5 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

5 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

28'inci yıtdönümü kutlulanırken Fenerbahçe futbol takımı bu sene çok mükemmel bir futbol sezonu yapmıştır Bir futbol takımı mevsimi bitirin- ce timin gelecek sene yapacağı mü- sabakalara hazırlanması İçin, idare- ciler geçen mevsimin neticelerini bir araya toplarlar ve bu neticelere gö- re lâzrmgelen tedbirleri alırlar. i Buna bir misal olmak üzere Fe-| herbahçenin 28 inci yıl dönümünü kutlulaması münasebetile o burada kına bir tetkik yapacağız. | Fenerbahçe takımının aldığı neti- celeri, oyuncularının randımanları - ni ve muhtelif mevzular etrafında | mukayeseleri sirasile birer birer tet kik edelim. 7 - Lik maçları Fenerbahçe takımı lik maçlar - da ne gibi neticeler almıştır? Bu su- alin cevabınt aşağıdaki tablo kısaca size verecektir.Bu tablolarda maçla Tı oynandığı sira ve tarihleri ile bi- rinci ve ikinci devrelere ayrılmış o- larak göpecektiniz. Birinci devre Klü p 835. İstanbulspor 10. 11. 935 Topkapı 24. 11, 925 Beykoz 1. 12. 995 Anadolu 15. 12. 935 Vefa 22. 12. 985 Giineş 20. 12. 935 Hilal 5. 1. 936 Eylip 12. 1. 936 Süleymaniye 2 038 Beşiktaş 2. 996 Galatasaray İkinci devre Tarih Klüp 15. 3, 938 Süleymaniye 22, 3. 988 Eyüp 20, 3. 936 Istanbulspor 12. 4. 936 Vefa 19. 4938 Galatasa 3. 5. 936 Topkapı 10. 5. 936 Güneş 47. 5. 936 Beşiktaş 24. 5. 936 Beykor 14. 6. 936 Anadolu 17. 6. 936 Hilâl Fenerbahçe yaptığı 22 maçtan iki- 8inde galip (20 sinde sahada galip biri Beşiktaşa karşı hükmen gelip) birinde de berabere kalmıştır. Oynadığı 44 haftaymden de, 36 #mı galip, 6 sını berabere; 2' sini mağlüp bitirmiştir: (Haftaym tabiri yanlış olmakla beraber birinci ve ikinci devre lik maçlarmdan tefrik için ıstırari ola- rak kullanılmıştır.) Birinci İkinci Birinci İkinci devre devre devre deyre birinci birinci ikinci ikinci Tarih 3.11 0! aosuavyumeu-a> e? /Sso95959090c0su” 2 23. Suannkusumup Monmhpponsogf Klüp haltaym baftaym hafta, haltaym Galatasaray 3-1 10 30 00 Beşiktaş 0.0 00 10 1-1 Beykos 30 20 60 51 Güneş 20 11 30 10 İstanbulspor 8.0 01 31 10 Vofa 40 10 10 3-2 Anadolu 40 50 40 30 Süleymaniye 1-0 2.0 149 10 Eyüp 10 30 30 20 Topkapı 00 ©1 10 49 Hilâl 20 4i 10 20 | Bu tablodan da görüldüğü üzere Fenerbahçe iki haftaymi mağlüp 0- | larak bitirmiştir; Ikinci devre maç- | armda İstanbulspor ve Topkapıya birinci haftaym Fenerbahçenin 0-1 #levhine olarak neticelenmiştir. Fenerin berabere bitirdiği haf - taymler şunlardır: Birinci devrede Beşiktaşa ve Top- kapıya karşı birinci haftaym 0-0, ikinci devrede birinci haftaymlerde Beşiktaşla 0 - 0, Güneşle 1-1, ikin- ci haftaymlerde Galatasarayla 0-0, Zeşiktaşla 1-1, Fenerbahçenin 45 dakika içinde en çok gol attığı takım Beykozdur. Birinci devre ikinci haftaymde Fe - ner Beykoza 6 gol atmıştır ki vasa- t! 7.5 dakikaya 1 gol isabet eder. Fenerbahçeye 45 dakika içinde en çok gol atan takım ise Vefadır. Ve- fa ikinci devre maçinm ikinci haf- tayminde