30 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

30 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

TAN SON HABER Bütçe mü zakereleri Devlet demir, hava yolları ile diğer idare bütçeleri kabul edildi Ankara, 29 (A.A) — Kamutay bugün Fikret Sılaym başkanlığında toplanarak posta, telgraf ve telefon Umum mildürlüğü bütçesini müzake t6 ve kabul etmiştir. Bundan sonra devlet demiryolları umum müdürlüğü bütçesinin müza- keresine geçilmiş ve bu münasebet- le Nafia Bakanı Ali Çetinkaya şun- ları söylemiştir: , A Ali Çetinkayanın sözü “— Bütçe müzakeresinin ilk gün- lerinde arkadaşımız Türker bir sua) tordular. Biz yeni hatlar yapıyoruz. Şirketler satın alıyoruz. Binnetice 8- Caba varidat masrafı ve saireyi koru Yor mu? dediler. Bir iymada bulun» dular. Buna cebap veriyorum. Devlet Demiryolları varidatı son #enede 21.500.000 küsur liradir. , Asgari tarife kullanılıyor Devlet hizmetleri, ordu hizmetleri Ve parasız muhacir ve posta nakli- Yatı ve daha birtakım iktısadi işler Yapıyoruz. ki, bunları da devlet he- Sabina zimmet kaydetmek lâzimge- lir. Mümkün olduğu * kadar asgari tarife kullanmaktayız., Heyeti umumiyesi üzerindeki bu İzahatı müteakıp maddelere geçile - Yek mezkür idarenin 1936 yılı mas - tafları karşılığı olarak 23.364.657 Uira tahsisat verilmiştir. Fransada Grevcilerle patronlar anlaşacaklar mı? Paris, 20 (A.A.) — Maden sana- Yi patronları, amele mümessillerile Börüşmeler yapmayı kabul etmişler, Sicak evelâ amelenin işe başlaması- WI şart koşMuşlardır. Grevciler hak- ÜR Nadi sanay amele en Mlkasnın murahbasları, kendilerine İk bakanı tarafından teklif edilmiş *lân bu hal suretinin ihtilâfn halli- e müsait olduğunu beyan etmişler- P. Almanyanın harp filosumanevrada HİTLER me» (A.A) — ingiliz - Alman 4 itilâfmın akrindenberi ilk de- taç rak yeni denizaltı filosu, harp- 4 bu ana kadar olan zaman zarfm- a pılan en büyük manevraya işti- imei Hitler Deutschland zırh UN bulunuyor ve Almanyanm bül- Yeni harp filosunun iştirak etmiş ale manevraları tea ta - iu, Kuin. Meri Okyanus rekorunu kırıyor! 29 (Tan.) — Dün sabah a olarak Nev-Yorka miltövec- baroket eder.dünyanm en bi- k Zarfında 747 mil mesafe katede- “Normandi,, vapu- Vw di,, ayni 24 saat 2 744 mil katedebilmiştir. Hava yolları bütçesi Havayolları devlet işletme idaresi bütçesinin müzakeresi münasebetile de Ali Çetinkaya kürsüye gelmiş, evvelce Mili Müdafan Vekâletine| mülhak olarak idare edilen Hava yol | larmm umumi çalışma sisteminden bahsetmiş, devren alınan eski tay- İ yarelerin kullanılmadığını ve Türk Hava Yolları için dragon sirapit sis- teminde Üç tayyare almarak 25 MA- yıstan itibaren seferlere başlandığı" »: söylemiştir. Ali Çetinkaya şimdi- lik bu Üç tayyarenin yolcu, paket ve gazete nakliyatı yapacağını ve maki- nelerin çok emniyetli olduğunu ilâ- ve etmiş, daha yeniden iki tayyare almacağmı ve Hava yolları seferleri. nin bilyük şehirler arasında da teş- mil edileceğini anlatarak ileride Ati. na ve Odesa seferlerinin de yapıla- cağını İfade etmiştir. Kabul edilen diğer bütçeler Naflâ Vekilinin bu “izâhatmdan sonra. kanun lâyihası müzakere ve kabul edilmiştir. Bundan sonra An- kara şehri İmar Müdürlüğü, Van gö Wi işletme idaresi, İstanbul ve İzmir liman idareleri bütçelerile Maliye teşkilâtı ve diğer bazı malt kanunlar kabul olunmuştur, Kamutay Pazar- İ tesi günü toplanacaktır. Boğazlar