5 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

5 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

——— 5-6. 936 a Kudüs, 4 (A.A.) — Hayfa'da va” tiyette sükünet olmakla beraber ger Binlik devam etmektedir. Bir Yahudi kadınmı öldürmüş olan bir Arabm 15 sene kilreğe mahküm edilmiş ol- Mmasma rağmen Arap tabrikâtçılar, İsaliyetlerine devam etmektedirler. Tahrikâtçlarm nüfuz ve tesirleri Mutlak değildir. Bir Ingiliz sigara fabrikasmdaki Arap âmele, işe baş- lamıştır. Yahudi banka ve mağazala- Yma müracaat eden Arap müşteri- ler eksik değildir. Telaviv panayırı, bu ayın © smda kat'i surette kapâna- caktır. Vaziyet ve bilhassa münaka- Mittaki emniyetsizlik dolayısiyle bu #eneki ziyaretçilerin mikdarı eskile- tinkine nazaran hissolunur derecede 42 olmuştur. Filistine Yahudi muhacereti Londra, 4 (AA) — “Evening Btandart” gazetesi, İngiliz hüküme- tinin Filistinde bugün maruz bulun- i doğu müşkülâttan bahsederek diyor “Yahudi matbuatı ve Yahudi ma- bafilinin hareketleri hükümetin işi- Samsunda yarışları ço Samsun Ilkbahar at Bamsün, (Tan) — Tikbahar at yas haftadanberi devam et- Bu yıl havaların çok mü. esi at ve spor sevenler için bir fırsat olmuş, koşular gim- Ye Kadar görülmemiş bir seyirci Meraklı önünde yapılmıştır. i, Vilâyet dahilinde doğmuş ve iş hayvanlara mahsus olmak C.Saydamın inci, Samsun Halit Sirelin Türk- ikinci ve Lâdikten Mecit Yama- Hilâl üçüncü gelmişlerdir. hafta Ob. Vaziyet gittikçe gerginleşiyor eni den bombalar patlıvor TA Çiftçi ve köylü ekonomisine yardım pi diği veçhile ziraat hankasmı daha çok çiftçi ve köylü ekonomisine yarar bir hele getirmek ve onu kontrol im- kânmı sağlamlıyacak şekilde sahip- lendirmek gayesile hazırlanan bir ka Kudüste Arapların düşmanlığına uğrayan Yahudi gençleri ni kola; , Yahudi federasyonu Filistine Yahu- di muheceretinin tesrii ve bu muha- ceretin Maveralişşerlaya da teşmi- Vi hakkmda bir karar sureti kabul et- miştir. Bu karar suretinin böyle bir anda kabul edilmesi Araplarm gele- yanını arttırmaktan başka bir şeye yaramıyacaktır.,, Otobüse bomba Hayfa, 4 (A.A) — Bura polis merkezlerinden birinin yakininde bir otobüse bomba atılmıştır. Altı Yahu &i, bir Mısırlı ve bir Arap yarslan- mıştır. Birtakım tevkifat yapılmış » tır. Yarım saat sonra postane bina sının önünde de bir bomba patlamış ve birkaç cam kırılmıştır. İngiliz taburuna suikast Londra 4. (A.A)— Kudüsden bil diriliyor: Mirsımdan Iki İngiliz taburü- nu makletmekte olan trene karşı ha- İ zırlanmış bir sulkast keşfedilmiştir. İ'Tren yoldan çıktığı için tehlike ber- İtaraf edilmiştir, Raylar yerlerine ko- nularak trenin Kudüse muvasaleti temin edilmiştir. Meçhul kimseler, bombalamışlardır. likbahar at k güzel oldu Bu seneki müsabakalar her tarafta büyük bir alâ- MM meleke e mİ e ka uyandırdı, koşular büyük intizamla geçti il yarişlarından bir enstantane JLâdikten Şaban Coşkunun oŞahber dir kızl kırdişi tayı, ikineliği,: Çar. Jpambalı Yaşar o Muduroğlunun Yıl, İmaz adlı erkek kır tayı, üçünelllüğü İde: Samsundan Yusuf oğlu Mecidin kar İm doru erkek tay! kazanmış. ei ve daha geta biç haliskan arap at ve kısraklarma masus olan ikinci koşuda, topçu