1 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

1 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

ul iğ )n ru Mg FİL Herkes tetik üstünde... Çünkü hergün yeni ve kanlı bir hâdisenin Kudus, Filistin o bugün (28 Mayis) — isyan müddetinin sitmer haftasma girmiş oluyor. A-| raplar ile yahudiler arusında husu- metten doğan isyan yüzünden ka - nuna riayetsizlik o yavaş yavaş sal gin halinde her tarafa yayıleyor. Sahilde Hayfa ile Gazze ve dahil- de Nazaret ile Kudus arasındaki bü- tün mıntaka tedricen isyan munta - kasına dahil olmıya başlıyor. Silâhh tedkişçiler dağlarda har vu rup harman savuruyor, rasgeldikle- ri İngiliz polis ve askerlerine ateş 2- öyorlar, Kiymetli ağaçlar sökülü - yor, mahsul tahrip ediliyor, Telefon telgraf teleri, demiryolu işaretleri yerlerinden çıkarılıyor. Yollardn umumi vesaiti nekliyeye ve devlet binalarma bombalar atılı- yor. İsvana müdahale etmek için gönderilen polisler taşlanıyorlar. “ Gazzede bir arap İsyan grupunun telgraf telerini kesmesi, ve direkleri ni devirmesi üzerine ciddi bir durum başgösterdi. ün münakale kate - dildi. Polis hücum ediyor, Gazzenin esas caddesi bloke ediliyor Gazzede bir grubu durdurmak için istiyen polisler taşa tutulunca ancek ateş açmaklu kalabulığı dağıtabildi- ler. Fakat çok geçmeden Araplar tekrar toplandılar, hem de adetleri kat kat artmış olarak ve esas cad - deyi bloke ederek avazları çıktığı kadar kaykırmağa koyuldular, Po * lisin müteaddit hicumları sayesinde vaziyet teskin edilmekle beraber bi- naların Gstiinden atılan taşlar tara - İmdan polislerin birçoğu yaralan - muştur, Bu esnada Gazzenin haricinde ha- kiki bir tedhiş devresi başlamıştı. Hükümet mahfelleri o civardaki İn- gili ailelerin tehdit edilmekte oldu- ğu haberini alımca vaziyetin ne ol - duğunu öğrenmek için kuvvetler gönderdiler, | Birçok kimse muhafaza sllına a - linmak için'polis karakoluna getiril- di. Bir gece devriyesi Nablus Jenin tepelerinin şarkmda oldukça büyük bir grup silâhlı adama rasgelince ta | kibe koyulmuş yaklaşması üzerine Araplar ateş aç- mışlardır, Arbede sabaha kadar de - | var edip bir İngiliz askeri yaralan - mıştır. Fulkaram - Jenin yolunda-bir ka- | Fakol hücuma uğramıştır. İçerdeki | kuvvetler silâhla mukabele edince A- raplar civar tepelerini kaplıyan por- takal korularma çekilmişlerdir. İsyan artık Nazarette de başgös- | termis bulunuyor. Burada birçok kimseler yaralanmış, bir çok emval hasara uğramıştır. Yafada bilyük camide ibadete ge- len 3000 arap evlerine dönmek için | şehir sokaklarından geçmek için İz alamaymca kızmışlar ve başka hiç- bir tahrik sebebi olmaksızn birden- bire şehir sokaklarında silâh sesleri çınlamağa başladı. Maamafih halkı abluka etmiş olan polislerden hiçbi- ri yaralanmamıştı. Geç vakit bunlara evlerine dön - mek için münande edildi, fakat bü < | yük bir kısmı bütün gece kalmayı! tercih ettiler. İ Kudüste camie giden halka ruliaa- ade kâğıtları dağılınca