konferansı Alâkadar murahhaslar telgrafla çağrıldı Ankara, 29, (A.A.) — Bugün ha- rleiye vekilimiz Tevfik Rüşdü Arasın alakadar devletlerin hariciye nazırla- rına bir telgraf göndererek 72 na“ surun 2005 sarınınde Möntroda topla” nacak olan boğazlar konferansma murahhaslarını yollamaya davet et miş olduğu öğrenilmiştir. Macaristan İstediklerinin tatmin edileceğine kani Peşte, 29 (A'A.) — Hariciye Na - xwı De Kanya dün mebusan mecli- ço beyanatta bulunarak demiştir — Harpten sonra tatbikine başla- nılan ve istatliko ile galip devletler hegemonyasınm ebediyen muhafaza smı İstihdaf eğen siyaset, büyük bir beretimerç tevlit etmiştir. Macaris - ten, sulheuyane vasıtalarla hakiki bir sulh elde etmeğe uğraşmış ve bil hassa tekrar silâhlanmak yolunda Almanya ve Avustüryaya imtisal et- mekten çekinmek suretiyle uzlaşmak arzusunda bulunduğunun delilini ib- | raz etmiştir. Macaristan, Milletler | Cemiyetinde ihtilâfların önüne geç- mek çarelerini bahşedecek ve bir zecri tedbirleri sistemi derpiş eyliye- cek bir reform yapılması taraftarı- dır, Macaristan, sulh muahedelerinin müzskeresi kapısını açık bırakacak olan her türlü teklifi nazarı dikkate almağa hazırdır. Bununla beraber Macaristan, kendisini kendi zararma topraklarını büyütmüş olan bir ta - kım devletlerin yardımma koşmak mecburiyetinde bırakabilecek olan mütekabil yardım taahhütlerini red- deder. Biz, nikbiniz ve günün birin- de Macar matalibatınm tatmin edi- leceğine imanımız vardır. Yugoslav siyasasında değişiklik olmıyacak Belgrat, 29'(A.A.) — Havas ajan- tlantiği “Kuin Meri, 24/smdan İyi malimat almakta olan mahafil. Yugoslavyanın politikasmda herhan. | !endl “Yy, ekorumu kırmış bulunuyor. | gi bir'değişiidik olmıyacağını kaydet|: Ve mektedir. Yugoslavya, -ittifaklarmı sadıktır. Staj için ilk davet ağustosta yapılacak Ankara, 20 (Tan) — İhtiyat zabit lerinin, senede bir görecekleri 15 ay lık stajları etrafmda Milli Müdafaa Bakanlığı çalışmalarıma devam et - mektedir. Haber aldığımıma göre, harp sınıfından olmayan ihtiyat za- bitleri kıt'a hizmetine tâbi tutulmı- yacaktır. Staj için ilk davet oluna - cak ihtiyat zabitlerinin ancak Ağus- tos ayında çağırılacakları anlaşıl - maktadır. Evvelâ memur bulunan ihtiyat zabitleri staja tâbi tutulacak, sonra serbest meslek mensupları ça- ğırılacktır. Staja tâbi tutulacaklar 310 doğumlulardan başlayacaktır. Yeni Milli Müdafaa müsteşarı işe başladı Ankara; 29 (Tan) — Milli Müda. faa Bakanlığı müsteşarlığına tayin olunan General Abdürrahman Nafiz Erzuruindan şelirimize gelmiş ve va rifesine başlamıştır. Zat işleri dalre- si reisliğine tayin olunan General Salim Cevat ta birkaç güne kadar şehrimize gelerek yeni varifesine başlayacaktır. Polis maaşları Ankara, 29 (Tan) — Emniyet iş- leri Genel Direktörü Şükrü polis ma aşları hakkmda İstanbul gazetelerin de çıkan bir haber için gazetemize şunları söyledi: *— Polis teşkilât kanun projesi Finans Bakanlığındadır. Tetkik edil. mektedir. Polis maaşları hakkında henüz kat'i birşey yoktur.,, Yunanistanda tekrar grev mi hazırlanıyor ? Atina, 20 (Tan) — Gazeteler, Se- lânik tütün işçilerinin tekrar yirmi dört saatlik bir grev'yapmağa hâ”. zırlandıklarmı yazmaktadırlar. Bu neşriyata bir cevap olmak üzere İç Bakan Skilakakis beyanatta bulun- muş, Selânikteki tütün işçilerile pat- ronlar arasmda husule gelen itilâf- tan sonra amelenin