Fenere 2 gol atmıştır, Eğer birinci krokiye bakacak o- lursak Fenerbahçenin ilk devrede İkinsiye nazaran daha İyi çalıştığı meydana çıkar. Bilhassa birinei devrede atılan gollerin münhanisi Süleymaniyeye kadar her zaman 78 3 / 7 6 Z # 3 z / 9 # ŞE EE yeğ” geler ; 3 z EE o YET tiği gin ei i : a a york li MZ İ maçı 10 Kişilik bir takıma karsı 0-1) bitirebilmiştir. Birinci deyreğe Gü- peşi 0-5 mağllip eden Fener, ikinci devrede Güneşin nisbeten zayıf bir takımıma 1-2 galip gelebilmiştir. Ve nihayet en zorlu maçi olan Beşik- taş oyununu da hükmen kazanmış- tır. Bunü tebarüz ettirmekten maksa- dımız bu takimın bü #ene içinde ge- çirdiği-bir krize işaret etmektir. Nisan başlarında başlıyan bü kriz haziran ortalarına kadar devam et- miştir. Bu zaman sarfında Fenerbahçe yaptığı 6 maçta 13 gol almış ve 7 gol yemiştir ki hiçbir zaman Fene- rin gol nisbeti 13/7 ye kadar düş- müş değildir. Bu nisbet ilk devrenin sonunda 50/3 gibi harikulâde bir ra- kami buluyordu, Bu kriz müddeti içindedir ki Fenerbahçe Hakovaya karşı 1 -5 gibi açık bir mağlübiyete uğramıştır. Bu bocalama zamanını tebarüz et- tirmemizdeki maksat Fenerin diğer maçlarındaki muvaffakiyetin bü- yüklüğünü göstermek içindir. Fener her iki devre maçlarında Beykozla Anadoluya 16 şar gol atmakla | iki maş zarfında en fazla gol atma re koruna malik bulunuyor. Buna mu- kabil iki maçta Fenere en çok gol atan takım 3 golle Istanbulspordur. Ikinci kroki birinci devre ile ikin- a çülriyar Bakanın ys zel gösteriyor. mayıs ayı zarfmda yaptığı maçlarm hepsinde yemiştir. Halbuki bi- rineikânun ve ikincikânun ayları içinde yaptığı maçlar hiçbirisinde bir tek gol yememişti. Fakat Fenerbahçe ikinci devrede muhacimlerinin nisbi tutukluğuna ve müdafaasının nisbi zayıflığına | rağmen ancak 1 puvan kaybederek şampiyonaya ki, buda futbolümüzde tam bir istikrar olma- Ikinci devrede atılan göller münha- nisinin üstündedir. Birinci devrede Galtasarıya 6 £ol atan Fener, ikinci devrede bu! dığını gözönünde tutacak olursak, bir klüp için böyle bir kriz devresi- ni bu şekilde atlatabilmek bir mu - vaffakıyet sayılmalıdır 2 - Başka mıntaka takımları ile yaptığı maçlar Fenerbahçe ikisi yabancı sahada | olmak Üzere bu mevsim içinde baş- ka mıntaka takımları İle dört temas yapmıştır. Bunlardan Güneşin 7-1 mağlüp| ettiği Altaya karşı alınan pece ve (9) 6-2 iyi sayılır. Fener geçen sene Ankarada 5-0 mağlüp ettiği Çankayaya bu sefer Tatanbul- da (2-0) 3-0 galip gelmiştir ki, bunetice son zamanlarda terakki ettiği iddia olunan Ankara futbolü- ne karşı yine iyi sayılmalıdır. Fenerin Ankarada yaptığı ma rı İse vasat olarâk kabul etmeli Ankaragücü ile ilk oyun yarısını i - İ bitiren Fener, maçı 3 - İ kazanmış- tır. Gençlerbirliğine ise birinci dev- rede attığı tek golle galip gelmistir. Eğer bu dört macı hulâsa edecek ©- lursak şu tablo meydana çıkar: Maç Galip Berab. Mağlup Yed Att. * 4:0 o 33 Gol nisbeti 13/3 çok güzeldir. Fa. kat nekadar olsa biz 1934/35 Tür- kiye ve 1936/36 