bu kâğıtla - r yırtarak: | — Burası sinema değil, cevabımı vermişler. Yahudi vapuruna bombalar atılıyor Yahudilere ait Richarâ Bouchard vapuru Telavive gitmek üzere Hay- faya yalkaşırken dört Arap romor « körü ile karşılanmıştır.Araplar vapu | Tun güvertesine bombalar savurmuş lardır. Ayni zamanda silhla da ateş etmişlerdir. Liman polisi motörlerle derhal yahudi yapurunun imdadıma koşmuş Arap gemilerini istirdat € - dip içindekileri yakalamış ve vapı- ru Telâvive kadar geçirmişlerdir. Son günlerde infilik kabiliyeti yüksek olan bomhalar “Anglo - Pa- İestine” bankasmın Yafa şubesine, ve demiryolu İstasyonuna atılmış - Fakat İngilizlerin | İSTİNDE KAN VE ATEŞ İİ İİ Silâhlı tethişçiler şehirleri, dağları kasıp kavuruyorlar AA yi Je lar, ve büyük zararlar yapmışlardır. 'Tiberiadan Nazaröte asker refa - | ktinde giden otomobiller Kefrkan- nadan geçerken tasa tutulmuşlar - dr, Ayni mmtaksdan geçen bir İn- giliz kıt'ası da halk tarafından yine taşa tutulmuştur. Merkez omur muavini yaklaşan bir kalabalığı dur- durmak için aleş açmak mecburiye- Linde kalmıştır. Birçok kişiler tev - kif edilmiştir. Bu vaka üzerine bükümet siste - matik bir surette bütün evlerde a - | raştırmalâr yapmıştır. Fakat bazı evlere yalkalşmakta büyük müşkü- Jât ile karşılanılmıştır. Çünkü ev Ba- kirleri polisleri yağmur gibi taşa tu tuyorlardı. Bu taş bomobardımanm- dan bilhassa kadınlar mes'uldiir. Böyle şiddetli bir taş yağmurun - da bir İngiliz zabiti başma aldığı yara üzerine yere yuvarlannca ku - manda etmekte bulunduğu bölüğe Filistine kamyonlarla mühimmat sevkoadiliyor Kudüs sokaklarında kamyonla rta dolaşan İngiliz askerleri TAN SAĞLIK —— ÖĞÜTLERİ İki Nazlı Vitamin Birisi pek nazik olduğu ve pek ça- buk kaçlığı için nazlı olan C vitami- ni; öteki de tabiat içinde az bulun- duğu için nazlı olan D vitamini. yanma tahammül edemez.bulunduğu yer biraz kalevi olunca hemen dari- eye kadar ısıtmca onu artık bula- | mazsınız. Bu kadar nazik olmakla beraber insana pek lüzümlu: bir insan on- den mahrum kalmca hemeh şiddetli bir kansızlık gelir, damarların ke- narları bozulur, kan sızmaya başlar. İskarbüt hastalığı o vapar kemikler gevşer, vücut şişer. Mide ve barsak- isr bozulur, ishelin önü slnamaz. İnsan mikroplu hastalıklara pek ça» buk tutulur, Saçları dökülür, başı kabak gibi kalır. Büna Akdeniz vitamini de diyebi- lirsiniz. Çünkü Akdeniz kıyılarında yetişen limonlarda ve portakallarda çok (50-100 ölçü) bulunur. Halbuki Hindistanda. çıkan limonlar ondan mahrum kalırlar. Limonla portakaldan başka taze domateste de onu yine 50- hiktarında bulabilirsiniz. Çocuklar onu annelerinin sütünde | bulurlar, fakat inek sütünü içtikleri vakit bu sütü veren inek kuru sa- man yemişse Ç vitamini yoktur. U- xümde epeyce (25 öleü) bulund ğundan küçük çocuklara üzüm y E İir, yok olur. Hele sıcaklık biç işi- çıkacağı muhakkak | ne ad; sütünüzü yetmiş Sidi damdaki kadınlar başlarından aşiri ma ateş