15 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

15 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

TAN Abone ve ilân şartları: Muhalifler Türkleri yer yüzünden kaldıracaklara yol gösteriyorlardı | Ayni zamanda Ankarada bulunan iz mümessili (Binbaşı Vital) e — bütün eşyaları toplıyarak mai- yetindeki memurlarla — derhal Is- tanbula hareketi için emir verildiği gizlice haber alınmıştı. Hiç şüphe- siz ki Binbaşı Mister Vitalin aldığı bu emirle İstanbulda baş gösteren harekât arasında mühim bir müna- sebet vardı. Mustafa Kemal Paşa, Istanbuldan artik ümidini büsbütün kesmişti. Ve onun İçin, oradaki teşkilâtm mühim unsurlarını derhal Ankaraya çek- mak için, icap eden emirleri vermiş- ti... Şayet Istanbulun mukadderatı; meş'um bir akıbetle neticelenirse, © zaman büsbütün milli varlığa isti- nat edilecek; her tehlikeye karşı en son kudretle göğüs gerilecekti. » Muhalifler; bu felâket zulmetleri içinde, ortaklarına meşale tutuyor - lar; Türkleri yeryüzünden kaldırıp onun muazzam mirasına konmak 1s- tiyenlere yol gösteriyorlardı. Daha dün, tulumbacı kahvesinde tulumbacı elbisesi giyerek resim al- dirirken, bugün Osmanlı imparator- luğunun (âyan meclisinde aza) İk gibi en yüksek ve şerefli bir mevkii- ni işgal eden sabık (maarif nazırı) — ve memleket münevverlerinin baş tacı olan — (Meşhur filosof, Rıza Tevfik bey; âyan meclisinin (Damat Ferit paşa köşesi) ni de tulumbacı kahvesine çevirmekle iktifa etmiyor; (Alemdar) gazetesinin (bir mudhi - kei fecia) başlığı altında yazdığı baş wakalede aynen söylüyordu: Aynen (Buhran oldu. Fakat, memleketi - mizin siyaseti dahiliye ve idareyi- 8inde zerre kadar bir değişiklik yok- tur, Gene zihniyet (yani türkçesi) kafa, o kafadır. (Evvelki kabinenin ne gibi zaru - retler karşısmda istifa edip çekildi- Gini tabattur ve tesmmül edince: (Allahü yestehzi bihim.. ilâh) kavi! celilinin delâlet ettiği manayı hikmet, hakkiyle anlaşılır. (Bugünkü harekâtı milliyenin, ha- kikati halin belâgatine nazaran, bir harekâtı mezbuhaneden başka bir gey olmadığını bu kafalar ne vakit hissedecekler.) (Bizim rüfekayı siyasetimiz de, yani (nasyonalist -- emperyalist --| pan islâmist olan Turancılarm tu- haf tabirlerince) Damat Ferit paşa yaranı meyanmda bugünkü (heves- kâranı hükümet) i istirkap edecek derecede ahmak bir adam yoktur. (Biz, kemali samimiyet ile itiraf «deriz ki, bu hale çaresaz olmak, memleketi kurtarabilmek için bir Ferit Paşa değil; kırk tane Bismark kifayet etmez. (Alelhusus o itikattayız ki; kabi- ne teşkilinden evvel yapılacak bir şey, yerine bir şey vardır. O da, (hareketi milliye) mamile Anadolu- yu yangın yerine çeviren bu (celâ- 1) lerden haki paki vatanı temizle- mektir.) Rıza Tevfik Bey; cahil, basit, ip- tidat ruhlu, softa kafalı bir adam olsaydı; bu sözler çok görülmez; ve hattâ Damat Feridin,. Hoca Sabri- nin, Konyalı Zeynelâbidinin, Gü- müleinelinin, Miralay Sadık Beyin, Kiraz Hamdinin sözlerine yapıldığı gibi, bunlara da kulak verilmezdi. Fakat Rıza Tevfik Bey, bunlar gibi EEG KP ği LAYIKI YU VE tele POT LL Ziya ŞAKİR değildi. (Sapına kadar münevver) J olduğunu iddiz etmekle geçinirdi. j Ve bu iddia da, hiç yalan değildi. İŞu itibarla Riza Tevfik Beyin (ce lâl) ne demek olduğunu herkesten daha iyi bilmesi lâzimgeli Rıza Tevfik Bey, pek âlâ biliyor ve görüyordu ki; Paristeki Dörtler; Onlar ve daha bilmem kaçlar mec- lisleri; meyhanelerde dalkavukları- na şunu bunu bağışlıyan sarhoş mi- rasyediler gibi; — tarihi şerefi, ta- rihle başlıyan — (Türk milleti) nin malmı, yağma ediyorlar. Asırlar.