As- teğmen Nihat Süerin Bayram adlı doru atı, birinci, Bafradan Naci A» kmcınm Tayyarı ikinci, ve Tahir Kıralın Alatı üçüncü gelmiş - lerdir. Uçünel koşuda Samsundan Ke - rim Köktenerin Al kısrağı birinci, Çarşambadan Mustafa Allşanm do - rü kısrağı ikinci ve Sivastan Hayda- rm kızılkır kısrağı Üçüneü olmuş - iğİ Manisalı Tevfiğin Sada adlı doru str, fkinçilie Kabin li si DAM atı, gene Brvastan Aptullah Atiseverin Rey » Koşular heyeti umumiyesiyle çok güzel olmuş ve düzenle yapılmıştır. Koşu aralarında türlü eğlenceler ter tip edilmiş, güreş müsabakaları, bi- #iklet yarışları ve saire oyunlar ya» pılmıştır. Tikbahar at yarışlarınm 86 nuncusu önümüzdeki hafta yapıla « Kudüs yolu üzerindeki iki köprüyü | ğir. mun lâyihasımı hükümet önümüzdeki günlerde Kamutaya verecektir. Bu lâyihayı Kamutay, yaz tatiline girmeden evvel müzakere edilecek ve kanuniyet kesbedecektir. Dışbakanlık müsteşarı Tahrana gidecek Ankara, 4 (Tan) — Dış Bakanlık müsteşarı Agâh Aksel, Tahranda ya” pılacak yeni sefaret binaları işi ile meşgul olmak üzere gelecek ay içinde Tahrana gidecektir . Bir tadil teklifi Ankara, 4 (Tan) — Muhasebej u- mumiye kanununun 63 üncü maddesi- nin H frkrasmın tadiline dair olan i- yiha Kamutay ruüzmâmesine alınmış” ur. Ankarada güzel bir sergi açılıyor Ankara, 4 (Tan) — Güzel San'at - ler Birliği resim şubesi tarafmdan cumarteşi günü sergi evinde açılacak 13 üncü sergi münasebetile birlik bu gin şehrimizdeki matbuat mensupla- rı şerefine bir çay ziyafeti vermiştir. Bu vesile ile edip, muharrir ve gaze-| teciler sergide teşhir olunacak eserle- ri herkesten evvel görmek fırsatmı elde etmişlerdir. Eserler arasmda mu vaffak ve değerli birçok,tablolar var-| Bir Yugoslav nazırı geliyor Belgrat,.4 (Tan) — Portföysüz nazır Şevki ve eşi bu sabah 730 da İstan- bula hareket etmişlerdir. Şevki tiç haf ta Türkiyede kalarak Ankarayı, Es - kişehiri ve Bursayı ziyaret edecektir. Polonya Litvanya hududunda bir hâdise ! Kaunas, 4, (A.A.) — Polonya-Lit- vanya hududunda, Polonya toprak- larmdan açılan bir ateş neticesinde bir muhafız nefer ölmüştür. Hâdise- nin sebebi heniz ( anlaşılamamıştır. Litvanya makamları tahkikata baş» lamışlardır. Yunan filosunun manevrası Asamble toplanıyor Edenle Grandi yeniden | konuşmalara başladılar BAŞI 1 lanmak icap eder. İngiltere hüküme- tinin Asamble için içtima tarihi ola» rak bu ayn yirmi dokuzunun muva” fik olacağı mütaleasmda bulunduğu söylenmektedir. Bu maksatla şimdi. den diplomasi yolu ile müzakerelere girişilmiştir. Büyük Britanya, Asam- ble ruznamesinin evvelce ve müm kün olduğu kadar çabuk tesbit edil. mesini ve bu süretle murahhasların Cenevreye hilkümetlerinin talimat- Varmı hâmil oldukları halde gelmele- rinin temin olunmasını arzu etmek- tedir. Grandi - Eden mülâkafı Londra, 4 (A.A.) — Eden, dün Grandiyi kabul etmiştir. Siyasi mâ- hafil, iki devlet arasındaki görüşme- lerin umumi meseleler Üzerinde ya- pılmış ve müphemiyet dairesi içinde kalmış olduğu fikrindedirler. İtalya, Milletler Cemiyetine karşı bir. uz- laşma arzusu göstermekten imtina eylemekte devam etmekte, Londra Ise İtalya ile İngiltere arasındaki ger ginliğin izalesinin Cenevredeki