15 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

15 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

sam $ PİYASA VAZİYETİ Tüccar, yeni sene rekoltelerini kat'i neticelerle beklemektedir. Va - kia, buğday mahsülünün bol olacağı hakkında Ümitler git- tikçe tahakkuk etmek- tedir, Fakat buğday mahsulü- nün miktarı hakkında kat'i bir fikir edinmeden, buğday ticareti sahasın- da ona göre, bir vaziyet almak kabil olamıyacaktır. Bu sene nekadar afyon mahsülü elde edileceğine dair bir fikir edin- mek sırası da gelmiştir. Çünkü ha - valar her tarafta iyi geçtiği için, her sene afyon mahsulünü ziyana uğra» tan dolu, bol yağmurlar gibi tabii a- fetler olmamıştır. Mâamafih afyon mahsulünün bol olacağı, piyasada afyon tacirlerini düşündürmektedir. Çünkü elde stok mallar vardır, Yeni sene mahsulü de buna ilâve edilecek tir. Bu vaziyet karşısında uyuşturu- cu maddeler İnhisarının alacağı ted birler hakkmda da malümat yoktur. Bu sene fındık mahsulünün de bol olacağı anlaşılmaktadır. Her se- ne bu mevsimde Karadeniz mınta - kasmda fındıklar doludan ve şiddetli soğuklardan müteessir olurdu.Bu se- ne böyle olmamıştır. Fındık fidan - larında görülen tomurcuklar hava - Türkiyede şarap istihsalâtı Son zamanlarda Hollandadan da siparişler -gelmeğe başladı y 5 İnhisar idaresinin Türkiyede şarap istihsalâtı gittik- ların İyi gitmesi yüzünden gittikçe büyümektedir. Tütün flatleri Istanbul tütün piyasası durgundur. Son günlerde Almanyadan engin tü tünler Üzerine sipariş artmıştır. İs tanbul piyasasında mevcut stok 100 bin kilodan ibaret; tir. Bu malların ekserisi Çekoslovak ya rejisinin münakasasına bağlan miştir, Polonya rejisinin açtığı münaka saya nümuneler Bükreş yoliyle Po- loryaya gönöderilmiştir. Setin alı nacak tütünler, Trabzon, Bafra, Taşova, Düzce, Gönan, Trak: ya, İzmir tütünleridir. Tunus't beynelmilel üzüm kongresi Teşrinlevvel ayında Tunustâ bey helmilel bir üzüm kongresi toplâna- caktır. Bu kongrede görüşülecek me #eleler şunlardır: 1 — Beğ çubukları, 2 — Yaş lizlüm 3 — Kuru üzüm, 4 — Üzüm suyu ve kullanışı 5 — Üzümün tababet âlemindeki kıymeti 8 — Uzüm istihlâkini için propaganda. Tunusta toplanacak olan beynel- milel üzüm kongresine Türkiye de iş tirak edecektir. Avustralyada tütün sarfiyatı Avustralya Ticaret ve Gümrük Nezaretinin verdiği malâmata göre, 30 Haziran 1935 de biten mali sen zarfında bu memlekette adam ba- gına 287 Wbre tütün sarfedilmiştir. Bu miktar şu tarzda ayrılmaktadır: | tütün, 0,04 libre 2,11 libre mamul puro ve 0,72 libre sigara, No. 23 Âdemle Havva Bürhan CAHİD | tüccar elinde Samsun, arttırmak çe artmaktadır, Bilhassa İnhisarlar İdaresi tarafından yapılan şarapla» rın iç piyasalarda sarfiyatı yavaş ya vaş çoğalmaktadır. Son bir iki sene içinde İnbisar şarapları yalnız iç pi- yasada değil, diş pazarlarda da rağ- bet görmeğe başlamıştır. Geçen senedenberi İsveç Inhisar şaraplarının en iyi müşterisi sırasi- na girmiştir. İsveç tarafından ak - nan şaraplar, Tekirdağı fabrikası ta rafından yapılan dömisek