fazla yevmiye al makta oldukları, herkesin işi ve güciyle uğraştığını söyliyerek grev ilânmm imkânı bulunmadığını be - yan etmiştir. Türkiye çelik hi» kaledir (Başı 1 incide) Dünya havasmın bulanık olmasm- dan istifade ederek bulanık suda ba- uk avlamak İstemek gafletinde bulu- nanlar -eğer varsa- İsmet İnönünün bu gözle görülen ve elle tutulan haki- katlere müstenit sözleri karşımda Türkiyenin . nasil yutulmaz bir bü - tün olduğunu bir defa daha anlıyacak- lardır. Şurasmı tekrar edelim ki, bizim İs- tediğimiz şey cihanm devamlı bir sul- ha kavuşması ve ihtirasların sönme- sidir. Biz, hiç kimseye karşı tecavüz etmeği asla hatırımızdan geçirmiyor. ve hattâ tecavüzün de aleyhinde bu - Tunuyoruz. Türkiyenin Cenevrede takip edi - len barış ve kollektif emniyet siyasa- sında oynadığı büyük rol herkesin ma lümudur. Bizim İstediğimiz şey kuvvetli ve motörlü bir ordunun temin ettiği hu- zar ve emniyet havası içinde istih - sal kuvvetlerimizi artırmak, kendi servet membalarımızdan istifade et- mek, yurttaşlar refah seviyesini her gün biraz daha fazlalaştırmaktır. Ismet İnönünün ordumuz hakkın - da söylediği sözler vatandaşlara ken- di işleri ve güçlerile daha sıla bir su- retto uğraşmaları, hiçbir tehlikeden endişe etmiyerek çalışmaları için kâfi ve en yüksek bir teminattır. Türkiye Milli Müdafaa bakımmdan böyle çelik bir kale olunca, bu çalış- malar, bünyemizi bir kat daha kuvvet irecektir. Türkiyeye saldırmak, saldıran için-bir intihar olacaktır. Zecri tedbirl İtalyan'lar BAŞI yeceği muhakkaktır. 7 Ayni muhafil, İtalyanm Milletler Cemiyetinden çekilmek uztırarında kalması takdirinde, muvakkat bir in zivaya çekileceğini, ancak bu kabil bir çekilmenin hiçbir veçhile Alman- yaya hemen ve samimi surette yak- laşmak demek olamıyacağını ilâve etmektedirler. İngiltere ile Italya arasında hararetli müzakereler muhtemel Londra, 29 AA, — Havas ajan - sından: Selâhiyettar muhafil, 15 Ha- ziranda toplanacak olan Milletler Ce- miyeti konseyinin şimdiki zecri ted- birleri muhafaza edeceği mütalâa - sında bulunmaktadır. Ancak konse- yin Hâziran ve Eylül içtimaları ara- sında İngilizlerle İtalyanlar arasında hararetli o müzakereler yapılması muhtmeldir. Bu müzakerelerin neti- celeri şunlar olacağı söylenmektedir. 1 — İki memleket arasında mu - karenet husulü, 2 — Zecri tedbirlerin ilgası, Cite muhafilinin ekserisinin « bir- gok siyaset adamlarınm ve bilhassa sol cenah mensuplarınm zecri ted - birlerin ve bunlardan hiç olmazsa mali olanlarının ibkasını istemelerine rağmen - bu usule taraftar oldukları öğrenilmiştir. Siyaset adamlarının zecri tedbirle- rin ve bunlardan bilhassa mali olan larmın ibkasına taraftar oldukları - nm sebebi, şimdi İtiyanın Habeşis- tanı işletmek için ecnebi sermayele- rine son derecede ihtiyacı olduğunu bilmeleridir. Kat'i kararı asamble verecek Cenevre 29 A.A. — Milletler Ce- miyetinin iyi malümat almakta olan muhafili yük “Britanya Fransanm konseyin önümüzdeki içtima devre- sinde zecri tedbirlerin muhafazasını istemeleri muhtemel Obulunduğunu bildirmektedir. Bu mühafil, konseyin kat'i tedbir- ler almaktan çekinmesinin pek muh- temel ölduğunu ilâve etmektedirler. Ayni muhafil, nihai kararın Millet- İler Cemiyeti assamblesi tarafından İve Habeşistanın İtalya tarafından fethi hususunun tanınması ve zecri tedbirler meseleleri heyti umumiye içtimalarnda müzakere