30 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

30 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

——— 10 Arpa - Mısır piyasası İstanbulda mısır piyasası yeniden yükselmeğe başladı İç piyasalarda: İstanbul arpa pi - yasası durgundur. Hazır mallar üze- rine az muamele olmaktadır. Fiat - lar on hafta 3,875 kuruştur. Ege mıntakası arpa fiatları piya- saya az mal gelmesinden dolayı son hafta İçinde bir miktar yüksel - miştir. Yeni mahsulün piyasaya gel- mesi çok yaklaşmış olduğundan bu durumun geçici olduğu kaydedil- mektedir, Piatlar son hafta 4,375 kuruştur. Samsun mıntakasında arpa piya - sasında önemli bir değişiklik görül - memiştir. Diyarbekir ve Karstan #on hafta içinde de bu piyasalara ar- pa gelmiştir. Fiatlar: Samsunda 4,50 Çorumda 4,30 - 4,50; Sivasta 5 - 5,50 kuruştur. Mersin mmtakası arpa piyasası geçen haftanm ayni durumunu mu- hafaza etmektedir. Muamelelerin a- zalışı mmtakadaki arpa stoklarınm kalmamış olm fedilmektedir. Anümüzdeki hafta içinde yeni arpa mahsulünün piyasaya arzına intizar olunmaktadır. Piatlar geçen hafta » nım ayni olarak: Mersinde 3,25 kuruş, Adanada 2,82 kuruştur. Dış piyasalarda: Romanyada ilk - bahar arpa rekoltesinin 1985 senesi» ne nazaran yüzde 4.4 nispetinde bir fazlalık gösterdiği bildirilmektedir. Hamburg borsasındaki arpa fiat - ları 100 kilo başına elif Hamburg Florin olarak şu şekildedir: (Plata 84/65 kilo 3,30, Plata 7/68 kile 3,40. Mısır piyasası Iç piyasalarda: İstanbul piyasa - sında mısır fiatları yeniden yüksel- meğe devam etmektedir. Bu yükse- lişin mevcut mallarm ihtiyı kifa- yet etmiyeceği kanaatinin piyasada hâkim olmasından ileri geldiği bil - dirilmektedir. Son fiatlar şunlardır: 5,75 kuruştur. Samsun mıntakası piyasalarmda mısır flatları yükselmiştir. İstanbul piyasasının yükselişi bu mıntaka pa- zar'arına da tesir ettiği bildirilmek- tel . Mmtakanm muhtelif yerle - rindeki son fiatlar şu suretle gönte- rilmiştir: Kastamonuda 75 kuruş, Trabzonda 5 - 6 kuruş, Orduda 5,50 kuruş, Samsunda 6,25 - 6 kuruştur,. İstanbul manzaraları fil salarda plâta mısirları üzerinde ge» dir. Hafta sonuna doğru havaların yeni mahsule müsait gittiğin hak- an haberlerin talebi biraz kaydolunmaktadır. asalarında misir Üzeri « ne talep nispeten canlıdır, Arzedilet mal kısmen yerli mısır ve kısmen Arjantin mahsulüdür, Romanyada yeni sene mahsulü hakkındaki tahminler ümit verici bir durumdadır, Ekimin yüzde 75 ini normal bir vaziyette olduğu ve yüz- de 25 i hakkında henüz tamamiyle netice almamadığı haber verilmekte- dir, Yunanistanda Antivenizelist partilerin : birleşmesi için gayret Atina, 29 (Tan) — Anti Venize- list partilerin birleşmesi hakkındeki müzakerelere devam edilmektedir. Dün, Teotokisin lideri bulunduğu milli Ahali partisi bir toplantı yap» miş ve partilerin birleşmesini 6sa$ Wibarile kabul etmiştir. İslahatçı A. hali partisi lideri de birleşmeğe iti- raz etmemektedir. Ancak siyasi mah fellerden sızan haberler, birleşme şekli takarrür etse bile teferrüatta uyuşulamıyacağı merkezindedir. Yunanistan ve küçük antant Atina, 20 (Tan) — Komünist par tisinin parlâmento grupu reisi Skla- venas, gazetecilere verdiği