31 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

31 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Sehir terbiyesi (Başı 1 incide) gizilmiş 'arzani çizgiler, uzaktan gö- 7» çarpabilir. Sonra her caddede bir yaya kaldı- rımı vardır, Bu kaldırımlar, bütün şehirlilerin ihtiyacmı temin edecek derecede geniştir, Birçok yerlerde yayalar için, oto- wobiller için, arabalar için, hattâ bi- sikletli veya atlılar için hususi yollar yapılmıştır. Halbuki İstanbul böyle mi ya? En kabadayı caddesi parkedendir ve bu en kabadayı caddesinde yaya kaldı- rını ihtiyacı temin etmekten çok u - zaktır. Şimdi öğrendiğimize göre, beledi - ye bu caddeler üzerine, sarı bir çizgi çizecek ve Karşıdan karşıya geçmek ancak bu çizgi hizasından kabil ola - cakmış Fakat şurasına dikkat etmek lâ- zrmdır ki, bu sarı çizgili yerlerin çok kısa bir zamanda çamurlarmülemma - olmıyacağını bize kim temin edebi- tir?. Her şeyden kat'mazar, şehirlinin böyle birdenbire bir emrivakile kar- Şılaşması ve herkesin vaziyeti tamami le öğrenmeden aksine hareket eden- lerden 50 lira ceza alınması son de- rece şayanı hayrettir. Filhakika bu tedbirlerin, kazalar önline geçmek itibarile büyük bir te- siri vardır. Fakat bu arada birçok şehirlilerin de hiç yok yere mağdur olmaları imkân dahilindedir. Eğer şehrin İntizamını temin et mek istiyorsak, evvelâ şehirliye şe- hirde yürüyüşün şeklini öğretmek, ve ondan sonra bunu bir nizam halin- de tathik etmek gerektir. Bundan üç dört ay evvel, sokakları muntazam, asfalt olan Anverste bir “Şiikün haftası, yapmıştır. Bu sü- kün haftasını temin etmek için seh- rin polis ve belediye (kuvvetleri takviye edilmiştir. Orada da her is- tenilen yerde karşıdan karşıya geç- mek menolunmuş, otomobillerin klâk- son çalmaları yasak edilmiştir. Bu hafta esnasında polis ve belediye sii- küna riayet etmiyen binlerce adam yakalamış, fakat hâdiseyi tespit et- mekle Iktifa ederek bunları cezalan - dırmamıştır. Bu “hafta,, bir defa daha tekrar 6- dilmiş ve ondan sonra gürültü yap- mamak, yerde karşıdan kar- şıya geçmemek, beldenin nizamları a- rasma konmuştur. Kanaatimizce sokaklarmidaki inti- ve temizlik itibarile Anvers - tn herhalde daha iyi ok 'mıyan İstanbulda da evvelâ böyle bir- kaç tecrlibe haftası yapmak ve on- dan sonra -eğer lâzımsa- ceza kesmek ve bunun da her halde 50 lira gibi gok pahalı bir ceza olmamasmna dikkat eylemek daha muvafıktır.. Yoksa, hergün birkaç defa 50 lira ya mahküm edilmiyen *bir şehirliyi ancak parmakla gösterebiliriz. TAN İran Elçisinin mühim beyanatı (Başı 1 incideJ müsait bir şekilde karşılanmış ve prensip itibarile kabul olunmuştur. Bu işi neticelendirmek ve resmi konuşmalara zemin hazırlamak için Ankarada hükümetiniz erkânile te- maslarda bulundum. Transit işini idare etmek için “Türk - İran milli bankalarının işti- rakile bir şirket kurulması mesele- si de konuşmalar esnasmda tetkik edilecektir. Ancak