ger- ginliğin ortadan kaldırılmasından ev vel mümkün olmıyacağı suretindeki noktai nazarında ısrar eylemektedir. İngiltere, dünkü nümayişlere rağ- men, bir İngiliz - İtalvan mukarene- #nin vücude gelmesini arzu etmek-| ten biç bir zaman fariğ olmamıştır. Eğer Harlelye Nezareti mütehassıs- ları, Milletler Cemiyetinin Habeçis- tanım ilhakı emri vakiini tasdik et- mesine muallâk olmıyan bir kollek- tif emniyet sistemine Italyanm işti- rak etmesini temin edecek bir for- mül bulabilirlerse bir itilâf vücude gelebilecektir. Necaşiye Londrada yapılan istikbal Londra, 4 (A.A.) — Siyasi maha- fil, Necaşinin Londraya gelmesi mü- naşebetiyle Londra halkınm göster. miş olduğu goşkunluk yüzünden İtal- ya ile İngiltere arasındaki gerginli- Zin artacağını tahmin etmektedirler. Filvaki dünkü nümayişler, milletinin Habeşistana karşı besle- mekte olduğu hissiyatı açıkca göster mektedir. Ayni mahafil, Necaşinin Cenevreve gitmeğe karar vermesi halinde Italyanm Milletler Cemive- tinden çekileceği müteleasında bu- Tummaktadır. Muhafazakârlar maha- (li, Ttalvanm Milletler Cemivetin- den cekilmesi takdirinde İngiltere- nin İtalya ile Cenevre haricinde iki taraflı müzakereler yapmağı kabul edeceğini tahmin etmektedir. Bu ma hafil, Ingiltere hükümetinin Necaşi- ye bizzat Cenevreye müracaat et- mek tasavvurundan vazgeçmesinin muvafık olacağını bildireceğini söy- lemiştir. Londra gazetelerinin yaz manevraları yapacaktır. Karam : Nber Saro istifa etti yerine Blum geçti Şaşı 1 inelde) bildirecektir. Diğer taraftan, bu sabah, yeni fransız mebusan meclisi toplanmış ve 1950 reye karşı 377 reyle Heriyo- yu meclise başkan seçmiştir. Yeni kabine Paris, 4. (Tan) — Yeni fransiz kabinesi teşekkül etmiştir. Kabine şu şekildedir : Başvekil Daladier başkakan muavinliğini ve milli müdafaa , Yvon Delbos dış bakanlığını, Vincent Au- hükümetin bra al ğa m reisinin başkanlığı altnda toplana- cağını bildirmiştir. Teon Blum kabinesi cumartesi öğleden sonra parlâmentoya çıka- Necaşiye dair mütoleaları Londra, 4 (A.A.) — Necaşinin bu- raya gelmesini gazeteler iyi bir su- rette karşılamışlardır. Bununla be- raber bu husustaki mütalealarında ihtiraslı davranmaktadırlar. İmpara- torun Londraya gelmesi hâdisesine makale tahsis eden ancak İki üç ga- zeteğir. Bunlardan Deyli Telgraf, di- yor ki: “Haile Selâsiyenin aramızda bulun duğu müddet zarfmda oynayacağı rol çok mlşküldür, Taliin kendisini duçar etmiş olduğu Akıbeti kabulde şimdiye kadar göstermiş olduğu ve- kar, kendisine karşı halkın hürme- tini arttırmakla beraber hakkındaki bu hürmet hissinin ifadesini yanlış tefsir etmiyeceğinin bir zımanı ola- caktır, Nevs Chronicle, diyor ki: Habeş İmparatorunun buraya gel- mesinin resmi mahefilde bais olduğu ve olmakta devam edeceği telâş ve endişenin mânasmı anlamak pek o kadar xor bir şey değildir. Halkm hattı hareketine gelince Necasinin gelmesini hararetle karşılamış oldu- Xu söylenilebilir, Necaşinin febilgatı Londra, 4 (A.A.) — Necaşi, bu ye | sabah gazetecileri kabul ederek bir beyanname okutmuştur. Bu beyan- iy bilhassa şöyle denilmekte” — Müstevli, memleketimize geldi, kuvvetlerimizi ve müdafansrz halkr. mızı mahvetti, Muahedenamelerle resmen girişilmiş olan tahhütlere Hi- INCIDE madrmız olduğundan harp için ha-| zırlıklarda bulunmak zaruretini duy- madık. Çünkü sulhün nimetlerinden müstefit olmak ve bunları korumak istiyorduk. Cihan harbinin elim teo- rübelerinden doğmuş bir ideal olan Milletler Cemiyeti mukavelenamesi, | susmak ve ona karşı kayıtsızlık gös- termek suretile, tahrip edilemez. 