beyaz şa- raplardır. Bu şarap tipi, İsveçte ol- İ duğu gibi, Holandada da rağbet gör İmeğe başlamıştır. Son zamanlarda İnhisar İdaresine Holandadan nümu ne olarak siparişler başlamıştır. Bu nümuneler arkasmdan daha geniş mikyasta siparişlerin geleceği ümit edilmektedir. İnhisar şaraplarma o Belçikadan birkaç firma da talip olmuştur. İnhi sarlar İdaresinin geçen sene Anvers sergisine iştiraki, Türkiye şarapları *l Belçika | 'İna sebebiyet vermiştir. için de Avrupada maruf firmalara nümuneler göndermelstedir. Son z8- manlarda Almanyadan çilek, ahudu du likörleri üzerine birkaç sipariş ol muştur. İnhisarlar İdaresinin Filistinde Telâviv şehrinde açılan beynelmilel gergiye gönderdiği likör nümüneleri pek beğenilmiştir. Yakmda Filistin- den Nkörlerimiz Üzerine siparişlerin başlayacağı ümit edilmektedir. Türkiye liköğrleri evsaf itibarile Avrupa likörlerini n ekserisinden yüksektir. Çünkü likörler, bazı fab- rikalarm yaptığı gibi, esanstan değil doğrudan doğruya meyvalardan ya- pılmaktadır. Fakat böyle olmakla beraber, İnhisar likörleri Avrupa pi- yasalarında pahalı görülmektedir. Bundan başka Avrupanm bilhassa Fransanın bütün dünyaca tanınmış likör firmalarına reka'et yapmak i- çin, bu sahada büyük fedakârlıklara ve bilhassa reklama ehemmiyet ver mek lâzımdır. Tekirdağı şarapları için büyük masraflarla reklam yapılmadığı hal e yemeden İstanbulu bekliyor. Hayal ve ben onun bu heyecanm- dan tamamiyle uzağız. Ben çok öz- İlediğim annemi göreceğim için mevi- İ niyorum. Bu sevinçte artık Hayale tamamiyle sahip olmak zevki de Özlemedim mi, Sorulur mü hiç. var. İstanbul özlenmez olur mu? Fakat İstanbula kolumda sokakta yahut içimdeki o ükde bu sevgiye üstün bir mağaza tezgâhında bulunmuş çıktı. İstanbuldan her gelene sorar- | frenk kızı ile değil, gene İstanbulun dım; mı? Sorduklarım bana güldüler: — Tabiti Şimdi hasretlisine kavuşan bir A- ibiyim. di- #ik gibiyim. Istanbulu yö im bin “ha ee insan | merdivenlerde o biriken (hamallar: ye sevinçten kalbim çarpıyor. yanın bu en güzel parçasını Avrupada çok oturduktan sonra gö- kıymetli bir incisi ile döndüğüm için — Hâlâ sokaklarda tüküren var | başımda tatlı bir gurur rüzgürr da esiyor. Nihayet Şevket Vamık bey İstan- bula kavuştu. Fakat daha Sirkeci rıhtımında onun yüzünü buruştur - duğunu farkettim. Sebebini de anla- gördü. Bir tanesi hatır hatır yediği rürse içi acır. Neden bilem, tabia- | karpuzun kabuğunu gayet tabi bir tin bü emsalsiz çok ihmaleiyiz. nadide bir gül görür de Üstüne tü hediyesine» karşı | hareketle fırlattı. Attı. Ve üstü ba- Alikasısız. İnsan | $7 kir içinde, kokusu daha uzaktan - |düyulan pis bir dilenci kadm bir kürür ml, Yoksa onu seve seve kok- | cingene kadını Avrupudan gelen yol m? culardan yağlı bir sadaka koparmak ket Vamık bey sahiden bir İs- | için sırnaşmağa başladı. âşıkı. Istanbuldan bahseder- | gözleri yaşarı- yor. Bu adam yıllarca bu sevgisini | “esi titriyor, Şevket Vamık beyi lâkırdıya tut- | tüm. Bizi karşılamağa gelen Hayalin amcası ile bizim