İran tüccarları- nm İstediği yegâne şey, transit üc- retlerinin mümkün olduğu kadar ucuz yapılmasıdır. Gerek Türk, gerekse İran Hükü- Mmetleri yol inşaatı hususunda büyük faaliyet göstermektedirler. Tebriz - den Türk hududuna kadar yeni yap mış olduğumuz yol, Marend'den ve Hoy'dan geçtiği halde, evvelce kul- Janılmakta olan yola nazaran 72 kilometro daha kısalmıştır. Diğer taraftan, Trabzondan Iran hududu- na kadar uzanan yolu da Türk Hü- © kümeti inşa ettirmektedir. Böyle - © Ekle, kısa bir zamanda, iki dost memleket muntazam (yollarla bi- ribirine bağlanmış olacaktır. İrak ve İran arasmdaki Ohudut htilâfı henliz halledilmemiş ise de, meselenin Milletler Cemiyetine tev- Yalova köylerinin bayındırlık işleri İlçebay, yeni yıl faaliyeti etrafında izahat veriyor Yalova, (Tan) — Tlçebay, muhte- | Vif işler hakkımda şu izahatı vermiş- tir; “— Belediye on bin Jirs sarfede-| rek bir bina satmalmıştır. Önünde- ki köhne dükkânlar yıktırılarak park haline ifrağ edilecektir. Kaza dahi- lindeki çiçek bahçeleri güzelleştiril- miş, hükümet bahçesinde güzel bir park vücuda getirilmiştir. Üç bin li- ra sarfile bir hal binası inşa edil- mek üzere temek atılı » Ayrıca, 40 otobüs alacak büyüklükte bir ga- raj inşa edilmektedir. Hal sahilde olduğu için, ağaçtan örmeler yapıl- maktadır. İlerde iskele meydanm - daki rıktımla birleştirilecektir. İske- le meydanmdaki türbe halini andı- ran bahçenin demir parmaklıkları kaldırılmış, duvarları yıklırılarak güzel bir sekle ifrağ edilmiştir. Köy yolları inşaatı devam etmek- tedir. Yeni yapılardan sonra, bütün köylere çok yağmurlu havalarda bile otomobille gidip gelmek mümkün 0- labilecektir. Çınarcık nahiyesi yolu, haziranda ikmal edilecektir. Kılmç hahiyesine bağlı köy yolları da Ka- | ramürsel şosesine bağlanmaktadır. İ Merkez köylerinin yolları da ikmal edilmek üzeredir. Kilrç nahiyesinde bütün ihtiyacı ! karşılıyacak kâgir bir hükümet ko- İnağı meygana getirilmiş, Lâledere- de köy konağı yapılmıştır. Koru köyünde inşa edilecek mek- tep binasma sit hazırlıklar bitiril - mek üzeredir, Safran köyünde çit evler içerisinde yaşıyan elli ailenin evleri yıktırılacaktır. Bunun yerine mükemmel köy evleri inşası takar- Tür etmiştir. Çınarcık köylüleri ha- rap vaziyette bulunan Çmarcık jan- darma karakolunu yeniden inşa et- mek Üzere faaliyete girişmişlerdir. Yalova köyleri, muhit ve topra - ğm verim kabiliyetine göre muhte- lif kısımlara ayrılmıştır. Bu yerler- de böcekçilik, bağcılık, meyvacılık, zeytincilik ve tütüncülüğün tegviki | kararlaşmıştır. Bunun için de mer- kezde yetiştirilen mütehassıslar köy | lere gönderilmektedir. Köylüler, bu na karşı büyük bir alâka göstermiş- ler, kaza merkezindeki fidanlığn tevsi, her türlü meyva aşısına elve- rişli bağ çubuğu yetiştirilmesini is- temişlerdir. Bunun için, kazada 30 dönümlük arazinin fidanlık haline gelmesi temin edilmiştir. Ak kö- yünde bu