beyanatta Balkan Antantının daha ziyade tak- viyesi ve Yunanistanın Küçük An - tant ve Sovyetler ile itilâf imkânları Aramasi zaruretinden bahsetmiştir. Ortamektep muallimliği imihanları Ankara, 29 (Tan) — Kültür Ba - kanlığı 15 haziranda başlıyacak or- ta mektep o muall'mliği imtihanma girecekler için hazırlanmış bulunan açılmak üzere kapalı zarflar içinde İ yazılı imtihan sunllerini 15 haziranda kültür direktörlüklerine göndermiş - tir, me alınıyor Köprü üzerinde film alınırken Bir yolculuk filminin harici man- zaralarnı çekmek için şehrimize ge- Âdemle Havva Bürhan CAHID — Benim için rahatını kaçırma Hayal. Bu çapkın alayının elinden kurtulmak kolay olmaz. Ben fırsat bulunca hemen kaçmak istiyorum. — O halde ben garaja gidiyorum. Sen taksi İle dönersin. Her halde on ikiyi geçirmezsin değil mi? — Ne miinasebet. Çok evvel ka» garım, — Haydi gül, eğlen öyle ise! Elini öptüm. Atladım. Ağır ağır merdivenleri çıkarken onun manavra yapup döndüğünü gördüm, burası şehrin en kalabalık yeri, otomobiller, tramvaylar biribi- rini kovalıyor, merdivenleri çıktığı- mı gören bir uşak kapının iki kana- dımı birden açtı. Girdim, Buraya hiç geldiğim yok, arkadaş larm burada ara sıra toplanıp eğlen diklerini biliyorum, okadar, geniş bir hol. Şapkamı almak İçin yanıma gelen hademeye Aleksandrı sordum, © burâya çok gelirdi, herif baş salladı: ri, Halice giderek birçok güzel man- zaraları filme almışlar ve geç vâkit dönmüşlerdir — Bu âkşam gelmedi Mösyö. — Ya... ohalde yarım saat sonra geleyim. Ve yavaş yavaş yüz geri ettim. Bu zamana kadar Hayal herhalde bir kilometre uzaklara gitmişti. Ağır ağır döndüm, pardösümün yakasmı kaldırdım, merdivenlerden ellerim cebimde inerek hemen kala- balığa karıştım. Alişe bu isim gününün hâtırası ola rak bir gün evvel aldığım şık bir al- İtun bileziği ara sıra yemek yediği- miz lokantaya bırakmıştım. Bir tak- siye atladım, önce oraya gidip pake- ti aldım. Tam sekizi çeyrek geçe Alisin kapısında idim. Beni kapıda karşıladı. Biraz geciktiğim için şüphelenmiş. Görünce sevincini gizliyemedi, hedi- yesini verdiğim zaman bir çocuk gi- bi neşelendi, yukarı salona çıktığı- mız zaman bir kaç genç kız gördüm arkadaşları imiş, şen, sevimli, biri birinden güzel üç kız. İsim gününün aile partisi gündüz yapılmış, şimdi gençler aralarında eğleniyorlar, bu dört kız arasında kendimi pay etmek bana düştü. Fa- kat o kadar samimi bir hava var ki! Saat on bir buçuğa kadar güldük eğlendik, yedik, içtik, on bir buçuk- Dış piyasalarda: Arsıulusal piya -| niş bir talep olduğu bildirilmekte - | T İki klüp birleşiyor (Başı 1 incide) nün reisi mukabil bir nutuk si miş ve Galatasaray ruhunun her yer de ve her zaman bir ve bir ideal u- ğurunda çalışmakta olduğunu ilâve etmiştir, Yusuf Ziya söylüyer Birleşme mevzuu etrafmdaki bu sözlerden sonra Yusuf Ziyadan da bu elbirliği Üzerindeki noktai nazs- rnm hülâsa edilmesi rica olunmuş, o da Güneşlilerin kendisine itimadı tammı olduğunu ve bu hususta Gü- neşliler kadar Galatasaraylılar için de bir söz söyliyecek mevkide b duğunu zannettiğini söyliyerek C latasaray - Güneş birleşmesi etrafır klüibün nizamnamelerinde biribirine tearuz