Tatanbul şampiyo - nunu Ankarada daha muvaffakiyet - li görmek isterdik. Ecnebi takımlarla yaptığı maçlar Fenerbahçe bu mevsim içinde »c- nebi takımlarla 4 maç yapmıştır. Galatasarayın 9 maç yaptığını naza- TI itibara alacak olursak organizss- yon bakımından Fener idarecileri- Dİ birinci sayamayız. Faal sayamı- yacağız. Bu maçlarda Fenerbahçe- nin aldığı neticeler şunlardır: Güneş - Istanbulspor muhtelitinin 2 -2 berabere kaldığı Libertasa Fe- mer (İ - 1) 1 - 2 yenilmiştir. Yunan Olirepiyakos takımına kar # (2-0)3.1 gibi gizel bir gale- be » Isviçreden gelen Servet takımına (1 -0) 5 - 2 galip gelmiştir ve nihayet Güneşin 2 - 2 berabere Hakovaya 5.1 mağlüp olmuştur. Bu açık mağlü- biyetin bir hususiyeti de Türk ta- kımlarının ecnebi takımlarla bu se- NOTLAR Üniversite Birkaç gündür, üniversitedeki çentlerin de Avrupadan getirilmesi- ne dair bir sayia dolaşıp duruyor. Birçok kimseler, buna itiraz ediyor- lar. Bence bu itiraz haksızdır. Avru- padan profesör getirdik, doçent te getirmeliyiz. Fakat bu kadarla kal - mak, başlanmış bir inkilâbr yarıda birakmak demek olur. Doçent ge - tirttikten sonra, Avrupadan, talebe ve bu meyanda bir de rektör getirt- mek lâzımdır. Ve bu muhakkak Ya: pılmalıdır. Böylece, tam Avrupai bir öniyersiteye sahip oluruz. Uluslar Kurumu Italyan gazetecilerinin nlimayişin - iden sonra, Çekoslovakyalı bir Mu » “sevi gazeteci, gayesine dünyanm dik Katini çekmek için, Uluslar Kurumun da, hayatıma kıymak gibi bir feda - kârlık gösterdi. Uluslar Kurumu, artık ulusların değil, gazetecilerin tezahürlerine sah |me oluyor. Hoş, gazeteriler de, efkârnmmumi- yenin mümessilleri değil midirler? Zavallı adam Bir frenk gazetesinde okudum, an İlatayım: | Amerikalı milyarderlerden biri, İ servet denilen şeyden bikmuş ve va - | ridatımı, senede, bizim para İle 2400 İ raya İndirmeğe ve bununla yaşama ğa karar vermiş. Bu kararı verir ver mezi milyarlarnı hayır cemiyetleri. İne, şuna, buna dağıtmış, fakat bir güm birisine vermeği unuttuğu ve e- sasen kıymetsiz, corak bir arazisinde hakır madeni bulunmuş. o Amerikalı kızmış, hemen bu toprağı bir dostu na hediye etmiş. Galiba talih de ka- dm gibi olacak ki, -zaten onun timsa Hi kadındır. ya- kendisine 600.000 İ liralık bir miras düşmüş. Adamcağız bu para ile bir hastane yaptırmış. Gâkin ikl ay sonra yine bir miras or- taya çıkmaz mı? Haydi hir hastane daha, Ve artık, sabık milyarder, ra- hat edeceğim derken, bu seferde 59,000 liralık bir piyango çarpmış. Bu beklenilmiyen servetten çılgına dönen -sevincinden değil, hiddetin - den- Amerikalı, fokir olmaktan vaz geçmis ve milyarder olmanın daha kolay olduğuna İnanarak eskisinden daha büyük bir servet kazanmış, Biçare udam, doğrusu acıdım, Fikret ÂDİL ve içinde gerek kendi sahalarında, gerekse yabancı sahalarda yaptıkla- rr 43 temasta alman en fena netice olmasıdır. Eğer bu dört maçı hulâ- 4n edecek olursak şu tabloyu görü- rüz: Maç Galip Berab.Mağlüp Att.Yed. 2 0 2 10 10 or ki gol nisbeti tamam 