açmaları emrini verdi. Mi lesef çerseri bir kurşun bir Arap ki- zınım başına isabet ederek kız ölü o larak aşağıya yuvarlandı. Kudüste ise bir yahudi sokakta ölü | olarak bulunmuştur. Bu 26 yasla - rında yahudi İniversitesine müda- vim bir gençti. İptihar mi edip yok» | sa öldürüldüğü daha tesbit edilme - sebzelerle yemişlerden çilekte, erik- te, kayside, elmada ve armutta beş ölçü miktarında bulunur. Kayvumda ancak, ölçü girmiyecek kadar eseri vardır. Yine okadar taze peynirler- de bulabilirsiniz. D vitamin! çocukları raşitism de- diğimiz kemik hastalığından koru- miştir a yan vitamindir. Çünkü kan içinde Maamafih deliler öldürülmüş Ol- | bulunan kalisiyomlu fosfor aranın- duğune İşeret etmektedir. Polis kö-| daki nisbeti ve bundan dolayi kemik pekleri de milcrimleri draştırmağa | lerin sertleşmesini temin eden odür. e : | Bu iki madde arasındaki nisbet uy- Britanya yüksek komiseri Beya -| gun olmazsa, kanda ne kadar kireç nstında şöyle demiştir: İve fosfor bulunursa bulunsun ke- — Ne grevler, ne de şidedtli ha - | mikler sertleşemez, çocuğun. bacak» | reketler Büyük Britanya hükümeti | jarr çarpılm. Bunün için bacakları İnin manda taahhütlerini yerine ge | çaryuk çocuklara fosforlu ve kireçli tirmesine mâni olacaklardır. Daily Herald | yemeklerden ziyade bu vitaminden vermek lâzımdır. R Çocuk dünyaya gelirken, eğer an- nesi gebeliğinde D vitamininden İbollea miktarda yemişse, o da vücu- | dunda ihtiyat olarak bir miktar ge- tirir. Ondan sonra &nnesinin de yine onu bulur, fakat, annesi süt verirken güneşlenmek şartiyle. Süt veren kadın güneşlenmezse zararmı len inek te karanlık yerde kapalı ka lırsa sütü çocuğu kemik hastalığın- nmmıştır. Bereket versin ki güneş ışığı kemik hastalığından koruduğu jicin kişm inek sütü içen çocuklarda İbile bu hastalık pek çok görülmez, Tereyağında D vitamininden 150. 825 ölçü bulunur. Bundan dolayi te- reyağı çocukların hem büyümeleri- ni temin eden, hem de onları kemik hastalığından koruyan iyi gıdadır. Sütteki miktarı 6-33 tür. Ondan son a kemik hastalığı verirler diye ta Bayrama iştirak eden köylüler beş'e Içinde Mudanya, (Tan) — Mudanya Halkevinin köycülük kolu Yörükali kö- yünde yılın ilk bayrammı yapmıştır. den başka Bursadan da birçok kimseler bulunmuştur. Cümhuriyet, Mudanya köylerinde köy bayramı ru yağlı peynirlerle balıklarda ese- rini bulursunuz. Fakat yumurtanın sarısmda yine bol (200 ölçü) bulu- nur. En ziyade bulunduğu şey balık yağıdır. Bir de E vitamini vardır ki bu da | nun ana karnında büyümesine hiz- met eder ve yine tereyağiyle, Yu- murta sarısında, yeşil sebzelerde ve marulda bulunur. (Vitaminler Üzerine yazdığım bu yazılarda vitamin ölçülerinin hepsi vitaminlerin bulundukları maddele- rin yüz gram miktarına göredir.) Lokman HEKİM DOKTOR Kemal N. imre CİLT VE ZÜHREVİ HASTALIKLAR MÜTEHASSISI Adres: Beyoğlu İstiklâl caddesi Rumeli Han No. 16 Bu bayramda Mudanya köylerin - köy latmak fona bir sey