30 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

30 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

i | | — m, MEZ MAŞ GÜNAŞIRI i isrmet imömnmüi Gökyüzünü kat kat örten hiddetli bulutlar, nasıl bir bahar güneşinin sıktan kıhelle parçalanır ve nasıl altından taze bir mavilik çıkarsa, gün- lerdir ruhlarımızı çehresini karartan endişeler de öyle dağılıverdi. Bir bayram havası içinde gülen, sevinen; bir zafer şenliği içinde, olduğundan birkaç misli canlanan insanlara benziyoruz. Üstünde: “eğer siyasi ufukta bizi tehdit eden bir tehlike varsa ondân da korkmiyoruz!,, cümlesi, çekilmiş bir kılıç fütursuzluğile duran gazete- ye bakınız: Bu cılız kâğıt parçası, onu tutan mavi damarlı ihtiyar elde bile cengâver göğsüne siper çekmiş bir çelik kalkan gibi duruyor! Küğıdi çelik yapım bu cümle, edebiyat değil, hakikattir. Onu, harbin ve felâketin cehennemlerinden geçmiş büyük sulh adamı söyledi... Ismet İnönü, meclis kürsüsünde: “bütün milletin, bunu benim ağzım dan işitmesini isterim.,, demekte haklıdır. On sekiz milyon hâfızayı birer birer yoklaymız: Hiçbir acı hatıra yoktur ki, bize, onun sözünde durma- dığı fısıldasm! İnkılâbı Lozanda yarattığı siyaset adamı, günün tabii havası İçinde bize kendisini unutturabilir.. Varsın, kurtların bile ulumalığı vahsi dağ- larda onun azmile kurulmuş makinelerin homortusunu kulaklarımız duy- masm.. Minareler vatanmda, onun iradesile yükselen bacaların tütüşünü gözlerimiz görmesin... O, tehlikenin, dünyayı barut dumanından bir ku- şakla sardığı demlerde bizim tesellimizdir. Bu gece, on sekiz milyon Türk, evinde rahat uyuyacak. Çünkü, büyük vatan binasının Üstünde, onun bir paratöner kudretile bütün tehlikelere karşı uyanık durduğunu biliyoruz. YUSUF ZİYA cu Teminat Mussolini Deyli Telgraf gâzetesi- | nin muhabirine verdiği beyanatta demiş ki: “Italya, Yunanistan ve| Türkiye ile dostluk misaklarına hür- met etmek kararındadır.,, İtalya ile dostluğumuzu teyit eden bir teminata memnun olmamak kâa- bil değildir. Türk milletine başka bir teminat ta kendi Başvekilinden geliyor. İsmet İnönü Büyük Millet Mecli- sinde millet vekilleri önünde dedi ki: “Bütün dünya büyük bir emniyet buhranı içindedir. Ufukta Türk mil- letini tehdit edecek bir tehlike gör- müyoruz. Eğer ufuk arkasında göre mediğimiz bir tehlike varsa öyle bir tehlikeden de korkmuyoruz. “Her tedbirden evvel Türk vatanı rm ve Türk milletinin müdafaasmı kendi sllâhmdan ve kendi iradesin- | Dİ ilginizi Yoklayınız Sorular — Meşhur Mozar musikiye istidar dını kaç yaşında göstermiştir? —Mozar ilk besteleme tecrübele- rine kaş yaşmda başlamıştır? — Mozar Viyana sarayina kaç yar şında takdim edilmiştir? — Mozar ilk dört senfonisini nere de yazmıştır? — Mozar kimi sevmiş, kiminle ev- lenmiştir? Dünkü soruların cevapları S — Avrupada ahalisi hiç vergi vermiyen yer varmıdır? C — Montekarlo gazinosunu işle - ten sosyetenin 1956 munhedesi mu- <ibince ödediği para, Monako prensiy İle prensliğin bütün masraflarını ö- den bekliyoruz. İ demeği yettiği için Monako ahalisi hiç “Bu sözlerim “Yatandaşlarımın va- / zifelerine ve işlerine huzur ve em- niyet içinde çalışmaları için bir temi- nattır.,, Ne yalan söyliyelim, İsmet İnöntü- nün teminatı bizce, dünyanın diğer herhangi dan daha kiy- metli ve daha kuvvetlidir. Fırsat Berlin olimpiyatlarına bir. hazır- lik olmak üzere Fenlandiya gülreşgi- lerinin şehrimizde güreşçilerimizle karşılaşmaları temin