10/10 yani 1 dir, Ve Fenerin yaban- cı takımlarla yaptığı bu maclar on- larla tamamı tamamına denk oldu- ğunu ispat eder. Fenerbahçe takımı 22 lik maçında Fener kalesini 9 defa Hüsamettin, 1 defa Bedii ve 12 İdefa da Necdet müdafan etmiştir. Hüsamettin Fenerin ilk devredeki ilk sekiz oyununda ve ikinci devre- | de- Beykoz maçında oynamış ve bu 19 maçta 3 gol yemiştir. Bedii ilk devre Süleymaniye maçmda oyna bış ve gol yermemiştir. Geri kalan maçlarda Necdet kaleci durmuş ve 8 gol yemiştir. re Süleymaniye ve ikinci devre Hi lâl oyunları müstema bütün maç- larda oynamıştır. Fazil ise 22 maç- ta da vazifesini yapmıştır. Diğer oyunculara gelince onlar da bü mevsim lik maçlarında şu sa- yılarda oynamışlardır. Mehmet Reşat 22 i Niyazi 2 Esat 22 Fikret 22 Naci 2 Cevat 2 Ali Rıza 19 Şaban Pi Namık . Lebip 3 Necdet (müdafaa) 2 Bülent 1 Şevki 1 Yukarıdaki rakamlara bakınca gördüğümüz aşikâr bir nokta Fener- bahçe takımının müstakar bir tim olmasıdır, Fenerbahçe 22 maci 18 oyuncu ile oynamıştır. Ön sekiz futbolcü ile bir takımı 22 maçta idare etmek bir fevkalâdeliktir. Fenerbahçe kalecileri, her üçü de çok kabiliyetli olmalarına rağmen bu mevsimi lâyikile bitirememişler- dir. Bedii oynatılmamiş, Necdet mevsimi formsuz bitirmiş, Hüsamet- tinden de keza istifade edilememiş » tir. Müdafilere geline» Yaşar ilk devs| | Bugünkü spor bayramı ,, Fenerbahçe - Galatasaray takımları karşılaşıyor - Fenerbahçenin. 28 inci yıldönümü | Fenerbahçenin Niyazi, Şaban, Fik - bugün, Kadıköy stadmda büyük me- rasimle kutlulanacaktır. Bu müna - ret gibi üç yarıcı elemanma mukabil Galatasarayın ayni kuvvette Rebii, | seebtle, Galatasaray ve Fenerbahçe | Gündüz ve Necdeti vardır. Bu vazi- | takımları tekrar karşı karşıya gele- i cektir. 24 yaşına basan sarı lâcivertliler, | bu mutlu günlerinde, üç senelik ay- İ riliktan sonra tekrar çatı sltmda | birleşen Galatasaray ve Güneşli fut- | bolcüleri karşılarma alıyorlar. Son senelerde Galatasarayın ge - çirdiği büyük sarsıntılar yüzünden kuvvet ve müvazenesini kendi tara- İmda bulunduran Fenerbahçenin bu- gün yapacağı karşılaşma, aşağı yur karı denk iki takım arasında cereyan edeceği için, netice, bütün İstanbulu alâkadar edecek mahiyettedir. Ge - Jatasaray bugünkü maça Güneş o- yuncuları ile takviye edilmiş bir ta- kımla çikacaktır, Bir ay evvel Fe - ner - Beşiktaş muhtelitini 3-0 yenen Galatasaray - Güneş oyuncularınm / ayni muvaffakıyetli oyunu tekrarla- maları şüphesip ki, netice üzerinde çok müessir olacaktır. Ancak vazi- yetin hakiki cephesini yakından tet- kik etmek ve vaziyeti şöyle mütalea etmek lâzımdır. Geçen seferki karşılaşmada Fe. ner - Beşiktaş mühtelitini teşkil e- den takım, bir Fener - Beiktaş eki- binden çok daha hafif bir mubtelit arzetmiş ve o nisbette bozuk ve mu- vaffakıyetsiz bir oyun göstermiştir. Halbuki, Fenerin bugünkü maça çı karacağı takımın şu oyunculardan İ teşkili ihtimali çok muhtemeldir: Bedii veya Necdet — Yaşar, Fa- zil — Cevat, Ali Rıza, M. Reşât