20 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

20 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

a 2 HERGÜN BİR FIKRA Diyorlar ki Evet bütün tanıdıklarım diyorlar ki: — Yahu, sen ne tuhaf adamsın" dünya altüst oluyor, sen hiç oralı değilsin, koca bir kral memleketini bırakıp kaçarken sen tutmuş bize kirazla naf- talin arasında münasebetler arıyorsun, İtalyada bütün podra fabrikaları “Afrikadaki insanlara “acaba ne renk podra yapsak daha çok satarız, di- ye kafa patlatırken sen kurşun kalemini mi minareye benzeteyim yoksa minareyi mi kursun kalemine, yollu yazılar yazıyorsun, bir parça etrafma bak, daha içtimai, siyasi, ilmi... Canım bak, meselâ daha geçen gün adada beş metro boyunda bir balık tuttular. ba bu balık, nev'inin en büyüğü mü , Bu balık nedir, nenin nesidir? Aca- yoksa en küçüğü mü? Bir parça uğ- raş, kitap karıştır. Velhasıl okuyuculara bir şeyler öğretmeğe çalış, bu memleketin öğretici yazılara ihtiyacı — Bana bir tek kelime öğret, sana diyen İnsanların soyundandır. var, bu memleketin çocukları: canımı vereyim. Wi R Ben de bütün tanıdıklarıma şu radyo hikâyesini anlatıyorum: Amerikada radyonun burnunu sokmadığı apartıman hemen hemen yokmuş. Bu yüzden hiçbir katında radyo bulunmıyan öpartıman kiraları Ötekilerine nisbeten korkunç surette pahalı imiş. Yani yirminci asrm allâmesi kesilen radyoya daha şimdiden insan oğul- larınm tahammülü kalmamış Sür'at asrındayız Fikra vardır, fıkracık vardır. Hi- Kâye vardır, hikâyecik vardır; nükte vardır, nliktecik vardır. Bir fransizca gazeteden olduğu gi- bi tercüme ğimi: daki gibi bir fikra ve bir nükteye her zaman tesadüf edilmez: Nankin - Şanghay arasında işliyen ömnibiis treni Pö Yan garmdan Çi Pşü istikametine henüz hareket et- mişti ki makinist, rayların arasında gezinen bir inek gördü. Lokamotifin düdüğü korkuttuğu için inek koşma- ğa başladı, fakat hattan ayrılmadı Tren onu takip etti. Kian Si'li bir yolcu kontrol memu- runu çağırdı: — Kontrol memuru, dedi, inek hâ- VA önümüzde koşuyor mu? — Evet, zarif vücudu ile bu fakir gimendiferi şereflendiren lütufkâr yolcu, şeytandan ilham alan İnek da- kma önümüzdedir. — Şu saatte trenin sürati dardır? —-Normal 8 neka» olan saatte yedi kilometredir, ey su mücessem. — Ya geytani ineğin sürati nedir, ey bu müthiş şimendiferin esiri? — Saatte sekiz kilometre, ey asil yolcu. — Al gu parayı. Bir ip al ve maki- niste söyle de treni ineğe bağlasın. Meşhur sözdür Dün balıkhanede bulunup da de- nizden çıkarılan birkaç tonluk mahut canavarı seyredenlerden biri yanm- dakine heyecanlı heyecanlı anlatıyor- du: — Otuz senedir bu denizlerde do- laştyorum, böylesini görmedim. Mi - desinden tam altmış çift torik çıkar- mışlar... Şaka değil bu yahu, tam altmış çift... Her torik ikişer kilo gelse, yalnız midesinden çıkan balık 240 kilo eder... Dile kolay bu yahu. tam altmış çift.. Hani tek tük meg- hur oburlar vardır, bir oturuşta bir kuzu devirirler, bir tepsi baklavayı silerler, tirler, işte