edildikten sonra İttihaz edileceğini kaydetmek- tedirler, Loksrno muahedesinin Almanya tarafından feshedimiş olması mesele- si de Milletler Cemiyeti konseyinin önümüzdeki içtima devresinin müza- kerat ruznamesine dahil bulunmak» tadır, Fakat bu mesele hakkında kst” i bir tedbir derpiş edilmemektedir. Zira Almanyanm vereceği cevabın konseyin toplantısmdan evvel tevdi edileceği çok şüphelidir. Bunların haricindeki Otahminler, mevsimsiz olun, çünkü yeni Fransız hükümetinin hattı hareketi henüz. malim buunmamaktadır. Selâhiyettar muhafil, 15 Haziran içtimaının Farnsa hükümetinin tale. bi üzerine tehir edileceği şeklindeki şaylaları tekzip etmektedirler. Bir İtalyan gazetesi toplatıldı Roma, 29 A.A. — Hükümet me - murları, Gazette Del Popolonun bir nüsbasmı toplatmışlar ve mllsadere etmişlerdir. Bu gazete, Almanya aley hine şiddetle hücum eden bir makale ve Nazi rejiminin tehdidine maruz bulunan mmtakaları gösterir bir Av rupa haritası neşretmiş idi, çekileceklerini söylediler 1 INCIDE er kalkmazsa | Cenevre'den Bu müsadere Romadaki Alman 86- firinin protestosu “zerine emredil. miş olduğu zannolunmaktadır. İngiliz kabinesinde zecri tedbirler Berlin, 20 (Tan) — Ingiliz kabine- si bugün bir toplantı yaparak, Mus- solininin yeni beyanstmdan sonra hi sıl olan vaziyeti gözden geçirmiş ve hariciye nazırı Edenin, İtalyan elçisi Grandile yaptığı konuşmalar hakkın- da verdiği izahatı dinlemiştir . Salâhiyettar mahafilde söylendiği- ne göre, zecri tedbirlerin kaldırılma- sı meselesi kabine müzakeratının en miihim mevzuu olmuştur. Mussolininin beyanatı nasıl tefsir ediliyor? | Paris, 29 (A.A.) — Journal gaze-! tesi, Mussolininin Daily Telegraf ga- zetesine yaptığı beyanatı mevzuu ba- his ederek diyor ki : “Maksatlarmı bu kadar açık ve a-| leni bir surette bildiren bir devlet a- dammm anlaşmaktan kaçınmak fikri olamaz. Oeuvre gazetesi Ise, bu beyanatın İngilterede Italyanm - istediği tesiri katiyen yapmadığı mütaleazındadır. İ Çünkü İngiliz mahafilinin kanaatine göre, Mussolini İtalyanm Avrupada- ki teşriki mesaisi hakkmda tasrihat- İta bulunmaksızm gayet mahirane bir tarzda zecri tedbirlerin kaldırılması- İni temin etmek emelindedir. Esasen Italya Avrupadaki statikonun idame si hususunda samimiyetle teşriki me- sai fikrinde olsa İdi bunu gazeteler vasıtasiyle değil, siyasi yollarla bildi- rirdi. Bu gazete diyor ki: Edenle Grandi arasmda yapılmak: | ta olan müzakerelerin sradaki ger - ginliği izale edeceğini zannetmek ba. | tadır. İngilterede henüz Misir hakkın İda endişeler mevcuttur. Ve İtalyanm Mısır ile bir ademi tecavüz misakı ak detmek istemesinin sebebi Mısır gar- nizonlarının arttırılmasına mâni ol - maktar. Elektrik sandalyasın- da idam edilenler Nevyork, 20 (A,A) — 1984 sene- si haziranmda Brooklyn'de bir mü- essese patronunu öldürmekle itham edilen dört kişi dün gece Singsing hapishanesinde elektrik cereyanı İle idam edilmişlerdir. İdam hükümleri» nin icrası, yirmi dakikadan fazla sür memiştir. İdama mahküm olan ve aralarında iki de kadın bulunan di- ger yirmi iki mücrim, mahkümlar geçerken “uğurlar olsun” diye ba - | gırmışlardır. Rusyada tahsilde bulunan Türk Şehirdeki gürültü Belediye, otomobil klâksonları: — Sussun! Derdemez birtakım meseleler sür meye başladı: 1 — Şehirde gtirtilti var mı? 2 — Klâkson susarsa yol ortasm » dan giden adam ne olacak? 