eder. Bu teşki- arın herbirisi bir şef tarafından) İldare edilmektedir ve parlâmento İ sisteminin inkişafından evvelki za - İmanda olsaydı, bunlara parti demek İ münasip olurdu, Vatan cephesini teşkil edenler arasındaki ihtilâf te- ferruat üzerinedir. Eğer bu ihtilâf- ların ekserisi mücadeleye o varmak tehlikesini göstermese, buna ebeni miyet bile vermek doğru olmaz. Başlarında o Starhemberg (o olan Heimwehr teşkilâtı bir faşist rejimi hayali ile yaşıyor. Bu teşkilât hü- kümetin sağ cenahıdır. Basvekil Schuschnig'in Ostmaedkische Sturm scharen teşkilâtı ile, başlarında mü- şavir Kundschak'ın bulunduğu Frei- heitsbund teşkilâtı hükümetin mor- kezidir, Frelheitsbund teşkilâtı hı- ristiyan » sosyaldir ve sosyalistlerin programlari hıristiyanlık idealine uyduğu takdirde, onları sinesine ka- bule amadedir. Halbuki o Heimweh- ren'ler, 1984 şubatında mağlüp et- tikleri, eski sosyal demokrat 804ya- Bstleri ile hiçbir veçhile anlı istemezler. Mayısın onuncu günü yapılan nü- me»işlerin ehemmiyetini nl k için bu izahatı vermek lâza gün, resmi geçit esnasmda birtakım hâdiseler olacağı belli idi. Polis kuv. vetleri seferber edilmişti. Başvekil Sehuschnigg kısa bir nutükla Frei- heitsbund'larla hiristiyan sendikala- «min kıymetlerini takdir etti ve ken disinin de Avusturyanm selâmetine çalışan hıristiyan bir işçi olduğunu söyledi. Bu sözler çılgın bir alkış la karşılandı. Ve gı mi başla" dı. Başvekilin tribü; ünde bir bâdise olmadı. Fakat biraz ilerde halk, havkırıvor, yumruklarını kal - diyordu. Birdenbire bir ses odu- İnebolu Miztöi 'maznunlar İşletme şefi Zekeriya İsticvap edilirken Evvelki günkü sayımızda İnebolu vapurunun batmasında suçlu olarak Adliyeye verilenlerin İzmir Ağır ce- za mahkemesinde muhakemelerine başlandığını bildirmiş ,ve bu husus- ta İzmir mubabirimizin gönderdiği telgrafı koymuştuk. İzmir muhabiri» miz dün de suçlular muhakeme €8 nasında aldığı fotoğrafları gönder- miştir. Yukarıda neşrediyoruz: Bu dava münasebetile Denizyol * ları işletme şefi Zekeriyadan bir mektup aldık. Bu mektubu aşağıya koyuyoruz: Gazetenizin 12 Mayıs 1936 tarihli nig'le Starhemberg | arasındaki ihtilâf INCIDE , Starhemberg! Yaşasın Sivil olarak gelmiş olan heim- wehr'ler Freiheistbund teşkilâtma ıslık çalıyorlar, yuha çekiyorlar ve — 1934 şubatta Viyanayı kim kurtadı? Fey kurtardı! Yaşasın Fey yaşasın Starhemberg! Diktatörlük Starhemberg'in'dir. sm Heim- wehr! Diye bağırıyorlardı. «işi tevkif etti. Resmi geçidi ihlâl etmek (o istiyenler götürüldü. Fa- kat geri kalanlar daha şiddetle hay: kırıyorlar, resmi geçide iştirak eden- ler aleyhine bir hava yaratıyorlardı. Bir aralık, resmi geçidi seyre ge - enler ,onlara sırtlarını çevirdiler ve o esnada, bir evin balkonuna çık » olan Kaymakam Fey'i selâmla- lar Böyle bir nümayişin kavga ve imilendele ile neticelenmemesi | için »falâde bir disipline lüzum vardı, ve hayret verici disiplin mevcut- Fakat, Heimwehren ile Freihgits- bund gibi, Avusturyanın İstiklâl ideali üzerinde bir! iş iki teşki - ât arasındaki bu soğukluk kayde değer. Bu iki teşkilât, ittihattan kuvvet doğacağını nasıl unuturlar? Almanya hemen bundan istifade et- mez mi? Çekoslovakya ile Macaristan Yaş Polis birkaç larasında ihtilâf Peşte, 14 (AA) Bütün Macar matbuatı, Çekoslovakyada neşrolu - nan yeni devlet emniyet kanununa şiddetle hücum etmektedirler. Gaze- teler bu kanunla Çekoslovakyadaki bütün Macar, Alman ve Polonyalı ekalliyetlerin mahalli hükümetlerin bâziçesi olacağını yazmakta ve mu- rin garantisi altmda bulunan ter hukukunu ihlâl eden ve İ beynelmilel menfaatlere dokunan bu meselenin tetkiki için beynelmi- lel bir mahkeme teşkili istemektedir İler, İnebolu suvarisi Mehmet Ali kaptan Isticvap edilirken nüshasmm üçüncü sahifesinin ikin- ci sütununda (İnebolu faciası) baş- lıklı yazıdaki (süvari, fazla yükü Vekâletin emrile aldığını ifade et - miş ve Zekeriya da filhakika böyle bir emirle kaptana iskeleden mal al- İ ması için tebligatta bulunulduğunu ileri sürmüştür) ibaresile süvarinin ve onu teyiden benim söylediğim sözler katiyen yanlıştır ve söylem miştir. Keyfiyetin ilk çıkacak nüsha nızda tashihini saygılarımla dilerim, Denizyolları İşletme Şefi | Zekeriya |, | diri diri yandı K i 4 Dimağda ameliyat ! — Fen, doğrusu çok ilerledi. Dtn bir frenk gazetesinde okudum, Por- tekizli bir doktor, insan dimağını a- gıyor, içinden İstediği bir kısmı çıka- ryor, yerine daha taze ve yeni bir parça yamıyormuş. — Olagan şeydir. . — Ne diyorsun; birader? Lâfa ko lay. Dimağ bu! Açıp içinden bir kıs- mini alarak yerine başka bir parça koymak olur şeymi?. — Dünyada olmıyan ne var ki? Hem bu söylediğin yeni bir sey de- ğildir. — Anlamadım. Yeni değil mi? He- rif açtığı dimağdan meselâ malihül- ya veya sar'a gibi bir İlleti tevlit e- den hasta parçayı ayırıyor yerine sıh hatli bir parça ikame ediyormuş, Ne zaman tababet böyle dimağ ameliya- tı yapmaya muvaffak olmuştu. © — Tababeti bilmem ama, böyle a- meliyat yapanlar vardır , , — Yaaa. Kimdir bu mucizeyi ya- pan?.. — Be kuzum. Sen bir dalgın adam sn. Alırsm eline bir frenkçe gazete, başlarsın okumaya! Orada harika di ye yazdıklarmı harika sanırsın. Bu senin dimağda değişiklik dediğin şeyi dünyada ameliyatsız yapanlar var, Hem eline neşter almadan. — Garip şey!, arip şey değil, herkesin bildiği Misalmi istiyorsun. İşte daha üç sene evvel 6 milyon komünis- ti olan Almanya. Baştan aşağı nas- yonal sosyalist. İşte Ingiltere, bundan evvelki inti- habâlta amele fırkasmın prensipleri- İne sarılan memleket ekseriyeti son intihabında birdenbire muhafazakâr- tarm programımı alıyor. İşte, on beş sene evvelki Nberal, hattâ komünist Italya! Bugün fasist, hem de kuzgu- ni faşist!. İşte sen dahu dim kayna- tanm aleyhinde idin, Bugün lehinde- sin! İşte ben! Işte Necaşi! İşte E- den, işte Gandi, İşte rahmetli Veni- zelos! Ve işte Mussolini! , Bunlarm her biri dimağları açıl. madan dimağ değişikliğine uğramış değil midirler?.. Ne diye şimdi tut- muş ta bir veya iki hasta Üzerinde ufacık bir ameliyat yaptı diye bana Portekizli cerrahi gösteriyorsun?! B. FELEK Feci şey 3 küçük yavru Zile, (Tan) — Iğdir nahiyesine bağlı Elik Tekke köyünde tüyler ür. pertici bir yangın olmuştur. Ahmet oğlu Halilin oturduğu yedi odair ev dikkatsizlik yüzünden tutuşmuş, ta- mamen yandığı gibi çocukları 10 ya- şında Fevzi, 4 yaşında Ayge ve he - Büz 4 aylık bir yavru olan Recep te baykıra haykıra kül olmuşlardır. Bunlardan başka beş öküz, üç inek ve üç dana yanmıştır. İran Elçisi itimatnamesini verdi Ankara, 14 (A.A.) — Iran büyük elçisi Ekselans Halil Fahimi, bugün saat 16 da mutat merasimle Cümur- reisi K. Atatürke itimatnamesini tak dim etmiştir. Recep Peker geliyor Ankara, 14 (Tan) — Recep Peker inkılâp dersini vermek üzere bu ak- şam İstanbula hareket etmiştir. Ankara Hukuk Fakültesinde Ankara, 14 (Tan) — Ankara Hu- kuk fakültesinde imtihanlar bu aym 25 inci günü başlayacaktır. 2 ve 3 ün cü amıfların imtihanları 25 Hazira» na ve birinci sınıfın imtihanı 28 Ha- ziranâ kadar sürecektir. İ Küçük Haberler — i * Ankara, 14 (Tan) — Cümhuri- yet Merkez Bankası kanununun 7 ve 38 inci maddelerinin değiştirilme si hakkımdaki lâyihayı hükümet ka- mutaya vermiştir. * Ankara, 14 (Tan) — Bursa Zi- raat Direktörü Raifin birinci umumi müfettişlik ziraat müşavirliğine ta- yini kararlasmıştır. * Ankara, 14 (Tan) — kanlığı teşkilât kanun hazırlığını bitirmiş ve lâyihayr kadro cephesinden tasdik etmesi için Fi- nans Bakanlığına vermiştir. N “ g ize b e ği dt üni İİİ 0100 M ligi 92 Sür imada et” VR Alta, ks İM are