sene çilek yetiştirilmiştir. Bu meyvanm ekimini teşvik için icap eden yardımlar yapılacaktır.” Bir Japon treni bombalandı Tientsin 30, (A.A.) — Japonlara karşı her türlü nümayiş icrasma mani olmak için alman bütün ted - birlere rağmen, Tientsin ile Tangku arasmdaki şimendifer köprüsüne bu gece bomba atılmıştır. Bunun neticesi olarak, Çinli demiryolu memurlarile müstahdemleri Japon otoriteleri tarafından sikı bir ta- rassut altmda bulundurulmakta - dırlar. Japonların iddlalarma göre, e kastin vukubulduğu esnada bu Köp- rünün üzerinden asker dolu bir tren geçmekte idi. Erzak dolu bir vagon harap olmuş, birçok beygir yaralanmış ve tren artık yoluna de- vam edememiştir... İnsanca tÖlefat yoktur. Japon zabitleri tahkikat açmışlardır. Göring yakında Peşteye gidiyor Viyana, 30 (Tan) — Almanyanm hava nazırı Göring pek yakında Ma- car Başvekili General Gömböşü ziya- ret edecek ve oradan Yugoslavyaya geçerek bir müddet Dalmaçya sehil- lerinde ikamet edecektir. Macar Başvekili epeyce zamandan. beri hasta yatmaktadı —— —— dan büyük sevinçle karşılandığını söyliyerek, Iran dilini yabaner keli- melerden temizlemek maksadile bir diinden vazgeçilmiştir. Aramızda bir hal çaresi bulacağımısı ümit ediyorum. Ancak bu ihtilâfm hal Tinden sonradır ki, Türkiye - Iran - İrak - Afganistan arasmda bir dört ler paktı kurmak meselesi tetkik ve müzakere edilebilecektir.” Halil Fahimi bu beyanatmdan sonra, Büyük Önderimizden ilham alarak S5. M Şahım İranda yapmış olduğu modernizasyon inkılâbmdan © Kadınlara verilen serbestiden bah - getmiş, bu serbestinin halk tarafın- “Ferhangistan” ın (akademi) ku » rulmuş olduğunu ilâve etmiştir: “— Bu iki dost millet, iki büyük şefin önderliği sayesinde çok yük- sek mevkilere'erişmiş bulunuyor. Buna şükretmeli ve şeflerimizin da- ha uzun müddet bulun - malarıhı temenni etmeliyiz.” Dost Iran elçisi bir iki güne ka- dar Ankaraya dönecek ve tekrar şehrimize gelerek yaz mevsimini Tarabyada geçirecektir. Poliste Cinayetin işlendiği evin Dün Tophanede bir cinayet © ol- muş, Sezai isminde birisi kıskançlık yüzünden metresi Muhsineyi öl dürmüş, kendisi de kazaen yarala- narak ölmüştür. Hâdisenin tafsilâ- İt şudur: Tophanede Hoca Ali sokağında #ai ve metresi Muhsine Leylâ otur- maktadır. Muhsine 25 yaşlarında» dır. Kocasından üç sene evvel ay- rılmıştır. Güzelce bir kadındır. Iki de çocuğu vardır. Bunlardan bü- yüğü babasının, yedi yaşmdaki Ve- dat ta kendisinin yanmdadır. Sezai de Üç sene evvel karısından ayrıl - mıştır. Kırk yaşlarındadır. Muhsine ile iki sene evvel tanışmışlardır. Sezai, muayyen bir iş sahibi olma- dığı için güçlükle geçinmektedirler. Muhsine, zorluğu ortadan kaldır. mak İçin kendisi de iş bularak ça- lışmak istemiş, Seztinin reddetme- sine rağmen çalgılı kahvelerde ha- Bendeliğe başlamıştır. Bu yüzden aralarında geçimsizlik başlamıştır. Muhsinenin, yeni mesleği dolayı» sile tanıdığı erkeklerle