meşhur ©- burler gibi bir canavar, tam altmış çift... Balık mı, balıkhanemi bü belli değil, yalnız midesinden (sanki bgs- ka yerinden çıkarmış gibi) tam alt- miş çift torik çıkarmışlar, yutmakla değil saymakla tükenmez, allınış çift yahu... Ha... ne dersin? Her “altmış çift” sözünde sakin sakin bıyık altından gülümsiyen öte- ki, bu: — Ha, ne dersin? Sorusu üzerine kendisini tutama - di; — Yahu, ne tuhaf adamlarsınız, siz... Bir millet, kendisinden daha â- Giz bir memleketi yutar, şaşmazsı- nız, tabif görürsünüz, “elbet, onun tankı var, tayyaresi var, topu var, mitralyozu var, o bombası var, gazi var. Onu yutacağı besbelliyd!.,, der- siniz. Sonra birkaç bin kiloluk bir balık birkaç yüz kiloluk balık yut - muş diye siz de küçlük dilinizi yutar- sınız! Meşhur sözdür: Büyük balık küçük balığı yutar. Uzaktan bunları dinliyen afili bir balıkçı bunlara yaklaştı: — Doğru söylüyorsun ağabey, bü- yük balık küçük balığı yutar ama, büyük balığın tepesinde de açık göz bir balıkçı bulunursa, (canavarı gös- tererek) İşte bunun gibi zokayı yu - tar! BIöf'ün sonu Dün bir mecliste siyasetten ve son günlerin hadiselerinden bahsediyoş- Jardı. Birisi dedi kit BEDRİ RAHMİ Bilginizi Yoklayınız ! Sorular İ — 1870 - 1871 Almanya - Fransa harbi ne neticeler doğurmuştur? | — Paratoner mucidi kaç kardeşi vardı? İ — Ganj nehrinin kaynağı nerede - dir? — Giluk kimdir? — Istanbulda neşredilmiş olan İl- camelavam ve Kimyaessaade eserleri kimindir? Dünkü soruların cevapları S — Şimdiye kadar gelip geçen papaların sayısı kaçtır? G — Iki yüz altmış beş, $ — Yunan esatirinde karışan ilâh Kimdi? C — (Gece) ile (uyku) nun oğlu 0- lan Morfe. $ — Alber Dürer kimdir? © — Meşhur Alman şairi, $ — Kristof Kolomb nerede ölmüş. İtür? C — İspanyada Valladolid kasaba İsında 8 — Meşhur Italyan ressam ve hakkaklarından Botticellinin başlıca eserleri nelerdir? C — Başlıca eserleri birçok “mer- m ana,, tablolarıdır. mimik nenni — ki taraf durmadan blöf savu- ruyor. Bir başkası dedi ki: — Evet, siyaset umumiyetle blöf- tür: Tıpkı pokerdeki blöfler gibi.. Ta ki karşı taraftaki o biğfü tutımcaya kadar... — Tutunca ne olur? — İşte o zaman iş pokere benze - mekten çıkar ve harp başlar. Sulh taraftarı ve poker meraklısı birisi can sıkmtısıyle söze karıştı. — Şu canım pokeri de berbat et. tiniz! rüyalara Memnun olduk Erenköyündeki R. M. imzalı bir o- kuyucumuz “sevişmeler, evlenmeler,, slitunumuza gu mektubu göndermiş: “Birkaç zaman evvel genç ve gü- #el bir kız tanıdım ve deli gibi sev- İdim. Fakat ne ettiysem, ne yaptıy- İsam bu samimi aşkıma mukabele görmedim. Çılgın bir hale gelmiştim. İ Ancak dün gtzetenizin bilginizi yok- layınız başlıklı soruları arasında er- kek kalbinin vasati 300 ve kadm kalbinin vasati 240 gram ağırlığında olduğunu okuyunca kadınların erkek lerden kalpsiz oluşlarına aklım erdi İve bu çılgmeca aşktan vazgeçtim. Çok, teşekkür ederim.,, Bu mektubu “Sevişmeler, evlen - meler,, sütunumuzdan ziyade buraya