emektar Hayreddin asıl saklamış bilmem. Şimdi bir| ağa eşyamızla meşgul oluyorlardı. nostaİgigue sersemliği içinde yemek Şevket Vamık bey Avrupa muaşe- | Şarap lâboratuvarı de, iki beynelmilel sergide teşhir e- dilmesi yüzünden, İsveçte Holanda- da da rağbet görmüştür. Şarap ihra catinı daha ziyade artırmak bu vesi- le ile memleketimize para sokmak kabildir. Fakat şarap flatlerini dahe ucuza mal etmek lâzımdır. Fakat dı şarıya ucuz şarap verebilmek için, herşeyden evvel, iç piyasada şarap sarfiyatmı arttırmak çarelerine baş lerde şarabım himayesi için, üzüm ev şarap günleri yapmak - suretile Üzüm ve şarap istihlakini arttırmak yolları aranmaktadır. Türkiyede de şarap sarfiyatmı arttırmak için, bu gibi tedbirlere ihtiyaç vardır. Bugün kil şereit altında şarap sarfiyatı mahdut sahaya inhisar edecek, ve bu yüzden şarap fiati de ucuzlami- yacaktır, Bulgaristanda şarap ihracatı artıyor Bulgar İhracat Enstitüsünün ver- diği malümeta göre, Bulgar şarap: TAN KONOMİ Alış o Satış Sterlin 623. 426,— 1 Dolar İlim İ2— 20 Fransız Irangı 164— 167.— 20 Belçika frangı 80— M4— 20 Drahmi 20.— — 20 İsviçre fr. o 815— OO 420— 20 Çek kuron o B4— si.— 20 Ley Ii 16 20 Dinar 40.— 52— Liret vesika 190, 196. Florin 1250 34— Avasturya gilin — 22— 4— Mark 28, 31— Zor 71— 4— Pengo — M— Leva 22— 2— Yen 0— si— İsveç kuronu |—|—o010— 33,— Alm m Banknot M1,— 43,— iÇek Paris üzerine 12,03 İnçiliz üzerine 625,75 Dolar 07 Liret 10,12,10 Belga 4,67,96 Cenevre 24540 Leva 63,962 Florin Çekoslovak Avasturya Mark İsveç kuronu İspanya pezeta Esham İş Bankası Mü. Kupon kesik 85— eş” 890 » | 1 ,, Hamiline 590 Anadolu X 60 4— #100 41. Sirketihayriye 15 Tramvay 1915 Bomonti Nektar Kupon kesik 744 Terkos 1240 vurmak * ap eder Başka memleket-| BORSA - PİYASA 14 MAYIS PERŞEMBE Para Borsası Mısır Tahvilleri 1886 1 e pas 1903 II K. kesik 88,50 89,50 1611 II K. kesik 83.50 14,50 Tahvilât. . . TA ai ““Aadolu İve' “e Anadolu Mümessil larmm Çekoslovakyaya ihracatı art- maktadır. İki sene evvel Bulgaris - tan Çekoslovakyaya 40.000 litre şa- rap ithal etmiş ve 1985 te ithalât hemen hemen İki nisli artmıştır. Bu yılım ilk aylarmd. Bulgaristandan Çekoslovakyaya yapılan ihracat ise marta kadar 300.000 litreyi bulmuş- tur, Ihraç edilmiş olan şaraplarm hep- #i yemekten sonrâ içilen nevilerden olup, şimali Bulgaristandan gelmiş- tir. Bundan sonra Cenubi Bulgaris- tan şaraplarnm fhracatına başlanı- lacaktrı. Uyuşturucu maddeler inhisarı direktörü Uyuşturucu maddeler inhisarı di- rektörü Hamza Osman Avrupada bir tetkik seyahatine çıkacaktı. Öğren - diğimize göre bu seyahat şimdilik bir taahhura uğramıştır.Yeni sene af yon mahsulü kat'i ularak tebeyyün retini yemiş yutmuş bir adam oldu- ğu için daha Nisteyken mektupla - rında otele ineceğini yazmıştı. Ba- bam verdiği cevapta hepimizi köşke beklediğini söylediği için onu bu fik. rinden vazgeçirdik.. Biz otomobile binmek için acele ederken Hayred- din ağa: met edeceksiniz, dedi. Beyefendi mo- tör gönderdi. Babam iyi düşünmüş. Kadıköyüne geçmek için en iyi fikir. Şevket Va- mık bey bundan çok memnun oldu. 