Niyazi, Şaban, Esat, Naci Fikret. Son Milli takım secme maçların - da büyük bir muvaffakıyet göste - ren İzmirli Hakkının merkez muavin oynaması ihtimali de mevcuttur, Bu- na mukabil Gi sarayın çıkaracağı en kuvvetli takım şu tertipte olabi- lir: Avni — Lütfi, Faruk — , Rıza, Kadri — Necdet, Salâhaddin. Gündüz, Haşim, Rebii, Bu iki takımın fert itibarile mu - kayesasi şu neticeyi verir: Fener ka- lecileri Necdet veya Bedii, son za - manlarda sahada göremediğimiz Av- hiden daha idmanlı vaziyettedirler. Bu itibarla Fener kalesi daha emni- yetlidir. Mildafilere gelince; Yaşar Faruktan, Lütfi de Fazıldan sağlam bulunduklarına göre, iki takımın müdafaa hattı aşağı yukarı müsavi kuvvette sayılabilir, Muavin hattın da ise, Fenerbahçenin ağır basacağı muhakkaktır. Hele Hakkı ortada oy nadığı tekdirde Türkiyede * bundan daha sağlam bir hafbek hattı teşkili | imkânsızdır diyebiliriz. Zaten, mili takım hafhattımı teşkil eden Cevat, | Hakkı, Reşat hakkındaki bu düşün- celerimizi cerhetmek için de hiçbir sebep yoktur. Maçm neticesini kendi lehlerine çe virecek olan muhacimlere gelince; Müdafilerden Yaşar, milli takı I mın da eniyi elemanlarından bi olması İtibarile tenkidimizden uzak- tir, Fazıl, bu mevsim fevkalâdelik göstermemiş olmakla beraber bütün » | maçlarda oynamış olmakla Fener - bahçe takımına çok müfit olmuştur. Hafbek hattına gelince: Yanlarda Reşat güzel bir mevsim çıkarmış ve bu sayede milli takıma da seçilmiştir. Hâlâ formunu, bütün | mükemmeliyetle muhafaza etmekte- dir. Cevat ise bir parça istikrarsız oynamıştır. Fenerbahçenin santrhaf yeri keza istikrarsız bir mevkidir. Burada Esatla, Ali Riza zaman za- man oynamışlardır. Esat, küçük, cüşsesine ve fazla driplingine rağ - men İstanbul takımları karşısında tam manasile muvaffak olmuştur. Ali Rıza ise, santrhafta ve santrfor- da 1985/96 senesi içinde vasatın fevkinde bir oyun çıkarmıştır. Fa - kat beklenen fevkalâdeliği göstere- memiştir. Forvet hattına gelince: Fenerbahçe forvetleri lik maçla - rında 92 gol atmakla mükemmel bir derece elde etmişlerdir. Ancak bu sene lik maçlarına 12 takım iştirak ediyordu. Bunlardan beşini birinci devreye bu mevsim geçen takımlar töşkil etmektedir. Diğer yedi takım İ geçen sene de lik maçlarında vardı. Fenerbahçe bu sene karşısında oynıyan altı takıma (yani, Beşiktaş, Galatasaray, Beykoz, Vefa, Sülev- maniye, İstanbulspor) a 46 gol at- mıştır. Geçen sene ayni takımlara 47 gol atmıştı. Binaenaleyh bu se- ne elde edilen netice hemen hemen aynidir. Fenerbahçe takrmının golcüleri sunlardır; yete göre, hangi takımın müdafaası daha güzel çalışır. hangi taraf mu- hacimlerini daha İyi beslerse maçı © tarafın kazanması icap edecektir. Netice için şimdiden bir tahminde bulunmak lâzım gelirse, Fenerbah- çe muavinlerinin kendi akıncılarını beslemeleri ihtimali daha kuvvetli olduğu için vaziyeti sarı lâcivertlile- rin lehinde ufak bir avantaf olarak görebiliriz. Eğer, Galatasaraylıların enerji fazlalığını ve maçın