edildi. Fenlandiyalı güreşçiler dün gele- cekler, bugün ve yarm da Türkiye - Fenlandiya güreş müsabakaları yı pılacaktı. Fakat misafirler dün gel- medikleri gibi nerede oldukları da bilinmiyordu. Kısacası, hiç olmazsa şimdilik, Fenlandiyalı güreşçiler ka- yıptırlar. Bu kayıp güreşçileri bulup mey- &nna çıkarmak üzere birkaç koldan Avrupaya adam göndermek için en glizel bir fırsat zuhur etmiş demek- tir, Spor, biraz da seyahat değil mi- 8ir?... lAtiş Türkiye - Fenlandiya güreş müsa- bakalarından bahsederken, sokak duvarlarında gözümüze ilişen, daha” doğrusu, sert bir diken gibi gözü- müze batan afişlere dokunmadan ge- çemiyeceğiz. Bilmeyiz bu afişleri gördünüz! mü: Hantal, abullabut, bir güreşçi- den ziyade rıhtımlardaki halat baba- nzeyen bir adam; hamhalat, | çiden ziyade içi ot dolu iri ve kirli bir çuvala benzeyen bir a- damı sırtlamış götürüyor. Nereye: Rıhtımdaki bir vapurun oâmbarma mı, Balıkpazarındaki bir mağazanın deposuna mı... Belli değil... Bu afişleri aman görmeyiniz: Çünkü onlar zevkinizi tırmaladıkça siz onlardaki zevksizli- ğe övüreceksiniz... Bir anket münasebetile Bir akşam gazetesi bir anket açtı. Soruyor: “Kocanızın, yahut karmı- zm sizi sevdiğini nasıl anlarsmız?,, Tenkit maksadile söylemiyoruz, fakat biz bu soruyu biraz garip bul- duk. Bir kadın, kocasmın ve bir ko- ca, karısının kendisini sevmediğini - ne şekilde olursa olsun « anlama» dığı müddetçe sevildiğini zanneder. Eğer bu soru: “Kocanızın, yahut ka» ymtzm sizi sevmediğini nasl anlar- gız. seklinde olsaydı akla daha ya- bir vergi vermezler, $ — “Fena para, iyi parayı dışa rıya kaçırır” nazariyesikimindir.? C — Greshamın 8 — Morfinomani nedir ve kimler tarafından ortaya konmuştur? C — Bir şahsım Morfin kullanmak iptilâsıdır ki ilk defa 1874 te Alman doktorları Laehr ve Ficdler tarafla rından teşhis edilmiştir. 8 — LAt denizini iki kısma ayıran yarım adanın ismi nedir? C — Ellisan yarım adası. 8 — Mozayik nedir? C — Renkli taş, mermer ve.cam ve ya muhtelif renklerde mineli küçük mik'apların çimentolu bir zemin üs - tünde yan yana getirilmesi suretile Yapılan resim, yazı veya süse mozâr yık denir e an kın olurdu. Fakat bu seferde, bir kadın kocasının ve bir koca karıst- hm kendisini sevdiğine inandığı müddetçe mesele yoktur. Sevilmedi- gini -ne #uretle olursaolsun- anladığı gün de, eğer sevilmediğinden müte- easirse, gözü değil anketi, dünyayı bile görmez. Maarifte İlkmekteplerde bugün dersler kesiliyor Tk mekteplerin birine, ikinci, ü- çüneti 've dördüncü sınıflarındaki talebeye bugün kârneleri dağıtılacak ve bu sınıflar için tedrisata nihayet verilecektir. Beşinci sınıf talebele, nin imtihanlarıma . Pazartesi günü İ başlanacak, 12 Haziranda nihayet verilecektir. İlk dört sınıftan ikmale kalan talebe Eylül sonunda imtihan edilecektir. * Resim ve elişi muallimlerine mahsus olmak Üzere Beyoğlu 13 ün- cü İlkmektebinde bir kurs âçılacak- tır. Bu kursa bu İşle uğraşan bütün muallimler mecburi olarak devam €- deceklerdir. Kurs tatil müddetince devam edecektir, * Tatilde açılacak muallimler kam pma taşra muallimlerinin de kabul edilmeleri muvafık görülmüştür. Valinin dünkü tetkikleri Vali Muhiddin Üstündağ, refaka- tinde belediye erkânı olduğu halde dün Floryaya gitmiş Floryanın imar plânma ait tetkiklerle meşgul olmuş tur. Muallim ihtiyacı Önümüzdeki yıl için tedbirler alınıyor Maarif Vekâleti ilk ve orta mek- teplerle liselerin zhuallim kadrolar hakkımda tetkikat