eden maddeleri birleştirecek şekilde çalışacak bir noktai nazar beraberliğinin hâkim olmasını temen Bİ etmiş ve Galatasaray klübünün ayakta dinleyen ekseriyetine demiş- tir ki; “— İsterseniz kardeşler, bu nizam nameyi bana itimadınıza güvenerek iki taraf namına da ben yazdı k getireyim ve iki taraf kongresi: tasvibine arzedeyim, Yeter ki, bu ! gin ilelebet payidar olabilecek bir şekilde devammı temin etmiş olalım. İ Yusuf Ziyanm bu teklifi, Galata - | saraylılar ve Güneşliler tarafından slkışlarla kabul edilmiş ve Galatasa- ray idare heyeti tarafından da teşek kürlerle tasvip olunmuştur. İki klüp birleşiyor Toplantı, fevkalâde hararetli bir kardeşlik samimiyeti içinde saat yir miye kadar devam ettikten sonra | dağılmıştır. Bugünkü vaziyete göre, iki gru- pun biribirine eski sıcaklığını hiç kaybetmemiş bir halde muhafaza et Wiklerini dünkü içtimaa gelen İki te- rafm yüzlerinden ve gözlerinden okumamak kabil değildi. Bu itibar. Ta, bu iki grupun tek bir cephe ve tek-bir grup binası içinde yerleşme « leri çok kuvvetle muhtemeldir. Finlandiyalı güreşçiler yarın bekleniyor Olimpiyatlara hazırlanan güreşçi” lerimizle karşılaşma yapmak üzere davet edilen Fenlandiya güreşçileri Helsingforst'dan hareketlerini bildir dikleri halde bugüne kadar şehrimi ze gelmemişlerdir. Güreşçilerin Var- sovada sebebi anlaşılamıyan bir va- ziyetten dolayı teahhür yaptıkları tahmin edilmekle beraber bu husus“ ta Köstence konsolosumuzun ve şeh jrimizdeki Fenlandiya konsolosunun | Varşovaya çektikleri telgraflardan bir netice öğrenmek kabil olamamış tır. Son dakikada Köstenceden alı - nan bir telsiz telgrafla Etita otelin- de bulundukları anlaşılan misafir güreşçilerin ilk vasıta ile hareketle- rinin temini için bütün acentelere müracaat edil ir, Takımın bugün, Köstenceden ha reket edecek olan Romanya vapuri- le şehrimize gelebilecekleri tahmin / edilmektedir. Vapur pazar günü sa- at 14 de İlmanımıza geleceğine göre güreşçilerin yol yorgunluğu üzerine hemen müsabaka yapacakları biraz şüpheli görülmektedir. Manmafih alâkadarlar, misafirler geldiği takdirde müsabakaların sa at 17de Taksim stadında yapılaca- ği katiyetle temin edilmektedir. İs- tanbuldaki müsabakaları müteakıp, ta beni gelip almasını taksiye ten- bih etmiştim, her halde gelmiş ola- caktı. Madmazellerden biri de yolu- mun üstünde bir sokakta oturuyor- muş, Alisi onu da götürmemi rica etti, tabli reddetmedim, bu masum eğlenceye kanmadan ayrılmak pek ! güç oldu. Bizi kapıya kadar getiren Alis ve arkadaşları bir kahkaha çığ- lığı içinde şakalaşırken kapıyı aç- tum. Ve yıldırımla vurulmuş gibi tekrar çevirdiğim kapının kanadı arkasın» da yere yığıldım, Bekliyen otomobil beni getiren taksi değil Hayalin otomobili idi. * Her şeyi anlıyan Alis beni ayılt- mak için arkadaşlarının da yardımı» ile alt kattaki bir odaya sürüklemiş, kendime geldiğim zaman kollarım, boynum ıslak, her tarafım külçe gi- bi olmuştu, eter, kolonya, nevrol ko- kuları bir birine karışmış, kızlar baş ucumda talâşlı, korkulu gözlerle bakışıyorlardı. Sabah oluyor, i baygın kalmışım. demek . saatlerce cudum yüksek bir yerden düşmüş ezilmiş gibi. -İzıldı, daki bütün