| danberi (Efendi Türk) ün sayesinde İve himayesinde. yaşadıktan sonra, şimdi ona İhanet ve hiyanet eden İnankörlere bağışlıyorlardı... Bu he- sabı sormak, Türkün hakkı değil miydi ?.. Ve kendinde bunu soracak kadar hak ve kudret bulan Türke, (celâl) mi denirdi? Rıza Tevfik Bey; mütarekenin ilk günündenberi, sokakta rastgeldiği İngiliz neferlerinin cıgarasından ci- garasını yakmağı geref addetmiş;| İngiliz zabitlerinin istiskal ve haka-| retine uğramağı: — Hakları var. Galipler, azamet- li olurlar. İ Diye, pek tabii telâkki eylemişti. Fakat Türk; hiçbir zaman zilleti ge- İ ref addetmez; beni karşı göste-| rilen hakareti tabii telâkki edemez- di. Türk ölür, fakat inlemezdi. İ Rıza Tevfik Bey de görüyordu ki; hiçbir galip millet, mütarekenin ilk günündenberi Istanbul sokaklarını çiğniyen (galipler) kadar kaba bir| gurur göstermemiş; İnsanlığın aziz ve mukaddes gururunu İğrendirme- mişti,.. Insan vicdanınm en büyük sermayesi olan bu gururu ezdir- mek, çiğnetmek istememek, acaba (celâli) likten mi ileri gelebilirdi?. Trakyadan, Havran dağlarına ka-| dar uzayıp giden; Garbi Anadolu, Adana, Maraş, Antep, Urfa cephele- rinde; milli şeref ve istiklâlini mu- hafaza etmek için, aziz vücutlarmı düşman kurşunlarına karşı geren yurdu ve milleti için seve seve ba- gırlarmı deldiren, insanlığm en yük-| İsek fazileti olan namus vazifesini ifa etmek için en küçük bir şikâyet ıstırabı bile çıkarmadan tatlı canını feda eden Türk evlâtları, nasıl (ce lâli) addedilebilirdi?.. Bu susilerin cevabını, yine bizzat Rıza Tevfik Bey vermişti... Sözüne her halde inanılması câiz olan bir İsatm, kendi müşahedesine nazaran bize anlattığına göre, Rıza Tevfik Beyin bu makalesinin intişar ettiği gün, Rıza Tevfik Beyle içli dışlı gö- rüşen bir ahbabı doğruca âyan mec- lisine gitmiş; elindeki gazeteyi gös- termig: — Filozof! ları yazmağı Demişti... Rıza Tevfik Bey, haki- katen (filozof) olduğunu ispat et- miş.. hiç kızmadan, hiç telâş etme- den; elini cebine sokmuş, clizdanını çıkarmış, içinden yüz liralık bir banknot çekmiş, o yazıların üstüne kapamış: — Aziz dostum!.. Hangi yazıdan bahsediyorsun. Göster bakalım, © yazıları, Cevabını vermişti... Tipkı Ali Ke mal Beyle, ismini anmak istemedi- ğim büyük bir edip ve şair gibi... (Arkası var) Utanmadın mi bun- Di GUT erer EA YİL Gi vrf Sigortalı abone şartları Yallık Altı aylık 1700 900 Dân için İlâncılık Şirketlerin müracaat edilmelidir. Küçük iliniar doğrudan doğ uya idaremizce almabilir. Küçük ilânların 5 satırlığı bir fefalık 30 kuruştur. 5 satırda! fazlam icin satır başına 5 kurus alımır Bir defadan fazla için ye tündan X 10 kuruş indirilir ULMACAMIZ | i 2 3 45678901 SOLDAN SAGA VE YUKARDAN AŞAĞI 1 — Avrupada bir devlet (9), 2 — Nbay (4). Bir hece (2). No- ta (2). 3 — Millet (4). Medet (4). 4 — Buğu (3). Pây (4). Uzak ni- dası (2), 5 — Beyaz (2). Züppe (5). 6 — Belediye (4). Mahruk (5). 7 — Oruç ayı (6). Mısırdski ne- hir (2). . 8 — Hücum (4). Istemiyerek ya- pılan zarar (4) 9 — Memba (5). 10 — Fazla doldurulmuş (5). Ba- ba (2). rir (5). DUNKU'» BULMCAMIZIN HALLI 1 — Paravan (7). Dar (3), 2—1 (2). Dolu (4). 3 — Rica (4). Alık (4). 4 — Alaman (6). 5 — Ara (3), 6 — Adana (5). Ok (2). 