2Zi-| VAR Çatanlara ! Bir tanışım var. Garip talihi var. dır: Haklı, haksız önüne gelen ona çatar. Kâh cevap verir, kâh vermez. Lâkin son günlerde dinlenmek iste- diğinden olmalı ki şamatayı sevmi- yor. Sanıyorlar ki çekiniyor, yiikle- niyorlar. Bana geldi ve yandı yakıl- dı; dedi ki ; — Şu fıkrayı sana anlatıyorum. Lâkin onlar da anlasınlar : Bir Bektaşi dervişini çocuklar ta- İş8 tutarlarmış. Bir gün o kadar st- ra bu mukavelename tahrip edile-İ kışmış ki kaçacak yer bulamıyarsk eek olursa beşeriyet "kuvvet, hakka | nihayet minareye çıkmış ve kapıyı gilebe çalar... pirensipinin muzafferi | kapayıp biraz nefes almış, Fakat ta- vetine şahit olacaktır. Negüs'ün muhafazası Londra, 4 (A.A.) — Stefani Ajan sından: Dahiliye Vekili, Londradaki, Habeş elçisi Dr. Marteni, Neglisün maijyetine polis veremiyeceğinden haberdar etmistir. Elçi, bunun tze- rine kendi hesabma on kadar polis memuru istihdam edebilmek için izin istemiş ve bu izin kendisine verlimiş- tir. Bu polislerin her birine on iki şi- lin gündelik verilecektir. Necaşi - İngiltere ve İtalya Londra, 4 (A.A.) — Times gazete si yazıyor; Necaşinin bir devletin tecavüzüne ve diğer hir çok devletlerin tereddüt lerine ve kararsızlıklarma kurban ol muş olması, Londra halkının kendi- sini hararetle istikbal etmesi izaha kâfidir. İmparatorun harbi buradan canlandırmak tesebbiisüne kalkışma 1 mevzuu bahsolamaz. İngilterenin "talva ile bir cüna niza: bulunmadı 8 birenk defslar tekrar edilmistir ve <imdi de yeni baştan tekrer etmek icap eder. Habeş çocukları Roma, b. (A.A.) — Tstefani ağan- sr bildiriyor : Müstemleke başkanı Habeş çocuklarmı evlâd edinmek is- teyen bazı İtalyanların bu talebini t- mumi mahiyette sebelerden dolayi reddetmiştir. Asamble toplantısı tehir. mi ediliyor ? Londra, 4 (Tan) — Milletler Ce- miyeti Asamblesinin toplantı tarihi benüiz katiyetle belli olmamakla be- raber, bu toplantının Haziranın 29 un | da yapılacağı söylenmektedir. Bu takdirde, ayın 15 inde toplanması beklenen konsey içtima: dahi bir haf ta geri bırakılacaktır. Çekoslovakya Cümürrelsi ve Asam ble başkanı Beneş konsey başkanı Edenle bu toplantılar hakkında te - masa girişmiştir. ” Akdeniz paktı Berlin, 4 (Tan) — Dün, Ingiliz Hariciye Nazırı Eden ve İtalyan el- çisi Grandi arasmda yapılan konuş- ma esnasmda, İki devletin münase- betini tekrar düzeltmek meselesin - den başka, Akdeniz paktı meselesi de görüşülmüştür. 