gezmesi, on- İlaria beraber dolaşması Sezaiyi büs- bütün çileden çıkarmış, aradaki ge- çimsizliği arttırmıştır. Bu vaziyet karşısında, Muhsine de syrüma yollarını aramağa başlamıştır. TAN ji sularmda Muhsineyi iki numaralı evin orta katında Se-| İ kaybederek sakladığı tabancası ile Nihayet, evvelki akşam yine dar- Kıskançlık yüzünden bir adam metresini öldürdü Katil, saklamak istediği tabancadan çıkan kurşun ile yaralanarak öldü, tahkikat devam ediyor önünde biriken kalabalık gın olarak eve gelen iki sevgili, er- kenden odalarma çekilerek' yatmış- lardır. Sezai, sabaha karşı saat 5 uyandırmış, ondan iş hayatından çekileceğine dainr söz almak istemiştir. Kısa bir münakaşadan sonra kadın teklifi reddetmiş ve Sezai, muvazenesini ateş etmiştir. Çıkan kurşunlardan ikisi kadınım beynine isabet etmiş, derhal ölümüne sebep olmuştur. Silâh sesi üzerine evin içindeki diğer kiracılar telâşla yukarı kata fırlamışlardır, Ayak seslerini odu- yan ve kapının omuzlandığını gören Sezai, tabancayı saklamak isterken silâh ateş almış, çıkan kurşun bey- nine saplandığı için derhal ölmüş - tür. Hâdise hakkında me başlanmiştır. İki sabıkalı tutuldu Ismail ve Vehbi adlarında iki sa- bıkalı dolandırıcı Sirkecide Hocapaşa civarında Tahir adında bir adamım ö- nüne çıkarak yere zarf atmak sureti- le dolandırıcılık yaparlarken polis ta rafmdan cürmü meşhut halinde ya - kalanmışlardır. Taşla yaralamışlar Ayvansarayda Hakkı ve Aziz adla- rmda iki çocuk kavga etmişler, Aziz taşla Hakkıyı başmdan yaralamıştır. Büyük i SAYANLA SARAL AA AAA LAL em Türk Hava Kurumu Büyük & PİYANGOSU Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir 2 ci keşide 11 - Haziran - 936 dadır. 30.000 Liradır Ayrıca: 15.000, 12.000, 10.000 liralık ikrami- yelerle (20.000) liralık bir mükâfat vardır... LALA — - z : kramiye 31-5-906 —— Ankara Bahçeli Evler Yapı Koo- peratifinden: Ankara Bahçeli Evler Yapı Kooperatifinin beş tip üzerine yaptıracağı 150 evin münakasası birkaç güne ka- dar ilân edilecektir. Aşağıdaki şartlara göre bu inşaatla a- lâkadar olabilecek müteahhitler şimdiden Ankara Em- lâk Bankasındaki hususi komisyona müracaat edebilirler. 1 — İnşaatın muhammen bedeli 800 bin lira olup mu- vakkat teminat 40 bin liradır. 2 — Evvelce en az 300 bin liralık bina inşaatı yapmış olduğunu ve bu inşaatı yapacak fenni ve mali iktidarı bu- lunduğunu mübeyyin vesika ibrazı lâzımdır. Istanbul Vakıflar Direktörlüğü ilânları | Cinsi Miktarı o Muhammin Kilo bedeli Lira Salça 500 100 Pirinç unu 1500 450 Nişasta 600 89 Kuru üzüm 2000 350 Kuru kayısı 600 372 karna 1800 ) ) 80 Şehriye 1000 ) Kuru bamya © 45 Soda 2500 125 Gureba hastanesinin 936 İlk teminat Lira K. İhale günü 12-6-936 cuma saat 15 de ” 750 33 75 659 26 25 2190 2i»> 63 50 ” « 9 senesi ihtiyacı İ için alınacak olan yukarda cins ve miktarı yazılı 9 kalem erzak ayrı ay- rı açık eksiltmeye konmuşt ve saatte Vakıflar