7 — No (2). Do (2). Azar (4). 8 —Lâ (2). Akaret (6). 9 — Dul (3). Ze (2). 10 — Irk (3). Atak (4). 11 — Rak (3). ULUR ILaAMLAK 80 - 100 lira irad getiren piyasa- nın İşlek yerinde dükkân (veyahut Ayaspaşa, Cihangir, Kabasakal'da denizi gayet iyi gören ve önü kapan- mayacak kâğir bina arıyorum. Fia- tı, mevkii, geliri, vergisi hakkmda tafsilâtlı mektupla TAN gazetesinde İşıkbay rumuzuna müracaat, ZAYI — 3968 sicil No. amatör ş0- för ehliyetnamemi kaybettim. Ye- nisini alacağımdan zayiin hükmü yoktur. Omiros Mumcu ZAYI — Usklldar Kız San'at Orta kısım 1933-1934 senesine ait almiş olduğum mezuniyet diploma suretini zayi ettim. Aslını alacağımdan ev- velce almış olduğum diploma sureti- nin hükmü kalmadığını ilân ederim. Şükriye İstanbul Ikinci Icra dairesinden: Mahcuz ve paraya- çevrilmesi mu- karrer bir adet istim kazanı 18 ma- yın 1936 pazartesi günü saat 16 da Istanbulda Sultan bamamımda Yeşil direkte Polis karakolu Okarşısmda Hoca hanında 8 numarada açık ar- tırma ile satılacağından taliplerin ayni gün ve saatta mezkür mahalde hazır bulunmaları ilân olunur. (22983) ZAYI — Galata Ithalât gümrüğün- den aldığımız 1612 numaralı beyan- nameye aid 300825 sayılı ve 10.7.0935 günlü, irat makpuzunu za- yi ettik. Yenisini çıkaracağımız dan eskisinin hükmü olmadığını i- lân ederiz. Sadık oğlu Mustafa Ah. met ve Şürekâsi, 11 — Tren arabaları (5). Işık >) MEMLEKET MANZARALARINDAN: Kırklarelınde İstanbul caddesi MEMLEKETTE Koyun otlatmak yüzünden büyük bir kavga oldu Balıkesir, (Tan) — Büyükbostancr köyünden Çoban Ahmet, koyun sü- vüzüne maruz kalmıştır. | rülerini başka bir köy otlakiyesinde otlattığı için başka çobanların teca- Vak'a şöyle olmuştur: Bostancı köyünden Çoban Ahmet iyi bir otlakiye bulmak ve koyun sürüsünü otlatmak üzere Nergis köyüne ait bir otlakiye- ye koyun sürüsünü sokmuştur. Nergis köyü çobanları, hemen Ahmedin ğu yere gelmişler, sert ve ağır bir lisanla koyunlarını alıp çıkması söylemişlerdir. Ahmet, sürüyü hiçbir tarafa götüremiyeceği cevabmı ver- miş, bu cevap işi kızıştırmıştır. Nergis köyü çobanları sopaları, bıçakları, tabancaları çekerek Ahmede hücum etmişlerdir. Ahmet, bu boğuşma esnasında kurşunla yaralanmış- tar. Silâh seslerini duyan köylüler hemen mahalli vak'aya yetişmişler, ya- ralı, baygın bir halde memleket Bastanesine getirilmiştir. Suçlular hak- kında takibata başlanmıştır. Kaçakçı kadın mahküm oldu Balıkesir, (Tan) — Böremit ilçesinin Hekimzade uramından Fatma ile kızının kâğıt kaçakçılığı yaptıkları haber alınmş, yakalanarak ihtisas hak yerine verilmişlerdir. Yapılan duruşmada Fatma altı ay raet etmiştir. hapis cezasına çarptırılmış, kızı be- Gayrifenni şekilde yapılan çeltik ekimi yasak edildi Terme'den Samsun, (Tan) — Samsuna bağ- ii Terme kazasında çeltik ziraati ol- dukça ehemmiyetli bir safhada bu- lanmaktadır. Şimdiye kadar gelişi- güzel yapılan çeltik ekiminin bundan böyle sıhhi ve fenni mevzulara uy- gun bir şekilde yapılması için vilâ- yetçe gereken teşebbüslere girişil - miştir. Sıhhat ve Ziraat Bakanlık- larmca 1936 yılına mahsus olarak, “Çeltik ekiminin ne gibi şartlar için de yapılabileceği” hakkmda hazir - lanan talimatname vilâyete gelmiş ve bu talimat ilgili bulunan bütün köylere bildirilmiştir. Çeltik ekimi- nin sıhhi ve fenni şartlar dairesinde yapılmasını ve bu talimatın tatbiki- nin temini için vilâyetten gösterilen lüzum