değildir. Yeşil! C vitamini küçük bir hava eere-| cocuk kemiklerinde görür. Sütü içi- | dan kurtaramaz. Onun için kış süt-|* insanım çocuğu olmasına, Çocuğu- t 16-936 7 Eskişehirde yeni ve esaslı imar hareketi görülüyor fakat bu pazar “Burada, sıtm artık son günlerini yaşıyor! a mikropları pazar kurarlar, Eskişehire ilk Rüzgâr Konyadan beri peşimi bi: akmıyor, Ilgm, Akşehir, Afyon, Es. kişelirde hep toz bulutları ile kar- şılaşıyorum. Havatim ne zaman de- giştiğini soruyorum, “Bir gece ev - diyorlar. Eğer bundan sonra mi şekilde arkamdan gelirse, Bile- ik, Adapazarı, İzmitte de biraz bi. raktıktan sonra, İslanbula bora ile geleceğimi tahmin odiyorum. Eskişehire her fwrsat düştükçe uğ rar, ve hiçbir değişiklik”göremedi - İğimden kendi kendime sorardrm: — Canım, bu şehir İstanbulla An- karan tam ortasında olduğu hal - de niçin olduğu gibi duruyor ? — Hemen cevap alırdım: — İstasyon caddesini gördünüz. mil, otelimize Alyecek yok. İşte hep bu eski aş hiç isti: madan seneleri üzerine yığıyordu. Fakat bu sefer hiç de bu vaziyetle karşılaşmadım. Halkm senelerdenbe ri özlediği suyun şehrin eşiğine ka - dar geldiğini gördüm. Senelerce yüz de yirmiye kadar dayanmış kireçli suyu içen bütün Eskişehir, şimdi, bu eski aşinanın yüzlne bile bakmadan sabah erkenden kova ve tenekelerle | gehrin dışarsıma konmuş uzun bir boruya sıralanmış (musluklardan kendi kovasmı da dolduracak bir yer bulabiliyor. 45 kilometre kadar uzaktan geti- rilen bu su için 270 beş bin lira mas- raf yapılmış ve bunun şebir İçinde tevziatı için de iki yüz bin liraya daha lüzum görtilmiş. Kireç mikta- rı yüzde bir ve verim kabiliyeti de sariyede 13 litredir. Kaplandı suyu nammı alan Eskişehirin veni ve e - vodi misafiri pek yakmda İstanbulun Taşdelen suyuna rakip olarak bütün hat boyunu takiben Ankaraya ka - dar dayanacaktır. | Şehri içecek bir suya kavuşturan belediye, dermeçatma elektrik tesi - satını yenilemek işi ile de ehemmi - yetli surette meşgul oluyor. Muhtelif cadedlerden tesadüf et- tiğim birçok yeni evler doğru halk partisinin heniiz biten ve fakat fe - ma yapılıp güçlükle tesellüm edilen binası da şehirin tam göbeğinde gö- ze çarpıyor.. Bu inşaatla beraber ye- ni sene İçinde imar plânmn hazır - | lanması, cümhuriyet o meydanmin düzeltilmesi işlerine de başlanacak bu boşlukta güzel bir park da vücuda getirilecektir. a » Mederi memleketlerde zenginlerin kendi servetleri nispetinde bıraktığı hatıralar sayılamıyacak kadar ziya- dedir. Meselâ en yakin Yunanistan - da bile vapurdan çıkıp bir otomobil ile Atinaya giderseniz, dakikalarca süren Du geniş asfalt yolu bir zen - inip yaptığını söylerler, Şehrin yüz bin kişilik mermer stadını ziyaret ettiğiniz zaman, Averofun hediye et- | ğini haber verirler. Staddan çrkıp parkı gezerken muntazam bir gale- riye raagelirsiniz, büyük sergiler hep burada yapılırmış. Hemen ka - sap Zapyonun ismini duyarsınız. Ti- fisye gibi Atinamın en güzel bir cad- desinin