350 bin kişi boşta (Başı 1 incide) lara çok lâzım olan sütün ve sair gi- dalarm piyasada bulunamaması gibi bir halin vukuuna meydan vermeme ğe teşvik etmişlerdir. Bütün bunlara rağmen umumi bir grev İlâni, mevzu ubahis değildir. Grevcilerin bütün grupları, metalipleri patronlar tara” fından kabul edilir edilmez işe baş- lamağa muvafakat edeceklerini be - yan etmektedirler. Hâdise çıkmadı Paris, 4 (A.A.) — İşçi teşkilâtmm delegeleri dün akşam birleşmişler ve grev hareketinin daha iyi kontrol edi lebilmesi için ittihazı icap eden ted- birleri görüşmlüşlerdir. Herhalde, u- #umi hizmetler, su, gaz ve elektrik. normal şekilde işlemektedir. Gazete- lerin yayımı inhisar altında bulun- durah mesajeri Haşet ile Koti itri- yat fabrikasmda ve Pate - Natan flm şirketinde çalman işçilerde grev ilân etmislerdir. Ekmekçiler, ce zacılar da bügün toplanıp, karar ve- receklerdir. Evaletlerde, greve işti - tak edenler, bilhassa şimal bölgesin- deki mensucat fabrikaları ile; Mar- siya doklarmda ve Tulur'daki bir 0- tomobil fabrikasmda çalışanlaröm. Hiç bir tarafta hâdise çıkmamıştır. Grev Marsilyaya de sirayet etti Londra, 4 (Tan) — Pariste muhte lih bu ya ! Orada başlamış dolu yağ | maya... Derviş biraz beklemiş, bakmış ki dolu devam ediyor; — Yarabbi! demiş. Sen de mi ço- cuk oldun ?.. Ben de aşağıdan gelen taşlara pek aldırmıyorum. Fakat bazan doluya tutulduğum oluyor da bu fıkrayı ha» tırlıyorum. Ve beni bıraktı. Gitti, B. FELEK Ordumuz sulhun temelidir 1Başı 1 ineldej Bütün dünya sulhü ordular arasmda kemiyet ve keyfiyet hesaplarma isti- nat eden bir müvazene üzerinde dura- bildiğine göre, hükümetimizin kendi mmtakasmda en emin müvazene un - Buru olarak kabul ettiği ordusuna gün geçtikçe daha çok ehemmiyet ver - mek hareketlerini candan alkışlama. mak kabli değildir. Çünkü, tekrar e- delim, Türk ordusunu büyük kuvvet haline getirmiş olan bu çalışmalarla. dır ki, sulh temin edilmektedir ve bu bakımdan ordumuzun kuvvet ve mik- metini daha İyi tebariz ettiren her askeri tezahür halkımızda huzur ve emniyet hislerini iyiden iyiye takviye ederek giriştiği imar ve temdin çalış» malarında ona Âdeta hız ve kuvvet vermektedir. Bunun İçin, biz ordumuzu her şey- den evvel büyü kbir sulh unsuru ola. rak kabul ederiz. | Yalnız bir sulh unsuru değil, ordu- i muz, ayni zamanda, bütün mânevi ve maddi Türk kabiliyetlerinin en muvaf. fak bir sembolti, Atatürk Türkiyesi. nin bütün kahramanlık ve medeniyet vasıflarını üsare halinde nefesinde toplayan en aziz ve muknddes örne - idir. Bu kadar uyanık, bu derece te- tikte bir kuvvete dayanan bir mille - tin ne bugün, ne yarın, hiçbir zaman gafil avlanması kabil değildir. Ordumuz demek sulhümüz demek, ordumuz demek saadetimiz demek, ordumuz demek her şeyimiz demek » tir. Yaşasm ordumuz! Ali Naci KARACAN Yunanistana iki tayyare hediyen eden Yunanlı Atina, 4 (Tan) — Iskenderiyedeki bir tütün tülecarmm Yunanistana iki teyyare hediye edecekleri hakkmda gazetelerin verdiği haberler teeyyüt etmiştir. Mesele şudur; Golos ahalisinden olup İskenderi « ği bir mektupta Yunanistana yaptı ği hizmetlerin hayranı olması dola « yısile son sistem İlki bombardıman tay yaresi hediye ettiğini bildirmiştir. Gazetelerin yazdıklarma göre bu iki tayyarenin kıymeti 15 bin İngiliz lirasından fazla tutmaktadır. m lif sanayi amelesinin yaptığı grev git tikçe vahamet kesbediyor ve yayılı « yor. sirayet ettiğinden dolayı yarm, bir kaç gazetenin İntişar etmemesi muh Paristen bildirildiğine göre, Marsil yada dahi 5000 amele grev yapmış «