yapmakta, munl- lim ihtiyacımı karşılamak üzere ted- İ birler aramaktadır. Halen orta mek- İ teplere müdavim 63 bin talebe mev- cut olup bunlar 2100 muallim tara- fından okutulmaktadır. Bu yıl or- ta mektep ibtiyacı daha fazla hisse- di orta mektep muallimlerinin ihtiyacı karşılayabilecek şekilde artırılması kararlaştırılmıştır. Bu itibarla her sene ilkmektep müallimleri arasın- da tcesi yapılacak “bir “imtihan o he- muvaffak Olanlar ör - muallimliğine Bu suretle her İyıl orta mektep kadrosunun 250 ka- İ dar »auallim kazanacağı zannedili - yor. Bu Yıl açılacak imtihanlar için 1200 muallim müracaat etmiştir. An cak bunlar arasından kazanacaklar: la önümüzdeki tedris yılı içinde orta mektep ihtiyacmm tamamile karşıla Bamıyacağı anlaşılmıstır. Bu itibarla İbu yıl orta mekteplerde çift tedri « İ sat usulü tatbik olunacak, bu #u- retle her muallim kadrosundan hem İ bina alımmasımdan da tasarruf edil #miş olacaktır. Çift tedrisatta sabah- ları dört, öğleden sonra dört ders ol- mak üzere her gün iki grup talebe İ orta mekteplere ait dersleri takip e- debileceklerdir. Belediyede İlâçlı Sirkelerin satışı menedilecek Şehir dahilinde ve bilhassa mahal le bakkallarile seyyar satıcıların sat tıkları sirkelerin ilâçlı ve sıhhate muzır oldukları hakkında vâki şikâ- yetler. üzerine: belediyece tetkikler İdüğu anlaşılmıştır. Dün şubelere. İ gönderilen bir tamimde memürlarm bakkallarla seyyar satıcılardan sik İ sık nümuneler alıp tahlil ettirmele- İri ve bozuk: sirke satanların şiddet- İle cezalandırılmaları bildirilmiştir. * Şehrimizdeki dükkân, mağaza ve müessese sahiplerinden İstenilen teş İhir ücreti etrafındaki şikâyetleri tet kik etmek üzere belediye muhasebe müdür muavini Nailin başkanlığın - da bir heyet kurulmuştur. * Belediyenin alâkadar şübeleri Avrupada tatbik edilen nakliyat sis- teminden memleketimizde nasıl isti- fade olunabileceği hakkında mahal- İen tetkiklere başlamıştır. Bu tetkik- lerin sonunda şehrimizde hammal- lar kaldırıldıktan sonra nakliyat işi- nin ne suretle idare edilebileceği hakkımda bir rapor hazırlanacaktır. Adliyede | dün adliyeye verildi Çatalcada, ihtilâsta bulunmaktan suçlu Maliye memurlarından Hilmi, dün Çatalcadan mevkuf olarak şeh- rimize getirilmiş ve ağır ceza mah- kemesine verilmiştir. Hilminin ya - kında muhakemesine başlanacak - tir. * Bir firariye ait olan Fındıklıda Takforyan apartımanını, sahibi İs - tanbulda gibi göstermek suretile, ha #ineyi zarara sokmaktan suçlu eski emvali metrüke müdürü İsmail Hak kı ile Tapu Beyoğlu masası başkâti- bi Refiğin duruşmaları Ağır cezada dün bitirilmiştir. Müddetumumi, suç- lu memurların bersetini ve bu İşte İrol sahibi olan diğer suçlular hak- kında ceza kesilmesini istemiş, du- ruşma karar verilmek üzere başka güne birakılmıştır. “Tanzim ettikleri sahte mazbata- ları, deyin ilmühaberlerile tebdil «e - derek 200'küsur bin lira parayı tah- sil etmekten suçlu Halim, Mehmet, İhsan, Hilmi, Hacı Çemalin dün ağir cezada duruşmalarma devam eği - miş, gelmiyen şahitlere tebligat ya- pılmak için mubakeme başka güne bırakılmıştır. * Beyazıtta bir dükkândan soygun culuk yapan Tacettin isminde biri, dün tevkif edilerek birinci İstintak hâkimiliğine verilmiştir. TAN inden zaten mikdarı az olan|, yâpılmış ve bu ihbarların doğru ol: | Kadıköy Su Şirketi Vergi borcu 49 bin lira tutuyor Uzun zamıanâşn beri Kadıköy Su Şirketi hakkmda yapılmakta olan tahkikat ikmâl edilmiştir. Bu