içtimaları tetkik ve iki | Başım çatlayacak gibi ağrıyor, vü İ AN Okuyucu Mektupları | Soyadralmak için uzayan bir muamele 'Soy adı almak için Eekişehi, dairesine 8 - 3 - 036 tarih ve /1095 numara ile bir beyanname ver- dim. Kaydım İstanbulda Hırkalçerif te, Zincirlikuyu Atikalipaşa mahal- lesinde Karakol sokağında 24 «1nu- marada olduğu için İstanbula ya « Fakat müteaddit müracaatle- rime rağmen cevap gelmedi. Gare - nizde, Temmuzdan itibaren soy A- Imıyanlar hakkında kanun! ta - pılacağı haberini okudum. in tesi hususunda dikkati çekmenizi rica ederim... Devlet demiryolları Ağa- par istasvon şefi Mübin Bu İşte size bir mes'uliyet tevee- cüh etmez, Ancak, cevap gölip gel - mediğini sik sık sorunuz, ve tekit yazılmasını temin ediniz, Bir ölüm hâdisesi hakkında Sarıyerde Ortaçeşme caddesinde 15 numarada Süreyya imzasiyle &l- dığımız bir mektupta deniliyor ki: “Çocuğum hastalandı. Hastaneye kaldırmak üzere ilmühaber yaptır - mak lâzımdı. Sarıyer kaymakamlığı» na müracaat ettim. İcap eden mua- meleyi tekemmül ettirmek üzerey- ken, alâkadar bir memur “Sen fakir Hi dedi ve evrakı polise hava le etmedi. Halbuki, muavenete muh- taç olup olmadığımı tayin edecek İ makam zabıtadır, Bu yüzden, acele tedbir almak İmkânı olmadı ve er- nin mes'ulü kim olmak lâzımgelir? zi rica ederim.,, em — — — > ted yonca muvafık görüldi dirde Finlandiya ve milli takıma se- gilen güreşçilerimiz, hâsılatı Kültür Parkta yapılması takarrür eden spor sahesma tahsis edilmek üzere İzmir de de bir karşılaşma yapıcaklardır. İstanbul atletizm bayramı Geçen püzar büyük bir seyirci ka labalığı önünde “seçmeleri Yapi sabakası bu pazar öğleden sonra Bo bekteki Amerikan kolleji sahasında yapılacaktır. Hülkimizm atletizme olan alâkasını fazlalaştırmak gaye - sile müsabakalar herkese serbest 0- lacak ve duhuliye almmıyacaktır. Genç fubolcüler arasındaki müsabaka Beykoz Parti başkanlığı ve Top spor mecmuası tarafından genç fut- bolelilerin bilgilerini arttırmak gaye sile Topa hâkimiyet, kontrol, şüt çek me, muayyen bir mesafe dahilinde sliratle topu sürmek gibi faydalı ha- rekâtı havi olan müsabaka için Gü- neş klübü antrenörü Donelli tarafın dan dün Taksim stadında kalabalık bir seyirci kütlesi önünde muvaffa- kıyetle bir gösteriş yapılmış ve mü- sabakalara girecek genç futbolcüle- re bu hususta bir fikir edinmek im- kânı verilmiştir. Müstabaka tarihin- den evvel bir kere daha tekrar edile. eek olan bu gösterişin tarihi ayrıca | ilân edilecektir. örttükleri battaniye altında büzülüp kalmışım. Yavaş yavaş mubhakemem hareke te başladı, neler olmuştu? Alisin yüzü sararmış, göz altları simsiyah, arkadaşları da öyle! Anlaşılıyor ki beni beklemişler. Bu ne felâketati, Hangi sihirbaz izimi haber ver- mişti, Muhakemem, şuurum hareket et tikçe yeni krizler geliyor, kan başı- ma çıkıyor, vaziyetin dehşetini hav- salam almıyor, biraz düşünürken benim kafamın içinde fırıldak gibi dönüyor ve kendimi xaybediyorum. » Öğleye doğru biraz sinirlerim gev şeği, bunda yapılan tedavinin de te- #iri var, Alisin annesi tanıdıkları bir doktoru getirdi, masaj yaptı, koku- lu bir bromür verdi, ferahladım. açıldım. Fakat şimdi ne