4 — Satıcılar bağırmazlarsa nasıl para kazanırlar? Bir kere şurayı unutmuyalım: İn- san denilen (Capricieux — Maymun iştahlı) mahlök her yeniye âşık fa- kat her yeniye muarizdir. Şimdi se - hirde gürültü ile mücadele başlar baş- lamaz bunda bir mantıksızlık bulup çatmak bir nevi zekâ hüneri sayılabi- lir. Bunu bir kalem yazdıktan sonra gelelim şu yukarıdaki dört sualin ce- vabma: 1 — Şehirde gürültü var mı? diye şüpheye düşmek için şehrin kalaba - lik merkezlerinden çok uzakta kal « mış olmak lâzımdır. Çünkü şehirde gürültü olduğunu bilmiyen ancak böy le varuşlarda oturanlardır. 2 — Otomobillerin klâksonları ya- sak edilince yerine korna ikame edi- lir. Eskiden ejder gibi iki atlı araba» lar vardı. Bunlarm klâksonları var - dı. Zaten kalabalık yerlerde: otome- billerin hızlı gitmeleri yasaktır. Ale- mi ürküterek kaçırmaya ne hacet?. 3 — Bir şehrin hayatiyeti gürültüs le değil, hareketile anlaşılır. En ha- reketli şehir olarak gördüğüm Lon - drada (çit!) işitilmez diye oraya (ö- lü şehir!) mi diyeceğiz? Teneke gürültüsü, araba tanşırtrsı ve klâkson dirilik değil şamata ifade eder. 4 — Satıcılar sabahm sekizinden sonra bağırırlar. Sekize kadar da kim se alış veriş etmez. Ben bütün bu kaygularm esassız- ğını görerek belediyenin tuttuğu vol da muvaffak olacağını umuyor ve mu- vaffak olmasını temenni ediyorum. Çünktü böyle bir şehirde dinlenmeye imkân yoktur. Hsveçte şehir içinde horos beslet - mediklerini bilmem bundan evvel yaz- İmiş mıydım?! Biz de daha oraya gel- meden klâksonlarm susmasna ta- hammil edemiyoruz. Ne tuhaf şey! B. FELEK Necaşi Cebelüttarıkta Otelin bütün İtalyan | hizmetçilerine muvakkaten mezuniyet verildi Cebelüttarık, 29 (A-A.) — Bura- da karaya çıkmış olan Necaşi, mü- tenekkiren seyahat etmekte olduğun dan resmi mahiyette hiçbir kabule lhtizar etmiyordu. Kendisini yalnız Cebelüttarık velisi istikbal etmiştir. Imparator, öğle yemeğini valinin e- vinde yemiştir. Necaşi ile maiyetin- dekiler, Rock Hotel'e inmişlerdir. O- telin bütün İtalyan hizmetçilerine Necaşinin ikameti müddetince mezu niyet verilmiştir. Kral ve başbakan Atinaya döndüler Atina, 29 (Tan) — Kral, dün ge ce Başbakan Metaksas ile birlikte tayyarecileri Moskova, 20, (A A.) — koktebel planrizm mektebini bitiren yedi Tü- rk Planöristi Moskova merkez hava kulübünde tahsillerine muvaffakiyet- le devam, etmektedirler. Bütün Türk Planöristleri bizzât *tayyare' ' pilote etmişler ve şimdi pilot muallim mek tebinede paraşüt kullanmaya da alışmışlardır, Türk tayyarecileri bü- tün deslerden,, iyi,, ve,, mükemmel notları slmışlardır. | p Yüksek Sıhhat Şürası - birkaç gün evvel Ankarada Sıhhiye Vekâletinde toplantılarına başlamıştır. Yukarıki resim, içtimaın. ilk oslsesini gösteriyor Atinaya gelmiştir. Gayrifedere klüpler şampiyonası Eminönü Halkevi tarafmdan: Ka- ragümrük stadında yapılmakta olan gayrifedere klüpler şampiyonasının 31 - 5 - 1936 Pazar günü oynanacak üçüncü hafta maçları programı şu - dur: 1 — Müsabakalar komiseri Bay Sami Karayel. , 2. —Saatl14 te Alemdar - Boz- kurt. Hakemi. İzzet Apak. 3 — Sant (1645) Beyoğlu Halke- vi - Valde spor. Hakemi İzzet Apak. Takımlar saat (17) de Karagüm- rük takımı bir ekzersiz maçı yaps- caklardır. 'R. Peker'in INKILAP DERSLERİ Ankara ve İstanbul Üniversitele rinde R. Peker'in verdiği İnkılâp derslerinde tutulan talebe notları çözden geçirildikten sonra, ULUS