yakıştırdığımız için okuyucumuzdan özür dileriz. Okuyucumuz bize “çok, çok teşek- kür ettiğine” göre hayatımdan mem- nun olduğu anlaşılıyor. Biz de çok, çokk memnun olduk: Fakat yalnız “çılgmea” kelimesiyle vasıflandırdı- ğı bir aşktan vazgeçtiği için değil, bize de nükteli bir fıkra kazandırmış olduğu için! İtalyan sefiri geldi Romada toplanan Faşist yüksek meclisine iştirak etmek Üzere mem- leketine gitmiş olan İtalyan elçisi Karlo Galli, dün şehrimize dönmüş- tür. İne girdiklerini, kadınm ellerini bağ - İyirmi birinde daimi enöündeh' tarüfin- TA Aksaray soygunculuğu | Mehmet hakkında | tevkif kararı verildi Aksarayda Nadire isminde bir ka- dımcağızın kollarını bağlıyarak, çek - mecesindeki altın, mücevher ve buna benzer kıymetli zinet eşyalarını çalan hırsızlardan Mehmet, dün, adi'yeye verilmiş ve Sultanahmet birinci sulh ceza mahkemesine çıkarılmıştır. Mehmet, Hâkim Regidin sorguları- Da verdiği cevapta, arkadaşları İsma- il ve Necati ile birlikte Nadirenin evi ladıklarmı sonra da sakladığı yerden mücevher ve altmları çıkararak kaç- tıklarmı itiraf etmiş ve çaldıkları zi-| net eşyası arasında 12 beşibiriik, 15| altın lira, bilezikle Nadirenin kay- makam olan kocasından kalma bir İs- tiklâl madalyası ele geçirdiklerini an- latımıştır. Bunları Edirnekapı mezar- lığında üç arkadaş arasmda taksim ettiklerini söyliyen Mehmet, kendi hissesine düşenleri Necstinin nişanlı sı Müzeyyenin bahçesine gömdükleri ni ilâve ederek demiştir ki: “. Benim hisseme düşen sltın ve beşi biryerdeler, Müzeyyenin kahçe- sinde yapılan araştırmada meydana çıktığı için, elime bunlardan hiçbiri geçmed cati ile Ismail, bana, ay- rürken 30 kâğıt lira vermişlerdi. Bu para ile de Çatalcaya kadar gidip geldim!,, Hâkim Reşit, suçlu Mehmedin * kifine karar vermiştir. Mehmedin ar- kadaşları zabrtaca aranmaktadır. Bu günlerde, onlerm da ele geçirilmeleri muhtemeld Beledive mütaahhide verilecek | Belediye şehir dahilindeki buz tev- zi ve nakli işini yine bir müteahhide vermeğe karar vermiştir. Bu maksat Ya bir müzayede açılMiştir. Bü #vm dan ihalesi yapılacaktır. Belediye, bu işi müteahhide beş-se ne müddetle verecektir. * Büyük fırtmada şehir içinde dev- rilen ağaçlar semt semt bir araya top latılarak belediyece sattırılmaktadır. Bu cilmleden olarak Karacaahmette devrilen servilerde 2500 olarak tesbit edilmiş ve bunlar satılığa çıkarılmış - tir. * Şehir meclisi Tepebaşındaki Asri sinemanm kiraya verilmesine karar vermişti. Makamın arzusile verilen bu karar, bu binanın bir teşrinievvelden | itibaren şehir tiyatrosu emrine tah- sis edilmesinden ileri geliyordu. Çün- kü şehir tiyatrosu gelecek sene ikiye ayrılacak, piyes ve operet kısmmları ayrı ayrı oyniyacaktır. Ancak beledi- ye teşrinlevvele kadar bu binanm boş kalmasını doğru bulmamıştır.Bu iti- barla, bir hazirandan bir teşrinievve- le kadar olmak üzere dört ay için ki- raya verilecektir Buğday yolsuzluğu a evrakı vilâyete geldi Ziraat Bankası İstanbul şubesi es- ki