başındaki mermer saraym (Banekis) tarafından müze olarak bırakıldığını ve daha hangi tarafı do laşsanız bir tarih kitabı okur gibi rumca isimlerle karşılaştığınızı gö - rürsünüz, İşte ben bu İsimlerden birincisine daha ilk olarak Eskişehirde rasgel - dim ve bana şu İzahatı verdiler: “— Şu gördüğünüz hastane pav - yvonlarını fabrikatör Hacı Kır oğlu Süleyman yaptırıyor. Altmış bin lira kanımu ve hayvan bakımı usulleri hakkında muhtelif hatipler tarafndan söylevler verildikten sonra at ve yaya koşuları, nişan atma müsabakaları, pehlivan güreşleri yapılmış, çok çocuklu ailelere ikramiyeler dağıtılmış- tır. Bayram akşam geç vakite kadar on binden fazla halk tarafından son- #uz bir sevinç ve neşe İçinde kutlulannıştır. sarfetti ve daha da edecektir. Ken- disi memnuniyetle işini bırakıp ese- rinin başında bulunuyor. Porsuk kenarında pek büyük iki pavyonun son sıvaları yapılıyordu. Hergün öğleden sonra hastala rm kabul eder, Telefon: 40153 gelen su şenlikleri Iyi su için yapılan su deposu Bir müddet sonra civardan gelecek zavallı bir çok hastalar burada te İ davi edilecek ve bunun manevi zev ve gururu da hiç şüphesiz yaptıra * ng ait olacaktır. » Eskişehirde imar faaliyetinin 8 mübim kısmını yollar teşkil etmek” İ tedir. Memleketimizin göbeğinde ol” masma rağmen yağmur yağdığı 28“ manlarda, kendi kazalarma bile rab tasmı kesen bu şehirde şimdi büyüğ bir hareket görülmektedir. İlk 92 ki* lometresine 138 bin lira keşif ya” pıldığ: halde valinin teşviki sayesin” de köylü yevmiyesiz çalışmağı kab” etmişler ve 350 araba da ayni ger it altımda mütemadiyen taş taşim$” ğa girişmişlerdir. Bu sayede yuka” ki azametli keşif önünde bugün Bem on alti bin lira gibi küçük meb” lağa çıkmış ve hem de bütün köyle” rin yol seferberliği osayesinde senede yapılmasa imkân olduğ! halde 21 gin gibi kısa bir zama, ikmal edilmiştir. Eskişehir, bu kadar zamanda * beri, kâbus şeklinde üzerinde dol#” san durgunluğu tamamen atmış ** Sazova bataklıklarının kurutm: da başlanmıştır. Yıllarca devam # den bu büyük dert, şimdi açılmak” olan kanalara, ovalarında. biri gölcükleri akıtmaktadır. Mücadöl başkanı 'Talât uzaktan gösteriyo” '— Tepede gördüğünüz Gazinin ilk hutbe okuttuğu Karae*” hisarın biraz berisinden, ilerki köP” riye kadar. uzanan sahada gıt0$ mikropları pazar kurarlardı, faka bu pazar şimdi artık son günlerini yaşıyor... Sait ÇELEBİ ————— m Deniz ticaret müdürlüğü kadrosu Deniz Ticaret müdürlüğünün Yİ sene kadrosunu tasdik ettirmek 1 re, dün akşam dehiz ticaret mü Müfit Necdet Ankaraya gitmiştir. , Tahlisiye umum müdürü Nec, tin de, bu yıl yaptırılacak olan fe” ve radyofarlar için Ankaraya gi tir, Haliç Şirketi umumi heyet toplantısı " Eski Haliç şirketi umumi heyete kalâde toplantışmı haziran içind? pacaktır. Haliç vepurlarmın bele ye devrinden sonra, bir kısım ge darlar tarafından, idareni Lekri eğ alınması hususunda gösterilen İL, bu toplantıda “tekrar mevzuül lacaktır. |