Başmüdü İhalesi yukarda yazılı gün iğü binasınde toplanan ko- misyonda yapılacaktır. Şartnameleri her gün Levazım kaleminde görülebilir. İsteklilerin teminat akçelerile bir- likte ihale Saatine kadar gelmeleri (2866) Şark Demiryolları Türk Anonim Şirketi ikinci davetname Birinci ilân 30 Mayıs 1936 tarihinde fevkalâ- de olarak toplanmağa davet edilen heyeti umumiye için ticaret kanumu- nun 386 mcı maddesinde gösterilen ekseriyet hâsıl olmadığından Mecli- si İdare, Şark Demiryolları Türk A- nonim Şirketi hissederlarmı 3 tem- muz 1936 tarihinde İstanbulda Sir- kecideki müdüriyet binasında öğle- den evvel saat 11 de aşağıda tafsilatı gösterilen ayni ruznamenin müzake- resine tekrar davet eder. Ruznamei Müzakerat: İmtiyaz mukavelenamesinin müd- detinden evvel feshine mütedair bü- kümet tarafından vâki olan teblig hakkında Meclisi idare raporu. Ticaret kanununun 385 nci madde- si mucibince bilimum hissedarlar, hattâ bir hisseye malik olanlar bile, işbu içtimaa iştirak edebilecekler ve adede bakılmaksızın malik olduğu hisse senedi adedince rey istimal e- | debileceklerdir. İşbu fevkelâde umumi içtimas iş- tirak edecek hissedarların nihayet 25 haziran 1936 tarihine kadar his- selerini tevdi etmeleri lâzımdır: Türkiyede — İstanbulda “Sitkeci- deki Şirketin merkezine; Avusturyada. — Viyanada Oester- reichische Credi « Anstalt - Wiener Bankverein; Belçikada — Bruxelles'de Namur sokağında 48 numarada Sosyete Je- meral dö Beljik şubesine (eski Outre- mer Bankası); Fransada — Pariste Bulvar Dezi- talyen, 16 numarada Bank Nasyonel Pur lö Komers e Lendüstri; Hoiandada — Amsterdamda “TE- e İXERİA dö Mattos,, biraderler nez- Ankaranın kızılca hamamı Çamlık, yeşillik, mükemmel suyu ve havası, ber türlü yel ve sızıya fay- da veren hamamları. açılmıştır. Te- miz yatacak yerlerimiz vardır. İstanbul üçüncü icra memurlu- ğundan: Mahcuz ve paraya çevrilmesine karar verilen gal ve saire açik ar» tırma suretile 8-6-938 perşembe gü- nü saat 13 buçukta çarşıda belediye müzayede mahallinde satılacağndan taliplerin mahallinde bulunacak me- muruna müracaatleri ilân olunur, (23354) İstanbul Asliye Üçüncü Hukuk Mahkemesinden: Erna İşnsider tarafmdan Beyoğlu Parmakkapı Yeni yol 4 No.da Av- riliya Pansiyonunda kocası İsak Fa- raci aleyhine açılan boşanma dava» sma ait arzuhal sureti müddeaaley- hin ikametgâhı meçhuliyeti hase- bile tebliğ edileriyerek iade edildi- Binden tarihi ilândan itibaren bir ay; zarfında 30-542 Nra altındaki dava- ya müddeaaleyhin cevap vermesi Tü- zumu tebliğ yerine geçmek Üzere ilân olunur. (23385) dinde; İsviçrede — Bal'de; Bank Komer siyal dö Bal, Genev, Bal, - St-Gal ve Zurih'te: Kredi Süis, 30 Mayıs 1936 tarihinde — içtimaa davet edilen fevkalâde heyeti: umu- miye için yatırılmış olan hisse se netleri depoları ve verilen salâhiyete pan işbu içtima için de muteber» ir, ŞARK DEMİRYOLLARI TÜRK ANONİM ŞİRKETİ Meclisi İdaresi.