üzerine Ziraat Bakanlığı çel- tik uzmanlarından Rahmiyi bu işe memur olarak vilâyetimize gönder- miştir. - Rahmi, Termeye giderek çeltik sahalarmı tetkik etmiştir. Çeltik ekimi çorak ve sulak arazi- bir görünüş #ihhati üzerinde fena tesirler husule getirmekte olduğundan bu yıl ancak talimata uygun olan sahalarda ekim yapılacak ve bunun hâricindeki yer- lerde çeltik ekimi yasak edilecektir. | Bu civardaki köylülerin sıhhi du- rumlarmı sıtma mücadele cemiyeti yakından takip etmektedir. Terme- de çeltik ekiminin gelecek yıllarda en İyi bir şekle konması İçin muay- yen bir program tatbik edilecektir. Baba oğul boğuldular Trabzon, (Tan) — Elektrik şirke- ti memurlarından Giresunlu Hüse- yin ile oğlu 13 yaşlarındaki Musta- fa, Visera'da fabrika yanmdaki ku - lübede otururlarken, birdenbire dağ- dan inen selin zorile tutunamamış de yapılmakta ve bu da ekicilerin| ve sürüklenerek boğulmuşlardır. İPEK ve Dühuliye 20 - Sinemalarında bugünden itibaren VA PYAR ARI İkon 25- Hususi 35 kuruş MELEK “TAN, Çukurova civarında yeni ekim vaziyeti Çukurova, (Tan) — Havalar çok iyi gitmektedir. Çiğit ekimi hararetle devam ediyor. Ekim, nihayet on beş güne kadar bitmiş olacaktır. Birkaç hafta evvel yagan sürekli yağmur- lar, pamuk ekimini bir parça gecik- tirmiş olmakla beraber çiftçiler bu- günlerde bu yüzden kaybedilen 2a- manı telâfi etmek tçin harüretle uğ raşmaktadırlar. Ekim vasiyeti, sureti umumiyede memnuniyeti mucip bir haldedir. Ka rataş ve havalisinde arpalar seçilmek tedir. Kebma mödayları yavaş ye vaş kararmaktadır. iuress, mahsul bakımından iyi neticelere kavuşacak kazalar arasındadır. Yeni buğday mahsılünün istihsali ne pek az bir zaman kaldığı için stok buğday fiyatlarında mahsüs bir dü şüklük başgöstermiştir. Yirmi gün önce kilosu 5,25 kuruşa satılan buğ- daylar, bugün 4,5 Kuruşa kadâr duş müştür. Havaların müsalt gidişi, pa muk mahsulünün de çok verimli ola cayı kanaatım kuvvetlendirmekte * dir. EE Tuhaf şey Dilsiz bir çocuk konuşmağa başladı İzmir, (Tan) — Köşk de oturmakta olan İzmir Dilsiz mek- tebi mezunlarından dilsiz Hüseyin, geçen gün arkadaşı .Austafa ile Karâ gerneye gitmiş ve bir aralık uyu * muştur. Hüseyin, uyandıktan sonr& dili açılaraz arkadakşını ismile ç8 * Zırmaya ve konuşmaya başlamıştır. Çocuk sevinç içindedir. Çocuğun fi£ yolojik vaziyeti ve dil çözülüşünün & İ milleri mütchassıslar tarafından 8 - raştırılacaktır. Hüseyinin İzmir mer kezine çağırılması muhtemeldir. Ekmek fiatleri indirildi Balıkesir, (Tan) — Uray Kurulunun toplantısında buğday fi- yatlarda görülen tenezzül üzeri”? birinci ve ikinci nevi ekmeklerde” yirmişer para tenzilile 9,5 ve 12 k9” ruşa ve Üçüncü nevi ekmekten de bi" kuruş tenzilile 6 kuruşa verilmi karsr verik * Balıkesir, (Tan) — Balya 16” sine bağlı Hacı Hüseyin köyünü larak bulunmuştur. katta ve adli muayenesinde ecelile öldüğü anlaşılmıştır. oi * Amasya, (Tan) — Kültür çini rektörü Fevzi, senelik teftişle' başlamıştır. “Kültür direktörü ME dfona gitmiş, ilçenin kültür vazi” tini tetkik ve bütün mektepleri # trol etmiştir. aye * izmit, (Tan) — Vilâyetin hayatında son aylar içinde ab bir durgunluk göze çarpmaktlfı. Tmanyurdu ile Akyeşilsporun İltg: ketsizliği Izmitlleri yanlış bir “yy ba silrüklemiştir. 19 Mayısın gil bir spor günü olacağı temin mektedir. Halk, bu arada bu We günün ilk klüplerinin hareketi"? sile vermesini bekliyor