müdürü Ahsen ile diğer alâkadar memurlar hakkındaki buğday tahki- bunun, İlkmekteplerde Bu yıl alınan neticeler, çok iyi Tik mekteplerin 985 - 936 tedris yı- lna sit randimanları tesbit edilmeğe başlanılmaştır. Bugfine kadar alinan neticelere gö- re, birinel'mnıf talebeleri yüzde 77, ikinciler yüzde 80, üçüncüler yüzde 85 ve dördüncüler yüzde 79-80 arası muvaffak olmuşlardır. Beşinci smıflarm imtihanlarma bir haziranda başlanıp 12 de nihayet ve riledeği cihetle henüz bu smıflara ait randıman nisbeti kat'i olarak bilinme mektedir. Mamafih sene içindeki yok lamalara göre şehrimizdeki bütün ük mekteplerin beşinci smıflarmda okü- makta olan 6 bin küsur talebeden an- cak beş bin küsuru mezun olabilecek- tir, Deniz canavarı bugün de teşhir edilecek Pazar günü sedef adası açıklarında yakalanan büylik deniz canavarı, dün balıkhanede Türk Hava Kurumu men faatine teşhir olunmuştur. Ancak, balık dün kokmağa başladığından da ha fazla dayanması için ilâçlanmıştır. Canavar, üç ortak tarafından satın almmıştır. Bu hayvanm, belik nevile rinden hangisine ait olduğu hakkın- da tamamen ilmi bir tetkik henüz ya- pılmamışsa da, bunun köpek balıkla- rt cinsinden olduğu mmhakkaktır. Bo- yu, ağzı, dişleri, gözleri ve yüzgeçleri (Dikburun-Harharyas) deni- len neviden olduğunu göstermektedir. Balık, bugün de teşhir edilecek, ya- rm öğleden sonra Taksimdeki Rum kilisesi bahçesine kaldırılacak, müte- kip günlerde de Kadıköyünde teğ- hir olunacaktır. Dün, canavarı İki bin den fazla meraklı seyretmiştir. Bomba tahkikatı Galatadaki Türk Gregoryen kilise sinin bodrumunda bulunan bomba hakkmda tahkikat devam etmekte - dir. Mütehassıslar tarafından üzerin- de tetkikat yapılan bomba, bugün tek rar polise gönderilecektir. Bomba hak Bina ve arazi Belediyede bu iş için bir komisyon kuruldu Binz ve arazi vergilerinin bir ha- zirandan itibaren belediyeye geçece- ği malümdur. Hazirandan sonra Wye ve belediye tahsil şubelerinin a- İlacağı şekil hakkmdaki hazırlıklar İgörülmüş, kadrolar tesbit edilmiş- tir. Bu kadroların şahuslandırılma- İlarına ait muamele de bu hafta sonla rda bitirilecektir. Belediye muhasebe müdürlüğün. de kurulan bir komisyon, bu işin muhasebeye taallük eden hazırlıkla rını görmektedir. Bina ve arazi vergilerinin beledi- yeye geçmesi üzerine belediye mü- hasebesinin zaten yüklü olan işleri bir kat haha çoğalacağı için 936| bütçesile ihdası kabul edilen yeni| muhasebe müdür muavinliğine he-| nüz kimse tayin edilmemiştir. Ev- velee, bu muavinliğe varidat müdü- rü Orhan veya müvazene müdürü nülmüştür. Fakat, bu şubelere ait işlere halel gelmemek için bundan vaz geçildiği ve levazım müdürü Mahmudun muavinliğe tayin oluna- cağı söylenmektedir. Şehir mütahassısı Prust dün geldi İstanbulun müstakbel plânmı ya- pacak olan Prust, dün sabah şe mize gelmiştir. Prust, dün akşam ü- zeri belediyede vali ve belediye reisi Muhiddin Ustündağ ile bir müddet görüşmüştür. Bu görüşmelere bu- gün de devam edilebileceği zanne- dilmekteğir, Prust, şehrimizde bir ay kalacak, tetkikatta bulunacaktır. Şehir plânı ancak İki senede ikmal edilebilecek- tir. Mütahassıs, sidaenktir. 