baştanba- şa bir heyecan İçinde oynanacağını hesaba katarsak bütün tahminlerin her zaman altüst olması mümkün - dür. Her iki takimım muvaffakıyetli bi- rer maç çıkarmalarını temenhi eder- ken sarı lâcivert yıldönümünün te - miz bir spor havası içinde kutlulan- masmı bekliyoruz. Heybeliada Bisiklet yarışları Adaları Güzelleştirme Cemiyetin - den: Adaları Güzelleştirme Cemiyetinin tertip ettiği 50 ve 100 kilometrelik bisikiğt yarışlarına iştirak edecek - lerin çarşamba gününe kadar Be - yoğlu İstiklâl! caddesinde Ağacami- de Sahibinin Sesi mağazasma mü- racaat eylemeleri rica olunur, Yarışlar 12. 7. 986 pazar günü saat 9,5 ta Heybeliadada İsmet İnönü cad desinde Çeşme meydanmda başlana- caktır. Bu yarışlar birinci ve ikinei kategoriye aittir. Kazananlara ma - dalya verilecektir. Karagümrük Stadında Eminönü Halkevinden: Eminönü Halkevi Spor komitesi tarafından yapılmakla olan gayri fe- deve klüpler turnuvssı, bugün saat 1430 da Karagümrük stadında de- vam edecektir. Evvelce bâzı sebeplerden dolayı ta dil edilen (Bozkurt - Aksaray) maci bu hafta tekrar edilecektir. Bugünkü | maçlar programı aşağıda yazılıdır. Oyunlar: 1415 te Borkurt - Aksaray. Ha- kem Muhsin Akyürek. Bundan sonra iddialı olarak Altm- ordu ve Küçükpazar takımları ara- sında bir maç yapılacaktır, bu oyu nun galibine bir kupa verilecektir. Heybeliadadaki bisiklet yarışı Adaları Güzelleştirme Cemiyerin- den; 1228 Temmuz 096 tarihlerinde 'beliadada Birinci kategori yüz, inci kategori elli kilometrelik iki bisiklet yarışı tertip edilmiştir. Bu yarışlara iştirak etmek isteyen spor cularm Beyoğlunda İstiklâl caddesin de Alaca camiinde Sahibinin sesi min ğazasına kaydolmaları rica olunur. 20 maçta Naci 18 gol 2 . Niyazi ik 19 m A.Riza 5. IT *. Şaban a, 8 m Namik 8. 2 , Fikret 9, 22 » Esat 8, 0 , Yaşar 3. Atmışlardır. Takımın gol krafi /20 maçta 18 gol yapan Nacidir, Ye- sarın attığı goller penaltıdan yapıl muştır. Fenerbahçe forvet hattınm en iyi oyuncusu Fikrettir. Ve bu mevsimi iyi bitirmiş ve milli takı- ma seçilmiştir. Bu oyuncu klâs iti- barile futbol âlemimizin birinci plâ- nmda gelir.. Gelmiş ve geçmiş bütün oyuncular da dahil olmak şartile... Fikreti, forvet hattında takip eden en İyi oyuncu diğer açık Niyazidir. Mevsimi iyi bitirememiş, yalnız son milli takım maçında oyun üzerinde müessir olmuştur. Iki insayt oyun kaliteleri itibarile biribirinin dengi olmuşlar, yalnız Naci takıma daha faydalı olmuştur. Namık ta girdiği sekiz maçta sekiz gol yapmak sure- tile güzel bir meveudiyet göstermiş - tir. Hulâsa: Fenerbahçe futbol takımı tam bir istikrar içinde mükemmel bir futbol sezonu yapmıştır. Bilhassa yaptığı yirmi iki maçtan yirmi birinde ga - Mp gelmiş ve ancak birinde berabere kalmıştır ki, bu da her takıma müs yesser olabilecek o mazhariyetlerden * değildir. Bu itibarla Fenerbahçeli futbolcü- leri ve idarecilerini tebrik etmek bir vazifemizdir. Ulvi Ziya YENAL (9) Paranter içinde gösterilen oyun yarımı Beticesidir. Tabii e ik ik