müeğ- sesenin şimdiye kadar sakladığı ver gi borcu, çezasile beraber 49 bin li- ra olarak tesbit edilmiştir. Ayrıca yine © “cezasiyle - böraber otuz bin lirada belediye o aidatından belediyeye borçlu olduğu - tebeyyün etmistir. Müfettişler halen teferrii ta ait bazı işlerle uğraşmaktadır. Ev dan yine bu şirket aleyhi- resminden dölgyı açılan 20 bin liralık davayı Evkaf kazanmış hlikmün lafazı için icraya müracaat edilmiş, fakat yirket temyize başvu- rârak tehiri icra talebinde bulun - muştur. Dispanserin nakli işi Eyüp 36 ıncı Hlkmektebinin yanın- daki dispanser hakkında Maarif mü- dürü Tevfik bir muharririmize de - miştir ki: , “— Mahallen tetkiklerde o bulun- düm. Dispanserin mektebe yakın ol- masının zararlı olduğunu müşahed. “ siye İle görüştüm. .Bu gö- rüşmede dispanserli o mektebin ya- nından kaldırılmasında mutabık kal- dık, Manmafih işi resmi safhaya dökmek için de dairemizden srhhiye- ye resmen bir tezkere yazılması lâ- zımdır. Bu tezkere de Sıhhiyeye gön- derilmek üzeredir. ; | Denizyolları mürettebatı Denizyolları idaresi, yeni çıkan ge i mi adamı talimatnamesine göre, mü İ rettebat kadrosunu genişletecektir. Bunun için yeniden 30 tayfa alma - cak ve bununla beruber bu yıl alı - nanların mikdarı 80 | bulacaktır. Mozayiklerin bulunduğu Sultanahmet hafriyatı, son gün - ler içinde müsbet neticeler vermek- tedir. Dün İki kıymetli mozaik dahâ bulunmuştur. Bunlardan birt uş et- vafma sarılmış yılan ve diğeri de bir çoban resmini taşımaktadır. Mozaik lerin resimleri" alınmıştır. Henüz Bi- zans saraylarınm duvarlarına kadar Inilmemiğtir. Ancak, hafriyat bura- ya kadar “uzatıldıktan sonra dahs birçok yüksek değerli eserler buluna bileceği tahmin ediliyor. Arasta sokağmda hafriyat işinde çalışan amele, bir mahzen ağzında külçe halinde birçok altın meskükâ- ta tesadüf etmişlerdir. Bakater, sayı- « 260 1 bulan altmların muhafaza ŞEHİRDE OLUP BİTENLER Bina ve arazi Tahrir komisyonlarına dün tebligat yapıldı Bina ve arasi vergilerinin Vilâyet hususi idaresine devri dolayısile Ma- İliyeden Vilâyet hususi idaresine ge- İsecek memurlara tebilçat yapılma - ğa başlamıştır. Tebliçat Pazartesi günü tamamlanacaktır. Dün Maliyı Vekâletinden demirbaş esya hakkı da yeni bir emir gelmiştir. Buna gö- re takdir edilecek bedelleri bilâhara mâhsup edilmek Üzere idareci hususi- yeye devredilecek: şube kasalarile ya zi mâsülerı ve mümasili eşya ve lü- zumu olan matbu.evrak derhal hu-| susl idareye verilecektir. Vilâyel bu i emri, dün acele olarak İstanbul, Bey Oğlu, Usktidar varidat tahakkuk mü 30.5.9086 szmmz Küçük Haberler ——————— * Fransız konsolosu gidiyor — İs- tanbulun Fransız general konsolosu Hetrio, birkaç güne kadar'mezunen memleketine gidecek ve başkâtip Eme ey kendisine vekâlet edecektir. * Yeni yapılacak arlar — Taklisiye umum müdürü Necmettin, bu yıl'yapılacak fener ve radyofarlar çin vekâletle temas etmek üzere bü- günlerde Ankaraya gidecektir. * Haseki hastanesinde yeni pay - yon — Haseki hastanesine ilâve edil. mekte olan matbah, çamaşırhane ve sair teferrilatı ihtiva eden paviyonun inşaatı bitmiştir. Dünden itibaren bu paviyonun tefrişatna ve kalörifer tesisatına ait teferrüatin uğraşılma- ya başlanılmıştır. Paviyon haziran 80 nunda açılacaktır. * Muhafaza teşkilâtındı Gümrük muhafaza teşkilâtmm yeni sene kadrosu tasdik eğilerek tebliğ jedilmiştir. Yeni kadroda, bu seneden | dürlerile İstanbul evrakı matbua am barı memurluğuna