15 Fransiz*Elçisi Cilmhurreisimize © İtimatnamesini takdim etmek üzere Ankaraya gitmiş olan yeni Fransız büyük elçisi Ponsot, cuma günü İstanbula dönerek Parise hareket edecektir. Ponsot, kısa bir zaman içinde Pa- yakında Ankaraya kındaki resmi tahkikat raporu henüz tamamlanmamıştır. riste İşlerini bitirerek tekrar şehrimi ze dönecektir, |200 den 250 ti Cemslden birinin getirilmesi düşü-| | ŞEHİRDE OLUP BİTENLER Küçük Haberler * inhisarlar kadrosuna ilâveler — Inhisarlar umum müdürlüğü kadro suna yeniden mühendis ve fen memi ru almacaktır. Almacak mühendislerin maaşlar! ya ve fen memurlar sin da 100 den 150 ye kadar olacak- tar. Şimdilik 9 mühendis ve o miktar” da fen memuru almacaktır. * Ziraat Bankasına borçlu olanlar — Zirai kredi kooperatiflerinin teşek külünden evvel, ziraat bankasından zirai yollar ve muhtelif * sebeplerle borç para alanlardan, borçlarını, öd€ miyenlerin, borçlarının yüzde 3 faizle taksite bağlanmaları hakknda çıka" rilan kanuna rağmen birçok borçlulâ” rın taksitlerini ödemedikleri görül * müştür. * Türkkuşu filmi gösteriliyor — Türk hava kurumu umum! merkesi tarafından hazırlatılan Türkkuşu fik mi her akşam saat 19 buçuktan iti" baren Eminönü Halkevi salonundâ yüksek mektep ve lise talebelerin gösterilmeğe (başlanmıştır. Filmin gösterilmesine pazar gününe kadaf devam edilecektir. * Muamele vergisinin tahsil şekli — i birliği, muamele vergisini gümrükten almması için hükümet ne# Âlnde teşebbüsatta bulunmuştu. Alr nan bir haberde iktisat vekâleti mu&* rgisinin almış tarzı haklındâ tarafımdan yapılan teklifi kabul etmiştir. Sanayi birliği reisi Vasıf mü amele vergisi meselesini takip etmek üzere dün akşam Ankaraya hareket etmiştir. * Yerli mallar sergisi için Bu sene yerli mallar sergisinin nerede 8* çılacağına dair henüz bir karar veri” memiştir. Sanayi birliği idare hey Taksim bahçesinde, Taksim stadyo munda tetkikat yaprmış, bu iki yerde hangisinin yerli mallar sergisinin açil masma müsait olup olmadığı hakkin da bir karar verememiştir. Sanayi birliği k heyeti bu İKİ yer hakkmda fabrikatörlerin fikriai soracaktır. Gelecek cevaplara göre, sergi için bir yer tayin edilecektir. * Haydarpasa hastanesi kılinikle” Hastane 250 Yitakttim. Ve halen 18 hasta yatmaktadır. Ayrıca çocuk bö” kımı için 20 yataklık bir kısım ilâv€ edilmiştir. * İngiliz sefiri Ankaradan geldi“ Timatnamesini vermek üzere Ank” raya giden Ingiliz büyük elçisi Si Perey Lorain, dün, elçilik kâtibi B” kerle beraber şehrimize dönmüştür” a “Sağlık Bakanlığı müracaatı kabul etti İnebolu kazası köylerinden 54 aile İmralı adasına kat dosyaları dün hir sandık içinde ete gelmiştir. IZraat Vekâletin- den gönderilen sandık, vilâyet idare heyeti tarafından açılmış ve tetkika- başlanmıştır. syaların tetkiki ancek bir ayda bitirilebilecek, ondan sonra idare