'Tatlı bir haziran sabahı motörle Kalamışa geçiş hepimizin hoşuna gitmişti. Şevket Vamık bey şik bir seya - hat kostümü ile hovarda ve modern bir derebeyi gibi yirmi yıldır gör » mediği Istanbulu seyrederken: — Babana nasil teşekkür etmeli bilmem. Diyordu. Kadıköyüne va - purla geçerken bana yıllarca mem» leket hasreti çektiren o vak'ayı ha- tırlıyacaktım. Bu güzel şehri deniz- den seyretmeli zaten! Kalamış iskelesinde babam bizi bekliyordu. Bu pek heyecanlı bir sahne oldu. Tki ihtiyarm eski arkadaşlıklarını tezelemeleri pek firaklı idi, Fakat — Sirkeci iskelesine kadar zah-| V9 Mısır da İzmir panayirine iştirak ediyor İzmir panayırı için hazırlıklara başlanmıştır. Alınan haberlere göre, bu seneki panayıra dış memleketler- den daha fazla iştirak edenler ola- caktır. Mısır hükümeti, panayıra iş- tirak edeceğin! İktısat VekAletine bil dirmiştir. Suriye demiryolları idare- si de panayıra iştirak edecek Suriye Miler için tenzilâtlı bir tarife tatbik edecektir. Bundan başka mesajeri martim, Romanya vapurları ve di- ğer vapur kumpanyaları da panayı- ra gidecek yolcular için yüzde kır- ka kadar tenzilâtlı tarife kabul et- mişlerdir. ——— ettikten sonra Hamza Osman ihraca- tı artırmak maksadile Avrupaya #€- yahat edecektir. Bu seyahat esnasın kaydile gönderilmesi ve miimkiün old: Boş geçe Istanbuldan Melâl imzasile; “Ersincanlıyım. Yüksek tahsilimi görmek üzere buraya geldim, Hiç kimseyi tanımıyorum. Yalnız tahsil arkadaşlarımla temastayım ve bir ortahalli ailenin yanında pansiyoner olarak oturuyorum. Arkadaşlarımın birçok tanıdıkları kadınlar, görüş - tükleri kaslar var. Ben ise yapayal- nazım. Tatil günlerimi tek başıma sokaklarda dolaşmakla, sinemaya, gezmeğe giden çiftleri hasretle sey- retmekle geçiriyor ve kalbimde bir acı duyuyorum. Niçin ben yalnısım? Kendisine dertlerimi açacak bir ar- kadaşım bile yök. Hoş, arkadaşlar rımdan ekserisi, şivemin biraz “taş- ral” oluşundan benimle hafiften eğ- leniyorlar. Buna pek aldırış etmi- yorum ama, evinde pansiyoner ol duğum ailenin 17 - 18 yaşlarında bir kızt var, o da öyni suretle eğleniyor. Ve beni en çok muaszep eden 0. Gençliğimin boş geçen günlerini na- si doldurayım?” Olgun ve içli bir gençelniz. Yalnız biraz iradeniz eksik. Iradenizi kuv- vetlendirmeğe, şivenizi odüzeltmeğe çalışmız. Iddia edebiliriz ki, mah- cupsunuz. Bu, asrımız İçin büyük bir küsurdur. Mahcupluğu bir tara- Aslan Çimente 10,55 o |fa bırakınız. Boş geçen günleriniz, gerker pınkam Kupon kesik S5 | şimdilik, birkaç sene, tahsilinizi bi- Merkez ... tirene kadar, hülya yerine çalışma İstik ı ile doldurunuz. Sizin kuvvetiniz ça- 5 razlar lışmada olmalıdır. Bunu yaparsa- Türk Borcu I 250 nız, kendi sahanızda çabuk meşhur e 7250 o|olursunuz ve o zaman, her şey Sizin . 