bildirmiştir. | Arazi tahrir komisyonları 1 Hazi- | randan itihsren İşe başlamak üzere itibaren mühim değişiklik yapılınış, teşkilâtım deniz kısmı muhafaza kü- mandanlığına bağlanmıştır. * Büyük limanda yapılacak plâj— emir almışlardır. Komisyonlar şöyle |Şirketi Hayriye, Altınkumun ilerisin- kurulmuştur; 1 numaralı komisyon İdeki büyük limanda, güzel bir piAj Eminönü, Fatih, Adalara, 2 numara- | inşasını kararlaştırmıştı. Yapılan son ir komisyon Beyoğlu, Sarıyer, Eeşik- |tetkikler neticesinde, bu yıl için büs taş, 3 numaralı komisyon Kadıköy İnun yapılması mümkün görülmemiş- kazalarına bakacaktır. Bunlardan (ir. başka Bakırköy, Çatalca, Silivri, Y. * Finlândiya elçisi geldi — Finlân. love, Şile, Beykoz, Kartal kazalarm- |diyayı Türkiye, Avusturya ve Macar da da birer tahrir komisyonu teşkli |ristanda temsil eden orta elçi Onni | edilmiştir. Bu suretle 10 komisyon | Talas dün şehrimize gelmiştir. Yakın- çalışacaktır. da Ankaraya gidecektir. | Afyon işleri Iktısat Vekâleti ihracatı teskilât- landırma bürosu direktörü Servet, afyon İşleri hakkımda tötkikat yap- Muallimlere zehirli gaz konferansı İ Üniversite konferans salonunda i gelecek salıdan İtibaren bütün mu- alimler için bir zehirli gazlardan ko- (runma kursu açılacaktır. Bu kursa bütün muallimlerin iştirakleri ve devamları mecburidir. Buna-riayet etmiyenler şiddetle cezalandırılacak İlardır. Kuralar sabah saat 9,30'da mak için, buraya gelmiştir. Servet, bir hafta kadar uyuşturucu madde- ler inhisarında tetkikler yapacak - tır. ———————————— başlayacktır, Kursta belediyenin 7e- hirli gazlar mütehassisı kimyager Necmeddin ders verecektir. Hafriyat sahasında iki mozayik meydana çıkarıldı “Arasta sokağındü Bir mahzön ağ» kazılırken ameleler 260 altın buldular Ne dersiniz ? Bedava ilâç meselesi Sirkecide bir eczacı ansızın hasta- lanan bir hastaya lâzimgelen ilâcı vermedi diye gazeteler aleyhinde yaz- dı ve iş mahkemeye düştü. Bu muha- kemenin gazetelere akseden bir saf- hasında, İşin bir tarafını teşkil eden ve eczacıdan bu ilâcı istiyen doktorun ifadesini okuduk. Doktor diyor ki: “Bir arkadaşımla beraber Sirkeci bir adamın yattığını gördüm ve içe ri girdim, Hastanm nabzını yokladık- tan sonra eczacıdan Ovobain ile bir Iğne İstedim, Ovabain yoktur dedi - ler, O halde (Adrenelin) veriniz de» dim, Adrenalin fiati 160 kuruştur ve- relim ama İğne veremeyiz. Çünkü * çık iğnemiz yoktur dediler.,, Siz ku < tu açıp bir iğne veriniz parasını son- ra alırsmız,, dedim. “Biz böyle nice erlere ilâç verdik te parasmı # ia ele İğneyi verseydiler ben çabukça orada takim edip şirin * ça vapacaktım... Uzatmıyalım, Sonra hastayı hasta seye kaldırmışlar, bereket ki, ölme mis. Biz bu davada tamamen yabancı * yız. Yalnız bir şey öğrenmek istiyo Tuz. Doktorun ifadesine göre sora inilagi” ele " Mi tile hafriyat mıntakaşı altına aldırmış, tutulan zabıt vaı kası ile müzeler idaresine teslim et- miştir. Altınların fizerinde 983 hie- ri sene yazılıdır. Yapılan tetkikler, bünlarm Üçüncü Selim zamanında bastırılmış meskükât olduğunu gös termiştir, Yalnız, Bakster bu altınla tm mahzen ağzma nasıl, ne maksat la ve kimin eliyle getirildiği hakkm- dâ İncelemeler yapmaktadır. Maama fih, bu mntakada bundan yüzlero€ | rile sene evvel birçok ev olduğu İçin pa- ralarm evsahipleri tarafından bu mahzen ağzma depo edilmiş olması da muhtemel görülmektedir. Meskü- kât Üzerinde müzeler idaresi de ay- rca etütler yapacaktır.