heyeti alâkadar hakkında karar ve- recektir. Afiş ihtilâfı halledildi Şirketi (OHayriyenin (o köprünün kendisine ait kısımları üzerine yap- tırdığı hususi yerlere koyduğu a- fişler yüzünden belediye ile bu şir - İket arasında çıkan ihtilâf ahiren İ mahkemeye intikal etmeksizin hal- ledilebilecek bir safhaya girmiştir. Şirket bir tanesi müstesna olmak Üzere müddetleri bittiği cihetle di- ğer afişleri kaldırmıştIr. Geri kalan bir ilânm da bir senelik mukavele müddeti oönlmlüzdeki ay bidayetle- rinde bitmektedir. Şirket bu ilânm sahibile de mukaveleyi tecdid etmi- yecektir. Yeni inşa edilen göçmen evlerinden bir kaçı İnebolu kazasma bağlı erden Nekreze köyü ahalisinden 54 aile, sağ uk bakanlığına müracaat ederek, ken dilerinin Imralr adasına yerleştirilme lerini istemişlerdir. e Bunlarn mü - racaatlarma sebep, kendi köylerin - de, yerlerinin darlığı dolayısile çalış- ma imkânmı bulamamalarıdır. Sağlık Bakanlığı, yaptığı tetkikat Limandaki kaza tahkikatı Ortaköy önünde çarpışan İzmir ve gaz vapurları hakkmda, dün liman reisliği tarafmdan tahkikata başlan- muştır. Anlaşıldığına göre, İzmir şile- bi, denizyolları idaresi için yüklediği kömlrleri boşaltmak üzere, ayni ida- renin Ortaköydeki deposu önüne ya- naşmak üzere manevra yaparken, sularm ve akıntının tesirile, orada de mirli bulunan İlgaz vapuruna tosla - mış ve her iki gemi de hafifçe yara - lanmıştır. Ilgaz vapuru Basri kapta- neticesinde bu 54 ailenin balıkçılık ve ziraat yapmak üzere İmralı adasında iskânlarını tasvip etmiştir. Kendileri- ne, hükümet tarafmdan, ev yapılmak Üzere arsa ve ziraat için kâfi miktar da arazi verilecek ve hükümetin gös- tereceği plân dairesinde kendi m raflarile evlerini yapacaklardır. Dekozier de geldi Düyunu umumiye taksitlerinin | yarısınm malla ödenmesine dair 0- lan İtilâfnamenin tatbiki esaslarmı görüşmek üzere düyunu umumiye idare meclisi reisi Delozier dün şehrimize gelmiş ve akşam Ankara» ya gitmiştir. jinşa müddeti olan en az Üç iskân edilecekler sağ Krhsleaii. SN PA vi Ne Dersiniz: Unkapanı Köprüsü ne olacak? Eğer denildiği gibi Gazi köp" bitinceye kadar bu köprü yi caksa, o civar halkı yeni kö gene fında oralardan çekilip gider lar. Bu lâf mübalüga da olsa 45 bir hakikat ihtiva etmektedir. Evvelce de yazdığımız gibi iki yakasının yalnız bir tek bağlanması gerek şehrin mü gerek yangm ve saire gibi de bir taraftan öte tarafa imkânlarmın makli, gerekse kolaylığı noktasından doğru” terviç edilir şey değildir. Zate diye Unkapanı köprüsü Ye olmak üzere bir nakil çaresi mekte Mi, Bu arada araba nakliyat ta hatıra gelmişti. dı. Lâkin ihtiyac olduğu V* yor. Ne mühendis, ne de salâhiyet sahibi birisiyiz. tiyacı ve halkın sıkıntısını yiz. Bunu da biz istanbulluls” va slâkadarlara yazmayı bo” ruz. Unkapanı köprüsü İstan rem ihtiyaçlarmdandır. Bu beklenilemez. tk ŞİR ti : İİ tük A i wv — ———— —— nm, İzmirde Kırzade vapur acente- smın malıdır. Kazaya ait zarar ve zi Biz böyle mn AR AN plan erman taştan |