2250 | ayağmıza İrtikrüm danit Kuopa kesik p430 | * ae Bet lemirum 1 Kupon kesik SEZR # blm 30 Fena bir âmir Beşiktaştan K. L, imzasile: “Dört senedir evliyim. Kocam bir şirkette çalışıyor. Az Dir ücret alı- yor. Iki senedir girdiği şirkette, kendisinden sonra gelenlere zam 16-5-986 emız evişMeler lenMmelef (Bu siltunlar için gönderilecek mektupların "Evlenmeler sütununa” luğu kadar kısa olması rica olunur) n günler.. geldiği kadar yardım ederiz. . Aşk imha edilir mi ? Beykozdan B. Bahri: “Düşkün bir kadını seviyorum. Işi daha fazla ileri götürmemek için, bir saman bu kadından uzak- laşmıştım. Fakat zaman bana gös- terdi ki, gayretlerim beni bu kadın- dan ayıramaz! Sizden öğrenmek istediğim bu gekilde bir çare değil, Bası adamla- rın evlenmeden önce, çılgın gibi sev- dikleri kadınları, evlendikten sonra, sevmediklerini müşahede ettim. De- mek oluyor ki, onları biribirinden ayran şey cinsiyet ve münasebetle- ri. Bende bu kadınla düşer kal karsam, acaba ondan hevesimi alır, bırakır munm?. İşte öğrenmek is- tediğim nokta bu? Yani bu şekilde bir münasebetle pis bir aşkı imha etmek mümkün müdür? Değilse ne için?” Eğer “aşk” denilen şey herhangi bir münasebet ile geçen şey olsaydı, “alâka” denilen hâdiseyi nasıl tarif ederdik? Eğer siz bu kadını seviyor. sanız, hakiki manasile seviyorsanız, söylediğiniz şekilde bir münasebet sizi ondan soğutmaz. Manmafih bir tecrübe ediniz, Onu bırakmak istiyorum Istanbuldan E. Birkan imzasile? “Hayatımı kazanmışım ve 23 ya- ndayım. 7 aydanberi bir vanta le tanıştığım 18 yaşında güzel bir kızla sevişiyoruz. Bu müddet sar- fında kendisini sebepsis birçok de- falar kırdığım halde gene beni ter. ketmiyor. Bir gün kendisine hayat arkadaşı olamıyacağımı — katiyetle söyledim, fakat o süküt ve gözyaş- ları ile mukabelede bulundu. Ben- den. evvel birisile epey bir müddet sevişmişler, Böyle olmakla heraber onu gene seviyor ve fazlasile seviN- için | yorum. Bıraktığım takdirde hayata ağını app bir şey söylediği yok. Bir gün, aklıma geldi, gidip müdü- rü göreyim dedim ve gittim, gör- düm, ona vaziyeti anlattım. Müdür beni dinledi, Fakat tuhaf tuhaf ba- karak: “Sen bir gün bana gel de bu mesele hakkında görüşürüz” dedi. Kıpkırmını kesilerek çıktım ve pek tabii gitmedim. Aradan bir ay geç- Hi. Kocam bir akşam eve mahsun ve kederi döndü. Yakında şirketten birkaç kişi çıkaracakları, müdürün kendisini de çıkaracağını söyledi. Bütün bu işlerin benim yüzümden olduğunu anladım. Eğer kocam iş- ten çıkarsa aç kalmak ihtimalimiz var. Ne yapayım?” Yapılacak bir şey yok. Diünyada fena insanlar da var, Ve ne yazık ki, bazan insanım istikbaline hâkim olacak mevkilerde de böyleleri bulu» nur, Eğer uğraşılmak istense, bu ahlâksız adama birçok geyler yapi- labiliz. Fakat hem tehlikeli, hem de namuslu bir kimsenin yapabileceği şeyler değildir. Naçar, bekliyecek - küseceğini de biliyorum. Onu be rakmak istiyorum. Ne yapayım?” Bir şeyi bozmak, bir şeyi kırmak kolaydır. Şapkanızı alır, gidersiniz. En kısa ve dürüst yol budur. Fakat bir şeyi yapmak, yaratmak, kurmak güçtür, İnsanlar ise güçlüklerle mi- cadele nisbetinde inaanlıklarını ken- dilerine karşı ispat ederler. Müşkül“ den kaçmmak zayıf kimselere mah- sustur. ————— Tünel