yapacaktım, ne olacaktı. Üste daha neler olacaktı, Alis bir şey söylemedi. Ve ben bir şey sormadım. Sefil bir kürek mahkümu gibi a- yağımı sürüyerek sokağa 'çıkarken tesi gün çocuğum öldü. Bu hadise- Alâkadarların dikkatini celbetmeni- | İstanbul Atletizm bayramı final mü |- Alacadan P, C, A, Süinmez imze- siyle; dim. venç ve güzel bir kızla seviş yordum. O da beni seviyordu, her ne: sebepten 186 darıldı. Ben bu gü sel genç kım çildirasya seviyorum. Ufak bir memurum, 25 Hira maaş a- hyorüm, Ve atide memuriyetim ve maaşım yükselecektir. Sevdiğim ki - am bunu beklemiyerek ve sebepsiz olaiak bu darılmasından ben bir ma- na bulamıyorum. Dargınlığının se - bebini anlamak için kendisine müte- addit defalar mektup yazdım ise de kabul etmiyor. Onsuz yaşamönın, be ni müthiş felâketlere sürükliyece - Jinden eminini. Her ikimiz de evlen. mek taraftarıyız. Onun da hali vakti orta derecedödir. Buna siz ne der - sinla? Mektubunuz pek o kadar vazıh değli, Fakat anladığımıza göre sev» diğiniz kızı darıltmışsınız. Sebebini bilmediğinizi söylüyorsunuz ve biz nereden bilelim? Bize bir İp ucu ve- tiyorsunuz ki, size bir tavsiyede bu- luna” Yapılacak gey, kendisine bir tanıdık vasıtasiyle müracaat ederek dargınlığın #ebebini (öğrenmektir. Bunu yaptıktan sonra bize yazmız, dargmlığın sebebini iyleyiniz, size ne yapmanız İÂzımgeldiğini yazarız. “ , Avukata müracaat ediniz Şişliden “1” imzasına: Mektubunuzu aldık. Sorduğunuz mesele tamamen hukukt bir mese - ledir ve bizim salâhiyetimiz haricin- dedir. Bunu anlamak için bir avuka- ta müracaat etmeniz daha muvafık» tır, Hem zannedersek b.. .ünlerde on- la temasa geçmek mecburiyetinde | kalacaksınız. Sorar, öğrenirsiniz. . Şimdi başkasını seviyor Kumkaptdan 1; Hüdeyin Imzasiy - 0: “20 yaşındayım. Sporcuyum. Ge- çen sene semtimizde bulunan genç bir kızla tanıştım. Kıs seviyordum. Kı da bana karşı samimi idi. Ara- İdan bir ay geçti, kız benimle konu- şamıyacağını söyledi. Ve arkadaşla. rımdan yüksek tahsilde bulunan bi- risiyle seviştiğini öğrendim. Bir müd dat sonra arkadaşım tahsil için Av- rupaya gitti, Benim de vaziyetim orta derâcede. Kın her gün evinden buluşmak için fırsat vermiyor. Kın seviyorum, buna ne yapayım?,, Sporcu arkadaş. Kaleye gol olduk- tan sonra artık kimsenin itiraza hak- kı olmadığını bilirsin, değil mi? Se- nin bu genç kızla vaziyetin de böy - ledir. Madem ki kız seni artık sevme- digini söylemiş ve madem ki bir ar- kadaşınla #evişiyor, senin için yapı- lacak ŞeY Or'ârın sevgiletine hürmet etmek, kader denilen hakemin kara - rmı tam bir sporcu olarak kabul et- rum, çenelerim biribirine vuruyor |dar açtıkları kapıdan bol aydınlık içeri döküldü, sokak boştu. O yoktu. Acaba © bir hayalet miydi? Onun otomobili bir kâbus muy- du? Fakat öyle de olsn benimle bu ka- dar meşgul olurlar mıydı? Sersem ve meflüç kaldırımlara düştüm. Sürünüyorum. Başım uğulduyor, yüzümden ateş fışkırıyor. Ellerim avuçlarım alev içinde, Nereye gidiyorum, nereye gidece- gim. Eve mi? Buna inkân var mı? Onunla göz göze gelmek... Buna tahammül edebilecek miyim? Bu bir facia oldu, bu ona karşı duydu- Zum sevğinin en mühlik iztirabı ol- /du, aşkim en zalim