hanı inşaatı Karaköyde yapılacak büyük tünel hanıma sit proje nafıa vekâleti tarâ- İnd dik edi girk v5 miserliğine gönderilmiştir. Vekâlet, projeyi" esas itibarile kabul etmiş, fakat teferrüatta değişmesini lüzum” Mu gördüğü bazı noktalar hakkında nazarı dikkati celbetmiştir. Bu ek gun bir şekilde tashih edilecektir. Şirketler komiseri bugün Tünel sirketi direktörlüğile temasa geçe * da, afyon alan milesseselerle görü - | siniz, Kocanız açıkta kalır ve iş bu-| cek ve İnşaata en kısa bir mliddet şecektir. biz onları - görecek halde değildik. Hayal de ben de sanki yarışa çık- mış gibi bir an evvel köşke varmak için koşuyorduk. Bana yollar, bahçeler, evler değiş- miş gibi geliyordu. Bir yıl süren ay- rik bana bunu duyurursa, Şevket Vamık bey kim bilir neler hissedi- r. Zavallı ennem zahmetle salona | inebilmiş. Ona gelinini babam tanrt- İt. Ağlıyordu kadıncağız. Sevinç ağ- laması. Bizim ev bügünkü kadar heyecan görmemiştir. Annemin bütün emektarları sıra sıra peşimizdeler. Uzak yakm hısım akraba takım takım dökülüyorlar. Bir fırsat bularak yıkanmak için yukarı fırladık. Bizim eski âdetleri bırakmıyanlar yoldan gelene biraz olsun dinlenme fırsatı vermeden “hoş geldiniz, e şeli ki, hattâ Şevket Vamık Deyin de dinlenme ihtiyacını hatırlamıyor. Elbise değişip aşağı indiğimiz za- man koca salonda oturacak yer kal- mamıştı, Benim Avrupada Hayalle nişan » landığımı bilenler, meraklarını bas- tırmak içiu bir iki gün olsun sabre- koşuyorlar.Babam bugün o kadar ne | dememişlerdi. Hayal de bugün bir zambak ka - dar güzeldi, En şık elbiselerinden birini giymişti. Gelenler arasında vaktiyle aramızda ufaktefek mace- ralar geçen komşular da olduğunu görüyorum. Kadn tecessüsü ne müthiştir. Hayal bu kalabalık arasında kendi» ne tanıtılanlarla konuşurken bütün gözlerin ona çevrildiğini, iskerpini- nin ucundan, saçlar ın teline kadar en çetin bir imtihandan geçirildiğini hissediyorum. Pariste yaptırdığı elbise içinde zarif hareketleri beni bile yeni baş- tan çıldırtacak kadar cazibeli idi. Annemle yalnız kalıp Hayal hakkın« öğrenmek daki fikrini istiyordum. Çiftehavuzlarda oturan ahbapla - rımırdan bir genç hanım da ziyare- te gelmişti, dim, 4 Avrupaya gitmezden evvel ara «| Elimi bırakmıyarak cevap verği”. mızda oldukça uzun süren ve ancak | — İzmirde... Sen çok kalacak ©” benim seyahatimle kesilen tatit bir | sın burada! münasebet vardı. — Belki bir ay! Ben yakm komşumuz Ragıp beyi | — Görüşelim, z merdivene kadar geçirmiş dönüyor. | — Hay hay. a dum ki, bu da vedalaşmış salondan | — Kaya beklerim bir gün ; si çıkıyordu. Merdiven başımda karşi « im: laştık. — Emredersiniz! i uzatır TArkası ve" İlamazsa, bize yazınız, size elimizden | içinde başlaması temin edilecektir. — Tebrik ederim Kâmran bey. dedi. Nişanlın çok güzel kız. — Teşekklir ederim. Mübaliğs © Manalı bir bakışlar iç A ale orana, değil Dedi, Toy bir mektep çocuğu gibi siki” dım. ve etti: — Beyefendi ne âlemdeler, 4” hetle, vekliletin noktai nazarma uy“ Elimi acıtacak kadar sıkarken Hİ