bir tesadüfün gadrine uğradı, öyle bir tesadüf ki. hiç bir karı Koca bu kadar masum . hadisenin kurbanı olmsmışlar- EE, Fakat bu bir gecenin tarihi 6 ka- Şimdi bir titreme başladı, üşüyo- | bir kriz daha geliyordu, ardıma ka- | dar masum olmasina rağmen başm-' “28 Yaşındayım. Henüz evlenme »| geçerken görürüm. Fakat benimle | 30-5-038 ez” Evlenmek istiyorduk, fakat darıldı Imektir. Bunu yaparak sporcu oldu * ğunu göster, * Sütkardeşlik diye bir şey yoktur Şişliden Melek Kutlu imzasiyle: “.L yaşındayım. Ayni yaşta çok yakın akrabalarımdan bir genç ül senedenberi beni seviyor. Benim de üz çok ona alâkam var. Fakat ço» İcukken annelerimizin sütünü emmişe tik, Kardeş sayılmıştık. Halbuki ev » lensek çok iyi bir yuva kurup mes'ut olacağımızı zannediyorum. Bis haki» katen kardeş mi sayılırıs? Sizden Taki istiyorum. “Medeni kanunda bizim bildiğimi» we göre, süt kardeşlik diye evlenme» ğe mâni bir vaziyet yoktur. Eğer bu genci hakikaten seviyorsanız ve o d8 sizi seviyorsa, evlenebilirsiniz, ve mes'ut bir yuva kurarsınız. Size bis de bol bol saadetler temenni ederiz. » Ne yapayım? ne yapayım? Izmir Karşıyakadan Mehmet im » zasiyle: 19 Yaşındayım, kendim fakirim, Uacli zengin bir kızla çok bakışıyo- ruz, bir türlü konuşamıyoruz. Aog * ba ne yapayım? Derslerinize çalışmız ve bu gibi geylerle meşgul olmayınız. Bir kere istikbalinizi temin ediniz, ondan 80n ra böyle şeyleri düşünürsünüz. * Bir kaynananın şikâyeti Aksaraydan A. H. imzasile: “Bir gelinim var. Fakat beni gere rine lânet kaynanalardan sanmayv İma. Gelinimi seviyorum. O kadar ki, geçen gün oğlum öle aralarında bir kıskançlık dıriltısı oldu, “onun “ J tarafından çıktım, çoğakat gimdi, ç İhakanzlık ettiğimi» anliyorum. Oğ- umu hülle varmış, çünkü gelini « min bir mektubunu yükalâdıni. Şim di düşünüyorum, barıştılar, eskisi gibi sevişiyorlar. Bu mektubu ortar ya çıkarayım (mi, çıkarmıyayım m” Hakikaten iyi bir kaynana oldu» ğunuz belli. Fakat müşkül bir va» Jsiyettesiniz ve anladığımıza göre bü İ yuvayı bozmak istemiyorsunuz. Bun da haklısmız. Mektubu oğlunuza göstermeyiniz, fakat gelininizi ça * ğırarak bu mesele hakkında izahat isteyiniz. Eğer, mesele sadece mek- tup haddini aşmamış ise, ona nasi” hat ediniz, aksi takdirde, mektubu elinizde muhafaza ederek gelininiz6 kendiliğinden ve bir gürültü kopar © madan oğlunuzu bırakmasını söy * leyiniz. 5 Bir üçüncü ve en insani çare d6, mektubu hiçbirisine göstermeden ortadan kaldırmaktır amma, bunu yapabilmek için insanın çok yüksek bir ruh sahibi olması lâzımdır. dan sonuna kadar öyle de yalan ve plânla dolu ki, hağlikati itiraf etmek bile-bu çirkinliği gideremez. Demek benim o kadar tabi görün? rek hazırladığım bu üç saatlik samir mi bir ziyaret plânımı adım adım t” kip etmiş. Aman yarabbi. Hatırlamak istemiyorum artık. ! Beynim tekrar oğuşmağa başla” İ dı, şâkaklarım terliyor, bu kibar m8 halleden şehrin merkezine kadar Bİ” İ serseri gibi duvarlara sürüne sürü" - ne geldim, büyük daki gesi on ikiyi çalıyor, dükkân emekleri çekiliyordu. billor çiçeklikten baş vermiştir. ” tam on ikide radyoda en güzel MW sikiyi arayıp bulan Hayal... , Düşünemiyorum. Gözlerir: doluyor.